Chat

režisérka

Andrea Sedláčková

*1968 Dva roky studovala scenáristiku na pražské FAMU, na podzim roku 1989 emigrovala do Paříže, kde absolvovala filmovou školu FEMIS (1990-1993) - režii a střih. V té době začala v Paříži pracovat jako střihačka dokumentu. Později stříhala tři celovečerní filmy. V Čechách natočila celkem pět dokumentů, televizní film Ze života pubescentky, celovečerní filmy Oběti a vrazi a Musím tě svést. Žije střídavě v Čechách a ve Francii. Se svým třiapadesátiletým přítelem, Francouzem, který píše divadelní hry a je autorem románu, má dvouletého syna. Česká televize uvede film Musím tě svést v neděli 23. 11. 2003 na programu ČT 1.

Záznam chatu ze čtvrtka 20. listopadu 2003

Agentura lukas agency: „Mám zájem spolupracovat na tvorbě nějakého filmu co k tomu potřebuji jsem brněnský vodník Rumpolec-Jiří Pánek“

Andrea Sedláčková: „Normalne je nejlepsi se prihlasit na nejakou filmovou skolu nebo to zkusit rovnou jako asistent, to zalezi na tom, co presne u filmu chcete delat, s vodniky jsem nikdy nespolupracovala, protoze jsem nikdy netocila film pod vodou.“

Clementina: „Proč jste vybrala do hlavních postav manžele?“

Andrea Sedláčková: „>Asi mluvite o filu Musim te svest, o obsazeni jsem, ostatne jako vzdy hopne premyslela, nikdy to neni jednoduchy. Ze bude hl.zenskou roli hrat Ivana Chylkova, bylo jasne od zacatku, roli jsem psala vicemene pro ni, ale o obsazeni muzu nebylo dlouho rozhodnuto. Napad obsadit Jana Krause, ktery vsak neni manzelem Ivany Chylkove, mel producent filmu jan Stern, na zacatku jsem z toho mela strach, ale udelali jsme herecke zkousky a Honza byl vyborny. jenom Ivana se pri zkouskach strasne smala, kdyz meli delat ruzne milostne sceny, ale nakonec pri vlastnim nataceni probehlo vse vyborne.“

Petra Kubilkova: „O cem je film?“

Andrea Sedláčková: „To je vzdy strasne tezke zodpovedet kratce a vystizne. Fil Muj otec a ostatni muzi je o hledani, hledani sebe sama v dobe, vztahu k otci, hledani toho spravneho muze i mista, kde clovek chce zit, hledani vztahu k zivotu. To ale vypada, ze je to film strasne vazny, nebojte se, jsou tam i - doufam - vesele sceny.“

radman: „Obeti a vrazi a Musim te svest patri mezi perly polistopadove kinematografie. Skvely vyber hercu. Je jan Kraus i ve skutecnosti tak ironicky a sarkasticky jako ve film? Jeho "hlasky" byly paradni. Trojan a Chylkova tez skvely. Chystate opet film se stejnym nebo podobnym obsazenim?“

Andrea Sedláčková: „Dekuji mockrat za poklony, vzdycky potesi. Honza je ironicky a sarkasticky i v zivote, ale zaroven neni pouze to,,lidi casto zastiraji ironii a sarkasmem hloupost nebo nedostatek sebeduvery, Honza do tehle kategorie nepatri, on jen ovtipnuje sve nazory, ktere jsou velmi inteligentni. Co se tyka obsazeni - Ivan Trojan hraje ve filmu Muj otec a ostatni muzi, kde zcela vyjimecne nehraje Ivana Chylkova, ktera jinak hrala zatim ve vsech mych filmech a musim se priznat, ze je to velmi prijemne pracovat s nekym, koho dobre znate a navic Ivana je ohromne inspirativni herecka. totez Honza Kraus, kdyz budu mit scenar, v kterem by byly role, na nez by se hodili a kdyby to oni vzali, tak budu strasne rada.“

Stanislav Martinů: „Jak jste se stala reřisérkou?“

Andrea Sedláčková: „Zacala jsem studovat scenaristiku na FAMU, ale myslim, ze uz tehdy jsem si ve skrytu prala, stejne jako mi spoluzaci ze scenaristiky Honza Hrebejk ci Igor Chaun, rezirovat. Pak jsem ve Francii studovala rezii a strih, po skole jsem zacala natacet dokumenty, potom kratke filmy, potom trochu delsi, potom celovecerak...“

Libor: „To slovo emigrovat znamená že jste odjela z ČR k vůli studiju, nebo se vám nelíbila tehdejší politika?“

Andrea Sedláčková: „Film Muj otec a ostatni muzi neni inspirovan mym zivotem, ackoliv i ja jsem emigrovala jako hlavni hrdinka v roce 89. Emigrovat neni nikdy nic jednoducheho, tech duvodu je vzdy nekolik, ale ten hlavni byl, jak piste, ze jsem nebyla ztotoznena s tehdejsi politikou, ba jeste o mnoho vice.“

sagvan 1: „Co vás donutilo emigrovat v době kdy už to tady bylo na spadnutí“

Andrea Sedláčková: „To vypada dnes zpetne, ze vse bylo na spadnuti, nam pripadalo, ze se tady vubec nic nedeje, ze v Cechach bude komunismus jeste minimalne dvacet let, a to jsem si nemyslela jen ja, emigrovalo nas tehdy v lete 89 strasne moc, Pavel Tigrid tehdy rikal, ze tolik mladych lidi emigrovat videl naposledy v osmasedesatem. Ja jsem nechtela zit zivot takovy jako moji rodice.“

Libor: „Chtěl jsem se vás zeptat, kde se vám líbí víc u nás nebo ve Francii a hodláte se někdy v ČR usadit navždy.A ještě bych chtěl vědět jestli vašeho synka učíte česky nebo francouzky nebo umí oba dva jazyky?“

Andrea Sedláčková: „Mne se libi v kazde z techto dvou zemi, v kazde pro neco jineho. taky se mi libi zit v obouch zemi zaroven, coz delam, pendluji mezi prahou a parizi. Meho syna karla ucim cesky, ale protoze chdi do mater.skolky v Parizi, tak ta francouzstina bohuzel prevlada, ale on je jeste maly, tak se cesky snad jednou nauci.“

sagvan 1: „Máte v rodině nekoho známého v oblasti filmu“

Andrea Sedláčková: „Vubec ne, a kdyz jsem byla mala a Karel Smyczek si me vybral, abych hrala v jeho filmu Jen si tak trochu pisknout, tak mi to pripadalo jako ohromny handicap, protoze spousta jinych deti, ktere ve filmu hrali, meli rodice slavne herce nebo lidi u filmu. Ale nakonec jsem - o hodne pozdeji pochopila - ze to vubec nic neznamena a ze to nekdy muze byt i zatez mit v rodine nekoho od filmu, s nimz se musite logicky porovnavat.“

Marie: „A jak se Vám líbí francouzská kinematografie? Myslím tedy ta dnešní, současná...“

Andrea Sedláčková: „Moc, je z ceho vybirat, ve Francii se toci 160 filmu rocne, takze zanrove jsou velmi ruznorode, od intimnich filmu az po velkofilmy. Take je tady, na rozdil od ceske kinematografie, mnoho cizincu, jenz nataceji fily, ktere jsou sice ve francouzstine, ale maji uplne odlisny charakter. Snazim se videt aspon jeden fr.film tydne, ale nekdy je to honicka.“

Aja: „Jak se Vám ve Francii studovalo? Jsou herci kvalitnější ve Francii než u nás? A pokud ano, je to větší konkurencí, že je to větší země anebo jak to vidíte Vy? Jinak Vám přeji hodně úspěchů a štěstí i v osobním životě!“

Andrea Sedláčková: „Francouzska skola Femis, kterou jsem studovala, je na rozdil od Famu, skolou nesmirne bohatou, ma hned po skole pro piloty nejvetsi rozpocet, takze je vybavena tou nejmodernejsi technologii a vlastne se na ni porad toci a toci. Na FAMU se spise premyslelo, coz ale taky vubec neni spatne. Co se tyka hercu, herci nejsou kvalitnejsi, ale je jich o hodne vic, takze mate velky vyber a nejsou tolik okoukani jako ti cesti. Taky vam preji mnoho uspechu a stesti.“

TO: „Zdá se Vám, že politika a politici v Čechách jsou na tom s morálkou a profesionalitou hůř než jinde?“

Andrea Sedláčková: „Bohuzel si myslim, ze ano. Existuji v ceske politice samozrejme vyjimky, ale mam pocit, ze je jich cim dal mene, ze radeji politiku postupne opousteji. Co se tyka prtofesionality, myslim, ze by se ve Francii nemohlo stat, ze by nekdo neprisel hlasovat do parlamebtu, protoze byl opily, nebo ze by boural v aute ze stejneho duvodu a v politice zustaval dale. Co se tyka moralky, bohuzel i ve Francii nekteri politici kradou ci zneuzivaji sve moci,; ale mam pocit, ze legislativa je tady lepe nastavena, takze se je preci jen nekdy podari potrestat a ze take verejne mineni ma tady vetsi vahu, nebo politici se ho vice boji, v Cechach mam nekdy pocit, ze si politici mysli, ze si mohou vse dovolit a nakonec je to taky pravda.“

XRadim J. StechovskyX(t): „Dobry den a vecer preji, zdravim Vas! Mam nejake dotazy, prosim o zodpovezeni, dopredu diky! Obeti a vrazi a Ze zivota pubescentky se tykali dosti drsne i minuleho rezimu, nemate chut natocit neco o vyhnani sudetskych Nemcu, povalecne nenavisti nebo 50. letech ci roku 1969 - konci reformy ci o Palachovi? Hodne pracujete s Ivanou Chylkovou a dalsimi herci... - nahoda? Nemela byste chut natocit film o skodlivosti drog nebo extremismu - obe temata nezpracovana! Diky, jsem s pozdravem, hezky, prij. a uspesny den!“

Andrea Sedláčková: „Dobry vecer, to je uzasne, ze se na to ptate, ohromne bych si prala natocit film ze Sudet, dokonce jsem kdysi napsala i adaptaci knihy Jindrisky Smetanove Nekdo prijde a nenecha me umrit, jenz popisuje 50 leta v pohranici, ale vite, ono je opravdu velmi tezke najit penize na historicky film, ale treba se mi to podari? O Palachovi, to nevim, to me nikdy nenapadlo. S Ivanou Chylkovou pracuji hodne, protoze ji povazuji za jednu z nejlepsich, nebo nejlepsi, herecku sve generace.“

romeo: „Andreo,jsi nádherná,chtěl bych s tebou prožít nádhernou noc?Co musím udělat?“

Andrea Sedláčková: „Na to odpovidam, aby ten chat nebyl tak strasne vaznej... musis si me najit, musis se mi libit, musis byt vtipny, co ty na to?“

Pavel z Velké Bíteše: „Kde berete inspiraci k scénaři? a jak trávíte volný čas?“

Andrea Sedláčková: „Namet Obeti a vrahu me napdl, kdyz jsem byla v Policce, kde se narodil a zil Bohuslav martinu, na navsteve u jednoho znameho a on mi vypravel pribehy ze sveho zivota, zacala jsem neco psat, pak se to vyvijelo uplne jinym smerem, nez byl puvodni pribeh toho muze... Musim te svest je zalozeno na clanku, ktery jsem si precetla ve fr. novinach a tak me zaujal, ze jsem se rozhodla ho adaptovat, ale ten clanek mel 3 radky, spoust veci, ktere jseou ve filmu, se asi ve skutecnosti nestaly. Ze zivota pubescentky a Muj otec a ostatni muzi byly nejspis napsany jako nejaka terapie, nebo potreba vypravet o puberte a dospivani za komunismu a take o generacnim konfliktu, jsou to asi me nejjosobnejsi filmy, ale to neznamena, ze by byly striktne autobiograficke.“

Karel: „Točíte nějaký nový film?“

Andrea Sedláčková: „Ne, ted se snazim psat, mam rozepsane dva scenare - jeden je komedie o muzi, ktery marne hleda lasku a druhy vaznejsi film o zene, ktera marne hleda lasku. Mozna by se ty dva scenare mely potkat a bylo by.“

XRadim J. StechovskyX(t): „+ jeste... temat by bylo dosti, ktera nejsou natocena - co prevrat 1918 ci csl. legie, atd. ...? Nemate take chut obsadit figurkare a mene obsazovane herce?“

Andrea Sedláčková: „Dekuji za posilani nametu, no, uz vidim meho producenta, kdyz mu prijdu rici, ze by bylo fajn natocit nejaky film z legii, ze by se natacelo v Rusku, bylo by potreba kostymy a stare rekvizity... to si muze u nas dovolit pouze Honza Sverak. Co se tyka mene znamych hercu, ja je obsazuji, v cemz mi pomaha hlavne Sona Tichackova z castingove agentury, ktera zna vsechny herce nejen z oblasti, ale i ze Slmovenska, objizdi vsechny herecke skoly, dela fotografie, posila me do divadel, upozornuje take na herce, kteri treba drive byli hodne slavni a dnes se na ne trochu zapomnelo. Ale jinak pro hlavni role - musim rici, ze znami herci jsou vzdy pro financovani filmu pritazlivejsi, a take oni nejsou znami jen tak - tedy to nemluvim o tech, co temer nehraji a jen travi cas tim, ze obihaji vecirky, na nichz budou fotografovani pro ruzne spolecenske casopisy, vetsina znamych hercu je znama protoze maji skutecne vetsi talent, nez ti ostatni, ze je s nimi radost pracovat, ze prinaseji spoustu napadu...“

Táňka: „Ahojky! Jak se Ti spolupracovalo s Ivanou Chýlkovou, Ivanem Trojanem a Janem Krausem? A ne, že budeš pět jen samou chválu;) Dík! Čaues...“

Andrea Sedláčková: „Je mi lito, ale chvalu pet budu, protoze se mi s nili opravdu spolupracovalo dobre. Jen z Honzy jsem mela na zacatku trochu strach, protoze je velmi svebytny, ale nakonec to byl jeden z nejposlusnejsich hercu, s kterymi jsem kdy pracovala. Nekteri herci maji tendenci dlouho diskutovat, nabizet svuj pohled na postavu ci situaci, ktery neni totozny s vasim a muze to vest i ke konfliktum. Honza, protoze sam reziruje, tak tyhle herce diskutery nesnasi, takze, kdyz jsem ho o neco poprosila, tak to udelal tak, jak jsem si prala a basta. Ale aby to nevypadalo, ze mam neco proti kreativnim hercum diskuterum - nekdy to muze byt obohacujici, nekfdy vas to ale muze strhnout z predstavy, kterou jste si globalne vwtvoril, v momente nataceni jsete spokojeni a potom ve strizne si to vycitate, ze jste herci podflehl. No, ale zduraznuji, nekdy je to zase ohromna vyhoda, kdyz za vas herci neco vymysli. A jeste - Honza, ackoliv nediskutuje, tak ohromne vymysli a nabizi ruzne varianty, jen na nich tvrdohlave netrva;;; to jsem se v tom trochu zapletla, doufam, ze je to srozumitelne.“

Marie: „Dobrý den, chci se zeptat, jestli sledujete českou filmovou scénu a co se Vám za poslední rok z č. film. produkce líbilo?“

Andrea Sedláčková: „Snazim se videt co nejvice ceskych filmu, ale letos jsem jich moc nestihla. Vseobecne nemam moc vkus sirokeho publika, takze se mi nejvice z porevolucni kinematografie napr. libily Ziletky... taky mam rada film Milana Steindlera Diky za kazde nove rano. Letos jsem vid"ela Pupendo, ale to nejsem objektivni, protoze to natocili kamaradi-spoluzaci, ktere mam moc rada.“

agnes: „Pomáhá Vám manžel jako první kritik?“

Andrea Sedláčková: „Muj manzel nemluvi cesky, takze jeho pomoc je preci jen omezena. Ale pomaha mi psychicky a snasi me, coz neni nekdy jednoduche, snasi taky ten kocovny zivot a to, ze se nekdy musi starat o naseho syna sam a ze jsem daleko tisic kilometru. Prvnim kritikem jsem vzdy k sobe ja a nemusite mi to verit, ale jsem k sobe opravdu hodne kriticka.“

Libor: „Když si vybíráte herce do vašeho filmu, děláte to vy nebo někdo za vás? A jedna otázka z jiné oblasti, žijete ve Francii už hodně dlouho, tak jsem se vás chtěl zeptat které víno vám chutná víc to české nebo francouzké a jak hodnotíte francouzké hasiče a české hasiče, udělali češi už trochu pokrok k vylepšení???“

Andrea Sedláčková: „Nektere herce si vyberu sama, ale vzdy to konzultuji, paklize se jedna o hlavni role, s producentem. Pro vedlejsi role spolupracuji s castingovou agenturou a take se casto ptam na nazor Ivany Chylkove, ktera by si mohla otevrit castingovou agenturu, protoze casto ma vyborne napady. tak, ted doufam, ze se na me nebudete zlobit, ale vino mi chutna vice francouzske, fr. hasici jsou uzasni, s ceskymi jsem zatim nemela moc zkusenosti. Cesi samozrejme udelali ohromny krok vpred, ja protoze jsem velka ceska nacionalistka, tak bych rekla, ze Cesi jsou stejne ve vsem nejlepsi - tedy krome toho vina.“

Táňka: „Díkes:) Ještě jsem se chtěla zeptat, zda nevíš o nějaké dobré castingové agentuře...“

Andrea Sedláčková: „Tech je v Praze nekolik, ja znam jenom tu Soni Tichackove, ktera je v Praze 6, urcite bude v tel. seznamu.“

Karel: „Jak je ve Francii? Tady je teď nějak sychravo...“

Andrea Sedláčková: „Dneska tady byla zima, vcera prselo. Ulice jsou plne listi, ktery je letos strasne barevny, asi kvuli tem letnim vedrum. Dekuji mnohokrat za vsechny otazky, doufam, ze se Vam bude libit tuhle nedeli Musim te svest a 7.12. Muj otrec a ostatni muzi a zase se tesim nekdy nashledanou. Andrea“