Řešte s námi: vandal na školním dvoře, zloděj jídla, diamantový podvod, záhada rozlitého mléka. Australský cyklus
00:00:23 Česká televize uvádí
00:00:26 VĚDA JE DETEKTIVKA
00:00:30 Dnes uvidíte: vandala na školním dvoře.
00:00:33 Lze díky identikitu určit pachatele?
00:00:38 Opovážlivý útok na pamlsky.
00:00:41 Lze dopadnout zloděje dřív, než jídlo zmizí?
00:00:46 Pouličního prodavače diamantů.
00:00:49 Jsou to padělky nebo pravé diamanty?
00:00:54 A katastrofu v kuchyni.
00:00:57 Dokážeme z rozlitého mléka usvědčit pachatele?
00:01:01 Ahoj, vítejte v pořadu,
00:01:03 ve kterém děti řeší zločiny jako skuteční detektivové.
00:01:07 Naši detektivové budou hledat stopy
00:01:09 a prověřovat vlastní pozorovací schopnosti
00:01:12 a pokusí se chytit pachatele.
00:01:14 Na ulici, kde bydlí Ellie a Isabelle,
00:01:16 se potlouká podezřelá osoba.
00:01:18 Podaří se však děvčatům prokázat, že má něco za lubem?
00:01:25 No teda! Už je tu zase ten Jake!
00:01:29 Poslední dobou si říká "klenotník Jimmy".
00:01:33 Potlouká se po naší ulici a prodává drahokamy.
00:01:37 Tady je dvojice jeho pravidelných zákaznic.
00:01:40 Obchody mu jdou báječně.
00:01:43 Jeho diamanty stojí pouze tři bonbóny za kus.
00:01:47 A tvrdí, že jsou všechny pravé.
00:01:50 Jenže já mám podezření, že jsou ty jeho klenoty falešné.
00:01:54 A taky to dokážu.
00:01:57 Pomůže mi Isabelle, která bude pracovat v přestrojení.
00:02:05 Isabelle nám koupí prsten s diamantem.
00:02:09 Zjistíme, jestli jsou Jimmyho drahokamy dobrý obchod
00:02:13 anebo jestli nás šidí. Hodně štěstí.
00:02:22 Diamant je krystalická forma uhlíku
00:02:25 a jde o nejtvrdší přírodní nerost na zemi.
00:02:30 Rozbít se dá zase jenom diamantem.
00:02:42 Super. Zdá se, že se Isabelle obchod podařil.
00:02:47 A teď se podíváme na ten údajný drahokam.
00:02:50 Hmm, vypadá dokonale.
00:02:53 Snad až příliš dokonale, než aby byl pravý.
00:02:59 Dokonce i Isabelle se nechala oklamat!
00:03:02 Jak jen můžu prověřit, jestli je tenhle diamant podvrh?
00:03:06 Už vím. Pojďme ho porovnat s maminčiným zásnubním prstenem.
00:03:12 Vím, že ten pravý je. Táta říkal, že stál "celý majlant".
00:03:18 Dáme ho pod mikroskop.
00:03:22 Páni! Ten se ale třpytí! Zajímavé.
00:03:27 Teď se podíváme na ten Jimmyho diamant.
00:03:33 Hm, taky se třpytí. Ale počkat. Podívej se na to.
00:03:40 Vidíte ten černý klín? Maminčin pravý diamant ho neměl.
00:03:46 Možná to je známkou toho, že Jimmyho diamant není pravý.
00:03:51 Ale mám dojem, že potřebujeme těch důkazů trochu víc. Jde se!
00:03:58 Diamanty mají cenu miliónů,
00:04:02 takže zločinci se snaží lidi podvést a prodávají jim padělky.
00:04:07 Odborníci však používají k dopadení padělatelů
00:04:10 špičkovou technologii.
00:04:13 U tohoto diamantu se zkoumá výskyt dusíku.
00:04:17 Pokud tam dusík není, je to padělek.
00:04:21 Pravé diamanty se navíc vyvíjejí nepravidelně.
00:04:24 Tento má rovné linie, takže to je podvrh.
00:04:29 Ale tenhle je pravý.
00:04:32 Další záludnost, pokud jde o diamanty,
00:04:35 je jejich vysoká tepelná vodivost. Tu měří tento chytrý přístroj.
00:04:39 Dokáže okamžitě zhodnotit, zda jde o pravý diamant.
00:04:46 Snad není i ten můj prsten padělek, co myslíš?
00:04:49 Zaplatila jsem za něj spoust peněz. Mám ho ráda, krásně se třpytí...
00:04:53 Nekoupila sis ho náhodou od "klenotníka Jimmyho", že ne?
00:04:57 Ne.
00:04:58 Tak to je asi dobře, i když to ještě nevíme jistě.
00:05:02 Možná bych ho měl zkontrolovat svou spolehlivou lupou,
00:05:06 jestli tam snad neuvidím nějaký ten tmavý klín,
00:05:09 který objevila Ellie.
00:05:11 Jak to vypadá?
00:05:13 Jo, myslím, že je to v pořádku. Myslím, že je to dobré.
00:05:18 -Ano, je to dobré.
-Bezva.
00:05:20 Ale pořád si nejsem jistý, jestli je to padělek nebo ne.
00:05:23 Nemůžu se dočkat, až se to dozvíme.
00:05:25 Jak se asi Isabelle a Ellie podaří prokázat,
00:05:27 že diamanty "klenotníka Jimmyho" jsou padělky?
00:05:30 No, myslím, že se tahle záhada brzy vyřeší.
00:05:33 Jake asi prodává falešné šperky.
00:05:36 Pod mikroskopem vypadá kámen, který nám prodal,
00:05:39 podezřele jinak, než maminčin skutečný diamant,
00:05:43 potřebujeme však více důkazů.
00:05:47 Máme s Isabelle ještě jeden pokus, který nám řekne,
00:05:50 jak to s Jimmyho údajnými diamanty je.
00:05:55 Maminka na svůj diamant vždycky dýchne, když se na něj dívá,
00:05:59 a on se nikdy nezamlží. Vidíš?
00:06:03 A teď uděláme totéž s tím Jimmyho diamantem.
00:06:09 Ahá! Celý se zamlžil. Je bezcenný.
00:06:13 Smůla, Isabelle.
00:06:16 Přesně tam patří.
00:06:20 Stejně jako Jake patří za mříže.
00:06:27 Skvělé detektivní schopnosti, Ellie.
00:06:30 Skutečné diamanty mají přirozené defekty
00:06:33 vytvořené přírodními silami.
00:06:35 Jimmyho padělky je nemají. Jsou vyrobené v laboratoři.
00:06:40 Tmavé klíny jsou znakem padělaného diamantu.
00:06:44 Pravé diamanty odrážejí světlo i uvnitř,
00:06:47 takže žádné tmavé klíny nejsou vidět.
00:06:51 A pokud jde o ten test s dýchnutím,
00:06:53 pravé diamanty teplo okamžitě rozptýlí.
00:06:56 Takže než se na něj stihla Isabelle podívat,
00:06:59 zamlžení zmizelo.
00:07:01 Falešné diamanty zůstávají zamlžené.
00:07:07 Diamanty mohou být dívce nejlepším přítelem,
00:07:11 ale tenhle Jakeův určitě ne. Nakonec se však budeme smát my.
00:07:17 Bonbóny, které jsme s ním vyměnily za prstýnek,
00:07:21 jsou totiž také falešné!
00:07:24 Naše chytré vyšetřovatelky
00:07:26 tentokrát na klenotníka Jimmyho vyzrály.
00:07:28 No, možná si to zasloužil,
00:07:30 protože své zákazníky okrádal už pěkně dlouho.
00:07:32 Oh, a představ si, že Alex a Holly
00:07:35 se za chvilku ocitnou na místě činu, které bude samé mléko.
00:07:40 Maminka zahlédla v domě myš.
00:07:43 A tak s Holly provádíme pořádný jarní úklid.
00:07:48 Tak, Tabby. Pojďme si dát přestávku.
00:07:53 To ne! Co se to tu stalo?
00:08:00 Mléko je úplně všude!
00:08:06 Musíme najít pachatele tohoto hrozného zločinu.
00:08:11 Musel to být někdo, kdo miluje mléko.
00:08:14 Ale kdo? Malý Kenny se může po mléce utlouct.
00:08:20 A stejně tak kočka Tabby.
00:08:23 A nemůžeme vyloučit ani tu hnusnou myš.
00:08:27 Který z nich to mohl být? Holly, to je důkaz!
00:08:36 Překvapuje mě, že Tabby už tu mléčnou pohromu dávno nelíže.
00:08:41 Aspoň nám neničí důkazy. Musíme zajistit místo činu.
00:08:47 Zajistíme stužkou celou kuchyň, aby nám do ní nikdo nelezl.
00:08:52 Pak se pokusíme zjistit, kdo ten strašný zločin spáchal.
00:08:59 Jestlipak víte, že je těžké nalít tekutinu na kachní peří?
00:09:04 Je to proto, že jsou na něm malé vzduchové kapsy,
00:09:07 které kapičky ihned odpuzují.
00:09:14 Zkusíme ten zločin zrekonstruovat.
00:09:17 Víme, že ten hrnek padal tímhle směrem.
00:09:21 Ale jak mohl spadnout?
00:09:25 Našimi podezřelými jsou:
00:09:28 Malý Kenny, kočka Tabby a ta otravná myš.
00:09:36 Provedeme měření. Aha!
00:09:43 Aha! Pro Kennyho je to příliš vysoko na to, aby tam vylezl.
00:09:48 Takže toho můžeme ze seznamu podezřelých vyškrtnout. Dobrá.
00:09:53 Teď změříme velikost kaluže.
00:09:59 Ten cákanec je skoro dva metry široký.
00:10:03 Hrneček někdo převrhl s vervou a mléko se rychle rozlilo.
00:10:07 Pachatel byl fakt rychlý.
00:10:10 Ale ne natolik, aby zničil naše vyšetřování.
00:10:17 Páni, tihle vyšetřovatelé ale pracují rychle!
00:10:20 A je to dobře, protože skuteční detektivové říkají,
00:10:23 že ty nejlepší důkazy se dají najít
00:10:25 bezprostředně po spáchání zločinu.
00:10:27 V tom případě dělají Alex a Holly všechno správně.
00:10:30 To ano.
00:10:32 -Provedli důležitá měření.
-Použili měřicí pásmo.
00:10:34 -Prohlédli si tu kaluž pěkně zblízka.-Přesně tak.
00:10:37 -Dělají si podrobné záznamy.
-Všechno dělají správně.
00:10:40 V tom případě můžeme očekávat,
00:10:43 že pachatel bude dopaden už velice brzy.
00:10:45 Ale pojďme se vrátit na místo činu.
00:10:48 Snažíme se s Holly chytit toho, kdo způsobil tuhle katastrofu.
00:10:54 Jedno je jisté:
00:10:56 podle tvaru a velikosti kaluže měl viník naspěch.
00:11:01 Takže už jsme vyloučili malého Kennyho.
00:11:06 Na seznamu podezřelých zůstává kočka Tabby a ta otravná myš.
00:11:13 Když o tom tak přemýšlím, myš je drobná.
00:11:16 Není možné, aby převrhla hrnek plný mléka.
00:11:20 Myš můžeme taky škrtnout.
00:11:23 Zůstává nám Tabby.
00:11:26 Raději se přesvědčíme, že důkazy sedí.
00:11:32 Aha! Ano. Jasně viditelné místo, kde není žádné mléko.
00:11:39 Pro jistotu si načrtnu ten tvar.
00:11:46 Hele! Vypadá to jako myš.
00:11:50 Už to mám! Tabbyina myš na hraní! A je nasáklá mlékem!
00:11:59 Tabby to mléko musela převrhnout, když se hnala za svojí hračkou.
00:12:04 Ta kočka není tak nevinná, jak vypadá.
00:12:11 Podle kaluže, kterou zanechá rozlitá tekutina,
00:12:14 dokáží forenzní detektivové zjistit spoustu stop o tom,
00:12:18 jak se tekutina rozlila.
00:12:21 Tvar, velikost a směr rozlití ukazuje,
00:12:24 že se mléko rozlilo rychle.
00:12:27 Ale viníka definitivně usvědčil tvar myšky na hraní,
00:12:30 který zůstal na nábytku.
00:12:33 Naši chytří detektivové přesně vydedukovali,
00:12:36 že hrnek mléka převrhla kočka Tabby,
00:12:39 když si hrála se svou hračkou.
00:12:42 To ne! Teď si s tou myší začala hrát Holly.
00:12:47 Opatrně! Může tam být ještě spousta mléka!
00:12:50 Ach! Rozlité mléko.
00:12:57 Oh, to je ale nudný bulletin!
00:13:00 Bla, bla, tento týden nastoupil nový ředitel.
00:13:04 Jé, tohle je zajímavější, Bonnie. Na škole řádil vandal.
00:13:11 Vloupal se do boudy se sportovním náčiním
00:13:14 a balóny byly všude.
00:13:17 U jídelny převrhl přepravku s mlékem
00:13:20 a rozbil okno do sborovny.
00:13:23 Tady se píše, abychom nahlásili cokoliv podezřelého. Hmm.
00:13:29 V pondělí jsme přišly dřív do školy
00:13:32 a viděly jsme u kůlny se sportovním náčiním
00:13:35 divného chlapa v tmavé teplákové soupravě,
00:13:38 jak manipuluje se zámkem.
00:13:41 A Bonnie ho viděla i u toho rozlitého mléka.
00:13:47 A včera slyšela zvuk rozbíjejícího se skla.
00:13:54 A byl tam tentýž člověk v těch stejných teniskách.
00:13:59 To nemůže být shoda okolností. Vsadím se, že to byl ten vandal.
00:14:05 Už vím! Namaluji jeho obličej. Říká se tomu identikit.
00:14:11 Ten nový ředitel si mě zamiluje.
00:14:17 Nejstarší jeskynní malba obličeje na světě
00:14:21 byla nalezena ve Francii.
00:14:23 Portrét byl nakreslený na zeď jeskyně.
00:14:26 A došlo k tomu před 27 tisíci lety!
00:14:34 Takže: měl takovéhle oči - a pusa vypadala takhle.
00:14:42 A, no jo, měl brýle. Hranaté.
00:14:48 To je beznadějné. Neumím kreslit. Potřebuju někoho lepšího.
00:14:53 Že mě to nenapadlo! Bonnie vloni vyhrála uměleckou soutěž.
00:14:58 Tak fajn, Picasso. Pojďme zachytit toho vandala.
00:15:03 Díky mé fantastické paměti
00:15:05 a Bonnieinu úžasnému uměleckému talentu
00:15:08 budeme mít dokonalý identikit.
00:15:11 A budou z nás oblíbenkyně nového ředitele.
00:15:17 Identikity se dají vytvářet také na počítači.
00:15:21 Svědci vybírají obličej,
00:15:23 který se nejvíce podobá podezřelému.
00:15:26 Nejdříve určují, zda to byl muž nebo žena,
00:15:30 potom se zaměřují na barvu pleti a na typ vlasů.
00:15:33 Počítač potom nabídne možné podoby pachatele.
00:15:38 Pokud podoba nesedí, počítač nabídne další sadu obličejů.
00:15:44 Pokud vyjdou dvě podoby, které se téměř shodují,
00:15:48 mohou se zkombinovat.
00:15:50 Když se dospěje ke konečné verzi, obličej se vytiskne
00:15:54 a policie začne po podezřelém pátrat.
00:15:58 To mě inspirovalo. Vytvořím tvůj identikit.
00:16:02 Takže potřebuji, aby ses otočil ke mně, ano, to by šlo.
00:16:05 Velké uši, legrační nos a vyvalené oči.
00:16:10 -Né!-Co?
-Takhle vůbec nevypadám!
00:16:13 Ale vypadáš. Vypadáš pěkně podezřele.
00:16:17 Aha! Tak v tom se teda můžeš pěkně plést.
00:16:20 Vážně?
00:16:21 Ano. Víš, ne všichni zločinci vypadají podezřele.
00:16:24 To by mě zajímalo, jestli to ví i Ellie a Bonnie.
00:16:27 Možná máš pravdu.
00:16:28 Tak se vrátíme do školy a zjistíme to.
00:16:31 Vandal zanechal ve škole pěknou paseku.
00:16:34 Zahlédly jsme s Bonnie téhož člověka na všech místech činu.
00:16:38 A tak jsem Bonnie poprosila, aby namalovala identikit.
00:16:45 Fajn, takže měl větší nos a byl docela starý.
00:16:50 Tak mu udělej šedivé vlasy.
00:16:53 Nezapomeň na ty brýle.
00:16:57 Ano, dokonalé. Má to hotové.
00:17:02 Bonnie nakreslila toho podezřelého naprosto správně.
00:17:06 Pojďme ho ukázat řediteli.
00:17:11 Promiňte, pane řediteli,
00:17:14 přinesly jsme identikit toho vandala.
00:17:19 Ohh! To ne! To je ale trapas! On je to ten nový ředitel!
00:17:30 Identikity na základě popisu svědků
00:17:33 bývají obvykle cenným prostředkem k vystopování zločinců.
00:17:39 Výtvarníci dokáží vytvořit neuvěřitelně realistické podoby,
00:17:43 které zužují seznam možných podezřelých
00:17:46 a pomáhají policii najít pachatele.
00:17:49 Tentokrát šlo o mylnou totožnost pachatele.
00:17:52 Když děvčata viděla ředitele na místech činu,
00:17:55 dělal si právě poznámky pro zprávu pro policii.
00:18:00 No co, alespoň má nový ředitel hezký portrét do nové kanceláře.
00:18:06 Berte ho jako dárek na uvítanou.
00:18:11 To byla ale rychlovka.
00:18:14 To ano. A jistě vás potěší,
00:18:15 že díky rychlému zásahu nového ředitele
00:18:18 zatkla policie skutečného vandala. Byl to místní uličník.
00:18:22 To je dobře, že se to vyřešilo.
00:18:24 Ale k darebáctví nedochází jenom ve škole.
00:18:27 Podívejte se na Gabrielův dvorek.
00:18:31 A piknik může začít!
00:18:34 Počkat!
00:18:35 Přísahám, že jsem ty klobásy přinesl čtyři! Kipe?
00:18:41 Cože? Někdo si nabídnul i z těch kukuřičných čipsů.
00:18:46 Kdo je tady v sousedství známý zloděj jídla?
00:18:50 Sousedovic pes Ralph na seznam podezřelých rozhodně patří.
00:18:54 Nebo ten pták, co se tady pořád potuluje.
00:18:58 Ten by snědl cokoliv. Doneseme si ještě nějaké zásoby.
00:19:05 Cože? Dobře, zmizelá klobása a pár čipsů by už stačilo.
00:19:11 Ale ujíst nám čokoládový dort, to už je příliš.
00:19:17 Nikdo tu krást nebude.
00:19:19 Ustupme z té deky, je to totiž od této chvíle místo činu.
00:19:27 Zvířata, která kradou potraviny,
00:19:29 mají větší mozek než ostatní zvířata.
00:19:33 Větší mozek jim umožňuje vymýšlet různé strategie.
00:19:37 To znamená, že dokážou jídlo ukrást,
00:19:40 aniž by je někdo chytil při činu.
00:19:43 Zjišťujeme, zda po sobě pachatel nezanechal nějaké stopy.
00:19:49 Drobečky? Z těch se otisk zubů nebo zobáku zjistit nedá.
00:19:54 Ale co to našel Kip? Červené pírko. Takže to byl pták.
00:20:01 Ralpha od sousedů můžeme vyloučit. Zůstává nám ten pták.
00:20:06 Ale když o tom tak přemýšlím, má černá pírka, ne červená.
00:20:11 Takže toho můžeme taky škrtnout.
00:20:14 Hmm. Teď se s Kipem přesuneme do naší laboratoře.
00:20:19 Kip může prohledat internet
00:20:22 a já se zatím podívám trochu blíž na důkaz.
00:20:27 Hmm.
00:20:32 Bezva, Kip našel papouška, který patří k tomu pírku.
00:20:36 Ale viděli jsme tady poletovat takového červeného ptáka?
00:20:41 Ne. Pojďme se na to pírko ještě jednou podívat.
00:20:45 Hlavní stvol má nahoře,
00:20:48 z něho směřují dolů větve s drobnými propletenými paprsky.
00:20:52 Zkus najít tohle, Kipe.
00:20:59 Teda, to byla rychlost!
00:21:01 Ten obrázek se přesně podobá tomu, co vidím skrz mikroskop.
00:21:06 Kromě barvy.
00:21:09 Z jakého ptáka je to pero? Z krocana?!
00:21:14 Jaj! Krocani mohou vážit až 40 kilogramů.
00:21:18 To je víc, než váží Kip.
00:21:21 Ale proč je to naše pírko červené? Musíme pozorovat místo činu.
00:21:26 A když budeme mít štěstí, chytíme zloděje při činu.
00:21:34 Teda, Gabriel a Kip skutečně dělají detektivní práci.
00:21:37 Ano. Zajistili místo činu,
00:21:39 pečlivě jej pročesali kvůli možným důkazům...
00:21:43 A také velmi důležitý důkaz našli.
00:21:45 Maličká věcička, jako je pírko, pomohla vyřešit trestný čin.
00:21:49 Jo. Spousta pírek vypadá naprosto rozdílně.
00:21:52 Podívej se třeba na tahle dvě. Obě jsou dole taková načepýřená.
00:21:55 No jo...
00:21:57 Vypadají velmi podobně, ale pokud se podíváš blíže,
00:21:59 je zřejmé, že jsou opravdu rozdílná.
00:22:02 Podívej se například na ten osten.
00:22:04 Dobře sis všimnul!
00:22:06 Naši chytří detektivové mají k dispozici mikroskop,
00:22:09 protože tak mohou opravdu pozorovat veškeré rozdíly.
00:22:11 To jen ukazuje, že se rozhodně vyplatí mít oči otevřené.
00:22:14 To jednoznačně. A zvlášť teď,
00:22:16 kdy se chlapci hodlají začít věnovat pozorování zahrady.
00:22:21 Jediná stopa, kterou jsme na místě činu našli,
00:22:25 je červené pírko, a vypadá to,
00:22:27 že naším podezřelým je něco velikého a neohroženého.
00:22:35 Doufáme, že se nám z bezpečí zahradního domku
00:22:38 podaří nachytat pachatele při činu. Zatím nic.
00:22:43 Počkat! Co to je? Támhleten strom se hýbe!
00:22:48 Je to snad obrovský hladový krocan?
00:22:52 Ne. Byl to jenom vítr. Moment! Kip něco zahlédl.
00:23:00 Otvírají se postranní vrátka.
00:23:03 A někdo jimi vchází. Někdo nebo něco!
00:23:08 Teda! To není krocan. Je to sousedovic Imogen.
00:23:15 A má namířeno přímo k mému čokoládovému dortu!
00:23:22 Vida! Má na sobě boa z červeného peří.
00:23:28 Na krocana zapomeň.
00:23:30 Našli jsme pachatele - je jím naše drzá sousedka.
00:23:38 Vyšetřovatelé používají důkazy, jako je třeba peří,
00:23:42 k vyřešení skutečných zločinů.
00:23:45 Pomocí mikroskopu a bližšího prozkoumání brku, ostnů, paprsků
00:23:50 a ostatních částí pírka
00:23:52 lze určit druh ptáka velmi spolehlivě.
00:23:55 Pírko, které Kip našel, bylo skutečně z krocana.
00:23:59 Ale než se pírko objevilo na zahradě,
00:24:02 bylo obarveno na červeno, stalo se součástí boa,
00:24:05 které na sobě měla čokoládu zbožňující Imogen.
00:24:10 Imogen zanechala své kriminálnické kariéry
00:24:13 a zařídila, aby nám její maminka dala celý nový dort.
00:24:18 Mmm, vypadá dobře.
00:24:20 No fuj!
00:24:22 Imogen tu věc opravdu musí přestat nosit.
00:24:27 Blé, peří v dortu?
00:24:30 Ale aspoň že ta pírka napomohla k vyřešení záhadného zločinu.
00:24:34 Díky našim úžasně schopným detektivům.
00:24:37 Jo, a spousta chytré detektivní práce
00:24:39 nás čeká i příště.
00:24:41 -Ahoj!-Ahoj!
00:24:55 Titulky: Marie Luzarová Česká televize 2010
Tedy ne, že by už věda nebyla zábavná, leč každá zábava musí někdy skončit. Ovšem i detektivka může být zábavou a zároveň jde o vědu, že? A ani při tom nemusí padat na zem mrtvoly a tryskat krev. Stačí třeba… rozlité mléko. Nuda? Ale kdež! Jak si myslíte, že se učili slavní kriminalisté? Jak vznikly ty nejznámější kriminalistické metody? A proto vzhůru do všedního života, který je plný situací, na nichž se můžeme některé z těch úžasných metod naučit! Náš tým detektivů nakonec vždycky spolehlivě najde viníka, to si pište!