00:00:43 V hlavním sále dobříšského zámku
visí portrét stavebníka zámku,
00:00:47 knížete Jindřicha Pavla
Mansfelda.
00:00:50 Kníže je zobrazen v honosném
dvorském kostýmu
00:00:53 a jeho ruka spočívá na nákresu
původního plánu
00:00:57 dobříšského zámku.
00:00:59 Tento nákres je jediným dochovaným
dokumentem o tom,
00:01:02 jak měla stavba původně
vypadat.
00:01:04 Její dnešní podoba je totiž
odlišná.
00:01:12 Projekt zámku si objednal kníže
Jindřich Pavel Mansfeld r. 1745
00:01:16 u ředitele královských staveb
a gobelínové manufaktury v Paříži
00:01:21 architekta Julese Roberta
de Cotte.
00:01:25 Zadáním projektu byla přestavba
vyhořelého zámku
00:01:29 na honosné barokní
sídlo.
00:01:32 Architekt de Cotte však zřejmě
neznal konkrétní podmínky
00:01:36 dobříšského stavitele,
zejména omezené prostorové možnosti
00:01:39 při západní straně zámku,
kde byla
00:01:41 panská kuchyňská zahrada.
00:01:44 Možná proto zůstala tato část
areálu nezastavěna,
00:01:47 i když nelze vyloučit,
že byl původní projekt upraven
00:01:50 i z finančních důvodů.
00:01:53 Šířková dispozice vyhořelého
objektu
00:01:56 pařížskému projektantovi zřejmě
vyhovovala,
00:01:59 neboť tu mohl uplatnit některé
základní principy
00:02:02 tehdejší francouzské
architektury,
00:02:04 ovládané i po celé barokní období
klasicismem.
00:02:07 To je zřejmé především v kompozici
jižního,
00:02:10 zahradního křídla zámku,
00:02:12 kde je vyvýšený střední pavilón
sevřen protáhlými rameny.
00:02:16 Jednotvárnosti tohoto řešení
zabránil projektant tím,
00:02:19 že každou z jejich 3 částí
opatřil
00:02:22 samostatnou mansardovou
střechou.
00:02:25 Střední pavilón vyniká také vnějším
členěním.
00:02:28 Architekt zde uplatnil vysoký
pilastrový řád,
00:02:31 avšak v míře, jaká nepotlačuje
výraznou
00:02:35 horizontalitu celé stavby.
00:02:38 Podle pozměněného projektu byl
nejen respektován,
00:02:42 ale i zvýrazněn původní hlavní
vstup
00:02:44 v severním křídle zámku.
00:02:47 Mansfeld si vymohl ve Vídni souhlas
k přeložení císařské silnice,
00:02:51 dosud probíhající těsně podél
severní strany zámku.
00:02:55 Silnice byla v úseku asi 100 m
přebudována do oblouku tak,
00:02:59 aby se před rezidencí uvolnil
dostatečný nástupní prostor.
00:03:11 Mezi umělci, kteří se podíleli
na výzdobě dobříšského zámku,
00:03:14 zaujímá významné místo sochař
Ignác František Platzer.
00:03:18 Na vrchol štítu hlavního průčelí
byl osazen
00:03:21 kamenný erb knížat
z Mansfeldu a Fondi.
00:03:34 K němu svými gesty ukazují kamenné
figury
00:03:37 římského boha války Marta
a jeho sestry bohyně Bellony.
00:03:51 Některé z původních platzerovských
skulptur
00:03:54 však už byly nahrazeny
kopiemi.
00:04:29 Principem architektonického řešení
dobříšského zámeckého komplexu
00:04:33 je zdůrazněná osovost
a symetrie.
00:04:38 Hlavní osa protíná areál od severu
k jihu.
00:04:42 Prochází vstupním křídlem, nádvořím
i sallou terrenou
00:04:45 v přízemí jižního
křídla.
00:04:53 Postupuje až do zahrady, kde jsou
na ní umístěny
00:04:56 nejdůležitější architektonické
prvky tohoto prostoru:
00:04:59 oválný bazén a fontána.
00:05:02 Ostatní součásti zahradní kompozice
se symetricky rozkládají kolem.
00:05:07 Uvnitř záhonu parteru zaujmou
naši pozornost dvě sousoší:
00:05:11 sousoší koně napadeného lvem
a na protilehlé straně
00:05:15 sousoší býka napadeného
psy.
00:05:19 Obě tato sousoší pocházejí z doby
okolo r. 1700
00:05:22 a z jejich monumentální formy
lze soudit,
00:05:25 že byly součástí rozsáhlejší
zahradní kompozice,
00:05:28 která se nacházela na místě zahrady
dnešní.
00:05:31 Ostatní sochařská výzdoba zahrady
pochází
00:05:34 z dílny Ignáce Františka
Platzera.
00:05:41 Z parteru na 1. terasu vede
dvouramenné kamenné schodiště,
00:05:46 doplněné pískovcovými sochami puttů
a dekorativními vázami.
00:06:06 Na východní a západní straně
je parter spojen
00:06:09 s 1. terasou přímým schodištěm,
na jehož pilířcích
00:06:12 stojí dvojice alegorických soch,
symbolizujících lidské činnosti.
00:06:21 Na první terase jsou zachována
2 zrcadlově souměrná sousoší
00:06:24 Únosu Persefóny.
00:06:26 Další sochařská výzdoba zahrady
prochází
00:06:29 v současné době dlouhodobou
rekonstrukcí.
00:06:32 Zahrada byla budována současně
s velkou přestavbou
00:06:35 dobříšského zámku
za Jindřicha Pavla Mansfelda.
00:06:38 Projektant zahrady - patrně autor
projektu zámku
00:06:41 Jules Robert de Cotte -
využil mírně stoupajícího terénu
00:06:45 směrem k jihu a založil zahradu
na 5-ti výškových úrovních,
00:06:49 oddělených schodišti od nejnižšího
až k nejvyšší, 4. terase,
00:06:54 na níž je umístěna zámecká
oranžérie
00:06:56 jako pohledový protipól
zámku.
00:07:06 Na projektu zámku se podílel
i v Paříži naturalizovaný Florenťan
00:07:09 Niccolo Servandoni.
00:07:11 Byl to patrně on, kdo navrhl
dekoraci interiérů.
00:07:17 Řemeslné práce při přestavbě zámku
byly však svěřeny domácím mistrům,
00:07:22 kteří nedosáhli jemnosti
a vytříbenosti forem,
00:07:25 jakými se vyznačují práce
francouzských tvůrců.
00:07:29 Je to patrné zejména na štukové
dekoraci stěn
00:07:32 a fabiónu hlavního sálu,
která je těžkopádná,
00:07:36 v měřítku značně nadsazená
a tvarově nepříliš nápaditá.
00:07:38 Rámuje plochy, na které
Jan Petr Molitor
00:07:42 namaloval žánrové scény
hrajících si puttů.
00:07:45 V supraportách na východní
a západní stěně sálu
00:07:48 jsou alegorické malby 4 ročních
období.
00:07:56 Pod alegorií Zimy na západní straně
nalezneme
00:07:59 malířův podpis a datum vzniku
malby.
00:08:05 Nad krbem na východní straně je již
zmíněný portrét
00:08:08 Jindřicha Pavla Mansfelda,
na protilehlé západní stěně
00:08:14 nalezneme podobiznu jeho manželky
Josefiny.
00:08:17 Autorem obou pláten z r. 1747 je
rodák z italské Luccy
00:08:21 Pompeo Girolamo Battoni.
00:08:29 Interiér jižního křídla,
přiléhající z obou stran
00:08:32 k hlavnímu sálu, jsou zařízeny
mobilářem,
00:08:35 pocházejícím převážně z původního
vybavení zámku.
00:08:39 Některé části zařízení jsou
z období výstavby zámku,
00:08:44 jiné z pozdějších slohových
období.
00:08:47 Představují nejen ukázky dokonalé
řemeslné práce,
00:08:51 ale i podivuhodné svědectví
o životním stylu
00:08:54 aristokratické společnosti
v 18. a 19. století.
00:10:45 Pozoruhodný je salón, přiléhající
k hlavnímu sálu na západní straně,
00:10:49 jehož stěny jsou ozdobeny
rozměrnými obrazy loveckých scén,
00:10:53 namalovaných na plátně připevněných
jako tapety ke stěnám salónu.
00:12:00 V některých místnostech nalezneme
i rodové znaky
00:12:03 Collorédů
nebo Colloredo - Mansfeldů.
00:12:06 V r. 1771 se totiž dcera
Jindřicha Pavla Mansfelda
00:12:10 Marie Isabella provdala
za Františka de Paula Gundakara
00:12:14 I. Colloreda a po 4-řech letech
bylo jejich potomkům povoleno
00:12:18 užívat spojeného přídomku
Colloredo - Mansfeld.
00:12:44 Dobříšský zámecký areál patří mezi
slohově nejčistější díla
00:12:48 inspirovaná francouzským pozdním
barokem u nás.
00:12:52 V uspořádání zahrady se projevuje
i určitý vliv
00:12:55 zprostředkujícího prostředí
vídeňského,
00:12:58 v němž působily tradice italské
zahradní tvorby.
00:13:04 Mimořádně hodnotný prostor zahrady
s řadou rokokových prvků
00:13:08 je umělecké dílo výjimečné
úrovně.
00:13:12 Spolu s přírodně krajinářským
parkem,
00:13:16 který ani dlouhé období
nedostatečné údržby
00:13:19 v minulých letech nepřipravilo
o romantický půvab,
00:13:22 představuje zámecký komplex
ojedinělého významu
00:13:25 v našich zemích.