Architektura křivek a linií, prostoru a zdánlivé beztížnosti. Dokument o slavných vilách a domech v moravské metropoli na přelomu 19. a 20. století uvádíme k uctění památky režiséra Aleše Lowáka, který zemřel 16. března ve věku 81 let

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Minulý týden odešel dlouholetý pracovník brněnského televizního studia ČT, režisér dokumentárních pořadů Aleš Lowák. Hlavními oblastmi jeho tvorby byly kulturní historie, architektura a příroda, pro něž nacházel nepřeberné množství námětů v Brně či na jižní Moravě. Podílel se především na cyklu Deset století architektury, z něhož jako vzpomínku uvádíme díl věnovaný pozoruhodným příkladům brněnské secese.

Architektura tohoto slohu v moravské metropoli byla výsledkem politických, hospodářských a kulturních poměrů. Dominantní postavení zaujaly stavby žáků vídeňského profesora Otto Wagnera. Mezi nimi nechyběli ani čeští architekti. Průkopnickou roli v brněnské secesní architektuře sehrál Leopold Bauer, který v letech 1901–1902 realizoval Reissigovu vilu ve stylu geometrické secese. Ve své době byla vila označována jako první moderní dům v Rakousku–Uhersku. Poté se ke geometrické secesi obrátil i Hubert Gessner – zjevné je to na jeho budově Okresní nemocenské pokladny z roku 1903. Celá stavba ve své dispozici úspěšně skloubila jak kancelářskou, tak i obchodní a obytnou funkci. Stavba ovlivnila další architekty, Max Matzenauer v obdobném duchu realizoval činžovní dům. Soubor brněnských architektonických děl doplňuje realizace farního kostela Neposkvrněného početí P. Marie. Chrám představuje ucelené dílo secesní éry, které se v téměř původní podobě dochovalo do dnešní doby.

Stopáž15 minut
Rok výroby 2001
 ST 4:3
ŽánrDokument