Aktuality z domácího a světového motorsportu
00:00:20 Krásný den vám přeji u sledování
00:00:21 pořadu Svět motorů aktuálně,
00:00:23 ve kterém se i tento týden budeme
00:00:24 věnovat nedávno
00:00:26 skončenému 43. ročníku
00:00:27 Dakarské Rallye.
00:00:29 Nejnáročnější motoristický závod
00:00:31 planety jste mohli sledovat
00:00:32 na obrazovkách ČT sport,
00:00:34 kdy jsme se snažili věnovat
00:00:36 pozornost elitním jezdcům
00:00:37 a českým reprezentantům.
00:00:39 Některé příběhy
00:00:40 se den co den do vysílání nevešli.
00:00:42 Fanoušci soutěží se ale nemusí
00:00:44 obávat, že by upadli v zapomnění.
00:00:47 V následujících minutách svých
00:00:49 několik promítneme.
00:01:05 Začínáme příběhem Davida Knighta.
00:01:07 Vyhrál jsem několik titulů
00:01:08 mistra světa.
00:01:09 Ale v podstatě se ničím neliší
00:01:11 od stovek dalších kluků.
00:01:12 Všichni chtějí dojet do cíle.
00:01:14 Chci chvíli jen tak jít,
00:01:15 ještě než se rozběhne.
00:01:19 Je pětinásobným světovým šampionem
00:01:21 v enduru.
00:01:23 V offroadové závodění jedním
00:01:26 z mnoha začátečníků.
00:01:32 Je to něco,
00:01:33 po čem jsem toužil od mého dětství.
00:01:36 Několik let nazpátek jsem
00:01:38 měl možnost startovat,
00:01:39 ale tenkrát nebyl vhodný čas.
00:01:43 Nešlo jen tak odjet
00:01:45 do Jižní Ameriky.
00:01:46 Nakonec jsem to nevydržel
00:01:48 a jsem tady.
00:01:53 Ty scenérie, terény,
00:01:54 nikdy předtím jsem
00:01:56 nic takového neviděl.
00:01:57 Je to neskutečné.
00:01:58 Rozhodně to není jednoduché.
00:02:00 Je to rozhodně nejextrémnější druh
00:02:02 závodění,
00:02:03 jaký jsem kdy v životě vyzkoušel.
00:02:10 Mnoho lidí neví,
00:02:12 jak moc rozdílný je Dakar
00:02:13 od jiných závodů.
00:02:15 Je to jako byste byl vyučený
00:02:17 instalatér m a někdo vám řekl,
00:02:18 ať jdete do domu
00:02:19 a zavedete elektriku.
00:02:26 Pro mě osobně samotná jízda
00:02:28 na motocyklu nejméně problematická.
00:02:30 Obtížné je vše ostatní.
00:02:32 Etapu jsem například absolvoval
00:02:33 za sedm hodin,
00:02:35 tak dlouho trvá 1 celý podnik
00:02:36 světového endura i s přestávkami.
00:02:38 Musíte se sedm hodin v kuse
00:02:40 soustředit,
00:02:41 snažíte se jet co nejrychleji
00:02:42 a do toho musíte vnímat informace.
00:02:50 Dosáhl jsem všeho,
00:02:52 co jsem v kariéře chtěl dokázat.
00:02:54 Není na mě kladen takový tlak.
00:03:00 Jsem trochu nervózní, ale myslím,
00:03:01 že v současné chvíli dokážu
00:03:03 absolvovat závod mnohem lépe
00:03:05 než před pěti lety.
00:03:07 Chci dokončit rally a vrátit
00:03:09 se domů v jednom kuse.
00:03:10 Takové jsou mé ambice
00:03:11 pro letošní rok.
00:03:19 Pokud chceme zachovat v našem
00:03:20 sportu vysokou úroveň,
00:03:21 musíme ho neustále inovovat
00:03:23 a vnášet do něj zcela nové věci.
00:03:32 Už v minulém roce představila
00:03:33 společnost projekt,
00:03:35 který by měl do rally v budoucnosti
00:03:37 začlenit vozy na elektrický
00:03:40 a vodíkový pohon.
00:03:46 V naší laboratoři se nejrůznějšími
00:03:48 způsoby snažíme najít řešení,
00:03:49 jak prodloužit dojezdovou
00:03:51 vzdálenost
00:03:52 elektrifikovaných vozidel.
00:03:55 Naším cílem je zúčastnit se Rallye
00:03:57 Dakar
00:03:58 v roce 2023 a co nejdříve zvítězit.
00:04:08 Tento závodní speciál vydává mnohem
00:04:10 méně hluku.
00:04:11 Je to jako byste řídili vlak.
00:04:12 Musíte se naučit vnímat auto,
00:04:14 abyste zjistili,
00:04:15 v jakém stavu jsou pneumatiky.
00:04:17 A to se perfektně chová v dunách
00:04:19 a kamenitých pasážích.
00:04:22 Dalším zajímavým projektem je vývoj
00:04:24 auta na vodíkový pohon.
00:04:26 Otcem této myšlenky je Mike Horn.
00:04:33 Máme tu projekt,
00:04:34 kde chceme využívat energetických
00:04:36 zdrojů,
00:04:37 to je důležité z hlediska trvalé
00:04:39 udržitelnosti životního prostředí.
00:04:40 Stalo se to smyslem mého života.
00:04:48 Postupem času by měly vzniknout
00:04:50 kamionech šetrnější
00:04:51 k životnímu prostředí.
00:04:58 Představujeme dobrodružství
00:05:00 budoucích let.
00:05:01 Samozřejmě že Dakar je ideální
00:05:03 způsob,
00:05:04 jak prožít velké dobrodružství.
00:05:06 V příštím roce bychom chtěli využít
00:05:07 vodíkový pohon
00:05:09 u těžkotonážního vozidel.
00:05:12 Už v roce 2020 zveřejnila
00:05:13 automobilka smělý plán týkající
00:05:15 se vstupu do dakarského závodění.
00:05:18 Nový tovární tým na scéně bude
00:05:19 využívat alternativní metody.
00:05:24 Audi využije speciály
00:05:25 s elektrickým agregátem.
00:05:27 Dobíjení baterií budeme využívat
00:05:29 elektrický převodník,
00:05:30 s jehož pomocí urazíme
00:05:31 vzdálenost 600 km bez jediného
00:05:34 zastavení.
00:05:41 Do roku 2026 bude elitní dvacítka
00:05:43 posádek závodit bez emisních aut.
00:05:46 V roce 2036 by měly být kompletně
00:05:50 bez emisí.
00:05:51 Případně se tomu budou
00:05:52 velmi blížit.
00:05:56 Ať se nám to líbí nebo ne, zdá se,
00:05:58 že budoucnost Dakaru bude
00:05:59 symbolizovat zelená barva.
00:06:06 Upřímně znám Dakar od doby,
00:06:07 co vnímám svět kolem sebe.
00:06:10 Jsem rád,
00:06:11 že můj syn je lepší verzí
00:06:13 mě samého.
00:06:15 Jméno Dobrovský je zpátky
00:06:16 na dakarské scéně.
00:06:18 Pět let po posledním startu
00:06:20 někdejšího mistra světa
00:06:22 v cross-country rally,
00:06:23 vystartoval jeho syn Konrád.
00:06:26 Pamatuji si časy,
00:06:27 kdy jsem koukal na videokazety
00:06:29 a snil o tom,
00:06:30 že se sem jednou podívám.
00:06:31 Splnilo se mi to rychleji,
00:06:33 než jsem očekával.
00:06:34 Je mi teprve 19 let.
00:06:36 V roce 2000 se stali prvními
00:06:40 Poláky,
00:06:41 kteří dokončili Rallye Dakar.
00:06:47 Přijeli jsme do Dakaru v roce 2000.
00:06:51 Nic jsme neznali,
00:06:52 dokonce jsme ani nevěděli,
00:06:54 co je to roadbook.
00:07:01 Můj syn se narodil v roce 2001.
00:07:03 Tenkrát jsem jel svůj druhý Dakar
00:07:05 a on přišel
00:07:06 na svět 14 dní po mém návratu.
00:07:07 Vybral si stejný sport jako
00:07:09 já a děláme ho společně.
00:07:15 Mám tu svého otce a strýce,
00:07:17 který je týmovým manažerem.
00:07:19 Díky nim je pro mě vše snazší
00:07:21 a já se mohu soustředit pouze
00:07:22 na závodění.
00:07:25 Je to velká pomoc.
00:07:35 Když teď závodí můj syn,
00:07:37 je to pro mě jednodušší.
00:07:38 Otevřel jsem novou kapitolu
00:07:40 po skončení kariéry.
00:07:43 Jsem otec,
00:07:44 který dohlíží na svého syna.
00:07:46 Absolvujeme 1000 km.
00:07:47 Je to zkrátka jiný příběh.
00:07:57 Občas si zalezu dostanu a jsem
00:07:59 tak vyřízený, že hned usnu.
00:08:01 Po etapě jsem toto nikdy
00:08:03 předtím nezažil.
00:08:07 V cíli každé etapy jsem šťastný,
00:08:09 že jsem to dokázal a že jsem blíže
00:08:10 svému snu.
00:08:12 Chci dokončit Dakar.
00:08:13 Doufám,
00:08:14 že náš příběh začne letos
00:08:15 a jen tak neskončí.
00:08:34 Princip, na němž je založen tým,
00:08:35 je velmi prostý.
00:08:37 Jsme tým,
00:08:39 ale také jsme jedna rodina.
00:08:44 I když dojde na konfrontaci
00:08:45 s týmovými kolegy,
00:08:46 je to vždy velmi zdravá rivalita.
00:08:48 Celkový výsledek
00:08:49 je pro nás důležitější
00:08:51 než úspěch jednotlivce.
00:09:03 Tým byl založen před 32 lety
00:09:05 s cílem účastnit se Rallye Dakar.
00:09:13 V roce 19 90 nedokončil soutěž
00:09:15 ani jeden z našich kamionů,
00:09:17 to nás nesvedlo z naší cesty.
00:09:20 Naopak byla to pro nás motivace.
00:09:22 Zkusili jsme to znovu a byli jsme
00:09:24 úspěšnější a úspěšnější.
00:09:25 Teď v roce 2021 jsme šťastní,
00:09:28 že se Rallye Dakar účastníme
00:09:30 již potřicáté.
00:09:39 Pamatuji si,
00:09:40 jak jsem v roce 19 96 sledoval
00:09:42 vítězství stáje na Dakaru
00:09:44 a měl jsem u toho husí kůži.
00:09:46 Bylo to neuvěřitelné.
00:09:48 Dosáhli něčeho tak obtížného.
00:09:53 Stáj má nejdůležitější součást
00:09:54 mého života.
00:09:56 15 let jsem byl pilotem kamionu
00:09:58 a prožil jsem nejkrásnější okamžiky
00:10:00 svého života.
00:10:01 Myslím,
00:10:02 že to tak má každý sportovec,
00:10:04 který bojuje o vítězství na nějaké
00:10:06 velké soutěži.
00:10:15 V týmu máme pět pilotů.
00:10:16 Opravdu pět.
00:10:17 Všichni jsou na stejné úrovni.
00:10:19 Na Dakar odjedou pouze čtyři
00:10:21 z nich.
00:10:23 Na národní úrovni dochází
00:10:24 k jakési rotaci.
00:10:26 Pilot s nejhorší formou zůstává
00:10:28 doma,
00:10:29 to je pro něj motivace
00:10:30 jak se zlepšit a vybojovat nominaci
00:10:32 na další rok.
00:10:33 Nakonec máme vždy velmi silný tým.
00:10:41 Řekl bych,
00:10:42 že vyhrát Dakar
00:10:43 je mým největším snem.
00:10:44 Svou největší životní ambicí.
00:10:46 Dlouho let byla naše
00:10:47 posádka blízko.
00:10:48 Ale řekl bych,
00:10:49 že letos máme větší šanci
00:10:51 než kdy dříve.
00:10:55 Dimitry Sošnikov si svůj největší
00:10:57 životní sen splnil.
00:10:58 Začneme popořádku.
00:11:00 Mezi motorkáři zvítězil taktéž
00:11:01 poprvé v kariéře
00:11:03 Benavides Argentiny.
00:11:11 Mezi osobními automobily
00:11:13 byl nejrychlejší Petr Hanzl,
00:11:15 který svým titulem posunul osobní
00:11:17 maximum na Dakaru.
00:11:19 Sošnikov je novým králem
00:11:21 kategorie trucků.
00:11:31 43.
00:11:32 Dakarská Rallye je minulostí.
00:11:34 Pestré vysílání ČT vám z prostředí
00:11:37 nejtěžšího motoristického závodu
00:11:38 planety znovu nabídlo
00:11:40 mnoho zajímavostí.
00:11:41 Věříme,
00:11:42 že se vám pořady s dakarskou
00:11:43 tematikou líbily a těšíme
00:11:45 se na další ročník.
00:11:46 Než se ho dočkáme,
00:11:47 vychutnejte si nejúchvatnější
00:11:49 záběry z letošního klání.
00:11:52 Pro dnešek je to vše.
00:11:53 Mějte se hezky a u motoristických
00:11:56 disciplín brzy na shledanou.
00:11:57 Živé titulky ve spolupráci se ZČU Inovace podpořená TA ČR Mluvčí: Iva Havránková
Aktuality z domácího a světového motorsportu
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 1