Aktuality z domácího a světového motorsportu
00:00:17 Dnešních aktualitách
00:00:18 z motoristického sportu
00:00:19 se ohlédneme za letošní Rallye
00:00:21 Dakar z pohledu úspěšných
00:00:23 českých zástupců.
00:00:24 Po příletu jsme vyzpovídali ty,
00:00:26 kteří přiletěli do Prahy a chtěli
00:00:28 s námi rally rekapitulovat.
00:00:32 Určitě spokojenost.
00:00:34 Protože desítka byl cíl.
00:00:37 Samozřejmě to,
00:00:38 že jsme chvíli byli třetí a chvíli
00:00:40 jsme byli pátí,
00:00:41 tak to bylo velice příjemné.
00:00:44 Ale prostě technika nám nepřála
00:00:47 a ten závod byl tak nesmírně
00:00:49 náročný,
00:00:49 že jsme prostě nebyli schopní
00:00:53 ten výsledek dodat
00:00:54 v té první pětce.
00:00:56 Což nás trochu mrzí.
00:00:58 Na druhou stranu jsme šťastní,
00:01:01 že jsme to zvládli.
00:01:02 Tento Dakar byl úplně něco jiného
00:01:04 než ten Dakar 2020.
00:01:06 A prostě jsme to sfoukli jsme tady.
00:01:12 Druhým českým pilotem v kategorii
00:01:14 osobních automobilů,
00:01:15 který dojel do cíle
00:01:17 byl 41 Tomáš Ouředníček.
00:01:19 Společně s Davidem Křípalem
00:01:20 prožíval jedno dobrodružství
00:01:22 za druhým.
00:01:25 Bylo to dramatické
00:01:26 pro nás každý den.
00:01:28 Maratonská etapa byla samozřejmě
00:01:29 úplně dramatická.
00:01:31 Ale úplně nejhorší moment
00:01:32 pro mě psychicky nastal
00:01:33 v poslední etapě.
00:01:35 Kde jsem doufal,
00:01:36 že to bude taková mávající etapa.
00:01:38 Bohužel tam byly hodně těžké duny
00:01:39 a auto nám opět zlobilo začala
00:01:42 klouzat spojka vypadalo
00:01:43 to že to bude konečná
00:01:44 a že nedojedeme.
00:01:45 To jsem se psychicky
00:01:47 málem zhroutil.
00:01:48 Nakonec jsme to zvládli opravy
00:01:49 a dali jsme do cíle a byla
00:01:51 obrovská odměna.
00:01:52 Kdybych neměl sebou Davida
00:01:54 tak bychom to nikdy nemohli dojet.
00:01:56 David se ukázal že je samozřejmě
00:01:57 perfektní parťák a dovede vydolovat
00:02:01 všechnu energii co máme.
00:02:03 Dokázal to auto perfektně spravit.
00:02:06 Takže bez Davida bychom určitě
00:02:07 do cíle nedojeli.
00:02:10 Historicky první vozem Škoda který
00:02:12 se v závodě na Rallye Dakar objevil
00:02:14 byla Škoda 130 Ondřej Klymčiw a.
00:02:17 Bývalý motorkář synové kategorii
00:02:19 klasik užíval veselé okamžiky
00:02:21 i ty horší.
00:02:24 Já bych to nenazval smůlou.
00:02:31 Smolný den na Dakaru bych považoval
00:02:32 za to že se probudíme v nemocnici.
00:02:36 Zkrátka toto je Dakar.
00:02:38 Každý den se nedaří.
00:02:41 Ale já věřím,
00:02:42 že jsme posbírali spoustu
00:02:44 zkušeností a nápadu příští
00:02:47 rok to zužitkujeme a bude lépe.
00:02:49 Určitě to bude Škoda 130.
00:02:53 Máme nějaké drobnosti na úpravu.
00:02:55 Není jich moc.
00:02:57 To auto bychom chtěli trochu
00:02:58 zvednout,
00:02:59 protože dostával opravdu hodně rázů
00:03:02 od kamenů.
00:03:05 Nikdo nechápal že jsme projeli
00:03:08 určité pískoviště.
00:03:09 Já bych to nazval pískoviště,
00:03:11 pro normálního smrtelníka
00:03:12 možná duny.
00:03:14 To auto se s tím popral velice
00:03:16 dobře a se ctí.
00:03:18 Nejlepším českým motorkářem byl 10.
00:03:20 Martin Michek.
00:03:21 Při svém druhém startu vyrovnal
00:03:23 doposud nejlepší český motorkářský
00:03:24 výkon Stanislava Zlocha
00:03:26 z roku 19 98.
00:03:27 Přestože sahal po deváté příčce,
00:03:30 se svým výsledkem byl spokojen.
00:03:33 Beru to jako velkou poctu.
00:03:36 Vyrovnat nějaký rekord,
00:03:38 který je dlouholetý 23 let.
00:03:40 23 let žádný motorkář nebyl
00:03:42 v top 10.
00:03:44 Já jsem hrozně rád,
00:03:45 že se mi to povedlo.
00:03:47 A povedlo se mi to prostě díky
00:03:50 lidem a díky týmu a díky rodině.
00:03:54 A díky všem co byli se mnou po celý
00:03:57 ten Dakar a co mě podporovali
00:03:58 jak na sociálních sítích,
00:04:00 tak médiích a všude.
00:04:01 Ten guláš se skládá z těchto dílů
00:04:03 co jsou zapotřebí.
00:04:05 Jeden díl prostě toho koláče jsou
00:04:06 také ti lidé co na nás se dívají
00:04:08 v televizi a fandí nám.
00:04:10 Já jim hrozně děkuji za to,
00:04:12 že jsme dokázali něco velkolepého.
00:04:15 Ke stálým účastníkům Rallye Dakar
00:04:17 už můžeme počítat také
00:04:18 Milana Engla.
00:04:19 Letos dosáhl na 18. příčku.
00:04:22 Zpočátku jen poněkud vlažněji.
00:04:23 Ve druhé polovině se prokousával
00:04:25 výsledkovou tabulkou nahoru.
00:04:28 Ze začátku to bylo strašně
00:04:30 moc rychlé.
00:04:31 Organizátor sliboval,
00:04:32 že to bude trochu technické.
00:04:34 To se vlastně nestalo.
00:04:36 Od poloviny jako kdyby se něco
00:04:38 stalo a zlomilo se to úplně
00:04:39 a začalo to být technické
00:04:41 a navigačně náročné.
00:04:43 To mi hrozně vyhovovalo začínali
00:04:46 tam být velké rozdíly mezi jezdci.
00:04:48 Takže se začal lámat chleba.
00:04:50 Letos bylo málo pneumatik na závod.
00:04:52 Byly vám ty loňské zkušenosti
00:04:53 k něčemu dobré?
00:04:54 Dával jsem si na to pozor.
00:04:56 Jel jsem dobrou gumu.
00:04:57 Hlavně jsem si vybral dobrou stopu.
00:05:00 Dával jsem si hodně pozor na kameny
00:05:03 a ostré kameny,
00:05:04 abych ne prořízl gumu.
00:05:06 Těch defektů tam bylo poměrně dost
00:05:08 na Dakaru a hlavně já jsem se tomu
00:05:11 chtěl vyvarovat a hlavně jsem chtěl
00:05:13 dojet do cíle.
00:05:15 Dalším v pořadí českých motorkářů
00:05:17 byl 30.
00:05:18 David Pabiška.
00:05:19 Vrátil se do sedla motocyklu
00:05:21 po dvouleté pauze.
00:05:22 A naordinoval si těžkou prověrku
00:05:24 ve třídě malé moto.
00:05:31 Jsem spokojený,
00:05:32 že po té dvouleté pauze jsem
00:05:33 to zvládl.
00:05:37 Měl jsem k tomu velký respekt.
00:05:40 Samozřejmě jsem si,
00:05:41 že tam jsou nějaké chyby
00:05:44 z mé strany ohledně nové navigace
00:05:47 kterou nám dávají ráno zpracovanou.
00:05:52 Takže jsem se s tím musel
00:05:53 trochu poprat.
00:05:55 Mám tam jeden takový moment
00:05:57 kdy jsem se s tím pral až do konce
00:06:00 a budu se na to muset
00:06:01 dát pro příště pozor jestli tedy
00:06:03 nějaké příště bude.
00:06:04 Ale jsem spokojený.
00:06:10 Možná kdybych trochu zrychlilo
00:06:13 těch 10 minut za ten celý
00:06:14 den že bych možná urvala
00:06:16 třetí místo.
00:06:17 Ale jsem strašně spokojený
00:06:19 za to čtvrté a vzhledem
00:06:21 k té mé absence jsem opravdu
00:06:26 za to strašně rád.
00:06:28 Nováčkem na Dakaru byl bývalý mistr
00:06:30 světa v motocyklovém freestylu
00:06:31 Libor Podmol.
00:06:32 Do cíle dojel na 31. místě.
00:06:34 Což je pro nováčka nejen na Dakaru
00:06:36 ale vůbec disciplíně cross-country
00:06:38 skvělý výsledek.
00:06:41 Bylo to náročné.
00:06:43 Jsem si to udělal ještě o dost
00:06:45 náročnější tím,
00:06:46 že jsem měl ty pády.
00:06:50 První den jsem šel na brutální
00:06:52 tlamu,
00:06:53 která to mohla všechno ukončit
00:06:54 kdy jsem letěl mezi kameny
00:06:56 v 60 km/h přes řídítka.
00:07:00 Otřes mozku a nemohl jsem
00:07:02 najít motorku.
00:07:03 Naštěstí jeden Holanďan
00:07:05 mě tam navedlo na motorku a dojel
00:07:06 jsem do cíle.
00:07:07 Druhý den jsem byl u to,
00:07:09 jak ty ostatní jezdci dávali masáž
00:07:10 srdce tomu Indovi,
00:07:12 se kterým jsem si povídal
00:07:13 den předtím.
00:07:14 Třetí den jsem hodinu
00:07:16 a půl byl ztracený na poušti
00:07:17 a přepouštěl benzin hadičkou.
00:07:20 Pusou do jiné nádrže.
00:07:23 Potom mě v poušti
00:07:24 předjížděli kamiony.
00:07:26 1. 3 dny bylo úplné peklo.
00:07:30 Od poloviny jsem měl nějaký
00:07:32 zánět šlach.
00:07:33 Jak se to moje ježdění zlepšilo
00:07:34 výsledky se zlepšily a začal jsem
00:07:36 si to více užívat začalo
00:07:38 mě to celkem bavit.
00:07:39 Losin den jsem měl problémy,
00:07:42 naštěstí mi Manas půjčil kolo.
00:07:53 Dále Rudolf Lhotský.
00:07:54 Přes zánět spojivek dojel
00:07:56 na 41. místě vylepšil
00:07:58 své prozatímní maximum o 40 příček.
00:08:07 Měl jsem natrénováno celý rok.
00:08:10 Snažil jsem se jet na co mám.
00:08:12 Samozřejmě jsem si nechal nějaké
00:08:13 síly nakonec protože jsem nechtěl
00:08:15 všechno svoji sílu vynaložit
00:08:18 na začátek.
00:08:20 Věděl jsem že na konci budou kamery
00:08:22 a nepříjemné věci.
00:08:24 Co říkali kluci už loňského Dakaru.
00:08:26 Takže mě nic nepřekvapilo myslím
00:08:29 si že jsem dobře připravený.
00:08:30 Poprvé jste jel v kategorii
00:08:32 malé moto.
00:08:33 Bylo to něco jiného
00:08:34 než se servisním zázemí
00:08:35 celého týmu?
00:08:36 Byla to jiné a bylo to strašně
00:08:38 náročné fyzicky i psychicky.
00:08:40 Také únavou.
00:08:42 Nebyl jsem na to připraven.
00:08:44 Ale zvládl jsem to dobře jsem rád.
00:08:46 Byl jsem si sám svým pánem.
00:08:55 Jsem spokojený s výsledkem.
00:08:57 Mimo absolutní pořadí dojel
00:08:59 Jan Brabec.
00:09:00 Doplatili jako více jezdců
00:09:02 na prasklou zadní pneumatiku.
00:09:04 Limit šesti zadních pneumatik
00:09:05 na závod byl hodně
00:09:06 probíraným tématem.
00:09:08 Nepřispíval bezpečnosti,
00:09:09 jak původně měl.
00:09:11 Myslím si,
00:09:12 že pořadatel tento krok
00:09:14 neudělal správně.
00:09:15 Protože Dakar na šesti gumách není
00:09:19 možné objet.
00:09:21 Toby Price s tím měl také problém.
00:09:25 Já jsem bohužel zvolil špatné gumy,
00:09:27 přestože jsem
00:09:28 s ním měl dobré zkušenosti.
00:09:29 Takže na příští rok stoprocentně
00:09:32 vyměníme značku.
00:09:33 Věřil jsem si na dvacítku
00:09:36 ale vypadalo to prostě rychlostně
00:09:38 i na tu patnáctku.
00:09:41 Bohužel mě vyřadila technika.
00:09:43 Ale dotáhl jsem to do cíle
00:09:44 alespoň takto.
00:09:46 Na paty pokus se podařilo dojet
00:09:48 do cíle Rallye Dakar také
00:09:49 Tomáši Kubienovi.
00:09:51 Jel poprvé ve svém vlastním týmu
00:09:52 a dosáhl na pátou příčku.
00:09:54 Přestože přípravy na Dakar
00:09:56 komplikoval koronavirus,
00:09:57 který ho připravil o dva mechaniky.
00:10:01 Byla to velká změna.
00:10:02 Tým se skládal v průběhu roku.
00:10:06 Celkově ty přípravy byly
00:10:07 trochu jiné.
00:10:10 Nakonec ještě jsme museli změnit
00:10:13 mechaniky,
00:10:14 protože měli oba koronavirus.
00:10:16 Bylo to hrůzostrašné.
00:10:18 Všechno to vyšlo a podařilo
00:10:19 se to a myslím si,
00:10:21 že to byla správná volba.
00:10:24 V kategorii kamionů spolu sváděl
00:10:26 nádhernou bitvu o čtvrté místo Aleš
00:10:28 Loprais s Martinem Macíkem.
00:10:30 V cíli byl nakonec tím šťastnějším
00:10:32 Martin Macík.
00:10:33 Aleš Loprais s sebou nechal
00:10:34 o čtvrt hodiny.
00:10:38 Doufám že příští rok to bude trochu
00:10:40 lepší a budu proto dělat maximum.
00:10:43 K vítězství a čtvrté místo
00:10:44 je pro nás zadostiučinění.
00:10:48 Vy jste sváděl nádhernou bitvu
00:10:51 s Alešem Lopraisem.
00:10:52 Vnímal jste to,
00:10:53 že jste právě dva čeští jezdci
00:10:55 těsně za hranicí stupňů vítězů?
00:10:57 Přiznám se, že ne.
00:10:59 Mně je jedno kdo je před námi.
00:11:03 Když chce člověk bojovat o nejlepší
00:11:05 příčky tak to neřeší.
00:11:07 Chtěli jsme se posunout
00:11:08 až na pódium ale bohužel Rusové
00:11:10 si kredit a pokryli i třetí místo.
00:11:15 Na pražské ruzyňské letiště
00:11:17 nepřeletěl Loprais ani Valtr,
00:11:19 jehož kamiony havaroval
00:11:20 v poslední etapě.
00:11:22 Při nárazu si pohmoždil záda musel
00:11:24 zůstat v nemocnici na pozorování.
00:11:26 Poslední zprávy hovoří o tom,
00:11:28 že by měl přiletět ve čtvrtek.
00:11:30 Bohužel 180 km před cílem poslední
00:11:32 etapy jsme trefil díru která
00:11:34 neumožnila pokračovat.
00:11:37 Proč jsem tady sám je důvod takový,
00:11:39 že tátovo zdravotní stav
00:11:41 mu neumožnil do Česka odcestovat.
00:11:43 Zůstal v Saúdské Arábii.
00:11:45 Teď se snažíme nějakým způsobem
00:11:47 vyřešit jeho přesun zpět domů.
00:11:49 Všichni jsme optimističtí,
00:11:50 že v rámci pár dnů se dostane
00:11:52 do ČR.
00:11:53 Vzhledem k tomu,
00:11:54 že jsem na poslední chvíli nahradil
00:11:56 jiného jezdce Járu,
00:11:57 tak ten se možná vrátí do posádky.
00:11:59 Co se týče táty takto zranění
00:12:02 mu do hlavy dostane chmurné
00:12:03 myšlenky,
00:12:04 ale on se z toho zase dostane.
00:12:13 Následné akce pro fanouška tiskové
00:12:15 konference se přesune
00:12:16 do virtuálního světa.
00:12:18 Což samotné závodníky moc netěší.
00:12:20 Tak Martin Prokop se s fanoušky
00:12:22 setkal
00:12:22 prostřednictvím videokonference.
00:12:24 Ta doba je pořád zvláštní.
00:12:27 Tato je nestandardní.
00:12:29 Je to něco nového pro nás.
00:12:30 Určitě tam není něco
00:12:32 co by se nám líbilo.
00:12:33 Na druhou stranu jsme rádi,
00:12:34 že se tady můžeme alespoň
00:12:36 prezentovat a udělat
00:12:38 on-line tiskovku.
00:12:39 Určitě nám chybí ten kontakt
00:12:42 s novináři a fanoušky.
00:12:43 Už se těším až se to změní a budete
00:12:46 zase v pohodě.
00:12:47 Co pro vás bylo nejnáročnější?
00:12:49 Příprava na Dakar?
00:12:50 Samotný Dakar nebo cesta zpět?
00:12:52 Příprava byla zvláštní.
00:12:54 Nikdo neviděl jak na tom je.
00:12:56 Nedalo se to pořádně ozkoušet.
00:12:58 To bylo hrozně zvláštní.
00:13:00 Já jsem byl velice nervózní,
00:13:01 že tu formu nemáme.
00:13:03 Samotný Dakar byl hrozně
00:13:05 těžký letos.
00:13:06 Byl správný jak má být.
00:13:09 Ke konci mi docházely síly.
00:13:10 To musím přiznat.
00:13:12 Už jsme vlastně nemohli
00:13:13 a už to bylo hodně za hranou.
00:13:15 Takže asi samotný Dakar
00:13:17 byl co se týče
00:13:18 fyzičky nejobtížnější.
00:13:20 Ale psychicky to bylo těžké
00:13:22 už před startem.
00:13:23 Nikdo nevěděl kdo všechno
00:13:24 tam odjede a kdo bude pozitivní
00:13:26 a negativní.
00:13:27 Ta příprava loňský rok byla
00:13:29 prostě zvláštní.
00:13:30 Opravdu nikdo nevěděl
00:13:32 na jaké úrovni.
00:13:34 Co samotné testování potom
00:13:36 v průběhu Dakaru?
00:13:37 Setkal jste se s něčím podobným?
00:13:38 K tam byla pravidla?
00:13:40 Nesetkal jsem se s ničím.
00:13:42 Myslím si, že se netestovalo.
00:13:43 Ale nevím to určitě.
00:13:45 Na druhou stranu jsme byli natolik
00:13:47 a testech předtím a ještě
00:13:50 po té karanténě kdy jsme
00:13:52 byli 48 hodin v karanténě na hotelu
00:13:54 tak si myslím že ta pravděpodobnost
00:13:56 by to tam někdo měl by byla
00:13:58 tak nízká že prostě bylo bez šance
00:14:00 to tam dostat.
00:14:01 Hlavně jsme tam opravdu každý
00:14:03 tým že jel pohromadě sám se sebou.
00:14:06 Maximálně jsme se potkali
00:14:07 na brífinku večer,
00:14:09 ale tam ten distanc byl také velký.
00:14:11 Už jsme se tím nenervovali.
00:14:14 Samozřejmě ty hodiny na hotelu před
00:14:16 startem byly nepříjemné.
00:14:18 Nikdo nevěděl jestli náhodou
00:14:20 se něco nepřinese.
00:14:27 Martin Prokop s výsledkem řekl
00:14:28 o další spolupráci.
00:14:31 S tím výsledkem jsme moc spokojení.
00:14:34 Bavili jsme se před Dakarem
00:14:36 kdo bude lepší.
00:14:37 Říkal si,
00:14:38 že nevím a držím palce klukům.
00:14:41 Mám Erat,
00:14:42 že oba se dostali do první desítky.
00:14:46 Chtěl bych říci,
00:14:47 že ČR má opravdu skvělou jezdeckou
00:14:50 dvojici,
00:14:51 která navazuje na nejlepší tradice
00:14:53 českého motorsportu.
00:14:54 Je to pro nás velká radost,
00:14:57 že je můžeme podporovat už druhým
00:15:01 rokem pomáhají naše společnosti
00:15:04 k jejich skvělým výsledkům.
Aktuality z domácího a světového motorsportu
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 1