Aktuality z domácího a světového motorsportu
00:00:57 V aktualitách z motoristického
00:00:59 sportu se dnes podíváme do zákulisí
00:01:00 příprav některých týmů na Rallye
00:01:02 Dakar 2021.
00:01:04 Začínáme u týmu Tomáše Ouředníčka.
00:01:08 Ten představil nový speciál
00:01:09 pro Rallye Dakar.
00:01:10 Toyotu.
00:01:12 Po třech letech se vrací ke kořenům
00:01:14 svého závodění.
00:01:18 Úžasná změna pro nás.
00:01:19 Nakonec jsme si pořídili Toyotu.
00:01:22 Momentálně je to v celém startovním
00:01:23 poli to nejvíce.
00:01:25 To je ta dokázala vyhrát
00:01:26 v roce 2019 poprvé Dakar.
00:01:30 Doufám,
00:01:31 že se to bude brzy opakovat.
00:01:33 Máme snad nějakou šanci,
00:01:34 že nástroje ta přivítá
00:01:36 s otevřenou náručí.
00:01:37 Doufejme,
00:01:38 že příští rok usedneme
00:01:39 do továrního auta.
00:01:41 Toto není tovární auto
00:01:42 a je to starší auto ale také
00:01:44 stavěné Jihoafrické republice.
00:01:46 Udělali jsme tam úpravy.
00:01:48 Je to starší auto.
00:01:50 Věřím tomu,
00:01:51 že po tomto Dakaru
00:01:52 a pod následujícím se snad
00:01:54 dostaneme k tomu továrnímu autu.
00:01:55 Už o tom jednáme.
00:01:57 Jsem hrdý,
00:01:58 že se nám podařilo i v těch
00:01:59 strašných podmínkách dále pracovat
00:02:01 pro naše partnery.
00:02:02 Že jsme odjeli co jsme mohli a byli
00:02:04 jsme na všech výstavách co byli
00:02:06 možné mít.
00:02:08 Jsem rád,
00:02:09 že se pořadatelům podařilo
00:02:10 Dakar organizovat.
00:02:12 Že Dakar opravdu bude.
00:02:13 Věříte tomu na 100 %?
00:02:15 Nebo máte ve skrytu duše obavu?
00:02:18 Věřím tomu na 100 %.
00:02:21 Paráda že jsme to zvládli
00:02:23 v ČR ten nejhorší vrchol.
00:02:26 Organizátor který úspěšně uspořádal
00:02:29 Tour de France takže
00:02:30 tam má zkušenosti a hygienické
00:02:32 podmínky které nastavil umožňuje
00:02:34 bez jeden závod opravdu odehrál.
00:02:36 Bude to mimořádně nepříjemných
00:02:39 podmínkách pro nás protože
00:02:40 se nemůžeme navzájem stýkat
00:02:42 mezi týmy.
00:02:43 Takže to ztratí toho ducha Dakar.
00:02:45 Ale sportovní stránka věci
00:02:47 bude zajímavá.
00:02:48 Dáváte si výkonnostní cíle?
00:02:50 Rozhodně tam jedete jako turista.
00:02:55 Máme ten cíl a proto jsme vstoupili
00:02:56 do týmu Toyota abychom
00:02:58 se hodně posunuli.
00:02:59 Nicméně ten plán není maximální
00:03:01 v tom příštím roce 21.
00:03:07 Jednáme o tovární autě a když
00:03:09 se to podaří tak bude mít namířeno
00:03:11 co nejvýš.
00:03:13 Bychom byli hrozně spokojeni
00:03:14 s dvacítkou.
00:03:19 Vedle Ouředníčka bude sedět
00:03:21 David skřípl.
00:03:25 Start na Dakaru byl lákadlem
00:03:27 bez ohledu na přípravu.
00:03:32 V rámci tréninku a v rámci fyzické
00:03:34 přípravy tento ročník bude
00:03:35 opravdu náročný.
00:03:37 Víceméně všechny důležité závody
00:03:39 se nekonaly ať už Maroku nebo další
00:03:41 pouštní závody.
00:03:43 Nicméně se těšíme a doufejme
00:03:45 že všechno
00:03:46 pro mě tak jak má a Dakar
00:03:47 stoprocentně bude.
00:03:48 Co se týče tratí tak doufejme
00:03:50 že pořadatelé naskládají takže
00:03:52 to bude daleko zajímavější
00:03:54 pro nás jako pro posádky budou
00:03:55 tam technické úseky.
00:03:57 Ty technické úseky Stock a ragby
00:03:58 jsou a dá se to lépe využít
00:04:00 než loni.
00:04:01 Tím nechci říci že loňský ročník
00:04:02 byl špatný ale byly tam místa
00:04:04 kde to nebylo závodění
00:04:05 ale o maximální rychlosti.
00:04:07 Takže já doufám že organizátoři
00:04:08 tentokrát udělají technicky
00:04:10 náročnou trať.
00:04:18 Myslím si,
00:04:19 že to je správná cesta doufejme
00:04:21 že vše proběhne dobře auto bude
00:04:23 fungovat a my dojedeme do cíle.
00:04:26 Dalším týmem který se chystá
00:04:28 na Rallye Dakar
00:04:29 je tým Buggyra Racing.
00:04:31 V úterý představil své složení
00:04:32 pro nadcházející ročník slavné
00:04:34 dálkové rally.
00:04:35 Sestava se proti ročníku
00:04:36 dva ti 20 zdvojnásobila
00:04:38 to je v kategorii kamionů tak také
00:04:40 ve stále rostoucí třídy
00:04:41 malých bugin.
00:04:43 Z loňské sezony nebude chybět
00:04:45 Martin Šoltys s kamionem kterého
00:04:47 doplní Cassale.
00:04:50 V buginách se vedle Macháčka
00:04:52 představí také Enge.
00:04:56 Dakar je složitá soutěž.
00:04:58 Není správné
00:05:00 mít moc velká očekávání.
00:05:03 Uděláme nejlepší práci co budeme
00:05:04 moci a budeme se snažit přivést
00:05:07 dobré skóre v konečném součtu.
00:05:10 V letošním roce jste měli na startu
00:05:12 jeden kamion a jeden stroj
00:05:14 kategorie malých bugin.
00:05:16 Jsou za vámi dva kamiony
00:05:18 a dvě malé buginy.
00:05:22 Ten plán se měnil v průběhu roku.
00:05:23 Měli jsme otevřený jich
00:05:25 několik možností.
00:05:26 Chtěli jsme třeba jeden kamion
00:05:27 a tři buginy.
00:05:29 Protože Cassale měl jet původně
00:05:32 buginu a nakonec to skončilo u toho
00:05:34 že pojede kamion.
00:05:36 Má to svým způsobem ve své rodinné
00:05:38 tradici po tátovi.
00:05:39 Jsem zvědavý jak mu to bude.
00:05:41 Díky cestování a tím že je z Jižní
00:05:43 Ameriky tak bylo komplikované
00:05:45 aby se účastnil testovacího
00:05:46 tréninkového programu v Evropě.
00:05:48 Takže pro ni to bude složité.
00:05:49 S Tatrou toho moc najeto nemá.
00:05:52 Dali jsme narychlo Tatru dohromady
00:05:54 v Chile.
00:05:59 Snad to bude dobré.
00:06:02 Co posádky vašich malých bugin?
00:06:06 Tam je žhavým želízkem v ohni
00:06:08 Tomáš Enge.
00:06:11 Určitě.
00:06:13 Tomáš je fantastický jezdec do čeho
00:06:17 sedne, tak s tím jede výborně.
00:06:20 Ale Dakar není pouze o rychlosti
00:06:22 ale také zkušenostech a navigaci.
00:06:25 Já si myslím,
00:06:26 že je možné na prvním Dakaru
00:06:28 očekávat nějaký extrémně
00:06:31 výborný výsledek.
00:06:33 To by musel být velké štěstí
00:06:34 a všechno by si muselo sednout.
00:06:36 Teď pojedou
00:06:37 dalších 14 dní tréninkový program
00:06:40 v Kataru a v Dubaji.
00:06:42 S navigátorkou.
00:06:43 Nemyslím si, že to je dostatečné.
00:06:46 To bude takový poznávací Dakar
00:06:47 pro Tomáše Hortovi se mělo odrazit
00:06:50 a nasměrovat potom další kariéru
00:06:52 k dalšímu Dakaru.
00:06:53 Když se podíváme na druhého
00:06:55 závodníka v kategorii malých bugin
00:06:57 tak to je zkušený Macháček.
00:06:59 Jak moc se posunula technika
00:07:02 od té doby kdy on ve vašem
00:07:04 týmu začínal.
00:07:07 Během roku se nám plány změnily.
00:07:11 20 20 jsme postavili první buginu
00:07:13 a mysleli jsme si,
00:07:15 že uděláme lehké vylepšení.
00:07:17 Skončilo to tak,
00:07:18 když jsme stavěli nové auto
00:07:19 respektive dvě nová auta.
00:07:22 Letošní auto je zásadní posun.
00:07:26 Naučili jsme se pár věcí a já musím
00:07:29 smeknout před Davidem Vršeckým
00:07:31 který odvedl fantastickou práci
00:07:34 na tom autě.
00:07:35 Celý tým udělal velký kus práce.
00:07:37 Když se přesuneme ke kamionům.
00:07:39 Martin Šoltys má nějaké
00:07:41 výkonnostní cíle?
00:07:42 Je to první desítka nebo
00:07:43 míříte výše?
00:07:45 Chtěli bychom se zabydlet
00:07:47 v první desítce.
00:07:48 A potom je to otevřená hra.
00:07:52 Někdo může mít problémy a někdo
00:07:54 může překvapit.
00:07:57 Jak jsem viděl startovní listinu
00:07:58 tak bude
00:07:59 nějakých 15 nebo 17 opravdu
00:08:01 rychlých aut na startu.
00:08:07 První desítku považuji za úspěch.
00:08:08 Na umístění v nejlepší kamionové
00:08:10 desítce by měl mít také
00:08:12 Martin Šoltys.
00:08:13 Jeho kamion Tatra je vybaven dvou
00:08:15 automatickou převodovkou která
00:08:16 by měla posádku zrychlit.
00:08:18 Martin Šoltys si je vědom
00:08:20 obtížnosti soutěže.
00:08:24 Loni jsme říkali že bychom chtěli
00:08:25 být do desítky a to se nepodařilo.
00:08:29 Nebudu říkat do jakého místa bych
00:08:31 chtěl být ale chtěl bych se zlepšit
00:08:35 a dostat se trochu dopředu.
00:08:39 Máme automatickou převodovku máme
00:08:42 odlehčené auto.
00:08:45 Máme lepší tlumiče.
00:08:47 Udělali jsme na tom autě mnoho změn
00:08:49 k lepšímu takže bychom se měli
00:08:52 pohybovat výš.
00:08:53 To auto jsme testovali a jezdili
00:08:55 jsme a budeme pořádně jezdit teprve
00:08:57 zítra a pozítří.
00:08:59 Jedeme do Polska na testy a uvidíme
00:09:02 jak to dopadne.
00:09:04 Ono se to nezdá,
00:09:06 ale toho řazení je hrozně moc.
00:09:09 V těch dunách potom každá vteřina
00:09:12 je znát.
00:09:13 Hlavně to je také
00:09:15 o tom co se nám stalo předloni
00:09:17 v Peru kde jsme blbě zařadili
00:09:20 a vzniklé problémy z toho potom
00:09:23 pramenily k tomu že jsme odstoupili
00:09:25 protože jsme se zahrabali a zasekla
00:09:28 se nám poloosa a byl problém.
00:09:33 Automatická převodovka by tomu měla
00:09:34 předejít a měla by nám tu ten život
00:09:38 na tom Dakaru usnadnit.
00:09:40 Zahraniční posilou ty moje
00:09:42 trojnásobný dakarský kamion
00:09:43 v kategorii čtyřkolek Cassale
00:09:46 z Chile.
00:09:46 Vyzkoušel si také závodní jízdu
00:09:48 v bugině.
00:09:49 Ale start mezi nejlepšími v kamionu
00:09:51 pro něj bude velkou
00:09:52 neznámou premiérou.
00:10:02 Vždy bylo mým snem závodě
00:10:03 v kamionu.
00:10:05 Dříve by mě ani v tomto
00:10:06 snu nenapadlo že se někdy mohou
00:10:08 dostat do tak špičkového týmu.
00:10:13 Doufám že mi to půjde a budu
00:10:14 posilou pro tento tým.
00:10:16 Věřím zároveň také že tady budu
00:10:18 i v dalších letech.
00:10:19 V předchozích letech jsem na Dakaru
00:10:21 jel také kategorii malých bugin
00:10:23 a chtěl jsem pořádnou změnu.
00:10:25 Proto ten start v kamionu.
00:10:27 Plány pro budoucnost jsou
00:10:28 stále otevřené.
00:10:29 Je možné,
00:10:30 že se do buginy někdy v dalších
00:10:32 letech vrátím.
00:10:33 V týmu Buggyra jsou skvělí jezdci
00:10:35 jako třeba Macháček nebo Enge.
00:10:39 Jsem rád,
00:10:40 že v týmu také Josef Macháček.
00:10:42 Mrzí mě,
00:10:43 že jsem s ním nikdy nezávodil.
00:10:44 On na čtyřkolkách končil,
00:10:46 když já jsem začínal.
00:10:53 Zkušenosti nejen z kategorie
00:10:54 čtyřkolek má na rozdávání
00:10:56 Josef Macháček.
00:10:57 Letos poprvé startoval v kategorii
00:10:59 malých bugin a snažil se vývojově
00:11:01 posouvat svůj speciál.
00:11:02 V nadcházejícím ročníku by chtěl
00:11:04 vytěžit z vývojových prací
00:11:06 co nejvíce a snahu celého týmu
00:11:08 korunovat úspěšným umístěním.
00:11:12 Samozřejmě díky tomu,
00:11:13 že loni na přípravu toho stroje
00:11:16 bylo hrozně málo času tak to bylo
00:11:18 pojaté jako testovací.
00:11:20 To jsme splnili a sesbírali jsme
00:11:21 data po Dakaru jsme sice psali věci
00:11:25 které se musí změnit abychom vůbec
00:11:27 na Dakar mohli jezdit.
00:11:30 Abychom se tam mohli ucházet
00:11:31 o dobrý výsledek.
00:11:33 Všechno se splnilo.
00:11:37 Dolů šla váha a změnili jsme
00:11:39 geometrii a rozšířili jsme vozidlo
00:11:41 a udělaly se stabilizátory,
00:11:43 které se dají seřizovat.
00:11:49 V té oblasti váhy a jízdních
00:11:53 vlastností a výkonu se udělal
00:11:57 obrovský kus práce.
00:11:58 Pro mě obrovský tahoun zvítězit
00:12:02 ve dvou kategoriích na Dakaru
00:12:03 což by byl jediný na světě kdyby
00:12:05 zvítězil ve čtyřkolkách
00:12:06 a v buginách.
00:12:09 To je velice ambiciózní.
00:12:12 Samozřejmě desítka to musí být.
00:12:15 Ale chci položit základní kámen
00:12:17 pro další jezdce v této kategorii.
00:12:20 Zkušenosti ze závodů všeho druhu
00:12:22 má na rozdávání Tomáš Enge.
00:12:24 Vyzkoušel si jak je tvrdý chlebíček
00:12:26 ve Formuli 1.
00:12:27 Jezdil také lezecké rally
00:12:28 s historickým Fordem,
00:12:30 nebo Indy cars anebo Le Mans.
00:12:36 Toto pro ně ale bude novinka
00:12:38 na Dakaru.
00:12:43 Je to disciplína kterou neznám.
00:12:46 Je asi vrcholná zatím
00:12:50 v tom terénu nejvíce.
00:12:57 10 o 14 dní.
00:13:02 Musíme si tím projít
00:13:04 s Markétou dohromady.
00:13:07 A potom uvidíme.
00:13:08 Budeme analyzovat zaujme
00:13:11 co z toho vznikne.
00:13:13 Jsem hledal spolujezdce
00:13:14 už v průběhu roku.
00:13:18 Byla to náhoda.
00:13:20 Dali jsme se dohromady a společně
00:13:23 pracujeme asi dva měsíce a podělali
00:13:26 jsme se na přípravách toho auta
00:13:28 a chodíme spolu cvičit.
00:13:32 Samozřejmě vyzvídáme rady od těch
00:13:35 zkušenějších kteří už tam byly.
00:13:37 Myslím si že jsme si zatím
00:13:40 padly skvěle.
00:13:46 Těším se na to.
00:13:48 Dojet do cíle.
00:13:50 To je nejdůležitější.
00:13:52 Já jsem závodníka vždy jsem
00:13:53 se snažil dojet první
00:13:55 a být nejrychlejších.
00:13:59 Ale tady je to o něčem jiném.
00:14:03 Tady člověk nemůže vyhrát napoprvé.
00:14:05 Ani se umístit do první
00:14:06 trojice napoprvé.
00:14:07 Když dojedeme do cíle bez problému,
00:14:10 tak na tom budeme dobře.
00:14:12 Ale já spíš očekávám
00:14:14 to že ty problémy nastanou protože
00:14:16 to je Dakar.
00:14:19 Musíme si tím projít a ty problémy
00:14:21 zažít abychom se jich eventuálně
00:14:23 vyvarovali další ročníky.
00:14:25 Živé titulky ve spolupráci se ZČU Inovace podpořená TA ČR Stínový mluvčí: Pavel Petrle
Aktuality z domácího a světového motorsportu
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 12