Jiří Zíta se svými hosty ve studiu na aktuální motoristické téma
00:01:00 Krásný dobrý den vám přeji
00:01:02 při sledování pořadu Svět
00:01:03 motorů speciál.
00:01:05 Dnes se budeme bavit o rally
00:01:07 tak trochu jinak než jsme zvyklí.
00:01:09 Ve studiu totiž vítám Martina Vlčka
00:01:11 jednoho z předních českých
00:01:13 rallyových jezdců,
00:01:14 který měl na Barum Rallye těžkou
00:01:17 nehodu a postupně se vrací
00:01:19 k normálnímu fungování.
00:01:21 Přeji vám dobrý den Martine.
00:01:22 Dobrý den.
00:01:24 Zmiňoval jsem vaši těžkou nehodu
00:01:26 která byla na Barum Rallye.
00:01:28 Už jste na tuto záležitost
00:01:30 zapomněla snažíte
00:01:31 se to vytěsnit zpaměti?
00:01:32 Já si myslím,
00:01:34 že to asi zapomenout nepůjde.
00:01:36 Spíše bude zapotřebí
00:01:38 na tu věc myslet a uchovat
00:01:40 si respekt a dále.
00:01:41 Je to zážitek který nikdo nechce
00:01:46 zažít podruhé.
00:01:49 Vzpomínáte na to co se stalo?
00:01:51 Říká se,
00:01:52 že u nehod si někdy aktéři
00:01:54 nepamatují chvíli před
00:01:56 tím okamžikem a samozřejmě také
00:01:57 něco poté.
00:01:59 Já si pamatuji úplně všechno
00:02:00 naprosto dobře.
00:02:01 Je to důležité proto další
00:02:04 fungování v závodním autě
00:02:05 si uvědomit co se stalo
00:02:07 a kde se stala chyba.
00:02:08 A jaký to potom všechno
00:02:09 mělo průběh.
00:02:11 Samozřejmě v momentě kdy už člověk
00:02:13 jede tzv. v sanitce
00:02:15 tak už ty myšlenky se uklidní
00:02:16 a adrenalin klesá
00:02:18 a přichází bolest.
00:02:21 Byla to ohromná pecka?
00:02:22 Byl to největší karambol
00:02:24 ve vaší kariéře?
00:02:25 Určitě ano.
00:02:26 Nikdy jsem více nezažil.
00:02:28 Je to takový ten typ charakter
00:02:30 nehody kdy se auto zastaví z velké
00:02:32 rychlosti na nulu.
00:02:33 To je asi to nejhorší co ta posádka
00:02:35 může zažít.
00:02:36 Vždy říkáme,
00:02:37 že ideální když se ta rána
00:02:40 a ta nehoda roznese a energie
00:02:41 se roznese dále ať už to jsou
00:02:43 kotrmelce že přestože to vypadá
00:02:44 hrůzostrašně ale to se nic neděje
00:02:47 pokud se auto kutálí po střeše.
00:02:49 Vás zastavil jeden ze stromů,
00:02:52 které lemovaly trať.
00:02:55 Co následovalo s vašimi těly
00:02:57 s tím automobilem?
00:03:00 Já si myslím,
00:03:01 že na těch tělech se hlavně
00:03:02 podepsala kinetické energie.
00:03:05 S poměrně vysoké rychlosti kterou
00:03:07 jsme měli tak to bylo
00:03:09 kolem 140 i na km/h tak jsme
00:03:11 se zastavili na nulu na jednom m.
00:03:16 Byla to obrovská rána.
00:03:19 Díky dokonalé technice
00:03:20 a bezpečnostním pásům a prvkům
00:03:22 které v tom autě máme tak jsme dnes
00:03:24 zase akční.
00:03:28 Fanoušci samozřejmě sledovali vaše
00:03:30 postupné uzdravování.
00:03:33 Co následovalo a jaké byly léčebné
00:03:35 procesy a jakého charakteru byla
00:03:37 ta zranění?
00:03:41 Ty 1. 4 dny byly asi nejhorší úplně
00:03:44 pro všechny včetně rodiny
00:03:46 a včetně mě.
00:03:47 Protože ty jsem absolvoval
00:03:49 na aru a bylo to tak,
00:03:51 že jsem musel být samozřejmě zcela
00:03:54 záměrně udržován pod sedativy
00:03:56 tak abych byl vůbec schopen
00:04:00 mít zachované základní
00:04:01 životní funkce.
00:04:03 Nicméně dále potom když jsem
00:04:06 byl přesunut na normální pokoj
00:04:08 tak jsme se snažili první chvíle
00:04:11 ještě s manželkou jakýmsi způsobem
00:04:14 reagovat na SMS.
00:04:16 Když už přišla SMS 3000,
00:04:17 tak už to nešlo v moment.
00:04:22 Ale podpora fanoušků byla obrovská.
00:04:26 Jak probíhala léčebný proces?
00:04:29 Když jsem vás zval do studia,
00:04:31 tak jste říkal,
00:04:32 že snad už vám styl a vydali
00:04:33 vše co tam nemá být.
00:04:36 Měl bych poděkovat chirurgům.
00:04:38 V podstatě okamžitě domě jakýmsi
00:04:40 způsobem namontovali ocelovou
00:04:41 konstrukci která mě přemostil
00:04:43 a nějaké obratle tak abych
00:04:45 je v tuto chvíli nemusel používat.
00:04:48 Těch zlomenin bylo hodně
00:04:49 od rozdrcené kostrče přes zlomený
00:04:51 loket a také urologické potíže.
00:04:56 Až teprve teď si troufám říci
00:04:58 že po těch třech měsících země
00:05:00 doktoři dostali veškeré hadičky
00:05:02 které jsem s sebou nosil.
00:05:04 Teď už v podstatě čekám pouze
00:05:06 na vymontování toho železa a těch
00:05:09 konstrukcí co mám v zádech.
00:05:11 Ale to ještě minimálně půl roku
00:05:13 je čas.
00:05:15 Vy jste hodně přemýšlivým
00:05:17 typem závodníka.
00:05:18 Neříkáte si v některých chvílích,
00:05:20 že to bylo velké varování a neměl
00:05:23 bych s tím raději seknout?
00:05:26 To si myslím, že určitě ne.
00:05:29 To by pro mě byla obrovská
00:05:31 životní prohra.
00:05:32 Já si myslím,
00:05:33 že za těchto okolností se závoděním
00:05:35 nemá končit.
00:05:37 Je důležité uvědomit si chybu proč
00:05:39 se to stalo
00:05:40 a já to vím velice dobře.
00:05:43 Vyvarovat se této situaci
00:05:45 už pro mě nebude až takový problém.
00:05:47 Vždy se říká,
00:05:49 že zdraví a životy na prvním místě.
00:05:52 Ale závodníci jsou trochu jiní
00:05:55 náturou než běžná populace.
00:05:58 Myslel jste třeba v takových
00:06:00 chvílích také na materiální škody?
00:06:03 Určitě ano.
00:06:04 Ale je pravdou,
00:06:05 že materiální škody jsme začali
00:06:06 sčítat až po 14 dnech.
00:06:09 Protože také kluci mechanici
00:06:11 to auto prostě postavili na dílnu
00:06:14 a dali na něj plachtu a nechali
00:06:15 to tzv. vychladnout.
00:06:18 Zhruba po 14 dnech to auto bylo
00:06:20 do šroubku rozebrané a samozřejmě
00:06:22 ten součet se udělala bylo
00:06:24 to děsivé.
00:06:26 Ta škoda byla obrovská.
00:06:28 Nicméně vycházíme z toho,
00:06:29 že jsme měli auto které mělo
00:06:32 je to už 4000 km,
00:06:34 takže bylo před repasi.
00:06:40 Takže se cena snížila.
00:06:43 Vy jste nejen závodníkem,
00:06:45 ale provozujete velký závodní tým.
00:06:48 Jak byl poznamenán vaším výpadkem
00:06:51 a vaší rekonvalescencí
00:06:54 a tím že jste na chvíli vypadl
00:06:55 z běžného života?
00:06:58 Vypadl jsem na tři měsíce poměrně
00:07:00 neplánovaně a rychle.
00:07:01 Ale v týmu máme manažery kteří jsou
00:07:04 schopni dále organizovat
00:07:06 pronájmy vozů.
00:07:08 V tuto chvíli máme tři auta
00:07:09 co nám jezdí po celé Evropě.
00:07:14 Byla to jakási újma a chyběl nejen
00:07:16 manažer v podobě mé osoby ale také
00:07:19 chybělo jedno auto.
00:07:20 Nicméně máme možnost
00:07:23 si auto půjčit.
00:07:26 Takže v tuto chvíli ta spolupráce
00:07:28 s Hyundai Motorsport je perfektní.
00:07:31 Máte manažery vycvičené tak,
00:07:34 že dovedou s okamžiku na okamžik
00:07:37 převzít veškeré vaše kompetence,
00:07:39 nebo Klem mají takovou úctu,
00:07:41 že na některá rozhodnutí
00:07:43 raději počkají?
00:07:44 V podstatě chlapi jsou schopni
00:07:46 reagovat okamžitě.
00:07:48 Nicméně byly některé zásadní
00:07:50 rozhodnutí ať už se jednalo
00:07:52 o nákupy zásadních dílů,
00:07:54 které samozřejmě nejsou levné
00:07:56 v tom motorsportu.
00:07:57 Tam se víceméně čekalo.
00:07:59 Nicméně ten tým i když má pilota
00:08:02 na nemocničním lůžku tak má pořád
00:08:03 co dělat.
00:08:06 Takže chvíli poté co jsem se vrátil
00:08:08 z nemocnice tak bylo auto na kolech
00:08:10 a připravené závodit.
00:08:12 Když jsme zmínili ten tým,
00:08:13 tak bychom měli říci,
00:08:14 že vy vlastně tým provozujete
00:08:17 od letoška a dříve jste jezdil jako
00:08:19 jezdec Jarka Orsáka.
00:08:26 Ta změna se projevila hlavně v těch
00:08:28 strastech které okolo týmu jsou.
00:08:30 Nejsem těch minulých
00:08:32 letech nezažil.
00:08:34 Organizovat testy a piloty
00:08:37 a mechaniky a lidi kteří mají
00:08:38 být různý na cestách daný moment
00:08:41 protože logisticky je rally
00:08:42 velice náročná.
00:08:44 Jsme měli třeba absolvovat
00:08:45 MS ve Finsku a v daný moment mělo
00:08:48 být další auto na jiném závodu
00:08:50 tak bylo velice těžké rozdělit
00:08:51 ať už díly do jednotlivých kamionů
00:08:53 nebo ty kluky mechaniky které
00:08:55 musíme mít stoprocentní.
00:08:58 Ta organizace
00:08:59 nám asi ber nejvíce času.
00:09:02 Když jsme se bavili o tom,
00:09:04 že máte v týmu tři auta tak pojďme
00:09:06 našim divákům poodhalit tu pokličku
00:09:08 kolik třeba máte auto
00:09:10 v náhradních dílech?
00:09:13 Kolik kamionů a kolik lidí
00:09:14 na tom pracuje?
00:09:16 Říká se že když máme jedno auto
00:09:17 na závodění na daném závodě
00:09:19 tak ještě jedno auto možná trochu
00:09:22 s nadsázkou je tzv. v kamionu.
00:09:24 My víme co se tomu autu může stát.
00:09:28 Ať už třeba malou nehodu nebo
00:09:30 nevhodným zásahem pilot atd.
00:09:32 Většinou všechny ty díly máme
00:09:33 u toho auta na závodech.
00:09:35 Ale potýkáme se s tím,
00:09:37 že v daný moment nám jedou třeba
00:09:40 dvě nebo tři auta
00:09:41 a nejedou pohromadě.
00:09:42 To je pro ten tým logisticky
00:09:44 nejnáročnější.
00:09:47 Ale ke třem funkčním autům máme
00:09:49 ještě minimálně dvě v kamionech.
00:09:51 Má také ten program postavený tak,
00:09:53 že kdyby došlo k fatální škodě
00:09:57 a totální havárii tak dokážete
00:10:00 postavit na další soutěž
00:10:02 odpovídající vůz?
00:10:04 Určitě ano.
00:10:05 Dnes stavba toho auta,
00:10:06 pokud je dostatek dílů,
00:10:10 tak je to řádově týden práce
00:10:11 na to abychom se skládaly auto.
00:10:16 S tím není problém.
00:10:19 Ale v tuto chvíli to je tak,
00:10:21 že budeme muset jakýmsi způsobem
00:10:25 rozjetý program omezit,
00:10:26 protože nebudeme schopni uspokojit
00:10:28 úplně všechny klienty.
00:10:30 Poskládat tým a zvolit jezdeckou
00:10:33 sestavu tak to je věc,
00:10:34 která je u všech týmů stejná.
00:10:37 Jakou váhu rozhodování má výběr
00:10:39 značky vozu, se kterým chcete jet?
00:10:43 Já si myslím,
00:10:44 že hlavní důvod je marketing který
00:10:46 se kolem rally poměrně
00:10:49 hodně probírá.
00:10:50 Ten marketing jako takový je mnohdy
00:10:53 svázaný úzce se značkou.
00:10:55 Mým snem nebylo se kategoricky
00:10:57 zařadit mezi 18 škodovek
00:11:00 na startovní listině.
00:11:02 To byl jeden z důvodů proč jsme
00:11:03 jako první vstoupil do úplně jiné
00:11:05 značky v rámci Česka.
00:11:07 Je pravda,
00:11:08 že v rámci Evropy a evropských
00:11:10 rally a evropských druhů
00:11:12 je ta značka daleko více rozšířená
00:11:14 než v Česku.
00:11:15 Nicméně pro nás to byl zajímavý
00:11:17 marketingový tah.
00:11:19 Letos jste jezdil s Hyundai a máte
00:11:21 zkušenosti také se škodovkou
00:11:23 a Fordem.
00:11:25 Dají se ta auta porovnávat?
00:11:29 Určitě už pouze z hlediska fyziky.
00:11:32 To závodní auto je vlastně o nějaké
00:11:35 hmotnosti a rozložení váhy
00:11:37 na jednotlivé pneumatiky
00:11:39 a je to o výkonu.
00:11:40 Ta auta jsou si velice podobná.
00:11:42 Ty rozdílové nuance jsou kolem čtyř
00:11:45 % výkonu což není vždy moc.
00:11:47 A každé z těch aut má jakousi svou
00:11:50 výhodu v dané části
00:11:53 rychlostní zkoušky.
00:11:54 Pokud se to ten pilot naučí
00:11:56 využívat tak může být rychlí úplně
00:11:57 s čímkoliv.
00:11:59 Vím a jaká byla letošní sezona
00:12:01 třeba mistrovství republiky
00:12:02 v rally.
00:12:03 Dají se tam očekávat
00:12:05 nějaké přesuny?
00:12:07 Je tady třeba nový Volkswagen Polo
00:12:09 který by měl dostat nějakého
00:12:11 rychlejšího řidiče
00:12:12 než tam doposud byl.
00:12:14 Spousta závodníků dosáhne také
00:12:16 na Fabii R5 evo.
00:12:24 Příští sezona bude zajímavá.
00:12:31 Nikdo nespí a vyvíjí nové části.
00:12:34 My máme také k dispozici spoustu
00:12:36 nových komponentů.
00:12:39 Ať už je to nový motor nebo
00:12:40 podvozkové části a tlumiče.
00:12:43 Velice úzce spolupracujeme
00:12:44 s Hyundai Motorsport takže jim tyto
00:12:46 věci také nově testujeme.
00:12:51 Jsme jedni z prvních kdo si osahá
00:12:54 ty nové žolíky a ty evoluční prvky.
00:12:59 Hyundai se vůbec nebude
00:13:00 mít za co stydět.
00:13:01 Když se podíváme
00:13:03 na MČR tak tam se čekají
00:13:06 různé změny.
00:13:08 Hodně se o tom spekuluje.
00:13:09 Jak sledujete konkurenci
00:13:11 co se chystá?
00:13:12 Namátkou zmíním Jan Kopecký bude
00:13:14 mít nového spolujezdce a Václav
00:13:15 Pech bude muset mít nové auto.
00:13:17 Hovoří se o tom,
00:13:19 že Jan Černý také pojede s nějakou
00:13:21 rychlou zbraní.
00:13:22 Určitě.
00:13:23 Proto říkám,
00:13:24 že ta první pětka podle
00:13:26 mě v tom českém velkém mistráku
00:13:27 bude těžce dosažitelná.
00:13:29 Protože se chystají novinky.
00:13:33 A v podstatě každý nový evoluční
00:13:35 vývoj který se v gauči nějakým
00:13:36 způsobem promítne znamená nějaké
00:13:39 minimální zrychlení.
00:13:40 To je jeden z důvodů proč
00:13:42 to všechno výrobci dělají.
00:13:45 To znamená, že se dá předpokládat,
00:13:47 že kdo pojede s novou Fabií anebo
00:13:51 novým Volkswagen či Fordem
00:13:53 tak tou technikou bude promlouvat
00:13:56 do absolutního pořadí.
00:13:58 Říkal jste,
00:13:59 že provozujete tři automobily.
00:14:02 Je na českém trhu anebo
00:14:03 v tom českém rybníčku dostatek
00:14:07 kvalitních pilotů a kvalitních
00:14:08 navigátorů,
00:14:09 kteří mohou jet o přední příčky?
00:14:13 Těžko říci.
00:14:14 Je to možná jeden z důvodů proč
00:14:16 jsme se poohlédli po Evropě.
00:14:20 Polsko je čtyřicetimilionový
00:14:23 trh lidí.
00:14:25 Tam ten výběr je určitě lepší.
00:14:26 Také jsme dostali za úkol
00:14:28 od Hyundai Motorsport hledat nové
00:14:30 talenty nejen v Česku ale také
00:14:33 mimo Česko.
00:14:34 Já věřím tomu,
00:14:35 že ta cestička už je vyšlapaná
00:14:38 a v té příští sezoně budeme
00:14:40 mít lecjaké překvapení
00:14:42 pro naše diváky.
00:14:44 To překvapení by mohl být také
00:14:45 vzhledem ke startům ME anebo
00:14:49 pošilháváte třeba ještě
00:14:50 o stupínek výše?
00:14:52 Už jsme v podstatě v tuto chvíli
00:14:54 dělali různé nabídky a ty se týkaly
00:14:56 kompletního mistrovství WRC dva.
00:14:59 Jako tým se tomu trochu bráníme
00:15:01 protože to znamená logisticky
00:15:03 se pohybovat o Japonska
00:15:04 až po Argentinu
00:15:06 a to je pro nás poměrně velké
00:15:07 v tuto chvíli.
00:15:09 Hlavně z toho důvodu,
00:15:11 že asi těch aut by bylo stále málo.
00:15:15 Absolvovat MS WRC s podporou
00:15:19 továrního týmu by všechno bylo fajn
00:15:21 ale my bychom měli permanentně naše
00:15:23 auta v kontejnerech.
00:15:25 Když se podíváte na své účinkování
00:15:28 tak vy jste jedním z mála jezdců,
00:15:30 kteří absolvují jak český velký
00:15:32 mistrák tak také sprintrallye.
00:15:35 Máte podobné plány také
00:15:36 na příští rok?
00:15:37 Co pro vás znamená střídat
00:15:39 tyto šampionáty?
00:15:41 Znamenalo to pro mě hlavně
00:15:42 přísun informací.
00:15:44 Na cokoliv se zeptat kteréhokoliv
00:15:47 odborníka na toto auto
00:15:49 byl v Česku problém.
00:15:50 Nikdo s ním nejel
00:15:52 a ty informace nebyly.
00:15:53 A když byly tak byli s geograficky
00:15:56 úplně jiných krajin
00:15:57 než jsme zvyklí.
00:15:58 Takže české specifické asfalty
00:16:01 absolutně neodpovídaly nastavení
00:16:03 které nám třeba poskytl Hyundai
00:16:05 Motorsport jako takový.
00:16:07 Museli jsme velice vyvíjet
00:16:08 aby se s tím autem na českých
00:16:10 tratích dalo jezdit.
00:16:11 Ke dnešku máme
00:16:13 takřka 10 000 km a říkám
00:16:16 že to je 10 000 km informací,
00:16:18 které jsme potom schopni jakýmsi
00:16:20 způsobem předat pilotům,
00:16:22 kteří auta dále používají.
00:16:24 Informace se získávají na velkých
00:16:27 soutěžích a také na soutěžích
00:16:30 takové trochu
00:16:31 rekreačního charakteru.
00:16:34 Zmínil bych,
00:16:35 že v sobotu se jede sprintrallye
00:16:37 Mikulášská ve Slušovicích.
00:16:38 Co říkáte té nabité
00:16:40 startovní listině?
00:16:42 To je takový parádní závěr sezóny
00:16:45 který by snad mělo existovat
00:16:47 a možná ještě v rozšířenějším
00:16:49 počtu závodů.
00:16:50 Protože tam tak nějak lze pozorovat
00:16:53 co se v té sezoně dělo.
00:16:54 A kdo si třeba zkusí přesednout
00:16:56 s předokolkou i do čtyřkolky.
00:17:00 Jsou to takové závody kde si leckdo
00:17:03 může vyzkoušet změnu techniky
00:17:05 a případně se rozhodl pro techniku
00:17:07 pro další rok.
00:17:08 Právě k tomu ty závody také mimo
00:17:10 jiné slouží.
00:17:12 Sledujete také nadějné mladíky?
00:17:15 Ve Slušovicích do čtyřkolky usedne
00:17:17 mladý Adam Březík a také
00:17:19 se čtyřkolkou zazářil na setkání
00:17:21 mistrů Petr Semerád.
00:17:23 Jsou to také jména,
00:17:24 které byste chtěl mít ve svém týmu?
00:17:27 Asi ano.
00:17:29 Samozřejmě to jsou jména,
00:17:30 které jsme měli v hledáčku.
00:17:32 Nicméně na to aby ten pilot
00:17:34 fungoval dobře tak já vždy říkám,
00:17:36 že to je jakási celá mozaika.
00:17:38 Jakmile tam chybí jeden malý
00:17:40 obrázek respektive díl té mozaiky,
00:17:42 tak už to nevypadá úplně dobře.
00:17:44 To byl možná jeden z důvodů,
00:17:46 proč jsme se poohlíželi po Evropě.
00:17:48 Jsou tyto volné podniky
00:17:50 něčím specifické??
00:17:53 Je to více zábava?
00:17:55 Je to určitě více zábava.
00:17:57 I když úplně na všech závodech
00:18:00 včetně těch to platí to že se jede
00:18:03 nadoraz a jede se úplné maximum.
00:18:05 Protože to prostě máme v sobě
00:18:07 a máme to v krvi a všichni ti kluci
00:18:08 kteří se jednou rozhodnou
00:18:10 odstartovat tak nejedou proto
00:18:12 aby jely volně.
00:18:13 Jedou prostě absolutní maximum
00:18:15 a mnohdy je to nebezpečné.
00:18:18 Budete ve Slušovicích mezi diváky?
00:18:21 Kdy vás budou moci vidět opět
00:18:23 fanoušci za volantem
00:18:24 závodního vozu?
00:18:25 Určitě ve Slušovicích budou
00:18:27 mezi diváky.
00:18:28 Na závodění to zatím není.
00:18:30 Ale dělám vše proto abych
00:18:31 do velkého mistráku vstoupil
00:18:32 Valašskou rally
00:18:34 a to by se nám měl povést.
00:18:35 Věřím,
00:18:36 že také vaši fanoušci
00:18:37 budou spokojeni.
00:18:38 Děkuji Martinu Vlčkovi za návštěvu
00:18:40 ve studiu.
00:18:41 Přeji příjemný zbytek roku a hlavně
00:18:43 příjemný zbytek rekonvalescence.
00:18:45 Na shledanou.
00:18:46 Na shledanou.
00:18:47 Pro tuto chvíli se loučím také
00:18:49 s vámi milí televizní diváci.
00:18:50 Zůstávejte u obrazovek.
00:18:52 Program ČT sport nabízí další
00:18:54 zajímavé pořady.
00:18:56 Odtud ze studia je to pro tuto
00:18:57 chvíli vše.
00:18:58 Přeji příjemný zbytek
00:19:00 dne a na shledanou.
00:19:01 Živé titulky ve spolupráci se ZČU Inovace podpořená TA ČR Stínový mluvčí: Pavel Petrle
00:19:04 Živé titulky ve spolupráci se ZČU Inovace podpořená TA ČR Stínový mluvčí: Pavel Petrle
Jiří Zíta se svými hosty ve studiu na aktuální motoristické téma
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 11