Jiří Zíta se svými hosty ve studiu na aktuální téma
00:00:14 Krásný dobrý den vám přeji
00:00:15 při sledování pořadu Svět
00:00:18 motorů speciál.
00:00:19 Dnes se budeme věnovat jedné
00:00:21 úspěšné disciplíně pro český
00:00:23 motoristický sport.
00:00:24 Je to už dlouhé roky autokros.
00:00:27 Dnes jsme do studia pozvali
00:00:30 dva letošní evropské šampiony.
00:00:32 Tím prvním je mistr Evropy
00:00:34 Aleš Fučík.
00:00:35 Krásný den.
00:00:37 Dobrý den.
00:00:38 A krásný den přeji také Petru
00:00:41 Nikodémovi,
00:00:42 který je mistra Evropy
00:00:43 v 16 stovkových buginách.
00:00:46 I vám dobrý den.
00:00:48 Dobrý den.
00:00:49 Začneme hodnocením sezony.
00:00:51 Byl to hodně vydřený titul?
00:00:54 Určitě byl.
00:00:55 Mám tam konkurenci čtyř lidí,
00:00:59 jsme vyrovnaní.
00:01:00 Byl to boj od začátku do konce.
00:01:03 Ale myslím si,
00:01:04 že hlavním důvodem k získání titulu
00:01:06 byl přestup do jiného týmu,
00:01:08 kde jsme zapracovali na technice,
00:01:10 motoru, převodovkách,
00:01:12 auto drželo fungovalo celou
00:01:14 sezonu perfektně.
00:01:16 Jak dlouho se ten tým učil
00:01:18 těm principům fungování?
00:01:21 Bylo to formou závodu mistrovství
00:01:24 ČR,
00:01:26 kde jsme testovali a vychytali
00:01:29 chyby,
00:01:30 aby auto perfektně fungovalo
00:01:32 v Evropě.
00:01:33 Takže jsme mistrovství republiky
00:01:35 bral jako testovací.
00:01:36 Když se díváme na záběry závodu
00:01:38 vaší divize,
00:01:40 přesto to jisté ze slabší divize
00:01:44 s pohonem předních kol.
00:01:46 Jaký to byl přesun?
00:01:48 A tušil jste,
00:01:49 že budete evropským šampionem?
00:01:54 Přestup byl jednodušší.
00:01:56 Protože s předním pohonem je auto
00:01:59 nedotáčivé,
00:02:00 člověk musí více pracovat.
00:02:02 Kdežto u čtyřkolky to auto
00:02:05 funguje neskutečně.
00:02:06 Je to jen o odvaze
00:02:08 dát to tam ve větších rychlostech.
00:02:12 Pomohlo mi,
00:02:13 že mě Vašek kdysi svezl a ukázal
00:02:15 mi, jak se svézt.
00:02:17 Vyhrál jste pět závodů ME.
00:02:20 Kde se lámal ten chleba?
00:02:23 Myslím si,
00:02:24 že hned na počátku v prvním
00:02:25 evropském závodě.
00:02:29 Martin Samuel tam měl problémy
00:02:31 s technickými komisaři.
00:02:32 A my jsme si vybudovali náskok.
00:02:36 Potom jsme mohli zbytek sezony
00:02:37 jet v klidu.
00:02:39 To byla alfa a omega toho,
00:02:41 nemít nervy,
00:02:42 soustředit se na každý závod.
00:02:44 A pravidelně bodovat.
00:02:46 Když tady sedím MS studiu,
00:02:48 tak společnost nám dělá nejen model
00:02:51 vašeho auta, ale také pohár,
00:02:54 který jste získal za vítězství.
00:02:57 Je to pro vás něco výjimečného?
00:03:04 Výjimečný byl jeden ze závodů,
00:03:06 který je opravdu výjimečný
00:03:09 ohledně atmosféry.
00:03:11 Na ten závod jsme
00:03:12 se moc připravovali a moc jsme
00:03:14 si přáli vyhrát.
00:03:15 Podařilo se nám to,
00:03:17 i když s nějakými
00:03:18 technickými problémy.
00:03:20 Ale zvládli jsme to.
00:03:21 Když se bavíme o Nové Pace,
00:03:24 Petrovi se tady podařilo také tento
00:03:27 slavný evropský závod vyhrát.
00:03:30 Vyhrál ho také loni.
00:03:34 Jaké to pro vás?
00:03:36 Je to největší událost,
00:03:39 jede se před největším počtem
00:03:41 diváků, před domácím publikem.
00:03:44 Každý závodník si tam přeje vyhrát.
00:03:47 Sejde se nás tam vždy přes 50,
00:03:50 ta konkurence je o to větší.
00:03:54 Proto pro nás vyhrát jako loni
00:03:56 tak letos, to bylo neuvěřitelné.
00:03:59 A určitě se budeme snažit pokusit
00:04:01 se o to i příští rok.
00:04:04 Je pro vás tento závod velkou
00:04:07 výhodou z hlediska
00:04:09 domácího prostředí?
00:04:10 Protože na těchto tratích se jezdí
00:04:12 mistrovství republiky?
00:04:14 Určitě to pomůže.
00:04:16 Máme zrovna třeba
00:04:18 tu Novou Paku natrénovanou.
00:04:21 Těch závodů tam máme
00:04:23 odjeto nesčetně.
00:04:24 Takže určitě je to výhoda jak doma
00:04:28 v Nové Pace tak v Přerově.
00:04:32 Nová Paka je pověstná jako barvou
00:04:35 dráhy, tak také kopcem.
00:04:39 Jaké pocity tam mívají autokrosaři?
00:04:45 Ten kopec bývá hodně rozbitý.
00:04:50 Je to o tom najít
00:04:52 si správnou stopu.
00:04:53 Nesmí se ubrat, musí se jet naplno.
00:04:55 Je to Nová Paka.
00:04:57 Jedete kolem lidí, je tam kotel.
00:05:00 Lidi můžete slyšet.
00:05:02 Je to úžasný závod.
00:05:05 Z té skupiny jste nejmladší,
00:05:10 je vám 18 let.
00:05:11 Jak vás berou soupeři?
00:05:14 Asi se to všem nelíbí.
00:05:16 Ale doufám, že to berou sportovně.
00:05:20 Já myslím,
00:05:21 že se s tím nějak popereme.
00:05:24 Aleši,
00:05:25 přestože váš dnešní spolu host
00:05:29 je o hodně mladší,
00:05:31 tak jezdit déle než vy.
00:05:35 Jak se díváte na mladé za volantem?
00:05:37 A jaké je to pro vás,
00:05:39 když nejezdíte tak dlouho?
00:05:43 Je to o tom,
00:05:44 jak rychle se to člověk naučí.
00:05:46 Věk nehraje roli.
00:05:48 Je to prostě o psychice a o tom,
00:05:51 jak to člověk umí.
00:05:52 Ale je potřeba,
00:05:53 aby mladí závodníci jezdili,
00:05:56 abychom měli mladíky,
00:05:58 abychom měli
00:05:59 do budoucna zastoupení.
00:06:01 Věk je možná důležitý také
00:06:02 z hlediska pudu sebezáchovy.
00:06:05 Když přibývají roky,
00:06:07 jezdíte stejně jako před pár lety,
00:06:09 nebo je tam znát ta zkušenost
00:06:10 a snažíte se neublížit autu
00:06:12 ani sám sobě?
00:06:14 Snažím se jezdit čím dále
00:06:16 tím rychleji a budu se o to snažit
00:06:18 i v budoucnu.
00:06:19 Kdybych měl strach, tak asi uteču.
00:06:21 Ale zatím ten pocit nemám.
00:06:24 Máte také strach, Petře?
00:06:26 Ještě na tom nejsem tak hrozně.
00:06:30 Zatím se ale nebojím.
00:06:33 Budu se držet plného plynu.
00:06:36 Když jsme se bavili o tom věku,
00:06:38 začínal jste v malých buginách,
00:06:43 potom jste se propracovávat výše.
00:06:46 Je to velká výhoda začínat
00:06:47 v mladém věku?
00:06:49 Pro každého jezdce je každý
00:06:52 závod zkušenost.
00:06:54 Každý závod navíc je vidět.
00:06:56 Je to naše 14. sezona.
00:06:58 Takže mám něco odjeto.
00:07:00 Ale určitě ty zkušenosti jsou znát.
00:07:02 Pro mě je to velká pomoc.
00:07:04 Jak vzpomínáte na tu dobu,
00:07:06 ze které jsou tyto obrázky?
00:07:09 To už je tak dávno,
00:07:10 že si ani nevzpomínám.
00:07:13 Je vidět, že jsem se někam pohnul.
00:07:18 Teď jsme dokázali něco,
00:07:20 čemu jsme směřovali už před
00:07:22 takovou dobou.
00:07:24 Aleš Fučík sice nejezdí špičkový
00:07:27 autokros tak dlouho,
00:07:28 ale jeho kariéra je také bohatá.
00:07:32 Byli tady také závody do vrchu.
00:07:36 Jak se vyvíjel váš vztah
00:07:38 k motorsportu?
00:07:40 Začal jsem dost pozdě.
00:07:42 Kolem 30 let.
00:07:44 Jezdil jsem
00:07:45 asi 10 let doplňkově motokros.
00:07:48 Potom s postupem času jsem zjistil,
00:07:52 že a mladé kluky prostě nemám.
00:07:56 Tak jsem se rozhodl jít do aut.
00:07:59 Přivedl mě tam můj kolega,
00:08:01 který získal titul
00:08:03 mistra republiky.
00:08:05 Jsem za to vděčný.
00:08:07 Prostě jsme se začali vyvíjet
00:08:10 od závodů,
00:08:12 přes mistrovství republiky
00:08:13 až do dnešní doby.
00:08:15 Ta stoupající kariéra je dobrá.
00:08:18 Přišel v autokrosu titul,
00:08:21 nabízí se otázka, co dále.
00:08:23 Hovoří se o tom,
00:08:25 že teď jste dojel poslední závod
00:08:34 v Humpolci.
00:08:37 Ano, splnil jsem si tak svůj sen.
00:08:40 Tím jsem ukončil
00:08:46 autokrosovou kariéru.
00:08:48 Chceme také vstoupit
00:08:49 do rallycrossu.
00:08:51 Chceme zkusit nějaký závod
00:08:53 v Maďarsku.
00:08:54 Uvidíme, půjdeme do Evropy.
00:08:57 Zůstal byste u autokrosu,
00:09:00 ale pouze změnil divizi?
00:09:05 Do bugin mě to neláká.
00:09:08 Ale není to vyloučené.
00:09:11 Může to zkusit třeba později.
00:09:14 Ale teď jsem zaměřený na auta.
00:09:19 Rallycross
00:09:20 je pro mě na nejvyšší úrovni.
00:09:22 Prostě to zkusíme.
00:09:24 Před chvílí mě napadlo
00:09:27 Dolní Bousov.
00:09:28 Ale na Dolní Bousov jsem se chtěl
00:09:30 zeptat druhého hosta.
00:09:31 Loni jste tady vyzkoušel
00:09:33 divizi čtyřlitrových.
00:09:35 A tam jste všechny porazil.
00:09:38 Přijeli jsme tam s tím,
00:09:40 že chceme vyhrát.
00:09:47 Jel jsem proti velkým jménům,
00:09:50 protože se tam spojili
00:09:51 dvě kategorie.
00:09:56 Chtěli jsme vidět to porovnání mezi
00:09:58 hmotností auta a počtem koní.
00:10:01 Já jsem o 200 kg lehčí.
00:10:04 Oni mají zase o 200 koní více.
00:10:08 Ta váha je hrozně znát.
00:10:10 Samozřejmě jsou tam také
00:10:12 jezdecké zkušenosti.
00:10:13 Ale pro nás to byl krásný závod.
00:10:15 Hodně jsme se smáli.
00:10:19 Neuvažoval jste o tom,
00:10:21 že byste do této divize přestoupil
00:10:23 ať už s nějakým lehčím autem anebo
00:10:28 čtyř l m.?
00:10:33 Letos přišlo hodně lidí s tím,
00:10:35 že už můžeme přestoupit.
00:10:36 Ale nás to neláká.
00:10:40 Šestnáctky jsou lehčí,
00:10:43 jsou obratnější, rychlejší.
00:10:45 Zatím se budeme směřovat
00:10:47 tímto směrem.
00:10:48 Baví nás to více.
00:10:50 Žádný přestup nechystám.
00:10:52 Vrátím se k Aleši Fučíkovi.
00:10:55 V Evropě jste mistrem.
00:10:57 Ale doma jen vicemistrem.
00:10:59 Jak k tomu došlo?
00:11:02 Tím,
00:11:03 že jsme testovali auto na Evropu,
00:11:05 tak jsme vychytávali chyby.
00:11:07 Na prvních závodech v Humpolci
00:11:09 odešel motor.
00:11:10 To byla škoda po všech
00:11:12 vyhraných trénincích.
00:11:13 Byli jsme nuceni odstoupit.
00:11:15 Na dalších závodech to byla
00:11:18 převodovka, bylo to v Nové Pace.
00:11:22 Přišli jsme o dvě převodovky.
00:11:24 Potom jsme se dostávali k dobrým
00:11:26 pozicím na Evropě.
00:11:27 Ale toto byly dva základní stavební
00:11:29 kameny, abyste získal titul.
00:11:32 Musí si člověk určit,
00:11:34 kde jsou jeho priority?
00:11:35 Třeba když jsou větší šance
00:11:37 na Evropě, tak bojovat v Evropě?
00:11:41 Anebo zkusit vybojovat český titul,
00:11:43 když by to na Evropě nešlo?
00:11:47 Samozřejmě jsme chtěli tituly
00:11:49 oba dva.
00:11:50 Ale Evropa byla priorita.
00:11:52 Republika nám nevyšla.
00:11:53 Bereme to tak.
00:11:55 Je to sice škoda,
00:11:56 ale evropský titul je důležitější.
00:11:59 Přistupoval Petr Nikodém k závodům
00:12:02 Evropy podobně jako
00:12:07 k mistrovství republiky?
00:12:11 Na mistrovství republiky se testuje
00:12:13 auto pro Evropu.
00:12:14 Evropa je větší podnik.
00:12:16 Ale chtěli jsme republiku získat.
00:12:18 To se nám nakonec podařilo.
00:12:20 A jsme spokojeni.
00:12:22 Dokážete porovnat trati mistrovství
00:12:26 republiky a Evropy?
00:12:28 Je to správný odrazový kámen?
00:12:31 Autokros v Česku
00:12:32 má bohatou historii.
00:12:34 I tratě jsou ve velmi
00:12:35 dobré kvalitě.
00:12:37 Bohužel jich hodně zanikl.
00:12:39 Ale ty, které se drží,
00:12:41 tak konkurují Evropě.
00:12:43 A na testování aut to stačí.
00:12:45 Co třeba porovnání českých závodů
00:12:47 a Evropy z hlediska organizace,
00:12:50 konkurence a všeho toho,
00:12:52 co je okolo?
00:12:53 Organizace
00:12:55 v ČR je na výborné úrovni.
00:12:59 Konkurence není špatná.
00:13:02 Počtem aut jsme tak daleko výše.
00:13:05 Kluci jezdí velice rychle.
00:13:07 Samozřejmě každá chyba se trestá.
00:13:10 Každý dělá chyby.
00:13:11 V té Evropě je to samozřejmě
00:13:13 o level výš.
00:13:15 Jezdí se v cizině.
00:13:16 A ta konkurence tam je.
00:13:18 Ale já jsem tam měl konkurenci
00:13:20 čtyř aut.
00:13:22 V rallycrossu to bude
00:13:24 trochu tvrdší.
00:13:25 Už víte,
00:13:26 s jakou technikou pojedete?
00:13:28 A kam míříte?
00:13:31 Pojedeme stávajícím autem.
00:13:33 Budeme pouze upravovat podvozek,
00:13:35 převodovku, motor.
00:13:38 Na zadní nápravu se také
00:13:40 musíme podívat.
00:13:41 Ta technika bude snad dostačující.
00:13:44 Kam míříme?
00:13:46 Budeme se s tím autem učit.
00:13:48 Nejsem teď schopen říci,
00:13:49 jak se budeme umisťovat.
00:13:51 Budeme chytřejší
00:13:53 po několika závodech.
00:13:55 Jak budete ladit techniku vy?
00:13:58 Už máme vymyšlené vychytávky
00:14:01 na další sezony.
00:14:02 Pár úprav.
00:14:03 To samozřejmě je tajné,
00:14:05 nebudu to prozrazovat.
00:14:08 Ale už máme jasno,
00:14:10 zjistili jsme spoustu věcí,
00:14:13 jsme o kousek chytřejší.
00:14:17 Teď čekáme na předpisy,
00:14:20 abychom mohli sestavit nové auto.
00:14:23 Myslím si,
00:14:24 že na další sezonu
00:14:26 budeme připraveni.
00:14:27 Pánové, oběma přeji, aby se dařilo.
00:14:30 Aleši Fučíkovi nové disciplíně
00:14:32 a Petru Nikodémovi v obhajobě
00:14:38 titulu mistra Evropy.
00:14:40 Pánové, děkuji za návštěvu.
00:14:42 Na shledanou.
00:14:43 Na shledanou.
00:14:44 Na shledanou.
00:14:46 Loučím se také s vámi, milí diváci.
00:14:47 Přeji vám příjemný zbytek
00:14:49 dne u obrazovek ČT.
00:14:51 Motoristický blok pokračuje dále.
00:14:54 Takže zůstaňte u obrazovek.
00:14:56 Pro tuto chvíli se s vámi loučím.
00:14:58 Na shledanou.
00:15:03 Živé titulky ve spolupráci se ZČU Inovace podpořená TA ČR Mluvčí: Jaroslava Nováková
Jiří Zíta se svými hosty ve studiu na aktuální téma
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 3