Aktuality z domácího a světového motoristického sportu
00:00:06 O víkendu pokračovalo světové mistrovství v motokrosu
00:00:08 a čtvrtý díl šampionátu tentokrát zavítal do Evropy.
00:00:12 Jde o letošní premiéru starého kontinentu.
00:00:14 Doposud měřili závodníci síly v Kataru, Thajsku a Argentině.
00:00:20 Právě sledujeme jízdu třídy MXGP
00:00:22 a dnes už legendárního jezdce, kterým je Tony Cairoli.
00:00:26 Na tento závod se mohl osminásobný mistr světa obzvlášť těšit,
00:00:29 protože šampionát hostila Itálie.
00:00:31 Pro Cairoliho tedy šlo o domácí závod,
00:00:34 a tak se chtěl patřičně blýsknout.
00:00:36 V první jízdě se mu to povedlo znamenitě,
00:00:38 když za sebou nechal Němce Maximiliana Nagla na husqvarně
00:00:41 a také Belgičana Clementa Desalleho se suzuki.
00:00:46 Diváci si ovšem mohli užít velice těsný souboj.
00:00:49 Nagl nedal Cairolimu nic zadarmo a v první rozjížďce je po 19 kolech
00:00:53 od sebe dělilo pouhých devět desetin sekundy.
00:00:57 Co se třídy MX2 týče,
00:00:59 tam bral v první jízdě zlato Nizozemec Jeffrey Herlings.
00:01:03 Druhá jízda třídy MXGP už pro továrního jezdce týmu KTM
00:01:08 Cairoliho tak úspěšná nebyla.
00:01:11 Němci Naglovi se totiž povedl holeshot.
00:01:13 Dostal se do vedení a za svými zády držel Cairoliho a Villopota.
00:01:18 To, že se na trati Pietramurata v Trentinu těžko předjíždí,
00:01:22 zjistil Nagl v první závodě,
00:01:23 kdy prostě nemohl Cairolliho předstihnout.
00:01:25 Ve druhé jízdě se role otočily.
00:01:27 Němec byl ale tentokrát daleko víc suverénní
00:01:30 a budoval si náskok v řádu sekund.
00:01:33 Cairolli tak bojoval spíše o druhé místo,
00:01:35 a to s Američanem Ryanem Villopotem.
00:01:37 Ten ale udělal chybu.
00:01:38 Jeho přední kolo šlo příliš do vzduchu a poroučel se k zemi.
00:01:42 Pádu se nevyvaroval ani Clement Desalle,
00:01:43 který podklouznutím sice ztratil třetí pozici,
00:01:46 na kterou se dostal Romain Febvre, závod ovšem dokončil,
00:01:48 a to na velice dobrém čtvrtém místě.
00:01:50 Pořadí druhé jízdy MXGP tedy bylo Maximillian Nagl,
00:01:54 Antonio Cairoli a Romain Febvre.
00:01:56 Co se součtu jízd týče,
00:01:58 Nagl i Cairoli měli shodně první a druhé místo.
00:02:01 Prvenství bral ovšem díky lepší druhé jízdě Nagl.
00:02:04 Celkový bronz si z Trentina odvážel Clement Desalle.
00:02:07 Velice napínavá je situace v hodnocení šampionátu.
00:02:10 Stále vede Belgičan Desalle.
00:02:12 Má však jen jednobodový náskok na Nagla a Cairolliho.
00:02:15 Máme se tak ještě na co těšit.
00:02:23 Další závod má za sebou šampionát WTCC,
00:02:26 který se tentokrát odjel v Marakéši.
00:02:29 Tento okruh si v dobrém může pamatovat zejména
00:02:31 devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb,
00:02:33 protože právě tady poprvé zvítězil v šampionátu cestovních vozů.
00:02:38 Špatně se jemu a citroenům rozhodně nevedlo ani letos.
00:02:42 Už od začátku spolu závodily dva vozy této značky.
00:02:46 Číňan Ma skvěle vystartoval, ale do první zatáčky vjel přece
00:02:48 jen o něco rychleji Argentinec Lopéz.
00:02:50 O třetí příčku probíhal souboj mezi Loebem
00:02:53 a domácím Mehdi Bennanim.
00:02:54 Ten se chtěl před svými fanoušky vytáhnout
00:02:57 a v jednu chvíli se dokonce i před Loeba dostal.
00:02:59 Francouz ho ale nakonec znovu odsunul za svá záda.
00:03:02 Nic to ale nemění na faktu,
00:03:04 že šlo opravdu o velice napínavý a hlavně těsný souboj.
00:03:08 První pětku pak uzavřel Yvan Müller.
00:03:15 Druhá jízda byla daleko napínavější,
00:03:18 a to hned od samého začátku.
00:03:20 Smůlu měl Tom Coronel.
00:03:22 V prvním závodě musel odstoupit po kontaktu s Tomem Chiltonem
00:03:25 a ve druhém ho vyřadil Norbert Michelisz.
00:03:28 Coronel pak se svým neovladatelným chevroletem ještě, jak se říká,
00:03:31 sundal Tiaga Monteira,
00:03:33 který měl ke své smůle opravdu dobrý start.
00:03:37 Tvrdý kontakt spolu měli také
00:03:40 týmoví kolegové Mikhail Kozlovski a Rob Huff.
00:03:43 Rus svého parťáka doslova sestřelil,
00:03:46 pravděpodobně kvůli závadě brzd a posilovače.
00:03:48 Brit Huff by ale možná za takové problémy byl po závodě i rád,
00:03:51 protože jeho auto je s velkou pravděpodobností na odpis,
00:03:54 a tak v Ladě zřejmě budou muset postavit zbrusu nový speciál.
00:03:58 Čelní pozice opět patřily citroenům.
00:04:00 Číňan Ma sice chyboval. První místo ale držel Yvan Müller,
00:04:04 a i když se jeho krajan Loeb opravdu hodně snažil o předjetí,
00:04:08 nakonec na svého týmového kolegu nevyzrál.
00:04:11 Na třetím místě dojel José Mária Lopéz,
00:04:13 který je na čele celého šampionátu.
00:04:15 Jeho další díl nás čeká v květnu na Hungaroringu.
00:04:25 A nyní se ve zkratce ohlédneme za soutěží Baja Drawsko,
00:04:27 které se účastnilo velké množství českých posádek.
00:04:30 Soutěž kamionů, osobních aut i motocyklů probíhala
00:04:33 v měkkých pískách na severu Polska.
00:04:36 Závodníky čekalo dohromady 350 závodních kilometrů.
00:04:39 Trasa vedla lesem a po pláních vojenského prostoru.
00:04:42 Dalo se očekávat, že se na erzetách
00:04:44 měly v měkkém povrchu tvořit koleje.
00:04:46 Mělo to klouzat
00:04:48 a často se posádky měly prodírat mezi stromy.
00:04:50 Tato očekávání se také naplnila.
00:04:53 V kategorii kamionů zvítězil Martin Macík s vozem Liaz.
00:04:57 Kamion týmu KM Racing s Martinem Macíkem juniorem
00:05:00 za volantem si připsal při prvním letošním startu
00:05:02 v terénní soutěži Baja Drawsko na severu Polska
00:05:05 své první letošní vítězství.
00:05:07 V prestižní konkurenci tří českých kamionů
00:05:09 se výborně uvedla nově složená posádka
00:05:12 Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva.
00:05:15 Její výsledek vyniká také při bližším prozkoumání
00:05:18 celé výsledkové listiny Baja Drawsko,
00:05:20 protože lépe si počínaly jen dvě posádky osobních aut.
00:05:32 Podařilo se nám vyhrát prolog, což je vždycky vítězství,
00:05:37 protože druhý den můžete startovat z prvního místa,
00:05:38 což znamená žádný prach,
00:05:40 žádné auto před vámi minimálně deset minut.
00:05:42 To pro rychlost se vždy vyplatí.
00:05:44 Začali jsme trochu volněji tu sobotu,
00:05:47 ale bylo to perfektní, já jsem si zajezdil.
00:05:50 Byla spousta popadaných stromů, spousta větví do cesty,
00:05:53 kde jsem odrbal auto ze všech stran,
00:05:56 ale vzhledem k tomu, že se stejná trať jela dvakrát za sebou,
00:05:58 tak jsem podruhé trošku zrychlil.
00:06:00 To jsme vyhráli a s docela perfektním náskokem.
00:06:04 Dneska v neděli jsem nastoupil s tím,
00:06:06 že mám padesát minut k dobru,
00:06:08 takže jsem volil spíš tréninkové tempo,
00:06:11 ale i tak se mi podařilo a vyhrál jsem obě etapy.
00:06:13 Dvakrát první místo, takže když to vezmu v celku,
00:06:17 tak z pěti etap máme čtyři vítězství, jedno druhé místo.
00:06:20 Nemůžu hodnotit jinak než perfektně tento závod.
00:06:23 Já jsem si perfektně zatrénoval, já jsem tady nikdy nebyl.
00:06:26 Je to opravdu obrovský vojenský prostor, perfektní krajina.
00:06:30 Otestovali jsme perfektně auto, kdy jsme měli po Dakaru pár změn,
00:06:35 co se brzd týče, co se tlumení týče,
00:06:38 a všechno jsme provedli,
00:06:40 takže teď už jedeme nazpátek a zjistíme co a jak.
00:06:42 Také tým Bonver Dakar projekt zahájil svou ostrou přípravu
00:06:46 na Rallye Dakar 2016 účastí na polském závodě.
00:06:50 Tomáš Vrátný chtěl testovat i bojovat o vítězství,
00:06:53 což potvrdil nejrychlejším časem ve druhém měřeném úseku.
00:06:57 Kvůli následnému zapadnutí v bažině a složitému vytahování
00:07:00 ovšem skončil druhý.
00:07:02 Jeho kazašský týmový kolega Artur Ardavičus byl čtvrtý.
00:07:06 I přesto, že se týmu nepodařilo zopakovat loňské vítězství,
00:07:08 které bylo pro Vrátného jeho premiérovou výhrou v kariéře,
00:07:11 odjížděli členové největšího a nejpočetnějšího českého týmu
00:07:14 z polského vojenského prostoru spokojeni.
00:07:19 Nedělní odpoledne,
00:07:22 to znamená máme za sebou celou polskou Baja Drawsko.
00:07:24 Úžasně jsme si ji užili, bylo to legrační a zábavné.
00:07:27 My jsme chtěli tuto rallye využít na to,
00:07:30 abychom testovali, což se nám povedlo.
00:07:33 Máme užitečná data. Někdy jsme byli,
00:07:36 co se týče času, více úspěšní, někdy méně úspěšní.
00:07:40 Nicméně proto jsme tady byli.
00:07:42 Rovněž tato rallye byla zkouška charakteru.
00:07:46 Z toho titulu bych chtěl moc poděkovat tatře od Svobodů,
00:07:50 kteří nám pomohli, když jsme zapadli v bahně,
00:07:53 protože ne všichni byli ochotni toto podstoupit.
00:07:56 Svobodovci nezaváhali ani na chviličku
00:07:59 a cukli nás z velice těžké pozice.
00:08:01 Koleje, které my jsme udělali do bažiny,
00:08:03 potom zdárně využil i Artur, takže musím poděkovat
00:08:06 i polským hasičům, kteří se postarali i o Artura,
00:08:09 který sice nedojel tak daleko jako já,
00:08:12 ale i tak byl problém ho vytáhnout,
00:08:14 takže ten maximální úspěch, to znamená obhajoba Polska,
00:08:17 tu jsme utopili v bažinách, nicméně druhé místo je nádherné.
00:08:21 Věřím, že se to bude už jenom zlepšovat.
00:08:24 Moje auto, bonverku, připravujeme do poslední evoluce tlumičů,
00:08:28 takže myslím si, že ještě zrychlíme.
00:08:31 Pokud to tak bude, tak pak už to bude hodně dobré.
00:08:35 A máte se na co těšit.
00:08:38 Zachovejte nám přízeň, fanděte nám a na další rallye ahoj!
00:08:41 Na třetím místě skončil Václav Svoboda s další tatrou,
00:08:45 tentokráte trambusovou.
00:08:47 Nedávno nově zastavěný motor buggyra ve Svobodově voze
00:08:49 fungoval perfektně.
00:08:51 Dva defekty, které během třídenních závodů bohužel přišly,
00:08:54 ho ale zbrzdily.
00:08:55 Podstatné je,
00:08:57 že vůz fungoval bezchybně a nebylo třeba nic opravovat.
00:09:00 Takže sobotní ráno jsem do první speciál stage
00:09:04 startoval z druhé pozice.
00:09:06 Byl to úsek, který byl 120 kilometrů dlouhý,
00:09:08 zajímavý vůbec tady v té lokalitě, takže písek, bláto.
00:09:11 Včera byla trať suchá,
00:09:12 takže se jelo i poměrně rychle tu první etapu.
00:09:15 Ten první úsek jsem jel spíš opatrně,
00:09:18 protože to tady znám a vím,
00:09:19 že může někde přijít nějaká díra po tanku,
00:09:22 ale ta druhá už se mi líbila víc.
00:09:24 Jak probíhal dnešní poslední den?
00:09:27 Dnešní poslední den byly dvě etapy.
00:09:30 Opět jsem si udělal zase přední gumu.
00:09:33 Hezky jsem se povozil, bylo to pěkné, bojovali jsme,
00:09:37 takže to bylo zábavné.
00:09:39 Pak šest kilometrů před cílem jsem měl defekt.
00:09:41 V Baja Drawsko se dočkal svého prvního startu
00:09:45 nově vytvořený Ultimate Dakar Team,
00:09:48 tedy posádka Tomáš Ouředníček a Pavel Vaculík.
00:09:51 Jeli se speciálem Hummer H3 EVO.
00:09:54 V cíli si přes problémy zejména v sobotní etapě
00:09:56 a přes jednu velkou krizovku v neděli
00:09:59 připsali páté místo ve třídě a za neděli byli třetí
00:10:02 v rámci mezinárodního mistrovství České republiky.
00:10:07 Pro nás to byla obrovská výzva,
00:10:10 protože minulý rok jsme tady začínali s novou posádkou.
00:10:12 Moc to nedopadlo.
00:10:14 Tenkrát jsme ujeli jen 650 metrů, takže trošku jsem byl rozklepaný.
00:10:17 Ale dali jsme to, prolog dopadl výborně.
00:10:20 Tam jsme skončili na šestém místě, což je v konkurenci velký úspěch.
00:10:25 Pak to z nás spadlo.
00:10:27 Jaká byla trať? Seděla ti tato trať?
00:10:30 Strašně se mi líbí tady, pískové cesty,
00:10:33 sice trochu rozbité občas, ale dalo se na nich krásně jet
00:10:37 a dalo se i trochu driftovat v zatáčkách, opravdu paráda.
00:10:41 Myslím si, že jsme měli výborné tempo.
00:10:44 Chytili jsme se nádherně, jenže pak přišlo krizové místo,
00:10:48 že jsme se ztratili, protože nám přestaly fungovat ripy,
00:10:52 takže navigátor Pavel Vaculík najednou nevěděl,
00:10:54 kde pořádně jsme, a ta cesta byla tak označená
00:10:57 a neoznačená, že v podstatě jsme nějak zakufrovali.
00:11:01 Najednou jsme se dostali do protisměru,
00:11:02 takže proti nám se objevila auta, což byla totální panika.
00:11:06 Tak jsme bloudili, bloudili, bloudili,
00:11:08 takže potom nastala nějaká penalizace za to.
00:11:11 Nicméně měli jsme názor, že to napravíme v té další erzetě.
00:11:15 Do ní jsme vůbec neodstartovali,
00:11:18 protože jsme zjistili prasklý chladič na řízení na oleji,
00:11:22 takže jsme nechtěli riskovat, úplně jsme auto museli odstavit.
00:11:26 Chladič jsme odmontovali, bypassovali jsme ho
00:11:30 a nachystali jsme se na další den.
00:11:33 Ale výsledek je tady, takže v T1 kategorii
00:11:38 jsme na pátém místě, což je zázrak
00:11:39 při tom strašném neúspěchu a při jedné neodjeté zkoušce.
00:11:42 V barvách KM Racing Teamu se poprvé v podniku
00:11:46 mistrovství FIA zóny střední Evropy objevil také
00:11:48 motocyklista Lukáš Kvapil,
00:11:50 který vyjel na týmovém dakarském speciálu Yamaha 450.
00:11:54 Napoprvé si vedl velice dobře.
00:11:56 Třetí místo od něj určitě nikdo nečekal.
00:11:58 Jeho cílem je start na dakarské rallye.
00:12:02 Myslím si, že jsem si tento závod velice užil.
00:12:04 Já mám dosud zkušenosti jenom s Endurem.
00:12:06 Díky projektu KM Racing a Dukly Praha jsem se dostal
00:12:10 na první závody rallye a tohle mi sedí.
00:12:14 Tady jsem se našel, navigace, jízda, výdrž.
00:12:18 Na tohle všechno jsem čekal ve svých 35 letech a myslím si,
00:12:23 že jsem připraven na to, abych mohl jet Dakar.
00:12:27 A nyní se na chvíli podíváme
00:12:30 na českého freestyle motokrosového závodníka Libora Podmola,
00:12:33 který úspěšně táhne světovým šampionátem.
00:12:36 V minulém vydání pořadu Svět motorů jsme vám slíbili,
00:12:38 že od českého závodníka dorazí obrázky
00:12:40 z doposud posledního podniku mistrovství světa v Basileji.
00:12:44 Když jsme to slíbili, dnes tento slib plníme.
00:12:50 V Basileji se jel šestý podnik letošního mistrovství světa
00:12:53 a ani český závodník se tam neztratil.
00:12:56 V sobotu v kvalifikaci skončil na čtvrtém místě
00:12:58 a na finále si hodně věřil.
00:13:00 V něm ale přišel pád a nakonec z toho bylo pouze šesté místo.
00:13:04 Závod vyhrál David Rinaldo z Francie
00:13:06 před Španělem Maikelem Melerem
00:13:08 a dalším Francouzem Remi Bizouardem.
00:13:16 V následném nedělním závodě se Libor Podmol
00:13:17 svými kousky prosadil už v kvalifikaci na třetí místo,
00:13:21 když více bodů vyskákali pouze Maikel Melero a David Rinaldo.
00:13:25 I v následném finálovém závodě se Libor Podmol prosadil
00:13:28 mezi nejlepší tři závodníky.
00:13:30 Obsadil třetí místo,
00:13:32 a opět se tak objevil na stupních vítězů.
00:13:34 Opět před ním byli pouze Maikel Melero a David Rinaldo.
00:13:38 Maikel Melero také vede v průběžném pořadí
00:13:41 mistrovství světa před Davidem Rinaldem.
00:13:43 Na třetím místě je Australan Rob Adelberg,
00:13:46 ale tomu na paty šlape právě český borec.
00:13:48 Libor Podmol byl s vystoupením v Basileji celkem spokojený.
00:13:56 Tak jsme tady v Baselu ve Švýcarsku,
00:14:00 kde se jely další dva závody mistrovství světa.
00:14:01 První den nebyl úplně ideální pro mě,
00:14:03 protože jsem spadl ve finále druhým trikem,
00:14:06 takže to bylo poslední, šesté místo ve finále,
00:14:08 ale dneska se dařilo, ustál jsem to.
00:14:11 Jsem na bedně, třetí místo, takže jsem rád, šťastný.
00:14:14 A teď bude nějaký trénink,
00:14:16 aby to třeba na příštích závodech bylo ještě lepší.
00:14:19 Před tímto závodem jsem ještě spadl,
00:14:23 bouchl jsem se do kolene, takže jsem nejezdil dva týdny,
00:14:26 takže to bylo fakt těžké, ale jsem moc rád,
00:14:28 že jsem to dal na bednu. Jú! Bedna!
00:14:41 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2015
Aktuality z domácího a světového motoristického sportu
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 2