Curtiss Hawk 81-A2/ P-40B Tomahawk

Curtiss P-40 vznikl montáží vidlicového, kapalinou chlazeného motoru do letounu P-36, který byl původně poháněn hvězdicovým motorem. Výkonnější motor, zmenšení čelního průřezu letounu a s tím spojené snížení odporu znamenalo zvýšení rychlosti o více než 100 km/h a dalo vzniknout stíhačce, která se stala legendou. Na základě zkušeností z bojů v Evropě byl letoun vybaven neprůstřelným sklem, pancéřováním kabiny pilota a samosvornými nádržemi. Což bylo v bojích s japonskými stíhačkami velkou výhodou.

Letoun nebyl příliš obratný, ale byl rychlý a dobře ovladatelný i při vysokých rychlostech. Pokud tuto svoji přednost využíval, dokázal úspěšně bojovat s obratnějšími japonskými letouny.

Slávu získal při nasazení u AVG (American Volunteer Group), která bojovala v Číně. Odtud také pochází většina atraktivních kamufláží se žraločími zuby, i když zubaté P-40 používala i britská 112. peruť RAF v Africe. Zdokonalené varianty letounu P-40 vydržely ve výzbroji armádního letectva USAAF až do roku 1944, kdy byly nahrazeny modernějšími letouny.

Osádka (mužů) 1
Vyráběn od 1941
Délka (m) 11,50
Rozpětí (m) 12,29
Výška (m) 3,22
Prázdná hmotnost (kg) 2 536
Max. vzletová hmotnost (kg) 3 447
Motor(y) 1 x Allison V-1710-33 (C-15)
Vidlicový, kapalinou chlazený dvanáctiválec
Tah/výkon (kW) 1 x 775
Max. rychlost (km/h) 566
Dolet (km) s přídavnými nádržemi, bez podvěšené výzbroje 2060
Dostup (m) 9 870
Výzbroj 2 x kulomet M2 ráže 12,7 mm/380 nábojů na hlaveň
4 x kulomet Browning ráže 7,62 mm/490 nábojů na hlaveň
Přehled verzí letounu P-40 Kittyhawk/Tomahawk/Warhawk
Další informace o letounu Hawk 81-A2/P-40B Tomahawk