Výsledkem práce čtvrtmilionové armády dělníků a techniků je 1142 kilometrů kolejí, 10 tunelů a 675 mostů. Nejvýše položená železniční trať do tibetské Lhasy je v provozu deset let. Novozélandský dokumentární film

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

1. července 2006 byla otevřena „železnice na střechu světa“. Nejvýše položená železniční trať na naší planetě se vyšplhala až nad 5000 metrů nad mořem. Představuje 1142 kilometrů kolejí, 10 tunelů a 675 mostů. Armáda čtvrt miliónu dělníků a techniků ji stavěla pět let. Spojuje čínské město Qinqhai s tibetskou Lhasou. ČLR plánovala tuto trať více než padesát let. Stavba představovala řadu technických a organizačních problémů. Věčně zmrzlá půda v oblasti je značně nestabilní a konstrukce náspu trati, zakládání mostů a ražení tunelů byly technickým oříškem. Navíc je zde velice chladno, přičemž řídký vzduch může člověka i zabít. Číňanům se ale podařilo vše překonat. Stavba má ovšem i své politické, hospodářské a strategické aspekty. Souvisí se snahou čínských úřadů Tibetskou náhorní oblast k „mateřské“ Číně ještě více připoutat. „Železnice na střechu světa“ se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. Co ale přinese Tibeťanům, na to odpoví až čas.

Originální názevWorld's Highest Railway
Stopáž48 minut
Rok výroby 2006
 ST 4:3
ŽánrDokument