31. října 1996. Několik vteřin poté, co se odpoutal od letiště Congonhas v brazilském Sao Paulu, se let společnosti TAM č. 402 zřítil do rezidenční čtvrti a vybuchl. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí

Pořad bylo možné přehrát do 31. 5. 2019
Video není k dispozici

V plamenech zahynulo všech 95 lidí na palubě a tři další osoby na zemi. Objasněním nehody byli pověřeni vyšetřovatelé z odboru brazilského letectva CENIPA. Práci zahájili zkoumáním trosek na místě nehody. Nic neukazovalo na závadu motorů, ale podle důkazů bylo letadlo v okamžiku nárazu v prudkém pravém náklonu. Klapky ani další ovládací plochy nenaznačovaly žádné problémy. Osobní záznamy potvrdily, že piloti byli plně kvalifikovaní. Nebyl důvod podezírat je, že by se dopustili chyby. Zápisník hovorů v kokpitu se zachoval v dobrém stavu, ale zapisovač letových dat byl silně ohořelý. Vyšetřovatelé jej odeslali do Spojených států na expertizu v NTSB. Stažení dat se podařilo a mohlo se začít s jejich analýzou. Vyšetřovatelé prošli víc než stovku parametrů. Důležitou stopu objevili při studiu výkonu motorů. Tah na pravé straně několikrát zakolísal a teprve pak se ustálil na maximu potřebném pro vzlet. Ještě znepokojivější byl fakt, že se na pravé straně během letu aktivoval obraceč tahu. Stalo se to dvakrát a ve vysunuté poloze zůstal až do chvíle, kdy letoun narazil do země. Bylo to šokující zjištění. Štíty obraceče tahu směrují proud spalin do stran a pomáhají letadlo zpomalit. Jejich aktivace za letu by mohla způsobit katastrofální ztrátu vztlaku. Tomu má zabránit pojistka, která znemožňuje jejich otevření, dokud zvláštní senzory nepotvrdí kontakt podvozku se zemí. Vyšetřovatelé prozkoumali součásti blokovacího systému a objevili závadu na jednom z čidel. To vysvětlovalo aktivaci reverzu, ale nikoliv příčinu nehody samotné. Pro případ vysunutí obraceče za letu jsou letouny Fokker 100 vybaveny dodatečným bezpečnostním systémem, který má okamžitě snížit výkon motoru. Pokud z motoru nevycházejí spaliny, nemůže zařízení působit jako brzda a letadlo může pokračovat v letu s jedním motorem. Chybějící kousek skládanky poskytla animace kombinující letová data a nahrávku z kokpitu. Během vzletu selhalo čidlo a vysunul se obraceč. Sekundární bezpečnostní systém stáhl výkon motoru tak, jak měl. Posádka však nechápala, co se děje. Domnívala se, že jde o závadu automatického řízení tahu. Druhý pilot opakovaně tah zvýšil a působení bezpečnostního systému překonal. Zmatenost posádky začala dávat smysl poté, co vyšetřovatelé prověřili záznamy o jejím výcviku. Náhodná aktivace obracečů tahu byla považována za natolik nepravděpodobnou, že na tento typ závady piloti vůbec nebyli připravováni.

Originální názevMayday 15
Stopáž44 minut
Rok výroby 2015
 )D( ST HD
ŽánrDokument