Byl to klidný, běžný let napříč Sibiří, dokud neusedl k řídícím pákám airbusu pilotův syn. Cyklus kanadských dokumentárních rekonstrukcí

Pořad bylo možné přehrát do 15. 9. 2018
Video není k dispozici

Let: Aeroflot 593
Linka: Moskva–Hong Kong
Letoun: Airbus A310-304
Počet obětí: 75/75
Datum nehody: 23. března 1994

Klikněte pro větší obrázek22. března 1994 v 16.39 místního času odstartoval z moskevského letiště Šeremetovo Airbus A310, let 593 společnosti Aeroflot na pravidelné lince Moskva-Hong Kong. Na palubě se nacházelo 63 pasažérů a 9 členů posádky. Velící důstojník Danilov řídil letadlo přes rušné letové koridory ven z Moskvy, poté převzal řízení zastupující kapitán Kudrinskij a druhý pilot Piskarev. Všichni tři patřili mezi elitu.

Klikněte pro větší obrázekLet probíhal hladce, po čtyřech hodinách prolétal letoun nad Novosibirskem a nacházel se zhruba v polovině cesty. Technicky velmi vyspělý typ Airbusu A310 byl v tu dobu řízen autopilotem, který je u těchto strojů uzpůsoben na řízení dlouhých úseků. Byla klidná, bezvětrná noc. Stroj letěl ve výšce deseti tisíc metrů.

Klikněte pro větší obrázekMezi cestujícími se nacházely i děti kapitána Kudrinského a kapitán Makarov, který měl po dobu letu na děti dohlížet. Jedenáctiletá Yana a patnáctiletý Eldar letěli poprvé do zahraničí. Protože se dětem nechtělo spát, přivedl Makarov děti do kokpitu, kde jim chtěl ukázat, co obnáší práce jejich otce. Kudrinskij nabídl dceři, aby si vyzkoušela řídit letadlo. Otočil tlačítkem volby kurz, čímž nevypnul autopilota, ale umožnilo to zatočit letadlem mírně doleva. Yana si myslela, že letadlo opravdu řídí. Když se s řídící pákou pokusil pohnout Kudrinského syn, byla manipulace těžší, nebylo ji snadné tak lehce ovládat. Hoch to proto zkusil větší silou. Ale nemohl přimět letadlo k zatáčce, protože ho autopilot udržoval v kurzu. Kapitán nakonec zapnul navigační mód, který dal autopilotu pokyn vrátit letadlo znovu na kurz do cílového města. Eldar ale stále tlačil pákou doleva, až se zasekla. Letadlo se ostře naklánělo, zdálo se, že zatáčí samo od sebe. Během chvilky dosáhlo náklonu pětačtyřiceti stupňů, což je více, než na kolik je stavěno.

Klikněte pro větší obrázekV tu chvíli zmizely z palubní obrazovky všechny povelové ukazatele. Posádka neměla žádné informace o kurzu a směru. Letoun se řítil rychlostí šest set kilometrů v hodině, přičemž se silně nakláněl. Autopilot se snažil letoun udržet ve vzduchu. Jak ale rychle zatáčel, začal ztrácet výšku. Na místě pilota už skoro čtyři minuty seděl kapitánův syn a Kudrinskij se marně snažil dostat se na své místo. Kvůli přetížení se nemohl pohnout. Airbus začal prudce klesat, padal rychlostí 3600 metrů za minutu. Na palubě se náhle vytvořil téměř stav beztíže. Druhý pilot přitáhnul řídící páku, aby stroj vyrovnal. Příď se konečně začala zvedat. Piskarevovi se podařilo letadlo vyvést z pádu, ale nyní stoupalo příliš rychle, motory A310 nejsou dostatečně silné, aby vynesly stroj téměř vertikálně vzhůru. Letoun začal ztrácet rychlost. Piskarev přetížil motory, příď klesla a stroj se dostal do rotace, kterou zvládli překonat. Mezitím se podařilo Kudrinskému dostat k řízení a piloti mohli začít spolupracovat. Konečně dostali stroj pod kontrolu. Bohužel pozdě, letoun airbus A310 právě v té chvíli naráží do zalesněného kopce, uprostřed sibiřské divočiny…

Originální názevMayday / Kid in the cocpit
Stopáž50 minut
Rok výroby 2006
 ST
ŽánrDokument