V Boeingu 747 letícím z Manily do Tokia vybuchla nálož nastražená islámskými teroristy. Jen zázrakem se zkušeným pilotům podařilo přistát. Pátrání došlo k závěru, že atentát na filipínské letadlo z prosince 1994 byl jen generální zkouškou na akci nebývalého rozsahu. Kanadská dokumentární rekonstrukce

Pořad bylo možné přehrát do 18. 12. 2019
Video není k dispozici
Let: Philippine Air Lines č. 434
Linka: Manila–Tokio
Letoun: Boeing 747-283B
Počet obětí: 293/1
Datum nehody: 11. prosince 1994

Klikněte pro větší obrázek 11. prosince 1994 v ranních hodinách odstartoval z letiště Ninoy Aquino International Airport Boeing 747 společnosti Philippine Air Lines. Na pravidelné lince Manila–Tokio s mezipřistáním v Cebu řídil let 434 zkušený kapitán Ed Reyes.

První část letu probíhala hladce, na palubě se nacházelo jen velmi málo pasažérů, ze čtyř stovek sedadel bylo obsazeno jen málokteré. Jedním z pasažérů byl i jistý Arnaldo Florany. V 6.50 místního času přistál letoun na letišti v Cebu, vzdáleném na 550 kilometrů. Florany spolu s dalšími několika cestujícími opustil letadlo a na palubu nastoupilo 256 nových pasažérů, kteří s linkou pokračovali do Tokia.

Klikněte pro větší obrázek Start letadla se tentokrát kvůli hustému provozu na letišti zpozdil zhruba o čtyřicet minut. V 8.38 posádka konečně obdržela povolení ke vzletu. Kapitánu Edu Reyesovi v pilotní kabině asistoval první důstojník Jaime Herrera a palubní inženýr Dexter Comendador. Letu vše přálo, panovalo jasné počasí a dobrá viditelnost. Kromě menšího zdržení šlo vše dle plánu. Dvě hodiny po startu letěl stroj ovládaný autopilotem ve výšce deset tisíc metrů nad jihojaponským ostrovem Minami Daito. Práci pilotům usnadňovala automatika, která udržovala letadlo v kursu a stálé letové hladině.

Klikněte pro větší obrázek Znenadání letounem otřásla exploze. Ve dvacáté šesté řadě vybuchla bomba. Výbuch poškodil řídící systémy. Letoun se začal nebezpečně naklánět. Piloti museli získat nad strojem kontrolu, jinak hrozilo, že se zřítí do oceánu. Autopilot náklon vyrovnal, ale následky výbuchu tím nepominuly. Bylo třeba ověřit, zda nedošlo ke ztrátě tlaku. Kapitán se také obával, zda výbuch nepoškodil plášť letounu, to by znamenalo nutný rychlý sestup. Přestože se v podlaze objevila veliká díla, vypadalo to, že to trup letadla vydrží.

Klikněte pro větší obrázek Zanedlouho však posádka zjistila, že výbuch částečně poškodil autopilota. Stroj nereagoval, nedařilo se s ním obrátit, klesnout, stoupat ani zatočit. Kapitán vyzval cestující, aby zachovali klid. Spousta lidí krvácela, pasažér, pod nímž nálož vybuchla, utrpěl zranění, na jehož následky během následujících chvil zemřel. Muž, který seděl na následujícím sedadle, byl vážně poraněn a potřeboval rychlou lékařskou pomoc. Tokio bylo ještě stále vzdálené dvě a půl hodiny letu. Ed Reyes se tedy rozhodl přistát na letišti v Okinawě, vzdálené cca 75 km, kam v tom okamžiku vyslal tísňový signál.

Přistání však rozhodně nebude snadné. Autopilot nereagoval na žádné kapitánovy příkazy. Letoun pokračoval přímo a Okinawu míjel. Nabízela se možnost vypnout autopilota, tím však zároveň hrozilo, že by posádka ztratila i tu minimální kontrolu, kterou nad Boeingem měla. Nakonec se rozhodli automatický systém řízení odpojit…

Originální názevMayday / Bomb on board
Stopáž51 minut
Rok výroby 2006
 ST
ŽánrDokument