Nákladní let Fedexu mohl být za deset hodin v pořádku zpět v Memphisu, pokud by se jeden ze zaměstnanců firmy nerozhodl ukončit svůj život nevysvětlitelnou leteckou havárií. Z kanadského cyklu dokumentárních rekonstrukcí

Pořad bylo možné přehrát do 5. 12. 2019
Video není k dispozici

Let: FedEx č. 705
Linka: Memphis International Airport – San Jose Municipal Airport
Letoun: McDonnel Douglas DC-10-30F
Datum nehody: 7. 4. 1994
Počet obětí: 4/0

Klikněte pro větší obrázek 7. dubna 1994 odstartoval z letiště v Memphisu nákladní letoun DC-10 společnosti FedEx a měl namířeno do San José v Kalifornii. Na jeho palubě se nacházeli čtyři lidé. Kapitán David Sanders, druhý pilot Jim Tucker, palubní inženýr Andy Peterson a Auburn Calloway, který toho dne letěl tzv. na nouzové sedačce. Zaměstnanci společnosti měli právo na tři takovéto lety, a protože Calloway právě tohoto dne velmi usiloval, aby s letem 705 mohl letět, svého práva využil.

Podle původních plánů měl toho dne letět ve funkci palubního inženýra právě on a i posádka měla být jiná – složená jen z kapitána a pilota. Jenže při letu den předtím překročila Callowayova posádka povolený letový limit. Sice jen o jednu minutu, ale ani tak nesměl druhý den letět. Calloway však byl rozhodnutý zúčastnit se letu 705 stůj co stůj.

Klikněte pro větší obrázek Těsně před vzletem si Peterson během předletové přípravy všiml, že ovládání hlasového zapisovače bylo vypnuto a okamžitě to opravil. Hlasový zapisovač nahrává za letu veškerou hlasovou komunikaci. Je velmi důležitý při vyšetřování leteckých katastrof. Žádné větší dopravní letadlo bez něho není připuštěno k letu.

Letoun společnosti FedEx byl ve vzduchu již několik minut a směřoval západním směrem. Bylo jasno, a pokud by vše šlo podle plánu, vrátili by se všichni domů za deset hodin. Stroj pilotoval Jim Tucker.

V té chvíli v nákladovém prostoru začal Calloway uskutečňovat svůj plán. Plán, který připravoval několik dnů. Původně zamýšlel, že si s sebou vezme letecký vak, ale měl ho v opravě. Tak si namísto toho připravil kytarové pouzdro. Nebylo příliš pravděpodobné, že by ho jako zaměstnance společnosti kontrolovali. A kytarové pouzdro nebylo nápadné, Calloway do něj uschoval potřebné nástroje pro uskutečnění svého plánu – kladivo a harpunu.

Klikněte pro větší obrázek Dveře do kokpitu byly otevřené, Calloway vešel dovnitř a udeřil Tuckera do hlavy. Členové posádky byli v šoku. Pak se vrhl na ostatní. Přestože utrpěli vážná zranění, stále zůstávali při vědomí. Rvačka se přesunula do kuchyňky za kabinu. Tucker, který zůstal u řízení, zareagoval velmi pohotově a uvědomil si, že proti útočníkovi má jedinou možnou zbraň – letadlo. Přitáhnul k sobě řadící páku a stroj zvedl do prudkého stoupání.

S tím útočník nepočítal. Tucker byl bývalý námořní pilot a instruktor na stíhačkách a jeho zkušenosti s manévrováním se mu v danou chvíli hodily. Tucker tlačil dvě stě padesát tun těžký letoun DC-10 do neuvěřitelného manévru. Letadlo se otočilo o sto čtyřiceti stupňů. Dopravní letouny ovšem na něco takového nejsou stavěné, jejich maximální boční náklon smí být šedesát stupňů. Poté se rozhodl prudce namířit letoun přímo k zemi. Stav beztíže vzniklý střemhlavým letem vynesl zápasící muže ke stropu. Stroj se pohyboval nebezpečnou rychlostí.

Klikněte pro větší obrázek Letouny DC 10 létají maximálně rychlostí 700 kilometrů za hodinu. Nyní se stroj blížil k téměř o sto kilometrů vyšší rychlosti. Tím se nebezpečně zvýšilo i proudění vzduchu okolo ocasních ploch. Výškové kormidlo se rozkmitalo. Hrozilo nebezpečí, že se stroj stane neovladatelným a zřítí se k zemi.

Pilot si uvědomil, že se letoun pohyboval tak ohromnou rychlostí i proto, že páka palivové přípusti byla stále nastavena v poloze, v jaké byla při vzletu, a stroj DC-10 se tak nyní nacházel ve střemhlavém letu s motory pracujícími téměř na plný výkon. Bylo třeba motory stáhnout. I přes manévry, které Tucker s letounem prováděl, získával Calloway nad svými odpůrci, s nimiž bojoval v kuchyňce, převahu. Let se stabilizoval a pilotovi se naskytla první příležitost kontaktovat Memphis, oznámit stav ohrožení a požádat o navedení zpět na letiště.

V tu chvíli posádka útočníka přemohla a kapitán volal na Tuckera, aby nastavil autopilota a šel jim z kabiny pomoc. Tucker měl však po ráně, kterou utržil, těžké zranění mozku a ovládal pouze jednu stranu těla. Přepnul řízení letounu na autopilota a snažil se vstát, aby pomohl kolegům. Podle gyroskopu letoun ještě nebyl tak stabilizovaný, aby mohl autopilot převzít řízení. V tu chvíli letoun nikdo neovládal…

Originální názevMayday / Flight fot your Llife (FedEx Flight)
Stopáž50 minut
Rok výroby 2006
 ST
ŽánrDokument