Nejprve dvorní malíř, pak geniální umělec. Francouzský cyklus dokumentů

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Muzeum Louvre, únor 2013. Po Rembrandtovi, Watteauovi, Rafaelovi, Leonardovi da Vinci a Poussainovi jsou tentokráte „Studijní dny“ zasvěceny španělskému malíři Francisku Goyovi. Prozkoumáme jeho autoportrét v době, kdy mu bylo čtyřicet. Narodil se v roce 1746 nedaleko Zaragozy, a zemřel v roce 1828 v Bordeaux. Známe kouzelné žánrové obrazy z počátku jeho tvorby, jako například Slunečník, i velice silný a expresivní obraz „3. května 1808“ ukazující Napoleonova vojska, jak drtí vzbouřené španělské obyvatelstvo. Oba jsou v madridském muzeu Prado. Jeho jméno je ale především spojeno s grafikami. „Spánek rozumu plodí příšery“ je všeobecně známý. Je součástí cyklu osmdesáti grafik Los Caprichos – Rozmary. Baudelaire o něm prohlásil: „Goya, ta noční můra plná neznámých věcí.“ Pochmurnost Rozmarů, drtivé násilí cyklu Hrůzy války a fantaskní výjevy série Los Disparates – Pošetilosti z Goyi v našich očích udělaly revoltujícího romantika, předchůdce moderního umění. Pro většinu svých současníků byl ale hlavně dvorním malířem, který maloval španělskou šlechtu. Nejslavnější a virtuózní portrétista své doby. Stejně jako u jiných „Studijních dnů“, i Goyovy obrazy sejmuli ze zdi, vyrámovali a postavili na stojany, „nahé“, jako v ateliéru. Shromáždili je ve španělském sále, společně s obrazy od Zurbarana, Ribera a Murilla.

Originální názevHidden Life of Art Works / Goya
Stopáž52 minut
Rok výroby 2012
 ST HD
ŽánrDokument