Z cyklu BBC Soukromí mistrovského díla
00:00:05 Na stěně galerie v sálu číslo 55 londýnské Národní galerie visí
00:00:10 jeden z nejoblíbenějších obrazů v Británii.
00:00:13 Pokud jste tenhle originál ještě neviděli,
00:00:17 téměř jistě jste zahlédli reprodukci.
00:00:20 Je tak proslulý, že už si ho ani nevšimnete.
00:00:23 Zná ho každý. Něco jako Halsův Kavalír nebo Mona Lisa.
00:00:27 Na vázu s kytkama hodně dobrý. Možná nejlepší obraz kytek ve váze.
00:00:32 Obraz 15 květin ve váze představuje mnohem víc než pouhé zátiší.
00:00:37 Jejich vnější podoba skrývá bohatší a tajemnější příběh.
00:00:43 Nejsou to jen květiny ve váze. Je v nich něco až kosmického.
00:00:48 Pro autora obrazu znamenaly Slunečnice přímo ikonu.
00:00:52 Pomohly mu zamířit zcela novým uměleckým směrem.
00:01:00 Jsou trochu povadlé.
00:01:02 Překypují významy málokdo jejich významu rozumí.
00:01:08 Toto dílo vzniklo z tragického nedorozumění mezi dvěma muži.
00:01:12 Spočívá v srdci jednoho z nejbouřlivějších
00:01:16 propojení světa umění,
00:01:19 mezi Vincentem Van Goghem a jeho mentorem Paulem Gauguinem.
00:01:24 Slunečnice jsou symbol dlouholetého komplikovaného vztahu
00:01:29 a jako cíl a ideál, jichž se oba malíři snažili dosáhnout.
00:01:33 Svatá relikvie, bořící veškeré zákony.
00:01:36 Novodobá továrna na peníze, napěchovaná barvitostí
00:01:39 Van Goghovy osobnosti do té míry, že jde také o autoportrét.
00:01:43 Je to nejznepokojivější ze všech zátiší.
00:01:47 Česká televize uvádí dokumentární cyklus BBC
00:01:50 SOUKROMÍ MISTROVSKÉHO DÍLA Vincent Van Gogh: Slunečnice
00:01:56 Je to nejnavštěvovanější zeď v galerii.
00:02:00 Lidi stojí frontu na Van Goghovy obrazy,
00:02:04 ale chtějí si prohlédnout zaprvé tenhle.
00:02:08 Je velice světlý a povzbudivý, typ obrazu,
00:02:11 co si pověsíte na pokoj v koleji, aby vám to tam rozjasnil.
00:02:17 Před obrazem se stále tísní dav.
00:02:21 Podle mě před ním lidi tráví mnohem víc času než u jiných obrazů.
00:02:27 Je to velice emotivní obraz, člověku to hned připomene léto.
00:02:33 Není to jen váza, co z ní vyčuhují kytky.
00:02:36 Některé se klopí, jako když zmírají.
00:02:39 Jsou natolik zvadlé, až vás napadne,
00:02:42 že by potřebovaly vyměnit vodu.
00:02:45 Zčistajasna jste konfrontováni s obrazem,
00:02:49 který je agresivnější než jakákoli jiná květinová malba.
00:02:55 Čím déle Slunečnice pozorujete, tím podivněji obraz působí.
00:03:03 Jako by obsahoval až nadpřirozenou zář.
00:03:07 Je beze stínu, přesto tajuplný, světlo zároveň pohlcuje i vydává.
00:03:12 Jak se ale mohou tyto vlastnosti z jiného světa vynořit
00:03:16 z tak banálního námětu, jakým je váza s květinami?
00:03:20 Květiny samy o sobě jsou stylizované a nereálné
00:03:24 přitom podléhají přirozenému řádu života.
00:03:27 Každý květ působí zvláštně, asymetricky,
00:03:31 ve vlastním specifickém stupni rozkladu.
00:03:34 Symetrie celku je přitom dokonalá.
00:03:42 Zblízka vyhlíží plastičtěji než běžný obraz
00:03:46 a pigment je natolik hustý, až působí prostorově.
00:03:50 A jinde je natolik řídký, že vespod rozeznáme plátno.
00:03:54 Přesto nás ani nenapadne považovat obraz za nedokončený.
00:03:59 I podpis je tajemný.
00:04:01 Je totiž nepřehlédnutelný, nikoli skrytý v rohu.
00:04:05 Září přímo uprostřed malby, jako by byl součástí keramiky.
00:04:09 Proč by malíř chtěl své jméno záměrně zasadit
00:04:14 přímo doprostřed plátna?
00:04:17 Neexistuje však pouze jediné plátno.
00:04:20 Malíře námět zaujal natolik, že ho namaloval dokonce 11x.
00:04:36 Obraz z Národní galerie nebyl tedy první pokus se Slunečnicemi;
00:04:40 v sérii 11 obrazů je 8. v pořadí ovšem ten nejzásadnější.
00:04:47 Předcházelo mu 7 studií, zbývající 3 jsou kopie.
00:04:51 Všech 11 verzí předtím nebylo nikdy vystavováno pohromadě,
00:04:56 ovšem prohlédneme-li si je společně,
00:04:59 začnou nám odhalovat některá ze svých tajemství.
00:05:02 Slunečnice mohou obrazně vyjadřovat Van Goghův životní cyklus.
00:05:05 Maloval slunečnice jako poupata, právě rozkvétající,
00:05:10 dále jako květy, jež mají to nejlepší za sebou,
00:05:13 a pak chřadnoucí a umírající.
00:05:16 Slunečnice mapují umělcův vzestup od učedníka k Mistrovi.
00:05:20 Používal paličky květin ke studiu formy,
00:05:24 textury a především pak barvy.
00:05:27 Nic z toho by se ovšem nepřihodilo,
00:05:30 kdyby se Van Gogh v roce 1886 nepřestěhoval do Paříže.
00:05:36 Je nezbytné, abych strávil rok v Paříži a věnoval se kresbě.
00:05:40 Však uvidíš, jaké výsledky to přinese!
00:05:46 Na jaře roku 1886 se Vincent Van Gogh,
00:05:50 32letý syn holandského kazatele přestěhoval do Paříže,
00:05:54 aby zde, jak doufal, zahájil svou uměleckou cestu.
00:06:00 Jeho bratr Theo Van Gogh byl význačný obchodník s uměním
00:06:04 a Vincent se usadil v jeho bytě na Montmartru v Rue Epic 54.
00:06:10 Paříž, domov impresionistů,
00:06:14 představovala centrum uměleckého světa.
00:06:16 Van Gogh zasvětil následující rok studiu a malováním čehokoli,
00:06:20 co mu přišlo pod ruku.
00:06:23 Koncem léta zahrady na Montmartru byly plné odkvétajících slunečnic.
00:06:28 Van Gogh si jich několik vytrhl a začal kreslit první studie.
00:06:40 Přitahovala ho jejich forma, tvar, pozoruhodná schnoucí semínka.
00:06:45 Zasadil je do několika svých maleb,
00:06:49 kde kontrastovaly s výrazně modrým pozadím.
00:06:56 Při svých "Pařížských slunečnicových studiích"
00:06:59 byl Van Gogh nepochybně zasažen impresionismem.
00:07:02 Ten tehdy ovlivňoval umělecké klima Paříže.
00:07:07 Paříž znamenala pro Van Gogha mimořádně důležitý životní předěl.
00:07:11 Dravě pátral po okolí a hledal nové objevy: Monet, Gauguin, Pizzaro...
00:07:22 Několik měsíců tu rejdil jako vysavač nápadů.
00:07:30 Zároveň Van Gogh se svým vzorům vzpíral.
00:07:33 Chtěl se vyhnout akademismu a dekoratérství.
00:07:37 Přímo kritizoval Moneta, když prohlásil,
00:07:41 že bude raději malovat lidské oči než katedrály.
00:07:44 Námět, který Van Gogh zvolil,
00:07:47 zřejmě vzešel ze skromných pohnutek,
00:07:50 ovšem jeho přístup byl mistrovský.
00:07:53 Uplatnil více rozmanitých technik.
00:07:56 Například zvýraznil semínka jemnými pointilistickými doteky,
00:07:59 použil husté skulpturální nánosy barvy na okvětní lístky.
00:08:04 Útlé stonky namaloval odlišnou technikou štětce,
00:08:07 a to vše zasadil proti bohaté textuře pozadí.
00:08:12 Dosáhl tak neobyčejného výsledku.
00:08:16 Právě virtuozita těchto obrazů, použitá na tak nečekaný námět,
00:08:20 stála za Van Goghovým osudovým životním přátelstvím.
00:08:24 Toto přátelství nejprve inspirovalo jeho mistrovské dílo,
00:08:28 aby nakonec ztroskotalo.
00:08:34 V listopadu 1887 vstoupil do Restaurace de Challet avantgardní
00:08:39 malíř a cestovatel po tropických krajinách Paul Gauguin,
00:08:44 aby oslavil svůj návrat z ostrova Martinique.
00:08:47 Součást zdejší výstavy umělců z Petit Boulevard,
00:08:51 organizované samotným Van Goghem, tvořily i 4 studie jeho slunečnic.
00:08:56 Jeho záměrem bylo upozornit na novou,
00:08:59 experimentální uměleckou avantgardu;
00:09:02 ta měla nastoupit po impresionismu.
00:09:05 Ovšem výstava přinesla hořké zklamání.
00:09:09 Jedinou útěchou bylo, že Gauguina zaujaly Slunečnice.
00:09:12 Pokud šlo o Van Gogha, Paul Gauguin ho zcela fascinoval.
00:09:16 Fakt, že jeho práce ocenil umělec, k němuž sám dlouho vzhlížel,
00:09:21 považoval Van Gogh za velké povzbuzení.
00:09:24 Gauguin pro něho znamenal tvůrčí osobnost číslo jedna,
00:09:27 jako umělec i jako cestovatel.
00:09:30 Byla to kombinace, po níž Van Gogh prahnul.
00:09:35 Gauguin patřil k nejodvážnějším nezávislým umělcům.
00:09:39 Převratnost jeho stylu spočívala v tom,
00:09:42 že nespoléhal na to, co lze vidět okolo sebe,
00:09:46 a k malbě přistupoval jako komponující hudební skladatel.
00:09:50 Gauguinův umělecký styl byl pro Van Gogha zbrusu nový.
00:09:53 Uchvátil ho natolik, že se o něm zmiňoval
00:09:56 jako o "vrcholné poezii ryze ušlechtilého charakteru".
00:10:04 Gauguin na oplátku ocenil
00:10:08 mimořádnou originalitu Van Goghových studií Slunečnic.
00:10:11 Impresionistická paleta posílená o mužnost
00:10:15 Van Goghova holandského odkazu.
00:10:19 Pouhý rok před příchodem do Paříže namaloval Van Gogh
00:10:22 "Jedlíky brambor", obraz znázorňující předsudky
00:10:25 prostých lidí v typicky holandských hustě temných tónech.
00:10:29 Paříž znamenala pro Van Gogha nový svět v oblasti vědy i umění.
00:10:34 Chemické laboratoře devatenáctého století rozšířily palety umělců.
00:10:39 Chromová žluť, objevená v roce 1809,
00:10:42 vyráběna z minerálních pigmentů, objevených na Sibiři,
00:10:46 umožnila dosáhnout dosud nevídaného jasu a intenzity.
00:10:55 V 19. století bylo k dispozici množství nových materiálů
00:10:58 a malířům to umožňovalo docílit takových efektů,
00:11:03 o jakých se jejich předchůdcům ani nesnilo.
00:11:08 Byli schopni dosáhnout mnohem větší spektrální čistoty
00:11:12 barevného podání a vyšší intenzity.
00:11:15 Ve skladu Van Goghova muzea v Amsterdamu leží důkaz
00:11:19 jeho posedlosti - krabice barevných provázků.
00:11:22 Vozil je všude s sebou,
00:11:25 aby zkoušel všechny možné barevné kombinace.
00:11:29 Van Gogha a Gauguina spojoval zájem o novátorství v barevném
00:11:33 zachycení denního světla, oba přitom neuznávali dekorativnost.
00:11:36 Impresionismus podle mě Van Goghovi nestačil.
00:11:40 Zachycoval sice reálný svět pomocí prchavých světelných efektů,
00:11:44 to bylo v pořádku, a novátorství v barevných podáních
00:11:48 bylo pro Van Gogha dozajista důležité - ovšem sám se chtěl
00:11:52 dostat dál a hodlal obohatit vše, co viděl v přírodě,
00:11:56 o nový symbolický rozměr.
00:11:59 Od té chvíle veškeré Van Goghovy obrazy obsahovaly
00:12:02 autobiografické rysy, nabité různými významy.
00:12:06 Tehdy začal být posedlý autoportréty.
00:12:09 Tato fotografie je poslední, k jejímuž pořízení svolil.
00:12:12 Chtěl se zviditelňovat výhradně prostřednictvím vlastní palety.
00:12:18 Když učinil zásadní gesto a věnoval Gauguinovi
00:12:21 dvě ze svých studií slunečnic, nešlo jen o ukázky jeho práce,
00:12:26 ale také o významné symbolické malby.
00:12:36 V jeho představách realita vždy obsahovala nějaký symbolický rys.
00:12:42 Tohle se učil v mládí v Holandsku.
00:12:49 Byl synem pastora v kultuře, vyrostlé na tradicích obraznosti,
00:12:53 kde se denně předčítalo z bible.
00:12:58 Poznal, že i slunečnice má bohatou znakovou tradici.
00:13:10 Kvůli způsobu, jakým se slunečnice otáčí za sluncem,
00:13:13 byla považována za symbol oddanosti duše,
00:13:17 následující pozemské světlo Kristovo.
00:13:23 Jeho otec, reverend Van Gogh, měl doma na zdech krajinomalby
00:13:28 a jiné obrázky výjevů s citáty z bible.
00:13:36 Tato obrázková knížka ze 17. století,
00:13:39 neboli kniha emblémů, jasně dokazuje,
00:13:43 že slunečnice měly v holandské kultuře náboženský význam.
00:13:47 Motto této knížky emblémů pochází od svatého Jana. Praví se v něm:
00:13:53 "Jsem světlo tohoto světa.
00:13:56 Ti, kdož mě následují, nezabloudí do temnoty,
00:14:01 nýbrž jim bude dopřáno denního světla."
00:14:10 Takže Van Gogh věnoval Gauguinovi jakožto jeho stoupenec
00:14:14 tenhle symbol vděčnosti, vzešlý z vlastních tradic.
00:14:17 Obraz měl však pro samotného Gauguina mnohem větší význam.
00:14:21 Slunečnice byly dovezeny do Evropy v 60. letech 16. století z Peru.
00:14:26 Gauguin byl napůl Peruánec.
00:14:30 To posílilo jeho sympatie pro Van Gogha.
00:14:33 Gauguin se právě vrátil z uměleckých cest po Karibiku.
00:14:36 Van Gogh tak oprášil dřívější nápad zbudovat na jihu ateliér,
00:14:39 kde by mohli spříznění malíři směřovat ke svým ideálům.
00:14:43 Má představa: měli bychom založit a uchovat
00:14:47 pro naše potomstvo ateliér, kde by se dalo pokojněji tvořit.
00:14:50 Stalo by se tak ve jménu umění a všeho počínání,
00:14:53 jež vydrží nejen do konce našeho života,
00:14:56 ale budou v něm moci pokračovat i ti,
00:14:59 kdož přijdou po nás.
00:15:01 Ústřední bod tohoto plánu tvořil starší,
00:15:04 zcestovalý a mnohem úspěšnější umělec: Paul Gauguin.
00:15:08 Van Gogh ho označil za vůdce nové školy
00:15:11 a od té chvíle se o Gauguinovi zmiňoval jako o člověku,
00:15:14 který vytýčil cestu vpřed.
00:15:20 Gauguin doposud netušil, jaké místo mu Van Gogh
00:15:23 ve svých plánech stanovil, a odcestoval s vlastními
00:15:27 uměleckými záměry do Británie.
00:15:30 O několik dní později odjel Van Gogh náhle z hlavního města
00:15:33 do Arles v Provence s úmyslem najít vhodné místo
00:15:37 k založení malířského sdružení.
00:15:51 19. února 1888 nasedl v Gare de Lyon na vlak
00:15:56 a vydal se pátrat po vytoužené čistotě světla.
00:16:03 Jen pár měsíců poté, co představil Gauguinovi své Slunečnice,
00:16:07 se Vincent sebral a odjel z mlhavé Paříže za sluncem
00:16:11 na francouzský jih,
00:16:14 který charakterizují slunečnice a Provence.
00:16:19 Když odjel známým vlakovým spojem z Paříže na jih Francie,
00:16:23 došlo k tomu podle mě proto, že objevil,
00:16:27 jak světlo klesá dál a dál, směrem k jihu, a přestože sněžilo,
00:16:30 bylo velice ostré, nesmírně pronikavé,
00:16:34 a právě to se mu zamlouvalo.
00:16:40 Arles na jihu Francie bylo cílovou stanicí i pro jeho nápady.
00:16:45 Van Gogh byl přesvědčený,
00:16:47 že žhnoucí žluté slunce naplno probudí jeho paletu.
00:16:54 Arles, ležící přes 1000 km od Paříže,
00:16:57 bylo snad nejvzdálenější místo od kosmopolitního světa umění,
00:17:02 kam se Van Gogh mohl dostat, aniž by emigroval.
00:17:05 Když si představíte Arles v roce 1888,
00:17:09 co tam asi tak mohl Van Gogh objevit?
00:17:12 A je pravda, že to pro něj absolutně nebylo jednoduché,
00:17:15 tím jsem si jistá.
00:17:18 Van Gogh našel na jihu v Arles dokonalé prostory pro svůj ateliér.
00:17:23 Pronajal si dům na Place Lamartine.
00:17:26 Gogha uchvátil žlutou fasádou.
00:17:31 Od chvíle, kdy si ho pronajal,
00:17:36 stal se dům v jeho představách centrem nového uměleckého směru.
00:17:39 28. května napsal dopis s pozvánkou Gauguinovi:
00:17:44 Rád bych tě informoval,
00:17:47 že jsem si pronajal dům se čtyřmi místnostmi zde v Arles.
00:17:50 Pokud bych našel dalšího malíře, toužícího těžit z bohatství Jihu,
00:17:55 jenž by byl tak jako já sám dostatečně pohroužen do své práce
00:18:00 a uskrovnil se natolik, že by dokázal žít jako mnich,
00:18:04 mohlo by to být přínosné.
00:18:07 Jsem tu úplně sám a odříznutý, a trochu to na mne doléhá.
00:18:13 Doufal v umělecké partnerství s Gauguinem,
00:18:16 při němž by společně sdíleli myšlenky,
00:18:18 výdaje a umělecký život jako takový.
00:18:22 Skutečnost ovšem byla taková, že Gauguin hledal způsob,
00:18:25 jak ušetřit, a sháněl levné ubytování.
00:18:29 V žádném případě nehodlal
00:18:33 přistoupit na rovnocenné partnerství.
00:18:35 Měl pocit, že své umění dokonale zvládá, a bral to tak,
00:18:39 že pokud má nějaké partnerství vzniknout,
00:18:43 měl by být učitel a Van Gogh jeho žák.
00:18:46 To si koledovalo o malér.
00:18:49 Šlo o naprosté nedorozumění, ovšem vzešlo z něj mistrovské dílo.
00:18:53 Očekávané spoluzaložení nové umělecké školy s Gauguinem
00:18:56 odstartovalo Van Goghovo intenzivní tvůrčí období.
00:18:59 Během následujících 5 měsíců namaloval jeden obraz denně.
00:19:03 Zmocnila se ho málem extáze.
00:19:06 Přípravy, do nichž se pustil poté, co Gauguin konečně souhlasil,
00:19:09 že přijede...
00:19:12 Vypadalo to,
00:19:15 jako když se žák připravuje na příchod velkého učitele.
00:19:19 Mimo jiné se sveřepě rozhodnul namalovat "zásadní" obrazy,
00:19:23 aby mohl Gauguinovi, až přijede, ukázat, na čem pracoval.
00:19:27 Při očekávání Gauguinova příjezdu si říkal:
00:19:31 "Vím, že mě Gauguin ovlivní, ale dřív než k tomu dojde,
00:19:35 mu chci předvést, co všechno dokážu."
00:19:38 Právě během tohoto čekání Gauguinova příjezdu namaloval
00:19:42 Van Gogh svá veledíla: "Žlutý dům", "Ložnici" a "Slunečnice".
00:19:47 Pilně maluji se zaujetím Marseillana
00:19:50 srkajícího bouillabaissu, což tě nijak nepřekvapí,
00:19:53 když víš, že právě pracuji na obrazu velkých slunečnic.
00:19:58 Van Goghovy první tři obrazy se slunečnicemi z Arles byly ukázkou
00:20:02 tvůrčího zužitkování tehdejších teorií barevného pojetí.
00:20:06 Hlavní roli v nich sehrálo kontrastní pozadí.
00:20:09 Jeho podstatou jsou tři základní barvy: žlutá, červená a modrá.
00:20:14 Když dvě z nich smícháte dohromady, tedy žlutou a modrou,
00:20:17 a k nim přidáte třetí základní barvu, ještě červenou,
00:20:21 dostanete kombinaci zelené a červené.
00:20:24 Další kombinace tvoří fialová se žlutou a oranžová s modrou.
00:20:30 Koncem srpna porušil Van Gogh veškerá pravidla teorie
00:20:34 kontrastních barev a stvořil své nezpochybnitelné mistrovské dílo.
00:20:38 Obraz žluté na žlutou, dnes visí v Národní galerii.
00:20:50 Máme tu devět barev, většina z nich je dodnes moderní,
00:20:54 a je patrné, že i pro Van Gogha to byla pastva pro oči.
00:20:59 Chromová žluť představuje kouzelný klíč k tomuhle obrazu.
00:21:04 Možná je to hlavní důvod, proč ho vůbec namaloval,
00:21:09 protože jde o výraznou, dráždivou čistou žluť.
00:21:13 Pravděpodobné k tomu potřeboval předběžné namíchání určitých barev
00:21:17 a z rozjetého rychlíku už nemohl vystoupit.
00:21:19 Tohle byl jeho orchestr
00:21:22 a Van Gogh hodlal složit na své plátno symfonii.
00:21:26 Je to symfonie plná nečekaných not. Nebo rukověť své doby.
00:21:30 Obraz mocně rezonuje díky vzájemnému rozmístění
00:21:33 těchto rozsáhlých, barvami hrajících ploch.
00:21:37 Přitom je to důvtipná, úžasná záležitost.
00:21:40 Tyto pronikavě jasné květy vystavil v kontrastu
00:21:43 se stejně jasným pozadím, což bylo hotové kacířství,
00:21:47 jenomže to prostě zafungovalo.
00:21:50 Daleko víc hýří barvami, než kdyby to provedl opačně.
00:21:55 Van Goghova genialita se ovšem neprojevovala pouze v barvách.
00:21:59 Rentgen obrazu z Národní galerie pronikne pigmentací
00:22:03 a na černobílém snímku nám odhalí techniku,
00:22:06 jejíž pomocí obraz vznikl.
00:22:10 Rentgen nám ukáže způsob Van Goghovy práce štětcem
00:22:13 a také hustotu použité barvy.
00:22:17 Dále odkryje sílu vrstvy a poukáže na rozmanitost ve způsobu,
00:22:21 jakým barvu nanášel.
00:22:24 U slunečnic obrácených směrem k nám lze vysledovat,
00:22:27 jak je přizvedl nánosy vlhké barvy pomocí štětce tak,
00:22:31 až by se o ni bylo možné pořezat.
00:22:35 Van Gogh byl expert přes textury.
00:22:37 Zdůrazňoval určité oblasti letmými nánosy barvy.
00:22:42 Třeba na okvětních lístcích jsou malé výrazné čárky,
00:22:47 naznačující jejich stáří.
00:22:50 Šlo mu o rozmanitost uvnitř obrazu tak,
00:22:53 aby jedna část kontrastovala s druhou.
00:22:57 Pozadí je pochopitelně nápadné svým křížovým vzorováním.
00:23:00 Jeho použití na neporušeném barevném poli
00:23:03 je velice chytrý počin, jelikož se mu tak podařilo docílit
00:23:06 rozbití povrchu a upravit jemné barevné variace
00:23:10 pomocí tahů štětce různými směry.
00:23:13 Pozadí se pak rozzáří způsobem, k němuž by nedospěl,
00:23:16 kdyby maloval plochými paralelními tahy.
00:23:19 Zároveň použil techniku "mokré na mokrou",
00:23:23 rozličné odstíny v jednotlivě nanášených pruzích mokré barvy
00:23:27 v různých částech obrazu.
00:23:30 Jde o vůbec nejenergičtější způsob malování.
00:23:33 Člověk při pohledu na obraz až fyzicky vnímá proces jeho vzniku.
00:23:43 Obecná představa o způsobu práce Van Gogha vypadá asi takhle:
00:23:47 "Vždyť to byl šílenec, takže maloval všechno fofrem, nebo ne?"
00:23:50 Vůbec ne!
00:23:53 Ve skutečnosti to byl puntičkář, pracoval s rozmyslem a metodicky.
00:23:57 Je prokázáno, že Van Gogh změnil při malbě obrazu názor.
00:24:01 Většinu květin, jak ukazuje rentgen,
00:24:04 namaloval dříve než pozadí scény.
00:24:08 Jsou zde ovšem dvě zcela jiné slunečnice:
00:24:11 Ta skloněná vlevo a část téhle, skloněné napravo.
00:24:21 Zcela zjevně byly domalovány až po dokončení pozadí,
00:24:25 tedy je přidal později po hlavní malbě, asi o den nebo dva.
00:24:35 Při pohledu na výjev se slunečnicemi
00:24:39 vás uchvátí brilantní kompozice.
00:24:42 Upoutá vaši pozornost tím,
00:24:45 kde je co umístěno a jak je vše vzájemně vyvážené.
00:24:50 Ovšem opravdové kouzlo přichází při velkém finále.
00:24:54 Nakonec Van Gogh obraz doplnil proužkem kobaltové modři
00:24:58 mezi pozadím a stolem a přidal svůj slavný podpis.
00:25:10 Obraz z Národní galerie, vzniklý v naprostém osamění,
00:25:13 nyní oslavoval bezprostřední příjezd Paula Gauguina.
00:25:21 Mýtický význam tohoto projektu
00:25:24 začal provázet celý Van Goghův život.
00:25:26 Namaloval 14 kytic na 14 pláten,
00:25:29 ovšem v dopisech se stále zmiňuje pouze o 12.
00:25:33 Číslo 12 se také objevuje v jeho plánech na vytvoření
00:25:37 celé série Slunečnic.
00:25:45 Pohrávám si s nápadem 12 tabulí.
00:25:48 Celé to bude jedna velká modrožlutá symfonie.
00:25:53 Zdá se, že Van Gogh tím byl v té době velice zaujatý,
00:25:57 protože do Žlutého domu zakoupil 12 židlí,
00:26:00 a když pomyslíte na číslo 12, napadne vás tovaryšstvo Ježíšovo,
00:26:05 12 židlí pro apoštoly, tedy stejný počet,
00:26:09 jaký koupil do Žlutého domu.
00:26:12 K tomu ovšem přibral ještě jednu zvláštní židli,
00:26:15 a na ní měl sedět Gauguin v roli opata.
00:26:19 12 květin, 12 obrazů, 12 židlí pro apoštoly.
00:26:23 Ve Van Goghových představách se měl Žlutý dům proměnit z prostého
00:26:27 uměleckého ateliéru na příbytek misionářského bratrstva
00:26:31 a jeho následovníků.
00:26:33 Otevřený všem umělcům, avšak výmluvně reflektující
00:26:37 jeho vlastní chronické nemoci, osamělost, chudobu a osobní muka.
00:26:43 Nyní očekával příjezd velkého opata.
00:26:47 5 měsíců poté, co obdržel pozvání,
00:26:50 vypravil se Paul Gauguin konečně na jih.
00:26:57 Byl sice na mizině, ale povzbudila ho nabídka
00:27:00 Thea Van Gogha na uhrazení cestovních výloh.
00:27:03 Dorazil do Arles jednoho říjnového úterý v 5 hodin ráno.
00:27:07 Okamžitě ho zarazilo, co tu objevil.
00:27:16 Později vzpomínal:
00:27:19 "Všude a všemu, co jsem tam nalezl, vládnul šokující zmatek."
00:27:26 Vincent byl jako u vytržení, a současně neklidný.
00:27:30 Nadšeně očekával Gauguinův příjezd, zároveň byl nervózní z toho,
00:27:33 jak zbožňovaný Gauguin při pohledu na jeho práce zareaguje.
00:27:39 Když Gauguin konečně promluvil,
00:27:42 pochválil Slunečnice z Národní galerie.
00:27:45 Van Gogh prozradil bratru Theovi v dopise,
00:27:48 že Gauguin má slabost pro Slunečnice.
00:27:51 Tak si představ, že Gauguina mimořádně zaujaly.
00:27:54 Krom jiných věcí pověděl: "Tohle je květina všech květin."
00:27:58 Ovšem pokud šlo o ostatní záležitosti, vyhlídky na to,
00:28:02 že by se z něj stal opat Vincentova tovaryšstva, byly mizivé.
00:28:06 "Shodneme se jen v máločems," napsal Gauguin příteli,
00:28:10 "a rozhodně se to netýká malování."
00:28:13 Nejdřív tohle, a pak nastaly deště.
00:28:16 Arles je velice zvláštní v tom, že všechno zde tvoří extrémy.
00:28:21 Když je vedro, je extrémní vedro.
00:28:24 Pokud začne pršet, neumíte si představit horší liják.
00:28:28 Dvě osobnosti velice rozdílných temperamentů, uzavřené v ateliéru.
00:28:32 To bylo vše, co zbylo z Van Goghova snu o tovaryšstvu.
00:28:35 Samotný Van Gogh to nesmírně prožíval.
00:28:39 S Van Goghem to nebylo jednoduché; byl to samotář a člověk,
00:28:43 který dokázal snadno rozbít přátelství ihned poté,
00:28:47 co je navázal.
00:28:50 Byl přesvědčen, že přátele je nutné bez ustání zkoušet,
00:28:55 tvrdil, že sám nevěří na přátelství z hlediska emocionálního,
00:28:59 nýbrž na přátelství mužů činu.
00:29:03 Takže jeho ideál přátelství vypadal tak,
00:29:06 že se bude s někým hned od rána po celý den konstruktivně
00:29:10 přít o umění.
00:29:13 Zásadně se rozcházeli v názoru, co by měl umělec portrétovat.
00:29:17 Van Gogh trval na tom, že malovat je třeba vždy podle předlohy.
00:29:20 Gauguin tenhle názor neuznával,
00:29:24 vyznával malbu prostřednictvím imaginace, tedy "malování z hlavy".
00:29:28 Slunečnice začaly tohle napětí symbolizovat,
00:29:32 protože pro Van Gogha byly zhmotněním přirozenosti.
00:29:35 Van Gogh namaloval jako ústupek Gauguinovi jeden obraz slunečnic
00:29:38 dlouho poté, co skončilo jejich přátelství.
00:29:41 Obraz číslo 9 tedy nevznikl podle předlohy,
00:29:45 ale je to varianta předchozí verze z Národní galerie.
00:29:48 První z nich je nejnaturalističtější,
00:29:52 poté pozvolna směruje ke stylizaci,
00:29:55 kterou by Gauguin eventuálně mohl i odsouhlasit.
00:29:58 Není jasné, co si o obraze myslel sám Van Gogh.
00:30:01 Plátno nikdy nepodepsal,
00:30:04 ani se o něm nezmínil v korespondenci.
00:30:07 Každopádně si v říši imaginace a podvědomí připadal nesvůj.
00:30:11 Svého času mi abstrakce přišla poutavá.
00:30:14 Ale vážení,
00:30:17 je to území čar a kouzel a člověk záhy narazí do zdi.
00:30:20 Pro sebevědomého Gauguina
00:30:23 znamenaly všechny obdobné debaty utrpení.
00:30:26 Pořád hledá, kde udělal nějakou chybu, tady a támhle...
00:30:29 Je to romantik.
00:30:32 Osobně inklinuji spíš k primitivnější stránce.
00:30:35 Co se barvy týče,
00:30:37 libuje si v jejím nahodilém nanášení.
00:30:40 Sám takovou prací štětcem zásadně opovrhuji.
00:30:44 Napětí začalo narůstat v okamžiku, kdy oba malíři,
00:30:49 natěsnaní do titěrného ateliéru, pořídili portrét toho druhého.
00:30:53 Gauguin při portrétování Van Gogha vytvořil své stěžejní dílo.
00:30:57 Nahlíží a kritizuje Van Gogha jako otroka přírody.
00:31:01 Znázorňuje, jak Van Gogh své slunečnice prakticky kopíruje.
00:31:06 Van Goghův kontrastní portrét Gauguina dokazuje,
00:31:09 do jak vážných rozměrů situace dospěla.
00:31:13 Všichni portrétovaní stáli Vincentu Van Goghovi vždy čelem.
00:31:18 Skutečnost, že se Gauguina rozhodl namalovat zezadu,
00:31:23 nám přibližuje dynamické napětí, jaké mezi nimi tehdy jiskřilo.
00:31:33 Uprostřed prosince už přestaly Gauguina věčné spory bavit.
00:31:37 Napsal Theovi:
00:31:40 Vzájemná neslučitelnost našich povah znamená nemožnost
00:31:45 pokojného sousedství s Vincentem.
00:31:47 Od té doby, co jsem se rozhodl opustit Arles,
00:31:51 začal se chovat tak podivně, až se málem neodvažuji dýchat.
00:31:57 Situace začala být už neúnosná.
00:32:00 Gauguin prozradil, že v posledních dnech jeho pobytu
00:32:04 v Arles byl Vincent úplně mimo, nosil u sebe bibli, kázal mu
00:32:09 a ztotožňoval se s Kristem.
00:32:23 Dva dny před Vánoci se poštěkali naposledy.
00:32:26 Když se Gauguin připravoval opustit Žlutý dům,
00:32:30 Vincent z novin vytrhl a předal mu cár novin
00:32:33 s titulkem "Vrah uniká".
00:32:37 Osočení, že Gauguin zavraždil jeho ideály, bylo evidentní.
00:32:42 Tak se zhroutil Van Goghův sen o Tovaryšstvu.
00:32:48 Jižní ateliér se nestal sanatoriem osamělosti, chudoby a strádání.
00:32:53 Žádný jiný umělec sem už nikdy nepřijel, ani náhodou.
00:33:00 Následoval jeden z nejznámějších případů
00:33:03 sebepoškozování v dějinách umění.
00:33:23 Po dvou týdnech zotavování v místní léčebně se Van Gogh
00:33:27 znovu uchýlil do samoty Žlutého domu.
00:33:30 Čekal ho zde dopis od Gauguina, v němž ho mimochodem žádal,
00:33:34 zda by mu nedaroval Slunečnice, nynější poklad Národní galerie.
00:33:37 Van Gogh obratem odpověděl:
00:33:42 Po všem, co se mezi námi přihodilo,
00:33:46 kategoricky odmítám jakýkoli tvůj nárok na zmíněné plátno.
00:33:51 Jelikož však oceňuji tvůj vkus,
00:33:54 s nímž sis vybral právě tenhle obraz,
00:33:57 uvoluji se namalovat dvě identické kopie,
00:34:01 čímž považuji celou věc mezi námi za uzavřenou a vyřízenou po dobrém.
00:34:05 Van Gogh vytvořil dvě kopie původního plátna.
00:34:08 Tím, že je namaloval, doufal,
00:34:11 že zacelí šrám ve vztahu s Gauguinem.
00:34:15 Šlo o formu imaginární komunikace,
00:34:19 na Gauguina nikdy nepřestal vzpomínat:
00:34:24 "zda-li by se tohle zamlouvalo Gauguinovi",
00:34:27 "na to se zeptejte Gauguina"...
00:34:31 Ty obrazy pro něj představovaly naději,
00:34:35 že se mu něco z přátelství s Gauguinem podaří zachránit
00:34:39 a Slunečnice poslouží jako prostředník.
00:34:47 Po krachu "misijní předsunuté hlídky"
00:34:50 Van Gogh propojil paběrky svého "nového evangelia" se Slunečnicemi.
00:34:56 Z jeho pohledu tím ještě zesílil jejich náboženský význam.
00:34:59 V dopise nastínil myšlenku na vytvoření triptychu
00:35:02 pomocí rozšíření staršího obrazu "Paní Roulinové u kolébky"
00:35:06 o dva čerstvé obrazy slunečnic.
00:35:10 Van Gogh chtěl portrét obohatit o "průzračnou žlutou hřejivost",
00:35:15 aby zapůsobil "vděčností".
00:35:20 Napadlo ho, že může lidem navodit pocit blaha,
00:35:24 a podle mně byl přesvědčený, že lidé sice vedou bídný život,
00:35:28 ale tu a tam se objeví vznešená myšlenka,
00:35:31 a ta jeho slovy "ulehčí naší bolesti".
00:35:40 Van Gogh se nikdy už zcela neuzdravil.
00:35:43 Zbývalo mu 18 měsíců života.
00:35:50 Svůj poslední dopis bratru Theovi napsal 27. července 1890.
00:36:00 "Plody mé vlastní práce: nasazuji při ní život
00:36:03 a můj rozum při ní vzal napůl za své.
00:36:10 Toho dne večer se zastřelil.
00:36:13 Truchlící na jeho pohřbu zasypali rakev slunečnicemi.
00:36:25 Mohl to být i konec příběhu Slunečnic,
00:36:29 nebýt Vincentovy vynalézavé švagrové Johany.
00:36:33 Když zemřel její muž Theo, pouhých 6 měsíců po smrti Vincenta,
00:36:37 stala se vlastnicí téměř 2000 obrazů a maleb.
00:36:42 Vžijte se do její situace.
00:36:45 Jste čerstvá vdova s malým dítětem a náhle vám spadne do klína
00:36:48 kompletní dílo vašeho švagra.
00:36:51 Co byste podnikli?
00:36:54 Navždy jí budiž ctí, že obrazy nerozprodala pod cenou,
00:36:57 ale odstěhovala se do Holandska a začala si vydělávat na živobytí
00:37:01 propagováním díla Vincenta Van Gogha.
00:37:05 Návštěva jejího domu v Holandsku skutečně musela stát za to.
00:37:09 Na zdi se hemžily Slunečnice okolo obrazu Žlutého domu.
00:37:14 Van Goghova mistrovská díla opanovala každý využitelný prostor,
00:37:18 dokonce i za vanou.
00:37:22 Ve světě umění zcela neznámá 28letá Johana,
00:37:25 povoláním učitelka, měla před sebou nelehký úkol.
00:37:31 Její milovaný zesnulý muž Theo si přál,
00:37:36 aby proslavila Vincentovo jméno ve světě.
00:37:39 Její úcta k Vincentu Van Goghovi během let narůstala.
00:37:43 Když si pročítala dopisy od Vincenta,
00:37:46 začala se o tohoto pozoruhodného muže
00:37:49 a jeho úchvatné dílo více zajímat.
00:37:53 Johana dokázala přijít na kloub zákonitostem světa umění.
00:37:56 Zapůjčovala obrazy galeriím a obchodníkům s uměním,
00:37:58 a tak se jí dařilo postupně probouzet zvýšený zájem
00:38:02 o odkaz Vincenta Van Gogha.
00:38:05 Její poslání nabíralo časem obrátky,
00:38:08 a výsledky každodenní goghovské osvěty se dostavily.
00:38:12 Johana měla úspěch.
00:38:15 Už po 10 letech od doby, kdy získala malby,
00:38:18 se na trhu začaly objevovat plagiáty Van Gogha.
00:38:21 Plagiátorství je zvláštní kompliment.
00:38:24 Pokud spousta lidí vaši práci obdivuje natolik,
00:38:27 že začnou napodobovat vaše obrazy,
00:38:31 pak už se s plagiáty roztrhne pytel.
00:38:34 Napodobeniny nakonec představovaly takový problém,
00:38:37 že musela vyjít příručka "Nepravý Van Gogh",
00:38:41 aby bylo možné rozlišit autentické obrazy od falešných.
00:38:45 Týkalo se to i tohoto portrétu: pravý - podvržený.
00:38:48 Tenhle "Západ slunce v Arles" se nikdy nekonal,
00:38:52 totéž se týkalo jedné vázy slunečnic za druhou,
00:38:57 ty zřejmě nikdy nerozkvetly.
00:39:00 Stále více lidí si chtělo na Van Goghově jménu přilepšit.
00:39:04 Paul Gauguin nebyl výjimkou.
00:39:08 Ve svém dobrovolném vyhnanství na Tahiti se Gauguin začal obávat
00:39:12 o svou úlohu ve Van Goghově mýtu.
00:39:15 15 let poté, co opustil jižní ateliér, sepsal své paměti.
00:39:18 Seč mu síly stačily,
00:39:20 zdůrazňoval v nich svůj podíl na vzniku Slunečnic.
00:39:24 Chopil jsem se úkolu Van Gogha osvítit, což bylo snadné,
00:39:28 vždyť má slova padala na úrodnou půdu.
00:39:32 Můj Van Gogh dosáhl pozoruhodného zlepšení,
00:39:35 a důkazem je cyklus slunečnic.
00:39:38 Jedna za druhou, zalité zářícím sluncem.
00:39:42 Existuje výmluvnější,
00:39:45 dojímavější a snad i pravdivější epitaf jejich přátelství.
00:39:50 Gauguin požádal pařížské přátele,
00:39:53 aby mu poslali semínka, která si pak zasadil na zahrádce,
00:39:57 aby mu zde skýtaly trochu potěšení a útěchy.
00:40:00 Když slunečnice vyrostly, namaloval je.
00:40:03 Těmito kresbami jednoznačně vzdal poctu přátelství
00:40:07 mezi ním a Van Goghem.
00:40:09 Detaily jejich vztahu se začaly rozplývat v mýtu okolo Van Gogha
00:40:14 a jeho Slunečnic.
00:40:17 Obraz poprvé dorazil do Londýna v roce 1923 v rámci zápůjčky.
00:40:21 Národní galerie horlivě zkoušela Slunečnice získat
00:40:25 pro svou stálou sbírku.
00:40:29 Jediný problém představovalo to, že obraz nebyl na prodej
00:40:33 a Johana zůstávala vůči počátečním nabídkám galerie lhostejná.
00:40:37 Slunečnice nejsou a nikdy ani nebudou na prodej,
00:40:41 jde o rodinný majetek.
00:40:43 Správní rada se usnesla,
00:40:46 že Slunečnice hodlají získat stůj co stůj.
00:40:49 Už v roce 1924 totiž vstoupily Slunečnice do povědomí veřejnosti
00:40:53 jako Van Goghovo stěžejní dílo.
00:40:57 Následně galerie sebevědomě apelovala na Johanu
00:41:00 jménem větší slávy Anglie:
00:41:04 "Vážená paní Van Goghová.
00:41:06 Vincent Van Gogh by měl být v Britské národní sbírce
00:41:09 prezentován v tom nejlepším světle.
00:41:12 Jeho památce i Anglii byste prokázala velkou službu,
00:41:15 kdybyste tuto záležitost opětovně zvážila."
00:41:18 Johana tento diplomatický přesvědčovací majstrštyk
00:41:21 vskutku zvážila a navzdory své neochotě mu sladkobolně podlehla.
00:41:25 Vážený pane Aitkene,
00:41:28 snažila jsem se vůči vaší žádosti zatvrdit v srdci.
00:41:32 Cítila jsem, že bych se nedokázala zříci obrazu,
00:41:35 na nějž jsem denně hleděla po celých 30 let.
00:41:38 Nicméně chápu, že žádný obraz by nereprezentoval Vincenta
00:41:42 ve vaší slavné galerii honosněji než právě Slunečnice,
00:41:46 a že sám autor Slunečnic by jeho umístění zde ocenil.
00:41:50 S hlubokou úctou Johana Van Gogh.
00:42:04 Slunečnice se na zdi Národní galerie ocitly 6. února 1924.
00:42:09 Od té doby jejich sláva na jediný okamžik nepohasla.
00:42:17 Moje máma si pověsila malou reprodukci Slunečnic do obýváku,
00:42:21 dřív visely v kuchyni, to když jsem byl ještě kluk.
00:42:25 Vždycky mě zajímalo, kdo je namaloval.
00:42:31 Vzpomínám, že už tehdy mě zaujaly tím,
00:42:34 jak ke mně barevně promlouvají.
00:42:37 Pak jsem se začal zajímat o to, jak to vlastně lze namalovat,
00:42:41 a dodnes takhle řeším všechno - když se mi zdá, že něco zvládnu,
00:42:45 pustím se do toho.
00:42:48 Pocty tomuto obrazu se objevují ve všech tvarech a velikostech.
00:42:51 Čtvrt milionu semínek bylo použito na vytvoření této verze
00:42:54 o rozměrech 150 tisíc metrů čtverečních.
00:42:58 Sice je to pozoruhodné, ale spíše než o poctu Van Goghovi
00:43:02 šlo o marketingový tah Skotského zahradního centra.
00:43:06 Propojení Slunečnic s penězi je všudypřítomné.
00:43:09 V roce 1987 se první Van Goghova kopie verze z Národní galerie
00:43:12 objevila na aukci v Christie's.
00:43:15 V té době už šlo o natolik slavný obraz,
00:43:18 že nikdo se neodvážil hádat, jaká bude jeho prodejní cena.
00:43:21 Přes to všechno události,
00:43:24 k nimž došlo v aukční síni 30. března,
00:43:27 konsternovaly všechny zúčastněné.
00:43:30 Vyvolávací cena byla 5 milionů liber a raketově stoupala.
00:43:38 Chudák Vincent.
00:43:41 Jeho romantický životní styl lidi magicky přitahuje,
00:43:44 a právě proto je tak slavný
00:43:47 a nejspíš proto jsou jeho díla tak ceněná.
00:43:49 Protože všichni ti kravaťáci, co skupují jeho obrazy,
00:43:53 se mu ve skrytu duše snaží vyrovnat.
00:43:56 Pouhých 11 vteřin po stanovení vyvolávací ceny byl překonán
00:44:00 předchozí aukční rekord 8,1 miliónů liber a cena se šplhala výš.
00:44:06 Je to ironie osudu, vždyť každý ví, že Van Gogh neprodal jediný obraz.
00:44:11 Byl zcela odkázaný na velkodušnost svého bratra.
00:44:26 Právě role peněz v dějinách malířství inspirovala umělkyni
00:44:30 Rose Finn Kelcey k vytvoření tohoto výjevu čistě pomocí mincí.
00:44:40 Náhodou jsem sledovala zprávy, kde říkali,
00:44:43 že se Slunečnice prodaly za dosud nejvyšší sumu,
00:44:47 jaká kdy byla zaplacena za obraz.
00:44:51 Vzpomínám, že mě napadlo: "Jak k tomu mohlo vůbec dojít?
00:44:54 Sama jsem nikdy na svých pracích nic nevydělala a Van Gogh
00:44:58 na Slunečnicích už vůbec ne."
00:45:01 Rozměnila jsem v bance 60 liber na mince
00:45:04 a začala si s nimi pohrávat v ateliéru.
00:45:07 Došlo mi, že se s nimi dá úžasně pracovat jako s rybími šupinami;
00:45:12 variace odstínů starších a novějších mincí
00:45:15 byly neuvěřitelné a výsledný obraz byl poměrně zřetelný.
00:45:19 S ohledem na materiál a koncepci šlo o perfektní kombinaci.
00:45:25 Každý o tomhle obraze aspoň něco ví,
00:45:29 takže jsem nemusela věnovat pozornost tomu,
00:45:33 že barevné tóny mincí neodpovídaly přesně Slunečnicím;
00:45:37 jakmile zahlédnete výsledek, hned pochopíte, oč se jedná.
00:45:41 A nakonec se celé moje dílo vrátilo do banky a následně do kapes.
00:45:46 Po světě teď běhá spousta lidí, co u sebe mají kousek tohohle díla.
00:45:54 V obchodě Národní galerie pokračuje vazba mezi penězi
00:45:58 a Van Goghovými Slunečnicemi den po dni.
00:46:03 Jeden z našich nejdůležitějších obrázků.
00:46:07 V obchodě máme neskutečné množství variant Slunečnic.
00:46:11 Vlastně víc jak 30:
00:46:14 hodiny, deštníky, svačinové dózy pro děti, bavlněná trička...
00:46:18 Svíčky, pera, tužky, hodiny, hodinky, sponky.
00:46:24 Máme miniaturní obrázky, velké plakáty,
00:46:28 taky pohlednice - Slunečnice jsou nejprodávanější
00:46:31 a vynášejí nám největší tržby.
00:46:34 Správní rada podnikla chytrý tah,
00:46:37 když v roce 1924 investovala do Slunečnic.
00:46:40 Galerii vynesly zhruba 2 milióny liber jen za pohlednice a ubrousky.
00:46:45 Není to špatná návratnost za obraz, za nějž zaplatili 1325 liber.
00:46:54 Coural jsem po Národní galerii už jako kluk při školních exkurzích.
00:46:59 Ale kdykoli jsem se ocitnul v sále se Slunečnicemi,
00:47:03 zastavil jsem se u nich.
00:47:07 Napadne vás, že jste nikdy dřív takovéhle květiny nespatřili,
00:47:12 a úplně vás to pohltí.
00:47:21 Fantastické barvy, dílo člověka, který se pozorně díval
00:47:26 a pečlivě na nich pracoval; přitom tak vůbec nepůsobí.
00:47:32 Napověděl nám něco o všední věci takovým způsobem,
00:47:36 že podpořil naši imaginaci.
00:47:39 Van Gogh zemřel v naprosté chudobě, z jeho vize jižního ateliéru
00:47:43 se stal pouhý přelud,
00:47:45 ale díky Slunečnicím mezi námi zažehnul kýžené vědomí souvislosti.
00:47:51 Lidé zaujímají k postavě Van Gogha mimořádný postoj.
00:47:54 Dokážou se s jeho postavou
00:47:57 a neskutečně působivými obrazy ztotožnit
00:48:00 a mnohým to přináší přímý, bezprostřední, intenzivní prožitek.
00:48:07 Van Gogh si nadevše přál, aby mohl komunikovat prostřednictvím umění.
00:48:12 Milióny lidí, kteří tráví po celé ty dlouhé roky čas
00:48:15 u jeho Slunečnic, by potvrdily, že se mu to podařilo.
00:48:20 Vincent Van Gogh nám neodkázal utrpení, nebyl rezonér.
00:48:24 Ten obraz shrnuje jeho očekávání, vděčnost a přátelství.
00:48:28 Právě proto k němu lidé mají tolik blízko.
00:48:56 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:48:58 Česká televize 2008
Charismatický holandský malíř a kreslíř Vincent Willem van Gogh (1853–1890) byl jednou z největších osobností světového výtvarného umění a je dnes pravděpodobně nejznámější postavou holandské historie.
Van Gogh brzy se zřekl impresionistického způsobu malby a vyhraňuje svůj vlastní styl, založený na výrazové síle barvy. S podivuhodnou rychlostí pak vznikají jeden za druhým dnes slavné obrazy – kvetoucí sady, výjevy z městského parku, krajiny s okolí Arles a figurální malby. Van Gogh je zcela uchvácen citronovou žlutí a pruskou modří, svým štětcem rozehrává symfonii čistých barev, které naplňují jeho obrazy světlem. Na sérii slunečnic („Slunečnice“) z roku 1885, kterou vytvoří k vyzdobení svého domu (tzv. Žlutý dům), je pak nejvíce patrné, jak práci se světlem na svých obrazech zvládá. Žluté tóny slunečnic, ostře vystupující z modrého pozadí, jsou jakoby samy světelným zdrojem, doslova z obrazu svítí. Dalšími obrazy namalovanými za van Goghova arleského pobytu jsou například „Portrét Camilla Roulina“, „Loďky na pláži“, „Pohled na moře“, „Stará Arlesanka“ (všechny malby jsou z roku 1888) a další.
V osobním životě ale van Gogh strádá – pracovní úsilí, nejistota, finanční potíže a v neposlední řadě i absint jsou tím, co ho pozvolna ubíjí. Těžce na něj doléhá i samota, kromě bratra nemá nikoho, na koho by se mohl obrátit se svými nejistotami a s kým by se mohl podělit o svůj tvůrčí zápal.
Gogh vytvořil v relativně malém časovém intervalu deseti let zhruba 900 maleb a 1100 kreseb. Goghovo dílo bylo za jeho života takřka neznámé (prodala se jediná malba necelý rok před Goghovou sebevraždou). Za života se van Gogh nedočkal výraznějšího uznání. Posmrtně však jeho sláva stoupala závratnou rychlostí; zejména po výstavě v Paříži 17. března 1901 (11 let po Goghově smrti).
Svým stylem patří van Gogh nejvýrazněji mezi fauvisty, expresionisty, z části pak i mezi ranou abstrakci. Novátorským pojetím reality změnil náhled na tradiční impresionistickou malbu a z uměleckého hlediska významně ovlivnil především první polovinu 20. století. Vůlí vyjádřit vlastní pocity se stal mimoděk jedním ze zakladatelů právě nastupující umělecké větve zvané expresionismus (z Goghovy generace expresionistů jmenujme např. Edvarda Muncha, nebo Henriho de Toulouse-Lautreca).
Některé z Goghových maleb zaujímají vysokou pozici v seznamu nejdražších maleb na světě. 30. března 1987 byl prodán Goghův obraz Kosatce za tehdy rekordních 53,9 milionu dolarů a 15. května 1990 zlomil jeho Portrét doktora Gacheta další rekord, když se ho podařilo prodat za 82,5 milionů dolarů.