Chat

Ing. Vladimír Malý
Vzdělání absolvoval v oborech elektrotechniky a dopravního strojírenství, završené absolutoriem inženýrského studia na Fakultě strojní ČVUT Praha ve specializaci dopravní technika. Poté absolvoval další postgraduální studia a programy v oborech psychologie a managementu. Po promoci nastoupil do známé automobilky, kde dvě desetiletí svého působení završil na pozicích ředitele pro vývoj a technicko-výrobního ředitele. V posledních letech působí jako technický ředitel ve společnosti ŠKODA Transportation, kde je zodpovědný za řízení výzkumu a vývoje portfolia kolejových městských a železničních vozidel. Mezi aktuální nejvýznamnější vývojové projekty, na jejichž řízení se podílí, patří například vývoj vysokorychlostní lokomotivy typu 109E nebo vývoj plně nízkopodlažní tramvaje s unikátním pohonem synchronními motory typu 15T.
více v reportáži Lokomotiva nové éry z cyklu PORT
Záznam chatu ze středy 21. října 2009
Petr Grim: „Dobrý den, kdy bude lokomotiva 109E nasazena do provozu ?“
Ing. Vladimír Malý: „Dovolte mi předem první odpovědi všem účastníkům chatu k tématu lokomotivy 109E popřát dobrý večer. Lokomotiva se nyní nachází v pokročilém stadiu zkoušek a schvalování,probíhá testování prvních třílokomotiv na ZŽO Velim.Pokud bude tento proces probíhat bez vážnějších problémů,je plánováno zahájení zkušebního provozu na tratích SŽDC na přelomu ledna a února příštího roku.“
Zdeněk M.: „Bude to ryze česká lokomotiva, nebo ještě s někým spolupracujete?“
Ing. Vladimír Malý: „Lokomotiva 109E je svými technickými parametry i tím,že jde o interoperabilní lokomotivu(tedy stroj s plnou přechodností na železniční tratě všech okolních států kolem ČR) a splňuje veškeré normy vztahující se na tuto kategorii vozidel,jedním z nejsložitějších strojírenských výrobků.Na lokomotivě jsou použity ta nejmodernější technická a technologická řešení.Za těchto okolností vývoj tohoto stroje probíhal pod řízením a režii specialistů ŠKODY Transportation,ale do vývoje byla zapojena i řada významných externích subjektů ať domácích,tak zahraničních.Bez této spolupráce s dodavateli špičkových řešení by nebylo možno dosáhnout požadované špičkové technické kvality,ani by na takový vývoj nestačila "lidská" kapacita vývojového centra ŠKODY Transportetion.Takže stručně:lokomotiva je česká,ale využívá kvalit špičkových řešení globalizovaného průmyslu železničních vozidel.“
Jindra z Brna: „Použili jste při výrobě nějaké netradiční materiály?“
Ing. Vladimír Malý: „Na lokomotivě je použita celá řada netradičních technických řešení a materiálů.Když budeme hovořit pouze o netradičních materiálech,jmenujme například použití kompozitového dutého křídele pro přenos hnacího momentu z převodovky na kola lokomotivy,přinášející významné výhody počínaje podstatným snížením hmotnosti a neodpružených hmot působících na nápravy vozidla až po vynikající útlumové charakteristiky špiček přenášeného hnacího momentu.Nebo použití hliníkových brzdových kotoučů na kolech lokomotivy,opět přinášející významné výhody počínaje nízkou hmotností,až po vynikající odvod tepla při brzdění,velmi důležitý zejména pro tuto vysokorychlostní lokomotivu.Mohl bych pokračovat dále jak v oblasti mechanických dílů,tak i v oblasti elektrické výzbroje nebo řídícího systému,ale myslím,že by to bylo téma na dlouhou dobu nebo speciální fórum.“
Michal: „Jak reaguje konkurence na novou lokomotivu? Hezký den.“
Ing. Vladimír Malý: „Konkurence je nervózní.Proč?Zaprvé se tato lokomotiva se svými parametry vyrovnala a v některých parametrech i překonala nejlepší stroje tří nejvýznamnějších výrobců lokomotiv na světě.Za druhé průkopnický proces schvalování lokomotivy k provozu podle nových evropských předpisů pro interoperabilitu,norem TSI a současně podle národních specifik Slovenska,Německa,Rakouska,Polska a Maďarska,který je neskutečně komplikovaný a přináší nám v současné etaoě největší problémy,bude po jeho dokončení další významnou konkurenční výhodou.Takže konkurence,která již nepovažovala ŠKODU na poli vývoje a výroby lokomotiv po transformačních turbulencích po roce 1989 za soupeře najednou vidí,že ŠKODA je zpět jako plnohodnotný výrobce se špičkovým lokomotivním produktem.“
Karel, Nová Paka: „Dobrý den, kdy se nová lokomotiva začne běžně u nás užívat?“
Ing. Vladimír Malý: „V některé své předchozí odpovědi jsem již naznačil,že lokomotiva půjde do zkušebního provozu pravděpodobně v prvním kvartálu příštího roku.Vše závisí především na tom,jak se nám bude dařit řešit problémy schvalovacího procesu.“
Michal Kuchař: „Dobrý večer,myslím,že modernější lokomotivní i vozový park si jistě zasloužíme. Dle reportáže soudím,že rychlost,výkon,univerzálnost a další přednosti této lokomotivy je skvělá práce. Ale co ten design? Já v tom vidím nového Sergeje. Myslím,že designéři se na této lokomotivě pěkně vyřádili. Pohlednější loko mě přijdou stroje z 80.let typu Princezna a slovenská E-499.“
Ing. Vladimír Malý: „Tahle je docela kontroverzní otázka.To jak každý vidíme res. vnímáme různé věci kolem nás,je zcela subjektivní záležitost.Šest miliard párů očí uvidí tuto lokomotivu a vytvoří si šest miliard názorů "líbí x nelíbí". Ale vážně.Design tohoto stroje je podřízen mnoha faktorům a výsledek se určitě "líbí" menšímu počtu pozorovatelů,než tomu bylo u prvotního designovéhou návrh od společnosti Porsche Design.A toto podřízení se faktorům a parametrům je u naší lokomotivy daleko větší,než u našich konkurentů.Naši konkurenti zatím většínou u této vysokorychlostní kategorie lokomotiv museli brát v potaz při designování svých strojů hlavně aerodynamické zákonitosti.Naše lokomotiva je však jedna z prvních,která musela podmínit svůj design novým předpisům na crashovou odolnost s dopadem zejména na design čelních partií stroje.Tyto předpisy kladou na konstrukci čela kabiny zcela extrémní nároky,které lze splnit zjednodušeně jen koncepcí co nejmenšího čelního okna a co nejmocnějších ""A slupků kabiny.No a kus krásy je pryč.Mohl bych takto pokračovat,ale myslím že Váš názor bych nezměnil a ani nechci.“
Michal K.: „Dobrý večer, lokomotiva dobrá,výkonná,univerzální,ale moc se mě nelíbí její design. Kdo na něm pracoval?“
Ing. Vladimír Malý: „Na podobnou otázku jsem právě odpověděl.Takže opět žertovně-na kráse pracovalo designové studio PORSCHE,na "kažení" designu pak legislativa,normy resp konstruktéři,kteří museli design zmodifikovat tak,aby lokomotiva splnila ty velmi přísné předpisy a normy.“
Honza: „Chápu že vývoj takového stroje není jednoduchý ale přesto: Můžeme se těšit na nějaký podobný projekt v oblasti kolejové dopravy? Jinak mě těší že takový stroj vznikl právě u nás!“
Ing. Vladimír Malý: „Určitě se těšit můžete.Asi víte,že ŠKODA Transportation v posledním období ukončuje vývoj a zahajuje seriovou výrobu pouze mírně nadneseně řečeno revolučních produktů.Kromě dnes diskutované vysokorychlostní lokomotivy 109E je to nová plně nízkopodlažní tramvaj s bezpřevodovým synchronním pohonem.Jde též o výrobek,u něhož z předchozích generací tramvají není převzato téměř nic a jde o zcela nové a originální technické řešení na mimořádné úrovni,přinášející novou kvalitu pro uživatele.Určitě víte,že když nějaká společnost zahajuje sériovou výrobu nového produktu,pro vývojové oddělení té společnosti je to již překonaný produkt a pracuje se na další generaci.ŠKODA Transportation má navíc velmi široké portfolio produktů,takže nejbližší výstup z "dílny" uvidíte v oblasti vozidel pro metro,i když to nebude v České republice,ale v Ruské federaci,kde bude představena nová generace vozidel metra vzešlá ze společného vývojového a výrobního projektu s ruským výrobním subjektem.A jsou zde dalši rozpracované projekty úplně nových produktů,které zde ale ještě nemohu představit ze zřejmých důvodů,ale mohu ujistit,že budou stejným generačním skokem v technických parametrech a kvalitě,jeko v případě lokomotivy 109E.Závěrem bych chtěl pouze připomenout,že ŠKODA Transportation včetně svých dceřinných společností ŠKODA Electric,ŠKODA Vagonka,Pars Nova,VÚKV a Movo vkládá ročně do vývoje nových produktů prostředky v řádech stamilionů až miliard korun a vývoj zajišťují stovky vlastních excelentních vývojových specialistů,nehledě na obrovský rozsah vývojové spolupráce s externími společnostmi.Takže určitě se může veřejnost i konkurence těšit na pravidelný přísun nových špičkových produktů. Protože toto je dnes poslední příspěvek do diskuze,děkuji všem za projevený zájem o naší lokomotivu i další podnětné dotazy,přeji všem příjemný večer a někdy příště u podobné diskuze třeba při příležitosti představení jiné novinky ze ŠKODY Transportation nashledanou.“