DopravaElektromobilSuperkondenzátorImpact – ze zahraničí

Vyladěný elektromobil

1. 4. 2011

Poptávka po čisté energii se neustále zvyšuje, obzvláště v oblasti dopravy. Jelikož není vždy možné snížit počet vozidel na silnicích, je nezbytné omezit jejich emise. Proto je důležitý vývoj nových technologií pro výrobu hybridních a elektrických vozidel. Jedna z nejslibnějších technologií k výrobě mnohem účinnějších a ekologičtějších vozidel se vyvíjí v rámci evropském projektu ILHYPOS. Nový superkondenzátor se bude využívat ke zdokonalení baterií v elektromobilech, kde bude pohlcovat energii vzniklou při brzdění a rychle ji zase uvolňovat při zrychlování.

Poptávka po energii, která co nejméně znečišťuje životní prostředí, stále stoupá. Obzvláště v oblasti dopravy. Jelikož není vždy možné snížit množství vozidel na silnicích, je nezbytné omezit jejich emise. Proto je důležitý vývoj nových technologií pro hybridní a elektrická vozidla.

Tento nákladní elektromobil využívají výzkumníci v areálu Národní agentury pro energii v Itálii. Patří k první generaci takových vozů, proto má jen omezený dojezd a obzvláště slabou akceleraci. Jednu z nejslibnějších technologií k výrobě mnohem účinnějších a ekologičtějších vozidel nyní vyvíjí vědci v rámci evropského výzkumného projektu.

Mario Monte, koordinátor Evropského projektu ILHYPOS: Toto elektrické auto je staré, ale snažíme se zvýšit jeho výkon instalací nového akumulačního systému. Nový superkondenzátor zcela jistě zlepší výkon auta i účinnost a výdrž baterií založených na lithiu.

Superkondenzátor se skládá ze dvou uhlíkových elektrod, které jsou nasycené vodivou kapalinou a zalepené v plastových kapsách. Bude se využívat k rychlému získávání i akumulaci energie generované při brzdění. Tato energie pak zlepší tah automobilu při zrychlování.

Výzkumníci na univerzitě v Bologni vyvíjejí materiály ačlánky potřebné pro výrobu superkondenzátorů. Hlavně tu připravili vhodný uhlíkovýmateriál elektrod. A jako elektrolyt využili iontovou kapalinu, což je sůl s bodem tání nižším než 100 °C. Tento nový materiál je za pokojové teploty kapalný, a zároveň má velmi nízký vnitřní odpor.

prof. Marina Mastragostino, Univerzita v Bologni: Soustředili jsme se hlavně na přípravu uhlíku s vhodnou porézností, který by fungoval s iontovou kapalinou. Iontové kapaliny jsou zcela nové látky známé jen desetiletí. Ty, které tu využíváme, jsou za všech okolností stálé a netečné.

Jinými slovy: nemají vliv na životní prostředí. Jsou tedy neškodné ve všech fázích užití – od naplnění superkondenzátoru až po jeho recyklaci.

Společnost Arcotronics se ujala designu článků, jejich montáže a přípravy pilotní linky. Cílem je zahájit výrobu superkondenzátorů z materiálů poskytnutých univerzitním týmem. Postupně se budou tyto materiály ještě zdokonalovat.

Fabrizio Nanni, Arcotronics, Itálie: Superkondenzátory budeme vyrábět technologií, kterou jsme už předtím využívali k výrobě lithiových baterií. To zajišťuje nízké výrobní náklady, což znamená, že superkondenzátory budou konkurenceschopné.

Ve srovnání s běžnou baterií má superkondenzátor velmi nízký vnitřní odpor, což urychlí akumulaci energie i její uvolnění. Takto zvyšuje účinnost elektromobilů, snižuje nároky na baterie a prodlužuje jejich životnost.

Autor: Šárka Speváková

Přejít na obsah dílu