DopravaInformační technologieAutonomní městská vozidlaEkologická dopravaDopravní zácpyImpact – ze zahraničí

Kyberauta pro budoucnost

20. 6. 2009

Kyberauto napěchované tou nejmodernější elektronikou je snem snad každého milovníka techniky. Prototypy nových autonomních vozidel, které si můžete vzít ze stanice nebo pro které si dokonce můžete zavolat z domova, jsou plné laserů a senzorů pohybu, mají inteligentní kontrolu rychlosti a dokonce automatické parkování. Tato veřejná auta vyvíjená v rámci evropského projektu CityMobil by měla poskytnout snadnou, bezpečnou a ekologickou dopravu na letištích a v centrech měst.

La Rochelle v západní Francii. Zdejší ulice hostí novou generaci městské dopravy. A konstruktéři rádi vysvětlí její tajemství.

Michel Parent, ředitel výzkumu, INRIA: Stačí, když se prostě dotknete obrazovky a vyberete si cíl. A je to. Také si můžete telefonem vozítko přivolat.

Autíčko je vybaveno lasery a senzory pohybu, má vlastní inteligentní kontrolu rychlosti a dokonce umí automaticky zaparkovat. Samo si najde cestu, a to díky složitým počítačovým programům.

Michel Parent, ředitel výzkumu, INRIA: Nacházíme se v kyber-autě. Je to vozidlo, které si můžete vzít na stanici nebo si ho zavolat z domova a samo pro vás přijede. Nastoupíte, určíte svůj cíl na obrazovce a vozidlo vás tam zaveze. Tady je motor, elektrická brzda a elektrické řazení. To vše je řízeno počítači.

Vozidlo proto může být velmi užitečné pro lidi s postižením. Centra evropských měst jsou přeplněna auty, taxíky i autobusy. Výzkumníci se proto snaží vymyslet novou městskou dopravu budoucnosti. Tento cíl podporuje evropský projekt zvaný CityMobil. Toto jsou prototypy elektrických vozidel, která by měla poskytnout snadnější, čistší a bezpečnější dopravu v centrech měst. Auta jsou schopná řídit sama sebe i reagovat na nebezpečí před sebou.

Maurizio Miglietta, manažer, Advanced Driver Assistance Systems, CRF: V tomto okamžiku systém na palubě zjistil možné riziko – chodec přecházel silnici, takže se auto hned samo zastavilo. Na předku je instalován radar, aby systém mohl rozeznat překážky na silnici před sebou.

Počítač analyzuje druh překážky, určí riziko a pošle signál brzdnému systému, který auto hned zastaví. Jiné prototypy vozítek se poznávají navzájem, takže se mohou řetězit a vytvářet jakýsi vláček. Formují tak předvídatelný a bezpečný jízdní pruh.

Laurent Ducret, projektový inženýr, Robosoft: Dnes v centrech měst vidíte hodně kol, které si můžete zapůjčit. Problémem je, že se shromažďují v některých oblastech a musíte je zase po městě rozvážet. Obdobně se mohou rozvážet i automatická auta. Napojí se na sebe a rozmístí po městě, kde jich bude potřeba.

Technologie pro výrobu autonomních, bezpečných a čistých městských vozidel již existuje. Problém je ale zapojit všechny tyto prototypy do současných dopravních infrastruktur. Hodnocení a výzkum probíhají ve speciálních laboratořích, jako je tato na okraji Paříže. Tady modelují budoucí pohonné systémy. Podle konstruktérů budou lasery zrakem autonomních městských vozidel budoucnosti. Vozidlo se bude samo řídit, protože bude mít veškeré informace nutné k manévrování nebo k tomu, aby se vyhnulo chodcům nebo jiným autům.

Olivier Garcia Favrot, průmyslový konstruktér, INRIA: Systém bude mít otáčecí zrcátko a laserový paprsek, který se vysílá na ně. V závislosti na úhlu zrcátka se tento paprsek odrazí, což poskytne informace, jako je přítomnost překážek nebo pohybujících se předmětů.

Na druhou stranu, nepřítomnost předmětů znamená volný prostor. Možnosti využití laserové technologie jsou téměř nekonečné. Vozítka nejsou omezena jen na provoz v centrech měst. Letiště v Heathrow u Londýna je nejrušnějším letištěm pro mezinárodní lety na světě. Loni odbavilo 62 milionů cestujících. Aby tady zabránili zácpám, vyvinuli konstruktéři jiný typ CityMobilu, který je určený ke spojení parkoviště s Terminálem 5. Tato kyvadlová doprava odstraní nutnost mít tisíce lidí na rozjezdové dráze nebo v terminálech.

Adam Ruddle, manažer, Vehicle Engineering Team, ATS: Toto je vozidlo ULTRA. Je to nový způsob veřejné dopravy. Převáží cestující z parkoviště k terminálům v příjemném a vhodném prostředí s klimatizací. Vyberete si, kam chcete jet. Pak se dveře otevřou a můžete nastoupit. Poté stisknete tlačítko pro uzavření dveří a pak stisknete tlačítko, aby se auto rozjelo.

Auta pojedou rychlostí až čtyřiceti kilometrů za hodinu po dráze čtyři kilometry dlouhé. Ústřední kontrola se průběžně ubezpečuje, že auta vyjedou, jen pokud je v síti volné místo. Ve stálém provozu je všech osmnáct aut. Na obrazovce se potvrdí cíl cesty i a objeví se údaj, jak dlouho bude jízda trvat. Pokud budete mít jakékoli problémy, tlačítka umožní spojit se s centrálním řízením. Auto je vybaveno mikrofony a reproduktory, takže můžete mluvit s centrálou a dispečeři vám poskytnou informaci o tom, co se děje. Dispečer vás také vidí díky uzavřenému okruhu s televizními kamerami, které poskytují celkové pokrytí. To vše poskytuje značný pocit bezpečnosti. Autonomní vozidla mají navíc svoji vlastní infrastrukturu, jako jsou zvýšené rampy, na kterých se pohybují. Tento pilotní demonstrační projekt ověří možnosti nových řešení tak, aby se mohly užívat i v dalších městech.

David Holdcroft, PRT manažer, BAA Heathrow: Museli jsme řešit mnoho technických problémů. Největším bylo, když se trasa přiblížila k rozjezdové dráze letadel.

Nyní už bude možné odstranit zátěž z cest, takže se bude vyskytovat mnohem méně dopravních zácp – to znamená i méně znečištění a zlepšení životního prostředí, protože systém je poháněn elektřinou. Projekt CityMobil je vlastně již uskutečněná budoucnost. Ukazuje nový systém dopravy na evropských letištích a v centrech měst ve 21. století. Budou ale lidé schopni přijmout skutečnost, že nemají vlastní auto?

Autor: Šárka Speváková

Přejít na obsah dílu