Nebezpečné situace
31. 1. 2009
Náhlé brzdění na křižovatce při naskočení červeného světla představuje nebezpečnou situaci. Postupně se však automobily vybavují kamerami a automatickými brzdami – díky novým technologiím jsou auta stále chytřejší a bezpečnost na cestách by se měla stále zvyšovat. Jednou z dalších inovací je například systém, který automaticky udržuje bezpečnou vzdálenost od jiných aut a také jí přizpůsobuje rychlost. Pro policisty však existují také speciální tréninkové programy na trenažérech, aby se mohli lépe připravit na výjimečné stavy a mimořádné okolnosti.
Řítit se obrovskou rychlostí do křižovatky, když svítí červená, znamená vytvářet nebezpečnou situaci. Nová technologie by však měla takovým okolnostem zabránit. Tento nákladní auto má zabudované kamery a automatické brzdy, je tedy značně inteligentní a řidiči se tomu musí přizpůsobit. V Nizozemí se již několik měsíců testuje antikolizní program, který by měl zvýšit bezpečnost jízdy nákladních aut.
Někteří řidiče však bezpečnostní systém příliš nemilují. Testy by měly zjistit, jak spolupráci inteligentního vozu s řidičem vylepšit. Tento varovný signál se vždy ozve, jakmile se auto příliš přiblíží vozidlu před sebou. Další inovací je kontrola předjíždění, která automaticky přizpůsobí jízdu tak, aby se zachovala bezpečná vzdálenost. Varovný systém při přejíždění do jiného jízdního pruhu informuje řidiče, pokud auto omylem sjede ze svého pruhu. Tyto systémy zatím vyžadují reakci řidiče.
Řidič nákladního auta: První dva týdny, když slyšíte ten zvuk, pomyslíte si: zatraceně! Ale teď už je to normální. Když jedu v noci, když jsem ospalý, tak mě to vzbudí. Píp, píp! Píp, píp!
Podobné testy v rámci projektu zvaného Eurofot probíhají v Nizozemí, Německu a Švédsku.
Informace získané na silnicích se pak vyhodnocují na simulátorech. V Dopravním institutu v německém Wuerzburgu odborníci nahrávají a pak analyzují charakteristiky řidičů a jejich reakce na podpůrné systémy. Inženýři, počítačoví vědci i psychologové zjišťují, jak program co nejvíce zlepšit, aby byl příjemný pro všechny řidiče.
Virtuální svět je podle vědců další možností, jak zlepšit řidičské umění. Toto je prototyp simulátoru, který by se dal hojně využívat v budoucnu. Motorkáři, řidiči trajlerů, sanitek nebo i běžní řidiči tu budou mít zvláštní software pro své individuální potřeby. Tak třeba mladší řidiči jen obtížně udržují správný vztah mezi vzdáleností a rychlostí.
Heidi Grattenthaler, psycholožka, Centrum pro dopravu, Univerzita ve Wuerzburgu: V budoucnosti bude využívat simulátorů stále více autoškol. Uplatní se nejen u začátečníků, ale také u řidičů sanitek, hasičských aut nebo policejních aut.
Tady v Bavorském tréninkovém centru se na projektu podílí i místní policie. Policisté se tu školí na mimořádné situace. Pro tyto účely byly vyvinuty důmyslné simulátory jejich potřebám přesně na míru. A tento systém je jedinečný v celé Evropě.
Největší rozdíl mezi běžným řidičem a řidičem pohotovostních aut spočívá v tom, že za normální situace řidič bere ohled na provoz kolem sebe. Za mimořádných situací ale musí ostatní brát ohled na pohotovostní vozidla – a to je velmi obtížné zadat do virtuálního světa. Pro mladé policisty je obtížné rozpoznat své chyby – proto je trénink tak důležitý. Tady projíždí policejní auto kolem autobusové zastávky příliš rychle.
Školící důstojník: Tady je zastávka autobusu a přechází tu chodec … jedeme teď rychlostí 38 kilometrů za hodinu – co myslíte, je to příliš rychle nebo pomalu?
Mladý policista: No, není to moc pomalu, ale měl bych použít brzdy a zpomalit.
Školící důstojník: Z toho, co jsme viděli, i když máte zapnutou sirénu, musíte jet pomaleji, protože jiní řidiči nereagují, jak byste potřebovali. Nám zní siréna hlasitěji než ostatním.
Aby se policejní řidiči více přiblížili skutečnému světu, byl tu nedávno instalován druhý simulátor, který umožňuje dvěma policistům natrénovat spolupráci – oba stroje se řídí stejným scénářem.
Školící důstojník: Můžeme nyní do projektu přinést své know-how – tyto dva simulátory pracují v totožném virtuálním světě.
Simulátory jsou stále složitější a složitější. Zároveň se ale přizpůsobují různým profesím na míru. V budoucnu nové tréninkové metody doplní výcvik na skutečných silnicích.
Heidi Grattenthaler, psycholožka, Centrum pro dopravu, Univerzita ve Wuerzburgu: V simulátoru můžete podnikat spousty věcí, jako je třeba trénink obzvláště nebezpečných situací, které nemohou být nacvičeny v reálu. Cvičné jízdy na silnicích však nenahradí.
Nové technologie prozatím řidiče ještě dlouho nezamění. Proto bude i bezpečnost na silnicích stále spočívat v našich rukách.
Autor: Šárka Speváková