Souhrn toho nejpodstatnějšího ve světě filmových pláten
00:00:16 Dobrý den!
00:00:19 V dnešním Filmu bude naším tématem například Odvaha.
00:00:22 Tak se jmenuje dokumentární snímek o tom, jak se tvoří socha.
00:00:25 Konkrétně jezdecká socha Jošta Lucemburského.
00:00:27 Její autor sochař a malíř Jaroslav Róna
00:00:30 vedl dokumentární dialog s filmařem Pavlem Štinglem.
00:00:33 Svou pražskou premiéru má za sebou
00:00:36 krátký animovaný film Pérák: Stín nad Prahou.
00:00:39 Snímek na motivy městské legendy z dob protektorátu
00:00:41 natočil režisér Marek Berger.
00:00:44 Zacílíme na filmové hvězdy, které letos zavítají
00:00:46 na Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech.
00:00:50 Kromě hlavních hostů organizátoři prozradili také
00:00:52 složení hlavní poroty
00:00:55 a nastínili program sekce určené pro filmové profesionály.
00:01:01 Hlavní hvězdou, ale ani ne hlavní hvězdou, ale osobností
00:01:03 letošního ročníku bude filmový a divadelní herec Willem Dafoe,
00:01:06 který má dvě nominace na Oscara.
00:01:10 V sobotu bude uveden film Pasolini, kde vytváří hlavní roli,
00:01:14 a v neděli bude Scorseseho film Poslední pokušení Krista.
00:01:19 Uvádí se v letním kině.
00:01:22 Já mám pocit,
00:01:24 že jsem ho nikdy neviděl hrát v nějaké přiblblé veselohře.
00:01:28 To jsou všechno postavy charakterních chlapů
00:01:31 a předurčuje ho k tomu i jeho fyziognomie.
00:01:35 Já jsem nadšen z toho, že přijede Charlie Kaufman,
00:01:38 protože pro všechny cinefily a milovníky filmu
00:01:40 osoba scenáristy Charlieho Kaufmana je doslova kultovní
00:01:43 a filmy jako Adaptace nebo Věčný svit neposkvrněné mysli
00:01:47 jenom při vyslovení svých názvů vyvolávají velké emoce,
00:01:50 jaké jsme zažívali u těchto filmů.
00:01:53 V hlavní porotě bude Českou republiku zastupovat
00:01:56 Marta Issová, divadelní a filmová herečka,
00:01:59 která je známá divákům v České republice, a karlovarským zejména,
00:02:02 jako hlavní představitelka filmu Děti noci Michaely Pavlátové,
00:02:05 za který získala cenu za ženský herecký výkon
00:02:08 asi před osmi lety na karlovarském festivalu.
00:02:10 Z Itálie přijede scenárista Maurizio Braucci,
00:02:13 což je jeden ze spolutvůrců slavného filmu Gomorra
00:02:17 nebo scenárista film Pasolini,
00:02:20 který uvedeme při příležitosti návštěvy Willema Dafoa.
00:02:23 Z Gruzie přijede režisér Georgij Ovašvili,
00:02:25 který natočil Kukuřičný ostrov,
00:02:28 vítězný snímek karlovarského festivalu z roku 2014,
00:02:31 nebo z Ameriky přijede producent Jay Van Hoy,
00:02:33 vynikající postava nezávislého filmu,
00:02:36 který produkoval například filmy Iry Sachse
00:02:39 nebo American Honey,
00:02:42 což je film, který byl v soutěži v Cannes v letošním ročníku.
00:02:46 Je tady velká delegace našeho zahajovacího filmu,
00:02:49 filmu Anthropoid, přijede režisír Sean Ellis,
00:02:52 přijede představitel Jana Kubiše Jamie Dornan,
00:02:55 přijede vynikající britský herec Toby Jones,
00:02:59 který ve filmu také hraje.
00:03:01 Film jde do distribuce v Americe 12. srpna,
00:03:04 teď se douzavřela distribuce do Anglie
00:03:07 a čeká se na to, a už je to velmi blízko,
00:03:09 kdo bude mít práva pro zbytek světa,
00:03:12 a od toho se bude odvíjet, kdo bude mít film v české distribuci.
00:03:15 Já bych chtěl zmínit významného hosta,
00:03:19 a to je šéfproducent Amazon Studios Ted Hope,
00:03:23 který dnes patří mezi nevýznamnější hráče
00:03:27 filmového byznysu,
00:03:29 protože jak se mění celková distribuce filmu,
00:03:32 tak Amazon Studios začalo hrát klíčovou roli v tom,
00:03:36 kdo film koupí, kdo film uvidí,
00:03:40 jestli film půjde do kin, na jak dlouho půjde do kin
00:03:43 nebo jestli půjde rovnou VOD platformu,
00:03:46 tak on přijede diskutovat s evropskými distributory,
00:03:49 s producenty a stráví čtyři dny v Karlových Varech,
00:03:52 abychom měli šanci probrat,
00:03:55 co teď všechny distributory a producenty pálí nejvíc.
00:04:10 Americké sci-fi Den nezávislosti: Nový útok.
00:04:13 Před 20 lety vymezil snímek režiséra Rolanda Emmericha
00:04:17 žánr katastrofického filmu a přinesl nový typ
00:04:19 celosvětové katastrofy a ohrožení lidstva.
00:04:22 Nyní se vrací, aby dokončil to, co tenkrát započal.
00:04:25 Souboj lidstva s brutálním, bezcitným
00:04:28 a technologicky nadřazeným mimozemským nepřítelem.
00:04:45 Tati, nenašli ji!
00:04:48 Padá tma, musíme pátrání zastavit.
00:04:51 Francouzská komedie Léto All Exclusive.
00:04:54 Všechno začalo jako skvělá dovolená
00:04:56 s kamarády a snoubenkou v brazilském ráji.
00:04:59 Sluníčko, pláž, samba, rumba i rum.
00:05:02 Jeden den se skupina na prázdninách vypraví na výlet.
00:05:05 Z výletu do džungle se nevrátí, několik dní o ní nikdo neví,
00:05:08 a to jsou v oblasti domorodé kmeny kanibalů.
00:05:11 Až najednou se objeví kamera na selfie tyči,
00:05:14 kterou si jeden z nich vždycky všechno natáčel.
00:05:16 Ukáže se, že to nebyl výlet,
00:05:19 ale opravdový brazilský karneval katastrof.
00:05:25 Chceme právě tebe!
00:05:28 Když ukrýváš srdce, potom na to máš.
00:05:31 Americká animovaná dobrodružná komedie
00:05:34 Ratchet & Clank: Strážci galaxie.
00:05:36 Příběh dvou nepravděpodobných hrdinů, mechanika a robota,
00:05:39 kteří se snaží zastavit odporného cizince Dreka
00:05:42 od zničení všech planet v Solana Galaxii.
00:05:47 Nejdřív na festivalu v Cannes, teď premiérově i v Los Angeles.
00:05:50 Slavný režisér Steven Spielberg představil
00:05:53 novou rodinnou fantasy Obr Dobr.
00:06:24 Tenhle velikán žádné děti nejí. Je to totiž přátelský vegetarián.
00:06:28 A vymyslel ho spisovatel Roald Dahl.
00:06:30 Inspiraci v jeho knihách
00:06:33 našel už před 11 lety režisér Tim Burton.
00:06:36 Na plátno převedl snímek Karlík a továrna na čokoládu.
00:06:39 Pomyslnou štafetu teď přebírá další legenda, Steven Spielberg.
00:06:42 Ten se po pěti letech vrací ke snímkům pro děti.
00:06:45 Do kin přichází Obr Dobr.
00:07:25 Osiřelá dívka Sofie se dá dohromady s hodným obrem.
00:07:30 Společně mají v plánu zachránit svět od zla.
00:07:34 V tomto případě od lidožravých monster.
00:07:37 Spielberg do hlavní role obsadil premiérově Ruby Barnhillovou.
00:07:41 Ta ikonu světové kinematografie vnímala trochu v jiném světle.
00:07:57 Spielberg svůj talent dokazuje už přes půl století.
00:08:00 Přesto je tu řada věcí,
00:08:03 které 69letý americký rodák na filmování vždycky nemusel.
00:08:06 Překvapivě to byla práce přímo na place.
00:08:39 Alespoň na nejbližší léta to vypadá,
00:08:42 že Spielberg inspiraci našel. Za tři roky totiž chystá například
00:08:45 páté pokračování úspěšné franšízy Indiana Jones.
00:08:48 Teď ale Obr Dobr.
00:08:51 Zahraniční fanoušci dávají filmu zatím necelých 8 bodů.
00:08:54 V českých kinech bude od 1. září.
00:09:00 Cenu Pavla Kouteckého za nejlepší loňský český dokument
00:09:04 získala studentka FAMU Kristýna Bartošová,
00:09:07 a to za svůj debut, původně školní film,
00:09:10 Nebezpečný svět Rajka Dolečka.
00:09:12 Snímek, který koprodukovala Česká televize,
00:09:15 je dialogem režisérky se stárnoucím profesorem,
00:09:18 srbským nacionalistou a blízkým přítelem Ratka Mladiče.
00:09:21 Porota ocenila i odvahu, s jakou se autorka pustila
00:09:24 do poměrně komplikovaného tématu.
00:09:27 Protože mám rodinu v Bosně,
00:09:29 nemůžu se smířit s tvrzením, že Srebrenica je výmysl.
00:09:32 Chtěla jsem ho nenávidět.
00:09:37 Je ale možné, že bych ho po dvou letech pozorování
00:09:40 nakonec začala mít ráda.
00:09:44 Já jsem ten film dělala skoro pět let,
00:09:46 tak ve chvíli, kdy ho někdo takto ocení,
00:09:49 je to neuvěřitelná satisfakce a hrozně dobrý pocit,
00:09:52 i když samozřejmě jakékoli reakce diváků jsou důležité
00:09:55 a vážím si jich stejně. Jsem za tu cenu strašně vděčná
00:09:58 a doufám, že nám nějak pomůže v další distribuci toho filmu,
00:10:01 aby ho vidělo ještě víc lidí.
00:10:04 Mám z toho strašnou radost, opravdu strašnou.
00:10:09 Nás ten film zaujal nejen zvláštní formální strukturou,
00:10:12 která se blížila téměř dramatu, měla napětí, měla záletku,
00:10:15 ale také silou výpovědi,
00:10:17 kdy jde o nějakou studii určité postavy
00:10:20 a nějakého názorového vývoje
00:10:23 a poměrně razantního názorového postoje.
00:10:26 Zároveň autorka se v příběhu sama dost výrazně angažuje
00:10:31 a sama prochází různými tlaky, napětím a konfrontacemi.
00:10:37 Možná je to o to větší úspěch, že je to dokumentární debut,
00:10:41 a autorka je stále studentkou FAMU.
00:10:44 To se nám také líbilo.
00:10:47 Celkově ten film působí průbojně, odvážně, zajímavě.
00:10:50 A to, co se u mnoha jiných filmů tolik neprojevovalo,
00:10:54 že měl opravdu silný příběh
00:10:57 a že možná ani autorka sama během natáčení,
00:11:00 tím pádem i vyprávění toho příběhu,
00:11:03 netušila, kam ten příběh přesně míří
00:11:06 a jak se ta zápletka přesně rozplete.
00:11:09 Rozhodla jsem se, že ho zkusím pochopit.
00:11:12 Přistupuji na jeho hru,
00:11:15 stejně jako on přistupuje na mou při vytváření tohoto filmu.
00:11:18 To filmuj, to je Chvostkův reflex.
00:11:21 Dokážu ale ustát toto setkání?
00:11:26 Já jsem prostě chtěla zjistit, kdo Rajko Doleček je,
00:11:29 protože mi nešlo vůbec dohromady,
00:11:32 že někdo tak neuvěřitelně inteligentní,
00:11:34 sečtělým vzdělaný, člověk, který opravdu upřímně miluje život,
00:11:37 má rád lidi, může zpochybňovat masakr v Srebrenici
00:11:40 a mluvit o tom, že si za to muslimové mohli sami
00:11:44 a že jich tam bylo jen pár stovek
00:11:47 a ještě bůhví odkud byli, mi připadá neuvěřitelně brutální.
00:11:50 Jeho oslava generála Mladiče a láska k němu,
00:11:54 to byl pro mě obrovský kontrast
00:11:57 a chtěla jsem zjistit, kde se to v takovém člověku bere.
00:12:01 Co teď děláte, na čem pracujete nebo co máte v hlavě?
00:12:04 Já jsem momentálně na stáži na AVU,
00:12:09 protože jsem chtěla zkusit ještě jiný obor
00:12:12 a jiný způsob práce s obrazem a se zvukem.
00:12:15 Musím teď začít připravovat svůj absolventský film na FAMU.
00:12:18 Kam se budu dál konkrétně ubírat, zatím ještě nevím.
00:12:21 Mám to hodně otevřené
00:12:24 a zkoumám nové věci, nové obory, takže těžko říct.
00:12:28 Svou pražskou premiéru na Nákladovém nádraží Žižkov
00:12:31 má za sebou krátký animovaný film Pérák: Stín nad Prahou.
00:12:35 Snímek na motivy městské legendy z dob protektorátu
00:12:38 o maskovaném mstiteli,
00:12:40 který je vybaven speciální odpruženou obuví.
00:12:54 Pérák je postava, která vznikla v lidové slovesnosti
00:13:01 už během okupace Československa za druhé světové války.
00:13:04 To je na tom to nejoriginálnější.
00:13:07 Ta postava nevznikla z pera nějakého autora, kreslíře
00:13:10 nebo spisovatele. To opravdu vzniklo z různých zdrojů,
00:13:14 kdy se začaly říkat zkazky, takže je to ryzí urban legenda.
00:13:17 Myslím, že nejzásadněji mě oslovil pražský genius loci.
00:13:21 Já nejsem z Prahy,
00:13:23 nastěhoval jsem se sem, když jsem začal studovat FAMU,
00:13:26 a bydlel jsem na koleji přímo v centru, ve staré Praze,
00:13:29 poblíž Staronové synagogy.
00:13:31 A to místo mi hrozně připomínalo Foglarova Stínadla
00:13:34 a říkal jsem si, tady to inspirovalo mnohem víc lidí,
00:13:37 sem se takový nějaký příběh a postava hodí.
00:13:40 Začal jsem přemýšlet,
00:13:43 který komiksový hrdina by byl ideální pro starou Prahu,
00:13:46 a došlo mi, že tady existuje Pérák,
00:13:49 a že základ té legendy je natolik univerzální,
00:13:52 že ho můžete uchopit jakýmkoli způsobem,
00:13:54 protože urban legenda spočívá jenom v tom,
00:13:57 že je mstitel, co skáče na odpružených botách
00:14:00 a bojuje proti nacistům.
00:14:03 Proto každá dosavadní adaptace je úplně jiná a originální.
00:14:16 Proto jsem věděl,
00:14:19 že i když je tady jeden animovaný film od Jiřího Trnky,
00:14:22 tak pořád je dost prostoru
00:14:24 natočit v úplně jiném žánru úplně jiný film.
00:14:27 Pérák Jiřího Trnky má ohromnou zásluhu v tom,
00:14:30 že vznikl hned po válce,
00:14:33 a tím pádem dost zásadně spoluvytvářel mýtus té postavy.
00:14:36 Takže tady je velká zásluha,
00:14:39 ale na druhou stranu jsem měl pocit,
00:14:41 že by to byla škoda, kdyby tohle byla jediná představa Péráka
00:14:45 jako kominíčka, který groteskním způsobem zatápí Němcům,
00:14:49 a je to všechno takové úsměvné.
00:14:52 Já jsem si řekl, že se to dá pojmout i temněji,
00:14:56 a nebát se nějaké morbidnosti válečných hrůz.
00:15:12 Já jsem se inspiroval, protože jak už jsem zmínil,
00:15:16 v dětství jsem četl Foglara, Rychlé šípy, staré komiksy,
00:15:21 a především trilogie Stínadla, tak mě inspirovaly právě v tom,
00:15:25 kde se příběh odehrává, jakou to má atmosféru.
00:15:29 Další inspirační vlivy byly asi hodně
00:15:33 americké a britské komiksy z 90. let,
00:15:36 především Hellboy, populární u nás,
00:15:39 a Liga výjimečných. I film Sin City,
00:15:42 který tehdy, když jsem chodil na střední školu,
00:15:45 dejme tomu po roce 2000,
00:15:47 to byla opravdu první vlna komiksových filmů,
00:15:50 tak mě napadlo, že by bylo zajímavé
00:15:53 tuhle nostalgii foglarovek propojit se současnou vlnou,
00:15:57 svézt se na vlně současného boomu komiksových filmů
00:16:01 a spojit tyhle dva generačně docela odlišné fenomény.
00:16:08 Jestli je někdo cílovým publikem tohoto filmu, tak teenageři.
00:16:14 Je tam nějaká míra brutality,
00:16:17 ale upřímně řečeno to dnes může být standard.
00:16:21 Tento film vznikl jako absolventský film na FAMU,
00:16:24 to znamená, tam je docela běžné,
00:16:26 že člověk si spoustu profesí dělá sám,
00:16:29 od scénáře přes vizuální stránku až po animaci.
00:16:32 Já jsem se držel tohoto modelu, že to je autorský film,
00:16:35 ale nakonec to bylo produkčně tak náročné,
00:16:38 že jsem si přizval hodně kamarádů, aby mi s tím pomohli.
00:16:44 Začneme to nabízet producentům a koproducentům
00:16:49 a budeme je přesvědčovat, že by z toho mohl být skvělý
00:16:53 buď celovečerní film, nebo ještě líp seriál.
00:17:16 Odvaha, tak se jmenuje dokumentární snímek o tom,
00:17:19 jak se tvoří socha.
00:17:22 V období 30 měsíců vznikala jedna z deseti největších
00:17:24 jezdeckých bronzových soch na světě, která dnes zdobí Brno,
00:17:28 jezdecká socha Jošta Lucemburského.
00:17:30 Její autor, sochař a malíř Jaroslav Róna,
00:17:33 vedl dokumentární dialog s filmařem Pavlem Štinglem.
00:17:36 Sledovat vznik sochy je vždycky velká šance,
00:17:39 protože ono se to opravdu děje jednou za sto let.
00:17:44 Já nevím, jestli Brno ještě někdy v tomto století chystá
00:17:47 takhle velkou sochu, asi ani Praha,
00:17:49 a je to opravdu něco mimořádného nejen být u toho,
00:17:52 že je to tak velká socha, ale být u toho vzniku.
00:17:55 Když se to sestříhá, pak ten film najednou vám nabídne,
00:17:58 že to před vámi vyroste,
00:18:00 a to je samozřejmě ten zázrak sběrného dokumentu.
00:18:04 A v tomhle případě je tam ještě pro mě ten dlouhodobý dialog.
00:18:08 My se s Jardou známe od školy, když vznikli Tvrdohlaví,
00:18:11 a známe i z natáčení třeba Pomníku Franze Kafky,
00:18:15 kde jsme spolu vedli taky dvouletý dialog
00:18:18 a pak z toho byl film a dodnes ho rád rozdávám,
00:18:22 protože je to takový zázrak, být u toho.
00:18:26 Líbí se vám víc dílo pana Róny, nebo on jako osobnost?
00:18:33 Hovořit o díle, já, který jsem mu tak blízko, je těžké,
00:18:37 protože už asi nejsem objektivní.
00:18:40 Mě baví, že je to velmi často vtipné,
00:18:42 mě baví, že on je vlastně takový kanál na svoje sny,
00:18:47 že opravdu úplně spontánně na plátna do modelace dává vize,
00:18:51 které si maluje na papírky.
00:18:54 Pro mě je vždycky důležitý příběh.
00:18:57 On je příběh někoho, kdo z nějakého podnětu,
00:19:00 že někde vidí kluky hrát si s míčem,
00:19:03 a teď si z toho udělá takovou mazaninku,
00:19:06 dává si to do šanonu
00:19:08 a pak najednou je taková výzva, soutěž a on vytáhne něco,
00:19:11 co vůbec nevypadá, že by z toho něco mělo být,
00:19:14 a je z toho nakonec socha.
00:19:17 Čili jeho proce pro mě je velice zajímavý,
00:19:20 nezávisle na tom, že máme nějaký osobní vztah a jsme přátelé.
00:19:23 Ale musím říct, že on taky má pro mě teď
00:19:26 velké charisma v tom, že dozrál.
00:19:29 Jak jsme všichni starší, některé věci jsme si zformulovali.
00:19:33 On hovoří o prostoru, veřejném prostoru.
00:19:36 Mně to strašně připomíná i to,
00:19:39 jak my zase mluvíme o veřejném prostoru v mediaci,
00:19:43 každý už to umíme lépe pojmenovat
00:19:46 a on, když jsme dělali o tom pomníku Franze Kafky,
00:19:52 tak on trošku objevoval, jak se velká socha dělá.
00:19:56 To byl samozřejmě taky mimořádný objekt.
00:19:59 A teď už on je v tom doma,
00:20:02 takže právě spíš řeší souvislosti, proporce, město,
00:20:05 a taky bohužel v tomto případě musel řešit reakci veřejnosti,
00:20:09 ze které se myslím léčí dodnes.
00:20:13 Vy tím začínáte ten dokument. Proč ten časový skok,
00:20:17 že nejprve ukazujete závěr, ty reakce,
00:20:20 a potom teprve zrod té sochy?
00:20:23 Tady to skutečně byl úmysl,
00:20:26 protože jsem se chtěl vrátit k tomu,
00:20:29 kdy jsme v Brně prožili těch pár dnů,
00:20:32 a reakce veřejnosti podporovaná médii, dryáčnickými médii,
00:20:37 byla hodně neurvalá,
00:20:40 čili já jsem to chtěl z tohoto momentu otevřít,
00:20:43 na to si asi každý ještě lehce vzpomene,
00:20:46 když se tam řešily takové banality, že socha něco stojí,
00:20:50 on tahle mimochodem stála tak půlku, než by měla stát,
00:20:53 a že si někdo dovoluje do veřejného prostoru něco dát,
00:20:57 že to bylo staré zastupitelstvo, a tak tohle si z toho myje ruce,
00:21:00 prostě mělo to všechny rysy té naší podivné doby,
00:21:04 která není moc uctivá,
00:21:07 a tak jsem to otevřel přes okamžik,
00:21:10 kdy se socha instaluje do Brna
00:21:14 a taky trochu proto, že upřímně řečeno,
00:21:16 pro dokumentaristu je krásné být u toho,
00:21:19 ale docela těžké sestřihnout přímočarý, jednoduchý postup,
00:21:23 který sice trvá dva roky,
00:21:25 ale když to uděláte jako recepturu,
00:21:28 tak na tu hodinu, hodinu a půl je to dlouhé,
00:21:31 takže se to musí nějak vystavět.
00:21:34 To je něco naprosto výjimečného, tahle socha,
00:21:37 protože sochař nebo architekt totiž neumístil toho koně
00:21:41 na jednu římsu,
00:21:44 ale pod nohy mu dal jenom takové podstavce,
00:21:48 které najednou působí pocitově
00:21:52 jako prodloužení a rozšíření těch nohou.
00:21:59 Myslím si, že u tohoto jsem dostal
00:22:03 první impuls změny proporce nohou.
00:22:08 Všimněte si mimochodem,
00:22:11 že ta kresba má podobnou proporci i hlavy.
00:22:15 Takovou delikátní hlavu.
00:22:19 Takže já si myslím, že mi k tomu všemu dopomohl svatý Martin.
00:22:25 Mluvili jste také o tom, proč jsou důležité pomníky,
00:22:28 s vámi tedy spíše spojený Památník ticha Bubny,
00:22:31 proč jsou pomníky a památníky důležité?
00:22:35 To je stejné jako s touto sochou. To je paměť.
00:22:38 Paměť je něco, co se dnes nám dostává čím dál víc do hovorů,
00:22:43 protože my možná si víc a víc tady v té plytké době uvědomujeme
00:22:47 důležitost pojmenování identity.
00:22:51 My samozřejmě svoji identitu neztratíme, my ji máme v sobě,
00:22:55 ale čím dál tím hůř se to vyjadřuje,
00:22:59 protože máme mnohem víc komunikace,
00:23:02 furt někam emailujeme, furt s někým telefonujeme,
00:23:05 jsou to banální věci.
00:23:08 Ta překomunikovanost je trošku blok k tomu,
00:23:11 abychom si uvědomili, odkud a kam jdeme,
00:23:14 a ta socha nebo třeba ten film je najednou ten moment,
00:23:18 kdy to opravdu musíte vyjádřit hodně koncentrovaně.
00:23:22 A to jako kdyby bylo v rozporu s dobou.
00:23:25 Čili ta paměť, ať už děláte třeba muzeum nebo památník,
00:23:29 když tam má být vyjádřená,
00:23:32 takže to někdo chce ještě taky přečíst,
00:23:35 to musíte teda hodně čistit,
00:23:38 aby to sdělení bylo jasné, a přitom hluboké.
00:23:41 A to je společný jmenovatel.
00:23:44 Socha Jošta Lucemburského je podle autora alegorií odvahy,
00:23:48 byť někteří historici říkají,
00:23:50 že on vlastně moc odvážný nebyl, že byl spíš diplomat,
00:23:53 nicméně i vy jste ten film nazval Odvaha.
00:23:56 V jakých všech rovinách jste v tom odvahu viděl?
00:23:59 Tady je vždycky důležité si uvědomit,
00:24:02 o čem to vlastně děláte. Já jsem si hned na začátku,
00:24:05 i když všichni tomu říkali Jošt,
00:24:08 tak jsem zjistil, že ono to vůbec nemá být o Joštovi.
00:24:10 To, že on byl zvláštní panovník, trochu pletichář,
00:24:13 než ho korunovali, tak ho otrávili,
00:24:18 to je prostě nějaká hra historiků.
00:24:21 Ale ve skutečnosti architekt Hrůša, který řešil prostor,
00:24:24 v podstatě tomu náměstí vetkl platónské ctnosti,
00:24:26 a k tomu taky ta odvaha byla koncipována.
00:24:29 To, že tomu potom někdo,
00:24:32 protože vždycky nějaké zastupitelstvo,
00:24:34 každý je chytrý, musí něco přidat,
00:24:37 takže pak přidali dedikaci Joštovi,
00:24:40 který samozřejmě s Brnem je nějak spojený
00:24:43 v hierarchii panovníků nejvýš,
00:24:45 to je asi nějaká společenská rétorika.
00:24:49 Já to ani neposuzuji jako dobře nebo špatně.
00:24:52 V každém případě ta socha je odvaha.
00:24:54 A to je pro mě nadčasové téma.
00:24:57 Já vlastně v tom dokumentu nemám rád,
00:25:00 když je tam jenom dějepis,
00:25:02 když tam je něco, nad čím už máme tlustou čáru,
00:25:06 a pak se koukáme, jestli má přilbu takhle nebo takhle,
00:25:09 jestli je historicky správně...
00:25:11 Odvaha je něco, co strašně potřebuje i naše doba.
00:25:14 A v momentě, kdy ji někdo takhle pompézním způsobem vyjádří,
00:25:17 tak je to téma, které mě zajímá.
00:25:19 Z Filmu je to vše. Mějte se hezky a na shledanou za týden.
00:25:24 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2016
Souhrn toho nejpodstatnějšího ve světě filmových pláten
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 11