Miloš Forman dostal cenu za celoživotní dílo; Sophie Lellouche; Festival severských filmů; Vrahem z povolání – Utrpení soudce Karla Vaše
00:00:15 Dobrý den, přátelé! Zvu vás do světa filmu.
00:00:19 Na úvod nabízím tradičně přehled filmových událostí uplynulých dnů.
00:00:22 Slovenská režisérka Mira Fornayová
00:00:25 získala za film Můj pes Killer hlavní cenu
00:00:28 42. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Rotterdamu.
00:00:31 V české premiéře bude film uveden na Febiofestu.
00:00:34 Máme i další informace o letošním Febiofestu.
00:00:37 Přijede řada významných hostů.
00:00:43 Nás provází slušné renomé.
00:00:45 To, že se k nám hosté rádi vracejí, se potvrdí letos,
00:00:49 protože někteří z oceněných nositelů Kristiánů
00:00:53 za celoživotní přínos světové kinematografii
00:00:57 se letos na chvíli tady zastaví.
00:01:00 Začal mezinárodní filmový festival Berlinale 2013.
00:01:04 O Zlatého medvěda se tento rok utká 19 snímků.
00:01:07 K nejočekávanějším premiérám patří nové filmy
00:01:10 režisérů Stevena Soderbergha či Gus Van Santa.
00:01:13 Letos je program mezinárodního festivalu bez české účasti.
00:01:18 V Londýně proběhla slavnostní premiéra filmu Dana Mazera.
00:01:22 Tento scenárista a spisovatel,
00:01:24 který je podepsán například pod černou komedií Borat,
00:01:27 přichází s novou komedií Dávám tomu rok.
00:01:30 Ve snímku o svatbě a manželství
00:01:33 hrají například Minnie Driver a Simon Baker.
00:01:49 V Los Angeles se udělovalo ocenění Annie Award.
00:01:52 Nejlepším animovaným filmem byl vyhlášen
00:01:55 Disneyho snímek Raubíř Ralf.
00:01:58 Debut režiséra Riche Moora je nominován na Oscary.
00:02:02 Po novém akčním filmu Arnolda Schwarzeneggera
00:02:05 přichází s novinkou i Sylvester Stallone.
00:02:08 Bullet to the Head od režiséra Waltera Hilla
00:02:11 vypráví o nájemné vrahovi z New Orleansu.
00:02:14 Po uvedení do amerických kin to vypadá na další akční propadák.
00:02:17 Špatnou diváckou návštěvnost měl i snímek Konečná.
00:02:20 Vrahem z povolání, utrpení soudce Vaše.
00:02:23 Dokumentární film,
00:02:25 který zachytil svědectví obětí prokurátora a soudce Karla Vaše.
00:02:28 Film, který míří do kin nebo je k vidění na internetu,
00:02:32 se zabývá problémem vyrovnání se s minulostí
00:02:34 a existence spravedlnosti.
00:02:38 Podívejte se, já nejsem anděl, určitě jsem dělal mnoho chyb.
00:02:45 Ale vcelku mám čisté ruce a čisté svědomí,
00:02:48 že jsem žádnou lumpárnu. nečestné věci nedělal.
00:02:52 Režisér Miloš Forman dostal v Los Angeles cenu
00:02:55 za celoživotní dílo od Sdružení amerických režisérů.
00:02:58 Na předání ale nepřišel. Skolil ho virus a horečky.
00:03:09 Jedna z největších poct,
00:03:11 které se režisérovi v Hollywoodu může dostat, cena od kolegů.
00:03:32 Miloš Forman poděkoval jen na dálku.
00:03:35 Do Los Angeles nepřiletěl,
00:03:38 protože se necítí dobře a nechce veřejně vystupovat.
00:03:41 Jedna z mála výjimek. Nedávné natáčení dokumentu.
00:03:44 Stárnutí je blbec, jak říkával pan Werich.
00:03:47 Pro Formana se uzavřel jeden kruh.
00:03:50 Sdružení režisérů mu pomohlo na začátku zámořské kariéry.
00:03:53 Přimluvilo se, aby Taking Off mohl točit s Miroslavem Ondříčkem.
00:03:57 Teď od stejné skupiny získal prestižní cenu,
00:03:59 kterou od války obdrželo jen 33 režisérů.
00:04:03 Forman dobyl Hollywood až druhým americkým filmem.
00:04:06 Přelet nad kukaččím hnízdem získal 5 Oscarů.
00:04:09 V těchto místech se natáčela závěrečná scéna Vlasů.
00:04:12 Tady ale také skončila naděje,
00:04:14 že se Formanovi tímto muzikálem podaří zopakovat
00:04:17 fenomenální úspěch, který zaznamenal s Přeletem.
00:04:20 Vlasy, vracející se k vietnamské válce,
00:04:23 dokázaly pár let po jejím skončení zasáhnout diváky
00:04:26 spíš mimo Spojené státy. Po Ragtime ale přišel Amadeus.
00:04:29 Tím Forman definitivně vstoupil mezi americké legendy.
00:04:33 I řada pozdějších filmů vyvolala slušný ohlas.
00:04:35 Nejen ve Spojených státech.
00:04:38 Ale 8 Oscarů jako Amadeus už žádný nezískal.
00:04:55 Píše se rok 1960
00:04:58 a Alfred Hitchcock právě natáčí svůj nový film.
00:05:01 Film, který má rozhodnout o jeho úspěchu nebo zatracení.
00:05:04 Film, kterému téměř nikdo nevěří
00:05:07 a za který se sám Hitchcock musí zaručit
00:05:09 filmovému studiu svým majetkem.
00:05:12 Film, který se stane legendou.
00:05:15 Co ale zrození fenoménu jménem Psycho předcházelo?
00:05:18 Drama Hitchcock odhaluje nejen historii natáčení
00:05:21 jednoho z nejslavnějších filmů všech dob,
00:05:24 ale také podmanivý milostný příběh slavného režiséra a jeho ženy.
00:05:26 Úspěšná scenáristka mu byla celý život inspirací i oporou.
00:05:30 V hlavních rolích Helen Mirren a Anthony Hopkins.
00:05:41 Arnold Schwarzenegger se vrací
00:05:43 v očekávaném akčním thrilleru Konečná.
00:05:46 Definitivně vyměnil guvernérskou židli
00:05:49 za šerifskou placku v zapadákově u mexických hranic.
00:05:52 Šéfovat bandě neschopných policistů
00:05:54 v poklidné zašívárně není žádné umění.
00:05:57 Dny plné nudy utne až telefonát agenta FBI.
00:06:00 Při převozu z Las Vegas do mexické věznice
00:06:03 totiž uprchl nebezpečný boss mexické mafie.
00:06:06 Poslední překážkou na cestě ke svobodě je šerifovo městečko.
00:06:15 Film Maniak je Jackem Rozparovačem 21. století.
00:06:18 Odehrává se v současném Los Angeles.
00:06:21 Jde o obrazově odvážný psychologický,
00:06:24 hluboce děsivý výlet do noční můry vraha a jeho obětí.
00:06:27 V hlavní roli Elijah Wood.
00:06:36 Hraný debut mladé francouzské režisérky
00:06:38 přináší příběh svérázné lékárnice Alice,
00:06:41 která nachází únik ze samoty
00:06:44 ve filozofických filmech Woodyho Allena.
00:06:46 V nich totiž dokáže najít odpověď na všechno.
00:06:49 Když potká Vincenta, dokonalého partnera,
00:06:52 zdá se, že konečně našla lásku svého života.
00:06:55 Ale seznámí se i s Viktorem,
00:06:57 který dosud neviděl ani jeden Allenův film,
00:07:00 ale převrátí její život naruby.
00:07:03 Který z těch dvou je tedy ten pravý?
00:07:06 Režie Sopfie Lellouche.
00:07:08 Ve Filmu 2013 máme i exkluzivní rozhovor
00:07:11 s francouzskou režisérkou Sophie Lellouche.
00:07:14 V Paříži s ní natáčela Lucie Klímová.
00:07:32 Paříž - Manhattan je příběh jedné mladé ženy.
00:07:36 Je svým způsobem uzavřena ve světě filmů Woodyho Allena,
00:07:40 protože má problém žít svou vlastní realitu.
00:07:43 Takže komunikuje s Woody Allenem, který je jejím mentorem.
00:07:46 Žije ve svých snech, sní o lásce a ideálech.
00:08:07 Woody Allen je pro mě existenciální filmař.
00:08:12 Ptá se po tom, kdo jsme, odkud pocházíme,
00:08:15 pokládá existenciální otázky ohledně našeho života.
00:08:18 Pro mě je to zcela zásadní kinematografie.
00:08:32 První film, který jsem od Woodyho viděla, byl Hanna a její sestry.
00:08:35 Stejně jako Alice v mém filmu.
00:08:38 Když jsem ten film viděla, byl to pro mě šok.
00:08:40 Nerozuměla jsem všemu, byla jsem mladá,
00:08:43 ale i tak to pro mě byla bohatá zkušenost.
00:08:46 Ten snímek vypráví o hudbě, o poezii, literatuře,
00:08:49 o partnerství, o přátelství a integritě.
00:08:52 Woody v tom filmu otevřel desetitisíce důležitých témat,
00:08:55 a to mě velmi ovlivnilo.
00:09:06 Jeho genialitu vidím v tom,
00:09:11 jak nás dokáže rozesmát tou svou ležérností,
00:09:14 a zároveň mluvit o tak důležitých a základních tématech.
00:09:17 Takže všechny filmy Woodyho Allena,
00:09:19 ač jsou to komedie, lze brát velmi vážně.
00:09:22 Vybral si komedii, podle mě je to velmi náročný žánr,
00:09:25 protože jako režisér riskujete, že diváci možná nepochopí
00:09:29 obě strany vašeho vyprávění, ale jen tu povrchní.
00:09:32 Ve všech filmech Woodyho Allena jsou dvě verze
00:09:34 a on nechává své diváky, aby si vybrali.
00:09:51 Když jsem točila Paříž - Manhattan,
00:09:54 tak mě Woody jen podporoval, dodával mi kuráž.
00:09:57 Ale zároveň mi ponechal úplnou svobodu.
00:10:00 Myslím, že pochopil, jak důležitý pro mě je,
00:10:03 ale zároveň mě nechtěl ovlivňovat.
00:10:06 Už u scénáře mi nedával žádné rady.
00:10:09 Jedinou věc, kterou mi řekl, ať pokračuji a točím další filmy.
00:10:29 Natáčení s Woody Allenem bylo kouzelné.
00:10:32 Přijel na natáčení úplně sám, autem z hotelu.
00:10:35 Byl to můj první natáčecí den. Bylo to až surrealistické.
00:10:51 Mám štěstí, že jsem natáčela svůj debut ve Francii.
00:10:57 Systém a kinematografický zákon, který máme,
00:10:59 nám režisérům opravdu hodně pomáhá.
00:11:02 Samozřejmě realizace filmu je náročná, ale zůstává reálná.
00:11:05 Svérázná adaptace pohádky od bratří Grimmů
00:11:08 a páté volné pokračování Smrtonosné pasti.
00:11:11 Dvě filmové novinky v zahraničních premiérách.
00:11:14 Pohádka o perníkové chaloupce patří mezi klasiku.
00:11:17 Režisér Tommy Wirkola se inspiroval verzí bratří Grimmů
00:11:20 a natočil film na pomezí akčního hororu a komedie.
00:11:24 Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic.
00:11:54 Sourozence příhoda z dětství zocelila.
00:11:58 V dospělosti se dokonce živí zabíjením čarodějnic.
00:12:01 V titulních rolích se představí Jeremy Renner a Gemma Arterton.
00:12:04 V českých kinech můžete film vidět od 28. února.
00:12:09 Bruce Willis se vrací se svou nejslavnější filmovou rolí,
00:12:12 tedy jako policajt John McClane,
00:12:15 který vždycky nakonec přežije všechny a všechno.
00:12:18 Páté volné pokračování Smrtonosné pasti
00:12:21 s podnázvem Opět v akci nás zavede do Moskvy,
00:12:24 kde se hlavní postava soustředí na záchranu svého syna
00:12:27 a zničení tamní teroristické buňky.
00:12:34 První film Smrtonosná past byl natočen v 80. letech,
00:12:38 odstartoval hereckou kariéru Bruce Willise
00:12:41 a nadšení z něj byli fanoušci i filmoví kritici.
00:12:44 Film byl nominován na několik Oscarů
00:12:47 a vznikla další pokračování.
00:13:06 Jak se s pátým pokračováním vypořádal režisér John Moore,
00:13:09 uvidíte od 14. března v českých kinech.
00:13:13 Severský filmový klub už potřetí přichází s pravidelnou přehlídkou
00:13:16 toho nejlepšího ze severské kinematografie. Tady je pozvání.
00:13:22 Od 11. února bude k vidění 15 severských filmů v 7 městech.
00:13:25 Diváci se můžou těšit například
00:13:28 na dánskou komedii Adamova jablka
00:13:31 i na současnou akční komedii z Norska Fuck up.
00:13:35 Někdo říká, že Seveřané neumějí udělat komedii,
00:13:40 aby to nebyla nějaká tragédie,
00:13:42 ale umějí dělat veselé komedie,
00:13:45 zároveň najdeme nějaká dramata,
00:13:48 takže každý milovník různých žánrů si něco najde.
00:13:51 Myslím, že tam tentokrát nemáme žádný horor.
00:13:54 Hodně lidí má rádo severské země, jezdí tam za přírodou,
00:13:57 obdivují hory, řeky, všechny viditelné věci.
00:14:00 A vlastně ten film nám dovolí udělat takové šmírácké okénko,
00:14:03 prostě mrknout se i do té kultury.
00:14:06 Festival je jako každý rok vybaven titulky i pro neslyšící.
00:14:09 Titulky barvíme, každá postava má vlastní barvu titulků.
00:14:12 Když jsme to začali dělat,
00:14:15 měli jsme hodně pozitivních ohlasů i od slyšícího publika.
00:14:18 Lidé jak nemají severské jazyky naposlouchané,
00:14:22 tak i to, že každá postava má svou barvu titulku,
00:14:25 jim pomáhá v orientaci filmu.
00:14:29 Rádi bychom ukázali ostatním, velkým festivalům,
00:14:32 že lze jejich filmy přizpůsobovat i neslyšícímu publiku.
00:14:37 Takže my ukazujeme cestu, byť na menšinovém žánru.
00:14:42 Festival probíhá od 11. do 23. února
00:14:44 v Praze, Brně, Teplicích, Železném Brodě a Plzni.
00:15:24 Naším hostem je autor scénáře filmu,
00:15:27 ukázku z něho jsme právě viděli, historik Pavel Paleček.
00:15:33 Jste historik, tak je zřejmé, jak jste se k tématu soudce
00:15:36 Karla Vaše dostal, nicméně jaká byla cesta k dokumentu?
00:15:40 Bylo prvotním bodem to, když jste ho získal pro rozhovor?
00:15:43 Já jsem se už na vysoké škole dozvěděl,
00:15:48 že existuje nějaký Karel Vaš,
00:15:50 který pomáhal "čistit" území Československa
00:15:53 od emigrantů ze Sovětského svazu,
00:15:56 kteří v masarykovské republice našli azyl.
00:15:59 A pak jsem s hrůzou zjistil, že je to tentýž Karel Vaš,
00:16:02 který byl aktivní v procesu s generálem Píkou.
00:16:05 A musím říct, že mě mrazilo,
00:16:08 když jsem ho poprvé v životě viděl.
00:16:11 Bylo to zajímavé setkání právě proto,
00:16:14 že potkáváme spoustu obětí toho režimu,
00:16:18 ale málokdo z těch antihrdinů, lidí, kteří ho pomáhali budovat,
00:16:21 je ochotný vůbec s vámi mluvit.
00:16:24 Ta cesta byla taková,
00:16:27 že nejprve v rámci svého studia jste se s ním setkal,
00:16:31 čistě ze zájmů historických, a teprve potom jste se rozhodl...?
00:16:34 Až mnoho let poté, co jsem byl upozorněn na to,
00:16:37 že on je ochoten o tom mluvit,
00:16:40 že dokonce cítí potřebu o tom mluvit,
00:16:44 tak jsem ho ještě s kolegou kontaktoval a on byl ochoten.
00:16:49 Velmi jednoduché to bylo, domlouvat s ním rozhovor?
00:16:52 Jednoduché to nebylo. Stále jsem se obával toho,
00:16:55 že to přeruší nebo nebude chtít pokračovat,
00:16:58 a místo toho mě naprosto šokoval tím,
00:17:02 že na prvním natáčecím dnu, který byl zároveň posledním,
00:17:06 tak jsme natáčeli osm a půl hodiny v kuse,
00:17:09 on mluvil osm a půl hodiny v kuse, aniž by se napil nebo jedl.
00:17:13 Mezitím polovina štábu nám odpadla,
00:17:16 došly baterky v mikroportu a usnul zvukař,
00:17:20 ale on mluvil, mluvil a mluvil.
00:17:23 Ten film je vynikající, pro mě skvělý rytmus,
00:17:26 úplně výborné konstatování, větší než emoce,
00:17:29 ale o to silnější emoce to vyvolává. Záměr?
00:17:32 My jsme se snažili ukázat kontrast toho,
00:17:36 jakým způsobem hovoří oběti o Karlu Vašovi
00:17:40 a jakým způsobem o tom mluví on,
00:17:43 protože on nejenže necítí jakoukoli vinu, což je známo,
00:17:47 ale on je dokonce pyšný na to, co v životě dokázal.
00:17:50 A ten kontrast sám o sobě je hrozivý.
00:17:53 A přesně takový byl i jeho život.
00:17:55 Když jste s ním točil,
00:17:58 jak se vytváří vztah k 96letému člověku?
00:18:01 Je tam pořád nějaký pocit "on je vinen"?
00:18:05 Nebo už to stáří vlastně překryje všechny další věci.
00:18:09 Někdy je to tak, někdy onak, jak na to koukám.
00:18:13 Ono to bylo hrozně zvláštní v tom,
00:18:18 že když jsem si pustil záznam toho rozhovoru,
00:18:21 tak jsem měl pocit, že on mluví, jako kdyby diktoval protokol.
00:18:24 On strašlivě si dává pozor na každou formulaci
00:18:27 a snaží se neopakovat, velice srozumitelně,
00:18:30 jako kdyby diktoval,
00:18:33 jako kdyby byl vyšetřován nebo vyšetřoval.
00:18:36 A po těch osmi a půl hodinách,
00:18:39 kdy nás absolutně vyčerpal, byť v tak vysokém věku,
00:18:42 tak já jsem se jenom zamyslel, probůh, co prožívali lidi,
00:18:45 když jemu bylo třicet, a on někoho přes noc vyšetřoval?
00:18:48 Protože o něm je známo, že ty lidi týral.
00:18:51 Ale kromě toho samozřejmě je zvláštní ještě tím,
00:18:54 že na rozdíl od lidí, jako byl Alois Grebeníček,
00:18:57 nebo takových těch primitivních bachařů
00:19:00 to byl člověk s ohromným formálním vzděláním a přehledem.
00:19:03 Mě naprosto odzbrojil,
00:19:06 když jsme potom diskutovali i mimo kameru,
00:19:09 a on se mě začal ptát,
00:19:11 co si myslím o Konci dějin od Francise Fukuyamy,
00:19:15 a já jsem netušil, že vůbec ví, že taková kniha vyšla.
00:19:18 To jsem byl zaskočen.
00:19:21 Vy vyprávíte chronologicky, on vzpomíná, od mládí.
00:19:27 Kdy si myslíte, že se utvářel ten jeho vztah ke straně,
00:19:31 ten jistý fanatismus? Bylo to už od mládí?
00:19:35 Nebo se to dá vysledovat později a je to prostě životními osudy?
00:19:40 Jeho radikalismus a taková sociální psychopatie,
00:19:44 domnívám se, že snad vznikla už v době jeho dětství,
00:19:48 protože měl velice prazvláštní vztah ke svému otci,
00:19:52 a tou ideologií komunistickou
00:19:55 byl naprosto nasáklý už od střední školy,
00:19:58 kdy byl poprvé vyloučen z komunistické strany.
00:20:01 Jeho životní osud je plný obratů, byl v ruském gulagu,
00:20:04 odkud se dostal převážně díky generálu Píkovi.
00:20:08 Připomeňte ten příběh.
00:20:10 A jak na to reagoval, když jste se o tom bavili?
00:20:14 Nejdřív mi řekl, že vůbec nechce mluvit o tom případu Píka,
00:20:17 ale protože jsme mluvili o jeho návratu z gulagu,
00:20:21 kde právě generál Píka zachránil nejen jeho,
00:20:25 ale tisíce Čechoslováků,
00:20:27 tak se zarazil a pak naprosto plynule přešel do toho,
00:20:31 že to byl ten Píka, co byl pověšen,
00:20:34 a bez mrknutí oka nám odvyprávěl, jak se setkali,
00:20:37 a velmi se snažil bagatelizovat jeho úlohu v tom,
00:20:41 jako cokoli, co se týkalo jeho.
00:20:44 On vždycky velmi se vyviňoval z těch věcí tím, že třeba řekl,
00:20:49 že v případě Píky byl jenom referentem prokurátora.
00:20:52 A naopak mluvil-li o tom, že on je oběť, jak on se cítí,
00:20:57 jako oběť perzekvovaná demokratickým režimem,
00:21:00 tak naopak zvyšoval všechno, nafukoval to,
00:21:03 jakým způsobem je perzekvován.
00:21:06 Například to, že nebyl povýšen,
00:21:10 on je podplukovník, že nebyl povýšen na generála,
00:21:13 což pro mě bylo naprosto neuvěřitelné,
00:21:16 že na něco takového pomyslel.
00:21:19 To je právě to, co jsem si tam uvědomovala,
00:21:22 že mi to přišlo až neuvěřitelné.
00:21:24 On žil v nějakém paralelním světě,
00:21:27 ve kterém ho možná utvrzovali lidé
00:21:30 z komunistické strany, z KSČM, kteří za ním chodili,
00:21:33 a protože on byl po roce 1990 paradoxně
00:21:35 do komunistické strany opět přijat,
00:21:38 kteří ho zřejmě mohli obdivovat.
00:21:42 Kde je film k vidění?
00:21:45 Od 12. února v artových kinech v České republice
00:21:48 a bude přístupný i na internetové stránce
00:21:51 www.vrahemzpovolani.cz.
00:21:56 Plánujeme také nějaké projekce pro školy,
00:21:59 pokud budeme osloveni, moc rádi to uděláme.
00:22:02 Pro někoho možná překvapivé,
00:22:04 ale pro někoho, kdo moderátora tohoto filmu zná, asi ne.
00:22:07 Moderátorem je David Černý, výtvarník.
00:22:10 Proč jste se pro něj rozhodli?
00:22:12 My jsme chtěli udělat dokument trochu jiný,
00:22:16 než jsou všechny ostatní.
00:22:18 David Černý se od začátku o tento projekt zajímal.
00:22:23 Pak vyplynulo přirozeně z toho, že jsme ho požádali,
00:22:25 protože trošku rozbíjí klasickou představu o tom,
00:22:28 jak dokument má vypadat, proto jsem nakonec oslovil jeho.
00:22:32 Jak dlouho jste hledali,
00:22:34 skládali mozaiku pamětníků, s kterými jste mluvili?
00:22:37 Také máte unikátní dokumenty, dokonce z NKVD.
00:22:40 Kolegovi Adamu Hradílkovi se podařilo tyto dokumenty získat
00:22:44 a dal nám je k dispozici. Myslím, že je to vůbec poprvé,
00:22:47 co se tento typ dokumentu do České republiky dostal.
00:22:52 Podobně se nám podařilo najít úplnou náhodou dokumenty,
00:22:55 respektive unikátní barevný film o osvobození Prahy,
00:22:59 který nikdy v barvě nikdo nevysílal, nevěděl o něm,
00:23:04 myslím, že druhý takový v České republice
00:23:08 ani jinde na světě neexistuje,
00:23:11 tak ten jsme okamžitě pro ilustraci použili.
00:23:14 Samozřejmě jsme se snažili najít i pamětníky,
00:23:18 kteří tuto dobu pamatují a kteří ji zažili na vlastní kůži,
00:23:21 co Karel Vaš všechno dělal.
00:23:24 Jedním z nich byl Milan Píka, syn zavražděného generála Píky,
00:23:27 který měl sám svůj soud asi 10 dní po oběšení otce.
00:23:31 Karel Vaš byl prokurátorem i v jeho případu
00:23:34 a také jemu navrhoval smrt.
00:23:37 Dokonce navštívil jeho manželku a žádal ji,
00:23:40 aby se okamžitě, ještě během procesu, s ním dala rozvést,
00:23:44 takže takové lidi, kteří se setkali s Vašem tváří v tvář,
00:23:47 jsme se pokusili najít,
00:23:51 a bylo to obtížné, protože kdo z nich dnes žije.
00:23:54 Téměř všichni z nich byli devadesátníci.
00:23:57 A bohužel kromě dvou dnes už žádný z nich nežije.
00:24:00 Umíte si představit, jak toto téma bude rezonovat v zahraničí?
00:24:03 Vy jste studoval v Americe na Columbia University,
00:24:07 jak reagovali vaši spolužáci, když jste jim příběh vyprávěl?
00:24:10 Viděli už film? Nebo jim ho tam povezete?
00:24:13 Nechtěli věřit, protože středoevropské příběhy...
00:24:17 Na něm je to dobře vidět,
00:24:20 protože Karel Vaš se vždy považoval za sovětského občana,
00:24:23 je to žid z maďarské rodiny, z Užhorodu,
00:24:26 který vystudoval v Praze, ten příběh je naprosto strhující,
00:24:29 možná ještě víc pro lidi, kteří tady nejsou.
00:24:33 Já když jsem diskutoval o tomto projektu a o Karlu Vašovi
00:24:37 s profesorem Kramerem, který na Harvardu je šéfem
00:24:41 Institutu pro dějiny studené války,
00:24:45 tam on tím fascinován nebyl, on mi říkal,
00:24:48 vždyť já jsem Vašovy spisy četl, on žije?
00:24:51 A byl z toho naprosto překvapený,
00:24:54 A pak mi říkal, že tento příběh,
00:24:57 který u nás je známý pouze v souvislosti s generálem Píkou,
00:25:00 tak v zahraničí je znám možná víc než tady u nás.
00:25:04 Historik Pavel Paleček
00:25:07 a pozvání na dokument Vrahem z povolání.
00:25:09 K vidění je na www.vrahemzpovolani.cz
00:25:12 nebo v artových kinech.
00:25:14 -Děkuji za skvělý dokument.
-Děkuji vám.
00:25:17 Přátelé, dnes je to vše. Na shledanou za týden.
00:25:26 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2013
Miloš Forman dostal cenu za celoživotní dílo; Sophie Lellouche; Festival severských filmů; Vrahem z povolání – Utrpení soudce Karla Vaše
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 1