Festival filmů o lidských právech Jeden svět; Ceny asociace českých kameramanů; Nový dokument Od višní do višní
00:00:16 Dobrý den, přátelé!
00:00:18 V dnešním Filmu 2011 vás pozveme
00:00:21 na letošní festival filmů o lidských právech Jeden svět.
00:00:24 Udílely se ceny Asociace českých kameramanů.
00:00:28 Nový dokument v českých kinech. Od višní do višní.
00:00:35 Asociace českých kameramanů už pošestnácté rozdělila ceny
00:00:39 za nejlepší kameramanské počiny roku.
00:00:41 Porota rozdala cenu za nejlepší televizní a filmový počin,
00:00:45 za celoživotní přínos
00:00:48 a uznání Jaroslava Kučery pro posluchače FAMU.
00:00:51 Je to taková malá oslava té profese.
00:00:57 Myslím, že touhle cenou se trošku upozorní na to,
00:01:01 jak tato profese je důležitá,
00:01:03 protože bez kameramana se film nenatočí.
00:01:07 Cenu za celoživotní dílo si odnesl Andrej Barla,
00:01:10 který začínal s Otakarem Vávrou třeba na Romanci pro křídlovku.
00:01:13 Od té doby natočil 50 celovečerních filmů a 200 dokumentů.
00:01:17 Já se domnívám, že nejdůležitější je sloužit tomu dramatu,
00:01:21 neprosazovat se různými efekty,
00:01:24 protože důležité je, aby divák vnímal film, ne aby vnímal mě.
00:01:31 Já jsem poslední, koho by si měl všímat, protože jsem za kamerou.
00:01:35 Cenu za nejlepší filmovou kameru si odnesl Alexander Šurkala
00:01:38 za svou práci na filmu Habermannův mlýn
00:01:41 režiséra Juraje Herze.
00:01:44 Cena Asociace českých kameramanů
00:01:47 pro mě znamená samozřejmě moc, protože je to cena,
00:01:51 kterou dávají kolegové, a to je vždycky nejvíc,
00:01:54 protože oni vědí, co člověk pro to musí udělat,
00:01:57 aby ten film takhle vypadal, a je to velká pocta od kolegů.
00:02:01 Zásadou je podpořit děj filmu a jít s tím filmem,
00:02:04 dělat prostě všechno to,
00:02:07 aby film byl srozumitelný pro diváka obrazově,
00:02:10 aby mu dodal nějakou emoci a atmosféru,
00:02:13 a to je hlavní na dobré kameře.
00:02:16 Cenu za nejlepší televizní počin za film Zrozen bez porodu
00:02:19 si odnesl kameraman Karel Fairaisl,
00:02:22 který už dvě ceny od Asociace obdržel v předešlých letech.
00:02:26 Co je na kameře nejdůležitější pro něj?
00:02:29 Aby to mělo smysl, aby se mi to líbilo,
00:02:32 abych dokázal s režisérem najít společnou řeč,
00:02:35 abych dokázal vyprávět příběh, abych mu sám věřil.
00:02:38 Cenu pro posluchače FAMU
00:02:41 si odnesl Jan Šustr za barevnou etudu Schizofrenia.
00:02:56 Vaše energie je potřeba jinde.
00:02:59 Jeden svět, festival dokumentárních filmů o lidských právech.
00:03:02 8. března začíná pražská část festivalu Jeden svět.
00:03:06 Pokud to máte do kina daleko, na vybrané festivalové filmy
00:03:09 a sociální spoty se můžete podívat také on-line,
00:03:12 a to na speciálu Jednoho světa na webu ČT.
00:03:15 Hostem Filmu 2011 je Hana Kulhánková,
00:03:18 ředitelka festivalu Jeden svět.
00:03:22 Já navážu na tu znělku, kam tu energii máme posílat?
00:03:25 Kam směřuje vaše výzva?
00:03:28 My tu výzvu nebo motto nechceme nějak specifikovat,
00:03:31 ale spíš jsme chtěli upozornit na to,
00:03:34 že bychom chtěli lidi nějakým způsobem motivovat
00:03:37 nebo skrze naše filmy, které ukazujeme,
00:03:40 tak bychom jim vlastně taky chtěli ukázat,
00:03:43 co je možné i ve svém nejbližším okolí dělat.
00:03:46 Myslíme si, že hodně lidí chce změnit věci k lepšímu,
00:03:50 ale často skončí u toho, že to jen kritizují, třeba v hospodě,
00:03:53 proto jsme si vybrali i to místo ve spotu,
00:03:57 skupinu lidí, která se baví v hospodě,
00:04:00 ale myslíme si, že je opravdu strašně možností,
00:04:04 jak třeba lidi můžou bojovat s korupcí,
00:04:07 máme vlastně hlavní festivalové téma korupci,
00:04:10 nebo například chceme, aby se zlepšila vlastně situace
00:04:13 například seniorů a seniorek v České republice.
00:04:17 Vy jste nám zapůjčili mnoho ukázek,
00:04:19 za to děkujeme a hned si ty filmy začneme představovat.
00:04:22 Zahajovacím filmem je snímek Na stupních vítězů,
00:04:25 tak nás pozvěte.
00:04:28 Na stupních vítězů, to je můj festivalový miláček,
00:04:32 jsem strašně ráda, že s tím filmem můžeme festival zahajovat.
00:04:36 Je to opravdu neuvěřitelný dokument
00:04:39 o velmi vitálních, schopných lidech staršího věku mezi 80 až 100 lety.
00:04:46 Jsou to všechno aktivní sportovci
00:04:49 a utkají se na mezinárodním mistrovství
00:04:52 seniorů a seniorek ve Finsku.
00:04:56 Dokument sleduje jejich přípravu, sleduje to, jak oni žijí,
00:04:59 jakým způsobem vnímají dnešní svět.
00:05:03 Pro mě to bylo jedno z velkých překvapení a pozitivních filmů,
00:05:06 který ukazuje, že staří lidé mají svůj život, aktivní život,
00:05:10 a že bychom s nimi měli opravdu počítat.
00:05:14 Zeptám se teď na hlavní soutěž.
00:05:17 Tam mě zaujal film o Michailu Chodorkovském.
00:05:20 Jak toto mediálně velmi silné téma tvůrci pojali?
00:05:25 Tak pro mě zrovna dokument Chodorkovskij
00:05:28 je taky jeden vlastně z nejlepších,
00:05:31 který jsem na toto téma viděla.
00:05:34 Proto jsme ho zařadili vlastně i do hlavní soutěže.
00:05:37 Režisér Cyril Tuschi, který na festival přijede,
00:05:40 ten film pojal tak, že se snaží vlastně objektivně ukázat,
00:05:44 kdo to Chodorkovskij byl, jakým způsobem se dostal k penězům
00:05:47 a jakým způsobem se dostal do vězení a jaká je situace teď.
00:05:52 Například také ukazuje různé lidi v Rusku,
00:05:56 jaký názor na něho mají, takže to vlastně není oslavný film,
00:05:59 ale spíš se snaží jakoby objektivně zmapovat vlastně celou tu situaci
00:06:03 a i vlastně ukázat to, jak v Rusku funguje korupční prostředí.
00:06:08 Ale ty názory jsou jaksi nejednoznačné,
00:06:11 má své příznivce i odpůrce.
00:06:14 Jen v obecné rovině, kolik máte snímků v hlavní soutěži?
00:06:18 V hlavní soutěži 15.
00:06:21 A jak je to třeba rozvrstveno, nechci říct žánrově,
00:06:24 ale možná spíš mě zajímaly země.
00:06:26 Já mám pocit, že jsou tam snímky spíše z rozvinutých zemí?
00:06:30 Filmařsky myslím.
00:06:33 Když jsme dávali dohromady katalog a počítali jsme to,
00:06:36 tak máme filmy ze 43 zemí,
00:06:39 což jsou jak země vlastně, ve kterých se filmy odehrávají,
00:06:42 ale jsou to samozřejmě i produkce,
00:06:46 ale nepočítali jsme, v kolika zemích se filmy odehrávají.
00:06:50 Ale snažíme se to vlastně vyvažovat nějakým způsobem.
00:06:53 Našla jsem na internetu na vašich stránkách novinky,
00:06:57 workshop pro filmaře, nová soutěžní nefilmová sekce,
00:07:00 prezentace krátkých sociálních spotů.
00:07:03 Trošku podrobnosti?
00:07:06 Tak my se každoročně snažíme vlastně
00:07:08 Jeden svět nějakým způsobem posouvat trošku jinam,
00:07:12 takže jsme se například letos rozhodli,
00:07:15 že bychom se chtěli začít systematicky věnovat aktivitám
00:07:19 zaměřeným na profesionály ve filmovém byznysu,
00:07:22 takže jsme vytvořili speciální třídenní otevřený workshop,
00:07:27 kam může přijít vlastně kdokoli, kdo se zajímá o to,
00:07:31 jakým způsobem se filmy produkují, distribuují,
00:07:35 ale například budeme tam mít i téma o právech filmařů.
00:07:39 Vlastně tady na tento workshop přijede
00:07:42 mnoho zajímavých lidí ze zahraničí,
00:07:46 například z Kanady, Dánska, Ameriky,
00:07:49 a věříme, že třeba to pomůže třeba i zástupcům z České televize
00:07:53 nějakým způsobem najít partnery třeba pro příští projekty.
00:07:57 My jsme teď viděli ukázky z filmu Věznice Írán.
00:08:00 Jenom v několika větách podrobnosti.
00:08:03 Věznice Írán, superfilm, který ukazuje,
00:08:06 jak to bylo v Íránu po posledních protestech v roce 2009,
00:08:10 co zažívali lidi, kteří byli, nebo demonstranti,
00:08:14 kteří byli uvězněni, kteří byli mláceni, zabíjeni,
00:08:18 a tady ten film je vlastně výjimečný v tom,
00:08:22 že zakomponovává velmi kreativně třeba animované prvky,
00:08:25 ale i práci s novými médii, třeba s mobilními telefony.
00:08:29 Sekce Ženským hlasem.
00:08:32 Jsou tam snímky výhradně žen tvůrkyň,
00:08:35 nebo jsou to spíše snímky s ženskými tématy?
00:08:38 Je to obojí.
00:08:41 My jsme se vlastně rozhodli v letošním roce,
00:08:44 že bychom tady tu ženskou sekci, když to tak nazvu,
00:08:47 chtěli pojímat jako naši tradiční sekci,
00:08:50 protože každoročně na festivalu máme
00:08:53 mnoho filmů s ženskou tematikou
00:08:56 nebo filmů o výrazných ženských osobnostech,
00:08:59 a ne vždy se nám je podaří vlastně dát do dalších
00:09:02 soutěžních nebo tematických kategorií,
00:09:05 takže jsme tímto chtěli vlastně tady ty výjimečné filmy vypíchnout.
00:09:08 -Patří do toho třeba snímek Holka z plakátu? -Patří.
00:09:12 Holka z plakátu je velmi zajímavý film, byl nominován na Oscara.
00:09:15 Je o mladé holce, Američance,
00:09:18 která v 18 letech šla do Iráku a byla postavena do situace,
00:09:23 kdy byla vlastně velitelkou obrněného tanku
00:09:27 a ona teď vlastně vypráví o té své situaci,
00:09:30 je vlastně strašně naštvaná
00:09:33 na současnou vlastně situaci v Iráku nebo v Afghánistánu
00:09:36 na ten válečný konflikt, který tam je,
00:09:39 a trpí opravdu jako velkými psychickými poruchami
00:09:42 a v tom filmu opravdu velmi otevřeně
00:09:46 mluví jak o svých zážitcích, tak vlastně i o své vlastně,
00:09:49 o svém současném vlastně psychickém narušení.
00:09:53 Zatímco se budeme dívat na ukázky, já se zeptám obecněji,
00:09:57 Jeden svět letos zaměří pozornost také na roli nových médií,
00:10:00 vznikla zbrusu nová soutěžní kategorie
00:10:04 Nová média mění společnost. Doplňte detaily k tomu.
00:10:07 My samozřejmě se snažíme absolutně neignorovat trendy,
00:10:11 které jsou jak například vlastně ve filmové produkci
00:10:14 nebo i v tom, čím se zabývají různé organizace, s nimiž spolupracujeme,
00:10:19 takže to, že v současné době vlastně média nebo nová média
00:10:23 nějakým způsobem jsou vlastně velmi trendy,
00:10:26 tak to nemůžeme prostě ignorovat, takže jsme se rozhodli,
00:10:29 že bychom chtěli vlastně upozornit na velmi zajímavé kategorie
00:10:33 nebo teda velmi zajímavé kampaně,
00:10:36 které vytvářejí různé neziskové organizace v zahraničí,
00:10:39 ale i v České republice,
00:10:42 udělali jsme soutěž, vybrali jsme deset projektů,
00:10:45 které jsou představovány na našem blogu,
00:10:48 který se věnuje novým médiím,
00:10:51 plus vlastně jsme zorganizovali workshop
00:10:54 pro vybrané neziskové organizace
00:10:57 z Česka a z visegrádských zemí, kde chceme,
00:11:00 aby se zvýšila vlastně kapacita v tom,
00:11:03 jak využívat prakticky nová média,
00:11:06 jak se naučit používat vlastně videoaktivistické prvky.
00:11:10 Co mě fascinuje, že myšlenka festivalu lidskoprávních dokumentů
00:11:13 zaujala lidi po celém světě a vlastně jste inspirovali i vznik
00:11:16 dalších festivalů v jiných zemích, například kde?
00:11:20 Tak naším takovým velkým úspěchem je to,
00:11:23 že se například koná Jeden svět v Kyrgyzstánu,
00:11:26 kam já doufám se v letošním roce podívám,
00:11:29 a například jsem byla v minulém roce
00:11:32 na festivalu v Jordánsku v Amánu,
00:11:35 kde byl první ročník velmi zajímavého
00:11:37 lidskoprávního festivalu, s kterým spolupracujeme.
00:11:40 A pro nás vlastně velmi důležité předávat naše know-how,
00:11:43 i když je to třeba jen to,
00:11:46 že třeba pomoci festivalovým organizátorům vybrat filmy
00:11:49 nebo se orientovat v tom, co je dostupné,
00:11:52 předat jim nějaké zkušenosti třeba s tím,
00:11:55 jak pracovat s festivalovým týmem
00:11:58 nebo kde shánět peníze, jak dělat produkci a tak dál.
00:12:01 Teď se díváme na film Zločinci podle zákona, povídejte o čem.
00:12:05 Tak Zločinci podle zákona
00:12:08 patří do naší hlavní tematické kategorie, Tváře korupce,
00:12:11 kde jsou filmy, které opravdu velmi otevřeně vyprávějí o lidech,
00:12:15 které bychom mohli nazvat, že jsou vlastně korupčníci,
00:12:18 jsou to většinou hodně bohatí lidé spřáhnutí s vysokými politiky,
00:12:21 tady ten film konkrétně je opravdu zajímavý film o současném Rusku,
00:12:25 jakým způsobem je politika a byznys propojen
00:12:28 a jak vlastně lidi nebyli a asi nikdy nebudou vlastně
00:12:32 odsouzeni za to, že defraudovali svoji zemi.
00:12:35 Jsme u takových těch témat, která teď hýbou společností,
00:12:39 podařilo se vám vlastně předjímat situaci,
00:12:42 která se teď řekněme děje v arabských zemích,
00:12:45 máte třeba nějaké dokumenty právě o tom, jak se žije,
00:12:48 možná teď více lidí s tím situaci s Libyí a podobně
00:12:51 má tendenci a chuť se podívat, jak se tam žije,
00:12:55 mentalita arabských států. Máte takovéhle filmy?
00:12:58 My vlastně tady to, co se žije, co se děje například v Egyptě,
00:13:02 budeme právě tematizovat v rámci té sekce o nových médiích
00:13:05 a taky vlastně v rámci toho workshopu pro profesionály,
00:13:09 protože zveme vlastně hosta z Egypta, který je filmař,
00:13:12 je to taky vlastně aktivista,
00:13:15 podílí se na protestech, které v současné době jsou,
00:13:18 takže to vlastně mapujeme tady spíš z toho,
00:13:22 vlastně jakým způsobem právě využívání nových médií
00:13:25 napomáhá k tomu, aby revoluce v určitých zemích se uskutečnily
00:13:28 a například aby skončily i vítězně.
00:13:32 Myslím, že ve vašem portfoliu nesmí chybět taky ekologická témata,
00:13:36 patří do toho třeba Umění odpadu, ten film?
00:13:39 Umění odpadu je taky velmi zajímavý film
00:13:42 o významném brazilském umělci,
00:13:46 který se rozhodl, že se vrátí do své rodné země,
00:13:49 a začne fotit lidi, kteří se živí tím, že sbírají odpad.
00:13:53 A vlastně třídí ho.
00:13:56 A jeho to zaujalo natolik, že se vlastně rozhodl,
00:13:59 že nejenom tyto lidi vyfotí, ale že ty jejich fotografie zvětší,
00:14:03 a potom vlastně požádá ty fotografované lidi k tomu,
00:14:07 aby vlastně ty portréty obložili různými formami odpadků,
00:14:10 které najdou na skládce.
00:14:13 A on potom tady ty vlastně velkoformátové fotografie vydražil
00:14:16 a ty peníze vrátil zpátky těm lidem, komunitě,
00:14:19 takže to vlastně neuvěřitelně takový intimní film o tom,
00:14:23 jak může slavný umělec pracovat s lidmi,
00:14:26 kteří jsou opravdu na okraji společnosti.
00:14:30 Poslední věc, která mě zajímá velmi osobně, Jeden svět dětem,
00:14:33 snažíte se tu tematiku lidských práv přiblížit
00:14:37 i řekněme dětem od čtyř do dvanácti let,
00:14:40 jak jsem se dočetla, jak těmhle malým dětem,
00:14:43 na jaká témata tam třeba uvidíme v těch filmech?
00:14:47 Tak vlastně malé děti jsou velmi zvyklé vlastně vnímat
00:14:50 televizi nebo vnímat filmy,
00:14:53 takže my se vždycky každoročně vlastně snažíme připravit
00:14:56 kolekci filmů pro děti základoškolské a středoškolské
00:14:59 a i během festivalu vlastně promítáme filmy
00:15:03 pro takto malou věkovou skupinu a jsou to většinou filmy,
00:15:06 kde vlastně hlavní hrdinové jsou malé děti,
00:15:10 takže například máme jeden skvělý film o tom,
00:15:13 jak děti zjistí, že nemají si kde hrát, že prostě nemají hřiště,
00:15:16 a ten film sleduje, jak se snaží domoci svého práva
00:15:19 a že jdou třeba na radnici a žádají o to,
00:15:23 aby jim byl poskytnut jako kus pozemku,
00:15:26 kde by si mohli třeba vybudovat svoje hřiště.
00:15:29 Děkujeme za pozvání, vše najdeme na www.jedensvet.cz.
00:15:37 Podívejme se na zahraniční filmové premiéry tohoto týdne.
00:15:41 Premiéra filmu Neznámí se uskutečnila v Los Angeles.
00:15:46 Představitel hlavní role Liam Neeson
00:15:49 po autonehodě ztratil identitu.
00:15:52 Jeho žena ho nepoznává a po boku má jiného muže,
00:15:55 který nosí stejné jméno a vykonává stejnou profesi jako dříve on.
00:15:59 Přijít na to, co se děje, mu pomáhá postava,
00:16:02 kterou ztvárnila herečka Diane Krugerová.
00:16:07 Když jsem si přečetla scénář a zjistila jsem,
00:16:09 že moje postava je emigrantka z Bosny,
00:16:12 která pracuje jako taxikářka nebo servírka,
00:16:16 hned jsme se v ní neviděla.
00:16:18 Msela jsem hrát s přízvukem, a to pro mě byla výzva.
00:16:21 Je to těžké, aby to nevypadalo hraně.
00:16:24 Líbí se mi na ní, že je statečná.
00:16:27 Je jednou z těch, u kterých věříte,
00:16:30 že je schopna zachránit svět. Má své vlastní vnímání světa.
00:16:33 Je tichá, ale také velmi zranitelná.
00:16:36 On je normální člověk, není to žádný hrdina.
00:16:39 Jeho i Dianina postava dělají neuvěřitelné věci,
00:16:42 ale jsou stále v rámci lidských schopností.
00:16:45 Nejsou to žádní superhrdinové.
00:16:48 V českých kinech uvidíte film od 14. dubna.
00:16:51 Romantická komedie Chalet Girl měla světovou premiéru v Londýně.
00:16:55 Odehrává se v přepychové horské chatě.
00:16:57 Hlavními postavami jsou dívky, které tam pracují.
00:17:02 Zkusila jsem takto pracovat dva dny,
00:17:05 abych opravdu věděla, jak to chodí,
00:17:08 a seznámila jsem se s jejich životním stylem.
00:17:11 A je to přesně jako v filmu. Ráno brzy vstávají,
00:17:14 aby si mohly zalyžovat na čerstvém sněhu,
00:17:17 pak rychle udělají snídani a potom oběd.
00:17:19 V pauze jdou lyžovat a potom zase připravují svačinu, večeři
00:17:23 a večer se jdou bavit a užívat si s kluky.
00:17:26 Je to opravdu šílený život.
00:17:28 Kdyby mi někdo řekl, že se chystá napsat scénář
00:17:31 o snowboardingu a o holkách ve vířivkách, byl bych nadšený.
00:17:34 A nakonec můj kamarád mi zavolal a řekl, že přesně tohle napsal.
00:17:37 A tak jsme jeden takový film vytvořili.
00:17:40 Hlavní hvězdou premiéry byl herec Ed Westwick.
00:17:43 Je populární hlavně ze seriálu Superdrbna.
00:17:47 Hraje bohatého muže, který se zamiluje
00:17:50 do hlavní postavy Kim, kterou hraje Felicity Jones.
00:17:53 Je to zajímavá postava. Je zvyklý být číslo jedna,
00:17:57 ale není tak zbabělý a podlý jako moje postava v Superdrbně.
00:18:00 Je to dobrý kluk, který se do Kim zamiluje,
00:18:03 a mají mezi sebou pěkný vztah.
00:18:07 On je úžasný, úžasně líbá.
00:18:10 Film bude v českých kinech od 14. dubna.
00:18:30 Do českých kin míří dokumentární film od Višní do višní.
00:18:34 Absolventka FAMU natáčela rok svou matku.
00:18:41 Pro mě on byl vždycky taková poslední možnost.
00:18:44 Když všechno zklamalo,
00:18:47 tak jsem věděla, že se můžu obrátit na něho.
00:18:51 Že mám někoho, na koho se můžu spolehnout.
00:19:04 Mami, ty spíš i s těmi řetízky, co máš na krku?
00:19:08 -No, spím i s prstenem.
-Se snubním, jo?
00:19:12 Se snubním a někdy si odkládám náušnice, když mě v noci tlačí.
00:19:17 Ale jinak spím tak, jak jsem.
00:19:20 -A proč nosíš pořád snubák?
-Protože jsem vdaná.
00:19:25 -Nejsi.
-Jsem. -Jsi vdova.
00:19:29 To nevadí, ale jsem vdaná, já žiju pořád s tatou.
00:19:33 Hostem Filmu 2011 je režisérka Jana Boršková.
00:19:37 Už od začátku natáčení jste věděla,
00:19:40 že ten dokument chcete zveřejnit?
00:19:43 Nebo šlo třeba řekněme o nějakou terapii s filmovou kamerou?
00:19:47 Nechtěla jsem ho od začátku zveřejnit, váhala jsem,
00:19:50 ale vlastně prvním záběrem toho filmu je záběr,
00:19:53 kdy máma má ruce přes obličej,
00:19:56 a mně přišel ten záběr tak strašně silný,
00:19:59 že jsem si říkala, jo, tohle bude nakonec film.
00:20:02 A maminka s tím souhlasila hned od začátku?
00:20:06 Nebo jste ji musela nějak přemlouvat?
00:20:09 Nesouhlasila s tím nebo ona o tom ani nevěděla.
00:20:12 Já jsem ji neinformovala, že to hodlám zveřejnit,
00:20:15 až postupně jsem tak jako dělala takové postupné krůčky,
00:20:18 a ona pak souhlasila.
00:20:21 Ona vám musí strašně moc fandit, protože já si nedovedu představit,
00:20:24 že by můj syn za pár let chodil za mnou pořád s kamerou
00:20:27 a nějak tak do mě šil,
00:20:30 takže musí fandit tomu vašemu jaksi tvůrčímu procesu,
00:20:33 že se nechala vůbec natáčet.
00:20:36 Myslím si, že ona je taky trošku exhibicionistka,
00:20:40 takže vlastně není introvert, je otevřená,
00:20:43 a tím pádem s tím souhlasila nebo na to přistoupila,
00:20:46 ona vlastně pak postupovala tím stylem,
00:20:48 že kameru sama vzala do ruky a skoro bych řekla, že režírovala,
00:20:52 takže vlastně od toho uzavření to směřovalo
00:20:55 až k nějaké vlastně filmové tvorbě její.
00:20:58 Já si vzpomínám na jiný dokument,
00:21:01 který o vlastní matce natočil režisér Igor Chaun,
00:21:03 pomatujete si nebo viděla jste ten film Nejkrásnější portrét,
00:21:07 velmi drsný dokument, ale tedy úžasný,
00:21:10 tak měla jste třeba něco podobného na paměti, čímž nemyslím,
00:21:13 že vy byste natočila tak drsný dokument.
00:21:16 Viděla jsem ho, ale jeho matka je úplně jiná,
00:21:19 to je úplně jiná bytost, vlastně taková negativistická
00:21:22 nebo je úplně jiná než moje máma,
00:21:25 takže to se dá srovnat jenom tím,
00:21:28 že to jsou dvě matky, ale absolutně odlišné.
00:21:31 Ale inspiraci jste tam nehledala,
00:21:34 vy jste vlastně tu inspiraci přišla z vaší rodiny,
00:21:37 že jste prožili tragédii,
00:21:40 a i vy i maminka jste se s tím chtěly, musely nějak vyrovnat?
00:21:43 -Tak to bylo jaksi, ta motivace?
-Ano, tak byla ta motivace.
00:21:46 Ale zároveň jsme hledaly i vztah k těm mužům,
00:21:49 protože byl komplikovaný, myslím k mému otci a k jejímu otci,
00:21:52 vlastně bylo to hledání vzájemných vztahů mezi mužem a žen... sakra...
00:21:55 Muži a ženami.
00:21:58 Jak často jste točila? Denně? Nebo jednou za měsíc?
00:22:01 Točila jsem tak asi,
00:22:04 já samozřejmě jsem to přizpůsobovala tomu,
00:22:07 že se něco dělo, že vlastně bylo něco na zahradě,
00:22:10 roční období, sklizeň nebo vlastně sekání trávy,
00:22:13 vlastně jsem to přizpůsobovala zahradě,
00:22:17 a myslím si, že jsem točila zhruba asi tak jednou za měsíc.
00:22:20 Když ten dokument vznikal, tak vlastně to vznikal dokument
00:22:23 jaksi jako váš absolventský film na FAMU.
00:22:27 Teď ten dokument jde do kin. Neměla teď maminka výhrady,
00:22:30 že když je to jaksi studentský film, má to nějaký ohlas,
00:22:33 ale jakmile ten film bude v kinech, možná posléze v televizi,
00:22:36 tak skutečně podělit se o ty nejniternější záležitosti,
00:22:39 takřka s každým, tak neměla nějaké výhrady posléze?
00:22:43 Vůbec ne. Teď jsme měli předpremiéru v Přerově,
00:22:46 kde samozřejmě přišlo strašně moc lidí,
00:22:49 nejenom známých, ale i vlastně těch, které jsme neznaly,
00:22:52 a máma tam byla královna místní, kina hvězda,
00:22:56 všichni gratulovali a ona přebírala květiny,
00:22:58 byla absolutně spokojená,
00:23:01 vlastně byl to pro ni krásný, mimořádný večer.
00:23:05 A myslíte si, že jste vy i maminka našly, co jste hledaly?
00:23:08 V rámci té tvorby.
00:23:12 Myslím si, že najít to je opravdu velice složité,
00:23:15 ale my jsme se do toho aspoň pustily, otevřely jsme se
00:23:19 a možná jsme našly i něco jiného, než jsme původně hledaly.
00:23:22 A o tom vlastně je ten film.
00:23:25 A dokážete to popsat jaksi jako pozvánku,
00:23:28 co tedy vlastně jste našly? Šlo by to i bez filmu?
00:23:33 Asi by to, těžko říct, ne, pro mě ne,
00:23:37 pro mě by to bez toho filmu nešlo,
00:23:39 protože já bych ten obraz, když si ho pořád dokola sjíždíte,
00:23:44 vidíte ho, tak si daleko víc uvědomíte,
00:23:48 než když tak mezi sebou vlastně mluvíme,
00:23:51 a ten záznam třeba vyprchá,
00:23:54 takže je pro mě to, že jsem to mohla dělat,
00:23:57 že jsem to mohla stříhat a že teď na to můžu koukat,
00:24:00 je přesně ta terapie, kterou já jsem potřebovala,
00:24:04 a myslím si, že je srozumitelná i ostatním divákům.
00:24:07 A tím, že ten film jde do kin, tak je důležité to právě proto,
00:24:10 že někdo podobný může mít podobné pocity,
00:24:13 a vy vlastně mu tím ukazujete nějakou cestu?
00:24:16 -To byl důvod, proč vlastně ten film pustit do kin? -Přesně tak.
00:24:19 Jak to bylo, Čestmír Kopecký vás oslovil, že váš snímek chce do kin,
00:24:24 nebo jak to fungovalo, tahleta spolupráce?
00:24:27 Fungovala velice vtipně.
00:24:30 Já jsem mu zavolala, že mám film,
00:24:33 který byl ještě rozdělaný, vlastně hrubý střih,
00:24:36 a on se na ten film podíval a řekl mi, že nemá čas,
00:24:39 ale abych s tím ještě něco udělala,
00:24:42 a doporučil mi, za kým mám jít, tak já jsem šla za Jiřím Brožkem,
00:24:45 za různými lidmi, kteří se na to podívali, poradili mi,
00:24:48 a nakonec jsem to dala dohromady tak, že Čestmír řekl jo.
00:24:51 Jaké rady dostává mladá, začínající dokumentaristka?
00:24:54 Aby to bylo rychlejší, ten střih?
00:24:57 Nebo co jste dostávala například za rady?
00:25:00 To byly velice konkrétní rady, které se dají složitě rozebírat,
00:25:03 protože to byly rady třeba k jednotlivým záběrům,
00:25:06 myšlenkám toho filmu, jak vlastně rozvíjet ten rok,
00:25:10 jak postupovat v tom vztahu mezi muži a ženami v naší rodině,
00:25:13 aby vlastně to tvořilo jeden celek, protože to bylo docela složité,
00:25:17 vlastně tím, že tam je jenom rok,
00:25:21 ale jinak žádná spojnice vlastně není,
00:25:23 tak to bylo velice složité,
00:25:27 jak to uspořádat, aby to mělo nějaký smysl.
00:25:30 Takže vlastně tyto rady jsem slyšela.
00:25:33 Jenom jednou větou velmi stručně jak vidíte svoji budoucnost?
00:25:36 Budete se i nadále věnovat řekněme spíše vztahovým tématům?
00:25:40 Asi určitě budu točit filmy a budu se věnovat vztahovým tématům,
00:25:43 ale i tématům, která vlastně hledají smysl života.
00:25:46 Přeji vám hodně štěstí ve vaší tvorbě
00:25:49 a určitě se tady uvidíme u nějakého vašeho dalšího filmu.
00:25:53 Z dnešního filmu to je vše.
00:25:56 Mějte se hezky, na shledanou za týden.
00:26:00 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2011
Festival filmů o lidských právech Jeden svět; Ceny asociace českých kameramanů; Nový dokument Od višní do višní
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 13