Host: Tomáš Zima, rektor Univerzity Karlovy, Předseda České konference rektorů; Moderuje: Daniel Takáč
00:00:08 Vysoké školy dostanou příští rok o dvě miliardy více
00:00:11 než měly letos.
00:00:13 Dovolili se ministr škodí a předseda rektorů.
00:00:17 Co udělají s dvěma miliardami?
00:00:19 Kolik dají na platy a kolik na to,
00:00:21 aby české vysoké školy nezaostávali za zahraničními v počtu vědeckých
00:00:25 publikací a uplatnění absolventů a otevřenosti
00:00:28 mezinárodní kontaktům?
00:00:32 Promluvím si o tom s předsedou České konference rektorů a rektorem
00:00:34 Univerzity Karlovy Tomášem Zimou.
00:00:38 Dobrý podvečer vám i divákům.
00:00:43 Takže dvě miliardy +.
00:00:45 To je výsledek dnešní schůzky na ministerstvu financí.
00:00:48 Je to přiměřené?
00:00:51 Já bych řekl, že to je rozumný kompromis, který jsme nalezli.
00:00:56 Původně byla taková trajektorie každý rok tři miliardy.
00:01:00 Samozřejmě vnímáme to,
00:01:02 že v tuto chvíli je prioritou regionální školství,
00:01:05 kde začíná reforma od příštího roku.
00:01:09 Takže to bych řekl, že v rámci možností.
00:01:15 Je to miliarda -.
00:01:18 Tak to není tak dobrý výsledek.
00:01:24 Já bych chtěl hlavně říci to,
00:01:26 že mezi lety 2008 až 2017 rozpočet vysokých škol stagnoval.
00:01:33 Teď se vlastně dorovnává ten desetiletý dluh,
00:01:37 který nás dovedl na chvost zemí OECD.
00:01:40 V rozpočtu letošního roku jsou tři miliardy.
00:01:42 Což je nárůst o 13,8 %.
00:01:45 Příští rok ty dvě miliardy.
00:01:47 Když si to sečteme, tak je to pět miliard.
00:01:51 V roce 2017 jsme měli 21 miliard.
00:01:54 O čtvrtinu ten rozpočet roste.
00:01:57 Během dvouleté jsme zvýšili rozpočet o pět miliard.
00:02:00 Je tam příslib na další roky.
00:02:03 2,8 a 3,8 miliardy.
00:02:06 Proč byste to měli dostat,
00:02:07 když teď jste dostali to co jste požadovali?
00:02:13 Létají tady miliardy, že to vypadá, že ani nevíte na co chcete.
00:02:19 Chtěli bychom být v polovině zemí OECD z hlediska počtu financí
00:02:24 na studenta.
00:02:27 To bychom mohli přijít a říci,
00:02:29 chce 12 a půl miliardy a dejte nám je teď hned.
00:02:32 Ale to by bylo neodpovědné a neodpovídá to možnostem
00:02:36 ani složení absorpční kapacity vysokých škol.
00:02:40 Pokud se ta trajektorie bude pohybovat v následujících letech
00:02:44 kolem tří miliard,
00:02:45 tak se naše pozice mezi zeměmi OECD bude vylepšovat.
00:02:50 Proč by to bylo neodpovědné?
00:02:58 Říkáte, že by školy nevěděli co s tím.
00:03:06 Ale jestli je zapotřebí o 12 miliard více,
00:03:08 tak proč to jasně neříct?
00:03:12 Ministerstvo školství to ví a také jsme o tom hovořili.
00:03:14 Také na Ministerstvo financí.
00:03:16 Proto je tam ta trajektorie tři miliardy ročně.
00:03:21 I kdyby nám najednou dal někdo 10 miliard na jeden rok,
00:03:26 tak máte otázku sehnat a vychovat třeba nové absolventy,
00:03:32 nebo přijmout nové absolventy apod.
00:03:34 Takže samozřejmě pět miliard se dá zvládnout,
00:03:38 ale 10 miliard by byl obrovský skok.
00:03:40 Jsou zapotřebí také investiční prostředky na rekonstrukci kolejí.
00:03:43 Musíte proto připravit podklady apod.
00:03:50 Také člověk nesmí být nenažraný.
00:03:56 Sestoupíme k reálnému výsledku.
00:04:03 700 milionů máte vázány na mediky,
00:04:08 500 milionů máte vázáno na investice do infrastruktury,
00:04:12 koleje, menzy.
00:04:16 Oprava budov.
00:04:18 To vám zbývá 800 milionů a ty půjdou na platy.
00:04:24 800 milionů, tak asi všechno na platy nepůjde.
00:04:27 Musíme třeba také svítit a topit.
00:04:30 Těch 800 milionů jde zejména na mzdy zaměstnanců vysokých škol,
00:04:35 vědců, úředníků, uklízeček apod.
00:04:40 Z těch 800 milionů,
00:04:41 tak z toho ta struktura na těch mzdách se liší na jednotlivých
00:04:45 vysokých školách.
00:04:46 Je to zhruba od 65 do 90 % této částky, která jde do mezd.
00:04:51 Takže převážná většina.
00:04:52 V průměru 75 % jde do mezd.
00:05:01 Nechme prozatím platy stranou.
00:05:03 Možná se k tomu dostaneme.
00:05:06 Mě by zajímalo těch 700 milionů.
00:05:08 Jakými konkrétními projekty přilákáte mediky?
00:05:12 Není to otázka přilákání mediků.
00:05:15 Počet zájemců o studium na lékařských fakultách je zhruba
00:05:19 jedna ku osmi.
00:05:21 Takže lékařské fakulty v ČR od Plzně přes Prahu, Brno,
00:05:28 Hradec Králové, tak mají uchazečů dostatek.
00:05:33 Ale je tam otázka personální kapacity učitelů
00:05:37 na lékařských fakultách.
00:05:39 Uvedu konkrétní příklad.
00:05:41 Platy ve zdravotnictví postupně v posledních letech
00:05:44 dramaticky rostly.
00:05:46 Když postavím vedle sebe zaměstnance fakultní nemocnice,
00:05:50 kvalifikovaného lékaře,
00:05:51 a vedle něho plně kvalifikovaného odborného asistenta,
00:05:55 kterých je většina v tom výukovém procesu.
00:05:57 Rozdíl platů v současné době je dvojnásobek.
00:06:02 Máte stejnou kvalifikaci, jeden učí, jeden léčí.
00:06:07 A v klinické medicíně toto musí být propojeno.
00:06:10 A jeden dostává 25 000 a druhý dostává 50 000.
00:06:17 Takže lékaři nechtějí učit?
00:06:19 Mladí lékaři, nebo lékaři, tak není tolik zájemců,
00:06:26 které potřebujeme proto,
00:06:28 aby jich bylo dostatek a mohli jsme zvýšit počty studentů.
00:06:32 Dostatek na učení?
00:06:33 Ano.
00:06:35 Takže potřebujete více peněz pro lékaře na výuku.
00:06:41 Takže těch 700 milionů půjde na toto?
00:06:43 Půjde zejména na toto.
00:06:45 Když zvýšíte počty studentů,
00:06:47 tak jim zase musíte koupit více chemikálií na pokusy apod.
00:06:52 Budou potřebovat rukavice, provoz těch budov bude něco stát.
00:06:57 Ale zhruba v té proporci,
00:06:59 teď nevím zdali 80 % půjde do mezd a 20 % do toho chodu,
00:07:05 aby ten medik měl materiál naučení.
00:07:10 Těch 700 milionů stačí na to, aby se nastartoval proces,
00:07:14 který zajistí, že už nebudeme slýchat zprávy o tom,
00:07:16 že tady není praktik, tady není specialista na toto.
00:07:21 Čeká se tři čtvrtě roku na nějaké plánované zákroky atd.
00:07:26 To je dobrá otázka.
00:07:29 Má odpověď?
00:07:31 Za sedm až 10 let.
00:07:35 Ten počet mediků začne narůstat příští rok.
00:07:41 Stačí to na nastartování toho procesu, že lékařů bude dost?
00:07:48 Mělo by to stačit za těch pět let až 10 let.
00:07:53 Mohou být různé problémy, které nastanou.
00:07:57 Ale toto by mělo stačit.
00:07:58 Je to dlouhodobý proces.
00:08:01 Jako teď se přichází na to, že učitelé jsou v uvozovkách staří.
00:08:06 Ale to se ví.
00:08:08 Že bude nedostatek lékařů,
00:08:09 tak o tom jsem hovořil před 12 lety.
00:08:14 A všichni se na mě smáli a říkali, že to nebudeme řešit,
00:08:17 že volby jsou za čtyři roky a toto je na šest let.
00:08:21 A potom se dostaneme do krize.
00:08:23 Tady je teď problém učitelů v regionálním školství.
00:08:27 Ale bude problém zanedlouho,
00:08:30 pokud se nebude dostatečně financovat vysoké školství,
00:08:32 tak nebudou učitelé těch učitelů.
00:08:34 Protože odejdou.
00:08:35 Proč někdo má, kdo bude kvalifikovaný,
00:08:39 tak proč má být zaměstnaný za 25 000,
00:08:41 když stejnou práci bude mít za 35 000.
00:08:46 Složenky chodí a růst energií v posledních měsících
00:08:50 je docela dramatický.
00:08:53 Proto jsem mluvil o tom, zdali je to začátek procesu.
00:08:57 Lze říci, že to je začátek procesu.
00:08:59 Jsem rád, že vláda přijala usnesení, které je dlouhodobé.
00:09:05 To jsme chtěli.
00:09:06 Aby to nebylo pouze,
00:09:07 že by nám ty peníze dali v roce 2019.
00:09:10 To jsou výdajové rámce a ty se mohou změnit.
00:09:12 Jakou máte garanci ze strany vlády, že že se budou přidávat peníze?
00:09:20 Lidé byli v šoku, když se mě ptali.
00:09:23 Já mám jedinou jistotu.
00:09:25 To je, že někdy zemřu.
00:09:32 Příště bych chtěl přinést miliardy z vlády.
00:09:37 Věřím, že vláda dostojí svým slibům.
00:09:41 Zase bude vydávání a bude záležet na tom,
00:09:43 jak se bude dařit české ekonomice.
00:09:45 Ta infrastruktura.
00:09:47 Menzy a koleje.
00:09:48 Co dále?
00:09:50 Co chcete posilovat a do čeho ty peníze půjdou?
00:09:53 Z těch 500 miliard na investiční projekty je to obnova a rozvoj
00:10:00 stávajících objektů.
00:10:02 To znamená, že tam jsou nějaké rekonstrukce poslucháren,
00:10:05 rekonstrukce budov, jaké opravy.
00:10:09 To co je poprvé o čem se dlouho nemluvilo je,
00:10:12 že teď tento investiční program umožňuje,
00:10:15 že stát se bude spolupodílet na opravách kolejí,
00:10:19 které jsou velice zanedbané.
00:10:21 Sice tam bude vysoké kofinancování 40 % ze stran vysoké školy,
00:10:25 ale přesto to je vstřícný krok.
00:10:27 Zejména některé koleje jsou ve velice špatném stavu.
00:10:31 Je zapotřebí se starat o to,
00:10:33 aby studenti měli dobré podmínky pro studium.
00:10:37 Dává vláda dostatečně najevo, že školství je prioritou?
00:10:43 Já se zeptám jinak.
00:10:45 Je pro vládu školství prioritou?
00:10:47 Teď myslím fakticky.
00:10:48 Dávat najevo lze leccos.
00:10:52 Jde o ten faktický přístup.
00:10:54 Je pro vládu školství prioritou?
00:10:56 Já bych řekl, že v tom loňském roce a také letos, že prioritou je.
00:11:02 Nebo je to jedna z priorit vlády.
00:11:05 Svědčí o tom nárůst rozpočtu třeba vysokých škol a nárůst rozpočtu
00:11:09 v regionu školství.
00:11:11 A také když jste mluvil o lékařích,
00:11:13 tak tam je usnesení vlády na 10 let, které říká,
00:11:15 jak by to mělo být.
00:11:17 Vláda se tím seriozně zabývá.
00:11:20 A vědí,
00:11:21 že vzdělaná populace může mít pozitivní efekt pro průmysl
00:11:26 a rozvoj společnosti obecně.
00:11:30 Řekl bych, že jsou reálné kroky, které svědčí o tom,
00:11:33 že to je prioritou.
00:11:34 Jak chápete vy pojem rozvoj vysokého školství?
00:11:39 Jak rychle, jakými směry?
00:11:41 Co české vysoké školy neumí?
00:11:46 Ten stav českého vysokého školství odpovídá tomu množství finančních
00:11:50 prostředků, které tam jdou.
00:11:52 Jak můžete být konkurenceschopný.
00:11:54 Ale české vysoké školy, nebo některé z nich,
00:11:57 tak mají bohatou mezinárodní spolupráci.
00:12:00 Roste počet mezinárodních grantů.
00:12:03 My jsme třeba vytvořili alianci,
00:12:05 která bude žádat o evropský projekt,
00:12:08 pilotní evropský projekt s univerzitou v Paříži,
00:12:11 Varšavě a v Německu.
00:12:15 Měli bychom zlepšit využívání infrastruktury.
00:12:19 Byly tady investovány významné prostředky,
00:12:22 bohužel zejména mimo Prahu.
00:12:27 Na vybavení nových budov, nových objektů, které začínají nést ovoce.
00:12:32 Je to vidět třeba na Univerzitě Palackého v Olomouci,
00:12:35 nebo na Masarykově univerzitě.
00:12:37 Takže tady ten potenciál je.
00:12:40 Je zapotřebí hlavně mladým lidem vytvářet podmínky.
00:12:45 To je naše budoucnost.
00:12:46 Někteří třeba musí pochopit to,
00:12:50 že také ten mladý člověk ve 30 nebo 35 letech bude mít třeba
00:12:54 srovnatelný nebo vyšší plat, než některý starší prof.
00:12:58 Když se podíváme na konkrétní mezinárodní srovnání kvality
00:13:02 vysokých škol.
00:13:04 Buď jsou žebříčky jednotlivých škol,
00:13:05 nebo existuje také srovnávání celých vysokoškolských systémů.
00:13:12 Tady to úplně ideálně pro ČR vypadá.
00:13:15 Právě při srovnávání vysokoškolských systému.
00:13:20 Česko je aktuálně 27. z 50 nejvyspělejších
00:13:24 vysokoškolských systému, ale klesá.
00:13:26 Proč?
00:13:28 Klesá.
00:13:29 To je právě z těch důvodů.
00:13:31 Kdybyste měl tabulky OECD, tak jsme poslední co se peněz týče.
00:13:42 Studie ukazuje přímý vztah.
00:13:44 Ta křivka je taková.
00:13:46 Přímý vztah mezi financemi a počtem,
00:13:49 na jakém místě jste v žebříčku.
00:13:51 Mezi 100 až 200 místem.
00:13:54 To je jeden faktor, který hraje významnou roli.
00:13:58 Potom je to samozřejmě správná alokace těch evropských prostředků.
00:14:03 Já věřím, že v tom novém operačním období, které začne v roce 20,
00:14:08 respektive 22, že ta alokace bude správným směrem.
00:14:12 Paradoxně zrovna v tomto žebříčku ty zdroje,
00:14:16 tak tam je po třech letech tady zhoršení v tom daném skóre.
00:14:20 Ale po třech letech, kdy to tak špatné nebylo.
00:14:25 Takže ty zdroje nejsou hlavním problémem.
00:14:27 Ale druhé nejhorší v historii českého hodnocení je právě
00:14:33 ta otevřenost.
00:14:35 Mezinárodní zkušenosti a spolupráce se zahraničím.
00:14:41 Proč to nejde?
00:14:42 Co s týče mezinárodní spolupráce, tak já budu konkrétní.
00:14:47 Třeba za Univerzitu Karlovu nás v Praze máme 17 % zahraničních
00:14:50 studentů ze 111 zemí světa.
00:14:53 Asi osm % jsou zahraniční učitele.
00:14:56 Ale je to ten problém.
00:14:58 Jak můžete atrahovat zahraničního učitele,
00:15:03 když mu nabídnete průměrný plat, který je 1500 euro.
00:15:07 To jste na minimální mzdě v Německu.
00:15:10 Ta je 1200.
00:15:13 To je jedna z možností.
00:15:14 Samozřejmě získáváme učitele.
00:15:19 Většinou když jdou s nějakým mezinárodním projektem.
00:15:21 Ale těch je relativně málo.
00:15:24 Druhá otázka je také to prostředí v ČR.
00:15:28 Nehovoří se tady tak plynně anglicky,
00:15:31 jako třeba v Belgii a Holandsku,
00:15:33 kde na těch univerzitách je jediným jazykem angličtina.
00:15:37 Naopak teď vláda tlačí Holandska univerzity,
00:15:40 aby se tam více uplatňoval národní jazyk.
00:15:44 Na vysokých školách to ještě není běžné?
00:15:47 Komunikace v angličtině?
00:15:51 Ano, ale výuka probíhá většinou v češtině.
00:16:08 Dominujícím jazykem pro výuku je čeština.
00:16:11 Univerzita Karlova je také v žebříčku škol nejvýš
00:16:15 z českých dlouho.
00:16:17 Ale podpora také dalších škol.
00:16:22 Studentů a vyučujících.
00:16:26 Třeba v medicíně máme hodně zahraničních studentů na všech
00:16:30 univerzitách, kde jsou lékařské fakulty.
00:16:33 Je to otázka vytváření toho prostředí.
00:16:39 Ten boom vysokého školství, který byl na počátku tohoto tisíciletí,
00:16:44 tak teď spíše pokles studentů a zvýšit kvalitu a zaměřit
00:16:49 se na profilové předměty.
00:16:52 Po sametové revoluci se všechny nové vysoké školy chtěli mít hodně
00:16:57 fakult a dorovnat se Masarykově univerzitě a Karlově univerzitě
00:17:01 a Univerzitě Palackého.
00:17:02 Ono to úplně nejde.
00:17:05 Ty vysoké školy budou profilovat obory,
00:17:07 které jsou zapotřebí v daném regionu, nebo tam mají tradici.
00:17:13 Třeba Slezská univerzita v Opavě má excelentní matematiku apod.
00:17:24 Budou se tedy vysoké školy,
00:17:26 nebo měly by se vysoké školy profilovat po oborech?
00:17:31 Ještě je také jiná možnost.
00:17:33 Některé vysoké školy se zaměří spíše na praxi,
00:17:36 některé více na vědu a výzkum.
00:17:38 Takto se roztřídí VŠ.
00:17:40 Samozřejmě jsou tady vysoké školy,
00:17:43 které mají větší podíl té vědecké činnosti.
00:17:47 Dá se říci, že nebudou vysoké školy monotematicky oborové.
00:17:50 Ale vyberou si to portfolio, které zapotřebí v dané oblasti a tam,
00:17:56 kde jsou dobří.
00:17:57 Jedině taková je cesta představa.
00:18:00 To vidíme také na špičkových univerzitách v Evropě a ve světě.
00:18:03 Že jedna univerzita dělá všechno, tak to je nesmysl.
00:18:07 Vždy ty obory jsou nějakým způsobem zaměřené.
00:18:11 Jaká jsou třeba propojené a zaměřují se na integraci oboru.
00:18:14 To slovo vychovávejme pro praxi.
00:18:17 To je sice hezké.
00:18:19 Ale když někoho vychováme, tak je vychovaný za pět let.
00:18:23 A je na vrcholu za dalších 20 let.
00:18:25 Takže náš absolvent letos, který obdržel diplom,
00:18:29 tak bude na vrcholu své kariéry v roce 2040.
00:18:37 Já ani vy nevíme, jak bude vypadat televizní studio,
00:18:40 nebo průmyslová výroba apod. v roce 2040.
00:18:45 Musíme ty studenty naučit, aby uměli pracovat s informacemi.
00:18:49 Aby byli schopni ty nové informace přijímat a hlavně aby ty informace
00:18:53 měli třídit.
00:18:54 Jsme zaplaveni množstvím informací.
00:18:56 Ale těch podstatných informací je bohužel velice málo.
00:19:00 Bude méně vysokoškolských studentů?
00:19:03 Má být méně vysokoškolských studentů?
00:19:05 Já si myslím,
00:19:06 že vysokoškolských studentů má být určité % v populaci.
00:19:12 V tuto chvíli je to kolem 25 nebo 32 %.
00:19:18 Někdo je na bakalářské úrovni, někdo na magisterské a další.
00:19:25 Mohli jsme říci statistiku,
00:19:27 že ČR má strašně málo vysokoškoláků.
00:19:30 Ale počítají tam naši generaci,
00:19:33 kdy v naší generaci studovalo 10 % vysokoškoláků.
00:19:37 Teď na každého absolventa gymnázia je místo na vysoké škole.
00:19:43 A není to moc?
00:19:44 Nesnižuje právě toto v těch jednotlivých kritériích
00:19:47 pro mezinárodní hodnocení kvality vysokých škol?
00:19:49 Myslím si, že teď jsme na vrcholu toho počtu těch proporcí.
00:19:55 A také je tady populační deprese v současné době.
00:19:59 Počet studentů na vysokých školách klesá.
00:20:02 Je to dáno bych řekl poklesem toho populačního ročníku.
00:20:08 Není na místě cílený pokles?
00:20:11 Nebere VŠ každého kvůli kapacitám?
00:20:15 Domnívám se, že v některých oborech ano.
00:20:19 Kde je třeba menší zájem.
00:20:21 Jsou to někdy obory, kde vyžadujete matematiku.
00:20:24 Když se tady řekne,
00:20:25 že matematika je nepřítelem a není povinná maturita z matematiky,
00:20:29 tak se divím, jak někdo může jednou větou říci.
00:20:33 Nebude povinná matematika u maturity a chceme rozvíjet
00:20:36 průmysl 4,0 a chceme podporovat technické obory.
00:20:42 Jestli to myslíme vážně, tak musíme říci, včera je pozdě,
00:20:46 že není povinná matematika u maturity.
00:20:48 Já vím, že se to člověk musí naučit.
00:20:55 Já vím, že se o tom pořád mluví a mluví.
00:21:01 Máte pocit, že ten kdo se naučí na maturitu, vysloveně naučí,
00:21:06 protože se musí naučit, tak bude nějakým lídrem v konstrukcích.?
00:21:14 Může být.
00:21:15 Ale on se matematiku naučí a potom ty obory na technických školách,
00:21:20 tak tam se může rozvinout.
00:21:27 Matematika trénuje logické myšlení.
00:21:30 Nebere se skutečně každý na volné kapacity?
00:21:34 Nemají se nad tím školy zamyslet?
00:21:37 Mít méně studentů, nebo obory třeba neotevírat právě proto,
00:21:42 aby tam nechodil někdo, kdo tam jde pouze proto,
00:21:44 že chce něco a ani není připraven.
00:21:48 Jsou obory, kde nechci říci, že se bere každý.
00:21:52 Ale je tomu tak.
00:21:58 Máme tady vysoké veřejné školy a soukromé školy.
00:22:03 Naštěstí jsme jednali s ministrem školství o tom,
00:22:06 že pokud je pokles studentů do 10 %,
00:22:10 že vlastně ta vysoká škola dostane stejný počet prostředků.
00:22:14 Není tady ten tlak, že za každou cenu musí vzít všechny.
00:22:19 Tady je to domluveno, abychom se nedostali do těchto situací.
00:22:28 Jestli s tím právě souvisí to,
00:22:30 že české vysoké školy stagnují v tom nejdůležitějším parametru.
00:22:34 A sice ve výsledcích.
00:22:37 Výsledky výzkumu,
00:22:38 umístění vysokých škol dané země v mezinárodních žebříčcích,
00:22:42 počty článků a jejich citací.
00:22:45 Absolventi a jejich zaměstnanost na trhu práce.
00:22:48 Nejdůležitější kritérium a tam české vysoké školy stagnují
00:22:52 navíc nedosahují zrovna nejlepších výsledků.
00:22:56 Když řeknu od těch absolventech.
00:22:58 Chtěl bych říci,
00:22:59 že absolventi českých vysokých škol jsou velice dobře zaměstnatelní.
00:23:04 Nezaměstnanost u vysokoškoláků je ta nejnižší.
00:23:10 Číslo Univerzity Karlovy je pod jedno %.
00:23:15 A v českém vysokém školství jsou obecně ta čísla trochu horší,
00:23:20 ale pokud se podíváte na databáze Úřadu práce, tak zjistíte,
00:23:24 že vysokoškolák nezaměstnaný, pokud je, tak je ten problém spíše jinde.
00:23:30 A druhá věc je,
00:23:31 což se také hodnotí a s tím kritériem
00:23:33 mám někdy problém.
00:23:35 Že všechny koho přijme tedy tu vysokou školu,
00:23:38 tak byste měli naučit.
00:23:41 Řada lidí, nebo část studentů přijde na vysokou školu a zjistí,
00:23:45 že ten obor co chtějí studovat je prostě něco jiného.
00:23:47 Protože si o tom četli v knížkách, viděli televizní seriály.
00:23:51 Teď přijdou do reality a zjistí, že to je úplně jinak.
00:23:53 To je jedna věc.
00:23:55 Někdo zjistí, že na to nestačí.
00:23:58 Já osobně zastávám názor,
00:24:00 že bychom měli nabídnout v tom prvním ročníku co možná
00:24:03 největšímu množství studentů, a dle kapacit, ať přijdou.
00:24:14 Dejme šanci hodně studentům a potom to probereme na základě našich
00:24:18 kritérií, kdo má studovat dále druhý a třetí ročník,
00:24:22 nebo v případě medicíny pátý nebo šestý ročník.
00:24:27 Takže já jsem pro tuto cestu.
00:24:29 Ale někdo to hodnotí tak, že jsme přijeli hodně studentů,
00:24:32 tak proč nedostudovali?
00:24:34 Ale když k tomu dospějeme,
00:24:35 tak každý kdo bude přijat bude vědět, že dostuduje.
00:24:42 A to sníží nároky.
00:24:47 Z těch dvou miliard ty % tu půjdou na platy jste říkal.
00:24:54 O kolik více dostanou učitelé?
00:24:58 Každá vysoká škola je svébytná.
00:25:01 Ten nárůst v tarifech může být mezi pěti až 10 %.
00:25:06 Děkuji za rozhovor a děkuji, že jste přišel do Interview ČT 24.
00:25:09 Děkuji za pozvání a hezký večer.
00:25:12 Za malý okamžik Události na ČT 24 a ČT 1.
00:25:18 Nenechte si ujít.
00:25:19 Pěkný večer a na shledanou.
00:25:21 Živé titulky ve spolupráci se ZČU Inovace podpořená TA ČR Stínový mluvčí: Pavel Petrle
Host: Tomáš Zima, rektor Univerzity Karlovy, Předseda České konference rektorů; Moderuje: Daniel Takáč
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 3