Host: Zuzana Baudyšová /nestr. za ANO/, senátorka, ředitelka Nadace Naše dítě; Moderuje: Světlana Witowská
00:00:08 Česká matka devítiměsíční holčičky,
00:00:11 kterou rodičům odebrala norská sociální služba, se musí vyjádřit,
00:00:15 jestli chce pomoci českých úřadů.
00:00:18 Stát je v tom případě připraven intervenovat.
00:00:23 Matka pomoc odmítla.
00:00:24 Jak moc má stát zasahovat do zvyklostí jiné země?
00:00:28 Nakolik má zasahovat do výchovy dětí?
00:00:31 Zeptáme se našeho dnešního hosta.
00:00:39 Kradou nám Norové děti?
00:00:43 Já se přiznávám, že s panem prezidentem jsem souhlasná.
00:00:51 I jeho kritický odsudek beru.
00:00:55 Protože jde o české děti.
00:00:59 V případě této holčičky, maminka je Češka.
00:01:04 Ale můj názor je, že o českých dětech by měla rozhodovat ČR.
00:01:11 A co se týká maminky devíti měsíční holčičky, která odmítá nabídku,
00:01:21 jestli je to právní poradenství nebo jak to nazvat,
00:01:24 tak jí docela rozumím.
00:01:26 Protože cítí, že zrovna to není to, co by řešilo její těžkou situaci.
00:01:32 O víkendu se v Praze demonstrovalo.
00:01:35 Vy jste byla na té demonstraci teď,
00:01:37 když se demonstrovalo kvůli dětem Michalákovým.
00:01:44 Vadí mi,
00:01:45 že nám Norové berou děti a nemohu se s tím jakkoliv popasovat.
00:01:52 Myslím si, že bychom měli udělat všechno proto, aby Norové věděli,
00:01:56 že ČR si nenechá brát svoje děti a o tom byly i dvě protestní akce,
00:02:04 které byly vlastně o návratu dětí Michalákových i této devítiměsíční
00:02:10 holčičky a dalších dětí, které v Norsku jsou,
00:02:13 o kterých se vlastně ani neví,
00:02:16 protože jejich rodiče se bojí nějakým způsobem publikovat celé
00:02:20 osudy své rodiny.
00:02:22 Aby nedošlo k vyhoštění.
00:02:27 Máme dost objektivních informací na to,
00:02:30 abychom dělali takto závažné soudy?
00:02:36 Ne převažují spíše emoce nad fakty?
00:02:39 To je možné.
00:02:41 Já přes 20 let chráním děti.
00:02:47 A připadal bych si hloupě, kdybych i pro tyto děti neudělala maximum.
00:02:53 Když se vžijeme do pocitu maminky,
00:02:57 která vlastně už pomalu dva roky své děti neviděla,
00:03:00 předtím je mohla vidět dvakrát měsíčně, nemluvit s nimi česky,
00:03:07 nemohla je obejmout, to si jako matka vůbec nedovedu představit,
00:03:12 že by něco takového se událo.
00:03:15 Nejsem si vůbec jistá, jestli bych vůbec byla tak silná to ustát.
00:03:20 Takže já jí rozumím.
00:03:22 A zkrátka se dokáži vcítit do její situace.
00:03:29 Ti dva chlapci, každý žije sám, maminko vlastně už nepoznávají.
00:03:41 Holčička má obě občanství, je to tedy i norské dítě.
00:03:45 Ředitel Úřadu pro mezinárodní ochranu dětí Zdeněk Kapitán
00:03:49 je ve vynášení závěru velmi opatrný, protože on sám říká,
00:03:55 že nemá všechny podklady.
00:03:58 Vytváříme si velmi rychle soudy bez dostatečných podkladů,
00:04:01 pokud toto děláme, dopouštíme se toho, že sice nelžeme,
00:04:05 ale pravdu tím nesdělujeme.
00:04:08 Máte o tom nějaké bližší informace?
00:04:10 S paní Michalákovou jste byla v kontaktu.
00:04:16 Nemáte třeba v tomto případě více informací než víme my?
00:04:20 Bohužel nemám.
00:04:23 Mám informace paní Michalákové.
00:04:26 A vím, že je v kontaktu s paní poslankyni Chalánkovou.
00:04:32 I s europoslanci.
00:04:34 S panem zde chov s kým.
00:04:43 Další europoslanci ratifikovali smlouvu o navrácení.
00:04:51 Jsou trošku akční více než čeští poslanci.
00:04:59 Když nemáme objektivní informace, proč demonstrujeme?
00:05:02 Protože když nevíte, co se stalo v té rodině?
00:05:05 Vy sama říkáte, že chráníte zneužívané a týrané děti v Česku,
00:05:10 které mají doma nějaký problém.
00:05:12 Víme my stoprocentně, že se těm dětem doma nedělo nic,
00:05:17 co by bylo v rozporu s dobrými mravy?
00:05:22 S dobrou výchovou?
00:05:24 Že třeba ta rodina fungovala tak jak měla?
00:05:31 Víme to?
00:05:32 Vy přiznáváte, že těch informací sama nemáte dost.
00:05:37 Dobrá, čili posuďme celou situaci těch dvou chlapců.
00:05:43 Byli rozděleni.
00:05:45 Každý je v jiné rodině.
00:05:47 Teď už je situace,
00:05:50 že paní Michalákovou za medializaci celého případu bylo rozhodnuto,
00:05:59 že bude zbavena rodičovských práv a děti neuvidí vůbec.
00:06:05 Chlapci neuvidí svou maminku,
00:06:07 nemají možnost vidět svoje prarodiče.
00:06:12 Když si vezmeme jednotlivé články,
00:06:14 úmluva je porušena minimálně v 20 článcích.
00:06:20 Potom je ta úmluva pro legraci.
00:06:23 Nebo skutečně má takovou váhu, aby byla respektována?
00:06:29 Je to vlastně výnos OSN.
00:06:33 Všechny státy světa mimo Ameriku jí ratifikovaly.
00:06:38 My jsme pravidelně každých pět let zkoumali,
00:06:49 jak je smlouva naplňována.
00:06:52 Nevím, na co čekáme.
00:06:53 A proč bychom jakkoliv zpochybňovali,
00:06:58 že děti patří české mámě.
00:07:01 Paní Michaláková se rozvedla.
00:07:04 Máte tam podezření?
00:07:06 Protože na tu rodinu dala udání školka.
00:07:09 A to přece není jen tak.
00:07:12 To si ta školka přece jen tak nevymyslí.
00:07:16 Ve školce to bylo tak, že paní Michaláková vzhledem k tomu,
00:07:19 že byl jeden synek šikanován,
00:07:22 tak jasně protestovala před učitelským sborem v té mateřské
00:07:27 školce, aby ohlídala, aby chlapeček nebyl šikanován.
00:07:32 Tuto informaci máte od paní Michalákové
00:07:35 jednostranně zprostředkovanou.
00:07:37 Máte nějaké informace i z druhé strany?
00:07:39 Jde mi o to,
00:07:41 jestli opravdu v tomto případu na vás nedýchá nic zvláštního.
00:07:45 Protože třeba server Svobodné fórum zveřejnilo fotografie,
00:07:50 které jste viděla podle mých informací i vy a pozastavila
00:07:56 se nad těmi fotografiemi.
00:07:58 Je to pravda?
00:07:59 Ta fotka z té toalety?
00:08:02 Paní redaktorko, viděla jsem jí, jsou různé způsoby,
00:08:07 jak získat fotografii.
00:08:09 Fotka se mi samozřejmě nelíbila.
00:08:11 Ale co chci říci, že často mi je položena otázka,
00:08:24 jestli jsem četla spis.
00:08:26 Nečetla jsem spis.
00:08:27 Nebyla jsem účastníkem trestního řízení.
00:08:29 Takže já ten spis nemohu vidět.
00:08:31 Mohu věřit jen těm, kteří spis viděli.
00:08:35 Pan kapitán z Brna spis pravděpodobně má.
00:08:41 Paní Michaláková i souhlasila, aby byl spis zveřejněn.
00:08:48 Dědeček, když hledáme na internetu,
00:08:50 pan Pavelka velmi podrobně napsal celou tu kauzu,
00:08:54 co bylo nebo nebylo.
00:08:57 Já opravdu nevím, proč stále tvrdíme,
00:09:01 proč to nejde a proč ty děti musí zůstat,
00:09:05 každý chlapec v jiné rodiny.
00:09:08 Jak my víme, co to je za rodinu, jestli jsou tam spokojení?
00:09:12 Ale jak my víme, že se nedělo to,
00:09:16 kvůli čemu norský soud děti odebral?
00:09:20 Není to prostě tak, že v Norsku jsou děti brány jako modly?
00:09:24 Že tam mají výsadní postavení a všichni se tam k nim chovají
00:09:30 podle toho a musí se přizpůsobit?
00:09:33 Ale vždyť ti kluci jsou čeští kluci.
00:09:38 Ale jde mi o to, jestli ty rodiče věděli,
00:09:41 že se k dětem mají chovat nějak jinak než v ČR.
00:09:47 Protože podle mých informací v Norsku jsou děti brány
00:09:54 jako modly.
00:09:56 Mají výsadní postavení.
00:09:58 Je to zvyklost toho státu.
00:10:00 Jde mi o to,
00:10:01 jestli máme my právo na to zasahovat do zvyklostí jiného
00:10:05 státu, když tam ti rodiče přijeli dobrovolně a rozhodli se,
00:10:09 že tam budou žít i se svými dětmi.
00:10:17 Jestli ty soudy nejsou opravdu jednostranné, které vynášíme.
00:10:26 Zvyklosti jiného státu.
00:10:28 Já se domnívám, že ti kluci byli, doufám a věřím, vedeni dobře.
00:10:53 Nebylo sice vyvráceno, že je zneužíval tatínek,
00:11:02 ale i přesto, že to nebylo vůbec potvrzeno,
00:11:06 tak paní Michaláková se s manželem rozvedla.
00:11:10 A musím říci, že mi udělal velkou radost pan prezident,
00:11:19 protože to vidění máme velmi podobné.
00:11:23 Nevím, co bych k tomu řekla více.
00:11:27 Vláda by měla přistoupit k odvolání velvyslance v Norsku
00:11:30 ke konzultacím.
00:11:34 Myslíte si, že by to byla adekvátní reakce na situaci?
00:11:46 Českého velvyslance v Norsku?
00:11:48 Ano, pozvat ho ke konzultacím v Česku.
00:11:59 Proč ne?
00:12:01 To už se mohlo stát dávno.
00:12:05 Stát bude intervenovat v případě,
00:12:07 že s i do toho jednání se sociálním úřadem.
00:12:12 Podle ministryně práce matka tu pomoc odmítla.
00:12:18 Zástupkyně rodiny zase tvrdí opak.
00:12:21 Má se v takové situaci stát do toho vkládat sám automaticky?
00:12:26 Ze své vlastní vůle?
00:12:28 Nebo má čekat, jestli o tu pomoc požádá matka?
00:12:32 A když říkáte stát, tak myslíte ČR?
00:12:37 Vládu.
00:12:38 Ano.
00:12:39 Samozřejmě, to je cesta.
00:12:42 Jen k tomu případu té devíti měsíční holčičky,
00:12:45 proč vlastně byla přeložena do jiné nemocnice,
00:12:49 proč na Štědrý den to dítě odebrali,
00:12:53 to jsou tak naprosto nepochopitelné věci a smutné věci,
00:12:58 že zdecimovaný rodiče na Štědrý den jim to dítě vezmou
00:13:04 bez jakéhokoliv vysvětlení, to jsou všechno věci, kdy si říkáte,
00:13:08 že vám to rozum nebere.
00:13:12 Ale Norsko je přece vyspělá země.
00:13:15 Neumím si představit,
00:13:16 že by tam mohl nějaký úřad svévolně odebírat děti jak se komu zlíbí.
00:13:21 Aniž by to veřejnost skousla.
00:13:24 Když to řeknu lidově.
00:13:26 Vy si to umíte představit,
00:13:27 že se něco takového děje opravdu ve vyspělé zemi jako je Norsko?
00:13:31 Je mi to velmi líto.
00:13:33 Tím nechci jakkoliv otočit v mém vztahu vůči severským zemím,
00:13:40 ale absolutně tomu nerozumím.
00:13:42 Jen co bych k tomu řekla, co mě trochu vadí,
00:13:46 že do ČR jdou norské fondy.
00:13:50 Které podporují nestátní organizace,
00:13:54 které v podstatě zase jsou souhlasné.
00:14:00 S určitým systémem.
00:14:01 Třeba s pozicí přechodného pěstouna,
00:14:04 které mě osobně nedává vůbec logiku.
00:14:07 A nejde jen o přechodné pěstouny, ale i o další služby,
00:14:12 které jsou s tím spojené.
00:14:15 Můžeme se ještě vrátit k případu této čičky?
00:14:17 Dítě se narodilo s vrozenou genetickou vadou.
00:14:23 Spor se vede možná o způsob léčby té holčičky.
00:14:26 Pojďme si poslechnout, co řekl otec dítěte norským novinářům.
00:14:31 Přejeme si, aby žila, ale také jsme řekli ...
00:14:40 Jak se takové případy řeší u nás?
00:14:49 Domnívám se, že rozhodnutí by měla učinit etická komise.
00:14:54 Pravda asi i po určité konzultaci s rodiči, ale je to věc lékařů,
00:15:04 je to otázka špičkové etiky.
00:15:08 A rozhodně by měli hlavní slovo mít lékaři.
00:15:12 Odborníci.
00:15:13 Byl by takový fakt,
00:15:15 že třeba rodiče nesouhlasí s nějakou léčbou dítěte tady
00:15:17 v Česku, byl by to důvod pro odebrání dítěte z rodiny?
00:15:23 Kdyby něco takového se stalo tady?
00:15:26 Že by rodiče nahlas řekli, že nesouhlasí dále s léčbou,
00:15:31 protože vidí, že dítě se trápí?
00:15:33 Byl by to důvod, aby zasáhly úřady a odebrali dítě z rodiny?
00:15:37 Domnívám se, že by se to celé řešilo jinak.
00:15:40 Že opět by hlavní slovo měli lékaři,
00:15:42 etická komise ve spolupráci s rodinou.
00:15:46 A zkrátka po nějaké dohodě společné by došlo buďto k zastavení těch
00:15:56 přístrojů a zkrátka dítěti umožnit odejít.
00:16:02 A zasahuje u nás v takovém případě sociálka?
00:16:05 Nebo to řeší soudy?
00:16:07 Když si vezmeme svědky jeho vy, ti jsou proti transfuzím.
00:16:12 Jak se tady v takových případech postupuje u nás?
00:16:16 Domnívám se,
00:16:17 že pokud jde o podobné případy jako teď devíti měsíční holčička,
00:16:20 že to je hlavně věc lékařů a nikoliv orgánů péče o dítě.
00:16:26 Část veřejnosti velmi hlasitě kritizuje postup norských úřadů.
00:16:31 Na druhé straně se několikrát tady v Česku stalo,
00:16:35 že se stali terčem kritiky ze strany veřejnosti z úplně
00:16:39 opačného důvodu.
00:16:40 Že nezasáhli.
00:16:42 Nezabránili týrání dětí.
00:16:46 Kuřimská kauza například.
00:16:48 Co je horší?
00:16:56 Týrání je snad jedno z nejhorších,
00:16:59 co mohou rodiče nebo ti nejbližší dítěti udělat.
00:17:03 A ta otázka odebrání dítěte,
00:17:07 ono spíše jde o zbavení rodičovských práv,
00:17:14 pokud dochází k ublížení.
00:17:16 Je to případ od případu.
00:17:20 Těžko asi paušalizovat.
00:17:22 Je třeba, aby zdravotnictví to posoudilo.
00:17:40 Ptala jsem se, co je horší?
00:17:42 Jestli když úřady nezasáhnou, nebo to, že dítě odeberou?
00:17:50 Tady Češi teď nesouhlasí s tím, jak postupuje norský úřad,
00:17:56 který říká, že k tomu má nějaké důvody.
00:17:59 Ale když si to vezmeme z druhé strany, mohlo by se stát,
00:18:01 že úřad by třeba nezasáhl v případě,
00:18:04 že by se v té rodině dělo něco, co by se tam dít nemělo.
00:18:08 Co je vlastně horší?
00:18:09 Když zasáhne nebo nezasáhne?
00:18:11 A z vašich zkušeností, jak se staví české úřady k podezřením na tom,
00:18:16 že je dítě týrané?
00:18:18 Jsou naše odbory sociální péče spíše laxní nebo aktivní?
00:18:21 Jak se k tomu staví sousedi, doktoři, učitelé, jsou všímaví?
00:18:29 Já jsem před 22 lety, to byl důvod, proč jsem zakládala Linku bezpečí,
00:18:35 aby děti, které jsou týrané, zneužívané,
00:18:38 aby se měli kam obrátit.
00:18:40 Byla v tom trochu mýlka.
00:18:42 Protože děti vypověděly svůj příběh,
00:18:50 na toto reagoval konzultant, dobře vyškolení, ale záleželo,
00:18:56 kam až dítě do toho příběhu odborníka pustí.
00:19:03 Pokud nechce pomoci, tak ta pomoc je velmi omezená.
00:19:07 Co se týká dospělých, mimo jiné u kuřimské kauzy,
00:19:14 tam šla matka do vězení, ale jinak záleží, já se obávám,
00:19:29 že každý orgán péče o dítě má trochu rozdílné vidění věcí.
00:19:35 Zcela jednoznačný pohled neexistuje.
00:19:38 Záleží na lidech.
00:19:40 Ano.
00:19:43 Záleží na posudku soudního znalce.
00:19:47 Čili záleží na celé řadě okolností.
00:19:51 I děti, pokud jsou schopné se k tomu už vyjádřit,
00:19:56 mají na to právo.
00:19:58 Vyjádřit se, co se dělo.
00:20:01 Děti se vyslýchají za velmi nelidských podmínek.
00:20:04 Aby oprava za velmi lidských podmínek.
00:20:18 A je tam někde hranice?
00:20:21 Myslím si, že pravda, i v Dobrém se dá velmi ublížit.
00:20:27 Rodiče tím, že přehánějí péči, mají děti jako v bavlnce,
00:20:32 dělají všechno proto, aby nemohly být s kamarády,
00:20:36 protože by si mohli třeba rozbít koleno nebo něco zlomit,
00:20:41 tak to je také způsob týrání.
00:20:44 Byť dobře míněn.
00:20:45 A zkrátka i takové příběhy mohou nastat.
00:20:49 A záleží na inteligenci rodičů, aby dokázali rozeznat,
00:20:54 co je pro dítě dobré a co ne.
00:20:56 Nemůže mít každá společnost nastavené ty hranice jinak?
00:21:00 Ptám se právě v souvislosti s Norskem?
00:21:02 Jestli Norsko nemá ty hranice toho,
00:21:05 jak se rodiče mají chovat ke svým dětem,
00:21:07 prostě nastavené jinak než my?
00:21:10 Je to možné.
00:21:12 Přiznávám se, že o norském způsobu výchovy dětí až tolik toho nevím.
00:21:17 Co jsem slyšela, Norů je málo a každého dítěte si velmi váží.
00:21:31 A naše blonďaté děti se jim také hodně líbily.
00:21:36 Pojďme si poslechnout,
00:21:37 co paní poslankyně řekla ke kauze paní Michalákové minulý týden
00:21:41 v Událostech, komentářích.
00:21:45 Těch informací mám co největší možnou míru vždy.
00:21:48 Bývám v kontaktu s rodiči a všechny informace,
00:21:50 které mám od Evy Michalákové,
00:21:52 která nic netají a všem úřadům českým i nám svým zástupcům předala
00:21:56 a umožnila nahlédnout do všech dokumentů.
00:22:01 Jsme v zajetí jednostranných informací?
00:22:03 Vy, když se staráte o zneužívané a týrané děti,
00:22:07 vždy přece neposloucháte jen rodiče.
00:22:10 Paní Chalánková říká, že paní Michaláková jí říká všechno.
00:22:14 Jak to může paní poslankyně vědět?
00:22:18 Paní Chalánková pro mě je za prvé lékařka, je poslankyně,
00:22:24 sama matkou několika dětí.
00:22:26 A myslím si, že to je osvícená a slušná paní.
00:22:30 A já nemám důvod, proč bych jí nechtěla věřit.
00:22:34 Ale já neříkám, že jí nevěřím.
00:22:37 Ale jestli je správné bezmezně věřit tomu, co říká rodič dítěte,
00:22:42 kterému sociální služba odebrala děti.
00:22:45 Jen to by se člověk zbláznil, kdyby už předem si řekl,
00:22:51 že těmto nevěřím, ti vypadají všelijak nebo kdoví.
00:22:56 Zkrátka ta víra, že lidé mluví pravdu, že nelžou,
00:23:05 samozřejmě velmi záleží na situaci.
00:23:10 Věříte třeba dětem, které vám oznámí, že jsou zneužívané?
00:23:15 Ano, dětem se má věřit.
00:23:17 To je i taková zásada psychologů.
00:23:19 Že zejména jako malé děti nelžou.
00:23:22 Že mluví pravdu.
00:23:24 Na druhé straně, když se děti bojí výprasku,
00:23:27 tak už tato predikce trochu padá.
00:23:31 Je narušená.
00:23:32 Protože představa bolesti výprasku nebo jiného výchovného prostředku,
00:23:42 zákaz třeba jít na počítač, to je nejoblíbenější zábava,
00:23:50 tak samozřejmě to může být důvod,
00:23:52 proč děti nějakým způsobem ulítnou a lžou.
00:23:57 Což jsou typické znaky u zneužívaných nebo týraných dětí?
00:24:00 Jak se pozná, že dítě je obětí nějakého zneužívání nebo týrání?
00:24:07 Je to o tom, že to dítě změní chování.
00:24:10 A vlastně může si toho všimnout někdo, kdo dítě dobře zná.
00:24:16 Třeba třídní učitel.
00:24:17 Nebo rodiče kamarádky, kamaráda.
00:24:21 A je to o tom, že dítě dříve, které bylo veselé a hovorné,
00:24:30 optimistické, tak to dítě začne být smutné, zadumané.
00:24:36 Nemá velkou chuť do řeči.
00:24:37 I když třeba to dítě dříve bylo výřečné.
00:24:44 To jsou všechno znaky, které vypovídají o tom,
00:24:46 že se s dítětem něco děje.
00:24:50 Proto jsem zastáncem toho,
00:24:52 aby ve škole byla alespoň na částečný úvazek psycholog.
00:24:56 Aby učitel mohl domluvit návštěvu dítěte u psychologa.
00:25:16 Vy jste byla zastánce Klokánku.
00:25:19 Co si myslíte o tom,
00:25:22 jestli by měl stát dále podporovat organizaci, která neumí hospodařit?
00:25:27 Jestli by měl fond dostat dotaci,
00:25:30 kterou vláda odmítla zatím dát s odůvodněním,
00:25:33 že jak by k tomu přišli ostatní organizace, které hospodařit umějí?
00:25:39 Co si o tom myslíte?
00:25:41 Projekt Klokánek byl výborný.
00:25:44 Zakladatelka do něj dala velký kus svého života.
00:25:48 Je mi velmi líto, že nadace dopadla jak dopadla.
00:25:53 Pevně věřím, že některé přežijí.
00:25:57 A měli by se dotovat i přesto, že neuměli hospodařit?
00:26:03 Věřím, že by se dala najít cesta.
00:26:16 Ministerstvo práce a sociálních věcí mohlo udělat více ve prospěch
00:26:22 Klokánku a ne jednoduše odmítnout pomoc.
00:26:26 Já vám děkuji za to, že jste byl hostem interview.
00:26:29 Na řadě jsou události.
00:26:31 Hezký večer.
00:26:34 Živé titulky ve spolupráci se ZČU Inovace podpořená TA ČR Mluvčí: Nikol Zamazalová
Host: Zuzana Baudyšová /nestr. za ANO/, senátorka, ředitelka Nadace Naše dítě; Moderuje: Světlana Witowská
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 2