Od písničky ke klipu. Miroslav Táborský uvádí filmy, které jste už dlouho neviděli

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

V našem pořadu jsme si už nejednou povzdechli nad tím, jak těžké to má současný animovaný film. Je však jedna oblast našeho života, ve které se animace uplatňuje velmi často a velmi úspěšně. A tou je hudební videoklip. Hudba jako taková je velmi běžnou součástí našeho života. U mladých lidí to platí takřka stoprocentně. A proto jsou u nás také doslova stovky hudebních skupin nejrůznějších názvů, často velmi exotických, hrající nejrůznější hudební styly. Často také velmi exotické. A každá taková hudební skupina chce mít samozřejmě svoje CD a také svůj videoklip, který by ji patřičně zviditelnil. A protože i mladí animátoři jsou fanoušky určitého hudebního žánru, nebo dokonce konkrétní hudební skupiny, má k sobě animace a hudba velmi blízko. Už dávno před tím, než se u nás začaly natáčet první videoklipy, dokonce dávno předtím než se termín klip vůbec narodil, vznikaly v českém filmu animované písničky. Dokonce první loutkový film Jiřího Trnky byl vlastně svitou lidových písní. Doslova zlatým věkem pro animovanou písničku pak byla léta 70. Tehdy vznikla celá řada velmi pozoruhodných hudebních filmů.

Hloupá žába

Autoři si většinou vybírali písničky, které vyprávěly nějaký děj, nějaký příběh. A tak je tomu i u filmu Hloupá žába. V roce 1971 ho ve studiu Bratři v triku natočil Gene Deitch. Písničku Peter Seegera tehdy zpíval velmi populární Waldemar Matuška. Připomínám, že tenhle slavný zpěvák film Hloupá žába i namluvil. A jak skvěle, posuďte sami.

Hloupá žábarok výroby: 1971
režisér a scenárista: Gene Deitch
autor námětu: Pete Server
kamera: Zdenka Hajdová
střih: Zdenka Navrátilová
vypravěč, zpěv: Waldemar Matuška
výtvarníci: Miloslav Jágr a Miluše Hluchaničová
animátoři: Růžena Brožková, Bohumil Šejda, Olga Šišková, Zdeňka Skřípová a Kristina Vodičková
stopáž: 8 minut

Při čtení předešlých řádků se možná starší z vás pozastavili nad tím, jak je možné, že v roce 1971, v době, kdy se rozbíhala normalizace a kdy oficiální politika byla silně protiamerická, státní studio natočilo americkou písničku? Bylo to proto, že folkař Pete Seeger byl znám svými levicovými názory a postoji. Navíc v roce 1964 několikrát velmi úspěšně koncertoval v tehdejším Československu a tato jeho vystoupení jsou považována za velmi výrazný impulz k rozvoji české folkové a country scény.

Horníkova růže

Ale pojďme dál. Velkými mistrem v převádění písniček do filmu byl bezesporu Jiří Brdečka. Ten si v roce 1974 vybral méně známou hornickou píseň Václava Zemana a Jana Kordy. A ve skvělé úpravě Zdeňka Lišky z ní udělal velmi pozoruhodný film. K citovému snímku výrazně přispěla svým uměním výtvarnice Jitka Walterová

rok výroby: 1974
režisér a scenárista: Jiří Brdečka
hudba: Zdeněk Liška
výtvarnice: Jitka Walterová
stopáž: 8 minut

Balada o uherském králi

Balada o uherském králiOstravský animátor Karel Krlica se v roce 1979 poprvé pustil do režie animovaného filmu a vybral si valašskou baladu o uherském králi. Inspirací mu byla tvorba výtvarnice Boženy Dadákové, která technikou malované batiky zobrazovala typické valašské výjevy. Do svých obrázků vkomponovávala texty písní, říkadel, balad a lidových her, které se zobrazovanými výjevy nějak souvisely. Baladu o uherském králi hudebně upravil Jan Rokyta a nazpívaly Eva Štiková a Jarmila Šuláková.

rok výroby: 1979
scenárista, animátor a režisér: Karel Trlica
hudba: Jan Koryta
zpívají: Eva Štiková a Jarmila Šuláková
výtvarnice: Božena Dadáková
stopáž: 5 minut

Zimní vzpomínka

Z let 70. minulého století se následně přesuneme na počátek let 90. Tehdy dokončovala studia na katedře animace pražské FAMU Bára Dlouhá. Její videoklipy dobře znají diváci České televize. Pro svůj absolventský film si vybrala písničku Zimní vzpomínka. Tu nazpívala herečka Magda Reifová. A první český animovaný videoklip byl na světě. Zimní vzpomínka zaujala i v zahraničí. Na velmi ceněném festivalu ve Stuttgartu dostala prestižní ocenění. A tak už jeden z prvních absolventských filmů katedry animace získal pro svou školu velký úspěch.

výtvarnice: animátorka a režisérka: Barbora Dlouhá
stopáž: 40 vteřin

Studna

StudnaJak již bylo naznačeno, tvůrci animovaných klipů bývají převážně mladí lidé a velmi často jsou to studenti uměleckých škol. Ono to má určitou logiku. Takový klip má krátkou metráž a další vlastnosti, které ho přímo předurčují k tomu, aby se stal školním cvičením. Stejně tak tomu bylo i v případě další studentky katedry animace na pražské FAMU Niké Papadopolusové. Té se zřejmě zalíbila skupina J.A.R. a natočila podle jejich písničky Studna hudební videoklip. Skupina J.A.R. vznikla v druhé polovině 80. let a zaplňovala na naší hudební scéně mezeru v oblasti rapu a hip-hopu. A to byly žánry, které v té době neměly na oficiálních místech na růžích ustláno. A tak velký vzestup zaznamenala skupina J.A.R. až v roce 1994, kdy vydali album s názvem Mydli to!, a to i s písničkou Studna.

rok výroby: 1994
výtvarnice, animátorka a režisérka: Niké Papadopolusová
stopáž: 3 minuty

Am I an Airhead?

Am I an Airhead?Skupina J.A.R. má zpěváka a kapelníka Romana Holého. Jenomže Roman Holý je zároveň zpěvákem a kapelníkem další velmi populární skupiny Monkey Business. Sedět takhle na dvou židlích není v populární hudbě nic jednoduchého, ale zároveň nic neobvyklého. A Roman Holý to zatím zvládá velmi, velmi úspěšně. V roce 2003 vydala skupina Monkey Business album Resistence Is Futile. Našli byste na něm písničku Am I an Airhead – česky Mám už vymeteno? Adrina Kukal, další student katedry animace na pražské FAMU, na tuhle písničku natočil velmi zajímavý videoklip.

rok výroby: 2003
výtvarník, animátor, scenárista a režisér: Adrian Kukal
stopáž: 4 minuty

Polytea

PolyteaV animovaných videoklipech se v poslední době čím dál tím častěji uplatňuje počítačová animace. A i v tomto oboru jsou velmi úspěšní studenti a absolventi katedry animace na pražské FAMU. Tomáš Luňák a Martin Duda vytvořili velmi zajímavý videoklip s názvem Polytea. Je to příběh, graficky velmi čistě podaný, dvou stavebních jeřábů, které si spolu prostě dají čaj. Tenhle videoklip byl vytvořen na stejnou písničku skupiny ZKA4T, neboli Zelená Karkulka a čtyři trpaslíci. Pod tímhle velmi zvláštním názvem se skrývá newjazzové uskupení pod vedením velmi talentovaného hudebníka Matouše Godíka. Jeho skladby a tzv. remixy sklízejí úspěchy nejen u nás, ale třeba i ve Velké Británii nebo Japonsku.

výtvarníci, animátoři, scenáristi a režiséři: Tomáš Luňák a Martin Duda
stopáž: 4 minuty

…A pak řekl muž

…A pak řekl mužA aby se to nepletlo, i za dalším videoklipem vyrazíme na katedru animace na pražské FAMU. Vytvořila ho jedna z nejúspěšnějších absolventek této katedry Maria Procházková. Natočila ho na píseň s názvem …A pak řekl muž. Jejím autorem je Mikoláš Chadima. Pro vás, kteří nejste v obraze, dodáme, že je to saxofonista, kytarista, zpěvák, hudební skladatel, někdo by řekl dokonce praotec české alternativní hudby a zakladatel a leader M.CH. Bandu. Maria Procházková si na tomto klipu vyzkoušela postupy, které pak s velikým úspěchem využila ve svém absolventském filmu Příušnice.

scenáristka, animátorka, výtvarnice a režisérka: Maria Procházková
stopáž: 4 minuty

Studený nohy

Studený nohyAnimované videoklipy však samozřejmě nevznikají pouze na FAMU, přesuneme se teď do Zlína, na tamní Vyšší odbornou školu filmovou. V roce 2003 tam Lukáš Uchytil natočil animovaný videoklip Studený nohy ke stejnojmenné písničce, kterou složila a nazpívala Radůza. Radůza je velmi originální zpěvačka. Hraje na řadu hudebních nástrojů, i když nejraději má asi harmoniku. Tedy správně akordeon. Rok 2003 byl právě pro Radůzu velmi úspěšný. Získala totiž od Akademie populární hudby hnedle tři Anděly. Její album Při mně stůj, ze kterého jsou i Studený nohy, obsadilo na dlouhé týdny žebříček prodejnosti. A Radůza za něj získala Zlatou desku. A pro úplnost dodávám, že v témže roce se umístila i v anketě Zlatý slavík coby skokan roku.

rok výroby: 2003
scenárista, výtvarník, animátor a režisér: Lukáš Uchytil
stopáž: 4 minuty

Stopáž52 minut
Rok výroby 1991
 ST 4:3
ŽánrDokument