Dobový rozhovor s Janem Hřebejkem

Nejprve k názvu filmu. Šakal je typ prachuligána, co šokoval lidově demokratické Dejvice na sklonku 50. let?

Tento dotaz se vynořuje často. V naší produkci Space films kupříkladu berou, ale přesto se ptají: „Proč Šakalí léta?“ a my s Petrem Jarchovským, s nímž jsme psali scénář, odpovídáme: „To vymyslela Šabachova manželka Anička. Je to její charakteristika oné doby.“ Jiný, konkrétnější význam titul nemá.

V „šakalích letech“ jste ještě nebyl na světě. Podnětem k filmu byla jen povídka Petra Šabacha, nebo i jiné pamětnické vzpomínky?

V povídce jsme s Petrem Jarchovským našli řadu momentů, které jsme sami zažívali v trochu jiné podobě. Třeba když koncem sedmdesátých let vstoupil do života punk nebo nová vlna. Když jsem Šabachovu povídku někomu vyprávěl, tak mi lidé často říkali, že se také setkali s něčím podobným – že jim do života vstoupil někdo, kdo ho úplně prosvítil. Takže film by neměl být vzdáleným obrazem doby, model probuzení považuji za věčný.

Písničky vznikaly souběžně se scénářem?

Autorovi písniček Ivanu Hlasovi jsme vždycky popsali story, charakterizovali postavy. Ale došlo i k nedorozumění a Ivan nám pak přinesl píseň Aleny – Bejbiny, která původně zpívat neměla. Jenže ta písnička nás tak chytla, že jsme k ní dopsali scénu. Říkám to ale s obavami, protože taková informace nevyzní dobře, když potom film „ nedopadne“. Viděl jsem třeba české snímky, o kterých vím, kolik v nich bylo poctivého úsilí, vynaloženého talentu, dobré vůle, a nestačilo to. Je to prostě dobrodružství a právě takhle probíhalo.

Kritika vám možná vytkne, že některé situace Šakalích let silně připomínají notoricky známé scény z klasických muzikálů. Jde o záměrné citace?

Nechceme ani krást, ani parodovat. Pro určité podobnosti bych použil Truffautův termín „pozdrav“.

Klade váš film velké nároky na taneční výkony herců?

Scénář jsme psali ještě před konkurzy a u postav, které měly významnější dramatický part, jsme se snažili tanec trochu upozadit. Ovšem s výjimkou Bejbyho. Martin Dejdar je ideální představitel této postavy i přesto, že už se jí věkově vzdaluje. U něj jsem o pohybové stránce nepochyboval, protože je všestranný talent.

Martin Mlíkovský: Nad šakalím muzikálem, MF Dnes, 22. 7. 1993, příloha Kamera Dnes, s. 1.