iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 6. 2010
18:00 na ČT2

1 2 3 4 5

65 hlasů
5923
zhlédnutí

Cesty víry

Významná Francouzka - Markéta Marie Alacoque

Trvalý odkaz lidové zbožnosti a vnitřní radosti v myšlenkách světice ze 17. století

21 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Cesty víry - Významná Francouzka - Markéta Marie Alacoque

  • 00:00:16 Zjevení v Paray - Le - Monial
    je spojeno s poselstvím,
  • 00:00:18 které Kristus svěřil
    svaté Markétě - Marii.
  • 00:00:22 V tomto poselství
    si Kristus stěžuje na křesťany.
  • 00:00:27 Kdyby se zjevil dnes
    a stěžoval si na křesťany,
  • 00:00:28 s ohledem na odkřesťanštění světa,
  • 00:00:30 bylo by to pochopitelné.
  • 00:00:32 Ale Kristova slova,
    zjevená Markétě - Marii,
  • 00:00:34 jsou pro nás velkou otázkou.
  • 00:00:37 Vždyť v době zjevení
    dochází ve Francii
  • 00:00:40 k rozsáhlé náboženské obnově.
  • 00:00:42 V předcházejícím 16. století
    byla Francie,
  • 00:00:45 z hlediska náboženského,
  • 00:00:47 ve špatném stavu.
  • 00:00:48 Ale v 17. století,
    díky obnově,
  • 00:00:50 vyvolané Tridentským koncilem,
  • 00:00:53 díky aktivitě biskupů
    i francouzských králů,
  • 00:00:56 díky zakládání seminářů
    a obnově kněžského stavu,
  • 00:00:59 díky vzdělávání,
    především žen,
  • 00:01:02 nastává pro Francii
    velmi dobré období.
  • 00:01:05 A ve chvíli,
  • 00:01:06 kdy se Kristus zjevuje
    sv. Markétě - Marii,
  • 00:01:08 jsou semináře plné,
  • 00:01:10 nescházejí povolání
    k řeholnímu životu,
  • 00:01:12 bylo založeno
    mnoho nových řeholních řádů.
  • 00:01:15 Katolická reforma
    se ve Francii zdařila.
  • 00:01:18 Jak je tedy možné,
  • 00:01:20 že se Kristus zjevuje
    v nábožensky tak prosperující době,
  • 00:01:25 že si přes to všechno stěžuje
  • 00:01:27 a že křesťanům klade
    velmi adresné
  • 00:01:29 a velmi hluboké otázky?
  • 00:01:32 Právě na to se musíme ptát,
  • 00:01:34 máme - li pochopit poselství Krista
    v Paray - Le - Monial.
  • 00:01:38 A navíc je to otázka věčně platná.
  • 00:01:53 Malé burgundské městečko
    Paray - Le - Monial
  • 00:01:56 je dnes jedním z nejvýznamnějších
    poutních míst Francie.
  • 00:02:00 Zástupy poutníků
    se tu střídají s velkými skupinami
  • 00:02:02 mladých lidí,
  • 00:02:04 kteří sem přicházejí
    na vzdělávací stáže
  • 00:02:06 či letní duchovní soustředění.
  • 00:02:09 Péče o tento svatostánek
  • 00:02:10 je dnes svěřena
    společenství Emmanuelle.
  • 00:02:15 První letní setkání
    se zde uskutečnilo v r. 1975
  • 00:02:18 a přivedlo sem během léta
    několik stovek osob.
  • 00:02:23 Rok od roku účastníků přibývalo.
  • 00:02:26 Rostl počet
    různých typů setkání,
  • 00:02:28 která nabývala
    zřetelně mezinárodní charakter.
  • 00:02:31 Dnes sem ročně přijíždí
    kolem 300 000 poutníků.
  • 00:02:36 Zásadní zkušeností,
  • 00:02:38 kterou mohou poutníci
  • 00:02:39 během
    letních duchovních soustředění
  • 00:02:41 udělat,
  • 00:02:42 je zkušenost Božího milosrdenství.
  • 00:02:45 Lidé,
  • 00:02:46 postižení ztrátou
    tělesného nebo duševního zdraví,
  • 00:02:49 lidé, odvržení na okraj
    společnosti,
  • 00:02:52 ti nejmenší ve světě
    nebo ve své vlastní duši,
  • 00:02:55 ti všichni se mohou
    v Paray - Le - Monial
  • 00:02:57 dočkat podoby
    Božího milosrdenství,
  • 00:03:01 které má právě dnes sílu
  • 00:03:04 proměnit jejich pohled
    na sebe sama,
  • 00:03:06 na vlastní ztroskotání,
    na život svůj i těch druhých.
  • 00:03:11 Konají se zde setkání rodin,
  • 00:03:13 stáže liturgické hudby i zpěvu,
  • 00:03:15 obnova křesťanského života,
  • 00:03:18 setkání na téma
    "křesťané ve společnosti?,
  • 00:03:20 mezinárodní fórum mladých
    a mnohé jiné akce.
  • 00:03:25 Lidé si z nich odnášejí
    nejen povzbuzení
  • 00:03:27 pro svůj křesťanský život,
  • 00:03:29 který je v dnešní době
    tak obtížné vést,
  • 00:03:32 ale i pochopení něčeho
    pro křesťanství zcela zásadního.
  • 00:03:37 Za svou duchovní přitažlivost
    vděčí toto místo
  • 00:03:41 sv. Markétě - Marii Alacoque,
  • 00:03:45 narozené 22. července 1647
  • 00:03:47 v poměrně dobře situované
    burgundské rodině.
  • 00:03:51 Abychom jejímu životu a poselství
    dobře porozuměli,
  • 00:03:54 musíme se na chvíli vrátit zpět
    do 17. století.
  • 00:03:58 To bylo pro Francii
    obdobím tak slavným,
  • 00:04:01 že celá Evropa
    považovala za svou povinnost
  • 00:04:04 francouzskou kulturu
    a francouzský styl života
  • 00:04:07 napodobovat.
  • 00:04:09 Pro duchovní život,
    hlavně vyšších vrstev,
  • 00:04:12 však byl charakteristický
    vážný spor kolem hnutí
  • 00:04:15 zvaného jansenismus.
  • 00:04:22 17.století,
    ve kterém dochází
  • 00:04:26 k velkému rozvoji
    duchovního života,
  • 00:04:28 k návratu
    ke skutečnému praktikování víry,
  • 00:04:31 ke strukturovanému
  • 00:04:32 a mnohem solidnějšímu
    náboženskému životu,
  • 00:04:34 než jaký byl
    kvůli válkám v předchozím století,
  • 00:04:38 je paradoxně poznamenáno
    těžkou krizí.
  • 00:04:42 Zpočátku se jednalo
    jen o diskusi teologů,
  • 00:04:45 o vztahu mezi milostí
    a přirozeností,
  • 00:04:48 diskusi většině smrtelníků
    prakticky nesrozumitelnou.
  • 00:04:55 Tato krize však měla nakonec dopad
    na celý život církve, a to proto,
  • 00:05:00 že věřící lidé nejrůznějších vrstev
  • 00:05:02 pokládali za svou povinnost
    zaujmout pozici pro
  • 00:05:06 nebo proti jansenismu
  • 00:05:10 či alespoň pro nebo proti tomu,
  • 00:05:12 co za jansenistické nauky
    pokládali.
  • 00:05:17 Jansenismu dal jméno
    teolog Cornelius Jansen,
  • 00:05:20 který vystudoval
    na katolické univerzitě
  • 00:05:23 v belgické Lovani,
  • 00:05:25 a později se stal biskupem v Ypres.
  • 00:05:28 Zemřel už v r. 1638,
  • 00:05:31 ale do zápasu kolem jansenismu
    byly vtaženy tak velké osobnosti
  • 00:05:35 jako Blais Pascal,
    kardinál Richelieu,
  • 00:05:40 král Ludvík XIV.
  • 00:05:42 a mnozí jiní.
  • 00:05:47 Duchovním centrem jansenismu
    bylo pařížské opatství
  • 00:05:51 Pour Royal de Cheux.
  • 00:05:55 Jeho představenou
    byla tehdy abatyšé Angelika Arnaud,
  • 00:05:58 pocházející z rozvětvené
    šlechtické pařížské rodiny Arnaudů,
  • 00:06:02 jejichž členové hráli v dějinách
    jansenismu významnou roli.
  • 00:06:06 Angelika zde obnovila
    přísný klášterní řád
  • 00:06:10 v duchu spirituality,
  • 00:06:11 kterou hlásal Janseniův přítel,
    opat Saint - Siroux.
  • 00:06:16 Při společném jídle
    sester v refektáři
  • 00:06:18 se četly vážné duchovní texty.
  • 00:06:22 V opatství se pravidelné konaly
    duchovní přednášky,
  • 00:06:24 jež často pronášel právě opat
    Saint - Siroux.
  • 00:06:29 Jiný člen rodiny Arnaud,
    brilantní intelektuál Antoine,
  • 00:06:31 tzv. Veliký Arnaud,
  • 00:06:32 se jako profesor
    na pařížské Sorbonně
  • 00:06:36 stal hlavním mluvčím
    jansenistů ve Francii.
  • 00:06:40 Bývalé stodoly opatství
    byly proměněny
  • 00:06:42 v tzv. malé školy,
  • 00:06:44 do nichž své děti dávaly
    některé
  • 00:06:46 z nejbohatších pařížských rodin.
  • 00:06:49 Dětem se v nich dostávalo
    přísné morální výchovy.
  • 00:06:53 V širokém publiku
    je však nejznámější
  • 00:06:54 jméno filozofa a matematika
    Blaise Pascala.
  • 00:06:58 Jeho První listy venkovanovi
    jsou obranou Pour de Royal
  • 00:07:02 a velkého Arnauda.
  • 00:07:04 Mluvčího jansenistů,
    který byl r. 1656 odsouzen
  • 00:07:07 pařížskou univerzitou.
  • 00:07:13 Vcelku vzato se jednalo
    spíše o jakýsi duchovní postoj
  • 00:07:16 než o přesně promyšlené
    a jasné názory.
  • 00:07:20 A tento postoj
    lze stručně charakterizovat
  • 00:07:22 jako uctivou bázeň tváří v tvář
    Bohu,
  • 00:07:26 spravedlivému soudci,
  • 00:07:27 k němuž by se měl člověk
    blížit jen velmi opatrně
  • 00:07:31 a s obavou,
    že bude souzen velmi přísně.
  • 00:07:34 Duchovní život křesťana
    je pak poznamenán,
  • 00:07:36 někdy i ochromen tímto postojem,
  • 00:07:39 který mu brání
    v osobním kontaktu s Bohem.
  • 00:07:42 V setkání od srdce k srdci s Bohem.
  • 00:07:47 Bůh se totiž zdá být příliš velký,
  • 00:07:49 příliš vzdálený
    a vzbuzjící příliš velký strach.
  • 00:08:06 Bylo těžké tuto krizi překonat
    a je zvláštní,
  • 00:08:08 jak snadno do ní země upadla.
  • 00:08:11 Znamená to,
    že v srdci člověka
  • 00:08:13 je jistá dvojznačnost.
  • 00:08:16 Člověk se sice chce Bohu přiblížit,
    ale současně má strach.
  • 00:08:20 A je těžké najít
    rovnováhu strachu a lásky.
  • 00:08:23 Jansenismus,
    řekneme - li to velmi přibližně,
  • 00:08:27 se vystavil nebezpečí,
    že se přikloní na stranu strachu.
  • 00:08:32 Bylo pak třeba
    velkého duchovního úsilí,
  • 00:08:35 aby došlo k nápravě
  • 00:08:37 a křesťané byli vedeni
    v duchu opravdové lásky.
  • 00:08:44 Kromě jansenismu
    působily na duchovní atmosféru
  • 00:08:46 Francie
  • 00:08:47 v 17. století i mnohá jiná hnutí.
  • 00:08:51 Kardinál Pierre de Beryl
    založil v r. 1611
  • 00:08:54 kongregaci oratoriánů,
  • 00:08:57 jejímž cílem bylo
    přivést věřící
  • 00:08:59 do stavu upřímné pokory před Bohem
  • 00:09:02 a prožít opravdové vnitřní
    obrácení.
  • 00:09:06 A v duchovní atmosféře,
  • 00:09:08 charakterizované
    těmito napětími,
  • 00:09:10 přichází do klášter
    mladá Markéta Alacoque.
  • 00:09:14 K čemu tak významnému
    vlastně v jejím životě došlo?
  • 00:09:19 Právě v této kapli
    se Kristus zjevil
  • 00:09:22 sv. Markétě - Marii.
  • 00:09:24 Mezi léty 1673 a 1675
    došlo ke 3 velkým zjevením Krista
  • 00:09:28 a tato freska znázorňuje
    2. zjevení.
  • 00:09:33 Markéta - Marie je dívka
    ze zdejšího kraje,
  • 00:09:35 která vstoupila do kláštera
    v r. 1671,
  • 00:09:38 když jí bylo 23 let.
  • 00:09:40 Dostalo se jí 3 zjevení,
  • 00:09:42 která opravdu proměnila
    cosi důležitého
  • 00:09:44 v křesťanském světě.
  • 00:09:46 Co jí tedy Kristus řekl?
  • 00:09:48 Stalo se to zde, v této kapli,
  • 00:09:50 při uctívání nejsvětější svátosti.
  • 00:09:53 Krisus jí ukázal své srdce a řekl:
  • 00:09:55 toto je srdce,
    které tolik milovalo lidi,
  • 00:09:58 že jim dalo vše, co mělo.
  • 00:10:00 V podstatě je to
    evangelium sv. Jana.
  • 00:10:05 Bůh je láska,
    není nic jiného než láska,
  • 00:10:06 a celý se dal lidem.
  • 00:10:07 Stal se člověkem,
    zemřel a vstal z mrtvých,
  • 00:10:10 to vše proto,
    aby se nám mohl celý darovat.
  • 00:10:14 V druhé části Kristova poselství
    se objevuje stížnost.
  • 00:10:18 Právě nad tím člověk žasne.
  • 00:10:20 Kristus si stěžuje,
  • 00:10:21 že většina lidí mu splácí
    nevděkem a neúctou.
  • 00:10:25 Jinak řečeno, mnoho lidí,
    možná většina lidí,
  • 00:10:28 i těch, co mají víru,
  • 00:10:29 nedává své srdce
    a nechápe význam Kristovy lásky.
  • 00:10:34 Nechápe, že ani lidský život
    není nic jiného než láska.
  • 00:10:38 Lidé nechápou zvláště to,
  • 00:10:39 že Kristova přítomnost
    v Nejsvětější svátosti
  • 00:10:41 je vrcholem lásky.
  • 00:10:43 A že na zemi není nic
    důležitějšího,
  • 00:10:45 než milovat Ježíše v eucharistii,
    přijímat ho a uctívat.
  • 00:10:50 A v 3. části svého poselství
    se Kristus obrací
  • 00:10:53 na Markétu - Marii a ptá se jí:
  • 00:10:55 alespoň ty chceš patřit
    mezi mé přátele?
  • 00:10:58 Chceš mi udělat radost
    a dát mi své přátelství?
  • 00:11:02 Poselství, které se šíří
    z Paray - Le - Monial
  • 00:11:04 je výzvou k přátelství s Bohem,
  • 00:11:07 k přátelství s Kristem.
  • 00:11:08 Kristus se stal člověkem
  • 00:11:10 a lidé potřebují
    lásku a přátelství druhých.
  • 00:11:14 I on přijal to,
    že bude potřebovat své přátele.
  • 00:11:18 A v Getsemanské zahradě
    názorně vidíme,
  • 00:11:20 že mu jeho přátelé
    nebyli takovou oporou,
  • 00:11:22 jakou by právě v té chvíli
    potřeboval.
  • 00:11:26 Ptá se tedy Markéty - Marie,
    jestli ona stojí o jeho přátelství.
  • 00:11:31 A ptá se i nás,
    zda chceme být Kristovými přáteli.
  • 00:11:35 To je výzva,
  • 00:11:36 zaznívající v Paray - Le - Monial.
  • 00:11:38 Chceme my být Božími přáteli?
  • 00:11:40 Chceme být přáteli Ježíšovými?
  • 00:11:47 Když došlo k těmto zjevením,
  • 00:11:49 stal se život sestry
    Markéty - Marie velmi těžkým.
  • 00:11:53 Dokonce i její spolusestry
    v klášteře
  • 00:11:55 ji podezřívaly,
  • 00:11:56 že si svá zjevení vymýšlí.
  • 00:12:00 Neocenitelnou důvěrou
    i vírou v pravost jejích zjevení
  • 00:12:04 a jejího poslání poskytl
    P. Claude le Colombiere.
  • 00:12:10 Claude le Colombiere
    je znázorněn na tomto obraze
  • 00:12:15 při podávání přijímání
    sv. Markétě - Marii.
  • 00:12:20 Byl to mladý jezuita,
    poslaný sem do Paray - Le - Monial,
  • 00:12:23 aby zjistil,
  • 00:12:24 zdali tato zjevení
    byla autentická.
  • 00:12:28 Přišel k závěru,
  • 00:12:30 že ke zjevením skutečně došlo
    a jeho svědectví bylo přijato.
  • 00:12:33 Navíc on sám
    vedl hluboký duchovní život,
  • 00:12:35 podle spirituality Ježíšova Srdce
    v důvěře, milosrdenství a lásce.
  • 00:12:41 Claude o sobě věděl,
    že je slabým člověkem,
  • 00:12:43 že je pyšný,
    že má v duchovním životě potíže.
  • 00:12:46 Ale pochopil,
  • 00:12:48 že jen Bůh může všechno změnit.
  • 00:12:50 Celý se tedy dal Bohu,
    odevzdal se do jeho rukou
  • 00:12:52 a byl tedy,
    spolu se sv. Markétou - Marií,
  • 00:12:56 prvním, kdo žil
    z této spirituality důvěry.
  • 00:13:00 Odevzdání se a lásky,
  • 00:13:03 kterou je spiritualita
    Ježíšova Srdce.
  • 00:13:05 Byl tedy prohlášen za svatého
  • 00:13:06 a zde leží schrána
    s jeho posmrtnými ostatky.
  • 00:13:14 Sestra Markéta - Marie Alacoque
    nakonec zvítězila
  • 00:13:17 svou poslušností a trpělivostí.
  • 00:13:20 Pravost jejích zjevení
    oficiálně uznala katolická církev.
  • 00:13:24 Hnutí, které uvedla v život,
  • 00:13:25 se stalo jednou
    z velkých duchovních sil
  • 00:13:28 dějin církve.
  • 00:13:30 Nacházíme se v kostele mnichů
    clunyjského řádu.
  • 00:13:37 Clunyjský řád
    dokázal obnovit Evropu.
  • 00:13:40 V nejhorší době evropských dějin,
    v 9. století,
  • 00:13:44 založili tito mužové v Cluny řád,
  • 00:13:46 jehož hlavním úkolem
    byla Boží chvála,
  • 00:13:48 modlitba a především láska.
  • 00:13:50 Láska k Bohu
    a jejich vzájemná láska.
  • 00:13:53 Jejich dílo se šířilo
  • 00:13:54 a za 100 let úplně proměnili
    Evropu.
  • 00:13:57 V katolicismu
    je tedy vidět proud lásky.
  • 00:14:00 Proud duchovního života,
    založeného na lásce.
  • 00:14:04 Clunyjský řád,
    cisterciácký řád se sv. Bernardem,
  • 00:14:07 později spiritualita následování
    Krista,
  • 00:14:09 sv. František Saleský,
  • 00:14:12 spiritualita Srdce Ježíšova,
  • 00:14:13 Terezie od Dítěte Ježíše
  • 00:14:15 a pak 2. vatikánský koncil.
  • 00:14:17 Benedikt XVI., Jan Pavel II.,
    sestra Faustina,
  • 00:14:21 to všechno ukazuje v katolicismu
    linii lásky.
  • 00:14:25 Spiritualitu lásky.
  • 00:14:26 Teologii lásky.
  • 00:14:28 V pohledu na svět očima lásky.
  • 00:14:35 Je však nutné
    neustále to vše obnovovat.
  • 00:14:37 My lidé máme totiž neustále
    tendenci
  • 00:14:39 couvnout zpět,
  • 00:14:40 a buď nábožentsví úplně opustit
    nebo se vrátit k náboženství,
  • 00:14:44 založenému jen na morálce
    nebo zachovávání předpisů.
  • 00:14:48 To už není duchovní náboženství.
  • 00:14:50 Není to hluboké náboženství srdce.
  • 00:14:53 Celými dějinami katolicismu
    tedy prochází proud obnovy,
  • 00:14:57 návratu k evangeliu,
    vlastně evangeliu sv. Jana,
  • 00:15:00 proud neustálé obnovy lásky.
  • 00:15:03 Darování našeho srdce Bohu
    a také přijímání Božího srdce,
  • 00:15:07 darovaného lidem.
  • 00:15:08 A v této spiritualitě lásky
    je Paray - Le - Monial vrcholem,
  • 00:15:12 který je stále aktuální.
  • 00:15:19 V duchovním světě
    není na této zemi
  • 00:15:20 žádného trvalého vítězství.
  • 00:15:23 Neustále je třeba zápasit.
  • 00:15:26 Vždy hrozí pád dolů.
  • 00:15:35 To, co mohlo
    být jen krátkodobým sporem,
  • 00:15:40 který trval pouze několik let
    v náboženských dějinách Francie,
  • 00:15:44 se nakonec ukázalo být střetem,
  • 00:15:47 který tyto dějiny
    hluboce poznamenal,
  • 00:15:50 a to téměř až do dnešních dnů.
  • 00:15:53 Jansenismus jakožto moralismus
  • 00:15:55 měl totiž hlouboký vliv
    na vzdělávací systém,
  • 00:15:58 především
    na vzdělávání v seminářích.
  • 00:16:02 A bylo velmi těžké
    zachovat si od něj odstup.
  • 00:16:05 I ti, kteří prosazovali jiné
    názory,
  • 00:16:08 jak se o to snažili třeba jezuité,
    stojící proti oratoriánům
  • 00:16:12 nebo kněžím ze Sensilpis,
  • 00:16:14 byli poznamenáni
    touto jansenizující tendencí
  • 00:16:18 k silnému moralismu.
  • 00:16:21 Nebo lépe řečeno
  • 00:16:23 k nadřazování morálky
    nad duchovní život.
  • 00:16:27 Výsledkem pak, během 18. století,
  • 00:16:29 bylo riziko duchovní vyprahlosti,
  • 00:16:32 ke kterému se přidaly problémy
    kolem vztahu mezi vírou a rozumem.
  • 00:16:38 V 19. století pak došlo ve Francii
    k duchovnímu vzepjetí,
  • 00:16:41 které se
    i přes výrazné duchovní rozdíly
  • 00:16:44 podobá tomu ze století 17.
  • 00:16:48 Moralizující tendence
    zůstala velmi silná
  • 00:16:50 a např. zavádění morální nauky
    sv. Alfonse z Liguery
  • 00:16:54 do praktického působení
    francouzských kněží
  • 00:16:57 se dálo mimořádně pomalu
    a s mimořádnou neochotou.
  • 00:17:04 Proud duchovní tedy
    nad proudem moralizujícím
  • 00:17:07 získával převahu jen postupně,
    ale jistě.
  • 00:17:11 A to skrytým,
  • 00:17:12 téměř tajným působením
    hlubokých duchovních postojů,
  • 00:17:15 např. toho, který se zrodil
    v Paray - Le - Monial
  • 00:17:19 nebo některých reforem
    mnišského života.
  • 00:17:33 Nicméně ještě na konci 19. století
    dochází k odsouzení semikvietismu,
  • 00:17:39 který je posledním výhonkem
    moralizující tendence.
  • 00:17:43 V 1. polovině 20. století
  • 00:17:45 se naopak objevuje postava
    otce Foucoulda,
  • 00:17:48 s jeho úctou
    k Nejsvětějšímu srdci Ježíšovu.
  • 00:17:51 A vazbou, ne - li fyzickou,
    tedy duchovní,
  • 00:17:54 na Paray - Le - Monial.
  • 00:17:57 Stále však platí,
  • 00:17:58 že člověk je více či méně pokoušen
    jistým duchovním moralismem
  • 00:18:03 a hledá své ospravedlnění
    ve správném morálním postoji.
  • 00:18:09 Přitom nechápe,
  • 00:18:10 že podstatný je hluboký duchovní
    vztah
  • 00:18:13 lidského srdce k srdci Božímu.
  • 00:18:16 Vztah,
  • 00:18:17 který zcela jistě usiluje
    o morálně hodnotný život,
  • 00:18:20 avšak neklade morální kvality
    jako podmínku vztahu k Bohu.
  • 00:18:25 Je tomu naopak:
  • 00:18:26 hluboký vztah k Bohu
    teprve lidskému srdci umožní,
  • 00:18:31 aby postupně uvedlo v soulad
    svá slova a skutky.
  • 00:18:44 HUDBA ZPĚV
  • 00:19:07 V 17. století
    se náboženskému životu
  • 00:19:12 v Evropě obecně a ve Francii zvlášť
  • 00:19:14 dařilo dobře.
  • 00:19:15 Může se však stát,
  • 00:19:16 že se náboženství
    stane jen jistou morálkou,
  • 00:19:18 liturgií a plněním předpisů.
  • 00:19:20 To vše je velmi důležité
    a je jasné,
  • 00:19:21 že církev musí doře fungovat.
  • 00:19:23 Může se to však stát systémem,
  • 00:19:26 v němž lidé jen zachovávají
    pravidla.
  • 00:19:28 A právě k tomu
    do jisté míry došlo v 17. století,
  • 00:19:31 nejen obecně v Evropě,
    ale především ve Francii.
  • 00:19:35 Náboženství bylo dobře
    zorganizováno.
  • 00:19:37 Lidem se dostávalo
    dobrého vzdělání,
  • 00:19:39 a navenek bylo všechno v pořádku.
  • 00:19:41 Ale velká a věčná otázka,
    kterou Kristus klade, zní:
  • 00:19:45 A co ty?
  • 00:19:46 Dáváš ty mi své srdce?
  • 00:19:58 A když se dnes, v r. 2010,
    podíváme na svět,
  • 00:20:01 objevíte kraje,
    kde se náboženství
  • 00:20:04 daří velmi dobře.
  • 00:20:05 Kraje,
  • 00:20:06 kde není sebemenší potíž
    s nedostatkem kněžských povolání
  • 00:20:09 a kde jsou plné semináře.
  • 00:20:11 Zlstává však stále
    jedna velmi osobní otázka:
  • 00:20:14 Bůh se totiž neobrací
    jen k celku společnosti,
  • 00:20:17 k systému.
  • 00:20:18 Obrací se k jednotlivým lidem,
    tedy ke každému z nás.
  • 00:20:21 Každému z nás klade otázku:
    dáváš ty mi své srdce?
  • 00:20:26 Máš, chceš mít ke mně vztah?
  • 00:20:28 Který je vztahem od srdce k srdci?
  • 00:20:31 Nebo nám k životu
    stačí jen celkový,
  • 00:20:33 třeba i katolický rámec?
  • 00:20:38 Člověk se může za systémem skrýt.
  • 00:20:40 Já sám jsem byl vychováván
    v křesťanské rodině v době,
  • 00:20:42 kdy účast na bohoslužbách
    byla ve Francii velmi vysoká.
  • 00:20:46 Ale teď, s odstupem času,
    si uvědomuji,
  • 00:20:48 že řada lidí
    asi nedávala Bohu své srdce.
  • 00:20:51 Lidé chodili do kostela,
  • 00:20:53 vypadalo to,
    že je všechno v pořádku,
  • 00:20:54 zcela jistě tam bylo
    hodně pozitivních věcí,
  • 00:20:57 které nelze popřít
    a mělo to všechno velké výhody.
  • 00:21:00 Zůstává však stále otázka:
  • 00:21:03 dáváš mi své srdce?
  • 00:21:05 Chceš mi dát své srdce?
  • 00:21:07 Kristus tuto otázku
    znovu položil sv. Markétě - Marii
  • 00:21:10 v Paray - Le - Monial.
  • 00:21:12 A právě proto je toto poselství
    tak důležité.
  • 00:21:20 Skryté titulky: Hana Svanovská
    Česká televize 2010
  • 00:21:35 .

Související