iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 1. 2012
13:30 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
1497
zhlédnutí

Knižní svět

Knižní cena Evropské unie — Nassim Nicholas Taleb: Černá labuť. Následky vysoce nepravděpodobných událostí — České povídky na mnohý způsob — Na návštěvě u Jiřího Stránského

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Knižní svět

  • 00:00:02 Česká televize uvádí Knižní svět!
  • 00:00:11 Knižní svět!
  • 00:00:18 Je velmi příjemné slyšet,
  • 00:00:20 že českých knih
    si cení i za hranicemi.
  • 00:00:23 Rada Evropy a panevropská nevládní
    organizace Europa Nostra
  • 00:00:27 udělila cenu Evropské unie -
    Europa Nostra Award
  • 00:00:30 jedinečné publikaci s názvem
    Dřevěné kostely a zvonice v Evropě.
  • 00:00:35 Historik a etnolog Karel Kuča
  • 00:00:36 spolu s architektem a urbanistou
    Jiřím Langerem
  • 00:00:39 v ní vůbec poprvé
  • 00:00:40 zpracovali řečenou problematiku
    v celoevropském měřítku,
  • 00:00:43 od Anglie až po Rumunsko.
  • 00:00:49 Cenu si autoři i nakladatelství
    Paseka převzali před Vánoci
  • 00:00:52 při slavnostním ceremoniálu
    v Praze. Gratulujeme!
  • 00:01:00 Tentokrát uvidíte.
  • 00:01:01 Josef Formánek vystoupí
  • 00:01:02 coby principál chmurného stínového
    divadla.
  • 00:01:05 Ekonom Tomáš Sedláček pohovoří
    o černých labutích,
  • 00:01:08 aniž přitom sběhne k ornitologii.
  • 00:01:10 A Jiří Stránský dokáže,
  • 00:01:12 že je v stavu pracovat
    na mnoha stavech současně.
  • 00:01:23 Hazel Motes se vrací z války domů
    na americký Jih
  • 00:01:26 přesvědčen, že jedinou cestou,
    jak se vyhnout hříchu,
  • 00:01:29 je "nemít duši",
  • 00:01:30 a tak zakládá Církev bez Krista.
  • 00:01:33 Jeho nápadu se chytí
    jistý Hoover Shoats,
  • 00:01:35 založí si konkurenční Svatou církev
    Krista bez Krista
  • 00:01:38 a bohapustě na ní vydělává.
  • 00:01:41 Hazel je svou vírou-nevírou
    prodchnut do hloubi duše
  • 00:01:44 a jakémukoli zkreslení své myšlenky
    se zuřivě brání.
  • 00:01:48 Vydá se za Hooverem,
    aby si s ním vyřídil účty.
  • 00:01:50 Hořce groteskní pohled
    na americkou podnikavost
  • 00:01:53 v románové prvotině
    Flannery O'Connorové Moudrá krev
  • 00:01:57 oslňuje nesmlouvavým viděním
    lidských chyb a sebeklamů.
  • 00:02:01 Kanonické dílo nejen
    jižanské literatury
  • 00:02:03 přeložil Marcel Arbeit
  • 00:02:04 a vydalo Argo
    v nové edici Jiný Jih.
  • 00:02:14 Syrově, sarkasticky a bez servítků
    servíruje čtenáři svůj příběh
  • 00:02:18 vypravěč útlého románu
    Sex, smrt a manželství
  • 00:02:21 z pera norského spisovatele
    a hudebního kritika
  • 00:02:23 Jona Oysteina Flinka.
  • 00:02:26 Zoufalý třicátník znavený životem
    nenávidí Oslo i celé Norsko,
  • 00:02:30 odporní jsou mu všichni Norové
    a nejodpornější si připadá on sám.
  • 00:02:35 O jeho propastně pesimistickém
    rozpoložení,
  • 00:02:37 sebevražedných pokusech
    či zničujících eskapádách
  • 00:02:40 ovšem jeho blízcí nemají
    ani potuchy.
  • 00:02:42 Navenek se totiž jeho život
    odvíjí naprosto spořádaně.
  • 00:02:45 Jenže všeho do času.
  • 00:02:47 Autorovy drsné a ironické hrátky
    s jazykem
  • 00:02:49 do češtiny přeložila
    Kateřina Kryštůfková a vydal Vakát.
  • 00:03:01 Srdce bestie je báseň v próze,
    ucelené fragmenty textu
  • 00:03:05 klade autorka za sebe
    jako vybroušené diamanty,
  • 00:03:08 bez chronologické následnosti.
  • 00:03:10 "Nejde o prostý popis věcí.
  • 00:03:12 Naléhavost narůstá
    s mírou informací
  • 00:03:14 zakuklených do metafor a obrazů,
    z nichž vyrůstá podivný svět,
  • 00:03:18 svět mocných a bezmocných.
  • 00:03:21 Jde o mikrosituace a dojmy,
  • 00:03:22 chladně zaznamenané v krátkých,
    promyšlených větách."
  • 00:03:26 Takto charakterizuje mistrnou prózu
    německé nobelistky Herty Müllerové
  • 00:03:30 její překladatelka
    Radka Denemarková.
  • 00:03:32 Knihu, v níž se autorka vrací
  • 00:03:34 k životu v totalitním režimu
    Ceausescova Rumunska,
  • 00:03:37 vydává Mladá fronta.
  • 00:03:52 Já myslím, že ty židle
    můžeme dát pryč, ne?
  • 00:04:01 Co je tadyto za stín?
  • 00:04:03 Mně se líbí, Míro, že to světlo
    je úplně mimo, víš,
  • 00:04:05 jako že je přiznaná lampa,
    ale tohle ať je čistej děj.
  • 00:04:11 Spisovatele nazývá Josef Formánek
    zloději příběhů.
  • 00:04:15 Sám oněch příběhů "uloupil"
    už několik,
  • 00:04:17 ať už to byly příběhy
    z přítmí pralesů,
  • 00:04:19 anebo z temných houštin
    našich nedávných dějin.
  • 00:04:22 V nejnovější knize rozvíjí motiv,
  • 00:04:24 který si odnesl ze svého
    předchozího románu Mluviti pravdu.
  • 00:04:28 Vyhledal totiž dům z mlhavé
    vzpomínky svého hrdiny,
  • 00:04:32 dům, na němž se skvěl nápis
    "Z osudu rukou a vůle boží"
  • 00:04:36 a ponořil se do osudů
    jeho obyvatel.
  • 00:04:38 Vše pak sepsal, vyfotografoval
  • 00:04:40 a uložil do svazku s názvem
    Umřel jsem v sobotu,
  • 00:04:43 který čerstvě vydalo
    nakladatelství Smart Press.
  • 00:04:47 Při autorském čtení Josefa Formánka
    doprovázely oživené stíny.
  • 00:04:53 Já vás poprosím,
    abyste si všichni sedli.
  • 00:04:56 Chci vám poděkovat,
  • 00:04:57 že jste přišli dneska na autorský
    čtení z knihy Umřel jsem v sobotu
  • 00:05:01 a doufám, že budete mít z toho
    aspoň trošku takovej zážitek,
  • 00:05:05 jakej jsem měl já,
    když jsem tu knihu psal.
  • 00:05:10 (zvoní na zvoneček)
  • 00:05:13 Ten název vychází z toho,
  • 00:05:15 že hlavní hrdina pomocí svý dcery,
    média, vidí do budoucnosti
  • 00:05:19 a předpoví třeba například
    konec války.
  • 00:05:22 A jednou z věcí, který uvidí
    v tý budoucnosti, je vlastní smrt.
  • 00:05:28 A ta jeho dcera, to médium,
    mu řekne: "Tatínku,
  • 00:05:29 ty umřeš v sobotu na konci války
    kulkou v borovým lese."
  • 00:05:37 A on, když ztratí všechno,
    na čem mu záleželo,
  • 00:05:39 tak se rozhodne jít vstříc
    tomu osudu
  • 00:05:42 a hledá vlastně i tu kulku,
    která ho má zabít.
  • 00:05:47 Já bych hlavně řekl,
  • 00:05:48 že mě fascinujou skutečný příběhy,
    který se staly.
  • 00:05:50 Je to psaný podle skutečnýho
    příběhu jednoho domu.
  • 00:05:53 Píšu vlastně v podstatě
    o temnejch věcech, i o smrti,
  • 00:05:57 tak rekapituluju i svůj vlastní
    život a prolíná se tam víc rovin.
  • 00:06:02 A člověk si tak vlastně
    jakoby promítá,
  • 00:06:04 co je v životě důležitý
    a co v něm mělo smysl.
  • 00:06:08 Kulka letí. (výstřel)
  • 00:06:10 "Jako vypravěč tohoto příběhu
    si dovolím zastavit čas. Teď!
  • 00:06:14 Kulka zůstane viset ve vzduchu.
  • 00:06:17 Můžeme se ni podívat ze všech
    stran,
  • 00:06:19 přijít k ní po neposečené louce,
  • 00:06:22 prohlédnout si ji zezadu,
    jaká firma ji vyrobila."
  • 00:06:27 Já jsem měl při tom psaní
    takový dost zvláštní pocity,
  • 00:06:30 jako že často se mně zdály
    podivný sny,
  • 00:06:32 že na mě hlavní hrdina tý knížky,
    Josef Maran, mluví v tom snu,
  • 00:06:37 ale přes takový zrcadlo.
  • 00:06:39 A já mu nerozumím.
  • 00:06:41 A každý ráno si tak říkám:
    "Co mně jako chtěl říct?"
  • 00:06:45 "...že si zaplatím případnou
    čekací dobu."
  • 00:06:48 Je to vlastně první knížka,
  • 00:06:50 kterou jsem si nenašel já sám,
    ale našla si ona mě, a to doslova.
  • 00:06:54 Já když jsem tu knížku dopsal,
    tak jsem zjistil,
  • 00:06:56 že jsem nepsal o těch temnejch
    věcech,
  • 00:06:58 co se staly tý rodině Maranovejch,
    ani tý další generaci,
  • 00:07:02 ale že vlastně de facto píšu
  • 00:07:03 o tý větě Z osudu rukou
    a vůle boží,
  • 00:07:06 o smrti a o osudu.
  • 00:07:09 Je to temná a mrazivá kniha
    psaná podle skutečný události
  • 00:07:13 a je vlastně o tom, že člověk,
    když žije minulostí,
  • 00:07:17 tak ztrácí i budoucnost.
  • 00:07:20 Je to o chlapovi,
    kterej chtěl pomstít svý blízký
  • 00:07:24 a díky tý pomstě
    ztratil úplně všechno,
  • 00:07:26 a že možná někdy je lepší nevědět,
    co nás v tom životě čeká.
  • 00:07:32 A jak říkají mí kamarádi,
  • 00:07:33 doporučoval bych vám ji nečíst
    před obědem ani před spaním,
  • 00:07:36 anebo s nějakým příbalovým letákem
    a s Oxyzepamem,
  • 00:07:40 anebo jiným nějakým tišícím lékem.
  • 00:07:44 Musím říct, že to pro mě byla jedna
    z nejtěžších knih, co jsem psal.
  • 00:07:56 Zdálo by se, že napsat povídku
    je věc nebývale snadná,
  • 00:07:59 určitě jednodušší než zvládnout
    rozsáhlý román.
  • 00:08:02 Každý, kdo se o to pokusí,
    se však hbitě přesvědčí o opaku.
  • 00:08:07 Povídka, právě pro svou stručnost,
  • 00:08:09 patří totiž k nejtěžším literárním
    žánrům.
  • 00:08:11 O tom jak se s drobnými příběhy
    popasovali čeští spisovatelé,
  • 00:08:14 ti zavedení i ti ne zcela známí,
  • 00:08:16 svědčí dvojice tématických antologií
    - sbírka Cynické fantazie,
  • 00:08:21 kterou vydalo Millennium Publishing
  • 00:08:23 a knížka Ach, ty matky
    z nakladatelství Listen.
  • 00:08:27 On ten fenomén matky ve společnosti
    nebo ve vztazích
  • 00:08:29 se dá přirovnat k takové
    temné hmotě ve vesmíru,
  • 00:08:32 která také ovlivňuje,
  • 00:08:34 jestli se vesmír rozpíná
    nebo smršťuje,
  • 00:08:36 aniž by byla přímo vidět.
  • 00:08:38 A matky ovlivňují vztahy svých dětí
    podobným způsobem.
  • 00:08:42 Ony vlastně nejsou přímo vidět
    v tom partnerském soužití,
  • 00:08:45 ale neuvěřitelným způsobem
    ovlivňují ráz vývoje manželství.
  • 00:08:52 A ty povídky to perfektně ukazují.
  • 00:08:54 Povídky působí neuvěřitelně
    klaustrofobickým dojmem.
  • 00:08:57 Ti hrdinové jsou vlivem matek
    na ně svírání jako ve svěráku
  • 00:09:03 a to z těch povídek
    činí strašně zajímavé čtení.
  • 00:09:08 Je tady povídka
    od Ireny Obermannové
  • 00:09:10 Co nejhoršího vám udělala
    vaše matka.
  • 00:09:13 Je to vlastně povídání dcery,
  • 00:09:15 řekněme trýzněné vztahem
    se svojí matkou,
  • 00:09:17 s psychoterapeutem,
    a při tom čtení si uvědomíte,
  • 00:09:20 že vlastně celá psychoterapie
  • 00:09:22 se také dá přirovnat
    k literárnímu procesu.
  • 00:09:25 On ten psychoterapeut vlastně s tou
    zpovídanou osobou vytváří příběh.
  • 00:09:29 A pak tady máme antologii
    Cynické fantazie,
  • 00:09:33 o které editoři tvrdí,
    že jsou spojeny motivem cynismu.
  • 00:09:37 Ten motiv cynicmu,
    co to vlastně znamená?
  • 00:09:41 Jsou to povídky,
    které jsou psané cyniky,
  • 00:09:43 kteří neuznávají žádné
    životní hodnoty?
  • 00:09:47 Když si je přečtete, tak zjistíte,
    že tomu tak není,
  • 00:09:50 a že tomu tak není
    ani v ostatní literatuře.
  • 00:09:52 Třeba romány Michela Houellebecqa,
    které vypadají hrozně cynicky,
  • 00:09:55 tak vlastně zjistíte,
    že jsou moralistické.
  • 00:09:57 Mě zaujala hned první povídka
    od Anny Šochové
  • 00:10:01 Zlaté české ručičky,
    která pojednává o tom,
  • 00:10:05 že se Evropa stala epicentrem
    jakési katastrofy,
  • 00:10:08 přestaly se rodit ženy,
    jsou tady jenom rozmrzelí muži.
  • 00:10:12 A když dojde ke katastrofě,
  • 00:10:15 tak se nad tím územím začnou slétat
    andělé
  • 00:10:18 a snaží se držet ochrannou ruku
    nad těmi pozůstalými.
  • 00:10:22 Ale zlaté české ručičky
    si najdou svůj způsob,
  • 00:10:25 jak s anděly naložit.
  • 00:10:27 Ty anděly chytají a dělají z nich
    vlastně prostitutky,
  • 00:10:31 protože to napůl beztvaré
    andělské tělo
  • 00:10:35 zformují do těla ženského
    a prodávají je nějakým překupníkům.
  • 00:10:39 V obou případech jsou to antologie
    povídek.
  • 00:10:43 To není úplně čtenářsky
    nejatraktivnější žánr,
  • 00:10:46 nicméně ty antologie mají šanci
    upozornit na autory,
  • 00:10:51 kteří třeba nejsou tak známí,
  • 00:10:52 kteří se ještě nedostali k tomu,
    aby napsali svou vlastní knihu.
  • 00:10:55 Takže v tom vidím velký potenciál
    podobných knih,
  • 00:10:59 ať už se to týká povídek
    ze současnosti nebo povídek sci-fi.
  • 00:11:06 Ale tady té řadě antologií
    bych přál,
  • 00:11:08 aby možná více sahaly po těch
    méně známých jménech.
  • 00:11:11 Je to už taková zavedená firma,
    tady ta série antologií,
  • 00:11:13 můžou si tam dát jednoho Viewegha,
    aby se to lépe prodávalo,
  • 00:11:17 ale bylo by možná lepší,
  • 00:11:19 kdyby se tam víc profilovali autoři
    méně zavedení,
  • 00:11:21 kteří by byli objevem pro čtenáře.
  • 00:11:32 Život významného arktického ekologa
    a profesora torontské univerzity
  • 00:11:36 Josefa Svobody jako by sestával
    ze tří zcela odlišných osudů.
  • 00:11:41 Dětství a mládí
  • 00:11:42 prožil jako skaut a odchovanec
    Masarykovy první republiky,
  • 00:11:46 v roce 1949 byl
  • 00:11:47 jako devatenáctiletý student
    brněnské univerzity zatčen
  • 00:11:51 a nezákonně odsouzen k 11 letům
    v komunistickém kriminále,
  • 00:11:55 a po sovětské okupaci
    odešel do Kanady,
  • 00:11:57 kde se mimo jiné věnoval výzkumu
    v ledových pustinách Arktidy.
  • 00:12:02 O tom všem poutavě vypráví v knize,
    která vznikla
  • 00:12:04 na základě desetidílného vzpomínání
    v rozhlasovém cyklu Osudy.
  • 00:12:08 Svobodovy Tři inkarnace
    vydal Radioservis.
  • 00:12:18 "Spokojení sami se sebou jsou
    jen ti, co si kladou malé cíle.
  • 00:12:21 Dospělý člověk si na své dobré
    počiny nemusí pamatovat,
  • 00:12:24 o to se postarají ti, kterým
    to slouží, nebo novináři,
  • 00:12:27 ale na to, co se mu nepovede,
    by neměl nikdy zapomenout,"
  • 00:12:31 říká známá architektka,
    filosofka prostoru
  • 00:12:33 a básnířka skla a oceli Eva Jiřičná
  • 00:12:36 v elegantně vypraveném knižním
    rozhovoru s Karlem Hvížďalou.
  • 00:12:40 Řeč se v něm vede nejen o stavbách
    či profesních úspěších a nezdarech,
  • 00:12:43 o architektuře a designu,
  • 00:12:45 ale stáčí se i ke vzpomínkám rázu
    rodinného a osobního.
  • 00:12:49 Prostory a dialogy Evy Jiřičné
  • 00:12:51 vydává společnost Prostor -
    architektura, interiér, design.
  • 00:13:00 Na docenta tátologie
  • 00:13:02 se ve své nové knize pasoval
    spisovatel Pavel Brycz.
  • 00:13:05 Uvědomil si totiž, že dnešním mužům
    dopřává současný svět
  • 00:13:08 jen pramálo příležitostí,
  • 00:13:10 jak dokázat, že jsou opravdoví
    chlapi,
  • 00:13:12 neboť jediná role, ve které je ženy
    ještě nedokázaly nahradit,
  • 00:13:15 je role otcovská.
  • 00:13:17 Sepsal tedy sbírku cenných rad
    pro všechny muže,
  • 00:13:19 kteří se oné role chtějí zhostit
  • 00:13:21 nejen bez újmy na cti,
    na duchu či na těle,
  • 00:13:24 nýbrž i hrdě a s radostí.
  • 00:13:26 Tátologii, psanou s typicky mužským
    nadhledem a sebeironií,
  • 00:13:29 vydala Mladá fronta.
  • 00:13:43 "Tato kniha je především
  • 00:13:45 o naší slepotě vůči náhodám
    a velkým odchylkám od normálu,"
  • 00:13:48 říká americký akademik
    a investiční poradce
  • 00:13:51 libanonského původu
    Nassim Nicholas Taleb
  • 00:13:54 v úvodu k svému rozsáhlému
    knižnímu eseji,
  • 00:13:56 který se stal světovým
    bestsellerem.
  • 00:13:59 Věnuje se v něm takzvaným
    černým labutím,
  • 00:14:01 tedy jevům a událostem,
    které významně, a zhusta negativně,
  • 00:14:05 ovlivňují život jedince
    či celé společnosti
  • 00:14:08 a které vinou své zaslepenosti
    a setrvačného myšlení
  • 00:14:11 nejsme s to předvídat.
  • 00:14:13 Sympaticky provokativní
    a elegantně psanou
  • 00:14:15 Talebovu knihu
  • 00:14:16 Černá labuť aneb Následky vysoce
    nepravděpodobných událostí
  • 00:14:20 vydává Paseka
    v překladu Jana Hořínka.
  • 00:14:24 Nassim Taleb je myslitel,
  • 00:14:26 který se dlouho pohyboval
    ve finančním světě
  • 00:14:28 a tudíž jaksi může hovořit
    o absurditách.
  • 00:14:34 Ta metoda, kterou je to napsaný,
  • 00:14:35 tak není to příběh,
    i když příběhy používá,
  • 00:14:37 je to knížka,
    která je tak příjemně na hranici
  • 00:14:41 akademickýho a populárního čtení,
  • 00:14:43 to znamená, je užitečná
    i pro vysokoškolskou diskusi,
  • 00:14:48 ale může ji číst středoškolák
    s velkým potěšením.
  • 00:14:52 Je to knížka,
    která se snaží vyprávět o tom,
  • 00:14:55 o čem se šuškalo,
    ale nikdy jsme to plně nepřiznali,
  • 00:14:58 že ty nejdůležitější věci v životě
    budou vždycky iracionální,
  • 00:15:02 nikdy nebudou zcela předvídatelný
    a budeme se s tím muset smířit.
  • 00:15:07 A připravit se na připravené
    pochopitelně je téměř protimluv,
  • 00:15:11 ale my takto de facto žijeme.
  • 00:15:14 Třeba hezká věc je nemožnost
    předvídání útoku na Dvojčata
  • 00:15:17 11. září.
  • 00:15:21 Kdyby totiž byl někdo tak geniální,
    že by to předpověděl
  • 00:15:23 a vymyslel opatření,
    jak tomu zabránit
  • 00:15:26 a přemluvil celou veřejnost,
    aby ty opatření zavedli,
  • 00:15:30 tak co by se stalo 11. září,
  • 00:15:31 pokud by byl ten člověk v tomto
    úspěšný?
  • 00:15:34 Nestalo by se vůbec nic
  • 00:15:35 a z něj by se stal přinejlepším
    zapomenutý,
  • 00:15:37 ale mnohem pravděpodobněji někdo,
    kdo je zbytečný válečný štváč,
  • 00:15:42 je to člověk,
    který vymyslel regulaci,
  • 00:15:45 svlíká nás až z opasků
    a bot při každé prohlídce
  • 00:15:51 nebo při každé prohlídce
    před letem, takže by dopadl špatně.
  • 00:15:56 Takže jedna z těch věcí
    krásnejch je,
  • 00:15:57 že ty skutečný proroci
    většinou nedojdou uznání,
  • 00:16:02 až pak takoví ti sekundární typu
    já a ostatní komentátoři,
  • 00:16:06 tak my už pak jsme schopní
  • 00:16:07 to okomentovat tisíci různými
    způsoby,
  • 00:16:09 proč se to stalo nebo nestalo.
  • 00:16:11 Ale vědět dopředu to nikdo z nás
    nemůže
  • 00:16:13 a ti, co jsou úspěšný,
    tak ti skončí většinou špatně,
  • 00:16:16 buďto jsou popravený,
    jak se dělo prorokům,
  • 00:16:19 anebo jsou dehonestovaní.
  • 00:16:21 Ta knížka je hezky napsaná,
    příjemně se to čte,
  • 00:16:24 člověk se dozví plno věcí kolem
    a co Nassim Taleb umí,
  • 00:16:29 je uvádět příklady,
    které jsou zaprvé pochopitelný,
  • 00:16:31 a zadruhý, což je možná
    důležitější,
  • 00:16:32 jednoduše zapamatovatelný.
  • 00:16:43 Osudové téma, totiž příběhy
    politických vězňů z 50. let,
  • 00:16:47 "přidělil" spisovateli,
    scenáristovi a básníku
  • 00:16:50 Jiřímu Stránskému
    poněkud neomaleně sám život.
  • 00:16:54 Ve svých knihách i ve veřejných
    vystoupeních dbá především na to,
  • 00:16:57 aby nevyhasla paměť,
    ta dějinná ani ta osobní,
  • 00:17:01 nezdůrazňuje však někdejší křivdy
    a utrpení,
  • 00:17:04 ale sílu přátelství a soudržnosti.
  • 00:17:06 A je-li mu něco zcela cizí,
    pak je to zatrpklost.
  • 00:17:10 Vypravili jsme se k němu
  • 00:17:11 nejen zjistit,
    na čem právě pracuje,
  • 00:17:14 ale taky se maličko nakazit
  • 00:17:15 jeho nezdolností
    a vlídným optimismem.
  • 00:17:19 No, mně se vždycky ptají,
  • 00:17:21 jestli mám někde nějaký
    svoje knížky,
  • 00:17:24 takový jako že je mám
    jenom tak pro sebe.
  • 00:17:29 Já je teda mám támhle shromážděný
    pro sebe,
  • 00:17:32 ale ne proto, že bych se s nima
    chodil rajcovat,
  • 00:17:36 ale proto, že to je taková ta,
    jak se tomu říkalo krapóza,
  • 00:17:44 neboli krabička poslední záchrany,
  • 00:17:46 že když mně všechno seberou děti,
    všechny knížky,
  • 00:17:49 tak vědí, že to je
    to nedotknutelný,
  • 00:17:52 takže to jsou ty poslední výtisky.
  • 00:17:55 To je támhle vedle toho,
    jak je ten globus,
  • 00:17:58 kterej jsem dostal od nějakejch
    škautů,
  • 00:18:02 ten škautskej pozdrav a ten kůň.
  • 00:18:06 Ale říct, kterou z nich mám...
  • 00:18:10 Já to mám všechno rád, no.
  • 00:18:15 Tohlencto je moje poslední knížka.
    Jmenuje se Tóny.
  • 00:18:21 To je knížka, která je o muzice,
  • 00:18:29 ale ta muzika je tam vlastně
    celou tu dobu jakoby pod tím.
  • 00:18:35 Je to taky zase to,
    o čem jsem už mluvil,
  • 00:18:37 že všechno, o čem píšu,
  • 00:18:42 jsou příběhy, který jsem si posílal
    z kriminálu.
  • 00:18:47 A tohle je jeden z těch příběhů
    o čtyřech bratřích,
  • 00:18:51 z kterých tři zabili Němci,
    a jeden zbyl, a byl muzikant.
  • 00:18:59 A to jsem prostě převedl
    do týhle formy
  • 00:19:03 a navíc ještě jsem to psal v době,
    kdy mi umřela moje žena,
  • 00:19:10 a já jsem si tím zachraňoval
    zdravej rozum.
  • 00:19:14 Takže to je věnovaný jí taky,
  • 00:19:16 protože je to vlastně o mnohaletým
    vztahu dvou starejch lidí,
  • 00:19:23 který si rozuměj a maj smysl
    pro srandu a pro všechno možný
  • 00:19:27 a dovedou komentovat život a svět.
  • 00:19:33 Protože nejsem takzvaně
    autor jednoho tématu,
  • 00:19:39 tak já musím pracovat na několika
    stavech, jak se říká.
  • 00:19:47 Tatínek mý ženy byl letec,
  • 00:19:51 a ten když se vrátil ve 45. roce,
    tak ho KGB zabilo.
  • 00:19:59 A já jsem se k těm materiálům
    dostal těsně předtím,
  • 00:20:02 než moje žena zemřela.
  • 00:20:04 Já jsem říkal, že se do toho
    pustím, a ona říkala: "Prosím tě",
  • 00:20:08 teď ještě jsem psal nějakej scénář,
    "dopiš si v klidu ten scénář,
  • 00:20:11 táta už je mrtvej takovejch let,
    on ještě chvíli vydrží."
  • 00:20:16 No, a teď samozřejmě
    jsem si to připravoval,
  • 00:20:20 a tak to mám už v kupě
    a můžu začít psát.
  • 00:20:28 Ale protože zase nedovedu psát
    jenom jednu knížku,
  • 00:20:34 tak s režisérem Bočanem dokončujeme
    scénář
  • 00:20:40 podle jedné mé novely,
    která se jmenuje Piknik,
  • 00:20:45 a pak mám takovou, co jsem si taky
    poslal z kriminálu kdysi,
  • 00:20:50 a je to taková, dalo by se říct
    téměř romantická novela
  • 00:20:55 s romantickým názvem
    Žena a chlapec,
  • 00:20:58 tak to mám taky ještě.
  • 00:21:00 A do toho píšu ty fejetony
    do rádia, do novin.
  • 00:21:05 No, děti mi nadávaj,
    že si tý práce beru moc,
  • 00:21:11 ale já jsem už takovej, no,
  • 00:21:16 já ne že v tom je jakýsi tvůrčí
    mus, nic takovýho,
  • 00:21:23 ale prostě mě to těší a baví.
  • 00:21:26 Pouštím si tady k tomu muziku,
  • 00:21:29 kterou si zrovna k tomu potřebuju
    vybrat, a jsem rád, no, mě to baví.
  • 00:21:36 Je mi sice 80, ale furt mě to baví.
  • 00:21:49 "Podle Violy Fischerové psi vycítí
    strach na dálku.
  • 00:21:52 Ona sama zase dokázala vycítit
    a popsat
  • 00:21:54 všechny malé i velké dětské
    strachy,
  • 00:21:57 okouzlení prvním sněhem
    či hebkým zvířecím kožichem.
  • 00:22:01 Díky této skvělé vypravěčce
  • 00:22:02 velmi snadno zapadnete
    s kočkou Mňaukou
  • 00:22:05 do studené sněhové peřiny,
  • 00:22:06 a když pak večer po setmění
    přečtete dětem její příběh,
  • 00:22:09 váš domov bude opravdu útulný
    a bezpečný,
  • 00:22:12 jako maminčina bota,
  • 00:22:14 do které se vejde
    jedno zmrzlé kotě,"
  • 00:22:16 píše Markéta Pilátová
    na obálce knížky O kočce Mňauce,
  • 00:22:20 pejsce Bibině a maminčině
    lyžařské botě.
  • 00:22:23 Rukopis z pozůstalosti
    Violy Fischerové
  • 00:22:25 vydal Meandr s ilustracemi
    Barbory Šlapetové.
  • 00:22:35 Anatomii, fyziologii i stravovací
    návyky dinosaurů
  • 00:22:38 zná už téměř každé dítě.
  • 00:22:40 Natolik jsou tito tvorové
    prozkoumáni
  • 00:22:42 a natolik se těší dětskému zájmu.
  • 00:22:44 Nikdo však nemá ponětí,
  • 00:22:45 jaké příběhy či jaká dramata
    tihle vládci druhohor prožívali,
  • 00:22:49 ať už dosahovali obřích rozměrů
    celého sloního stáda,
  • 00:22:53 nebo byli naopak považováni
    za trpaslíky.
  • 00:22:56 Jejich příběhy staré miliony let
  • 00:22:58 se pokouší rekonstruovat
    Vladimír Socha
  • 00:23:00 v knížce nazvané
    Po stopách dinosaurů.
  • 00:23:03 Vydal Triton.
  • 00:23:10 Knížka Ivana Klímy
    Jak daleko je slunce
  • 00:23:11 je plná pohádkových vyprávění,
  • 00:23:13 která odpovídají na zvědavé dětské
    otázky o světě a jeho smyslu.
  • 00:23:18 Dětská proč se proměňují
    v poetické texty,
  • 00:23:21 poutavě i hravě pronikající
  • 00:23:22 do tajemných zákoutí
    lidské existence.
  • 00:23:25 Vysvětluje se tu například
    původ světla,
  • 00:23:27 řeč je i o ceně vzduchu
    či o tom, jak rostou stromy,
  • 00:23:30 ale na přetřes přijde
    třeba i závist
  • 00:23:32 anebo důležitosti přátelství a úcty
  • 00:23:35 k druhému člověku
    a k přírodě kolem nás.
  • 00:23:39 Kniha vychází již podruhé,
  • 00:23:40 tentokrát doplněná
    třemi nově napsanými příběhy.
  • 00:23:43 Ilustrovala Hana Pavlátová
    a vydal Portál.
  • 00:23:56 Já jsem přemýšlel, jakou část
    knihovny sem mám přestěhovat.
  • 00:24:01 Asi by to byla velká část,
    aspoň u těch stálic.
  • 00:24:02 Teď už přeci jenom na čtení
    nemám tolik času,
  • 00:24:04 ale vzal jsem alespoň pár věcí,
    které čtu od útlého mládí:
  • 00:24:09 Modche a Rézi a jiné příběhy,
    Josefa Váchala Krvavý román,
  • 00:24:13 Plechový bubínek Güntera Grasse.
  • 00:24:16 A z těch nových lásek
    jsem vybral jenom tři útlé knihy:
  • 00:24:19 Rozhovory s Martinem Hilským,
    skvělý životopis Newtona
  • 00:24:23 a poslední kniha Arnošta Lustiga
    Tma nemá stín.
  • 00:24:27 Ale to, o čem bych chtěl hovořit,
    je trošku jiná kniha.
  • 00:24:32 Možná to bude znít
    mírně infantilně,
  • 00:24:35 ale já už 52 let čtu knihu,
  • 00:24:37 která se jmenuje
    Bohatýrská trilogie
  • 00:24:39 autorů Vlastimila Rady
    a Jaroslava Žáka.
  • 00:24:43 A já se k ní permanentně vracím
    vlastně celý život.
  • 00:24:45 Znám ji skoro zpaměti.
    Mám ji moc rád.
  • 00:24:48 Jsou to vlastně tři nezávislé
    knihy:
  • 00:24:51 Vzpoura na parníku
    Primátor Ditrich,
  • 00:24:52 Dobrodružství šesti trampů
  • 00:24:54 a konečně ta třetí,
    z mého pohledu nejúžasnější,
  • 00:24:57 Tajnosti žižkovského podsvětí.
  • 00:25:00 Ta je taková parodie
    na Wallaceovky a Cliftonky.
  • 00:25:04 Dokonce ji máme s bratrem napůl,
  • 00:25:06 tak jsem si kdysi pořídil
    ještě z antikvariátu
  • 00:25:09 vydání Tajností žižkovského
    podsvětí z roku 1933.
  • 00:25:14 Tahle, jak říkám, je z roku 1959.
  • 00:25:17 Takže kniha mého života.
  • 00:25:20 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2012

Související