iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
28. 5. 2011
13:55 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
1264
zhlédnutí

Knižní svět

Hlava XXII — Karel Hvížďala: Mardata — Historická geografie

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Knižní svět

  • 00:00:02 Česká televize uvádí Knižní svět!
  • 00:00:11 Knižní svět!
  • 00:00:16 Hlava XXII, proslulý román
    Josepha Hellera,
  • 00:00:18 jehož protagonista
    kapitán Yossarian
  • 00:00:20 je často přirovnáván
    k Josefu Švejkovi,
  • 00:00:23 poprvé vyšel právě před 50 lety.
  • 00:00:26 Ačkoli o absurditách války
    a života vůbec
  • 00:00:28 se v něm píše zcela jednoznačně
    bez obalu,
  • 00:00:30 rozhodlo se nakladatelství BB art
    k řečenému výročí
  • 00:00:34 román vydat hnedle
    se čtyřmi různými obálkami.
  • 00:00:38 Vytvořila je čtveřice renomovaných
    výtvarníků,
  • 00:00:40 a tak bude mít čtenář
    věru nesnadnou volbu,
  • 00:00:43 zdali sáhnout po verzi Jiřího
    Anderleho, Oldřicha Kulhánka,
  • 00:00:47 Michaela Rittsteina,
    anebo Karla Jerieho.
  • 00:00:57 "O příběhu mohu říci jen to,
    že je ze současnosti,
  • 00:01:00 je vážně nevážný,
    nebo nevážně vážný.
  • 00:01:03 Nejspíš je to asi hořká komedie.
  • 00:01:05 Pro jistotu jsem raději požádal
  • 00:01:06 o charakteristiku příběhu
    svou ženu.
  • 00:01:08 Vyjádřila se stručně a jasně:
  • 00:01:10 'Je to leporelo ze života redaktora
    bulvárního časopisu
  • 00:01:13 v krizi středního věku.
  • 00:01:15 Romantická komedie.'"
  • 00:01:17 Tuhle stručnou poznámku
  • 00:01:17 přičinil Ivan Kraus
    ve své nové knize Vedlejší nebe.
  • 00:01:20 Nikterak v ní nezapře
    svůj smysl pro humor
  • 00:01:23 ani vytříbený cit pro grotesknost
    a absurditu dnešní doby
  • 00:01:26 i nás, jejích aktérů.
  • 00:01:28 Navíc se v novele píše o psaní,
    jakož i o tom,
  • 00:01:30 nakolik nesnadné je být čtenářem
    vlastního životního příběhu.
  • 00:01:34 Vydala Academia.
  • 00:01:39 Ismail Kadare, světově proslulý
    albánský spisovatel
  • 00:01:42 a někdejší aktivní oponent
    Hodžova komunistického režimu,
  • 00:01:45 byl již několikrát navržen
    na Nobelovu cenu.
  • 00:01:48 Ve svém rozsáhlém díle,
  • 00:01:50 z něhož byla do češtiny přeložena
    dosud jen dvojice románů,
  • 00:01:53 s oblibou sahá k motivům
    balkánské mytologie
  • 00:01:56 a je tomu tak i v novele
    Kdo přivezl Doruntinu?,
  • 00:01:59 napsané koncem 70. let.
  • 00:02:01 Tajemný středověký příběh
    s detektivní zápletkou,
  • 00:02:04 ve kterém se logika
    dnešního uvažování
  • 00:02:05 prolíná s předdějinným bezčasím
  • 00:02:08 a do něhož autor vložil
    aktuální poselství současnosti,
  • 00:02:11 vydalo nakladatelství Dybbuk
    v překladu Orkidy Borshi.
  • 00:02:18 Lidová moudrost praví,
    že láska kvete v každém věku.
  • 00:02:21 O tom, jakých podob její květy
    nabývají
  • 00:02:23 ve věku středním či pozdním,
  • 00:02:25 nakolik rázně uvadají
    a zdali také nesou plody,
  • 00:02:27 se ovšem přísloví
    pro jistotu nezmiňuje.
  • 00:02:30 Zato autoři povídkové knížky
    Láska a čas
  • 00:02:33 se vznikajícím vztahům a milostnému
    potýkání zralých již mužů a žen
  • 00:02:37 věnují důkladně a s vervou.
  • 00:02:39 Do barvitého souboru svými příběhy
  • 00:02:41 přispěli Boris Dočekal,
    Eva Hauserová, Irena Hejdová,
  • 00:02:44 Igor Malijevský, Josef Moník,
    Věra Nosková, Irena Obermannová,
  • 00:02:48 Jaroslav Rudiš a Petra Soukupová.
  • 00:02:52 Vydalo nakladatelství Listen.
  • 00:03:05 Profesor Ivo Tretera
    je nejen filozof,
  • 00:03:08 ale i strhující, vtipný
    a především znalý vypravěč.
  • 00:03:11 Dlouholeté přátelství ho pojilo
    s Bohumilem Hrabalem,
  • 00:03:14 a tak se slavný spisovatel
    stal i ústředním bodem jeho pamětí.
  • 00:03:18 Nezapomíná v nich ovšem ani
  • 00:03:20 na další osobnosti vědy, politiky
    i kultury 2. poloviny 20. století,
  • 00:03:24 a díky tomu se jeho paměti stávají
  • 00:03:26 uceleným obrazem intelektuální
    scény té doby.
  • 00:03:30 Knihu Vzpomínky na Bohumila Hrabala
    a na život vůbec vydala Paseka
  • 00:03:33 a autor i nakladatel ji nedávno
    pokřtili v Knihkupectví Fišer.
  • 00:03:38 No, přirozeně, že začínám
    od dětství, přes školní léta,
  • 00:03:46 to znamená, od první republiky, že,
    já už jsem starej člověk.
  • 00:03:50 Čili to samozřejmě dodržuji,
    tu chronologii.
  • 00:03:54 Ale pak také hovořím
    o jednotlivých osobnostech.
  • 00:03:59 -To už pak se maličko vymyká.
    -Největší osobnost je pan Hrabal,
  • 00:04:04 potom pan Marysko,
    věrný přítel, a tak.
  • 00:04:11 A zmiňuje tam i takový osobnosti,
  • 00:04:14 který zná z hospody
    tady u parlamentu.
  • 00:04:18 No, a potom samozřejmě
    některé žáky.
  • 00:04:21 Dokonce tam Ivo zmínil i mě.
  • 00:04:25 To byl jeden z významnejch
    vynikajících žáků.
  • 00:04:29 Co se týče pana Hrabala,
    Bohouše Hrabala,
  • 00:04:33 tak já si myslím, že tam Ivo
    samozřejmě přináší nové věci,
  • 00:04:38 ale já jsem vydával kvůli
    Ivo Treterovi,
  • 00:04:40 a ne kvůli panu Hrabalovi.
  • 00:04:43 Já si vážím Iva Tretery stejně,
  • 00:04:46 jako jsem si vážil
    Bohumila Hrabala.
  • 00:04:49 Hrabal, tak jak já jsem ho poznal,
  • 00:04:50 ještě v takové skutečně etapě
    nesmírně tvůrčí,
  • 00:04:57 a v etapě, kdy on byl veselým,
    velkorysým, vynikajícím člověkem.
  • 00:05:08 Ty jsi s ním prožil
    snad 20 let, ne?
  • 00:05:11 No, možná, že ještě víc vlastně.
  • 00:05:16 První období bylo nádherný,
    to bylo krásně.
  • 00:05:19 Pak přišly takový ty tragický
    události jeho života,
  • 00:05:24 shodou okolností na konci
    toho minulého režimu
  • 00:05:26 a na začátku dalšího režimu,
  • 00:05:28 kdy ten Hrabal v hrozně krátké
    době, asi 18 měsíců,
  • 00:05:34 ztratil 3 nejbližší osoby
    ze svého nejbližšího života,
  • 00:05:40 které ho držely nad vodou.
  • 00:05:42 Jednak to psaní ho drželo nad vodou,
    a pak taky přestal psát
  • 00:05:46 a manželka, psi a jeho nejlepší
    přítel Karel Marysko
  • 00:05:52 a jeho samozřejmě bratr...
  • 00:05:54 On se změnil. Došlo k takové
    neblahé proměně osobnosti,
  • 00:05:59 kdy se z Hrabala stal vlastně
    takový trošku Neruda s malým n,
  • 00:06:04 neruda.
  • 00:06:06 Už to nebyl ten Hrabal, no.
  • 00:06:08 Já si myslím, že je to opravdu
    životopis Iva Tretery,
  • 00:06:12 a že o Hrabalovi tam je toho hodně,
    ale já si myslím,
  • 00:06:18 že je to zejména
    pro Ivovy studenty,
  • 00:06:21 kterých měl na tisíce
    za těch 50 nebo 60 let, co učí.
  • 00:06:29 -Od 55. roku.
    -A to jsou opravdu tisíce lidí.
  • 00:06:34 Ta kniha je plná humoru,
  • 00:06:37 a že Ivo pojímá všechny,
    i vážné události,
  • 00:06:42 s nadhledem a občas se tam vyskytne
    velký sarkasmus a taková...
  • 00:06:50 No, je to prostě krásný čtení.
  • 00:07:02 V době satelitních navigací
  • 00:07:03 se na tištěné mapy a atlasy
    sice poněkud zapomíná,
  • 00:07:06 jsou však krajiny,
  • 00:07:07 po kterých vás žádná GPSka
    provést nedokáže,
  • 00:07:10 ani kdyby se přetrhla.
  • 00:07:11 Řeč je o krajinách,
  • 00:07:13 jejichž čtvrtým rozměrem
    je uplynulý čas,
  • 00:07:15 tedy o krajinách historických.
  • 00:07:17 Po nich se můžeme procházet
    opravdu jen na mapách tištěných.
  • 00:07:20 K takovým procházkám
    zve důkladně zpracovaný
  • 00:07:22 Historický atlas měst
    České republiky,
  • 00:07:25 který po částech vydává
    Historický ústav Akademie věd.
  • 00:07:29 Nejnověji vyšly svazky
  • 00:07:30 věnované pražským
    Královským Vinohradům a Kutné Hoře.
  • 00:07:34 Historický atlas měst České
    republiky je mezinárodní projekt,
  • 00:07:38 který vychází od roku 1994.
  • 00:07:40 V podstatě vyšlo již 22 měst,
  • 00:07:43 a zaměřujeme se na zmizelou krajinu
    jednotlivých měst,
  • 00:07:46 kterou zkoumáme
    z pohledu historické geografie.
  • 00:07:49 To znamená, z pohledu geografa,
    ale i historika,
  • 00:07:52 z pohledu,
    jak ta krajina mohla vypadat,
  • 00:07:54 jak jsme se o ní dozvěděli
    ze starých map a plánů,
  • 00:07:58 a i z písemných pramenů.
  • 00:08:00 Vznikají nám tak virtuální krajiny,
    které znázorňujeme potom
  • 00:08:05 na různých rekonstrukčních mapách
    nebo počítačových modelech.
  • 00:08:09 Každý historický atlas
    má své pravidelné části.
  • 00:08:13 Je to jednak text, poměrně hutný,
  • 00:08:15 který shrnuje vývoj města
    od jeho počátků,
  • 00:08:18 doprovázený nejrůznějšími
    vyobrazeními, většinou černobílými.
  • 00:08:23 Po tomto textu následuje
    mapová příloha,
  • 00:08:25 která je základem
    Historického atlasu měst,
  • 00:08:28 a reprodukuje nejstarší mapové
    prameny,
  • 00:08:32 a část této kartografické přílohy
  • 00:08:34 tvoří i rekonstrukce
    a počítačové modely,
  • 00:08:37 které nám právě znázorňují
    tu virtuální krajinu,
  • 00:08:40 která již dnes neexistuje
    nebo se výrazně proměnila,
  • 00:08:43 a my můžeme na těchto digitálních
    rekonstrukcích vydaných tiskem,
  • 00:08:49 sledovat proměny města.
  • 00:08:52 Dalším doplňkem jsou potom
    reprodukce významných vedut,
  • 00:08:55 pohledů na město,
  • 00:08:56 které někdy nám mohou představovat
    současné letecké snímky.
  • 00:09:00 Ty jsou také v každém atlasovém
    svazku přiloženy.
  • 00:09:05 Stejný případ
    je město Královské Vinohrady,
  • 00:09:08 které je však
    o mnoho set let mladší,
  • 00:09:10 vzniklo až ve 2. polovině
    19. století.
  • 00:09:13 V tomto atlase jsme položili důraz
    na rozvoj zástavby,
  • 00:09:17 která vznikla za branami
    dnešního Nového Města,
  • 00:09:22 za hradbami tohoto Nového Města.
  • 00:09:25 Hradby byly zbourány ve 2. polovině
    19. století,
  • 00:09:28 a za nimi, v krajině,
    kde se prostíraly vinice,
  • 00:09:32 viniční usedlosti a nejrůznější
    letohrádky,
  • 00:09:34 velmi rychle vznikala
    pravidelná zástavba města.
  • 00:09:39 To můžeme vidět na některých
    rekonstrukcích a dobových plánech,
  • 00:09:42 kde je třeba znázorněna parcelace
    známé zahrady Kanálka.
  • 00:09:48 Královské vinohrady byly městem
    velmi půvabným,
  • 00:09:51 a rovněž současné fotografie,
  • 00:09:53 ve srovnání například
    s Morstadtovými vedutami,
  • 00:09:56 dokumentují, jak se při pohledu
    z Petřína
  • 00:09:59 panorama Prahy proměňovalo.
  • 00:10:01 V České republice jsou tyto atlasy
    naprosto novým dílem.
  • 00:10:06 Je to projekt vědecký,
    takže je určen odborné veřejnosti,
  • 00:10:09 ale své si v těchto atlasech
  • 00:10:11 najdou i poučení laikové
    a veřejnost obecně.
  • 00:10:16 Mapy jsou srozumitelné
    a vizuálně velmi přitažlivé.
  • 00:10:28 Filozof a teolog Tomáš Halík,
    farář pražské Akademické farnosti
  • 00:10:32 a zasvěcený interpret současných
    myšlenkových a náboženských proudů,
  • 00:10:36 je ve svých knihách většinou zvyklý
    klást si otázky sám.
  • 00:10:39 V té nejnovější dal ovšem přednost
    dialogu s Tomaszem Dostatnim,
  • 00:10:43 polským dominikánem,
    který v 90. letech působil v Praze.
  • 00:10:47 Oba se pokoušejí načrtnout
    souřadnice duchovní mapy
  • 00:10:50 postkřesťanského a postnáboženského
    člověka dneška
  • 00:10:53 a zamýšlejí se i nad tím,
  • 00:10:55 zda je v různosti pohledů
    na existenci člověka a jeho bytí
  • 00:10:58 možné dospět k syntéze a smíření.
  • 00:11:02 Knižní rozhovor vydal Portál
    pod názvem Smířená různost.
  • 00:11:08 Oni dále budou mít všechny zbraně
    a všechny druhy policie.
  • 00:11:13 A my budeme mít jen
    prostředek slova.
  • 00:11:15 Nuže jen tedy nechte soutěžit
    naše pouhé slovo s jejich násilím!
  • 00:11:22 Před 60 lety Ferdinand Peroutka
  • 00:11:24 takto promlouval k českým
    posluchačům
  • 00:11:26 při prvním vysílání
    legendárního Rádia Svobodná Evropa.
  • 00:11:30 K výročí vydal Radioservis knihu,
  • 00:11:33 v níž Marek Junek shrnuje informace
    o dějinách této stanice
  • 00:11:36 od počátků v roce 1951
    až po 90. léta minulého století.
  • 00:11:42 Připomíná známá jména,
    ale neopomíjí ani neshody,
  • 00:11:45 které v redakci panovaly
    mezi Čechy a Slováky
  • 00:11:48 či "osmačtyřicátníky"
    a "osmašedesátníky",
  • 00:11:51 líčí, jak na vysílání Rádia
    reagoval komunistický režim
  • 00:11:54 a poprvé tu otiskuje rozhovor,
  • 00:11:57 který v červenci 1989 Svobodné
    Evropě poskytl Václav Havel.
  • 00:12:01 Kniha se jmenuje Svobodně!
  • 00:12:03 a její součástí je i CD
    se záznamy vysílání.
  • 00:12:09 Jaké byly osudy Němců odsunutých
  • 00:12:11 po roce 1945 z míst,
    kde po staletí žili?
  • 00:12:14 Jak se dokázali přizpůsobit
    novým podmínkám,
  • 00:12:17 nakolik úspěšně splynuli
    s životem Spolkové republiky,
  • 00:12:20 jaká byla jejich každodennost
    v "zemi hospodářského zázraku",
  • 00:12:24 s jakými předsudky se potýkali,
    jak na ně hleděli starousedlíci
  • 00:12:28 a jak tato zkušenost poznamenala
    i jejich potomky?
  • 00:12:31 Na tyto otázky se pokouší odpovědět
    historik Andreas Kossert
  • 00:12:34 v rozsáhlé a bohatě dokumentované
    práci
  • 00:12:37 příznačně nazvané Chladná vlast.
  • 00:12:40 Knihu přeložili Jiří Strážnický
    a Jan Mattuš. Vydal Host.
  • 00:12:52 Čtu teď zrovna How to be a Graphic
    Designer, Without Losing Your Soul.
  • 00:12:57 Já teď předčítávám.
  • 00:12:59 Jmenuje se to Hawklinská nestvůra
    a je to od Brautigana.
  • 00:13:05 Od Ellise, líbí se mi takový jako...
    Míň než nula a Americký psycho.
  • 00:13:11 Takže se mi líbí
    jakoby poutavá literatura.
  • 00:13:14 Já mám skoro kompletní bibliografii
    Dostojevskýho,
  • 00:13:16 jestli se můžu pochlubit.
  • 00:13:18 To je takový heavy, no.
  • 00:13:20 A často taky čtu filozofii,
    a to hlavně Kanta.
  • 00:13:36 Karel Hvížďala patří
    k těm novinářům,
  • 00:13:38 kteří své řemeslo nejen provozují,
    ale i o něm přemýšlejí,
  • 00:13:41 bádají o smyslu žurnalistiky,
    váží její přednosti i nesnáze,
  • 00:13:45 pátrají v dějinách,
    teoretizují o ní
  • 00:13:47 a o svých zjištěních i píší.
  • 00:13:49 Své texty, věnované dějinám
    rozhovoru a dalších žánrů,
  • 00:13:52 ale i historii a současnosti
    bulváru,
  • 00:13:55 Hvížďala shrnul do knihy Mardata
    čili Vzpoury v žurnalistice.
  • 00:13:59 Čtení je to poutavé,
    především však poučné.
  • 00:14:02 Otevírá totiž průhled do zákulisí
    pověstné čtvrté velmoci,
  • 00:14:06 jejímuž působení
    jsme všichni každodenně vystaveni,
  • 00:14:08 a měli bychom tudíž vědět,
    s kým a s čím máme tu čest.
  • 00:14:12 Vydal Portál.
  • 00:14:15 Knize jsem dal název Mardata proto,
    že v aramejštině,
  • 00:14:21 odkud původně to slovo marduta
    vychází,
  • 00:14:24 tohle už je přesun do jidiš,
    znamená teda vzpouru to slovo,
  • 00:14:30 ale zároveň je to první jazyk,
  • 00:14:32 kterým se učilo klást
    nebezpečné otázky,
  • 00:14:35 což je vlastně základ
    té žurnalistiky.
  • 00:14:41 Tu knihu jsem připravil
    nejen pro novináře,
  • 00:14:43 ale i pro všechny,
  • 00:14:45 kteří se zajímají
    o problematiku médií
  • 00:14:48 nebo s médii mají dokonce
    něco společného,
  • 00:14:52 aby věděli, jak se na ně dívat.
  • 00:14:54 A šlo mi vlastně o to
  • 00:14:56 spíš doplnit ty knihy mediálních
    vědců o celoevropský kontext,
  • 00:15:03 protože některé problémy,
    které my s médii tady prožíváme,
  • 00:15:08 mají hlubokou historii.
  • 00:15:12 Je třeba říct, že třeba cenzura
    byla zrušena v Anglii v roce 1695,
  • 00:15:18 u nás poprvé v roce 1989,
  • 00:15:21 když nepočítáme pár měsíců
    z roku 1848 a 1968.
  • 00:15:27 Čili je tam 300 let rozdíl.
  • 00:15:29 Podobně když se podíváme na první
    zákon o přístupu všech informací,
  • 00:15:35 tak je ve Švédsku z roku 1776.
  • 00:15:39 U nás poprvé z roku 1999,
    a ještě se dodneška nedodržuje.
  • 00:15:45 Tak to je zase 200 let rozdíl.
  • 00:15:48 A to jsou věci,
    které bysme měli vědět,
  • 00:15:52 aby ta žurnalistika plnila
    ty funkce, které má,
  • 00:15:57 aby byla tou čtvrtou mocností -
  • 00:15:59 po moci zákonotvorné, výkonné
    a soudní.
  • 00:16:04 Hlavní problém současné české
    mediální krajiny je v tom,
  • 00:16:09 že je neúplná.
  • 00:16:11 Ten bulvár je všude tím nejširším
    médiem,
  • 00:16:16 ale škoda je, nebo chyba je,
    že u nás nejsou prestižní noviny,
  • 00:16:21 které by skutečně byly založeny
    na analýzách a backgroundu,
  • 00:16:27 a že se neemancipovala dodneška
    ta veřejnoprávní média.
  • 00:16:32 A potom je problém samozřejmě
    v nás, jako ve čtenářích,
  • 00:16:36 že my ještě bereme média
    příliš vážně.
  • 00:16:40 My nechápeme, že vlastně všecko,
    co v těch médiích je,
  • 00:16:43 jsou jenom mediální konstrukce,
  • 00:16:46 které jsou založené jenom
    na těch fragmentech informací,
  • 00:16:52 které se k novinářům dostanou.
  • 00:16:54 A z toho se pak skládá ta story,
    ten příběh.
  • 00:16:58 Čili my si musíme vlastní názor
  • 00:17:02 vytvářet na základě toho,
    co najdeme v médiích,
  • 00:17:05 co můžeme zjistit z jiných kanálů,
    a vlastní zkušenosti.
  • 00:17:12 Teprve na součtu toho
    vzniká veřejné mínění.
  • 00:17:28 Z tvůrčí dílny Luboše Drtiny
  • 00:17:30 vycházejí nejen skvostné knižní
    úpravy, ilustrace
  • 00:17:34 a celé autorské knihy,
    ale i volná grafika.
  • 00:17:37 Ze svazků, které nesou
    jeho výtvarnou pečeť,
  • 00:17:39 jsme nedávno referovali
    například o Jirousově
  • 00:17:41 Velikonoční pohádce o kohoutech,
    bouřce a duze.
  • 00:17:45 Na čem právě pracuje,
  • 00:17:46 jsme se ho přišli zeptat na Vysokou
    školu uměleckoprůmyslovou
  • 00:17:49 do jeho domovského
    Ateliéru tvorby písma a typografie.
  • 00:17:55 Mým úkolem v tomhle ateliéru
  • 00:17:57 je asi v největší míře pracovat
    na knížkách a tiskovinách.
  • 00:18:03 Písmo dělají zbylí dva kolegové
    a já vlastně pracuju se studenty,
  • 00:18:09 od nějakých prvotních návrhů
    grafických úprav
  • 00:18:13 až po konečné finále,
    čili výběr vazby, druhu papíru,
  • 00:18:19 formátu, výběr ilustrátora
    do knížky, kterou chystají,
  • 00:18:23 kterou mají za úkol zpracovávat.
  • 00:18:25 Nedávno jsem potkal kamaráda,
  • 00:18:27 kterej se mě ptal právě,
    co vlastně dělám.
  • 00:18:30 Já jsem říkal:
    "Já jsem grafickej úpravce."
  • 00:18:32 "A jak děláš?
    Co to je grafická úprava?"
  • 00:18:35 Snažil jsem se mu to vysvětlit,
  • 00:18:36 a myslím si, že po 3 větách odešel,
    protože ho to přestalo zajímat.
  • 00:18:41 Ale můžu to demonstrovat
    na příkladech,
  • 00:18:43 abyste věděli, co je všechno prací
    grafického úpravce.
  • 00:18:49 Já si tu knížku musím nejdřív
    přečíst, a to vypadá asi takhle.
  • 00:18:52 Já si to vytisknu na makulaturu,
  • 00:18:56 udělám si takovou
    primitivní čtečku,
  • 00:19:00 která mně nevadí, když ji i zmačkám,
  • 00:19:02 takhle si to v metru můžu číst
    po sloupečkách, nosit to v kapse,
  • 00:19:06 nepřekáží to, nevadí mi,
    když to poškodím.
  • 00:19:10 A takhle si ty knížky celý přečtu,
  • 00:19:13 podtrhám si v nich
    nějaký klíčový záležitosti,
  • 00:19:17 a začínám pracovat
    na nějakejch skicách,
  • 00:19:20 který se většinou odehrávaj zase
  • 00:19:22 na nějakejch malejch papírkách,
    nebo v takovejch bločkách.
  • 00:19:27 Vypadá to takhle.
  • 00:19:30 Pak se skenujou
    přes ještě různý kombinace.
  • 00:19:35 Naskenujou se,
    udělá se z nich výběr,
  • 00:19:38 samozřejmě to množství
    je vždycky mnohonásobek,
  • 00:19:42 a pak se použijou čtyři nebo pět.
  • 00:19:46 Takhle vypadají ty moje autorský,
  • 00:19:48 což je taková drobná nenáročná
    edice,
  • 00:19:53 sešitá falešnou japonskou vazbou.
  • 00:19:56 Jsou to drobný texty,
    mírně ilustrovaný,
  • 00:20:02 tištěný většinou offsetem.
  • 00:20:05 Náklad tak kolem 70 kusů.
  • 00:20:09 Nebo z toho je knížka,
    která je nakladatelská,
  • 00:20:12 to je třeba řada poezie,
    kterou dělám pro Kalich.
  • 00:20:15 No, a největší radost
    mi dělají knížky,
  • 00:20:17 který dělám s přáteli,
    a to je například tady
  • 00:20:20 Bodla stínu do hrudního koše
    a Režná bába
  • 00:20:24 s Milošem Doležalem
    v autorským tandemu.
  • 00:20:28 Čili moje ilustrace, jeho texty.
  • 00:20:33 Tohleto je například
    poslední knížka z mý vlastní edice.
  • 00:20:39 Jmenuje se Toten tanz.
  • 00:20:44 Napsal ji německej básník
    Richard Pietrass
  • 00:20:48 a přeložila ji skvěle Věra Koubová.
  • 00:20:50 Tady je hromada
    přípravnejch kreseb.
  • 00:20:53 Uspořádali jsme z toho takovou
    malou výstavku
  • 00:20:57 v antikvariátu v Hybernský,
  • 00:21:00 v prvním podzemním antikvariátě
    u pana Hůly.
  • 00:21:04 Knížku nám přečetl Pavel Zajíček,
    a byl to skvělej večírek.
  • 00:21:10 Ocenění typu
    Nejkrásnější kniha roku,
  • 00:21:13 Nejkrásnější kniha světa
    nebo, já nevím, Zlatá stuha,
  • 00:21:17 ty vždycky potěšej.
  • 00:21:18 Mám jich na svým kontě dost,
  • 00:21:20 ale není to ten hlavní motor práce,
    samozřejmě.
  • 00:21:23 U mě tím hlavním motorem je nějaká
    vnitřní ideální podoba knížky,
  • 00:21:29 taková harmonie samozřejmě
  • 00:21:31 mezi textem, ilustrací
    a polygrafickým zpracováním.
  • 00:21:34 To je vždycky něco,
    co vidíte dopředu,
  • 00:21:38 když začínáte zpracovávat ten text,
    kam byste to chtěli dotáhnout.
  • 00:21:50 "Stejně jako v knížkách Puntíkáři,
    Duchaři a Kouzláci
  • 00:21:53 i tady je všechno čistá pravda.
  • 00:21:55 Jestli se vám bude zdát,
    že se nic z toho nemohlo stát,
  • 00:21:58 tak je to nejspíš tím,
    že nemáte toho správného kamaráda,"
  • 00:22:01 upozorňuje Miloš Kratochvíl
    čtenáře nového svazečku
  • 00:22:04 s příběhy známých firem
    Michala Součka a Filipa Fialky.
  • 00:22:09 Ve svém čtvrtém dobrodružství
  • 00:22:10 se oba kamarádi
    rozhodnou stát skauty.
  • 00:22:13 Ovšem ne jen tak ledajakými,
  • 00:22:15 ale moderními skauty
    čili survivory,
  • 00:22:17 jací dokážou i v divočině
    přežít jen s pouhou kápézetkou.
  • 00:22:21 Jak to dopadlo
  • 00:22:22 už se dočtete v nejnovějším díle
    Pachatelů dobrých skutků,
  • 00:22:25 nazvaném Bouráci.
  • 00:22:27 Vydala Mladá fronta.
  • 00:22:31 Tom, kterého i čeští čtenáři znají
  • 00:22:32 z knížky Henryho Chancellora
    Tajemství muzea,
  • 00:22:36 se ve volném pokračování příběhu
  • 00:22:38 vydává pátrat po unesených
    rodičích,
  • 00:22:40 aby je vyrval ze spárů svého
    úhlavního nepřítele dona Askaryho.
  • 00:22:45 Na cestě časem
    i exotickými krajinami
  • 00:22:47 překoná mnohá nebezpečenství.
  • 00:22:49 Skrytý svět čili další Podivuhodná
    dobrodružství Toma Scatterhorna
  • 00:22:54 pro děti přeložila Stanislava
    Pošustová-Menšíková a vydalo Argo.
  • 00:23:02 Mladá žena a chlapec jsou na útěku.
  • 00:23:03 V patách jsou jim
    3 pronásledovatelé:
  • 00:23:06 Michael, Uriel a Samael.
  • 00:23:08 Jména dostali
    podle trojice archandělů,
  • 00:23:10 jejich úkolem je však vraždit.
  • 00:23:12 Roslyn, potulná pěvkyně, ví,
    že ji někdo hledá,
  • 00:23:15 netuší však proč.
  • 00:23:17 Musí najít bezpečné útočiště
    pro dítě, které zachránila.
  • 00:23:19 Tím útočištěm má být domov
    bývalého křižáka,
  • 00:23:22 muže, který je vždy ochoten bránit
    spravedlnost s mečem v ruce.
  • 00:23:26 Fantastický příběh
    z pera Sylvian Hamiltonové
  • 00:23:28 Roslyn, potulná pěvkyně
  • 00:23:30 vydává Triton
    v překladu Lenky Němečkové.
  • 00:23:43 No, vybrat jednu knížku, to je úkol
    nad moje síly.
  • 00:23:48 Já jsem vzal tedy šest knih
  • 00:23:49 a dlouho jsem váhal,
    která mi je nejmilejší.
  • 00:23:53 Určitě to jsou knížky Malcoma
    Gladwella Mžik, Bod zlomu,
  • 00:23:58 geniální knihy o síle intuice,
    empatie,
  • 00:24:01 o tom, jak se šíří emoce
    jako nákaza.
  • 00:24:04 Skvělá knížka Brainwashing
  • 00:24:07 neuropsycholožky Kathleen Taylorové,
    kde zase uvádí,
  • 00:24:12 jakým způsobem nám vymývají mozky
    politici, reklama, média,
  • 00:24:17 farmaceutické firmy.
  • 00:24:19 Nesmírně vtipná knížka sloupků Arta
    Buchvalda, amerického žurnalisty.
  • 00:24:24 Můj velký a nedostižný vzor.
  • 00:24:28 A Spasení těla
  • 00:24:29 našeho známého biologa,
    a myslím největšího myslitele,
  • 00:24:32 Standy Komárka,
  • 00:24:34 která mi velice pomohla
    v mé profesi,
  • 00:24:36 protože on se též věnuje komplexní
    medicíně a psychosomatice.
  • 00:24:41 No, ale nakonec jsem vybral
    za nejcennější a nejoblíbenější
  • 00:24:45 knížku amerického fyzika
    Fritjofa Capry,
  • 00:24:50 která vyšla v roce 1982.
  • 00:24:52 A on už tehdy dokonale popsal
    a předpověděl to,
  • 00:24:57 co se odehrává v naší současné
    společnosti ?
  • 00:25:00 příčiny krize ekonomické,
    ekologické, energetické, mravní.
  • 00:25:06 Zdůvodňuje je na biologickém
    způsobu myšlení,
  • 00:25:10 tedy na iluzi nekonečného růstu
  • 00:25:12 a představě,
    že člověk tedy všemu může vládnout.
  • 00:25:16 A mluví právě o bodu obratu,
  • 00:25:18 ale bodu obratu v životě
    společnosti,
  • 00:25:20 s tím, že ten současný společenský
    vývoj je nadále neudržitelný,
  • 00:25:25 a že je potřeba,
    a dochází právě k obratu,
  • 00:25:28 od toho ekonomického modelu dravého
    k modelu ekologickému.
  • 00:25:36 Je nutné prostě ustoupit
    od soutěživosti a dravosti.
  • 00:25:39 A myslím si, že to je kniha,
  • 00:25:41 kterou by měl číst každý člověk,
    aby pochopil, v čem žijeme,
  • 00:25:46 proč se odehrává to, co se odehrává
    v současné společnosti,
  • 00:25:51 a jaké to může mít východisko.
  • 00:25:54 Skryté titulky: Barbora Valentová
    Česká televize 2011

Související