iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 1. 2011
12:25 na ČT2

1 2 3 4 5

77 hlasů
1614
zhlédnutí

Knižní svět

Milovníci knížek — Ve věštné běli — Knižní rozhovory

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Knižní svět

  • 00:00:02 Česká televize uvádí Knižní svět!
  • 00:00:11 Knižní svět!
  • 00:00:18 "Odmala jsme kamarádili s knížkami,
    učili se z nich, snili nad nimi
  • 00:00:21 a prožívali neuvěřitelná
    dobrodružství,
  • 00:00:23 balili na ně holky,
    prolézali antikvariáty
  • 00:00:26 a objevovali zapomenuté poklady,
  • 00:00:28 své byty jsme proměnili
    v domácí bibliotéky,
  • 00:00:31 a tak nás napadlo
    vzdát knihám přátelskou poctu.
  • 00:00:35 Samozřejmě knižní.
  • 00:00:36 Byli jsme zvědaví,
  • 00:00:37 co moudrého, vtipného,
    ale i pošetilého a provokativního
  • 00:00:40 o knihách napsali
    dávní i nedávní milovníci knížek.
  • 00:00:44 Jejich výroky, aforismy a bonmoty
  • 00:00:46 doplňujeme aktuálními názory,
    postřehy a vyznáními
  • 00:00:49 padesátky současných českých
    spisovatelů
  • 00:00:51 o psaní a čtení,
    o podivuhodném světě knih a lidí.
  • 00:00:56 Doprovodné fotomontáže
    pak mají zdůraznit,
  • 00:00:57 že naše pocta knihám
    nechce být učeně těžkomyslná,
  • 00:01:00 ale naopak rozmarná,
    hravá a poetická,"
  • 00:01:04 to napsali Miroslav Huptych
    a Jiří Žáček
  • 00:01:06 o své knize o knihách
    nazvané Milovníci knih
  • 00:01:09 a my věříme, že mluví z duše i vám,
    divákům Knižního světa.
  • 00:01:22 V hypnotické atmosféře,
  • 00:01:23 vzbuzující znepokojivé tušení,
    že nic není takové, jakým se zdá,
  • 00:01:28 se odvíjejí tři zdánlivě
    nesouvisející,
  • 00:01:30 bizarní dějové linie
  • 00:01:32 brilantního románu Dana Chaona
    Čekat vaše odpověď.
  • 00:01:36 Název této knihy o současné
    počítačové generaci
  • 00:01:38 a o proměnách i krádežích identity,
  • 00:01:41 odkazuje na spamovou poštu,
    jejíž zvláštní a matoucí jazyk
  • 00:01:44 je dílem zlomyslného elektronického
    překladače.
  • 00:01:48 Román vychází ve skvělém překladu
    Davida Petrů
  • 00:01:50 jako 107. svazek
  • 00:01:51 Edice anglo-amerických autorů
    nakladatelství Argo.
  • 00:01:57 Od poloviny 80. let
    působil Martin Bezouška
  • 00:02:00 jako dramaturg na Barrandově.
  • 00:02:02 A právě tehdy,
    "v časech, kdy přihořívalo",
  • 00:02:05 se odehrává i jeho
    "tragikomická story" o filmařích,
  • 00:02:09 poněkud potměšile nazvaná
    Příběh opravdového režiséra.
  • 00:02:14 Autor sice popírá,
  • 00:02:15 že by postavy tvůrců i rozličných
    činovníků,
  • 00:02:18 jimiž se kniha jen hemží,
    měly reálné předobrazy,
  • 00:02:21 avšak poučenější čtenář mu zrovna
    v tomto asi věřit nebude.
  • 00:02:24 Zvláště po přiznání,
  • 00:02:26 že "pravdivé jsou jenom historky,
    dokonce i ty nejneuvěřitelnější".
  • 00:02:31 Vydal Vakát.
  • 00:02:33 Ve svém nejnovějším románu
    Život na úvěr
  • 00:02:36 se Jaroslav Kříž věnuje stáří
    a činí tak bez sentimentu
  • 00:02:39 a s lehce posmutnělým,
    načernalým humorem.
  • 00:02:42 Hrdina příběhu,
    jedenasedmdesátiletý muž,
  • 00:02:45 prožívá tělesné i existenciální
    tísně svého věku,
  • 00:02:48 zamýšlí se nad vlastní minulostí
  • 00:02:50 a pokouší se dát smysl i dnům,
    které mu ještě zbývají.
  • 00:02:54 Přitom je neustále vtahován
  • 00:02:56 do příznačných krizí
    mladších generací
  • 00:02:58 a musí vzdorovat světu,
    kterému ne zcela rozumí
  • 00:03:00 a jehož hodnoty jsou mu vzdáleny.
  • 00:03:03 Kniha vychází v nakladatelství
    Pistorius a Olšanská.
  • 00:03:14 Já vás tady všechny vítám
    na prezentaci knihy
  • 00:03:18 Tisíce a jedné noci,
  • 00:03:20 kterou vydává nakladatelství
    Euromedia Group.
  • 00:03:23 A abychom vás hned zezačátku
    naladili tak poeticky a arabsky,
  • 00:03:27 já bych poprosil
    část skupiny Zerjab.
  • 00:03:31 Pánové, prosím, ujměte se nástrojů.
  • 00:03:35 S knihou Tisíce a jedné noci
  • 00:03:37 se Evropa poprvé seznámila
    na počátku 18. století.
  • 00:03:40 Tehdy byla tato rozsáhlá sbírka
    středověkých orientálních pověstí,
  • 00:03:44 legend, pohádek, bajek
    a jiných vyprávění
  • 00:03:46 přeložena do francouzštiny
  • 00:03:48 a záhy se stala jedním
    z nejčtenějších literárních děl.
  • 00:03:53 Nakladatelství Odeon věří,
    že Šahrazádiny příběhy
  • 00:03:55 dokážou okouzlit čtenáře
    i po třech stech letech,
  • 00:03:58 a vydalo je nejen v kompletním,
    nezkráceném rozsahu,
  • 00:04:00 ale také v neobvyklé,
    luxusní podobě.
  • 00:04:03 První z osmi zamýšlených svazků,
    vázaných do hedvábí,
  • 00:04:06 představilo počátkem ledna
    v Kaiserštejnském paláci.
  • 00:04:11 To je opravdu pro mě neustále
    fascinující záležitost,
  • 00:04:14 Tisíc a jedna noc. Úchvatné!
  • 00:04:17 Protože to její zadání
    je absolutně fantastický.
  • 00:04:21 "Buď sláva tomu,
  • 00:04:23 kdo učinil děje předchozích
    naučením lidí pozdějších."
  • 00:04:29 Takže máme šanci se učit.
  • 00:04:32 Panuje názor mezi lidmi,
    mezi čtenáři,
  • 00:04:37 že Tisíc a jedna noc
    je veliká sbírka arabských pohádek.
  • 00:04:41 To zdaleka není pravda.
  • 00:04:44 Je fakt, že tam jsou také příběhy
    pohádkového charakteru,
  • 00:04:51 s pohádkovou fantastikou,
  • 00:04:53 ale převažují tam látky,
    které spíš patří k jiným žánrům,
  • 00:05:02 například rytířské romány
    nebo bajky.
  • 00:05:08 A tam jsou příběhy s pohádkovými
    elementy,
  • 00:05:13 ale pro děti bych to nekoupil.
  • 00:05:18 Pro své děti bych Tisíc a jednu noc
    nekoupil.
  • 00:05:22 Tohle je to vydání
    z arabského originálu,
  • 00:05:26 který zachovává ty příběhy
    v původní,
  • 00:05:28 nebo relativně původní podobě,
  • 00:05:31 a některé z nich opravdu jsou
    pro děti vysloveně nevhodné,
  • 00:05:33 protože jsou tam hodně lechtivé
    erotické historky,
  • 00:05:36 ale i hodně brutální popisy
    různých bojů,
  • 00:05:39 nebo vůbec konfliktů.
  • 00:05:41 Ten text je stejný,
    jako v těch předchozích vydáních.
  • 00:05:44 Nicméně poprvé vychází tento soubor
    ilustrovaný,
  • 00:05:48 protože dříve vycházely
    jenom ty adaptace,
  • 00:05:50 ty úpravy těch pohádek pro děti
    s ilustracemi.
  • 00:05:53 A unikátní je na tom
    jednak i výprava těch knih,
  • 00:05:56 protože jsou vázané v hedvábí,
    mají zlacenou ořízku s rekvou,
  • 00:06:00 která byla tedy dělaná speciálně,
  • 00:06:02 a vůbec je to vydání,
  • 00:06:06 které by mělo působit
    i pěkně v té knihovně.
  • 00:06:09 Každý z těch svazků ilustroval
    jiný výtvarník
  • 00:06:11 a my jsme se snažili
    vytvořit knihu,
  • 00:06:14 která je zajímavá i na pohled,
    nejenom právě tím textem.
  • 00:06:18 "Jak krásné je tvoje vypravování,
    a rozkošné, sladké a lahodné.
  • 00:06:25 A kdepak jen tohle dělají,
  • 00:06:27 proti tomu, o čem vám budu vyprávět
    v příští noci,
  • 00:06:31 budu-li živa
    a ponechá-li mě tu král.
  • 00:06:36 I řekl si král v duchu:
    Při Bohu, nezabiju ji,
  • 00:06:40 dokud neuslyším zbytek
    jejího vypravování.
  • 00:06:46 Potom strávili onu noc až do rána,
    objímajíce se."
  • 00:07:00 Oproti běžným interview v novinách,
    časopisech a dalších médiích
  • 00:07:04 mají knižní rozhovory
    jednu nepopiratelnou přednost ?
  • 00:07:07 nemusí se tolik ohlížet
    na čas ani na rozsah,
  • 00:07:10 a mohou tudíž osobnost,
    se kterou a o které je řeč,
  • 00:07:13 představit nesrovnatelně
    důkladněji.
  • 00:07:16 Tazatel navíc mívá k dotazovanému
    vztah mnohem bližší a důvěrnější
  • 00:07:20 a to pak jejich dialogu
    dodává patřičnou jiskru.
  • 00:07:24 Nakolik to jiskří mezi Renatou
    Kalenskou a Vratislavem Brabencem
  • 00:07:28 v knize Evangelium podle Brabence,
    vycházející v Torstu,
  • 00:07:32 a nakolik mezi Martinem
    T. Zikmundem a Petrem Pithartem
  • 00:07:35 ve svazku z nakladatelství Portál,
    nazvaném Ptám se, tedy jsem,
  • 00:07:39 jsme se zeptali mistra knižních
    rozhovorů, pana Karla Hvížďaly.
  • 00:07:45 Mě na této knížce zaujaly dvě věci.
    V prvé řadě ta,
  • 00:07:48 že já bych to sám
    nikdy nedokázal udělat,
  • 00:07:52 protože tady není tím
    hlavním médiem slovo,
  • 00:07:56 ale vlastně život,
    který byl žit velice svobodně,
  • 00:08:03 vlastně na periferii
    toho dnešního světa,
  • 00:08:07 ale zato velice důsledně.
  • 00:08:09 Pan Brabenec měl celý život
    jedno heslo,
  • 00:08:12 které vyplývá evidentně z toho,
    že jejich idolem,
  • 00:08:15 nejenom jeho, ale i celé té party,
  • 00:08:18 byl vlastně Kerouac, sex,
    pak alkohol a muzika.
  • 00:08:22 On samozřejmě, stejně jako autorka
    toho rozhovoru Renata Kalenská,
  • 00:08:28 si je velice dobře vědom toho,
    co umělecký projev představuje,
  • 00:08:33 byť je to knižní,
  • 00:08:35 to znamená, že se snaží mluvit
    vždy originálně.
  • 00:08:38 Ona to dokázala dobře postavit.
  • 00:08:41 Je to celé prodchnuto
    takovým velkým souzněním.
  • 00:08:45 Ona byla schopná
    se do toho jeho života ponořit
  • 00:08:48 a dokonce s ním vlastně zřejmě
    vypít mnoho litrů vína,
  • 00:08:54 či jiného alkoholu,
    aby vlastně došlo k tomu spojení,
  • 00:08:59 a ještě přitom přemýšlet vlastně
    nad strukturou té knihy.
  • 00:09:03 To je velké umění.
    Já bych tohle nikdy nedokázal.
  • 00:09:07 Rozhovor s Petrem Pithartem
    je úplně jiná kniha,
  • 00:09:11 neboť její váha je právě
  • 00:09:13 na slově a na myšlenkách,
    které tam jsou sdělované,
  • 00:09:18 ale mapuje samozřejmě rovněž
    celý život
  • 00:09:21 tohoto vlastně v prvé řadě
    právníka, pak politika,
  • 00:09:26 ale i myslitele.
  • 00:09:28 On vlastně má za sebou tři
    naprosto klíčové knihy pro Čechy,
  • 00:09:33 to je Osmašedesátý, Devětaosmdesátý
    a Moderní dějiny české,
  • 00:09:38 které napsal dohromady s Petrem
    Příhodou a historikem Otáhalem.
  • 00:09:43 A tohle je takové shrnutí vlastně
    jeho přemýšlení.
  • 00:09:49 Pro mě, jako člověka,
  • 00:09:51 který je stejně starý,
    jako Petr Pithart,
  • 00:09:54 zažil stejnou dobu,
    to bylo zajímavé v tom,
  • 00:09:58 že přestože se známe,
    tak jsem zjistil,
  • 00:10:02 že myslíme mnohem paralelněji,
    než jsem si do té doby myslel,
  • 00:10:06 že doopravdy asi ta zkušenost,
  • 00:10:08 která je žita stejnou dobu
    ve stejném čase,
  • 00:10:14 člověka myšlenkově sblíží.
  • 00:10:18 Já jsem s Petrem Pithartem
    dělal několik rozhovorů
  • 00:10:22 a četl jsem všechny jeho knihy,
    samozřejmě.
  • 00:10:25 A tady je zajímavá pro mě
  • 00:10:28 třeba ta vzpomínka na studium
    v Oxfordu,
  • 00:10:32 jak on si byl velice přesně vědom
    té omezené doby toho pobytu,
  • 00:10:38 jak se to snažil
    do poslední chvíle využít.
  • 00:10:41 A když viděl,
    že ten pobyt bude muset být kratší,
  • 00:10:45 tak že za všechny peníze
    kupoval knihy,
  • 00:10:49 takže se vracel se dvěma kufry
    knih,
  • 00:10:52 které pak vlastně
    těch 20 let studoval.
  • 00:11:02 Události Pražského jara 1968,
  • 00:11:04 tragické noci z 20. na 21. srpna
    i dnů následujících
  • 00:11:09 už byly důkladně prozkoumány
    a probádány z mnoha úhlů a pohledů.
  • 00:11:14 Jedno bezesporu atraktivní téma
  • 00:11:15 však badatelské pozornosti
    dosud unikalo.
  • 00:11:19 Řeč je o tehdejších
    neúspěšných pokusech
  • 00:11:20 o transformaci státní policie
  • 00:11:23 a o působení skupin
    či jednotlivých příslušníků StB
  • 00:11:26 ve prospěch okupačních sil.
  • 00:11:28 Řečenou mezeru v historickém
    poznání
  • 00:11:30 se snaží vyplnit Pavel Žáček
  • 00:11:32 v důkladné monografii
    Odvrácená tvář Pražského jara.
  • 00:11:36 Vydal Svět křídel.
  • 00:11:42 V dobách, kdy Federální shromáždění
  • 00:11:43 ještě sídlilo
    na ostrůvku pražské magistrály,
  • 00:11:46 hovořil lid o Parlamentu
  • 00:11:48 jako o čemsi mezi divadlem
    a muzeem.
  • 00:11:51 Mnohé z této charakteristiky
    platí i dnes,
  • 00:11:53 kdy se obě komory zákonodárného
    sboru
  • 00:11:55 přesunuly za řeku do noblesních
    malostranských paláců.
  • 00:11:59 O pravidlech, zvyklostech, mravech
    a způsobech chování
  • 00:12:02 typických pro Parlament
    České republiky
  • 00:12:04 sepsal teoretik práva Jan Wintr
    obsáhlou monografii,
  • 00:12:08 nazvanou
    Česká parlamentní kultura.
  • 00:12:10 Pojednává v ní nejen o procesu
    vzniku zákonů,
  • 00:12:13 nýbrž i o prostředí
    a o lidech, kteří ho formují.
  • 00:12:16 Vydalo Auditorium.
  • 00:12:21 V předchozích třech knihách
    psala známá izraelská spisovatelka,
  • 00:12:24 novinářka a překladatelka
    Ruth Bondyová o tom,
  • 00:12:28 jak Židé v Čechách a na Moravě
    mluvili, jaká nosili jména,
  • 00:12:31 a co mívali na talíři.
  • 00:12:33 K řečeným kapitolám
    z židovské historie
  • 00:12:35 nyní připojila další knížku,
  • 00:12:37 tentokrát věnovanou
    česko-židovským vztahům.
  • 00:12:40 Řeč je v ní mimo jiné
    o Švejkovi v hebrejštině,
  • 00:12:43 o podobnostech i rozdílech v povaze
    či humoru Čechů a Izraelců,
  • 00:12:47 o osudech československých
    přistěhovalců do Zaslíbené země,
  • 00:12:50 nebo o Češích, kteří byli uznáni
    za Spravedlivé mezi národy.
  • 00:12:55 Knihu Potulné kořeny
    vtipně ilustroval Jiří Slíva
  • 00:12:58 a vydalo Nakladatelství
    Franze Kafky.
  • 00:13:08 Co čtu? Co čtu teď,
    nebo co jsem teď dočet?
  • 00:13:13 Já jsem dočet knihu
    Betonová zahrada.
  • 00:13:16 Jinak čtu rád třeba německý autory.
  • 00:13:20 Nejčastěji německou literaturu,
    protože jsem student germanistiky,
  • 00:13:23 takže mě to baví.
  • 00:13:25 Já teď jenom odbornou literaturu
    ke svému oboru,
  • 00:13:28 což je znakový jazyk,
  • 00:13:29 protože mám zkouškové období
    a čeká mě bakalářská práce,
  • 00:13:32 takže nemám čas na nic normálního.
  • 00:13:35 Momentálně čtu odbornou literaturu
    na zkoušky.
  • 00:13:38 A to je co?
  • 00:13:40 Teďka čtu Křížové výpravy
    očima arabských kronikářů.
  • 00:13:43 Českou literaturu,
    světovou literaturu do školy,
  • 00:13:46 zábavnou, všechno možný.
  • 00:13:59 Nakladatelství Nibiru
    potěšilo čtenáře poezie
  • 00:14:02 sličně vypraveným výborem z veršů
    Stéphana Mallarméa
  • 00:14:06 v přebásnění Oty Nechutové.
  • 00:14:08 Jednatřicet básní doprovázených
  • 00:14:10 stejným počtem kreseb a obrazů
    francouzských impresionistů
  • 00:14:13 vychází pod titulem Ve věštné běli.
  • 00:14:18 "Stéphane Mallarmé je magnus parens
    moderní evropské poezie.
  • 00:14:20 Představuje básnické rozcestí,
  • 00:14:22 z něhož se rozbíhají cesty
    do mnoha směrů.
  • 00:14:25 Byl učitelem symbolistické
    generace,
  • 00:14:27 inicioval básnický impresionismus,
    okouzlil dekadenty,
  • 00:14:30 inspiroval Apollinaira
    i Marinettiho.
  • 00:14:34 To jsou ovšem zásluhy
    spíše historické,"
  • 00:14:36 píše Vladimír Janovic v eseji,
    která knihu doprovází.
  • 00:14:39 Jaké je tedy Mallarméovo
    aktuální poselství?
  • 00:14:43 To poselství
    je podle mého názoru dvojí.
  • 00:14:45 První se týká poezie.
  • 00:14:50 A tady si dovolím vám přečíst
    jenom krátkou větu,
  • 00:14:52 kterou bych asi lépe sám neřekl,
    z toho svého úvodního eseje. Čtu:
  • 00:14:56 "Poezie není nezávaznou
    hrou se slovy,
  • 00:15:00 ani žánrovým snímkem skutečnosti.
  • 00:15:03 Je to vášnivé hledání smyslu života
    prostřednictvím obrazného bytí,
  • 00:15:08 a také úporný zápas se smrtí."
  • 00:15:12 A to druhé poselství,
    to se týká vlastně knihy.
  • 00:15:17 Mallarmé kdysi řekl:
  • 00:15:19 "Le monde existe pour aboutir
    a un livre."
  • 00:15:22 Svět existuje proto,
    aby dospěl ke knize.
  • 00:15:27 Tak vysoké mínění měl o knize,
  • 00:15:29 ale nemyslel tím
    pouhou bibliofilii,
  • 00:15:31 myslel tím knihu životní.
  • 00:15:34 Dostal jsem se k němu
    vlastně přes překladatelku,
  • 00:15:37 ale miluji ho proto,
    že to je nedostižný mistr slova,
  • 00:15:41 který jaksi dovedl jazykovou
    kulturu do takových výšin,
  • 00:15:46 že vlastně nad tím člověku
    dodnes stojí rozum.
  • 00:15:51 Tak to je vlastně výbor z výboru.
  • 00:15:54 Já jsem inicioval před mnoha lety
    jakýsi první výbor, v Odeonu.
  • 00:15:58 Ten ovšem dopadl velmi kompromisně,
    a když se přiblížilo sté výročí
  • 00:16:03 narození paní Oty Nechutové,
    překladatelky,
  • 00:16:05 tak jsem udělal výbor z výboru,
    který se jmenuje Ve věštné běli.
  • 00:16:09 A to je jenom 31 básní,
    ale od jedné překladatelky,
  • 00:16:14 to jest chtěl jsem,
    aby to bylo stylově čisté.
  • 00:16:18 Ten název je vlastně metafora vzatá
    přímo z Mallarméa, Ve věštné běli.
  • 00:16:25 Ta slova u něj mají přesný význam,
  • 00:16:28 protože běl je jeho heraldická
    barva ?
  • 00:16:31 lilie, led, sníh, panenská čistota.
  • 00:16:36 A věštné proto,
    že on miloval náznak.
  • 00:16:40 On miloval náznak,
    tajemství v básni.
  • 00:16:44 A to jde velice k sobě.
  • 00:16:59 Spisovatel, herec a loutkoherec
    Ivan Kraus
  • 00:17:01 si prý už v mládí předsevzal,
    že psaním se živit nikdy nebude,
  • 00:17:05 aby si mohl psát, co mu libo.
  • 00:17:07 A od té doby
    se onoho předsevzetí drží.
  • 00:17:09 Zjevně se mu to vyplatilo.
  • 00:17:11 Co je jemu libo psát,
    je totiž mnoha lidem libo číst,
  • 00:17:14 neboť čtenáři si nadmíru cení
  • 00:17:16 právě jeho nezávislosti
    a chytrého humoru.
  • 00:17:20 No tak, co píšu?
  • 00:17:22 Já řeknu, co oni říkaj.
    Ono je to lepší.
  • 00:17:24 Oni říkaj, že to je více méně
    humorná záležitost,
  • 00:17:27 asi je to humor.
  • 00:17:30 Já mám dvě takový "nohy":
  • 00:17:32 Jedny jsou ty rodinný knížky.
    To jsou tady ty věci ?
  • 00:17:36 To na tobě doschne, Číslo do nebe,
    Rodinný sjezd,
  • 00:17:39 a druhý jsou takovýhle ty ?
    Muž za vlastním rohem,
  • 00:17:45 Pod vlastním dohledem, a tak dále,
    sbírky satir.
  • 00:17:48 To jsou dvě polohy.
  • 00:17:51 Tadyhle potom jsou antologie
    zahraniční,
  • 00:17:55 třeba anglický, německý,
    francouzský.
  • 00:17:57 Tadyhle je zrovna knížka
    světovýho humoru,
  • 00:18:00 kde mě tak poctili,
    že jsem tam směl bejt.
  • 00:18:03 Tadyhle, to jsou zase
    český antologie různý,
  • 00:18:06 který vycházely v Čechách,
    kde prostě je nás tam víc ?
  • 00:18:10 Kraus, Viewegh, já nevím,
    Ivan Klíma, a tak dále.
  • 00:18:13 A tohle jsou nahrávky,
    který jsem dělal v rádiu.
  • 00:18:17 Já jsem načetl asi 4 knížky,
  • 00:18:19 a ty pak vysílá rádio
    na pokračování.
  • 00:18:22 A tohle je archiv,
    kterej tady moje žena vede,
  • 00:18:24 aby bylo vidět,
    co jsem tam napovídal.
  • 00:18:31 S tím psaním jsem začal
    někdy ve svejch 22,
  • 00:18:34 to jsem otisk první věc
    někde v takovým magazínu,
  • 00:18:37 a zároveň jsem byl v té době
    v Ostravě,
  • 00:18:39 a tak jsem psal pro rádio,
  • 00:18:42 pro takovej kabaretní
    literární pořad.
  • 00:18:45 Já v podstatě říkám, že píšu,
    abych ušetřil za psychiatra,
  • 00:18:50 to znamená,
    že si tím něco narovnávám,
  • 00:18:53 něco ventiluju, no.
    A co? No leccos. Všechno.
  • 00:18:58 Člověk se dívá po světě,
    setkává se s lidma,
  • 00:19:02 sleduje politiku,
    sleduje společnost,
  • 00:19:05 a já jsem asi udělal jedno
    rozumný rozhodnutí v životě.
  • 00:19:09 Já jsem si prostě řekl:
  • 00:19:11 "Živit se tím nebudeš,
    protože bys byl závislej.
  • 00:19:15 Ty si budeš psát, co budeš chtít",
  • 00:19:17 což nebylo možné do roku řekněme
    1968,
  • 00:19:19 ale pak jsem byl 20 let
    v zahraničí,
  • 00:19:21 to už to možný bylo,
  • 00:19:23 a teď už je to zase možný
    mnoho let.
  • 00:19:25 A to bylo rozhodnutí
    myslím rozumný,
  • 00:19:28 a každýmu schreiberovi bych
    doporučil: "Udělej to podobně!"
  • 00:19:31 Ostatně, většina píšících lidí
    dělá knihovníky, dělá redaktory,
  • 00:19:35 má furt plný ruce práce,
  • 00:19:37 taky píšou jenom v neděli
    odpoledne, že jo.
  • 00:19:39 Z mnoha talentů a profesí
    u Ivana Krause
  • 00:19:42 totiž už od 70. let hraje prim
    loutkoherectví.
  • 00:19:44 Soubor Black Wits sestávající
    z něj a jeho manželky
  • 00:19:47 Naděždy Munzarové
  • 00:19:49 bývá častým hostem mnoha evropských
    televizí a varieté.
  • 00:19:53 A tady je Naďa,
    která tady pilně pracuje,
  • 00:19:58 někdy v podstatě asi víc než já.
  • 00:20:00 Proč? Protože jde o archivy
    a archivizaci.
  • 00:20:06 Jsou recenze, jsou články,
    jsou rozhovory, jsou povídky,
  • 00:20:09 jsou překlady,
    nebudu to dál rozvíjet,
  • 00:20:11 už mě bolí hlava,
    a ona se o to všechno stará.
  • 00:20:14 No tak, já se snažím naskenovat
    všechno do komputeru,
  • 00:20:20 protože máme to sice
    všechno v papírových kontejnerech,
  • 00:20:24 jak se říká,
  • 00:20:25 ale tohle všechno se musí dát
    taky do komputeru, že jo,
  • 00:20:29 protože potřebujeme to někomu
    poslat, překladatelům, a tak dále.
  • 00:20:32 Já bych to bez ní vůbec nezvlád,
    to je šmytec.
  • 00:20:37 Denně tady jsou požadavky
    a denně jsou maily a elektronika,
  • 00:20:42 a je to takovej ten literární
    provoz,
  • 00:20:44 kde už bych nenapsal tak 7 let
    ani řádku.
  • 00:20:51 No tak, tadyhle je poslední opus,
    poslední knížka.
  • 00:20:56 Je to ovšem 200 stran ve verzi,
    která už zas neplatí.
  • 00:21:00 Knížka by měla během 2 měsíců,
    nebo do března vyjít
  • 00:21:02 a v květnu by měla bejt
    na knižním veletrhu.
  • 00:21:05 Jmenuje se Vedlejší nebe.
  • 00:21:08 Je to o týhle době,
  • 00:21:10 a je to i z prostředí bulváru,
    ale nepřímo, přes hlavního hrdinu.
  • 00:21:14 A samozřejmě inspirace,
    dá-li se o ní mluvit,
  • 00:21:17 proniká tam tahle doba, že jo.
  • 00:21:19 Je hrdinou týhle doby,
    byť vypadá jako outsider,
  • 00:21:22 protože proč?
  • 00:21:23 Protože hrdiny téhle doby
    jsou lidi,
  • 00:21:25 který jsou vidět a slyšet ?
    psycholog, sexuolog, ekonom.
  • 00:21:29 Všichni na televizní obrazovce,
    všichni maj rubriky,
  • 00:21:31 a on je ten nenápadnej člověk,
    kterej si jde za svým, že jo.
  • 00:21:35 Byl by to ten Don Quijote,
    který opravdu tu vizi má,
  • 00:21:38 kdežto moderní Don Quijote,
  • 00:21:40 ten by si nejdřív zjistil,
    jak jsou mlejny nebezpečný,
  • 00:21:41 jestli na ně útočit, a tak dál.
  • 00:21:51 Za to, že ochotně pomohl
    kouzelníkovi
  • 00:21:53 vytlačit do strmého kopce
    starý bicykl,
  • 00:21:55 dostal králíček darem
    obrázkové leporelo.
  • 00:21:58 A jelikož leporelo od kouzelníka
    nemůže být jiné než kouzelné,
  • 00:22:02 hbitě si králíčka vtáhlo
    do svých příběhů.
  • 00:22:05 Ocitl se tak v pohádkové krajině
    spolu s princeznou, červeným míčkem
  • 00:22:09 a dvojicí poťouchlých skřítků
    Kazounkem a Pošťuchou.
  • 00:22:13 Co všechno tam zažil,
    vypráví Marie Kšajtová
  • 00:22:15 v knížce
    Princezna z Kloboukových hor,
  • 00:22:18 napsané podle večerníčku Lubomíra
    Duška a Milady Sukdolákové.
  • 00:22:22 Vydala Česká televize.
  • 00:22:27 Ctitelé kreslených příběhů
    či grafických románů
  • 00:22:30 dozajista rádi sáhnou
    po Encyklopedii komiksu
  • 00:22:33 v Československu
    v letech 1945 až 1989.
  • 00:22:38 Zatím se na knihkupeckých pultech
    objevil její první díl,
  • 00:22:41 v němž Robert Pavelka a Josef Ládek
    seznamují s komiksy,
  • 00:22:45 které svého času vycházely
    v časopise ABC.
  • 00:22:48 Uvádějí charakteristiky
    jednotlivých děl,
  • 00:22:50 vyprávějí o jejich osudech
    a představují jejich autory.
  • 00:22:54 Důležitou součástí knihy
  • 00:22:56 je samozřejmě hojná obrazová
    dokumentace.
  • 00:22:59 Vydalo nakladatelství XYZ.
  • 00:23:07 Už jednou se zvědavá Vivivíla
    vydala ze svých víláckých bažin
  • 00:23:10 na dobrodružnou výpravu
    do Břevnova,
  • 00:23:13 kde se potkala s chytrou Emou,
    jejím nabručeným psem Rafem,
  • 00:23:17 s nešikou Pepíkem
    a jeho vakoveverkou.
  • 00:23:20 Tenkrát se spřátelili
  • 00:23:21 a společně zachránili
    spoustu zvířat,
  • 00:23:23 která Vivi přenesla
    do svého víláckého světa.
  • 00:23:27 Jenže teď je tam zvířatům zima
    a smutno,
  • 00:23:29 a tak se Vivi opět vydá
    do Břevnova,
  • 00:23:31 aby se s kamarády poradila,
    jak jim znovu pomoci.
  • 00:23:34 O jejich dalších dobrodružstvích
    vypráví Markéta Pilátová
  • 00:23:37 v knížce Víla Vivivíla
    a piráti Jižního moře.
  • 00:23:41 Ilustroval Jakub Zich
  • 00:23:42 a vydalo Nakladatelství
    Lidové noviny v Edici Respekt.
  • 00:23:55 Já jsem v televizi viděla
    upoutávku na nové knihy
  • 00:23:59 a mezi nimi mě zaujal samozřejmě
    portrét Jiřího Štaidla.
  • 00:24:04 Ta knížka je napsaná
    panem Jaroslavem Kříženeckým
  • 00:24:07 a je to o životě Jiřího Štaidla,
    který odešel v 73. roce.
  • 00:24:11 A ten pan Kříženecký
    to dělá vlastně bez něj,
  • 00:24:15 takže jsem byla zvědavá,
    jak to dopadne,
  • 00:24:18 zda to budou výpovědi,
    které jsou věrohodné,
  • 00:24:21 protože pro mě to byl návrat zpět
    tak trošku,
  • 00:24:25 a kontrola, zda si autor s tím
    dal takovou práci,
  • 00:24:29 že to odpovídá tomu, jaký Jiří byl
    a jak ho máme ve vzpomínkách.
  • 00:24:34 Já ho mám stále ve vzpomínkách.
  • 00:24:37 Poznala jsem ho v 63. roce,
    když mě pozval,
  • 00:24:41 abych se zúčastnila pořadu
    Ondráš podotýká,
  • 00:24:45 tenkrát na prknech Semaforu,
    bylo to s Olympikem.
  • 00:24:48 A Jiříček tehdy psal spojováky.
  • 00:24:50 A takhle jsem ho poznala
    posléze v Apollu.
  • 00:24:53 Tam už byl ředitel.
  • 00:24:55 Já mám dokonce dopisy od něj,
    které mně psal ještě z Prahy,
  • 00:25:01 když jsem byla v emigraci,
    do Mnichova.
  • 00:25:03 On byl jeden z těch mála lidí,
    kteří se nebáli se se mnou stýkat.
  • 00:25:08 A já jsem byla zvědavá,
    jak ta knížka dopadne.
  • 00:25:13 Musím vám říct,
    že čtu někdy rychle, někdy pomalu.
  • 00:25:17 Tuto knížku,
    a není to tak útlá knížečka,
  • 00:25:20 tu jsem zvládla za den,
    protože to byla "moje" knížka.
  • 00:25:24 To bylo přímo osobní
    se vrátit zase do těch vzpomínek,
  • 00:25:29 které byly z velké části
    společné vzpomínky.
  • 00:25:32 Knížka je napsaná velice dobře,
    jak už jsem říkala,
  • 00:25:35 velice precizně,
  • 00:25:38 a jsou tam naprosto dokonale
    všechny texty, které Jiří napsal,
  • 00:25:42 všechny výpovědi jeho kolegů,
    kamarádů.
  • 00:25:46 Myslím si,
  • 00:25:48 že pan Kříženecký opravdu odevzdal
    skutečně dokonalé dílo.
  • 00:25:53 Skryté titulky: Barbora Valentová
    Česká televize 2011

Související