iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 6. 2017
22:20 na ČT art

1 2 3 4 5

0 hlasů
7486
zhlédnutí

To bylo Pražské jaro 2017

Nejzajímavější okamžiky, rozhovory a postřehy ze 72. ročníku mezinárodního hudebního festivalu.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

To bylo Pražské jaro 2017

  • 00:00:27 Pražské jaro je tradičním
    evropským festivalem.
  • 00:00:30 Bylo založeno už v roce 1946,
    letošní ročník byl 72.
  • 00:00:38 Je to samozřejmě věc,
    která je fascinující,
  • 00:00:41 to je ta tradice,
    a mohla by být také svazující.
  • 00:00:44 A před námi a mými kolegy
    stojí významný úkol,
  • 00:00:48 jak skloubit tuto na jedné straně
    fascinující tradici
  • 00:00:51 s novodobými trendy,
  • 00:00:53 s novým způsobem
    prezentace klasické hudby
  • 00:00:56 a s tím, jak oslovovat
    nové generace diváků
  • 00:01:01 klasickou hudbou.
  • 00:01:04 Jistě budeme vždycky rádi,
    když na festivalu vystoupí
  • 00:01:06 skvělá světová symfonická tělesa
    s velkými symfoniemi,
  • 00:01:13 na druhé straně festival musí mít
    určitou část,
  • 00:01:15 která bude signalizovat,
    že je otevřený do světa,
  • 00:01:17 že je otevřený novým trendům,
  • 00:01:19 že se nebojí prezentovat
  • 00:01:21 i umělecké počiny z jiných oblastí
    hudby,
  • 00:01:24 a to je to, co bychom si v budoucnu
    velmi přáli.
  • 00:01:30 Pražské jaro prošlo určitou
    vnitřní segmentizací,
  • 00:01:33 takovou restrukturalizací,
  • 00:01:35 kdy jsme určité koncerty sestavili
    do určitých přehledných skupin,
  • 00:01:40 zavedli jsme matiné pro mladé
    umělce,
  • 00:01:42 zavedli jsme pozdní večerní
    koncerty bez pauzy,
  • 00:01:46 etablovali jsme Víkend komorní
    hudby
  • 00:01:48 a snažíme se pro potenciální
    posluchače
  • 00:01:51 ten festival vlastně zpřehlednit
  • 00:01:53 a zlepšit tu orientaci vlastně
    ve struktuře toho,
  • 00:01:56 čemu říkáme Pražské jaro.
  • 00:02:00 V budoucnu bych si přál,
  • 00:02:02 kdyby ty okraje byly ještě
    trošku otevřenější,
  • 00:02:04 vůbec bych se nebál toho,
  • 00:02:06 aby Pražské jaro mělo skutečně
    třeba prestižní jazzovou linii.
  • 00:02:09 Víme, že i v oblasti třeba
    rockové hudby
  • 00:02:11 byla v minulosti vytvořeno
    řada počinů,
  • 00:02:14 které jsou nesporně uměleckého
    typu,
  • 00:02:17 a myslím si, že Pražské jaro
    by se nemělo bát
  • 00:02:19 i do těchto oblastí se vydávat
  • 00:02:21 a přál bych si, aby festival
    reflektoval prostě vše,
  • 00:02:26 co je nové a podnětné
    ve společnosti, v hudbě, v kultuře,
  • 00:02:29 a nebál se ty věci implementovat
    i třeba za cenu určitého rizika,
  • 00:02:34 třeba i za cenu nepochopení
  • 00:02:36 některých konzervativnějších
    příznivců,
  • 00:02:38 prostě aby byl ten festival
    stále mladý.
  • 00:02:47 Na ročník Pražského jara 2017
    na jeho samém konci padl stín
  • 00:02:51 v podobě skonu Jiřího Bělohlávka,
    který nás opustil v tyto dny,
  • 00:02:56 a pro Pražské jaro je to velmi
    smutné,
  • 00:02:59 protože odchází umělecký ředitel
    České filharmonie,
  • 00:03:02 která je historicky spjata
    s Pražským jarem,
  • 00:03:06 a odchází také prezident festivalu,
  • 00:03:08 jeho aktivní předseda
    umělecké rady,
  • 00:03:10 člověk, který se v posledním období
  • 00:03:13 mnoho let podílel na vzniku
    programu,
  • 00:03:15 na směřování festivalu,
  • 00:03:17 a člověk, který byl naším profesním
    kolegou, iniciátorem mnoha věcí,
  • 00:03:21 a odchází také náš přítel.
  • 00:03:23 -Raz, dva, tři...
  • 00:03:30 Ano, dobrý. Dobrý. Ano, děkuju!
  • 00:03:33 -Já sám jsem se s Jiřím Bělohlávkem
  • 00:03:35 pracovně setkal poprvé v létě
    roku 1990,
  • 00:03:37 když jsem nastupoval do orchestru
    FOK
  • 00:03:39 jako manažer tohoto tělesa.
  • 00:03:41 Bylo to na festivalu v Edinburghu
    a mám to setkání v živé paměti.
  • 00:03:45 Jiří Bělohlávek byl člověk
    velmi profesionální
  • 00:03:49 v těch profesionálních měřítcích
    a v nárocích byl velmi tvrdý
  • 00:03:54 a řekl bych důsledný na své okolí,
    ale i na sebe.
  • 00:03:57 A v tom si myslím, že pro nás
    všecky,
  • 00:03:58 kteří pracujeme v této oblasti,
    byl v mnohém směru vzorem.
  • 00:04:04 Stali jsme se přáteli,
  • 00:04:05 velmi jsem si vážil toho,
    když mi nabídl tykání.
  • 00:04:08 Mně se na něm velmi líbilo i to,
    že byl člověk pevných názorů,
  • 00:04:12 který se nebál své názory říkat
    otevřeně, upřímně
  • 00:04:16 a bez nějaké mstivosti,
    to se v Čechách příliš nenosí.
  • 00:04:21 My jsme často více diplomatičtí,
    než upřímní,
  • 00:04:23 a takový on určitě nebyl.
  • 00:04:30 Ta moje spolupráce s ním,
    ta byla bezmála 30 let.
  • 00:04:34 Těch věcí, které jsme spolu zažili,
    bylo mnoho.
  • 00:04:38 Absolvoval jsem s ním ještě
    jako ředitel FOK
  • 00:04:41 řadu zahraničních zájezdů,
    do Jižní Ameriky, do Japonska,
  • 00:04:44 do řady zajímavých zemí,
  • 00:04:47 a pak když jsem přišel na Pražské
    jaro,
  • 00:04:49 které si bez Jiřího Bělohlávka
    v nové době
  • 00:04:51 vlastně nelze představit,
  • 00:04:53 protože on v něm nesčíslněkrát
    vystoupil jako dirigent,
  • 00:04:56 -Aby to mělo lehkost
    ve zvuku...
  • 00:04:59 -tak se naše vztahy ještě
    prohloubily,
  • 00:05:01 protože se stal předsedou
    umělecké rady
  • 00:05:03 a prezidentem festivalu,
  • 00:05:05 a vídali jsme se už jenom
    z tohoto titulu pravidelně.
  • 00:05:09 Řešili jsme spolu programy
    festivalu, jeho dramaturgii,
  • 00:05:11 a Jiří Bělohlávek se velmi aktivně
    podílel vlastně
  • 00:05:14 na takovém směřování toho
    festivalu,
  • 00:05:18 a to nejenom v oblasti programové,
  • 00:05:20 ale i co se týče třeba
    image festivalu.
  • 00:05:23 Já jsem si vždycky vážil toho,
  • 00:05:25 že on byl velmi vstřícný třeba
    k modernizaci image festivalu.
  • 00:05:29 Když jsme se tady rozhodli
  • 00:05:32 vlastně vypisovat konkurzy
    na vizuální styl festivalu,
  • 00:05:35 tak i když to byla někdy řešení
    na první pohled extravagantní,
  • 00:05:38 tak on to vždycky podporoval,
    protože si přál,
  • 00:05:41 aby klasická hudba byla
    prezentována
  • 00:05:43 moderními prostředky.
  • 00:05:49 Já jsem Jiřího Bělohlávka viděl
    na mnoha koncertech Pražského jara
  • 00:05:53 a jeho statistika je obdivuhodná.
    To jsou skutečně desítky programů.
  • 00:05:57 Pro mě vždy zůstane unikátní
    zahájení Pražského jara
  • 00:06:00 se Symfonickým orchestrem
    Pražské konzervatoře.
  • 00:06:08 Tam se právě projevilo to,
  • 00:06:10 co bylo na Jiřím Bělohlávkovi
    obdivuhodné,
  • 00:06:13 systematičnost, pracovitost
    a takový budovatelský étos,
  • 00:06:18 protože když jsme se mnoho let
    před rokem 2011 dozvěděli,
  • 00:06:23 že Pražská konzervatoř bude slavit
    200 let od svého založení,
  • 00:06:27 tak jsme spíše možná pro pobavení
  • 00:06:30 mluvili s ředitelem konzervatoře
    Pavlem Trojanem o tom,
  • 00:06:33 že by bylo hezké, kdyby orchestr
    konzervatoře
  • 00:06:35 mohl zahájit Pražské jaro.
  • 00:06:37 A zpočátku to byla taková
    jako skutečně jenom čistá fantazie,
  • 00:06:42 ale pak jsme si řekli,
    že to zkusíme.
  • 00:06:44 A bylo nám jasné, že je to
    nerealistické,
  • 00:06:47 pakliže takový počin nebude mít
    uměleckého garanta
  • 00:06:50 s jedinečnou autoritou,
  • 00:06:52 a bylo jasné, že vlastně jedinou
    osobností,
  • 00:06:54 která by byla schopna tuto věc
    připravit, je Jiří Bělohlávek.
  • 00:06:59 A já jsem velmi ocenil jeho nadšení
    pro tuto myšlenku
  • 00:07:02 a také nezměrnou pracovitost,
    kterou on vlastně při tom projevil,
  • 00:07:06 protože stanovil jako podmínku,
  • 00:07:07 že orchestr bude mít soustředění
    mimo Prahu,
  • 00:07:11 aby se prostě minimálně týden
    dalo pracovat
  • 00:07:13 na přípravě Mé vlasti mimo ruch
    a svody velkoměsta,
  • 00:07:17 a to jsme pak realizovali
  • 00:07:19 díky podpoře Tylova kulturního domu
    v Poličce.
  • 00:07:22 A je to jedna z nejzajímavějších
    vzpomínek,
  • 00:07:23 které já i moji kolegové máme,
  • 00:07:26 vlastně příprava orchestru
    Pražské konzervatoře
  • 00:07:28 na zahájení Pražského jara.
  • 00:07:30 Jiří Bělohlávek si to velmi užíval,
    byl velmi milý, pozitivní,
  • 00:07:34 ale zároveň velmi přísný
    na konzervatoristy,
  • 00:07:37 a ten koncert byl skutečně
    velmi radostný
  • 00:07:39 a nemohu zapomenout na to,
  • 00:07:41 jak poměrně alternativní
    konzervatoristé i konzervatoristky
  • 00:07:44 se vymódili na ten koncert,
  • 00:07:46 pořídili se nové obleky,
    dámy nové šaty,
  • 00:07:49 a byla to jedna z nejkrásnějších
  • 00:07:52 a nejmladších Mých vlastí
    v historii.
  • 00:07:55 Samozřejmě, že mám také v paměti
  • 00:07:57 zahájení Pražského jara
    s Jiřím Bělohlávkem
  • 00:07:59 a s Českou filharmonií v době,
  • 00:08:01 kdy se vlastně znovu stal
    šéfdirigentem tohoto tělesa
  • 00:08:04 a zahájil vlastně novou éru
    jeho novodobého budování.
  • 00:08:17 Pražské jaro se před několika lety
    rozhodlo
  • 00:08:19 nabízet každý rok příležitost
  • 00:08:21 jednomu z významných mladých
    českých dirigentů.
  • 00:08:25 Iniciátorem tohoto formátu,
  • 00:08:27 který tvoří dnes už, bych řekl,
    etablovanou součást Pražského jara,
  • 00:08:32 byl právě Jiří Bělohlávek,
  • 00:08:34 který věděl, že pro mladé dirigenty
    je takováto příležitost důležitá,
  • 00:08:37 protože může akcelerovat
    a nastartovat jejich kariéru.
  • 00:08:41 My jsme až do tohoto ročníku zvali
    výhradně české dirigenty
  • 00:08:44 a teď jsme udělali poprvé výjimku,
  • 00:08:47 když jsme pozvali amerického
    dirigenta Jonathona Heywarda,
  • 00:08:50 který je vítězem známé francouzské
    soutěže v Besanconu.
  • 00:08:54 Jonathon Heyward vyhrál tuto soutěž
    v roce 2015.
  • 00:08:58 Ten důvod je zřejmý,
  • 00:08:59 právě na mezinárodní dirigentské
    soutěži v Besançonu
  • 00:09:03 zahájili mnozí čeští dirigenti
    v minulosti
  • 00:09:06 svoji mezinárodní kariéru.
  • 00:09:08 A jako poděkování našim kolegům,
    kteří pořádají tuto soutěž,
  • 00:09:12 jsme se rozhodli pozvat
  • 00:09:13 a možná i v budoucnu pravidelně
    zvát na Pražské jaro
  • 00:09:16 vítěze této soutěže.
  • 00:09:19 A v tomto roce to byl právě
    Jonathon Heyward.
  • 00:09:26 -Příprava dnešního koncertu
    je opravdu náročná,
  • 00:09:29 ale zároveň nás v mnoha ohledech
    těší a naplňuje.
  • 00:09:32 Víte, nikdo z nás dosud neměl
    příležitost tento repertoár uvést,
  • 00:09:36 ani jednu ze skladeb.
  • 00:09:38 Taková koncentrace novinek
  • 00:09:39 pochopitelně činí z nadcházejícího
    programu těžký úkol,
  • 00:09:42 ovšem co je na tom nádherné,
    to je podstata hudby,
  • 00:09:44 její mezinárodní srozumitelnost.
  • 00:09:52 -Pražské jaro se přihlásilo
    k projektu ZUŠ Open,
  • 00:09:55 což je projekt, jehož garantem
    nebo patronem je Magdalena Kožená.
  • 00:10:02 Je to projekt, který je nám
    velmi sympatický,
  • 00:10:04 protože připomíná
    tu nenahraditelnou důležitost
  • 00:10:08 základních uměleckých škol.
  • 00:10:10 Je to síť, která vlastně dává
    příležitost mladým talentům,
  • 00:10:15 aby se rozvíjely,
    a čím by bylo Pražské jaro,
  • 00:10:18 kdyby neexistovaly základní
    umělecké školy?
  • 00:10:21 To je to podhoubí,
  • 00:10:23 ze kterého talenty
    kráčí uměleckou cestou
  • 00:10:25 až na Pražské jaro
  • 00:10:27 a Pražské jaro jako vrchol
    té pyramidy
  • 00:10:30 musí samozřejmě dbát také
    o její základy.
  • 00:10:33 Čili ZUŠ Open je velmi sympatický
    projekt
  • 00:10:35 a Pražské jaro drží palce
    základním uměleckým školám,
  • 00:10:39 ať už jsou kdekoliv.
  • 00:10:42 -Děkuji souboru Hudba z Marsu
  • 00:10:42 ze Základní umělecké školy
    na Jižním Městě.
  • 00:10:46 Moc vám děkujeme.
    Aplaus pro vás!
  • 00:11:06 -Kdybych měl promluvit o vrcholech
    festivalu,
  • 00:11:08 tak nemohu nezmínit úvodní koncert,
    protože se v něm promítly vlastně
  • 00:11:14 dva splněné sny managementu
    Pražského jara i jeho umělecké rady
  • 00:11:19 a to je jednak to,
  • 00:11:20 aby Mou vlast hrál
    orchestr Vídeňských filharmoniků,
  • 00:11:23 což by bylo vlastně bezprecedentní
    z hlediska historie festivalu
  • 00:11:27 a stalo se tak,
  • 00:11:28 a zároveň jsme si přáli, aby se
    řízení tohoto díla
  • 00:11:31 ujal Daniel Barenboim.
  • 00:11:34 Čili nám se splnily během jednoho
    koncertu vlastně dva sny
  • 00:11:37 a myslím si, že to je radost
    pro festival
  • 00:11:40 a je to také velká radost
    z hlediska péče
  • 00:11:43 o odkaz našeho národního klasika
    Bedřicha Smetany,
  • 00:11:46 člověka, který neměl snadný osud
  • 00:11:49 a skutečně akcelerovat vlastně
    vývoj české hudby do moderní doby.
  • 00:12:05 -Většinou diriguji zpaměti,
    protože se tak cítím svobodnější.
  • 00:12:10 Má vlast je trošku zvláštní úkol,
  • 00:12:12 protože ačkoli tahle partitura
    není úplně složitá,
  • 00:12:15 přesto si ji člověk pro nenadálé
    změny nepamatuje snadno.
  • 00:12:20 Je důležité si uvědomit,
    že na světě neexistuje jiná země,
  • 00:12:23 která by měla kompozici s absolutní
    hudbou, tedy hudbou bez textu,
  • 00:12:28 která takto opěvuje národ,
    jako je Má vlast.
  • 00:12:37 Je jasné, že při provedení musíte
    proniknout do hloubky,
  • 00:12:41 až na samé dno české duše.
  • 00:12:46 V mnohém to souvisí s rytmem,
    s hudbou a její taneční podstatou,
  • 00:12:50 ostatně Smetana miloval tanec.
  • 00:12:53 Souvisí to i s mnohým dalším.
  • 00:13:20 -Jsem romanticky založený člověk.
  • 00:13:21 Zbožňuji krásné melodie, drama,
    hudbu plnou harmonie,
  • 00:13:25 a tohle všechno nabízí hudební
    odkaz 19. století
  • 00:13:29 a taky počátek století 20.,
    musím dodat.
  • 00:13:39 -Kdybych měl jako muž
  • 00:13:41 jaksi vyseknout
    poklonu šarmantním dámám,
  • 00:13:46 tak nemohu vynechat krásný recitál
    Diany Damrau,
  • 00:13:52 sopranistky, která vystoupila
    na Pražském jaru
  • 00:13:54 s Pražskou komorní filharmonií.
  • 00:13:57 Její vystoupení bylo velmi
    šarmantní,
  • 00:13:59 ale takový pěvecký výkon
    byl fascinující.
  • 00:14:01 Obdobně si publikum podmanila
    americká pěvkyně Kate Lindsey,
  • 00:14:07 mezzosopranistka, která byla
    sólistkou Orchestre de Paris,
  • 00:14:11 nádherném koncertu zde,
    ve Smetanově síni.
  • 00:14:20 -Před vstupem na pódium obvykle
    bývám trošku nervózní,
  • 00:14:23 to je asi běžné, že cítíte,
    jak vám v hrudi buší srdíčko.
  • 00:14:29 Pak přejde pár chvil,
    dostanete se do jiného světa
  • 00:14:31 a zaplaví vás jakési teplo a blaho,
  • 00:14:34 protože Orchestre de Paris
    je velmi citlivý, velkorysý.
  • 00:14:38 Všichni spolupracují vstřícně,
    s pozorností a empatií
  • 00:14:42 a Thomas je mi báječnou oporou
    a partnerem.
  • 00:14:46 Z toho pramení můj pocit blaha.
  • 00:14:59 -A nesmím také zapomenout
  • 00:15:00 na španělskou sopranistku
    Ruth Iniesta,
  • 00:15:03 která byla sólistkou krásného
    koncertu Formy Antiqvy.
  • 00:15:14 Jedním z dlouhodobých cílů
    Pražského jara
  • 00:15:16 je také mapovat trochu nezvyklé
    prostory pro pořádání koncertů.
  • 00:15:20 Někdy ta nezvyklost je spíše
    historická,
  • 00:15:24 protože se vracíme třeba
    do prostor,
  • 00:15:26 které v minulosti s hudebním
    životem
  • 00:15:27 byly úzce spjaty a byly zapomenuty,
  • 00:15:30 často ovšem umisťujeme koncerty
    do prostorů,
  • 00:15:32 které jsou nezvyklé nebo nové.
  • 00:15:34 Novodobou tradicí jsou třeba
    koncerty
  • 00:15:36 v dopravní hale Národního
    technického muzea,
  • 00:15:39 které patří už po těch letech
  • 00:15:40 k našim spolupracujícím
    organizacím.
  • 00:15:43 V posledním ročníku to byl třeba
    koncert
  • 00:15:45 ve Veletržním paláci
    ve Studiu Hrdinů
  • 00:15:48 a takových prostorů je vlastně
    více.
  • 00:15:50 Myslíme si, že pro posluchače
    je velmi osvěžující a zajímavé
  • 00:15:54 sledovat zejména třeba soudobou
    a moderní hudbu
  • 00:15:57 v odpovídajících prostorách
    a v době,
  • 00:16:00 kdy dosud nemáme v Praze
    nový koncertní sál,
  • 00:16:03 nebo moderní koncertní sál,
  • 00:16:04 že je správné pro novou hudbu
    hledat nové prostory,
  • 00:16:08 které vlastně odpovídají charakteru
    té tvorby,
  • 00:16:11 naopak když hledáme vhodné prostory
    pro hudbu starou,
  • 00:16:15 hledáme samozřejmě tradiční
    prostory kostelů, klášterů,
  • 00:16:18 které dotvářejí atmosféru
    v tom smyslu,
  • 00:16:23 že posluchači jsou vlastně
    v tom prostředí,
  • 00:16:25 které odpovídá době vzniku
    těch starých děl,
  • 00:16:28 a Praha samozřejmě je
    architektonicky velmi bohatá,
  • 00:16:31 takže se nám nabízí de facto
    nepřeberné množství možností
  • 00:16:34 i dále hledat prostory,
  • 00:16:37 které jsou z hlediska pořádání
    koncertů zdánlivě nezvyklé.
  • 00:16:47 Víkend komorní hudby se postupně
    etabloval
  • 00:16:50 jako zdařilý formát Pražského jara,
  • 00:16:53 používáme pro něj přezdívku
    Festival uprostřed festivalu.
  • 00:16:57 Iniciátorem vzniku tohoto víkendu
  • 00:17:00 byl český violoncellista
    Marek Jerie
  • 00:17:03 a inspiraci jsme hledali
    u některých zahraničních festivalů,
  • 00:17:08 které vlastně vytvářejí
    jakési maratony komorní hudby.
  • 00:17:18 My jsme se nerozhodli pro maraton,
    ale pro Víkend komorní hudby,
  • 00:17:22 v rámci kterého na 9-10 koncertech
  • 00:17:24 vystoupí významná komorní tělesa
    česká i zahraniční.
  • 00:17:28 Ukázalo se, že tento přístup
    je správný,
  • 00:17:31 protože víkend je vlastně
    populárním časem pro mnoho diváků.
  • 00:17:36 Střídáme nezvyklá pražská koncertní
    prostředí.
  • 00:17:46 Já jsem byl velmi potěšen z toho,
  • 00:17:48 že v tomto roce byly vlastně
    všechny koncerty vyprodány,
  • 00:17:51 a je to důležité právě proto,
  • 00:17:54 že komorní hudba kdysi v minulosti
    na Pražském jaru
  • 00:17:56 byla samozřejmě vždy přítomna.
  • 00:18:09 Každý, kdo má rád komorní hudbu
  • 00:18:10 a chce si vybrat určitý segment
    z komorní hudby, ví,
  • 00:18:13 že stačí sáhnout po příslušném
    koncertu
  • 00:18:16 v rámci Víkendu komorní hudby.
  • 00:18:25 -Můj soubor se jmenuje
    Forma Antiqva
  • 00:18:29 a přijeli jsme ze Španělska.
  • 00:18:32 Zabýváme se barokní hudbou.
  • 00:18:34 Jádro souboru tvoří 3 bratři
    Zapicové.
  • 00:18:37 Já se jmenuji Aarón a hraji
    na cembalo.
  • 00:18:42 Moji bratři, to jsou Pablo,
    který hraje na barokní kytaru,
  • 00:18:45 a Daniel, toho uvidíte s teorbou.
  • 00:18:49 Vystupujeme jednak v triu,
  • 00:18:51 ale pak také v ansámblech po 40
  • 00:18:52 nebo dokonce 50 členech,
    včetně sboru.
  • 00:18:58 -Se Sacconi Quartetem jsme se
    potkali,
  • 00:19:00 myslím si, že už je to takových
    dobrých 15 let v Anglii.
  • 00:19:06 Odehráli jsme několik koncertů
    v rámci Anglie spolu, oktety,
  • 00:19:10 a když jsme dostali vloni nabídku
    hrát na Pražském jaru
  • 00:19:15 tyto tři oktety-
  • 00:19:16 Mendelssohna, Šostakoviče a Enescu
    a byl jsem dotázán,
  • 00:19:20 zdali mám nějaké známé
    dobré kvarteto v Anglii,
  • 00:19:23 tak se mně okamžitě vybavili
    Saccoňáci.
  • 00:19:27 Jsem velmi rád, že sem přijeli,
  • 00:19:29 protože v podstatě poprvé hrajou
    v České republice.
  • 00:19:33 Musím říct, že se nám s nima hraje
    opravdu velmi dobře.
  • 00:19:36 Jsou to hlavně fajn lidi,
    že to není jenom o tý muzice,
  • 00:19:38 ale i o tom, že spolu vycházíme,
  • 00:19:40 a doufám, že to snad i v tý hudbě
    bude slyšet.
  • 00:19:49 -Pražské jaro se i v tomto roce
    rozhodlo svěřit jednomu z umělců
  • 00:19:53 statut rezidenčního umělce,
  • 00:19:55 a rozhodli jsme se pro německého
    pianistu Alexandera Lonquicha,
  • 00:19:59 který v minulosti fascinoval
    na Pražském jaru,
  • 00:20:01 když zaskočil za Leifa Ovea
    Andsnese geniálním způsobem.
  • 00:20:07 Tak tehdy jsme si řekli,
    že to je umělec,
  • 00:20:08 který zaslouží naši větší pozornost,
  • 00:20:10 a proto jsme si ho dovolili pozvat
    na 3 koncerty ročníku 2017.
  • 00:20:16 Vystoupil na samostatném večerním
    recitálu,
  • 00:20:18 kromě toho vystoupil v komorním
    triu
  • 00:20:21 s houslistkou Vilde Frang
  • 00:20:23 a violoncellistou Nicolasem
    Altstaedtem
  • 00:20:26 a byl také sólistou a dirigentem
    Camerata Salzburg.
  • 00:20:35 -Stát se hudebníkem, to pro mě bylo
    naprosto přirozené.
  • 00:20:39 Můj otec byl skladatel, klavírista,
    občas i dirigent,
  • 00:20:43 nakonec ředitel kúru,
  • 00:20:45 a mně bylo tohle všechno natolik
    blízké a natolik se mi to líbilo,
  • 00:20:48 že jsem prostě chtěl kráčet
    v jeho stopách.
  • 00:20:52 Takže v 6 nebo 7 letech
    jsem začal hrát.
  • 00:20:58 Klavír byl pro mě jasnou volbou,
  • 00:20:59 především proto, že rozvíjí
    představivost.
  • 00:21:04 Hraji na něj a jakoby slyším
    i mnohé jiné nástroje,
  • 00:21:08 což by asi zdaleka nešlo tak snadno
    na nástrojích,
  • 00:21:10 jako jsou kupříkladu housle,
    violoncello nebo flétna.
  • 00:21:19 Hudba je svého druhu řečí,
  • 00:21:21 proto se snažím nemyslet až tak
    příliš na klavír,
  • 00:21:23 ale daleko víc na to,
    jak ke mně promlouvá hudba.
  • 00:21:30 -Pakliže bychom si položili trochu
    osudovou otázku
  • 00:21:32 o smyslu Pražského jara na počátku
    21. století,
  • 00:21:36 můžeme se vrátit do jeho počátků,
    až do roku 1946,
  • 00:21:41 kdy tehdy velmi mladý
    Rafael Kubelík si přál,
  • 00:21:44 aby Praha měla místo, kde se
    na co nejvyšší umělecké úrovni
  • 00:21:49 potkává český hudební život
    s tím světovým.
  • 00:21:53 To je vlastně takový signál toho,
  • 00:21:54 co by si mělo Pražské jaro přát
    i do budoucna,
  • 00:21:57 být místem setkávání, klást
    nekompromisní umělecká měřítka
  • 00:22:03 a umožnit mladým umělcům,
    aby do Prahy přicházeli,
  • 00:22:07 anebo aby se na Pražském jaru
    ukázali.
  • 00:22:16 Já jsem přesvědčen o tom,
    že Pražské jaro má nesporně smysl.
  • 00:22:20 Stalo se pevnou součástí české
    i pražské hudební sezóny,
  • 00:22:25 má své zakotvení v médiích
  • 00:22:28 a myslím si, že má své pevné
    zakotvení
  • 00:22:30 i v srdcích příznivců, diváků
    a posluchačů.
  • 00:22:49 -Dnes se mi dostalo té cti hrát
    na violu
  • 00:22:52 zejména díky panu Bělohlávkovi,
  • 00:22:54 jelikož z jeho iniciativy jsem
    dostal tu příležitost
  • 00:22:56 zde sólově vystoupit
    s Českou filharmonií.
  • 00:23:00 Dnes budu hrát skladbu
    od Wolfganga Amadea Mozarta-
  • 00:23:04 Koncertantní symfonii,
    spolu s Jiřím Vodičkou.
  • 00:23:12 -Pakliže bych mohl letošní ročník
    Pražského jara někomu dedikovat,
  • 00:23:16 bude to nesporně Jiří Bělohlávek,
  • 00:23:18 protože je to člověk, na kterého
    budeme vzpomínat
  • 00:23:21 a je to člověk, kterému jsme my
    všichni a Pražské jaro
  • 00:23:23 za mnohé vděčni.
  • 00:23:27 -Celá situace je pro mě dvojnásob
    citlivá,
  • 00:23:31 protože se jedná o záskok
    za Jiřího Bělohlávka,
  • 00:23:35 kterému bych strašně přál,
    aby se mu zlepšilo zdraví,
  • 00:23:39 hlavně vnitřní pokoj a vnitřní
    radost.
  • 00:23:46 -Já a moji kolegové samozřejmě
    musíme myslet
  • 00:23:48 zejména na rodinu pana Bělohlávka,
  • 00:23:50 protože pro ně je to samozřejmě
    ztráta největší,
  • 00:23:53 a je to velká ztráta pro českou
    kulturu,
  • 00:23:55 protože jsou osobnosti nahraditelné
    a jsou osobnosti nenahraditelné
  • 00:24:00 a myslím si, že Jiří Bělohlávek
    jistě patří do té druhé kategorie.
  • 00:24:05 To, jakým způsobem vehementně,
    důsledně a profesionálně
  • 00:24:07 prosazoval českou hudbu ve světě,
    je chvályhodné
  • 00:24:11 a měl by být vzorem pro ostatní
    české umělce,
  • 00:24:15 kteří se dostanou do světa.
  • 00:24:23 Závěrečný koncert letošního
    Pražského jara
  • 00:24:25 splnil jedno velké přání,
  • 00:24:28 a to je to, aby na Pražské jaro
    přijel a dirigoval své vlastní dílo
  • 00:24:32 jeden z nejvýznamnějších
    reprezentantů
  • 00:24:34 polské hudební kultury.
  • 00:24:37 Krzysztof Penderecki
    je reprezentantem
  • 00:24:39 silné poválečné polské skladatelské
    generace
  • 00:24:42 a je v tom i určitá symbolika,
  • 00:24:45 protože si myslím, že my, Češi,
    jsme Polákům za mnoho vděční
  • 00:24:49 a to nejenom v kultuře,
    ale také v politice.
  • 00:24:53 A myslím si, že bysme měli
    více pečovat
  • 00:24:55 o naše vztahy k Polsku,
  • 00:24:56 protože Poláci často o nás
    vědí více, než my o nich.
  • 00:25:00 A přítomnost takové osobnosti,
    jako je Krzysztof Penderecki
  • 00:25:03 nás k tomu může jedině inspirovat.
  • 00:25:09 -Tato symfonie, moje sedmá,
    je pro mě vždy nesmírným potěšením,
  • 00:25:15 protože tohle dílo miluji.
  • 00:25:17 A věřte, že pro skladatele
    je vlastně štěstím,
  • 00:25:20 když svou vlastní skladbu
    může i provést jako dirigent.
  • 00:25:27 Hudba má před sebou velikou
    budoucnost, bez ustání se vyvíjí,
  • 00:25:32 i když třeba pozvolna,
    ale stále se v ní něco děje.
  • 00:25:39 Vznikají nové orchestry, rozrůstají
    se řady návštěvníků a posluchačů,
  • 00:25:43 a to mi dělá opravdu radost.
  • 00:25:51 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2017

Související