iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 6. 2016
22:05 na ČT art

1 2 3 4 5

1 hlas
6433
zhlédnutí

To bylo Pražské jaro 2016

Nejzajímavější okamžiky, rozhovory a postřehy ze 71. ročníku mezinárodního hudebního festivalu.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

To bylo Pražské jaro 2016

  • 00:00:54 Definovat jedním či dvěma slovy
    Pražské jaro s jeho 50 koncerty
  • 00:00:57 a přidruženými divadelními
    představeními, není určitě snadné.
  • 00:01:02 Já věřím, že ten ročník byl bohatý
    a umělecky spolehlivý.
  • 00:01:09 Po 70. letech festivalu přidat 71.
    není snadný,
  • 00:01:15 zejména když vezmeme v potaz,
  • 00:01:16 jaká všechna očekávání
    se vůči festivalu upínají,
  • 00:01:23 ale věřím tomu, že až na ten ročník
    někdo pohlédne s odstupem času,
  • 00:01:27 tak ho bude brát jako dobrý
    příspěvek do té sedmdesátileté,
  • 00:01:32 nyní již teda 71. tradice.
  • 00:01:42 Kdybych měl odpovědět na otázku
    tří zajímavých koncertů,
  • 00:01:46 které bych vybral z té bohaté
    nabídky festivalu,
  • 00:01:49 tak bych možná zůstal v segmentu
    symfonických orchestrů.
  • 00:01:53 Tam zcela logicky na první místě
  • 00:01:55 uvedu zahajovací koncert
    České filharmonie s Paavo Järvim.
  • 00:01:59 Myslím si, že se tam ukázalo
    šťastné spojení dirigenta,
  • 00:02:02 který má na naše tradiční dílo
    svébytný názor,
  • 00:02:06 a orchestru, který samozřejmě
    to dílo zná dokonale,
  • 00:02:08 ale zároveň je schopen
    velmi flexibilně vyjít vstříc
  • 00:02:12 tomu názoru hostujícího dirigenta.
    To mě velmi zaujalo
  • 00:02:16 a v té tradici provádění Mé vlasti
    to byl další střípek,
  • 00:02:21 který právě tu tradici zpestřuje
  • 00:02:23 a dává tomu nějakou další
    přidanou hodnotu.
  • 00:02:29 -Smetanovu Mou vlast vnímám
    jako dokonalé mistrovské dílo.
  • 00:02:33 Je docela zábavné sledovat,
  • 00:02:35 že zatímco v některých zemích
    tento cyklus chápou
  • 00:02:38 jako poměrně dlouhou kompozici,
  • 00:02:40 tady je vnímána především jako
    součást národní identity a hrdosti.
  • 00:02:47 Venku se nejčastěji hrává Vltava,
    která je pochopitelně fantastická,
  • 00:02:51 ale Smetana napsal tolik dalších
    skvostných pasáží!
  • 00:02:55 Vlastně každá z částí cyklu
    přináší něco mimořádného.
  • 00:02:58 Já sám mám nejraději Šárku.
  • 00:03:09 -Ze symfonických programů
    mě dále velmi zaujalo
  • 00:03:11 hostování Litevského národního
    symfonického orchestru,
  • 00:03:15 který řídil jeho šéfdirigent
    Modestas Pitrenas.
  • 00:03:19 Tam jsme měli vzácnou příležitost
  • 00:03:21 seznámit se s významným soudobým
    dílem z této oblasti hudební Evropy
  • 00:03:26 a to oratorium Broniuse Kutavičiuse
    nás přesvědčilo o tom,
  • 00:03:31 že soudobá hudba může být jiná,
    než bychom očekávali,
  • 00:03:34 možná méně experimentální,
  • 00:03:36 ale přesto velmi atraktivní
    a novátorská.
  • 00:03:39 A pro nás to bylo dobré pobídnutí
    k tomu,
  • 00:03:42 abychom neopomíjeli soudobou hudbu
    jako takovou,
  • 00:03:45 ale také abychom neopomíjeli
    právě ten region Pobaltí,
  • 00:03:49 který je složen z malých států
    a malých národů,
  • 00:03:52 ale každý z nich je de facto
    vlastně hudební velmocí.
  • 00:03:55 To byl mimořádně zajímavý zážitek,
  • 00:03:58 i díky účasti skvělého Kaunaského
    sboru,
  • 00:04:00 který pak následně
    měl vlastní večer,
  • 00:04:03 kde opět nás přesvědčil o tom,
    že sborové umění v těchto zemích
  • 00:04:05 je skutečně pevnou součástí
    národní kultury.
  • 00:04:14 Do třetice bych uvedl hostování
  • 00:04:16 symfonického orchestru
    ze Singapuru,
  • 00:04:19 jehož sólistou byl slavný houslista
    Gil Shaham.
  • 00:04:22 Tam jsme se zase přesvědčili o tom,
  • 00:04:24 že naše předsudky vůči symfonickým
    orchestrům z Dálného východu
  • 00:04:28 jsou mylné, protože orchestr
    podal skvělý výkon
  • 00:04:31 a byl tomuto slavnému houslistovi
  • 00:04:34 více než dobrým a kvalitním
    partnerem.
  • 00:04:43 -Dnes zahrajeme koncert e-moll
    Felixe Mendelssohna Bartholdyho.
  • 00:04:47 Řadí se k těm neúžasnějším
    mistrovským dílům.
  • 00:04:50 Mendelssohn ho psal v období,
    kdy byl na vrcholu tvůrčích sil.
  • 00:04:55 Byl neskutečně talentovaný
    a dokázal pracovat velmi rychle.
  • 00:05:00 Ovšem nad houslovým koncertem
    strávil mnoho měsíců,
  • 00:05:02 stále něco vylepšoval.
    Neustále žasnu nad tím,
  • 00:05:06 s jakým umem, elegancí
    a také řadou experimentů
  • 00:05:09 vyřešil formální záležitosti.
  • 00:05:14 Do stavby díla vnesl spoustu
    moderních, nových a svěžích prvků.
  • 00:05:18 Tak třeba odstranil tradiční
    tutti orchestru.
  • 00:05:21 Housle přímo nastoupí
    s touhle vemlouvavou melodií.
  • 00:06:03 -Pravidelní návštěvníci Pražského
    jara mají festival co do míst
  • 00:06:08 nejvíce samozřejmě spojený
  • 00:06:09 s Dvořákovou síní pražského
    Rudolfina
  • 00:06:12 a Smetanovou síní Obecního domu.
  • 00:06:15 Pražské jaro jednak tradičně,
    jednak do určité míry i nově,
  • 00:06:18 se snaží objevovat
    i nové koncertní prostory,
  • 00:06:21 nebo vůbec místa,
    kde se prezentuje.
  • 00:06:25 Je zřejmé, že Pražské jaro
    vlastně si etablovalo
  • 00:06:27 jako jeden z nových tradičních sálů
  • 00:06:30 dopravní halu
    Národního technického muzea,
  • 00:06:32 kde nabízíme určité alternativní
    programy,
  • 00:06:34 využíváme samozřejmě tradičně
  • 00:06:37 zajímavá místa pražských kostelů
    a mnohé další,
  • 00:06:41 ale rád také zmíním letošní
    vystoupení čínského divadla
  • 00:06:45 v Divadle ABC.
  • 00:06:47 Tam když v tomto divadle
    člověk chodí,
  • 00:06:50 tak potkává fiktivně na chodbách
    Voskovce a Wericha,
  • 00:06:53 takže ten genius loci
    i na takovém místě
  • 00:06:57 je pro nás velmi inspirující
    a zajímavý.
  • 00:07:01 Rád bych také zmínil to,
  • 00:07:02 že jsme vlastně letos
    experimentálně
  • 00:07:04 na Hradčanském náměstí umístili
    naše informační centrum,
  • 00:07:07 kterému jsme říkali
    Hudebně-kulturní kontejner,
  • 00:07:11 který myslím, že měl velký úspěch.
  • 00:07:13 My v příštích letech možná budeme
    hledat strategičtější místo.
  • 00:07:17 Tady jsme byli zaměřeni hodně
    na zahraniční návštěvníky,
  • 00:07:20 ale i to rád zmíním,
  • 00:07:22 protože Pražské jaro nechce být
    škatulkováno
  • 00:07:24 pouze v tradičních koncertních
    síních,
  • 00:07:27 ale chce vykročit do města
    v širším slova smyslu.
  • 00:07:33 Pražské jaro je pochopitelně
    festival klasické hudby,
  • 00:07:35 ale to neznamená, že bychom
    nesledovali skvělé umělecké výkony
  • 00:07:39 i v jiných hudebních oborech.
  • 00:07:42 A to byl také jeden z důvodů,
  • 00:07:43 proč jsme pozvali na Pražské jaro
    do Mercedes Fora Radima Hladíka,
  • 00:07:47 kterého považujeme za mistra
    svého oboru.
  • 00:07:49 Je to skvělý rockový kytarista.
  • 00:07:53 Pocta takové osobnosti
    je pro nás radostí,
  • 00:07:55 a i když je to výlet
    do té sousední hudby,
  • 00:07:58 jsem přesvědčen o tom,
    že to na Pražské jaro patří
  • 00:08:00 a Radim Hladík s omlazeným souborem
    Blue Effect byl velkým přínosem.
  • 00:08:06 A nejenom zpestřením,
    ale i přesvědčením toho,
  • 00:08:10 že hudební umění skutečně
    nemá hranice.
  • 00:08:21 Téměř všichni dobře vědí,
  • 00:08:22 že Pražské jaro tradičně začíná
    12. května koncertem,
  • 00:08:26 který je vlastně poctou
    Bedřichu Smetanovi, Mou vlastí,
  • 00:08:28 ale z času na čas, je-li pro to
    vhodná příležitost,
  • 00:08:32 zařazujeme před slavnostním
    zahájením festivalu Prolog.
  • 00:08:36 V tomto roce jsme tak učinili
    proto,
  • 00:08:38 že jsme já a můj kolega navštívili
    na konci minulého roku
  • 00:08:43 koncert laureátů slavné varšavské
    soutěže klavíristů,
  • 00:08:47 věnované Chopinovi,
  • 00:08:49 a byli jsme fascinováni výkonem
    vítěze této soutěže,
  • 00:08:52 korejského pianisty Seong-Jin Cho,
  • 00:08:56 a využili jsme vzácnou příležitost,
  • 00:08:58 že on si udělal čas na Pražské jaro
    7. května.
  • 00:09:01 Proto jsme vlastně už 7. května
    nabídli pražskému publiku
  • 00:09:03 možnost seznámit se s uměním
  • 00:09:06 vlastně nedávného vítěze této
    slavné varšavské klavírní soutěže.
  • 00:09:19 Zařadit do Pražského jara
    večer věnovaný flamencu,
  • 00:09:23 a ještě k tomu v Rudolfinu,
  • 00:09:25 kde se pro to musely vytvořit
    specifické podmínky,
  • 00:09:27 vlastně nad tím stálým pódiem
    vybudovat
  • 00:09:31 ještě jedno pódium taneční,
    byl možná odvážný kousek,
  • 00:09:36 ale reakce diváků byla
    velmi spontánní,
  • 00:09:39 stejně jako byl spontánní výkon
  • 00:09:41 toho skvělého španělského souboru
    RETOrno.
  • 00:09:45 Myslím si, že to je věc,
    která na Pražské jaro patří.
  • 00:09:48 My jsme trochu vehementním způsobem
    demonstrovali naše rozhodnutí
  • 00:09:51 věnovat se nejenom v tomto ročníku,
    ale i v dalších,
  • 00:09:55 určitým způsobem i systematicky
    prezentování
  • 00:09:59 ibero-americké kultury,
    to znamená, Španělsko, Portugalsko
  • 00:10:01 a vlastně celá Jižní
    a Střední Amerika.
  • 00:10:05 Zapomínáme na to, že je to pevná
    součást
  • 00:10:06 vlastně té evropské kulturní
    tradice
  • 00:10:09 a věříme, že i v příštích ročnících
    diváky ty určité kusy programu,
  • 00:10:16 které jsou inspirovány tímto
    světem, zaujmou.
  • 00:10:23 -Na flamencu se mi líbí
    absolutně všechno.
  • 00:10:25 Jeho hudba, tanec, historie,
    jeho vášeň.
  • 00:10:30 My, co žijeme ve světě flamenca,
    žijeme jenom z něj a jenom pro něj.
  • 00:10:41 -Jednou z velkých uměleckých
    osobností,
  • 00:10:43 které se pravidelně vrací
    na Pražské jaro,
  • 00:10:45 je skvělý americký pianista
    Murray Perahia.
  • 00:10:47 V letošním ročníku vystoupil
    již tradičně
  • 00:10:50 se souborem Academy of St Martin
    in the Fields,
  • 00:10:53 na jehož uměleckém řízení
    se také významně podílí.
  • 00:10:56 Perahia je mimořádnou osobností
  • 00:10:59 a v Praze se již etabloval
    do té míry,
  • 00:11:03 že jeho koncerty patří k těm,
    které bývají vyprodány jako první.
  • 00:11:08 Zajímavostí, která dokládá to,
  • 00:11:10 že Perahia je také velkorysým
    člověkem, je to,
  • 00:11:12 že vlastně nabídl zdarma
    Master Classes pro mladé hudebníky,
  • 00:11:16 a bylo to zajímavé nejenom pro ty,
  • 00:11:18 kteří se mohli seznámit
    s jeho názorem na různé věci
  • 00:11:23 formou konzultace,
    ale bylo také zajímavé pro diváky,
  • 00:11:26 kteří se těch Master Classes
    zúčastnili,
  • 00:11:29 protože nahlédnout do dílny
    světového pianisty
  • 00:11:33 je zajímavé jak pro jeho
    mladší kolegy,
  • 00:11:36 tak samozřejmě i pro diváky,
  • 00:11:37 kteří se o tento segment hudby
    hlouběji zajímají.
  • 00:11:43 -Na Pražském jaru je to pro mne
    vždy skvělé.
  • 00:11:44 Krásné vzpomínky mám na všechna
    zdejší vystoupení.
  • 00:11:47 Mimořádný pro mne byl i můj
    dosud poslední festivalový recitál.
  • 00:11:52 Vždycky se cítím téměř jako doma,
    ani nevím proč.
  • 00:11:55 S Akademií sv. Martina v polích
    jsme v těsném a blízkém vztahu.
  • 00:11:59 Mám u nich i pozici hlavního
    hostujícího dirigenta,
  • 00:12:01 ale to není rozhodující.
  • 00:12:03 Podstatná je naše vzájemná
    schopnost
  • 00:12:04 navázat muzikantské partnerství
  • 00:12:06 a věnovat se společně komorní
    hudbě,
  • 00:12:08 nikoli jako dirigent na jedné
    a orchestr na druhé straně,
  • 00:12:11 ale jako rovnocenní hudebníci.
    To je ohromná hodnota.
  • 00:12:15 Oni milují hudbu a náš vztah
    je pro mě proto důležitý.
  • 00:12:20 -Ke koncertu skladatelského
    sdružení Harmonia
  • 00:12:23 řeknu pouze tolik, že Pražské jaro
    považuje za svoji povinnost
  • 00:12:26 nabízet pravidelně okénko
    právě skladatelským sdružením.
  • 00:12:31 My jsme v minulosti třeba
    na Pražském jaru měli
  • 00:12:33 i ty slavné úterky,
    umělecké besedy.
  • 00:12:36 Myslím si, že to patří ke kultuře
    festivalu
  • 00:12:38 a je správné jaksi ukázat
    publiku to,
  • 00:12:42 že skladatelé se sdružují
    do různých obcí a spolků.
  • 00:12:45 Sdružuje je vždycky nějaký společný
    názor, estetický a obecně kulturní,
  • 00:12:51 a je dobré dávat publiku najevo,
  • 00:12:54 že tady máme soudobé autory,
    slavné a významné,
  • 00:12:58 které máme často tendenci
    podceňovat a přehlížet.
  • 00:13:03 -A můžu se převlíct.
  • 00:13:06 -Tak je to vždycky obrovská radost,
  • 00:13:08 když člověk slyší v takové
    interpretaci dílo, které napsal.
  • 00:13:10 Teď je to světová premiéra,
    ještě to nikdy nezaznělo,
  • 00:13:14 a v rukou mistra Ivana Kusnjera
    a Daniela Wiesnera
  • 00:13:17 je to obrovská radost,
  • 00:13:19 protože jsou to nesmírně
    kompetentní interpreti,
  • 00:13:22 kteří dělají vždycky skvělou práci
    a známe se už desetiletí.
  • 00:13:36 -Je to napsané opravdu teda
    pro barytona, ne začátečníka.
  • 00:13:41 S tím barytonem se Juraj Filas
    moc nemazlí
  • 00:13:47 a je to těžce napsaný
    pro toho zpěváka,
  • 00:13:50 ale je to i na tom pěvci,
    aby se s tím vyrovnal.
  • 00:13:52 Ale je to napsané výborně.
  • 00:13:54 Je to harmonické,
    i když je to moderní,
  • 00:13:57 takže se to velice dobře učí
    a velice dobře zpívá.
  • 00:14:01 "Někde je strom a hned tě udiví."
  • 00:14:07 -Jako předposlední skladba
    tohoto večera
  • 00:14:09 zazní můj cyklus písní pro baryton
    a klavír
  • 00:14:12 na verše Vladimíra Holana: Strom
    z cyklu Asklépiovi kohouta.
  • 00:14:18 Tento cyklus chápu jako paralelu
    člověka a jeho života,
  • 00:14:25 strom - člověk, plody stromu -
    plody lidské práce.
  • 00:14:37 -Zazní moje skladba
    Vaudeville pro flétnu a klavír,
  • 00:14:41 která, myslím, dobře reprezentuje
    takové mé životní přesvědčení,
  • 00:14:46 že i moderní vážná hudba má být
    ušlechtilou zábavou svého druhu,
  • 00:14:53 protože to není vůbec snadné
    a má to, myslím, význam.
  • 00:14:58 Vaudeville napovídá vztah
  • 00:15:00 k určitému žánru divadelnímu
    z 19. století, taková odlehčenost.
  • 00:15:07 Je tím míněna určitá melodičnost
  • 00:15:09 a měl jsem právě na mysli spíše
    takovou suitu drobnějších vět,
  • 00:15:15 než nějakou sonátu.
  • 00:15:33 -Barokní hudba k nám promlouvá
    jazykem,
  • 00:15:36 který je pro nás, lidi 21. století,
    velmi dobře srozumitelný.
  • 00:15:42 Co do formy jsou tady známé
    da capo árie,
  • 00:15:44 ostatně i Henry Purcell
    hojně pracuje s opakováním,
  • 00:15:47 s melodiemi, které se vracejí.
  • 00:15:49 Myslím, že to posluchače
    musí potěšit,
  • 00:15:52 když se takto dokážu vžít
    do průběhu a vývoje hudby.
  • 00:15:55 Oč více se hudební forma
    rozvolňuje,
  • 00:15:57 o to hůře se v ní posluchači
    orientují a o to méně hudbě rozumí,
  • 00:16:01 takže srozumitelnost dnes lidé
    potřebují.
  • 00:16:04 Myslím, že i kvůli ní přicházejí
    na koncerty,
  • 00:16:06 chtějí získat něco v rovině
    emocionální,
  • 00:16:09 ale zároveň se chtějí dočkat
    také podnětů intelektuálních.
  • 00:16:22 -Hrát na matiné a na večerním
    koncertě je určitě rozdílné,
  • 00:16:26 protože i ta atmosféra v sále
    bývá jiná.
  • 00:16:30 Ráno jsou posluchači
    takoví čerstvější
  • 00:16:34 a také se očekává, že potom ještě
    se budou věnovat
  • 00:16:37 různým společenským aktivitám,
  • 00:16:39 a podle toho také sestavujeme
    program.
  • 00:16:47 -My jsme samozřejmě také rádi,
    že jsme mohli nabídnout příležitost
  • 00:16:50 skvělému violoncellistovi
    Eduardu Šístkovi,
  • 00:16:53 který rovněž jaksi prokázal,
  • 00:16:56 že matiné může být velkým
    uměleckým zážitkem.
  • 00:17:03 Matiné se v průběhu let stala
    již festivalovou tradicí.
  • 00:17:08 Je to součást naší snahy
    trochu zpřehlednit program
  • 00:17:11 a určité části toho programu
    tematicky,
  • 00:17:14 co do hudební formy nebo co do
    místa konání a jiného zaměření,
  • 00:17:19 nějakým způsobem ohraničit.
  • 00:17:22 A matiné vlastně poskytují
    příležitost každého festivalu
  • 00:17:26 v sobotu od 11 hodin
    na Pražské akademii múzických umění
  • 00:17:29 mladým hudebníkům.
  • 00:17:32 Je to naše snaha určitým způsobem
    pomáhat mladé generaci
  • 00:17:36 na světová pódia.
  • 00:17:38 V tomto ročníku mě asi nejvíce
    zaujal výkon hráče na bicí nástroje
  • 00:17:42 Olega Sokolova.
  • 00:17:44 Bylo to vlastně poprvé
    po dlouhé době,
  • 00:17:46 kdy jsme vlastně představili
    publiku bicí nástroje
  • 00:17:49 jako nástroje sólové.
  • 00:17:51 Pro řadu diváků bylo možná
    překvapivé,
  • 00:17:53 že bicí nástroje jsou
    také harmonické,
  • 00:17:55 čili byla to velká přehlídka
    toho instrumentáře bicích nástrojů
  • 00:18:01 a Oleg Sokolov a jeho soubor
    NeoPercussio
  • 00:18:04 tu příležitost využili
    velmi zajímavým způsobem.
  • 00:18:07 Byl to jeden z nejatraktivnějších
    koncertů festivalu,
  • 00:18:10 byť v malém sále,
    a bylo to i pro mě velmi zajímavé.
  • 00:18:16 Myslím, že Oleg Sokolov
    a jeho kolegové
  • 00:18:18 prokázali pravé mistrovství.
  • 00:18:26 Debut Pražského jara vznikl
    před lety
  • 00:18:28 jako specifický segment našeho
    programu,
  • 00:18:30 který nabízí příležitost
    mladým českým dirigentům.
  • 00:18:34 Víme, že mezi mladými hudebníky
    jsou to právě dirigenti,
  • 00:18:37 kteří těch významných příležitostí
    mívají poměrně málo,
  • 00:18:40 a ukazuje se, že jsme zvolili
    správně.
  • 00:18:43 V tomto ročníku tu příležitost
  • 00:18:45 velmi sympatickým způsobem využil
    Jiří Rožeň,
  • 00:18:48 který ke spolupráci si pozval
  • 00:18:51 laureáta soutěže Pražského jara
    z předchozího ročníku
  • 00:18:54 Yubeena Kima, flétnistu,
  • 00:18:56 a spolu s Pražskou komorní
    filharmonií to byl koncert,
  • 00:18:59 který nás velmi potěšil.
  • 00:19:03 Vybral si díla velmi zajímavá.
    My jsme měli radost z toho,
  • 00:19:05 že v programu zazněl Miloslav
    Kabeláč a Bohuslav Martinů,
  • 00:19:08 čili významné postavy moderní
    české hudby.
  • 00:19:12 Byl to skvělý koncert
    a to dodává elán do příštích let,
  • 00:19:15 abychom v tomto pokračovali.
  • 00:19:23 -Můj vztah k hudbě je dnes, doufám,
    stejný,
  • 00:19:25 jako byl před vítězstvím
    v Chopinově soutěži.
  • 00:19:29 A vždy, když stanu na pódiu
  • 00:19:30 a mám příležitost uvádět nádhernou
    Chopinovu hudbu,
  • 00:19:33 snažím se ji interpretovat tak,
  • 00:19:35 aby vše směřovalo k prezentaci
    Chopina, nikoli mé vlastní.
  • 00:19:41 Samozřejmě, že do takové
    interpretace musím vložit
  • 00:19:43 i kus sebe sama,
  • 00:19:44 ale vždy mám na paměti správné
    vyvážení skladatelových záměrů,
  • 00:19:48 představ a mého vlastního ega.
  • 00:19:54 -My jsme měli velkou radost
    a byla to pro nás také velká čest,
  • 00:19:58 že jsme mohli v tomto ročníku
    se již opakovaně seznámit
  • 00:20:01 s velkým uměním české sopranistky
    Martiny Jankové.
  • 00:20:06 Ona měla mimořádně pestrý program,
  • 00:20:08 ale myslím si, že to právě bylo
    velmi atraktivní,
  • 00:20:11 a zajímavostí tohoto koncertu,
    kterou bychom neměli opomíjet,
  • 00:20:15 je účast skvělého pianisty
    Gérarda Wysse.
  • 00:20:19 Tam jsme se mohli právě přesvědčit
    o tom,
  • 00:20:21 že skvělý pěvec potřebuje pro svůj
    recitál také skvělý doprovod
  • 00:20:26 a Gérard Wyss je podle mého názoru
    mistrem svého umění
  • 00:20:30 a jak se říká, byl to téměř
    kongeniální výkon.
  • 00:20:34 Takže to byl moc hezký večer
    skvělé pěvkyně a skvělého pianisty.
  • 00:20:44 -Učil jsem na vysoké škole
    v Basileji komorní hudbu
  • 00:20:47 a interpretaci písní.
  • 00:20:50 Martina Janková byla v 90. letech
    mojí studentkou.
  • 00:20:57 Od začátku mě zaujala svým
    nádherným hlasem,
  • 00:21:00 velkou mírou muzikantské
    inteligence
  • 00:21:02 a navíc měla, a stále má,
    krásné oči.
  • 00:21:11 Díky Martině jsem poznal
    Janáčkovy písně,
  • 00:21:13 ke kterým bych se bez ní
    dostal jen stěží.
  • 00:21:20 -Festival Pražské jaro spolupracuje
    s Festivalem Jarmily Novotné
  • 00:21:23 a mají domluvenou tříletou
    spolupráci
  • 00:21:27 a věnují pod názvem Jarmily Novotné
  • 00:21:31 večery českým pěvcům,
    známým v zahraničí.
  • 00:21:35 Takže je to takový rámec
    toho koncertu.
  • 00:21:38 A to motto mého koncertu
    je lidová poezie v písních,
  • 00:21:43 a to nejenom našich lidových,
    ale vůbec evropských.
  • 00:22:14 -V tomto roce předcházel
  • 00:22:16 slavnostnímu zahájení Pražského
    jara mimořádný koncert
  • 00:22:19 a podobná situace byla
    i na samotném konci festivalu,
  • 00:22:22 kdy vlastně až po slavnostním
    zakončení festivalu
  • 00:22:25 jsme mohli publiku nabídnout
  • 00:22:27 mimořádný koncert Symfonického
    orchestru Českého rozhlasu,
  • 00:22:30 který řídil Marko Ivanovič,
  • 00:22:33 a ten koncert vznikl vlastně
    jako reflexe nabídky,
  • 00:22:36 kterou jsme dostali od samostatného
    festivalu,
  • 00:22:40 který je věnován tradičnímu
    japonskému nástroji -
  • 00:22:43 flétně šakuhači.
  • 00:22:45 Na té nabídce kolegů,
  • 00:22:47 kteří se věnují tomuto segmentu
    světové hudby, nás zaujalo to,
  • 00:22:51 že tam v programu byla skladba
    Tóru Takemicu,
  • 00:22:55 jednoho z nejslavnějších novodobých
    autorů,
  • 00:22:58 japonského neoimpresionisty,
  • 00:23:00 a věříme, že taková zajímavost,
    do jisté míry regionální,
  • 00:23:04 může být pro publikum Pražského
    jara zajímavá
  • 00:23:08 a kromě toho jsme se pokusili
    tímto i demonstrovat to,
  • 00:23:12 že pořad různých festivalů,
    velkých, malých,
  • 00:23:16 slavných i méně významných
    mohou spolupracovat,
  • 00:23:18 pakliže se pro to najde
    ta důležitá a zajímavá inspirace.
  • 00:23:26 -Na zkoušce uslyšíme několik
    zajímavých skladeb,
  • 00:23:29 patřících k takové japonské
    moderně.
  • 00:23:31 Tím myslím japonskou hudbu
    20. století,
  • 00:23:34 kterou lze ze západního pohledu
    považovat za hudbu vážnou.
  • 00:23:39 Celý tento koncert je postaven
  • 00:23:40 především na japonských tradičních
    nástrojích,
  • 00:23:44 to znamená především na šakuhači
    a na biwě.
  • 00:23:48 K účasti na tomto koncertu
    mě vyzval Vlastimil Matoušek,
  • 00:23:51 což je náš přední etnomuzikolog
  • 00:23:52 a můj bývalý kantor na vysoké
    škole,
  • 00:23:55 ke kterému jsem chodil na hodiny
    etnomuzikologie,
  • 00:23:57 a jsem velmi rád, že mě k tomuto
    projektu přizval,
  • 00:24:01 protože je to úplně nová výzva,
    úplně nový přístup k muzice,
  • 00:24:06 a zároveň i příležitost
  • 00:24:07 spolupracovat s těmi nejlepšími
    šakuhačisty,
  • 00:24:10 kteří dneska na světě jsou.
  • 00:24:21 -Kdybychom si položili řečnickou
    otázku,
  • 00:24:24 která z osobností Pražského jara
  • 00:24:26 v letošním ročníku je ta
    nejvýznamnější,
  • 00:24:29 asi bychom nemohli odpovědět
    jinak,
  • 00:24:33 než zmínit jméno Daniela Barenboima.
  • 00:24:36 On na Pražském jaru vystoupil
  • 00:24:37 se svým orchestrem Staatskapelle
    Berlin,
  • 00:24:40 což je vlastně orchestr
    Německé státní opery,
  • 00:24:43 v jejímž uměleckém vedení Daniel
    Barenboim v současné době stojí.
  • 00:24:46 Je to univerzální umělec,
    je to velká osobnost,
  • 00:24:49 nejenom umělecká,
    ale v jistém smyslu i politická.
  • 00:24:53 Je to člověk, který má na mnoho
    věcí pevné a zajímavé názory
  • 00:24:57 a my máme velkou radost z toho,
    že se také na Pražském jaru
  • 00:25:01 během jeho historie objevil
    několikrát
  • 00:25:04 a zajisté je pro mě velkou radostí
    věřit tomu,
  • 00:25:08 že se nám podaří naplnit náš plán,
  • 00:25:11 aby Daniel Barenboim zahájil
    příští Pražské jaro Mou vlastí.
  • 00:25:25 Příštímu Pražskému jaru
    bych popřál dobré programy,
  • 00:25:29 zaujaté umělce a také nadšené
    a věrné diváky.
  • 00:25:40 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2016

Související