iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 6. 2004
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
7475
zhlédnutí

Duše Evropy

Evropská vzdělanost a hodnoty

Jaké kladné a jaké stinné stránky má evropské civilizace?

19 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Duše Evropy

  • 00:00:18 Proč jsme na Marsu,
    když máme mluvit o Evropě?
  • 00:00:21 To je Evropa!
    Ale bez vzdělanosti, kultury,
  • 00:00:24 svobody a lidských práv.
  • 00:00:29 Dokud byl člověk v ráji,
    považoval ho za samozřejmost.
  • 00:00:33 Vše bylo dokonalé.
    Ale neměl nic, oč by mohl usilovat.
  • 00:00:38 Neměl kam růst. Dalo by se říci,
    že hodnoty se projevují kulturou.
  • 00:00:44 Jsou spíše neviditelné.
    Jsou vidět, až když se ztratí.
  • 00:00:48 Hodnotou je třeba to,
    že děti chodí do školy,
  • 00:00:51 že vlak jede, jak má,
    že jsem neukradl vázu na hřbitově,
  • 00:00:55 když se nikdo nedíval. Že pečujeme
    o děti, staré a nemocné.
  • 00:01:00 Že mohu nahlas říkat, co si myslím.
    To všechno jsou hodnoty.
  • 00:01:05 Bereme je automaticky
    jako základní jistoty života
  • 00:01:08 a zapomínáme,
    že za ně někdo musel bojovat.
  • 00:01:12 V dějinách Evropy se stále ztrácely
    nebo byly potlačovány.
  • 00:01:15 Generace minulé i ta právě
    odcházející zažily tyranii,
  • 00:01:20 diktaturu, totalitu. Odmítly je.
    Povstaly proti nim.
  • 00:01:30 V dějinách Evropy se stále znovu
    střídá ztráta svobody
  • 00:01:33 s bojem za svobodu.
  • 00:01:40 Na historických mapách
    je dobře vidět,
  • 00:01:43 jak se dějiny přelévaly sem a tam.
    Ale hodnoty, za něž se bojovalo,
  • 00:01:46 zůstávají neviditelně skryty
    v podloží jako šťavnatá zeleň
  • 00:01:51 evropské krajiny, která se
    každé jaro opět zázračně vynoří.
  • 00:01:58 O moc nad Evropou se přetahovalo
    mnoho všelijakých říší a impérií.
  • 00:02:03 Rusko, Francie, Británie, Německo.
  • 00:02:08 Říše se rozpadly, kořeny
    svobody a demokracie zůstaly.
  • 00:02:18 Pilíře evropské kultury
    stojí na vzdělanosti,
  • 00:02:21 která není možná bez svobody.
  • 00:02:24 Nevzdělaný člověk ani neví,
    že nemá svobodu.
  • 00:02:27 Avšak k tomu, aby se mohl
    vzdělávat, svobodu potřebuje.
  • 00:02:42 V Evropě najdeme mnoho slohů,
    stylů, mnoho myšlenek
  • 00:02:46 a filosofických proudů.
    To vše vyrostlo z jednoho podloží.
  • 00:02:51 Jakoby krajina byla tělem,
    kultura duší
  • 00:02:56 a vzdělanost jejím duchem.
  • 00:03:06 Evropskými dějinami se táhne
    jako krvavá nit
  • 00:03:09 úsilí dobrat se
    poznání dobrého a zlého.
  • 00:03:12 A to spolehlivě a jednou provždy.
  • 00:03:15 Jednoznačné odpovědi
    jsou však ošidné.
  • 00:03:19 Jejich líbivost a zrádnost
    vedla k lidským tragédiím a válkám,
  • 00:03:23 poháněným touhou po moci.
  • 00:03:29 Válka nebo umění se dají zaplatit.
  • 00:03:32 Skutečné hodnoty
    jsou však na penězích nezávislé,
  • 00:03:35 i když peníze
    je mohou pomáhat vytvářet.
  • 00:03:39 Stejně jako ničit.
  • 00:04:00 Ale stává se,
    že místo skutečných hodnot
  • 00:04:04 nám nakonec zůstanou
    jen ty peníze a věci.
  • 00:04:08 Evropa se při svém hledání
    zmítala z extrémů do extrémů.
  • 00:04:13 Procházela pekly, jež vizionářsky
    zachytil Hieronymus Bosch.
  • 00:04:29 Na jeden ze svých obrazů pekla
    napsal: "Já jsem tam byl."
  • 00:04:34 A s ním i milióny Evropanů.
  • 00:04:40 Stále patrné jizvy
    druhé světové války
  • 00:04:43 svědčí o pekle zcela nedávném.
  • 00:04:46 O pekle, které zběsile rvalo
    líbeznou evropskou krajinu.
  • 00:04:51 Potřeba sjednocené Evropy
    má váhu milionů mrtvých
  • 00:04:55 obou světových válek.
  • 00:04:58 Směřování k evropské jednotě
    má hluboké kořeny.
  • 00:05:02 Děje se dnes v demokratckém duchu,
    a ten sahá až do antického Řecka.
  • 00:05:14 Filosofia - láska k moudrosti.
  • 00:05:17 Nepřetržitá tradice této lásky,
    této potřeby poznávat,
  • 00:05:22 občas skrytá,
    ale stále znovu obnovovaná.
  • 00:05:27 Po této zahradě chodil před víc
    než dvěma tisíci lety Platón
  • 00:05:31 a říkal svým žákům, že nad
    filosofii "není většího dobra,
  • 00:05:35 které bylo nebo bude dáno
    jako dar bohů smrtelnému rodu".
  • 00:05:40 Kameny těchto schodů jsou svědky
    vyznání jeho platonické lásky.
  • 00:05:46 Řecký svět
    byl obydlen olympskými bohy
  • 00:05:49 a láska k moudrosti se chtěla
    dobrat podstaty universa.
  • 00:05:52 "Vše je plné bohů",
    říká Thalés z Milétu.
  • 00:05:56 Počátek veškerenstva
    hledal v praoceánu
  • 00:05:59 a svůj konec našel pádem do studny.
  • 00:06:04 Empedoklés viděl svět
    jako tanec čtyř elementů -
  • 00:06:07 země, vzduchu, vody a ohně.
  • 00:06:13 Démokritos vysvětloval
    veškerou hmotu
  • 00:06:17 z hlediska náhodných srážek atomů.
  • 00:06:24 Diogénés chodil s lampou za
    bílého dne a hledal ctnostné lidi.
  • 00:06:36 Archimédés a Pýthagorás vyslovili
    zákony geometrické povahy světa.
  • 00:06:42 Vedle filozofie a demokracie nám
    Řecko odkázalo i lásku k domovu.
  • 00:06:46 Odysseus poznal,
    co je lidské štěstí,
  • 00:06:49 když nám slovy Homérovými říká:
    "Nic není na světě krásnějšího,
  • 00:06:54 než když smýšlením svorni svou
    domácnost společně vedou žena i muž
  • 00:06:58 k radosti přátelům svým.
    A nejvíc to pocítí sami."
  • 00:07:04 Homér zpíval o žízni lidské duše.
  • 00:07:16 Psal o touze jít proti větru,
    i když nás srazí na kolena.
  • 00:07:20 O touze vracet se domů.
  • 00:07:23 Po peloponéské válce nechal
    Periklés v Athénách
  • 00:07:27 znovu postavit Akropolis.
    V řeči za padlé bojovníky
  • 00:07:31 řekl dodnes platná slova:
    "Máme ústavu, jejíž jméno
  • 00:07:35 je vláda lidu, demokratiá,
  • 00:07:39 protože vláda není věcí několika,
    nýbrž většiny.
  • 00:07:44 Před zákonem jsou si všichni rovni,
    pokud jde o osobní zájmy.
  • 00:07:49 Co se týče vážnosti, tedy toho,
    jak je kdo oceňován
  • 00:07:53 a proč je oceňován, platí,
    že v obci se nikomu nedostává
  • 00:07:58 větší cti
    kvůli jeho společenskému postavení
  • 00:08:02 než kvůli jeho osobním přednostem.
  • 00:08:05 A co se chudoby týče,
    není k necti znát se k ní,
  • 00:08:09 ale spíš je k necti
    nevymanit se z ní prací.
  • 00:08:14 My totiž milujeme krásu,
    ale s mírou,
  • 00:08:17 a milujeme vědění,
    ale bez změkčilosti.
  • 00:08:21 Bohatství užíváme spíš proto,
    že nám umožňuje přiměřeně jednat,
  • 00:08:25 než proto,
    abychom se jím v řeči chlubili."
  • 00:08:32 Démokritos, Hippokratés, Euripidés,
  • 00:08:38 Aischylost, Anaxagorás, Sókratés,
  • 00:08:43 Pindaros, Feidiás, Hérodotos
    a Thukydidés,
  • 00:08:49 ti všichni chodili
    po athénských ulicích a sledovali,
  • 00:08:53 jak na posvátném okrsku Akropole
    povstává Parthenón.
  • 00:08:57 Pro odkaz, který nám staré Řecko
    zanechalo, je příznačné,
  • 00:09:01 že v evropském povědomí zůstala
    spíš jména filosofů a bohů,
  • 00:09:05 než jména vladařů a politiků.
  • 00:09:09 Ideál starořecké demokracie,
    která nám dala pojmy obec,
  • 00:09:13 politika, ústava,
    nebyl dodnes bezezbytku naplněn.
  • 00:09:17 A to je výzvu.
  • 00:09:22 Štafetu vlády svobodných občanů
    převzal římský lid.
  • 00:09:26 Občanská odpovědnost a úcta
    k zákonům se v římské společnosti
  • 00:09:30 hluboce zakořenila.
    Poslušnost zákonů se vyplácela.
  • 00:09:36 "Ty však, Římane, hleď,
    bys mocí národům vládl,
  • 00:09:39 to bude umění tvé,
    dát pokoj světu a právo,
  • 00:09:43 laskav k poddaným být,
    však odbojné rozdrtit válkou,"
  • 00:09:46 píše Vergilius.
  • 00:09:49 Senatus populus que romanus -
    senát a lid římský - SPQR.
  • 00:09:54 Lid byl v římském senátu
    po jistou dobu opravdu zastoupen.
  • 00:09:58 Tato čtyři písmena
    v Římě dodnes připomínají,
  • 00:10:01 co bývala res publica.
  • 00:10:04 První křesťané
    vnášejí do rozvráceného Říma
  • 00:10:07 nový duchovní rozměr -
    naději na spásu, na vykoupení,
  • 00:10:10 zakotvení ve věčnosti.
    Kristovo slitování.
  • 00:10:14 A objev, že každý člověk,
    tedy i otrok má duši.
  • 00:10:17 A že o tuto duši musí pečovat.
  • 00:10:20 Jednat s tímto vědomím
    znamená mít svědomí.
  • 00:10:28 Ale nová víra poznamenává
    světský život dědičným hříchem,
  • 00:10:32 který je třeba vykoupit.
  • 00:10:51 Křesťanství se převalilo
    přes antickou kulturu.
  • 00:10:55 Mnohé bylo zničeno a ztraceno,
    ale dědictví antického myšlení
  • 00:10:59 nám uchovaly středověké kláštery
    a univerzity.
  • 00:11:03 Křesťanská církev
    začala do Evropy šířit vzdělanost.
  • 00:11:14 A zatímco světští panovníci
    evropského středověku sní o říších,
  • 00:11:18 jež by se velikostí
    vyrovnaly římské,
  • 00:11:22 univerzálnost středověké latiny
    vytvářela svobodný prostor
  • 00:11:25 pro pohyb myšlenek, vědců,
    umělců, učenců, mnichů,
  • 00:11:29 teologů i studentů zcela přirozeně.
  • 00:11:33 Tam, kde se církev věnovala
    svému duchovnímu poslání,
  • 00:11:37 působila jako jednotící prvek.
  • 00:11:41 Významným počinem středověku
    je zakládání univerzit.
  • 00:11:46 Vysoká učení se zpočátku
    věnují teologii, filosofii,
  • 00:11:49 medicíně a právu
    a stávají se ohnisky,
  • 00:11:54 odkud se vzdělanost šíří
    i do necírkevních kruhů.
  • 00:12:18 Nejstarší evropská univerzita
    byla založena v Bologni roku 1088.
  • 00:12:24 Koncem středověku začala evropská
    houževnatost slavit velké úspěchy.
  • 00:12:30 Objevila Nový svět
    i starou literaturu,
  • 00:12:33 gravitaci a dalekohled.
    Naučila nás, že hledat a tvořit
  • 00:12:37 znamená navazovat,
    pokračovat, kritizovat.
  • 00:12:42 Dnes se rozumí samo sebou,
    že všichni umí číst a psát.
  • 00:12:46 Vzdělání je dostupné,
    informací je přespříliš.
  • 00:12:50 Máme sklon nevážit si toho,
    co nás nestojí žádnou oběť,
  • 00:12:53 co jsme dostali celkem lacino.
    Nicméně vzdělanost
  • 00:12:57 není suma informací,
    nýbrž způsob, jak s nimi zacházíme.
  • 00:13:24 Uměním ale bývala také chemie -
    královna hermetických věd.
  • 00:13:28 Rozsáhlá sbírka teologických
    a filozofických traktátů
  • 00:13:32 byla dlouho připisována
    mýtickému Hermu Trismegistovi.
  • 00:13:36 Posvátné knihy shrnovaly poznatky
  • 00:13:38 z kosmografie,
    astrologie a lékařství.
  • 00:13:58 Předzvěstí nového vidění světa
    se stali astronomové.
  • 00:14:01 Hrstka statečných svrhne tisícileté
    církevní dogma o povaze universa.
  • 00:14:06 Vědci, myslitelé a umělci
    tak pro své bádání a tvorbu
  • 00:14:11 získají do budoucna nezávislost
    na církvi i světské moci.
  • 00:14:15 Ti, které Evropa ctí
    jako své největší duchy,
  • 00:14:18 většinou nebyli bohatí ani mocní
    a často umřeli v bídě.
  • 00:14:22 Někdy dokonce na kříži, šibenici
    či hranici jako Giordano Bruno.
  • 00:14:33 Hodnota je to, co nás něco stojí.
  • 00:14:36 Tedy to, zač jsme tedy ochotni
    něco obětovat.
  • 00:14:39 Peníze, námahu,
    úsilí a někdy i život.
  • 00:14:42 Hodnota je to,
    v co věřím, co uznávám
  • 00:14:45 a co svým úsilím vytvářím.
    Nemohu ji vlastnit.
  • 00:14:49 ale mohu o ni usilovat.
  • 00:14:51 V Ježíšově podobenství
    je to království Boží.
  • 00:14:55 Kdo k němu chce dojít,
    musí nejdříve "prodat vše, co má".
  • 00:15:06 V polovině 15.století
    Gutenberg vynalezl knihtisk,
  • 00:15:10 který měl do budoucna nesmírně
    usnadnit výměnu informací
  • 00:15:14 a myšlenek a přispět tak
    ke konci středověku.
  • 00:15:48 Slovo i papír
    dokáží rozbít mocné říše.
  • 00:15:52 V tom je viditelná síla
    neviditelného ducha.
  • 00:15:57 Proto totalitní organizace a režimy
    vidí v knize nepřítele.
  • 00:16:01 Nenávidí volný proud myšlenek.
  • 00:16:04 Proto je zkreslují a deformují
  • 00:16:07 až příliš jednoduchými
    polopravdami a frázemi.
  • 00:16:16 Žádné zvůli se zatím nepodařilo
    podkopat pilíře Evropy,
  • 00:16:19 k níž se hlásíme.
    Tyto hodnoty nám nebyly dány shůry
  • 00:16:23 jako něco vnějšího
    a jednou provždy daného,
  • 00:16:26 co stačí jen sebrat.
    Tyto hodnoty je třeba tvořit
  • 00:16:29 každý den nanovo
    svým jednáním občana Evropy.
  • 00:16:48 21.století otevírá novou kapitolu
    formování nové Evropy.
  • 00:16:53 Nikdo neví, jak to bude dál.
    Jisté není nic.
  • 00:16:56 Propadneme-li ale iluzi,
    že je tu všechno
  • 00:17:00 pro naše pohodlí a konzum,
    celý evropský svět se nám rozpadne.
  • 00:17:03 Nejdřív nejspíš tak,
    že to naše děti přestane bavit.
  • 00:17:07 Pokud jim k informacím
    nepřidáme vzdělání,
  • 00:17:11 pokud je nenaučíme, jak zacházet
    se zděděným odkazem našich předků,
  • 00:17:15 pokud je nenaučíme,
    jak je oživovat,
  • 00:17:18 začnou jim v životě
    evropské hodnoty překážet.
  • 00:17:21 A my pozbudeme právo
    říkat si Evropané.
  • 00:18:41 Titulky: Jaroslav Švagr,
    Česká televize, 2004

Související