iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
30. 3. 2017
00:15 na ČT art

1 2 3 4 5

37 hlasů
1751
zhlédnutí

ASAP

Absence Síly, Alibi Poťouchlosti

Literární revue s Jiřím Podzimkem, Pavlínou Bartoňovou a Tomášem Dimterem.

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

ASAP

  • 00:00:12 VRZÁNÍ
  • 00:00:18 ŠEPTÁNÍ
    -ASAP...
  • 00:00:25 CVRLIKÁNÍ
  • 00:00:32 -Dobrý večer.
  • 00:00:34 Jiráskovu knihu "Staré pověsti
    české" zřejmě četl skoro každý.
  • 00:00:37 Knihu Dušana Třeštíka
    "Mýty kmene Čechů"
  • 00:00:40 četlo maximálně pár set,
    možná pár tisíc lidí.
  • 00:00:43 -Mýty představují společné vědomí
    každého kmene.
  • 00:00:46 Ale víme o nich čím dál tím méně.
  • 00:00:50 O víře,
    vírách a vírech našich předků.
  • 00:00:53 -Mýty ztrácejí sílu a stávají se
    stále méně závaznými a závažnými.
  • 00:00:58 Víte,
    kdy se narodila vaše prababička?
  • 00:01:01 A kde se narodil váš dědeček?
    Víte to?
  • 00:01:04 -Absence Síly Aliby Poťouchlosti?
    -ASAP.
  • 00:01:14 Walter Benjamin,
    "Psaní vzpomínání".
  • 00:01:17 Hyperkritičtí maximalisté tvrdí,
    že jediná kniha vydaná
  • 00:01:21 v časech normalizace,
    jíž stojí zato shánět a číst,
  • 00:01:24 je svazek esejů německého filosofa
    Waltera Benjamina,
  • 00:01:27 "Dílo a jeho zdroj".
    "Můžeme si i trochu zaudávat."
  • 00:01:31 Říká to např. nebezpečně
    intelektuálně vyspělý zpravodaj
  • 00:01:34 České televize v Paříži
    Petr Zavadil.
  • 00:01:36 Teď mají tito výlupkové i my,
    prostí pěšáci,
  • 00:01:40 možnost číst svazek
    s názvem "Psaní vzpomínání".
  • 00:01:44 Číst třeba, jak vypadal svět
    Benjaminova dětství.
  • 00:01:47 Líčí ho působivá vzpomínka,
    pojmenovaná:
  • 00:01:49 "Berlínské dětství
    kolem devatenáct set".
  • 00:01:52 Walter Benjamin byl ročník 1892.
  • 00:01:56 -"Zbraslavská kronika,
    četba ze středověkého rukopisu".
  • 00:02:00 Klášter na Zbraslavi
    měl být hrobkou českých králů
  • 00:02:03 pod stráží šedých mnichů.
  • 00:02:06 Naše "san de nie",
    naše Cambary.
  • 00:02:09 Zbraslav,
    tedy latinská "aula regie",
  • 00:02:11 čili "královská síň.
    Vůle králů se však nenaplnila.
  • 00:02:15 Už tam pomazaní nespočívají,
    ani mniši se nad nimi nemodlí,
  • 00:02:19 poutníci nepřicházejí.
  • 00:02:21 Z toho zbožného plánu zůstal
    jen velkolepý náčrt,
  • 00:02:25 zakládací text
    "Chronicum Aula regie",
  • 00:02:29 kterou známe
    jako "Zbraslavskou kroniku".
  • 00:02:32 Opati tam vepsali třeba tu zásadu,
    že vladaři lze odpustit skoro vše.
  • 00:02:37 Jenom ne nízkost a křupanství.
  • 00:02:41 -Jean-Christophe Rufin,
    "S leopardem v patách,
  • 00:02:44 zápisky lékaře nomáda".
  • 00:02:47 Prostředí lékařů
    prý pořád takzvaně frčí.
  • 00:02:49 Zatímco si možná lehce
    nesoustředěně čtete životopis
  • 00:02:52 dalšího obětavého idealisty
    z řad Lékařů bez hranic,
  • 00:02:56 zkuste poslouchat
    jeho krátkou citaci:
  • 00:03:00 "Jednoho dne se shledám s dědečkem.
    Dnes už vím,
  • 00:03:03 že ho budu moci oslovit
    beze strachu.
  • 00:03:06 Obejmu ho,
    byť ostýchavě,
  • 00:03:08 protože ve mně dodnes
    vzbuzuje úctu.
  • 00:03:11 Stisknu mu dlouhé ruce,
    které vždycky v zimě zbělaly
  • 00:03:14 a byly v mrazu rozbolavělé,
    stejně jako ty moje,
  • 00:03:17 a bez zadrhnutí mu řeknu:
    'Následoval jsem tě.'
  • 00:03:21 Hlas se mi nezachvěje, až dodám,
    aby mi správně porozuměl ta slova,
  • 00:03:25 o nichž už dlouho sním:
    'I já se stal lékařem.'"
  • 00:03:29 -Órigenés,
    "Proti Kelsovi".
  • 00:03:32 V české učebnici dějepisu
    pro střední školy se o něm píše,
  • 00:03:37 že "první chodil po Galilei
    a hlásal křesťanství".
  • 00:03:41 Tedy v našich školách je už tenhle
    ideolog z Nazaretska dávno odhalen.
  • 00:03:46 Znáte jméno nejslavnějšího
    ukřižovaného sofisty,
  • 00:03:49 šarlatána a kouzelníka?
  • 00:03:52 200 let po něm si ho vzal
    do parády filosof Kelsos.
  • 00:03:56 Órigenés zase vzal roli obhájce
    Krista a sepsal spis proti Kelsovi.
  • 00:04:01 Kdo tu při asi vyhrál?
  • 00:04:06 Órigenés začíná,
    stejně jako jeho mistr
  • 00:04:09 před Pilátem,
    velice moudře.
  • 00:04:11 Začíná mlčením.
  • 00:04:21 Bohumil Doležal
    býval literární kritik.
  • 00:04:24 Stal se komentátorem a glosátorem.
  • 00:04:27 Od začátku 60. let ustavičně
    "bourá posvátné krávy".
  • 00:04:32 Nejprve jako redaktor kritického
    literárního časopisu Tvář,
  • 00:04:35 poté jako chartista,
    autor samizdatového výboru
  • 00:04:39 Havlíčka, Palackého a Masaryka,
    poslanec Federálního shromáždění,
  • 00:04:43 vysokoškolský učitel
    a od roku 2000 jako komentátor
  • 00:04:47 naivně politického dění
    ve vlastním
  • 00:04:50 internetovém zápisníku Události.
  • 00:04:53 -Dobrý večer.
    -Dobrý večer.-Dobrý večer.
  • 00:04:55 -Náš rozhovor doprovázejí
    v pozadí výjevy
  • 00:04:58 ze Slovanské epopeje
    Alfonse Muchy.
  • 00:05:01 Tématem dnešního ASAPu
    je demytizace.
  • 00:05:03 Co byste řekl k souvislosti
    demytizace a Slovanské epopeje?
  • 00:05:08 -Já se k slovanství dostanu,
    protože budu mluvit o Havlíčkovi.
  • 00:05:12 Jenom tak obecně bych řekl,
    že se k tomu mimořádně hodí.
  • 00:05:16 -K demytizaci.
    -K demytizaci.
  • 00:05:18 Respektive k mytizaci,
    která zřejmě probíhá i teď,
  • 00:05:22 jak vidno.
    -Výborně.
  • 00:05:25 Tak prosím pěkně na začátek,
    že byste nám vysvětlil
  • 00:05:29 ty klíčové pojmy
    v rámci demytizace,
  • 00:05:32 to jest, co je to mýtus
    a co jsou to dějiny?
  • 00:05:35 -Já jsem hrozně takový skeptický
    a anarchistický člověk.
  • 00:05:39 Já si myslím,
    že mýty se musí zásadně bourat.
  • 00:05:42 Což plyne z toho druhého pojmu,
    o čem bych chtěl mluvit,
  • 00:05:45 a to jsou dějiny.
  • 00:05:47 Dějiny, na rozdíl od mýtu,
    být v dějinách je
  • 00:05:50 modernější forma existence,
    než být v mýtu.
  • 00:05:53 Dějiny je něco, co je otevřeného,
    nevíme, jak to dopadne.
  • 00:05:57 Moc záleží na nás,
    jak se v těch dějinách zachováme,
  • 00:06:01 protože dějiny můžou
    dopadnout špatně.
  • 00:06:04 Jestli to dopadne dobře,
    nebo špatně.
  • 00:06:06 A je jasné,
  • 00:06:08 že člověk musí zastávat
    správná stanoviska,
  • 00:06:12 ale není úplně předem jasné,
    co je pravda.
  • 00:06:14 A na tom, co je pravda,
    se vy nějakým způsobem podílíte
  • 00:06:18 a nesete za to zodpovědnost.
  • 00:06:20 -A mohli bychom tedy přejít
    ke konkrétním příkladům.
  • 00:06:24 To jest, vy jste byl redaktorem
    literárního kritického časopisu
  • 00:06:28 Tvář, kde...
  • 00:06:30 Zkráceně řečeno,
    o co šlo "tvářistům"?
  • 00:06:34 -No,
    já bych tedy navázal na ten mýtus.
  • 00:06:37 Samozřejmě já se na svou minulost
    dívám veskrze pozitivně,
  • 00:06:41 takže nebudu od toho mít
    nějaký velký kritický odstup.
  • 00:06:44 -Ale Tvář je mýtus.
  • 00:06:46 -No...
    To já myslím, že ne.
  • 00:06:48 Mýtus je proto,
    že o tom nikdo nic neví.
  • 00:06:51 SMÍCH
    -Ale... ale...
  • 00:06:53 ta zásadní věc, o kterou nám šlo,
    bylo, že my jsme byli časopis,
  • 00:06:57 který byl dvakrát
    bolševiky zakázaný.
  • 00:07:00 A na to jsem pyšný svým způsobem.
  • 00:07:03 A právě kvůli tomu,
    že tenkrát existoval
  • 00:07:05 jakýsi literární mýtus,
    literární Olymp,
  • 00:07:08 který byl závazný,
    a ti takoví nejosvícenější
  • 00:07:12 komunisté s lidskou tváří
    měli tenkrát takovou tendenci
  • 00:07:15 ten mýtus trochu učesat.
  • 00:07:17 Ty největší voloviny z toho vyházet
    a tu a tam přibrat někoho slušného.
  • 00:07:21 -A vy jste v samizdatu
    ještě připravoval výbory kritiky
  • 00:07:25 z děl Masaryka,
    Palackého, Havlíčka...
  • 00:07:29 -Havlíček vám vyšel knižně
    před několika lety.
  • 00:07:32 -To je druhá věc.
    To se k tomu mýtu velmi váže.
  • 00:07:35 Druhá věc je otázka demytizace
    v dějinách české moderní politiky.
  • 00:07:40 To je strašně důležité.
  • 00:07:43 Já bych to ukázal na dvou malých
    příkladech a na dvou citátech.
  • 00:07:48 První ten příklad je Havlíček.
    To se váže trošku k tomu Muchovi.
  • 00:07:52 A sice boření falešného mýtu
    slovanství,
  • 00:07:56 jakéhosi fiktivního celku,
    ke kterému údajně náležíme.
  • 00:08:01 Havlíček byl první,
    který o tom napsal
  • 00:08:04 a vzbudilo to tenkrát hodně
    zlé krve.
  • 00:08:07 Něco, o čem já si myslím,
    že dneska je naprosto zjevné.
  • 00:08:11 Cituji ve svém článku
    "Čech a Slovan":
  • 00:08:15 "Jméno Slovan jest a zůstati má
    vždycky jen jménem zeměpisným,
  • 00:08:19 nikoli však jménem srdečným,
    jménem sympatie,
  • 00:08:23 s jakou každý národ
    jméno své vyslovuje."
  • 00:08:26 A tohle se vlastně
    moc neprosadilo,
  • 00:08:29 protože pak přišla ta ruská potopa,
    které se říkalo sovětská,
  • 00:08:34 ta to všechno přemostila.
    Ale to je naprosto základní věc.
  • 00:08:39 Druhý případ je T. G. Masaryk,
    x-let ukrutný a urputný boj
  • 00:08:43 o Rukopis Královédvorský
    a Zelenohorský, to znamená taky,
  • 00:08:48 to se týká takového
    literárního mýtu,
  • 00:08:52 ještě kromě toho
    to byly falzifikáty.
  • 00:08:55 A byla to obrovská taková skrumáž,
    kterou on ovšem nakonec vyhrál.
  • 00:09:01 A on k tomu velmi pěkně
    v tom okamžiku,
  • 00:09:04 když ten boj byl nejlítější, řekl,
    když mu říkali,
  • 00:09:08 že se tomu budou Němci smát.
    -Teď jsme v 80. letech 19. století.
  • 00:09:13 -Ano. A to, co k tomu Masaryk
    tenkrát řekl, to je moc hezký,
  • 00:09:17 cituji: "Každý rozumný člověk
    želeti bude zklamání,
  • 00:09:22 které nás, tuším, očekává,"
  • 00:09:24 v těch rukopisech,
    až se ukáže, že jsou to falza.
  • 00:09:27 -Až se to provalí.
    -No.
  • 00:09:29 "Ale je v národě lidí dosti,
    kteří mají nervy
  • 00:09:32 pro zvěst neblahou.
  • 00:09:35 Že se nám v cizině vysmějí,
    bohužel, ale doufejme,
  • 00:09:38 že jen nerozumní. Právě tak,
    jako zase u nás je nerozumné
  • 00:09:41 věc hájit bez náležité kritiky.
  • 00:09:43 Nepochopuji,
    jak někdo tvrditi může,
  • 00:09:45 že čest národa vyžaduje
    obhájení rukopisů.
  • 00:09:48 Čest národa vyžaduje obhájení,
    respektive poznání pravdy,
  • 00:09:51 nic více, a větší jest mravnost
    a zmužilost uznávající omyl,
  • 00:09:54 nežli obhajování omylu,
    jež třeba celý národ sdílí."
  • 00:09:58 Konec citátu.
  • 00:10:00 -Kdybychom se tedy mohli přesunout
    k té současnosti,
  • 00:10:04 tak jaké současné mýty
    vás rozčilují?
  • 00:10:08 -V současné době existuje
    demytizace polistopadových poměrů.
  • 00:10:13 Je to hájemství korupce,
    různí lidé mluví o tom,
  • 00:10:17 že to bylo 25 let,
    kdy nám vládli politici,
  • 00:10:21 kteří nemakali a kradli.
  • 00:10:24 A teď mám na mysli Andreje Babiše,
    abych nebyl příliš anonymní.
  • 00:10:28 A tak dále.
    A tuhle falešnou demytizaci...
  • 00:10:32 Je zajímavé, že ta falešná
    demytizace ústí v nový mýtus.
  • 00:10:36 A ten mýtus vypadá tak -
    a teď jsme přišli my,
  • 00:10:39 obyčejní lidé, zejména tedy já,
    Andrej Babiš,
  • 00:10:43 abychom udělali pořádek.
    Čili falešný spasitel.
  • 00:10:48 A tenhle mýtus je třeba odmítnout.
  • 00:10:51 A ta demytizace, jak říkám,
    musí být opřená o něco pozitivního.
  • 00:10:56 A to pozitivní v tom případě
    je parlamentní demokracie,
  • 00:11:01 opřená o právní stát,
    lidská práva a demokracie,
  • 00:11:05 která má křesťanské kořeny.
  • 00:11:08 -V 60. letech ve Tváři,
    tady jenom pro ilustraci,
  • 00:11:11 to je poslední číslo,
    které už nevyšlo,
  • 00:11:15 zakázané v roce 1969,
    jste se věnoval hodně literatuře.
  • 00:11:19 A vy jste na ni v těch 70. letech
    v podstatě rezignoval.
  • 00:11:22 A kdybych vám dneska chtěl
    dát do titulku "Bohumil Doležal",
  • 00:11:26 napíšu "publicista,
    nebo politický komentátor".
  • 00:11:30 Z čeho plyne tahle proměna,
    kdy jste se etabloval
  • 00:11:33 jako literární kritik,
    a již tenkrát svého druhu
  • 00:11:36 "bořitel posvátných krav",
    a pak jste se stal
  • 00:11:40 tím nezávislým publicistou?
  • 00:11:42 -Kdybych to chtěl hodně
    zjednodušit,
  • 00:11:45 tak by to možná bylo tím,
    že jsem zjistil,
  • 00:11:48 že daleko lepší termín
    pro "bořitele posvátných krav"
  • 00:11:51 je ten politický terén v té době.
    A teď ještě pořád taky.
  • 00:11:55 Ale takhle. Mně se zdálo,
    že ty problémy jsou tak naléhavé,
  • 00:11:59 ty každodenní problémy,
    a souvisí s politickými problémy
  • 00:12:02 už v té normalizaci,
    v té strašné době,
  • 00:12:06 že věnovat se básničkám
    v tuto chvíli,
  • 00:12:08 to bych přenechal jiným.
  • 00:12:17 -Co mají společného
    Ludwig Wittgenstein
  • 00:12:20 a Ladislav Čumba?
  • 00:12:22 Ladislav pochází
    z Veselí nad Moravou.
  • 00:12:24 Zdejší železárny,
    pracoviště Ladislavova otce,
  • 00:12:27 vznikly jako dceřiná pobočka
    chomutovských železáren.
  • 00:12:30 Ty byly pobočkou slavné huti Poldi.
  • 00:12:33 Čumba ve své knize vysvětluje,
    že název Poldi je inspirován
  • 00:12:37 domáckým oslovením
    Leopoldiny Wittgensteinové,
  • 00:12:41 ženy zakladatele firmy a matky
    filosofa Ludwiga Wittgensteina.
  • 00:12:45 O spoustě dalšího pojednává
    jaksi nedohledný svazek -
  • 00:12:49 Ladislav Čumba,
    "Wittgensteinova kniha faktů".
  • 00:12:53 -Dobrý večer,
  • 00:12:55 já bych vás rád uvítal
    na autogramiádě této knihy.
  • 00:12:59 A prosím, zásadní věc,
    omluvte přítomnost štábu
  • 00:13:03 České televize, která se rozhodla
    dnešní den natáčet.
  • 00:13:07 Bylo to před 4,5 lety,
    kdy pan Horváth
  • 00:13:10 tady panu Čumlivskému řekl,
    že Čumba by rád knížku.
  • 00:13:14 A Čumlivski neprozřetelně řekl:
    "Já mu ji udělám."
  • 00:13:18 Tak jsem rád,
    že oba dva přišli.
  • 00:13:21 A já bych panu Horváthovi
    rád předal knihu, poděkoval mu.
  • 00:13:24 POTLESK
  • 00:13:28 A v rámci té autogramiády
    bych měl udělit
  • 00:13:31 aspoň nějaký podpis.
  • 00:13:34 Tak Ladislav Čumba se jmenuju...
  • 00:13:42 Mě Wittgenstein
    jako filosof nezajímá.
  • 00:13:45 Není žádný zájem
    o Wittgensteina filosofa.
  • 00:13:49 Tak když mě to nezajímá,
    tak asi to nemá ani žádný začátek,
  • 00:13:52 si myslím.
  • 00:13:57 Jsme na pražském Smíchově
    u vily Šebor.
  • 00:14:01 Tato vila byla postavena
    architektem Jacquesem Groagem.
  • 00:14:06 A Jacques Groag byl největší
    přítel Ludwiga Wittgensteina
  • 00:14:11 během jeho olomouckého pobytu.
  • 00:14:14 Společně se svým bratrem
    Heinrichem,
  • 00:14:17 ze kterého se stal advokát,
    se scházeli 3 - 4krát týdně
  • 00:14:21 s Ludwigem Wittgensteinem
    v Olomouci.
  • 00:14:25 A tuto vilu postavil
    onen pravděpodobný adresát
  • 00:14:29 vůbec první verze
    "Traktátu logicko-filosofického".
  • 00:14:38 Tak děkuji.
    -Děkuju taky, moc.
  • 00:14:40 -Když vám kniha leží 7 let
    u českých nakladatelů,
  • 00:14:45 tak bohužel z dnešní perspektivy
    už by se to řešilo jinak.
  • 00:14:49 Ale já jsem bohužel nemohl
    spoléhat na internet,
  • 00:14:53 tak jsem musel obtěžovat
    ty badatele, kteří ještě žili.
  • 00:14:57 Takže jsem zkoušel různě.
  • 00:15:00 Vždycky když jsem narazil na něco,
    co mi nesedělo,
  • 00:15:03 tak jsem musel konfrontovat
    nějaké ty vědátory nebo filosofy.
  • 00:15:08 A když mi to doporučil
    Zdeněk Vašíček,
  • 00:15:11 který na Cambridge má
    doktorát z filosofie,
  • 00:15:14 tak asi se tomu dá věřit.
  • 00:15:16 My se nacházíme
    na pražských Vinohradech
  • 00:15:19 u pražského ředitelství
    továrny Poldi.
  • 00:15:22 Tato továrna byla pojmenována
    po mamince Ludwiga Wittgensteina
  • 00:15:27 dva týdny poté,
    co se nejmladší syn Karl
  • 00:15:31 Wittgensteinovi narodil.
  • 00:15:34 Maminku znají minimálně
    fanoušci českého hokeje,
  • 00:15:38 z hrudi božského Jaromíra Jágra.
  • 00:15:41 A to je asi všechno,
    co jsem chtěl říct. To je ona.
  • 00:15:45 No tak je to takový humor,
    že je to kniha faktů.
  • 00:15:49 Protože Wittgenstein za svůj život
    vydal jedinou seriózní knihu,
  • 00:15:53 ta začíná větou:
    "Svět je všechno, co je faktem".
  • 00:15:57 Nenašel jsem lepší příklad,
    abych převyprávěl příběh,
  • 00:16:01 který mě zajímá,
    než je případ nejbohatší
  • 00:16:04 kapitalistické rodiny
    přelomu 19. a 20. století
  • 00:16:08 ve střední Evropě, kde se stane
    tolik neuvěřitelných věcí.
  • 00:16:12 A všechny věci jsou poskládané
    jenom ze samých superlativů.
  • 00:16:17 Neexistuje žádná normální
    nebo střední poloha.
  • 00:16:21 Ať tam sáhnete, na co sáhnete,
    tak vždycky je to extrém.
  • 00:16:25 Jediná věc,
    co mě na celém tom příběhu
  • 00:16:29 zarazila,
    nebyla extrémnost té rodiny,
  • 00:16:33 ale jak to, že nikdo ten extrém
    od té doby nezopakoval?
  • 00:16:39 Rodina Wittgensteinova
    měla ráda hudbu.
  • 00:16:42 Docházel do ní
    např. Johannes Brahms
  • 00:16:45 a bratranec Poldi Wittgensteinové
    Joseph Joachim.
  • 00:16:48 Je po Paganinim asi druhým
    nejvýznamnějším houslistou
  • 00:16:51 19. století.
  • 00:16:53 A my projíždíme kolem Rudolfina,
    kde se 20. března odehraje koncert
  • 00:16:58 wittgensteinovské hudby.
  • 00:17:01 Je to Ravelův
    "Koncert pro klavír levou rukou".
  • 00:17:05 Levou ruku Paula Wittgensteina.
  • 00:17:07 A já jsem si koupil
    pro jistotu lístky.
  • 00:17:10 Stojí to kilíčko, a hraje nejlepší
    francouzský klavírista současnosti
  • 00:17:14 Jean-Efflam Bavouzet.
  • 00:17:16 Takže není co řešit, za kilo,
    a bude vidět i na levou ruku.
  • 00:17:28 -Eugen Brikcius je filosof,
    latiník,
  • 00:17:31 konceptuální umělec a básník.
    Zasáhl i do politiky.
  • 00:17:35 Vězněn za hanobení SSSR,
    podepsal Chartu,
  • 00:17:39 emigrace do Vídně, do sportu -
    jako jediný na světě komentoval
  • 00:17:44 hokejový zápas latinsky -
    a také do kunsthistorie.
  • 00:17:48 Ovšem jeho nejcennějším
    uměleckým výkonem
  • 00:17:52 je objevení a osvědčení
    životního stylu
  • 00:17:56 propojeného s veškerou tvorbou.
  • 00:17:59 -Za svůj dlouhý život
    jste se setkal se spoustu mýtů
  • 00:18:03 a s jejich demytizováním.
  • 00:18:06 Co se vám vybaví jako mýtus,
    pro vás třeba zásadní,
  • 00:18:10 ať už ve smyslu přitažlivém
    nebo odpudivém,
  • 00:18:14 a jeho demytizace?
  • 00:18:16 -Jakkoli to zní tautologicky,
    tak to má metodický smysl,
  • 00:18:22 když řeknu mýtus je mýtus,
    jak holt s ním naložit.
  • 00:18:26 Většinou se s ním nakládá tak,
    že se - ať už vědomě,
  • 00:18:31 nebo nevědomě -
    většinou kopíruje.
  • 00:18:34 A tím jsme u začátku
    veškerého komunikačního zla.
  • 00:18:44 A nejen z tohoto důvodu,
    ale i proto,
  • 00:18:48 abychom obnovili
    otevřenou budoucnost,
  • 00:18:52 kterou mýtus,
    víceméně předestinačně, uzavírá.
  • 00:18:56 Tak to bylo právě to,
    co jsem chtěl říct.
  • 00:19:00 Já nechci,
  • 00:19:02 abych pokračoval v anakolutu
    po celou dobu vysílání.
  • 00:19:07 -Vy jste v názvu knihy,
    za kterou jste minulý rok
  • 00:19:11 dostal Cenu Jaroslava Seiferta,
    parafrázoval hymnus
  • 00:19:16 z evangelia svatého Jana
    a slovo se stalo tělem,
  • 00:19:20 ovšem ve vašem případě,
    a tělo se stalo slovem.
  • 00:19:23 Pak jste napsal román,
    z části ve verších,
  • 00:19:27 "Nepředmětná odyssea",
    kde jste se dopustil
  • 00:19:31 "contradictio in adjecto".
    Co tím sledujete?
  • 00:19:38 -Já bych to jenom opravil
    terminologicky.
  • 00:19:41 Pokud jde o žánr,
    není to román ve verších.
  • 00:19:44 -Z části.
  • 00:19:46 -To je můj stejnojmenný
    Evžen Oněgin.
  • 00:19:50 Ale tohle je v próze.
    Nicméně je to doplněno,
  • 00:19:53 a sice velmi funkčně,
    vždycky básněmi.
  • 00:19:57 A ty jsou pak součástí toho děje.
  • 00:20:00 A kdyby se to někomu nelíbilo
    a chtěl čistou prózu,
  • 00:20:04 tak může číst jenom tu prózu
    a přečte si zajímavý román.
  • 00:20:09 A obráceně,
    kdyby chtěl někdo sbírku,
  • 00:20:12 tak si přečte jenom básničky
    a tu prózu vynechá.
  • 00:20:16 Já bych doporučil inteligentnímu
    čtenáři, aby to četl...
  • 00:20:21 -...kontinuálně.
  • 00:20:23 -A tím pádem bude mít
    tuplované potěšení.
  • 00:20:27 -Abychom doprovodili ten mýtus,
    pardon,
  • 00:20:31 že jsem ti vzal slova z úst,
    samozřejmě sníme o tom,
  • 00:20:35 že doplněk, nebo další dodatek
    k "Mýtu" - Eugen Brikcius,
  • 00:20:39 že budete potkávat davy lidí
    třímajících tyto knihy.
  • 00:20:44 Až maoistické šílenství,
    rozumíte.
  • 00:20:47 A tím pádem se už stanete
    definitivně nadčasovou součástí
  • 00:20:52 české literatury.
  • 00:20:54 Ale znovu se vrátím
    k vaší životní zkušenosti.
  • 00:20:57 Co se vám ještě vybavuje
    pod pojmem mýtus, demytizace?
  • 00:21:01 Protože jste musel
    takovéhle věci potkávat.
  • 00:21:04 Ať už se to jmenuje, nedejbože,
    Karel Gott, jakkoli jinak.
  • 00:21:08 -Když demytizujete, tak můžete...
    Gotta já demytizovat nechci.
  • 00:21:11 Akorát toho skutečného,
    vlastně neskutečného Goda,
  • 00:21:15 kdybych chtěl zpochybnit
    jeho existenci,
  • 00:21:18 ale já to divákům neudělám.
  • 00:21:20 -Nerouhejte se, nebo se odpojí
    náboženské televizní okruhy.
  • 00:21:24 -Ano, to je pravda,
    to by asi musely.
  • 00:21:27 Já jsem takový umírněný agnostik.
  • 00:21:30 Ale na druhé straně jsem také
    autorem ontologického důkazu
  • 00:21:35 existence Boží.
  • 00:21:37 Takže ať si každý vybere,
    co chce.
  • 00:21:40 -Podstatou příběhu "Odyssey"
    je..., nebo podstatou,
  • 00:21:45 zásadním motivem jsou vina a trest.
  • 00:21:48 Co je podstatou
    "Nepředmětné odyssey?
  • 00:21:52 -Podstatou "Nepředmětné odyssey"
    je tzv. nepředmětné myšlení.
  • 00:21:57 Já to řeknu telegraficky.
  • 00:22:01 V první polovině 60. let se konal
    na evangelické fakultě
  • 00:22:06 v pražských Jirchářích
    takzvaný ekumenický seminář.
  • 00:22:13 A to bylo dávno ještě před Chartou.
  • 00:22:20 První a zároveň předposlední
    svobodné vystoupení,
  • 00:22:24 apel na to.
  • 00:22:29 Tady šlo o svobodu náboženskou,
    ale ta je součástí
  • 00:22:33 svobody občanské.
    Podobně jako svoboda umělecká.
  • 00:22:37 A tam přednášel a debatoval
    o nepředmětném myšlení
  • 00:22:42 Ladislav Hejdánek,
    který shodou okolností
  • 00:22:46 1977 bez 1963 - kdybych měl
    logaritmické pravítko,
  • 00:22:51 tak bych to tady spočítal,
    tak po tolika letech on dělal
  • 00:22:56 také mluvčího Charty.
  • 00:22:58 A po chvíli ještě jednou dokonce.
  • 00:23:04 A tam jde o to, a to jsou ty mýty,
    řecké mýty,
  • 00:23:08 které jsou permanentně kopírovány,
    ať už vědomě, nebo nevědomě,
  • 00:23:13 a tím dochází k dvojímu zlu.
  • 00:23:21 To první je,
    že se neotevírá budoucnost.
  • 00:23:24 De facto budoucnost neexistuje.
  • 00:23:29 On si to ideálně představoval,
    že osvícený třeba básník,
  • 00:23:34 nebo filosof,
    kdykoli nastane
  • 00:23:37 zpředmětnění budoucnosti,
  • 00:23:47 to znamená,
    že budoucnost není nic nového,
  • 00:23:51 tak on ji znepředmětní.
  • 00:23:53 Umělecky a nebo filosoficky.
  • 00:23:57 Přesněji řečeno - filosofsky.
  • 00:24:00 Takže tak to je,
    a nijak jinak.
  • 00:24:06 A to druhé zlo,
    abych na to nezapomněl,
  • 00:24:09 to je, když není budoucnost,
    tak nemůže vzniknout nic nového.
  • 00:24:15 A k tomu ještě
    bych chtěl dopovědět,
  • 00:24:20 že to nové v žádném případě,
    jak by si někdo mohl naivně myslet,
  • 00:24:25 vy si to určitě nemyslíte,
    že je synonymem pro třeba dobré,
  • 00:24:31 správné, mravné...
  • 00:24:33 A mohl bych pokračovat
    do nekonečna.
  • 00:24:36 Je prostě nové.
  • 00:24:39 -Vy jste seděl za hanobení
    Sovětského svazu.
  • 00:24:43 Takže dalšího mýtu,
    již tedy bez komentáře, zemřelého.
  • 00:24:48 V čem to hanobení spočívalo?
    -Ten paragraf.
  • 00:24:51 Jednak to bylo výtržnictví,
    to se dávalo na všechno
  • 00:24:55 zcela bezostyšně,
    to nemělo žádný obsah.
  • 00:24:58 -Vy jste demytizoval Sovětský svaz.
  • 00:25:01 -No... já jsem...
    existoval paragraf...
  • 00:25:04 -Já vás chci docpat k tomu,
    abyste řekl,
  • 00:25:07 že jste seděl za demytizaci.
    To by bylo ideální.
  • 00:25:10 -No tak já to dořeknu,
    já vám to možná potvrdím,
  • 00:25:14 ale zatím se rozhoduju,
    že totiž šlo o urážku národa,
  • 00:25:18 rasy a přesvědčení.
  • 00:25:23 Tak rasu jsme neurazili.
  • 00:25:26 Přesvědčení jsme urazili
    údajně komunistické.
  • 00:25:33 A národ byl ruský.
  • 00:25:35 Tak ten mýtus spočívá v tom,
    že jsme urazili Sovětský svaz,
  • 00:25:40 ale my jsme pouze urazili
    ruský národ.
  • 00:25:49 -Patří "Kocour Mikeš" Romům?
  • 00:25:52 -Jsou svobodní zednáři
    sympatičtější než sokolové?
  • 00:25:56 -Stal se Miloš Zeman při svém
    vysočinském exilu lesním mužem?
  • 00:26:00 -A doplňme to citátem,
    taktéž Bohumila Doležala:
  • 00:26:04 "Mytologie máme až až.
  • 00:26:06 Od kněžny Libuše
    přes slovanské věrozvěsty,
  • 00:26:09 rukopisy, tatíčka Masaryka,
    prezidenta obnovitele
  • 00:26:12 až po sametovou revoluci.
    Na vyrábění mytologie jsme mistři.
  • 00:26:17 Máme na to dokonce
    řadu historických ústavů.
  • 00:26:20 Ale nepotřebujeme mytologii,
    potřebujeme dějiny.
  • 00:26:23 Dějin se nám zoufale nedostává."
  • 00:26:26 -Smrt nechumelismu.
    -Na shledanou, dobrou noc.
  • 00:26:32 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2017

Související