iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 10. 2017
22:00 na ČT2

1 2 3 4 5

8 hlasů
21207
zhlédnutí

Martin Luther: Pouhou vírou

Oslavy pětistého výročí evropské reformace a život a odkaz Martina Luthera, který zveřejněním 95 tezí změnil svět.

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Martin Luther: Pouhou vírou

  • 00:00:01 MARTIN LUTHER
    POUHOU VÍROU
  • 00:00:21 -Traduje se,
    že katolický kněz Martin Luther
  • 00:00:24 přibil na bránu kostela
    v saském Wittenbergu 95 tezí,
  • 00:00:28 o kterých chtěl diskutovat.
    Tak začala reformace.
  • 00:00:33 Proces, který měl očistit
    církev a vrátit ji k původnímu
  • 00:00:37 křesťanství.
  • 00:01:06 -Přijel jsem z toho důvodu,
    že jsem chtěl zažít takovou
  • 00:01:09 parádní akci,
    kde se shromáždí křesťané,
  • 00:01:12 dalo by se říct,
    z celého světa nebo z velké
  • 00:01:15 části Evropy.
    Přijel jsem také proto,
  • 00:01:19 že jsem chtěl podpořit tuto akci,
    protože to je akce k výročí
  • 00:01:23 Martina Luthera.
    Já jsem z Církve československé
  • 00:01:25 husitské.
    Takže přirozeně mám větší vztah
  • 00:01:28 k Janu Husovi,
    jehož slavnosti jsme měli nedávno.
  • 00:01:31 Martin Luther navázal
    na jeho práci o 100 let později.
  • 00:01:49 -Při přípravě jubilea zjišťujeme,
    že v zemích,
  • 00:01:52 kde reformace začala,
    především v Německu,
  • 00:01:55 je niterná účast na jubileu
    spíš zdrženlivá.
  • 00:02:02 Ve světě je ale mnoho křesťanů,
    kteří se cítí být protestanty
  • 00:02:06 ve smyslu Lutherových
    následovníků.
  • 00:02:10 Plní silných emocí přicházejí
    z Ameriky, Koreje, východní Evropy.
  • 00:02:16 Říkají, že chtějí toto výročí
    slavit s námi.
  • 00:02:47 -Toto je citát Karla Jasperse.
    Lutherovy protižidovské návrhy
  • 00:02:51 Hitler přesně uskutečnil.
  • 00:02:56 -Lutherův vztah k židům
    je kontroverzní téma.
  • 00:03:01 Luther nejdříve židům přál.
    Psal, že Ježíš Kristus byl žid
  • 00:03:09 a spasení, že přišlo z nich,
    z židů, ne z nás.
  • 00:03:14 V tu dobu se asi domníval,
    jak byl naplněný tou svou
  • 00:03:19 myšlenkou o Boží milosti,
    že i židé to přijmou automaticky
  • 00:03:25 a celá křesťanská církev
    a asi i židé.
  • 00:03:28 Později se v tom svém naivním
    očekávání zklamal
  • 00:03:34 a začal židy odmítat
    a napsal dokonce spisek proti židům
  • 00:03:40 a jejich lžím.
    Tak to formuloval.
  • 00:03:44 Tento jeho protižidovský důraz
    byl později zneužit.
  • 00:03:51 Nakonec i nacisty.
    Jako cosi, co je v jádru
  • 00:03:56 německého vztahu k židům.
    Luther to tak jistě nemyslel.
  • 00:04:10 -V době Lutherova narození
    byly České země vypleněné
  • 00:04:13 a rozdrobené pod vládou
    slabého panovníka
  • 00:04:16 Vladislava II. Jagellonského.
    Na Moravě a ve Slezsku vládl
  • 00:04:20 Matyáš Korvín,
    ale na rozdíl od většiny Evropy
  • 00:04:24 u nás byla náboženská tolerance.
    Žil tu dvojí lid.
  • 00:04:29 Katolíci i kališníci.
  • 00:04:37 -Luther byl nesmírně intenzivní
    osobnost.
  • 00:04:41 Byl také výbušná osobnost.
    Je asi dost známé,
  • 00:04:44 že se nebál střetů
    ani vulgárního výraziva,
  • 00:04:49 stejně tak disponoval humorem,
    včetně sebeironie,
  • 00:04:54 stejně tak uměl být poeticky
    vroucí.
  • 00:04:58 Přesvědčivě je něžný.
  • 00:05:07 -O Lutherovi se říká,
    že to byl geniální člověk.
  • 00:05:11 Já si myslím, že byl spíš
    mimořádně silná osobnost,
  • 00:05:18 že změnil na začátku 16. století
    dějiny Evropy hlavně tím,
  • 00:05:25 jak usilovně se držel svých
    myšlenek,
  • 00:05:30 které šířil jednak jako profesor,
    za kterým se táhli studenti
  • 00:05:36 i z jiných zemí než z Německa,
    jako kazatel,
  • 00:05:40 na kterého chodily davy věřících
    a díky knihtisku,
  • 00:05:45 který v té době se už šířil,
    takže Lutherovy myšlenky
  • 00:05:51 začaly ovlivňovat velice
    široké pole.
  • 00:05:57 -Celá Evropa byla pod nadvládou
    jediné nejmocnější instituce,
  • 00:06:00 Římskokatolické církve,
    která určovala ten jediný
  • 00:06:04 správný pohled na svět.
    Mimo tento proud stáli
  • 00:06:08 Valdenští ve Francii a Itálii,
    u nás Církev podobojí
  • 00:06:12 a Jednota bratrská.
    Martin Luther vyhlášením
  • 00:06:15 svých tezí výsadní postavení
    Římskokatolické církve změnil.
  • 00:06:25 -Těch hlavních hráčů
    na šachovnici bylo poměrně málo.
  • 00:06:30 Prakticky všem,
    s výjimkou papeže Lva X.,
  • 00:06:35 na konci druhého decénia
    šlo o církevní reformu.
  • 00:06:40 To je důležité říct,
    jenomže každý si tu reformu
  • 00:06:44 představoval trochu jinak.
    Pro určité vyšší církevní úřady
  • 00:06:48 bylo počítáno se šlechtickými
    syny, s dětmi aristokratů,
  • 00:06:55 bez ohledu na to,
    že by měli k výkonu takové funkce
  • 00:06:59 nějaké předpoklady.
    Lev X. byl právě jednou
  • 00:07:02 z těch postav.
    On sám pocházel z významného
  • 00:07:05 florentského rodu
    Medicejských.
  • 00:07:07 Jeho otec byl Lorenzo Medici.
    On sám se jmenoval
  • 00:07:11 Giovanni Medici a byl
    k tomuto úřadu již předurčen
  • 00:07:15 ve svém dětství
    ze strany svých rodičů.
  • 00:07:19 On nejen, že neměl žádné
    kněžské svěcení,
  • 00:07:21 to musel dostat až dodatečně
    po volbě papeže,
  • 00:07:25 ale jeho život se pohyboval
    kolem jeho vlastních zájmů.
  • 00:07:32 -K zálibám Lva X. patřilo
    umění.
  • 00:07:35 Zatímco u nás se díky husitům
    ocitly mnohé kostely v troskách,
  • 00:07:39 v Itálii vznikla řada renesančních
    děl, která obdivujeme dodnes.
  • 00:07:46 -Pracuje Leonardo,
    pracuje Rafael,
  • 00:07:50 pracuje Michelangelo.
    Tady vidíme,
  • 00:07:53 že renesanční papežové,
    mezi něž patří i Lev X.,
  • 00:07:58 tak to jsou významní objednavatelé
    uměleckých děl.
  • 00:08:03 Je to doba vrcholné renesance.
    Sixtinská kaple a další.
  • 00:08:11 -To všechno stálo papeže spoustu
    peněz a bylo potřeba
  • 00:08:14 je někde získat.
    Zvlášť, když chtěl pokračovat
  • 00:08:17 ve stavbě Baziliky svatého Petra.
    Zdrojem financí se stal obchod
  • 00:08:22 s odpustky.
    Protihráčem papeže byl v té době
  • 00:08:25 císař Karel V.,
    nejvyšší představitel světské moci
  • 00:08:29 na území Svaté říše římské
    národa německého.
  • 00:08:36 -Karel V. byl velice zajímavou
    osobností.
  • 00:08:40 Byli to i někteří významní
    humanisté,
  • 00:08:42 kteří v něj skládali naději,
    protože to mohl být
  • 00:08:46 právě on,
    kdo mohl provést reformu
  • 00:08:48 církevních poměrů.
    Byl velice dobře vzdělaný,
  • 00:08:50 byl zbožný.
    On měl osobní zkušenosti s hnutím
  • 00:08:54 Obnovy duchovního života.
    Devotio moderna se to hnutí,
  • 00:09:01 které vzniklo v holandských zemích,
    jmenovalo.
  • 00:09:05 -Dávalo důraz na osobní vztah
    a modlitbu k Ježíši Kristu.
  • 00:09:09 To bylo něco,
    co zásadně ovlivnilo
  • 00:09:11 i Martina Luthera.
  • 00:09:17 -Narodil se roku 1483
    v Eislebenu.
  • 00:09:21 Píše se, že v rodině horníka.
    Jeho otec byl spíš
  • 00:09:26 důlní a hutní mistr,
    který vládl celé skupině dělníků
  • 00:09:36 a byl najímán na různá panství
    různých šlechticů.
  • 00:09:41 Takže se rodina často stěhovala.
    V rodině bylo devět dětí.
  • 00:09:46 Otec tomu vládl pevnou rukou.
    Pokud Martin Luther
  • 00:09:50 na to vzpomínal,
    tak atmosféra v rodině nebyla
  • 00:09:54 nikdy příliš veselá.
    Otec byl natolik situovaný,
  • 00:09:59 že mohl poslat syna na studia.
    Martin začal studovat v Erfurtu
  • 00:10:05 a když se stal magistrem
    filosofie,
  • 00:10:07 začal studovat práva.
  • 00:10:10 -Lutherův otec zřejmě očekával,
    že jeho syn se díky vzdělání
  • 00:10:13 dostane do státní služby.
    Získá dobře situované postavení
  • 00:10:17 a bude finančně pomáhat
    celé rodině.
  • 00:10:20 Erfurt byl v té době významné
    a bohaté město.
  • 00:10:24 -Martin Luther v Erfurtu
    začal žít veselým studentským
  • 00:10:29 životem.
    Krčmy a asi i nevěstince.
  • 00:10:35 S veselými kumpány obrážel
    všechno veselí,
  • 00:10:40 které velké město nabízelo.
  • 00:10:49 -Jednou, když se vracel
    od rodičů z Mansfeldu do Erfurtu,
  • 00:10:52 dostal se do prudké bouře
    a ocitl se v blízkosti smrti.
  • 00:10:56 Uvědomil si,
    jak smrt může přijít nečekaně
  • 00:10:59 a jeho bezstarostný studentský
    život se náhle změnil.
  • 00:11:08 -V duchu tehdejšího myšlení
    hledal,
  • 00:11:12 jak se člověk zachrání
    před peklem,
  • 00:11:17 které ho pohltí za jeho minulé
    hříchy.
  • 00:11:23 Zanechal studia a vstoupil
    do kláštera augustiniánů
  • 00:11:26 v Erfurtu.
  • 00:11:32 Trýznil se, bičoval,
    ale nedocházel k lidu.
  • 00:11:39 -Chodil xkrát ke zpovědi a modlil
    se venku na mraze a podobně,
  • 00:11:44 na což můžeme nahlížet
    jako na určité sebetrýznění,
  • 00:11:48 sebemrskání, sebetrestání.
    Bylo by asi spekulativní
  • 00:11:54 přičítat to,
    i když by to šlo,
  • 00:11:58 k jeho psychopatologii,
    protože to skutečně může být
  • 00:12:02 v souladu, v té době,
    s depresivním naladěním.
  • 00:12:06 Deprese je vlastně snížené
    sebevědomí,
  • 00:12:10 snížené sebehodnocení
    a mnohdy i obrácená agrese
  • 00:12:14 vůči sobě.
    Kdy sám sebe trestám.
  • 00:12:27 Ve svém trápení s klášterním
    životem měl Luther
  • 00:12:31 jedno velké štěstí
    na svého představeného.
  • 00:12:36 Johannnes von Staupitz
    si všiml toho velkého nadání,
  • 00:12:43 se kterým se Luther noří
    do velmi závažných vnitřních
  • 00:12:49 otázek.
    Povšiml si také toho nebezpečí
  • 00:12:52 z té obrácenosti do sebe.
    Dalším důležitým krokem
  • 00:12:59 na Lutherově cestě k veřejnosti,
    kromě vyučování,
  • 00:13:06 bylo pověření ještě kázáním
    v městském Wittenberském kostele.
  • 00:13:13 Stal se zároveň farářem,
    který mluvil nejen ke studentům,
  • 00:13:19 nejen k odborníkům,
    ale i ke křesťanskému lidu.
  • 00:13:24 -Martin Luther začal
    na Wittenberské univerzitě učit
  • 00:13:27 a získal zde titul profesora
    bohosloví.
  • 00:13:33 -Při studiu Epištoly sv. Pavla
    našel výrok,
  • 00:13:39 který pro něj byl rozhodující.
    Jsme totiž přesvědčeni,
  • 00:13:44 že člověk se stává spravedlivým
    vírou, bez skutků zákona.
  • 00:13:50 To bylo, jako by se před ním
    rozsvítilo světlo.
  • 00:13:56 -Ten převrat,
    který byl spojený s biblickými
  • 00:14:01 studii, býval někdy nazýván
    zážitkem ve věži,
  • 00:14:06 protože se pravděpodobně
    odehrál v jeho pracovně,
  • 00:14:10 která se nacházela právě ve věži
    augustiniánského kláštera.
  • 00:14:19 Je to nepochybně obratníkový
    bod v jeho životopisu
  • 00:14:22 a působení.
    Jestliže předtím před sebou
  • 00:14:26 vidíme rozervaného člověka,
    který se zabývá velkými vnitřními
  • 00:14:34 problémy,
    najednou se mu vše seřadí
  • 00:14:40 a najednou místo bolestných
    otazníků má také radostnou zvěst
  • 00:14:47 pro druhé lidi.
    Chce jim ji sdělit.
  • 00:14:54 Začíná psát i německy,
    aby oslovil co nejvíce lidí,
  • 00:15:02 aby se s nimi o ten svůj
    zážitek podělil.
  • 00:15:09 -Boží milost je dar.
    Není možné si ji nějak
  • 00:15:12 vysloužit nebo koupit.
    V Písmu nikde nestojí,
  • 00:15:15 že Božská spravedlnost
    požaduje od hříšníka,
  • 00:15:18 aby své odpuštění zaplatil
    utrpením.
  • 00:15:21 To pak znamená,
    že Božská spravedlnost požaduje
  • 00:15:24 jedině jeho hlubokou
    a upřímnou lítost.
  • 00:15:41 -U lidí jako byl Luther,
    a takových je ve vztahu
  • 00:15:45 k autoritám mnoho,
    kteří mají od dětství velký problém
  • 00:15:51 nejdřív s otcem nebo matkou,
    posléze s každou autoritou,
  • 00:15:56 se kterou se v průběhu života
    setkávají.
  • 00:15:59 S učitelem, s nadřízeným,
    s policajtem a podobně.
  • 00:16:05 Často se traumata a důsledky,
    které z toho vyplývají,
  • 00:16:12 v rámci psychoterapie řeší tím,
    že dotyčný udělá nějakou
  • 00:16:19 korektivní zkušenost,
    zjistí nějak zásadně,
  • 00:16:22 že svět je jiný,
    než si dosud myslel
  • 00:16:25 a než si nacvičil zacházet.
    Lutherovi najednou došlo,
  • 00:16:30 že stačí přijmout tu víru
    a s tou vírou,
  • 00:16:34 že přijme i Boží milost,
    což je sukus jeho poměrně
  • 00:16:40 rozsáhlého díla.
    Působilo to na něj vlastně
  • 00:16:45 psychoterapeuticky v tom smyslu,
    že to vedlo k proměně
  • 00:16:49 jeho osobnosti a možná i k takovému
    tomu zklidnění a zmoudření,
  • 00:16:53 protože najednou se ukázalo,
    jak věci jsou.
  • 00:17:01 -Jenže pak přišel
    Martin Luther na trh,
  • 00:17:03 kde církev prodávala odpustky.
    Bylo to naprosto
  • 00:17:06 proti jeho základní myšlence,
    že spása není na prodej.
  • 00:17:13 Psal se rok 1517,
    kdy se Luther rozhodl
  • 00:17:16 proti kupčení s duchovními
    záležitostmi veřejně vystoupit.
  • 00:17:19 Říct hlasité ne.
  • 00:17:34 -Brzy nato chtěl Luther
    své myšlenky hájit
  • 00:17:39 a oznámil univerzitní disputaci,
    pozval na ni lidi tím,
  • 00:17:44 že veřejně vyhlásil 95 tezí,
    o kterých je ochoten diskutovat.
  • 00:17:54 Vypráví se,
    že je přibil na vrata
  • 00:17:58 wittenberského kostela.
    Hájil tedy veřejně právě myšlenky,
  • 00:18:05 že spása se nedá koupit
    a že prodej odpustků je
  • 00:18:11 něčím nepatřičným v církvi.
  • 00:18:15 -Tak to začalo.
    V roce 1519 se v Lipsku
  • 00:18:19 setkal na veřejné diskuzi
    s katolickým knězem
  • 00:18:22 Johannesem Ecem.
    Tam prohlásil,
  • 00:18:24 že ani poslušnost k papeži
    není nutná ke spasení
  • 00:18:28 a že i církevní koncily
    se mohou mýlit.
  • 00:18:31 To bylo něco neslýchaného.
    Díky převratnému vynálezu
  • 00:18:35 knihtisku se myšlenky šířily
    mezi lidmi, kteří uměli číst,
  • 00:18:39 jako požár.
  • 00:18:42 -Cranach měl svoji dílnu
    ve Wittenbergu.
  • 00:18:44 Ostatně tam také působil
    Martin Luther na univerzitě.
  • 00:18:48 Ten jejich vztah byl opravdu
    velmi úzký,
  • 00:18:51 protože právě Martin Luther
    a později i Philipp Melanchthon
  • 00:18:55 poskytovali ideje pro práci
    Lucase Cranacha.
  • 00:19:02 Lucas Cranach pro Luthera
    a luterány vytvářel
  • 00:19:07 jednak letákovou literaturu,
    to je taková ta obrazová
  • 00:19:14 propaganda,
    která je vlastně novým médiem.
  • 00:19:18 Můžeme říct,
    že to byl takový facebook dneška.
  • 00:19:24 -To nebylo všechno.
    vzpoura Martina Luthera
  • 00:19:27 pokračovala při výslechu
    na říšském sněmu ve Wormsu,
  • 00:19:31 kam ho už doprovázely davy
    stoupenců.
  • 00:19:37 -Odmítavě se k Lutherovi
    stavěl i císař Karel V.,
  • 00:19:42 který si nechal Luthera pozvat
    na říšský sněm.
  • 00:19:47 Vlastně jen za účelem,
    aby tam Luther své učení odvolal.
  • 00:19:53 Luther se skutečně dostavil,
    ale prohlásil,
  • 00:19:57 že dokud je jeho svědomí
    zajato Božím slovem,
  • 00:20:03 tak nic odvolávat nemůže.
    Musel by být přesvědčen
  • 00:20:07 o tom, že věci se mají jinak.
  • 00:20:14 -Osudově se vzbouřil proti otci,
    když ho nabádal k dráze právníka
  • 00:20:18 a poté proti nejvyšší autoritě
    církve.
  • 00:20:27 -Prohlásil tam,
    že sice o Husovi a husitech
  • 00:20:32 dříve nic nevěděl,
    ale teď, když se o nich poučil,
  • 00:20:37 tak zjistil, že je husita.
    Tím se velice blížil k Janu Husovi
  • 00:20:47 a jeho cestě.
    Ten si také myslel,
  • 00:20:50 že jeho myšlenky patří
    k očistnému hnutí celé církve.
  • 00:20:56 Zůstal až do smrti katolickým
    knězem.
  • 00:21:01 -Zkrátka.
    Všichni jsme nevědomky husité.
  • 00:21:05 Ano, sám Pavel a Augustin
    jsou bez pochyby husité.
  • 00:21:10 -Martin Luther byl vychovaný
    v negativním vztahu k Husovi.
  • 00:21:15 Takže původně nepředpokládal,
    nehledal nějakou názorovou
  • 00:21:19 příbuznost.
    Je zajímavé, že to vlastně byli
  • 00:21:23 jeho protivníci,
    kteří si jí všimli jako první.
  • 00:21:27 Když mu ji dokázali, tak on
    se k ní dokázal statečně znát.
  • 00:21:33 Vyvodil z toho i důsledky.
    Jmenovitě se zasazoval
  • 00:21:37 o napravení vztahu k české Církvi
    podobojí.
  • 00:21:42 Ještě lépe se ovšem posléze
    vyvíjely jeho vztahy
  • 00:21:45 k Českým bratřím.
    S těmi se skutečně spřátelil.
  • 00:21:49 -Přátelé a sestry,
    vítám vás na dnešních službách
  • 00:21:53 Božích v neděli.
    Devět týdnů nám dnes
  • 00:21:59 z Písma svatého...
    Boží milosti.
  • 00:22:09 -Byl vyhlášen kacířem.
    Byla na něj uvalena říšská klatba.
  • 00:22:15 To znamenalo, že ho od té chvíle
    každý může zabít.
  • 00:22:20 Císař dodržel svůj slib
    o svobodném příchodu i odchodu
  • 00:22:27 a nechal Luthera odejít.
    Pak byl ale v nebezpečí života.
  • 00:22:33 Cestou došlo k přepadení.
    Bylo to fingované přepadení,
  • 00:22:38 které nastrojil saský kurfiřt
    Fridrich Moudrý.
  • 00:22:44 Luthera unesl.
  • 00:22:48 -Luther žil inkognito na hradě
    Wartburg pod ochranou
  • 00:22:51 saského kurfiřta.
    Tam překládal z řečtiny
  • 00:22:54 do němčiny Nový zákon.
  • 00:23:01 -V době, kdy Luther působil,
    nebyla dosud ustálená
  • 00:23:06 spisovná němčina.
    Do značné míry se teprve tvořila.
  • 00:23:12 On jí právě pomohl
    dotvořit především překladem Bible.
  • 00:23:19 Jeho jazyk byl kultivovaný,
    mohl se stát spisovnou normou.
  • 00:23:25 Nicméně si dával záležet na tom,
    aby jeho slovník byl
  • 00:23:34 co nejsrozumitelnější,
    aby byl blízký tomu,
  • 00:23:39 co tehdy lidé na ulici opravdu
    používali.
  • 00:23:44 On tomu říkal,
    dívat se lidem na ústa.
  • 00:23:49 -Světská moc chápala jistě
    duchovně Lutherovo učení.
  • 00:23:54 Také k tomu přidala jistý
    pragmatický tón.
  • 00:23:58 Ten pragmatický tón pramenil
    z toho, že jednak byly
  • 00:24:02 zabrány majetky církvi, řádům,
    pak byly zrušeny svátky.
  • 00:24:11 Lidé vlastně pracovali šest dní
    v týdnu.
  • 00:24:17 Zatímco v katolické oblasti to
    třeba byly jenom tři až čtyři dny.
  • 00:24:22 Byla také omezena moc biskupů
    a arcibiskupů.
  • 00:24:26 Světská moc se stala suverénní.
    To, že Luther byl takto chráněn
  • 00:24:31 světskou mocí,
    umožnilo také bohatství saských
  • 00:24:35 kurfiřtů a dalších Lutherových
    podporovatelů.
  • 00:24:51 -Martin Luther
    se s Fridrichem Moudrým,
  • 00:24:53 který měl sídlo v Torgau,
    nikdy nesetkal.
  • 00:24:56 Především díky němu hořeli
    na hranici jen reformátorovy
  • 00:25:00 knihy a ne on sám.
  • 00:25:05 -Ve své představě církevní
    reorganizace se Luther soustřeďuje
  • 00:25:10 na místní církve,
    na život ve farnostech,
  • 00:25:17 kterému má i další hierarchické
    zázemí sloužit.
  • 00:25:25 Ne ho nějakým způsobem vysávat,
    vykořisťovat.
  • 00:25:32 Proto se například majetek
    zrušených klášterů vynakládá
  • 00:25:39 na zakládání škol, chudobinců
    a podobně.
  • 00:25:46 Anglické církve na to kladly
    velký důraz.
  • 00:25:51 Mimo jiné Luther žádal,
    aby alespoň na základní úrovni
  • 00:25:56 se vzdělávání dostávalo i dívkám.
  • 00:26:02 -Lutherovi bylo téměř 40,
    když se roku 1522 opět vrátil
  • 00:26:06 do Wittenbergu.
  • 00:26:11 -Mezitím Lutherovo kritické
    vystoupení proti církvi
  • 00:26:15 vyvolalo vlnu podobných
    kritiků.
  • 00:26:19 Došlo i k obrazoborectví,
    že někteří lidé,
  • 00:26:24 kteří se nechali vést citovým
    vzrušením,
  • 00:26:27 začali čistit kostely od obrazů
    a soch.
  • 00:26:33 Luther se z Warbugu vrátil
    do Wittenbergu a svou
  • 00:26:37 autoritou tyto věci uklidnil.
    Mezitím vypukla selská válka.
  • 00:26:45 Luther nejprve kritizoval
    šlechtice,
  • 00:26:50 kteří povstání sedláků způsobili
    svým útiskem.
  • 00:26:56 Později, když se přesvědčil,
    že sedláci loupí, drancují, vraždí,
  • 00:27:03 obrátil se proti nim.
  • 00:27:07 -Stejně jako proti Thomasi
    Müntzerovi,
  • 00:27:09 který byl ideologem selské války.
  • 00:27:22 Revoluce ale provázela
    i Lutherův soukromý život.
  • 00:27:26 -Pod vlivem Lutherových
    myšlenek,
  • 00:27:30 že trápení těla a odříkání
    není nutné ke spasení,
  • 00:27:36 se začaly rozpouštět kláštery
    v tu dobu.
  • 00:27:40 Mniši a jeptišky odcházeli
    z klášterů.
  • 00:27:44 Některé jeptišky přicházely
    do Wittenbergu za Lutherem.
  • 00:27:50 Luther pro ně opatřoval
    ženichy.
  • 00:27:54 Přišla také zchudlá šlechtická
    dívka Katharina von Bora
  • 00:28:00 a Luther se pro ni snažil
    najít vhodného ženicha.
  • 00:28:04 Katharina všechny odmítala.
    Až se prý Luther rozčílil
  • 00:28:09 a ptal se jí jednou,
    koho chce.
  • 00:28:14 Katharina řekla,
    že Martina Luthera.
  • 00:28:18 Po nějaké době na to Luther
    přistoupil.
  • 00:28:22 V roce 1525 se vzali.
  • 00:28:26 ZPĚV
  • 00:28:48 Žili zřejmě šťastně,
    měli šest dětí.
  • 00:28:52 K tomu si přibrali ještě
    čtyři sirotky.
  • 00:28:56 Žili v bývalém augustiniánském
    klášteře ve Wittenbergu,
  • 00:29:01 protože mniši odešli,
    a tak to Katharina spravovala
  • 00:29:06 jako rodinný dům a kolej
    pro studenty.
  • 00:29:10 -Vztah mezi manželi Lutherovými
    byl také zajímavě vyrovnaný.
  • 00:29:16 Nebyl to jednoduše vztah
    patriarchální.
  • 00:29:22 Naopak Luther svou manželku
    nazýval můj pán Káťa.
  • 00:29:28 Samozřejmě žertem.
    Mělo to i vážný základ,
  • 00:29:32 protože ona byla hospodyní,
    ona se starala o provoz domu,
  • 00:29:41 ona hlídala finance
    a to on všechno velmi vděčně
  • 00:29:47 přijímal.
    Nepřipadal si nadřazený pán
  • 00:29:51 tvorstva.
    Úkol spravovat dům Lutherových
  • 00:29:56 nebyl lehký, protože to byl dům
    velký a pohostinný.
  • 00:30:03 Bydleli v něm studenti.
    Spousta hostů z ciziny.
  • 00:30:09 Speciální problém byl i v tom,
    že Luther sám byl štědré povahy,
  • 00:30:18 když se na něj někdo obrátil,
    tak rád dával.
  • 00:30:23 Pochopitelně bylo také
    zapotřebí hlídat,
  • 00:30:26 jestli je vůbec z čeho.
  • 00:30:29 -Myslím, že k tobě se také
    donesla ta zpráva,
  • 00:30:33 že moje nejmilovanější dcera
    Magdalena odešla do věčné
  • 00:30:36 říše Kristovy.
    Třebaže já a moje žena
  • 00:30:39 bychom měli jen radostně vzdávat
    dík za tak šťastný skon a konec,
  • 00:30:44 je moc přirozené lásky
    přece jen tak velká,
  • 00:30:48 že toho bez vzlyků a vzdechů
    srdce nejsme schopni.
  • 00:31:16 -Luther tu bohoslužbu rozezpíval,
    protože hudba mu přinášela
  • 00:31:20 emoce a těm lidem,
    kteří se jí zúčastnili.
  • 00:31:23 Pozitivní emoce.
    Zatímco rozum,
  • 00:31:25 to je nedobrý společník
    v kostele,
  • 00:31:28 takže říkal, že rozum
    je kurva ďáblova.
  • 00:31:32 Noty přidávaly slovům duši.
    On sbíral písničky,
  • 00:31:38 které se zpívaly i venku
    po hospodách.
  • 00:31:41 Takže jeho slavný chorál,
    Náš nejprvnější hrad je náš Bůh,
  • 00:31:46 tak to je převzatá písnička
    z Holandska, nějaká milostná.
  • 00:31:50 Takže by vůbec v kostele
    neměla co dělat.
  • 00:31:52 Lidi si to pamatovali,
    dobře se jim to zpívalo,
  • 00:31:56 Luther psal tyto texty.
    Spousta dalších skladatelů
  • 00:31:59 v tom pokračovalo, ale tím,
    jak ty písničky měly blízko
  • 00:32:03 ke gregoriánskému chorálu,
    jak to vlastně bylo
  • 00:32:07 jednohlasé uvažování,
    tak bylo pak hrozně komplikované
  • 00:32:10 je harmonizovat.
    To dělal Bach.
  • 00:32:13 Tam třeba ta jedna píseň
    začíná.
  • 00:32:22 A ty první čtyři tóny...
  • 00:32:25 To je celotónová stupnice.
    Ta se ve velkém začala
  • 00:32:28 používat až ve 20. století.
  • 00:32:32 Nebo tam je jeden chorál
    z Janových pašijí.
  • 00:32:38 Začínáme jasně v C moll,
    ale za chvilku ta melodie
  • 00:32:41 začne být labilní
    a osciluje mezi S dur, C moll,
  • 00:32:45 S dur, C moll a končíme v krásně
    jasné C dur.
  • 00:33:01 -Jedním z textů,
    které zpracoval ve svých písních,
  • 00:33:05 byl i starší zpěv Husův,
    slavná Jezu Kriste, ščedrý kněže.
  • 00:33:12 Hudba je jedním
    z nejnádhernějších darů Božích.
  • 00:33:15 Noty oživují slova,
    hudba zahání bolest duše.
  • 00:33:22 -Při Lutherově výbušnosti
    a do určité míry bouřlivé,
  • 00:33:28 vznětlivé a cholerické povaze,
    si můžeme představit,
  • 00:33:35 že takové to určité zklidnění,
    ke kterému došlo
  • 00:33:38 v další fázi jeho života,
    může být do určité míry
  • 00:33:43 přičítáno i změně jeho
    osobního života.
  • 00:33:46 Například sexuální život,
    který je legitimizován,
  • 00:33:50 který je přijat na pravdu Boží,
    takže může vést k určité
  • 00:33:58 povahové stabilizaci.
  • 00:34:00 -Dvakrát týdně se svou paní
    oddávej se milování.
  • 00:34:04 104x v roční době neuškodí
    jí ni tobě.
  • 00:34:09 ZPĚV
  • 00:34:18 -Lutherovy myšlenky se šířily
    po Německu a mnozí vladaři
  • 00:34:23 je přijímali pro svoje panství.
    Jiní zase se drželi katolické víry.
  • 00:34:31 Takže docházelo k mnoha
    sporům.
  • 00:34:37 Vyvrcholení bylo v roce 1529,
    kdy katolická strana chtěla
  • 00:34:43 Luthera a jeho myšlenky
    zavrhnout.
  • 00:34:46 Lutherovi stoupenci proti tomu
    vyhlásili protest.
  • 00:34:54 Od té doby se jim říká
    protestanti.
  • 00:34:57 Ovšem to latinské slovo protestor
    znamená jednak protestuji,
  • 00:35:04 ale také vyznávám.
  • 00:35:08 -Řešení náboženských sporů
    už nešlo odkládat.
  • 00:35:11 V roce 1530 svolal Karel V.
    sněm do Augsburgu
  • 00:35:15 a tady spolupracovník Luthera
    Philipp Melanchthon předložil
  • 00:35:19 spolu s protestantskou šlechtou
    zásadní dokument
  • 00:35:22 protestantských církví platný
    dodnes.
  • 00:35:25 Augburské vyznání víry.
  • 00:35:29 -Jeho hlavní myšlenkou
    je samozřejmě Lutherův důraz,
  • 00:35:34 že spasení nezáleží na našich
    činech a nemůžeme si je odpracovat,
  • 00:35:41 ale že je důsledkem Boží milosti,
    které se můžeme přidržet vírou.
  • 00:35:48 Formuluje i Lutherovo pojetí
    svátostí.
  • 00:35:53 V katolické církvi jich je sedm.
    Luther zdůrazňuje dvě.
  • 00:35:58 Křest a Večeři Páně.
  • 00:36:05 -Spory trvaly ještě 25 let
    až do dalšího sněmu v Augsburgu.
  • 00:36:10 Zde byla dojednána
    zásada,
  • 00:36:12 jednota víry nebude nadále
    vyžadována na úrovni
  • 00:36:15 Svaté říše římské národa
    německého,
  • 00:36:18 ale jen na úrovni nižších
    územních celků.
  • 00:36:22 Tak mohly být některé katolické
    a jiné zase evangelické.
  • 00:36:27 Jednota Svaté říše římské
    se tak rozpadla.
  • 00:36:30 Vedle katolické církve
    se vytvořily církve evangelické.
  • 00:36:46 -Při oslavách výročí reformace
    je slavíme společně
  • 00:36:50 s katolickou, anglikánskou
    a pravoslavnou církví.
  • 00:36:54 To je jedna věc.
    Za druhé je neslavíme
  • 00:36:59 jako národní vzpomínku.
    Všechna předchozí staletá výročí
  • 00:37:02 1917, 1817, 1717,
    vždycky zdůrazňovala
  • 00:37:08 nacionální aspekt.
    Tak tomu bohudík dnes není.
  • 00:37:11 Slavíme to s křesťany
    z celého světa.
  • 00:37:25 -Jubileum se připravovalo
    během takzvaného
  • 00:37:27 Lutherova či Reformačního
    desetiletí,
  • 00:37:30 na kterém se podílely společně
    stát i církev.
  • 00:37:34 Hodně se toho připravovalo
    především v místech
  • 00:37:36 spojených s Lutherem.
    Tedy tam, kde Luther
  • 00:37:39 a další reformátoři působili.
    V Eisenachu, Wartburgu,
  • 00:37:45 Wittenbergu, Eislebenu
    a v dalších lokalitách.
  • 00:37:51 Samozřejmě se ale zapojily
    také jednotlivé spolkové země
  • 00:37:55 a zemské církve.
    Na mnoha místech se zkoumaly
  • 00:37:58 a objevovaly stopy reformace.
  • 00:38:15 -Mezitím ovšem Luther
    zemřel.
  • 00:38:17 Bylo to roku 1546.
    Jel do Eislebenu.
  • 00:38:22 Do města, kde se narodil.
    Jel tam, aby smířil dva
  • 00:38:28 znesvářené knížecí bratry.
    Byl přepracovaný, nemocný
  • 00:38:35 a zemřel pravděpodobně
    na svůj třetí infarkt.
  • 00:38:41 Byl jsem v Eislebenu,
    díval jsem se na tehdejší
  • 00:38:44 zápisy a myslím,
    že to bylo takto.
  • 00:38:48 Nedlouho před smrtí
    si ještě vyměňoval listy
  • 00:38:52 se svou ženou Katharinou.
    Ta mu psala,
  • 00:38:56 aby byl na sebe opatrný.
    On jí odpovídal,
  • 00:39:00 aby se nestarala,
    že o něj se stará někdo jiný.
  • 00:39:05 Takže zemřel nejspíše
    s vyrovnanou myslí
  • 00:39:10 a důvěře v Boha.
  • 00:39:15 -Prý na Lutherově pohřbu
    bylo proneseno kázání,
  • 00:39:18 v němž se praví:
    Tu husu ještě upekli,
  • 00:39:23 ale tu labuť nikoliv,
    ta bude zpívat navěky.
  • 00:39:27 Ještě krásněji.
    Luther je jak labuť bílá
  • 00:39:31 a v té labuti tkví husy
    nespálená síla.
  • 00:39:35 Pak se údajně saskému kurfiřtovi
    zdál sen,
  • 00:39:39 v němž uviděl jistého mnicha
    píšící husím brkem
  • 00:39:44 své teze na dveře
    ve Wittenbergu a to brko
  • 00:39:48 prý sahalo až do Říma
    a srazilo papežovi tiáru.
  • 00:39:54 -Lutherova reforma církve
    se šířila dál.
  • 00:39:57 Dnes máme církve luterské
    ve Skandinávii, Dánsku a Pobaltí,
  • 00:40:01 dále v Severní Americe,
    Africe i Asii.
  • 00:40:05 Další proud reformace,
    kterou zahájil Cvingli
  • 00:40:08 a rozvinul Kalvín,
    ta zakořenila v hlavně zemích
  • 00:40:11 anglosaského světa.
  • 00:40:18 -Ježíši Kriste, děkujeme,
    že nás ctíš chlebem
  • 00:40:22 Boží dobroty.
  • 00:40:24 -Češi už měli za Lutherova
    života k němu přejný vztah
  • 00:40:29 a řadu kontaktů.
  • 00:40:34 Tohle je kostel U Salvátora,
    který sloužil německy mluvícím
  • 00:40:39 evangelíkům, luteránům
    na pravém vltavském břehu.
  • 00:40:44 Pro levý břeh byl ve stejnou
    dobu postaven kostel
  • 00:40:48 Nejsvětější trojice,
    který byl později přestavěn
  • 00:40:53 a přesvěcen na Pannu Marii
    Vítěznou a Pražské Jezulátko.
  • 00:41:00 -Vůbec nejvýznamnější spis,
    který Luther Čechům věnoval,
  • 00:41:05 spočíval v radě,
    aby se nebáli si zvolit
  • 00:41:11 svého biskupa.
    Zvolit si představitele,
  • 00:41:14 protože toho se utrakvisté báli
    a měli docela velké problémy
  • 00:41:21 s tím, že se vlastně museli
    nechat světit de facto
  • 00:41:26 až u svých nepřátel.
  • 00:41:30 -Když se čeští kališníci dávali
    světit na kněze,
  • 00:41:33 bylo podmínkou,
    aby se zřekli kalicha.
  • 00:41:36 Jenže pak přišli domů
    a káli se.
  • 00:41:43 -Lutherská víra se v našem
    prostředí šíří především
  • 00:41:46 v oblasti severozápadních Čech.
    Přispěly k tomu dva faktory.
  • 00:41:51 Jednak rozvoj těžby
    v Krušných horách,
  • 00:41:55 kde začali působit horníci
    ze Saska,
  • 00:41:59 takže tam záhy proniká tedy
    reformace.
  • 00:42:02 Také díky některým rodům
    jako Šlikové,
  • 00:42:05 protože první luteráni byli
    v oblasti Ostrova nad Ohří
  • 00:42:09 a Lokte.
    Pak prostřednictvím pánů
  • 00:42:13 z Binau a pánů ze Saulhausen.
    Tyto dva rody se usazují
  • 00:42:18 v oblasti Děčína, Ústí.
    Dodnes tam máme celou řadu
  • 00:42:24 chrámů,
    které i přes protireformaci
  • 00:42:28 prozrazují luterskou minulost.
  • 00:42:34 -Přestože reformace
    Martina Luthera ve své době
  • 00:42:37 vedla k rozdělení církve,
    nakonec v katolické církvi
  • 00:42:41 vyvolala to,
    o co tam šlo na prvním místě.
  • 00:42:44 O reformu.
    Katolická církev se
  • 00:42:48 na Tridentském koncilu sama
    reformovala nebo projevila
  • 00:42:53 velký potenciál tímto směrem.
    Takže od druhé poloviny
  • 00:42:57 16. století pomalu, postupně,
    byl to pozvolný proces,
  • 00:43:03 mizí všechny nešvary,
    které se staly předmětem
  • 00:43:06 nebo důvodem vystoupení
    Martina Luthera
  • 00:43:09 a dalších reformátorů.
  • 00:43:18 -Já jsem v 60. letech pracoval
    jako lékař
  • 00:43:21 ve Františkových Lázních,
    protože jsem evangelík,
  • 00:43:26 tak jsem i všelijak vypomáhal
    chebskému faráři.
  • 00:43:32 Jednou se stalo,
    že bylo zapotřebí tady zajet
  • 00:43:37 na Ašsko a odsloužit bohoslužby,
    protože místní farář
  • 00:43:41 byl nemocný.
    Dostal jsem se do Podhradí.
  • 00:43:46 Tady byla malá skupina
    německy mluvících evangelíků.
  • 00:43:51 To byli ti Němci,
    kteří nebyli odsunuti
  • 00:43:54 a potom po válce je vzala
    Českobratrská evangelická církev
  • 00:44:02 a konala pro ně bohoslužby
    v německém jazyce.
  • 00:44:06 Tak jsem přišel do tohoto
    krásného kostela
  • 00:44:10 a tady bylo takových pět
    nebo sedm Němců.
  • 00:44:16 Já jsem se tady postavil
    před oltář a zazpíval jsem
  • 00:44:21 luterskou liturgii.
  • 00:44:25 ZPĚV
  • 00:44:28 Oni odpověděli.
  • 00:44:30 ZPĚV
  • 00:44:34 Já na to.
  • 00:44:35 ZPĚV
  • 00:44:38 A už to jelo potom
    prózou a bylo krásné.
  • 00:44:52 -Řekl bych, že to nejhezčí,
    co dnes zažíváme, je,
  • 00:44:55 že konflikt mezi Římskokatolickou
    církví a protestantskými
  • 00:44:59 církvemi, luterskou reformovanou,
    je překonán.
  • 00:45:03 Existuje velmi pěkný text
    o konfliktu ke společenství.
  • 00:45:07 Žijeme s Římskokatolickou
    církví skutečně ve společenství.
  • 00:45:10 I když se odlišujeme.
    Tak jako se od sebe liší lidé.
  • 00:45:14 Výsledkem těch 500 let je,
    že co Luther na katolické církvi
  • 00:45:19 kritizoval, je překonáno.
    Už to v té podobě neexistuje.
  • 00:45:22 Takže Luther by byl možná
    dnes příznivcem papeže
  • 00:45:25 Františka a říkal by,
    že to je dobrý papež.
  • 00:45:29 To je jistě nadsázka.
    Určité neshody přetrvávají.
  • 00:45:32 Neshody existují stejně tak
    uvnitř katolické církve
  • 00:45:35 i uvnitř evangelické církve.
    Dnes lze tedy říci,
  • 00:45:40 že důvod reformace je překonán,
    protože dnes žijeme
  • 00:45:43 ve společenství.
    V jednom společenství
  • 00:45:46 a to je stejné tady ve východním
    Německu i v Čechách,
  • 00:45:50 kde většina nemá k náboženství
    žádný vztah.
  • 00:46:04 -Přestože je celá řada oblastí,
    bude asi obtížné najít
  • 00:46:07 stejnou cestu.
    Týká se to například otázky
  • 00:46:10 celibátu.
    Zase na druhé straně, proč ne.
  • 00:46:15 Celibát byl v církvi zaveden
    až v průběhu 12. století.
  • 00:46:19 Takže není zcela vyloučeno,
    že za 100 let to bude úplně jinak,
  • 00:46:23 že bude celibát dobrovolný.
    V zásadě se to nedá odhadnout,
  • 00:46:28 jakým směrem se ten
    vývoj bude dál ubírat.
  • 00:46:32 S výjimkou toho,
    že patrně ty tendence
  • 00:46:35 ke sjednocení, hledání společné
    cesty budou neustále sílit.
  • 00:46:39 Ostatně pod tlakem
    multikulturní společnosti
  • 00:46:43 se mi zdá tohle jako jediné
    možné řešení.
  • 00:46:54 -Při setkávání přímo v jednotlivých
    církevních společenství
  • 00:46:58 už není mnoho toho,
    co by nás dělilo,
  • 00:47:00 ale rozdíly ještě existují.
  • 00:47:04 Například v tom,
    jak církve pojímají pastoraci,
  • 00:47:07 jak se chápe kněžství,
    i v tom,
  • 00:47:09 jak se slaví Večeře Páně.
    To jsou věci,
  • 00:47:12 které rozdělují.
  • 00:47:19 Vím, že v katolické
    ani v evangelické církvi
  • 00:47:22 není mnohdy jednoduché
    zprostředkovat tradici víry
  • 00:47:25 dalším generacím.
  • 00:47:28 Myslím, že se naskýtá otázka,
    jak v konfrontaci s moderní
  • 00:47:32 společností nově přezkoumat
    tradici,
  • 00:47:35 co do jejího dnešního obsahu.
  • 00:47:44 -Reformace také zásadním
    způsobem posílila
  • 00:47:48 otázku lidského svědomí
    ve vztahu k náboženství,
  • 00:47:54 lidské odpovědnosti
    důslednou aplikací Pavlova
  • 00:47:58 sdělení v listu
    ze šesté kapitoly,
  • 00:48:02 že každý je zodpovědný
    za své jednání bez ohledu
  • 00:48:05 na druhé.
  • 00:48:15 -Dalo by se říct,
    že na počátku skutečně stojí
  • 00:48:18 až osobní prožitek,
    zcela individuální
  • 00:48:22 jednoho člověka,
    ale nějakým způsobem se mu
  • 00:48:27 podařilo udeřit hřebíček
    na hlavičku,
  • 00:48:31 vyslovit cosi,
    co evidentně nějakým způsobem
  • 00:48:35 viselo ve vzduchu.
    Co oslovilo zástupy.
  • 00:48:41 Nejen v Německu.
    Nakonec se reformace stala
  • 00:48:45 evropskou záležitostí.
    Takže na konci jeho života
  • 00:48:50 najednou jakoby nic už
    nebylo na svém původním místě.
  • 00:48:55 Nějakým způsobem
    se změnilo všechno.
  • 00:49:02 -Martin Luther formuloval
    otázku vztahu mezi církevní
  • 00:49:07 a světskou mocí.
    Snažil se stanovit jasné
  • 00:49:10 mantinely,
    aby stát na jedné straně
  • 00:49:14 nezasahoval do církevních
    poměrů a církev nehledala
  • 00:49:18 u státu útočiště,
    pokud to nebylo vysloveně nutné.
  • 00:49:22 Tady vlastně leží zásady
    moderního přístupu k církvi.
  • 00:49:28 Stát nemá zasahovat
    do náboženských záležitostí.
  • 00:49:34 BITÍ ZVONŮ
  • 00:49:45 -Kdo je takovým dnešním
    Lutherem?
  • 00:49:47 Na to je těžká odpověď,
    protože Luther je v historii
  • 00:49:50 jedinečnou osobností.
    Řekl bych,
  • 00:49:52 že by to byla nějaká žena,
    která by měla odvahu
  • 00:49:55 říkat pravdu bez ohledu
    na možné důsledky.
  • 00:49:58 Spíš žena než muž.
    Muži spíš mlčí,
  • 00:50:00 ženy jsou odvážnější.
  • 00:50:13 -Na Luthera můžeme nahlížet
    jako na historickou postavu,
  • 00:50:16 která si odehrála
    svou významnou roli,
  • 00:50:20 notabene 100 let po Husovi,
    před mnoha sty lety
  • 00:50:25 a jejíž kapitola je uzavřena.
    Můžeme na něj také nahlížet
  • 00:50:30 jako na někoho,
    kdo symbolizuje,
  • 00:50:33 kdo představuje obecné principy,
    které se v dějinách
  • 00:50:37 neustále opakují
    a opakují se i dnes.
  • 00:50:40 My si za Luthera a jeho boj
    s církevním řádem
  • 00:50:45 můžeme dosadit jakéhokoliv
    současného disidenta
  • 00:50:51 vůči jakémukoliv autoritativnímu
    mocnému řádu.
  • 00:50:56 Uvidíme, že ty principy,
    na kterých je boj vybudován,
  • 00:51:00 jsou velmi podobné,
    že jsou to variace na stejná
  • 00:51:03 témata.
  • 00:51:13 -Člověk, který není ochoten
    pro něco zemřít,
  • 00:51:16 není hoden toho,
    aby žil.
  • 00:51:20 Skryté titulky: Eliška Blažková
    Česká televize, 2017

Související