Martin Luther: Pouhou vírou
-
00:00:01
MARTIN LUTHER
POUHOU VÍROU -
00:00:21
-Traduje se,
že katolický kněz Martin Luther -
00:00:24
přibil na bránu kostela
v saském Wittenbergu 95 tezí, -
00:00:28
o kterých chtěl diskutovat.
Tak začala reformace. -
00:00:33
Proces, který měl očistit
církev a vrátit ji k původnímu - 00:00:37 křesťanství.
-
00:01:06
-Přijel jsem z toho důvodu,
že jsem chtěl zažít takovou -
00:01:09
parádní akci,
kde se shromáždí křesťané, -
00:01:12
dalo by se říct,
z celého světa nebo z velké -
00:01:15
části Evropy.
Přijel jsem také proto, -
00:01:19
že jsem chtěl podpořit tuto akci,
protože to je akce k výročí -
00:01:23
Martina Luthera.
Já jsem z Církve československé -
00:01:25
husitské.
Takže přirozeně mám větší vztah -
00:01:28
k Janu Husovi,
jehož slavnosti jsme měli nedávno. -
00:01:31
Martin Luther navázal
na jeho práci o 100 let později. -
00:01:49
-Při přípravě jubilea zjišťujeme,
že v zemích, -
00:01:52
kde reformace začala,
především v Německu, -
00:01:55
je niterná účast na jubileu
spíš zdrženlivá. -
00:02:02
Ve světě je ale mnoho křesťanů,
kteří se cítí být protestanty -
00:02:06
ve smyslu Lutherových
následovníků. -
00:02:10
Plní silných emocí přicházejí
z Ameriky, Koreje, východní Evropy. -
00:02:16
Říkají, že chtějí toto výročí
slavit s námi. -
00:02:47
-Toto je citát Karla Jasperse.
Lutherovy protižidovské návrhy - 00:02:51 Hitler přesně uskutečnil.
-
00:02:56
-Lutherův vztah k židům
je kontroverzní téma. -
00:03:01
Luther nejdříve židům přál.
Psal, že Ježíš Kristus byl žid -
00:03:09
a spasení, že přišlo z nich,
z židů, ne z nás. -
00:03:14
V tu dobu se asi domníval,
jak byl naplněný tou svou -
00:03:19
myšlenkou o Boží milosti,
že i židé to přijmou automaticky -
00:03:25
a celá křesťanská církev
a asi i židé. -
00:03:28
Později se v tom svém naivním
očekávání zklamal -
00:03:34
a začal židy odmítat
a napsal dokonce spisek proti židům -
00:03:40
a jejich lžím.
Tak to formuloval. -
00:03:44
Tento jeho protižidovský důraz
byl později zneužit. -
00:03:51
Nakonec i nacisty.
Jako cosi, co je v jádru -
00:03:56
německého vztahu k židům.
Luther to tak jistě nemyslel. -
00:04:10
-V době Lutherova narození
byly České země vypleněné -
00:04:13
a rozdrobené pod vládou
slabého panovníka -
00:04:16
Vladislava II. Jagellonského.
Na Moravě a ve Slezsku vládl -
00:04:20
Matyáš Korvín,
ale na rozdíl od většiny Evropy -
00:04:24
u nás byla náboženská tolerance.
Žil tu dvojí lid. - 00:04:29 Katolíci i kališníci.
-
00:04:37
-Luther byl nesmírně intenzivní
osobnost. -
00:04:41
Byl také výbušná osobnost.
Je asi dost známé, -
00:04:44
že se nebál střetů
ani vulgárního výraziva, -
00:04:49
stejně tak disponoval humorem,
včetně sebeironie, -
00:04:54
stejně tak uměl být poeticky
vroucí. - 00:04:58 Přesvědčivě je něžný.
-
00:05:07
-O Lutherovi se říká,
že to byl geniální člověk. -
00:05:11
Já si myslím, že byl spíš
mimořádně silná osobnost, -
00:05:18
že změnil na začátku 16. století
dějiny Evropy hlavně tím, -
00:05:25
jak usilovně se držel svých
myšlenek, -
00:05:30
které šířil jednak jako profesor,
za kterým se táhli studenti -
00:05:36
i z jiných zemí než z Německa,
jako kazatel, -
00:05:40
na kterého chodily davy věřících
a díky knihtisku, -
00:05:45
který v té době se už šířil,
takže Lutherovy myšlenky -
00:05:51
začaly ovlivňovat velice
široké pole. -
00:05:57
-Celá Evropa byla pod nadvládou
jediné nejmocnější instituce, -
00:06:00
Římskokatolické církve,
která určovala ten jediný -
00:06:04
správný pohled na svět.
Mimo tento proud stáli -
00:06:08
Valdenští ve Francii a Itálii,
u nás Církev podobojí -
00:06:12
a Jednota bratrská.
Martin Luther vyhlášením -
00:06:15
svých tezí výsadní postavení
Římskokatolické církve změnil. -
00:06:25
-Těch hlavních hráčů
na šachovnici bylo poměrně málo. -
00:06:30
Prakticky všem,
s výjimkou papeže Lva X., -
00:06:35
na konci druhého decénia
šlo o církevní reformu. -
00:06:40
To je důležité říct,
jenomže každý si tu reformu -
00:06:44
představoval trochu jinak.
Pro určité vyšší církevní úřady -
00:06:48
bylo počítáno se šlechtickými
syny, s dětmi aristokratů, -
00:06:55
bez ohledu na to,
že by měli k výkonu takové funkce -
00:06:59
nějaké předpoklady.
Lev X. byl právě jednou -
00:07:02
z těch postav.
On sám pocházel z významného -
00:07:05
florentského rodu
Medicejských. -
00:07:07
Jeho otec byl Lorenzo Medici.
On sám se jmenoval -
00:07:11
Giovanni Medici a byl
k tomuto úřadu již předurčen -
00:07:15
ve svém dětství
ze strany svých rodičů. -
00:07:19
On nejen, že neměl žádné
kněžské svěcení, -
00:07:21
to musel dostat až dodatečně
po volbě papeže, -
00:07:25
ale jeho život se pohyboval
kolem jeho vlastních zájmů. -
00:07:32
-K zálibám Lva X. patřilo
umění. -
00:07:35
Zatímco u nás se díky husitům
ocitly mnohé kostely v troskách, -
00:07:39
v Itálii vznikla řada renesančních
děl, která obdivujeme dodnes. -
00:07:46
-Pracuje Leonardo,
pracuje Rafael, -
00:07:50
pracuje Michelangelo.
Tady vidíme, -
00:07:53
že renesanční papežové,
mezi něž patří i Lev X., -
00:07:58
tak to jsou významní objednavatelé
uměleckých děl. -
00:08:03
Je to doba vrcholné renesance.
Sixtinská kaple a další. -
00:08:11
-To všechno stálo papeže spoustu
peněz a bylo potřeba -
00:08:14
je někde získat.
Zvlášť, když chtěl pokračovat -
00:08:17
ve stavbě Baziliky svatého Petra.
Zdrojem financí se stal obchod -
00:08:22
s odpustky.
Protihráčem papeže byl v té době -
00:08:25
císař Karel V.,
nejvyšší představitel světské moci -
00:08:29
na území Svaté říše římské
národa německého. -
00:08:36
-Karel V. byl velice zajímavou
osobností. -
00:08:40
Byli to i někteří významní
humanisté, -
00:08:42
kteří v něj skládali naději,
protože to mohl být -
00:08:46
právě on,
kdo mohl provést reformu -
00:08:48
církevních poměrů.
Byl velice dobře vzdělaný, -
00:08:50
byl zbožný.
On měl osobní zkušenosti s hnutím -
00:08:54
Obnovy duchovního života.
Devotio moderna se to hnutí, -
00:09:01
které vzniklo v holandských zemích,
jmenovalo. -
00:09:05
-Dávalo důraz na osobní vztah
a modlitbu k Ježíši Kristu. -
00:09:09
To bylo něco,
co zásadně ovlivnilo - 00:09:11 i Martina Luthera.
-
00:09:17
-Narodil se roku 1483
v Eislebenu. -
00:09:21
Píše se, že v rodině horníka.
Jeho otec byl spíš -
00:09:26
důlní a hutní mistr,
který vládl celé skupině dělníků -
00:09:36
a byl najímán na různá panství
různých šlechticů. -
00:09:41
Takže se rodina často stěhovala.
V rodině bylo devět dětí. -
00:09:46
Otec tomu vládl pevnou rukou.
Pokud Martin Luther -
00:09:50
na to vzpomínal,
tak atmosféra v rodině nebyla -
00:09:54
nikdy příliš veselá.
Otec byl natolik situovaný, -
00:09:59
že mohl poslat syna na studia.
Martin začal studovat v Erfurtu -
00:10:05
a když se stal magistrem
filosofie, - 00:10:07 začal studovat práva.
-
00:10:10
-Lutherův otec zřejmě očekával,
že jeho syn se díky vzdělání -
00:10:13
dostane do státní služby.
Získá dobře situované postavení -
00:10:17
a bude finančně pomáhat
celé rodině. -
00:10:20
Erfurt byl v té době významné
a bohaté město. -
00:10:24
-Martin Luther v Erfurtu
začal žít veselým studentským -
00:10:29
životem.
Krčmy a asi i nevěstince. -
00:10:35
S veselými kumpány obrážel
všechno veselí, - 00:10:40 které velké město nabízelo.
-
00:10:49
-Jednou, když se vracel
od rodičů z Mansfeldu do Erfurtu, -
00:10:52
dostal se do prudké bouře
a ocitl se v blízkosti smrti. -
00:10:56
Uvědomil si,
jak smrt může přijít nečekaně -
00:10:59
a jeho bezstarostný studentský
život se náhle změnil. -
00:11:08
-V duchu tehdejšího myšlení
hledal, -
00:11:12
jak se člověk zachrání
před peklem, -
00:11:17
které ho pohltí za jeho minulé
hříchy. -
00:11:23
Zanechal studia a vstoupil
do kláštera augustiniánů - 00:11:26 v Erfurtu.
-
00:11:32
Trýznil se, bičoval,
ale nedocházel k lidu. -
00:11:39
-Chodil xkrát ke zpovědi a modlil
se venku na mraze a podobně, -
00:11:44
na což můžeme nahlížet
jako na určité sebetrýznění, -
00:11:48
sebemrskání, sebetrestání.
Bylo by asi spekulativní -
00:11:54
přičítat to,
i když by to šlo, -
00:11:58
k jeho psychopatologii,
protože to skutečně může být -
00:12:02
v souladu, v té době,
s depresivním naladěním. -
00:12:06
Deprese je vlastně snížené
sebevědomí, -
00:12:10
snížené sebehodnocení
a mnohdy i obrácená agrese -
00:12:14
vůči sobě.
Kdy sám sebe trestám. -
00:12:27
Ve svém trápení s klášterním
životem měl Luther -
00:12:31
jedno velké štěstí
na svého představeného. -
00:12:36
Johannnes von Staupitz
si všiml toho velkého nadání, -
00:12:43
se kterým se Luther noří
do velmi závažných vnitřních -
00:12:49
otázek.
Povšiml si také toho nebezpečí -
00:12:52
z té obrácenosti do sebe.
Dalším důležitým krokem -
00:12:59
na Lutherově cestě k veřejnosti,
kromě vyučování, -
00:13:06
bylo pověření ještě kázáním
v městském Wittenberském kostele. -
00:13:13
Stal se zároveň farářem,
který mluvil nejen ke studentům, -
00:13:19
nejen k odborníkům,
ale i ke křesťanskému lidu. -
00:13:24
-Martin Luther začal
na Wittenberské univerzitě učit -
00:13:27
a získal zde titul profesora
bohosloví. -
00:13:33
-Při studiu Epištoly sv. Pavla
našel výrok, -
00:13:39
který pro něj byl rozhodující.
Jsme totiž přesvědčeni, -
00:13:44
že člověk se stává spravedlivým
vírou, bez skutků zákona. -
00:13:50
To bylo, jako by se před ním
rozsvítilo světlo. -
00:13:56
-Ten převrat,
který byl spojený s biblickými -
00:14:01
studii, býval někdy nazýván
zážitkem ve věži, -
00:14:06
protože se pravděpodobně
odehrál v jeho pracovně, -
00:14:10
která se nacházela právě ve věži
augustiniánského kláštera. -
00:14:19
Je to nepochybně obratníkový
bod v jeho životopisu -
00:14:22
a působení.
Jestliže předtím před sebou -
00:14:26
vidíme rozervaného člověka,
který se zabývá velkými vnitřními -
00:14:34
problémy,
najednou se mu vše seřadí -
00:14:40
a najednou místo bolestných
otazníků má také radostnou zvěst -
00:14:47
pro druhé lidi.
Chce jim ji sdělit. -
00:14:54
Začíná psát i německy,
aby oslovil co nejvíce lidí, -
00:15:02
aby se s nimi o ten svůj
zážitek podělil. -
00:15:09
-Boží milost je dar.
Není možné si ji nějak -
00:15:12
vysloužit nebo koupit.
V Písmu nikde nestojí, -
00:15:15
že Božská spravedlnost
požaduje od hříšníka, -
00:15:18
aby své odpuštění zaplatil
utrpením. -
00:15:21
To pak znamená,
že Božská spravedlnost požaduje -
00:15:24
jedině jeho hlubokou
a upřímnou lítost. -
00:15:41
-U lidí jako byl Luther,
a takových je ve vztahu -
00:15:45
k autoritám mnoho,
kteří mají od dětství velký problém -
00:15:51
nejdřív s otcem nebo matkou,
posléze s každou autoritou, -
00:15:56
se kterou se v průběhu života
setkávají. -
00:15:59
S učitelem, s nadřízeným,
s policajtem a podobně. -
00:16:05
Často se traumata a důsledky,
které z toho vyplývají, -
00:16:12
v rámci psychoterapie řeší tím,
že dotyčný udělá nějakou -
00:16:19
korektivní zkušenost,
zjistí nějak zásadně, -
00:16:22
že svět je jiný,
než si dosud myslel -
00:16:25
a než si nacvičil zacházet.
Lutherovi najednou došlo, -
00:16:30
že stačí přijmout tu víru
a s tou vírou, -
00:16:34
že přijme i Boží milost,
což je sukus jeho poměrně -
00:16:40
rozsáhlého díla.
Působilo to na něj vlastně -
00:16:45
psychoterapeuticky v tom smyslu,
že to vedlo k proměně -
00:16:49
jeho osobnosti a možná i k takovému
tomu zklidnění a zmoudření, -
00:16:53
protože najednou se ukázalo,
jak věci jsou. -
00:17:01
-Jenže pak přišel
Martin Luther na trh, -
00:17:03
kde církev prodávala odpustky.
Bylo to naprosto -
00:17:06
proti jeho základní myšlence,
že spása není na prodej. -
00:17:13
Psal se rok 1517,
kdy se Luther rozhodl -
00:17:16
proti kupčení s duchovními
záležitostmi veřejně vystoupit. - 00:17:19 Říct hlasité ne.
-
00:17:34
-Brzy nato chtěl Luther
své myšlenky hájit -
00:17:39
a oznámil univerzitní disputaci,
pozval na ni lidi tím, -
00:17:44
že veřejně vyhlásil 95 tezí,
o kterých je ochoten diskutovat. -
00:17:54
Vypráví se,
že je přibil na vrata -
00:17:58
wittenberského kostela.
Hájil tedy veřejně právě myšlenky, -
00:18:05
že spása se nedá koupit
a že prodej odpustků je - 00:18:11 něčím nepatřičným v církvi.
-
00:18:15
-Tak to začalo.
V roce 1519 se v Lipsku -
00:18:19
setkal na veřejné diskuzi
s katolickým knězem -
00:18:22
Johannesem Ecem.
Tam prohlásil, -
00:18:24
že ani poslušnost k papeži
není nutná ke spasení -
00:18:28
a že i církevní koncily
se mohou mýlit. -
00:18:31
To bylo něco neslýchaného.
Díky převratnému vynálezu -
00:18:35
knihtisku se myšlenky šířily
mezi lidmi, kteří uměli číst, - 00:18:39 jako požár.
-
00:18:42
-Cranach měl svoji dílnu
ve Wittenbergu. -
00:18:44
Ostatně tam také působil
Martin Luther na univerzitě. -
00:18:48
Ten jejich vztah byl opravdu
velmi úzký, -
00:18:51
protože právě Martin Luther
a později i Philipp Melanchthon -
00:18:55
poskytovali ideje pro práci
Lucase Cranacha. -
00:19:02
Lucas Cranach pro Luthera
a luterány vytvářel -
00:19:07
jednak letákovou literaturu,
to je taková ta obrazová -
00:19:14
propaganda,
která je vlastně novým médiem. -
00:19:18
Můžeme říct,
že to byl takový facebook dneška. -
00:19:24
-To nebylo všechno.
vzpoura Martina Luthera -
00:19:27
pokračovala při výslechu
na říšském sněmu ve Wormsu, -
00:19:31
kam ho už doprovázely davy
stoupenců. -
00:19:37
-Odmítavě se k Lutherovi
stavěl i císař Karel V., -
00:19:42
který si nechal Luthera pozvat
na říšský sněm. -
00:19:47
Vlastně jen za účelem,
aby tam Luther své učení odvolal. -
00:19:53
Luther se skutečně dostavil,
ale prohlásil, -
00:19:57
že dokud je jeho svědomí
zajato Božím slovem, -
00:20:03
tak nic odvolávat nemůže.
Musel by být přesvědčen - 00:20:07 o tom, že věci se mají jinak.
-
00:20:14
-Osudově se vzbouřil proti otci,
když ho nabádal k dráze právníka -
00:20:18
a poté proti nejvyšší autoritě
církve. -
00:20:27
-Prohlásil tam,
že sice o Husovi a husitech -
00:20:32
dříve nic nevěděl,
ale teď, když se o nich poučil, -
00:20:37
tak zjistil, že je husita.
Tím se velice blížil k Janu Husovi -
00:20:47
a jeho cestě.
Ten si také myslel, -
00:20:50
že jeho myšlenky patří
k očistnému hnutí celé církve. -
00:20:56
Zůstal až do smrti katolickým
knězem. -
00:21:01
-Zkrátka.
Všichni jsme nevědomky husité. -
00:21:05
Ano, sám Pavel a Augustin
jsou bez pochyby husité. -
00:21:10
-Martin Luther byl vychovaný
v negativním vztahu k Husovi. -
00:21:15
Takže původně nepředpokládal,
nehledal nějakou názorovou -
00:21:19
příbuznost.
Je zajímavé, že to vlastně byli -
00:21:23
jeho protivníci,
kteří si jí všimli jako první. -
00:21:27
Když mu ji dokázali, tak on
se k ní dokázal statečně znát. -
00:21:33
Vyvodil z toho i důsledky.
Jmenovitě se zasazoval -
00:21:37
o napravení vztahu k české Církvi
podobojí. -
00:21:42
Ještě lépe se ovšem posléze
vyvíjely jeho vztahy -
00:21:45
k Českým bratřím.
S těmi se skutečně spřátelil. -
00:21:49
-Přátelé a sestry,
vítám vás na dnešních službách -
00:21:53
Božích v neděli.
Devět týdnů nám dnes -
00:21:59
z Písma svatého...
Boží milosti. -
00:22:09
-Byl vyhlášen kacířem.
Byla na něj uvalena říšská klatba. -
00:22:15
To znamenalo, že ho od té chvíle
každý může zabít. -
00:22:20
Císař dodržel svůj slib
o svobodném příchodu i odchodu -
00:22:27
a nechal Luthera odejít.
Pak byl ale v nebezpečí života. -
00:22:33
Cestou došlo k přepadení.
Bylo to fingované přepadení, -
00:22:38
které nastrojil saský kurfiřt
Fridrich Moudrý. - 00:22:44 Luthera unesl.
-
00:22:48
-Luther žil inkognito na hradě
Wartburg pod ochranou -
00:22:51
saského kurfiřta.
Tam překládal z řečtiny - 00:22:54 do němčiny Nový zákon.
-
00:23:01
-V době, kdy Luther působil,
nebyla dosud ustálená -
00:23:06
spisovná němčina.
Do značné míry se teprve tvořila. -
00:23:12
On jí právě pomohl
dotvořit především překladem Bible. -
00:23:19
Jeho jazyk byl kultivovaný,
mohl se stát spisovnou normou. -
00:23:25
Nicméně si dával záležet na tom,
aby jeho slovník byl -
00:23:34
co nejsrozumitelnější,
aby byl blízký tomu, -
00:23:39
co tehdy lidé na ulici opravdu
používali. -
00:23:44
On tomu říkal,
dívat se lidem na ústa. -
00:23:49
-Světská moc chápala jistě
duchovně Lutherovo učení. -
00:23:54
Také k tomu přidala jistý
pragmatický tón. -
00:23:58
Ten pragmatický tón pramenil
z toho, že jednak byly -
00:24:02
zabrány majetky církvi, řádům,
pak byly zrušeny svátky. -
00:24:11
Lidé vlastně pracovali šest dní
v týdnu. -
00:24:17
Zatímco v katolické oblasti to
třeba byly jenom tři až čtyři dny. -
00:24:22
Byla také omezena moc biskupů
a arcibiskupů. -
00:24:26
Světská moc se stala suverénní.
To, že Luther byl takto chráněn -
00:24:31
světskou mocí,
umožnilo také bohatství saských -
00:24:35
kurfiřtů a dalších Lutherových
podporovatelů. -
00:24:51
-Martin Luther
se s Fridrichem Moudrým, -
00:24:53
který měl sídlo v Torgau,
nikdy nesetkal. -
00:24:56
Především díky němu hořeli
na hranici jen reformátorovy - 00:25:00 knihy a ne on sám.
-
00:25:05
-Ve své představě církevní
reorganizace se Luther soustřeďuje -
00:25:10
na místní církve,
na život ve farnostech, -
00:25:17
kterému má i další hierarchické
zázemí sloužit. -
00:25:25
Ne ho nějakým způsobem vysávat,
vykořisťovat. -
00:25:32
Proto se například majetek
zrušených klášterů vynakládá -
00:25:39
na zakládání škol, chudobinců
a podobně. -
00:25:46
Anglické církve na to kladly
velký důraz. -
00:25:51
Mimo jiné Luther žádal,
aby alespoň na základní úrovni - 00:25:56 se vzdělávání dostávalo i dívkám.
-
00:26:02
-Lutherovi bylo téměř 40,
když se roku 1522 opět vrátil - 00:26:06 do Wittenbergu.
-
00:26:11
-Mezitím Lutherovo kritické
vystoupení proti církvi -
00:26:15
vyvolalo vlnu podobných
kritiků. -
00:26:19
Došlo i k obrazoborectví,
že někteří lidé, -
00:26:24
kteří se nechali vést citovým
vzrušením, -
00:26:27
začali čistit kostely od obrazů
a soch. -
00:26:33
Luther se z Warbugu vrátil
do Wittenbergu a svou -
00:26:37
autoritou tyto věci uklidnil.
Mezitím vypukla selská válka. -
00:26:45
Luther nejprve kritizoval
šlechtice, -
00:26:50
kteří povstání sedláků způsobili
svým útiskem. -
00:26:56
Později, když se přesvědčil,
že sedláci loupí, drancují, vraždí, - 00:27:03 obrátil se proti nim.
-
00:27:07
-Stejně jako proti Thomasi
Müntzerovi, - 00:27:09 který byl ideologem selské války.
-
00:27:22
Revoluce ale provázela
i Lutherův soukromý život. -
00:27:26
-Pod vlivem Lutherových
myšlenek, -
00:27:30
že trápení těla a odříkání
není nutné ke spasení, -
00:27:36
se začaly rozpouštět kláštery
v tu dobu. -
00:27:40
Mniši a jeptišky odcházeli
z klášterů. -
00:27:44
Některé jeptišky přicházely
do Wittenbergu za Lutherem. -
00:27:50
Luther pro ně opatřoval
ženichy. -
00:27:54
Přišla také zchudlá šlechtická
dívka Katharina von Bora -
00:28:00
a Luther se pro ni snažil
najít vhodného ženicha. -
00:28:04
Katharina všechny odmítala.
Až se prý Luther rozčílil -
00:28:09
a ptal se jí jednou,
koho chce. -
00:28:14
Katharina řekla,
že Martina Luthera. -
00:28:18
Po nějaké době na to Luther
přistoupil. - 00:28:22 V roce 1525 se vzali.
- 00:28:26 ZPĚV
-
00:28:48
Žili zřejmě šťastně,
měli šest dětí. -
00:28:52
K tomu si přibrali ještě
čtyři sirotky. -
00:28:56
Žili v bývalém augustiniánském
klášteře ve Wittenbergu, -
00:29:01
protože mniši odešli,
a tak to Katharina spravovala -
00:29:06
jako rodinný dům a kolej
pro studenty. -
00:29:10
-Vztah mezi manželi Lutherovými
byl také zajímavě vyrovnaný. -
00:29:16
Nebyl to jednoduše vztah
patriarchální. -
00:29:22
Naopak Luther svou manželku
nazýval můj pán Káťa. -
00:29:28
Samozřejmě žertem.
Mělo to i vážný základ, -
00:29:32
protože ona byla hospodyní,
ona se starala o provoz domu, -
00:29:41
ona hlídala finance
a to on všechno velmi vděčně -
00:29:47
přijímal.
Nepřipadal si nadřazený pán -
00:29:51
tvorstva.
Úkol spravovat dům Lutherových -
00:29:56
nebyl lehký, protože to byl dům
velký a pohostinný. -
00:30:03
Bydleli v něm studenti.
Spousta hostů z ciziny. -
00:30:09
Speciální problém byl i v tom,
že Luther sám byl štědré povahy, -
00:30:18
když se na něj někdo obrátil,
tak rád dával. -
00:30:23
Pochopitelně bylo také
zapotřebí hlídat, - 00:30:26 jestli je vůbec z čeho.
-
00:30:29
-Myslím, že k tobě se také
donesla ta zpráva, -
00:30:33
že moje nejmilovanější dcera
Magdalena odešla do věčné -
00:30:36
říše Kristovy.
Třebaže já a moje žena -
00:30:39
bychom měli jen radostně vzdávat
dík za tak šťastný skon a konec, -
00:30:44
je moc přirozené lásky
přece jen tak velká, -
00:30:48
že toho bez vzlyků a vzdechů
srdce nejsme schopni. -
00:31:16
-Luther tu bohoslužbu rozezpíval,
protože hudba mu přinášela -
00:31:20
emoce a těm lidem,
kteří se jí zúčastnili. -
00:31:23
Pozitivní emoce.
Zatímco rozum, -
00:31:25
to je nedobrý společník
v kostele, -
00:31:28
takže říkal, že rozum
je kurva ďáblova. -
00:31:32
Noty přidávaly slovům duši.
On sbíral písničky, -
00:31:38
které se zpívaly i venku
po hospodách. -
00:31:41
Takže jeho slavný chorál,
Náš nejprvnější hrad je náš Bůh, -
00:31:46
tak to je převzatá písnička
z Holandska, nějaká milostná. -
00:31:50
Takže by vůbec v kostele
neměla co dělat. -
00:31:52
Lidi si to pamatovali,
dobře se jim to zpívalo, -
00:31:56
Luther psal tyto texty.
Spousta dalších skladatelů -
00:31:59
v tom pokračovalo, ale tím,
jak ty písničky měly blízko -
00:32:03
ke gregoriánskému chorálu,
jak to vlastně bylo -
00:32:07
jednohlasé uvažování,
tak bylo pak hrozně komplikované -
00:32:10
je harmonizovat.
To dělal Bach. -
00:32:13
Tam třeba ta jedna píseň
začíná. - 00:32:22 A ty první čtyři tóny...
-
00:32:25
To je celotónová stupnice.
Ta se ve velkém začala - 00:32:28 používat až ve 20. století.
-
00:32:32
Nebo tam je jeden chorál
z Janových pašijí. -
00:32:38
Začínáme jasně v C moll,
ale za chvilku ta melodie -
00:32:41
začne být labilní
a osciluje mezi S dur, C moll, -
00:32:45
S dur, C moll a končíme v krásně
jasné C dur. -
00:33:01
-Jedním z textů,
které zpracoval ve svých písních, -
00:33:05
byl i starší zpěv Husův,
slavná Jezu Kriste, ščedrý kněže. -
00:33:12
Hudba je jedním
z nejnádhernějších darů Božích. -
00:33:15
Noty oživují slova,
hudba zahání bolest duše. -
00:33:22
-Při Lutherově výbušnosti
a do určité míry bouřlivé, -
00:33:28
vznětlivé a cholerické povaze,
si můžeme představit, -
00:33:35
že takové to určité zklidnění,
ke kterému došlo -
00:33:38
v další fázi jeho života,
může být do určité míry -
00:33:43
přičítáno i změně jeho
osobního života. -
00:33:46
Například sexuální život,
který je legitimizován, -
00:33:50
který je přijat na pravdu Boží,
takže může vést k určité - 00:33:58 povahové stabilizaci.
-
00:34:00
-Dvakrát týdně se svou paní
oddávej se milování. -
00:34:04
104x v roční době neuškodí
jí ni tobě. - 00:34:09 ZPĚV
-
00:34:18
-Lutherovy myšlenky se šířily
po Německu a mnozí vladaři -
00:34:23
je přijímali pro svoje panství.
Jiní zase se drželi katolické víry. -
00:34:31
Takže docházelo k mnoha
sporům. -
00:34:37
Vyvrcholení bylo v roce 1529,
kdy katolická strana chtěla -
00:34:43
Luthera a jeho myšlenky
zavrhnout. -
00:34:46
Lutherovi stoupenci proti tomu
vyhlásili protest. -
00:34:54
Od té doby se jim říká
protestanti. -
00:34:57
Ovšem to latinské slovo protestor
znamená jednak protestuji, - 00:35:04 ale také vyznávám.
-
00:35:08
-Řešení náboženských sporů
už nešlo odkládat. -
00:35:11
V roce 1530 svolal Karel V.
sněm do Augsburgu -
00:35:15
a tady spolupracovník Luthera
Philipp Melanchthon předložil -
00:35:19
spolu s protestantskou šlechtou
zásadní dokument -
00:35:22
protestantských církví platný
dodnes. - 00:35:25 Augburské vyznání víry.
-
00:35:29
-Jeho hlavní myšlenkou
je samozřejmě Lutherův důraz, -
00:35:34
že spasení nezáleží na našich
činech a nemůžeme si je odpracovat, -
00:35:41
ale že je důsledkem Boží milosti,
které se můžeme přidržet vírou. -
00:35:48
Formuluje i Lutherovo pojetí
svátostí. -
00:35:53
V katolické církvi jich je sedm.
Luther zdůrazňuje dvě. - 00:35:58 Křest a Večeři Páně.
-
00:36:05
-Spory trvaly ještě 25 let
až do dalšího sněmu v Augsburgu. -
00:36:10
Zde byla dojednána
zásada, -
00:36:12
jednota víry nebude nadále
vyžadována na úrovni -
00:36:15
Svaté říše římské národa
německého, -
00:36:18
ale jen na úrovni nižších
územních celků. -
00:36:22
Tak mohly být některé katolické
a jiné zase evangelické. -
00:36:27
Jednota Svaté říše římské
se tak rozpadla. -
00:36:30
Vedle katolické církve
se vytvořily církve evangelické. -
00:36:46
-Při oslavách výročí reformace
je slavíme společně -
00:36:50
s katolickou, anglikánskou
a pravoslavnou církví. -
00:36:54
To je jedna věc.
Za druhé je neslavíme -
00:36:59
jako národní vzpomínku.
Všechna předchozí staletá výročí -
00:37:02
1917, 1817, 1717,
vždycky zdůrazňovala -
00:37:08
nacionální aspekt.
Tak tomu bohudík dnes není. -
00:37:11
Slavíme to s křesťany
z celého světa. -
00:37:25
-Jubileum se připravovalo
během takzvaného -
00:37:27
Lutherova či Reformačního
desetiletí, -
00:37:30
na kterém se podílely společně
stát i církev. -
00:37:34
Hodně se toho připravovalo
především v místech -
00:37:36
spojených s Lutherem.
Tedy tam, kde Luther -
00:37:39
a další reformátoři působili.
V Eisenachu, Wartburgu, -
00:37:45
Wittenbergu, Eislebenu
a v dalších lokalitách. -
00:37:51
Samozřejmě se ale zapojily
také jednotlivé spolkové země -
00:37:55
a zemské církve.
Na mnoha místech se zkoumaly - 00:37:58 a objevovaly stopy reformace.
-
00:38:15
-Mezitím ovšem Luther
zemřel. -
00:38:17
Bylo to roku 1546.
Jel do Eislebenu. -
00:38:22
Do města, kde se narodil.
Jel tam, aby smířil dva -
00:38:28
znesvářené knížecí bratry.
Byl přepracovaný, nemocný -
00:38:35
a zemřel pravděpodobně
na svůj třetí infarkt. -
00:38:41
Byl jsem v Eislebenu,
díval jsem se na tehdejší -
00:38:44
zápisy a myslím,
že to bylo takto. -
00:38:48
Nedlouho před smrtí
si ještě vyměňoval listy -
00:38:52
se svou ženou Katharinou.
Ta mu psala, -
00:38:56
aby byl na sebe opatrný.
On jí odpovídal, -
00:39:00
aby se nestarala,
že o něj se stará někdo jiný. -
00:39:05
Takže zemřel nejspíše
s vyrovnanou myslí - 00:39:10 a důvěře v Boha.
-
00:39:15
-Prý na Lutherově pohřbu
bylo proneseno kázání, -
00:39:18
v němž se praví:
Tu husu ještě upekli, -
00:39:23
ale tu labuť nikoliv,
ta bude zpívat navěky. -
00:39:27
Ještě krásněji.
Luther je jak labuť bílá -
00:39:31
a v té labuti tkví husy
nespálená síla. -
00:39:35
Pak se údajně saskému kurfiřtovi
zdál sen, -
00:39:39
v němž uviděl jistého mnicha
píšící husím brkem -
00:39:44
své teze na dveře
ve Wittenbergu a to brko -
00:39:48
prý sahalo až do Říma
a srazilo papežovi tiáru. -
00:39:54
-Lutherova reforma církve
se šířila dál. -
00:39:57
Dnes máme církve luterské
ve Skandinávii, Dánsku a Pobaltí, -
00:40:01
dále v Severní Americe,
Africe i Asii. -
00:40:05
Další proud reformace,
kterou zahájil Cvingli -
00:40:08
a rozvinul Kalvín,
ta zakořenila v hlavně zemích - 00:40:11 anglosaského světa.
-
00:40:18
-Ježíši Kriste, děkujeme,
že nás ctíš chlebem - 00:40:22 Boží dobroty.
-
00:40:24
-Češi už měli za Lutherova
života k němu přejný vztah - 00:40:29 a řadu kontaktů.
-
00:40:34
Tohle je kostel U Salvátora,
který sloužil německy mluvícím -
00:40:39
evangelíkům, luteránům
na pravém vltavském břehu. -
00:40:44
Pro levý břeh byl ve stejnou
dobu postaven kostel -
00:40:48
Nejsvětější trojice,
který byl později přestavěn -
00:40:53
a přesvěcen na Pannu Marii
Vítěznou a Pražské Jezulátko. -
00:41:00
-Vůbec nejvýznamnější spis,
který Luther Čechům věnoval, -
00:41:05
spočíval v radě,
aby se nebáli si zvolit -
00:41:11
svého biskupa.
Zvolit si představitele, -
00:41:14
protože toho se utrakvisté báli
a měli docela velké problémy -
00:41:21
s tím, že se vlastně museli
nechat světit de facto - 00:41:26 až u svých nepřátel.
-
00:41:30
-Když se čeští kališníci dávali
světit na kněze, -
00:41:33
bylo podmínkou,
aby se zřekli kalicha. -
00:41:36
Jenže pak přišli domů
a káli se. -
00:41:43
-Lutherská víra se v našem
prostředí šíří především -
00:41:46
v oblasti severozápadních Čech.
Přispěly k tomu dva faktory. -
00:41:51
Jednak rozvoj těžby
v Krušných horách, -
00:41:55
kde začali působit horníci
ze Saska, -
00:41:59
takže tam záhy proniká tedy
reformace. -
00:42:02
Také díky některým rodům
jako Šlikové, -
00:42:05
protože první luteráni byli
v oblasti Ostrova nad Ohří -
00:42:09
a Lokte.
Pak prostřednictvím pánů -
00:42:13
z Binau a pánů ze Saulhausen.
Tyto dva rody se usazují -
00:42:18
v oblasti Děčína, Ústí.
Dodnes tam máme celou řadu -
00:42:24
chrámů,
které i přes protireformaci - 00:42:28 prozrazují luterskou minulost.
-
00:42:34
-Přestože reformace
Martina Luthera ve své době -
00:42:37
vedla k rozdělení církve,
nakonec v katolické církvi -
00:42:41
vyvolala to,
o co tam šlo na prvním místě. -
00:42:44
O reformu.
Katolická církev se -
00:42:48
na Tridentském koncilu sama
reformovala nebo projevila -
00:42:53
velký potenciál tímto směrem.
Takže od druhé poloviny -
00:42:57
16. století pomalu, postupně,
byl to pozvolný proces, -
00:43:03
mizí všechny nešvary,
které se staly předmětem -
00:43:06
nebo důvodem vystoupení
Martina Luthera - 00:43:09 a dalších reformátorů.
-
00:43:18
-Já jsem v 60. letech pracoval
jako lékař -
00:43:21
ve Františkových Lázních,
protože jsem evangelík, -
00:43:26
tak jsem i všelijak vypomáhal
chebskému faráři. -
00:43:32
Jednou se stalo,
že bylo zapotřebí tady zajet -
00:43:37
na Ašsko a odsloužit bohoslužby,
protože místní farář -
00:43:41
byl nemocný.
Dostal jsem se do Podhradí. -
00:43:46
Tady byla malá skupina
německy mluvících evangelíků. -
00:43:51
To byli ti Němci,
kteří nebyli odsunuti -
00:43:54
a potom po válce je vzala
Českobratrská evangelická církev -
00:44:02
a konala pro ně bohoslužby
v německém jazyce. -
00:44:06
Tak jsem přišel do tohoto
krásného kostela -
00:44:10
a tady bylo takových pět
nebo sedm Němců. -
00:44:16
Já jsem se tady postavil
před oltář a zazpíval jsem - 00:44:21 luterskou liturgii.
- 00:44:25 ZPĚV
- 00:44:28 Oni odpověděli.
- 00:44:30 ZPĚV
- 00:44:34 Já na to.
- 00:44:35 ZPĚV
-
00:44:38
A už to jelo potom
prózou a bylo krásné. -
00:44:52
-Řekl bych, že to nejhezčí,
co dnes zažíváme, je, -
00:44:55
že konflikt mezi Římskokatolickou
církví a protestantskými -
00:44:59
církvemi, luterskou reformovanou,
je překonán. -
00:45:03
Existuje velmi pěkný text
o konfliktu ke společenství. -
00:45:07
Žijeme s Římskokatolickou
církví skutečně ve společenství. -
00:45:10
I když se odlišujeme.
Tak jako se od sebe liší lidé. -
00:45:14
Výsledkem těch 500 let je,
že co Luther na katolické církvi -
00:45:19
kritizoval, je překonáno.
Už to v té podobě neexistuje. -
00:45:22
Takže Luther by byl možná
dnes příznivcem papeže -
00:45:25
Františka a říkal by,
že to je dobrý papež. -
00:45:29
To je jistě nadsázka.
Určité neshody přetrvávají. -
00:45:32
Neshody existují stejně tak
uvnitř katolické církve -
00:45:35
i uvnitř evangelické církve.
Dnes lze tedy říci, -
00:45:40
že důvod reformace je překonán,
protože dnes žijeme -
00:45:43
ve společenství.
V jednom společenství -
00:45:46
a to je stejné tady ve východním
Německu i v Čechách, -
00:45:50
kde většina nemá k náboženství
žádný vztah. -
00:46:04
-Přestože je celá řada oblastí,
bude asi obtížné najít -
00:46:07
stejnou cestu.
Týká se to například otázky -
00:46:10
celibátu.
Zase na druhé straně, proč ne. -
00:46:15
Celibát byl v církvi zaveden
až v průběhu 12. století. -
00:46:19
Takže není zcela vyloučeno,
že za 100 let to bude úplně jinak, -
00:46:23
že bude celibát dobrovolný.
V zásadě se to nedá odhadnout, -
00:46:28
jakým směrem se ten
vývoj bude dál ubírat. -
00:46:32
S výjimkou toho,
že patrně ty tendence -
00:46:35
ke sjednocení, hledání společné
cesty budou neustále sílit. -
00:46:39
Ostatně pod tlakem
multikulturní společnosti -
00:46:43
se mi zdá tohle jako jediné
možné řešení. -
00:46:54
-Při setkávání přímo v jednotlivých
církevních společenství -
00:46:58
už není mnoho toho,
co by nás dělilo, - 00:47:00 ale rozdíly ještě existují.
-
00:47:04
Například v tom,
jak církve pojímají pastoraci, -
00:47:07
jak se chápe kněžství,
i v tom, -
00:47:09
jak se slaví Večeře Páně.
To jsou věci, - 00:47:12 které rozdělují.
-
00:47:19
Vím, že v katolické
ani v evangelické církvi -
00:47:22
není mnohdy jednoduché
zprostředkovat tradici víry - 00:47:25 dalším generacím.
-
00:47:28
Myslím, že se naskýtá otázka,
jak v konfrontaci s moderní -
00:47:32
společností nově přezkoumat
tradici, - 00:47:35 co do jejího dnešního obsahu.
-
00:47:44
-Reformace také zásadním
způsobem posílila -
00:47:48
otázku lidského svědomí
ve vztahu k náboženství, -
00:47:54
lidské odpovědnosti
důslednou aplikací Pavlova -
00:47:58
sdělení v listu
ze šesté kapitoly, -
00:48:02
že každý je zodpovědný
za své jednání bez ohledu - 00:48:05 na druhé.
-
00:48:15
-Dalo by se říct,
že na počátku skutečně stojí -
00:48:18
až osobní prožitek,
zcela individuální -
00:48:22
jednoho člověka,
ale nějakým způsobem se mu -
00:48:27
podařilo udeřit hřebíček
na hlavičku, -
00:48:31
vyslovit cosi,
co evidentně nějakým způsobem -
00:48:35
viselo ve vzduchu.
Co oslovilo zástupy. -
00:48:41
Nejen v Německu.
Nakonec se reformace stala -
00:48:45
evropskou záležitostí.
Takže na konci jeho života -
00:48:50
najednou jakoby nic už
nebylo na svém původním místě. -
00:48:55
Nějakým způsobem
se změnilo všechno. -
00:49:02
-Martin Luther formuloval
otázku vztahu mezi církevní -
00:49:07
a světskou mocí.
Snažil se stanovit jasné -
00:49:10
mantinely,
aby stát na jedné straně -
00:49:14
nezasahoval do církevních
poměrů a církev nehledala -
00:49:18
u státu útočiště,
pokud to nebylo vysloveně nutné. -
00:49:22
Tady vlastně leží zásady
moderního přístupu k církvi. -
00:49:28
Stát nemá zasahovat
do náboženských záležitostí. - 00:49:34 BITÍ ZVONŮ
-
00:49:45
-Kdo je takovým dnešním
Lutherem? -
00:49:47
Na to je těžká odpověď,
protože Luther je v historii -
00:49:50
jedinečnou osobností.
Řekl bych, -
00:49:52
že by to byla nějaká žena,
která by měla odvahu -
00:49:55
říkat pravdu bez ohledu
na možné důsledky. -
00:49:58
Spíš žena než muž.
Muži spíš mlčí, - 00:50:00 ženy jsou odvážnější.
-
00:50:13
-Na Luthera můžeme nahlížet
jako na historickou postavu, -
00:50:16
která si odehrála
svou významnou roli, -
00:50:20
notabene 100 let po Husovi,
před mnoha sty lety -
00:50:25
a jejíž kapitola je uzavřena.
Můžeme na něj také nahlížet -
00:50:30
jako na někoho,
kdo symbolizuje, -
00:50:33
kdo představuje obecné principy,
které se v dějinách -
00:50:37
neustále opakují
a opakují se i dnes. -
00:50:40
My si za Luthera a jeho boj
s církevním řádem -
00:50:45
můžeme dosadit jakéhokoliv
současného disidenta -
00:50:51
vůči jakémukoliv autoritativnímu
mocnému řádu. -
00:50:56
Uvidíme, že ty principy,
na kterých je boj vybudován, -
00:51:00
jsou velmi podobné,
že jsou to variace na stejná - 00:51:03 témata.
-
00:51:13
-Člověk, který není ochoten
pro něco zemřít, -
00:51:16
není hoden toho,
aby žil. -
00:51:20
Skryté titulky: Eliška Blažková
Česká televize, 2017