Slyšte, Slované - Zrození Velkomoravské říše
- 00:00:33 Slyšte, Slované!
-
00:00:37
Jak proroci už dříve předpověděli,
Kristus přichází shromáždit národy, - 00:00:42 neboť je světlem tohoto světa,
-
00:00:44
pravil Konstantin Filosof
ve svém předzpěvu -
00:00:48
svatého evangelia
sepsaném pro Moravany. -
00:01:02
-Křesťanská víra
přišla na Moravu "shora?. -
00:01:05
Z vůle knížat a velmožů,
společenských elit. - 00:01:10 To oni a misionáři zapřičinili,
-
00:01:12
že nastal soumrak starých
slovanských bohů a démonů. -
00:01:21
-Vplížil se pohanství had
v otcův prastarý hrad, -
00:01:24
zkažen byl celý svět
a zhouba nastala... - 00:01:28 Avšak ...!
-
00:01:30
Přijde zářící vykupitel
od Krále - tvůrce nebes... - 00:01:34 Bohem i člověkem bude!?
-
00:01:37
Praví se v jedné z legend
o počátcích nové víry. -
00:01:43
Jak dlouhá byla cesta
od pohanství ke křesťanství - 00:01:46 v našich končinách?
- 00:01:48 A kde začala?
-
00:01:51
-Jsme v krásné malebné krajině
středního Pomoraví. -
00:01:56
Jsme v krajině,
kde kdysi žily germánské kmeny. -
00:02:02
Ale v 6. století sem,
od Východu do Pomoraví - 00:02:05 přišli první Slované.
-
00:02:08
Slované, kteří uctívali
celou řadu slovanských bohů, - 00:02:12 bůžků a démonů.
-
00:02:15
Ale v průběhu
svého dalšího vývoje -
00:02:17
přestoupili k Bohu jedinému,
k Bohu Vykupiteli. - 00:02:21 k Bohu křesťanskému.
-
00:02:24
A také zde vznikne
vpravdě významný státní útvar. - 00:02:29 Velká Morava.
- 00:02:31 Nevznikne náhle.
-
00:02:33
Bude se rodit po 3 staletí
a vytvoří jej lidé, -
00:02:37
kteří se v těchto místech
rozhodli usadit. -
00:02:41
Již nejen procházet,
ale naopak. -
00:02:44
S tímto krajem spojit své osudy,
prostě zde zůstat žít, - 00:02:48 protože se jim tu líbilo.
- 00:02:52 Zatím zde ale zuří boj!
-
00:02:56
Slované tu válčí
s avarskými kočovníky. -
00:03:00
A ze západu sem zasahuje
také moc Franků. -
00:03:05
Právě od nich přichází vyslanec
jménem Sámo, který založí -
00:03:09
vojenské obranné sdružení
slovanských kmenů proti Avarům. - 00:03:13 Zvítězí a stane se panovníkem.
-
00:03:21
V 9. století se pak zrodí
Velkomoravská říše, -
00:03:24
která bude 1. ranou formou státu
západních Slovanů u nás. - 00:03:29 A Slované?
- 00:03:30 Nejenže kdysi poráželi Avary,
-
00:03:32
ale postaví se v budoucnu
i proti Frankům. - 00:03:42 Tajemství dávných říší
-
00:03:44
odkrývají moravští archeologové
už desítky let. -
00:03:49
Co uměli naši předkové
a v co věřili? -
00:03:59
-Pro nás archeology
je krajina středního Pomoraví - 00:04:02 polem ještě ne zcela pooraným.
- 00:04:08 Pro mě zvlášť,
-
00:04:09
já jsem s poznáváním Velké Moravy
spojil celý svůj životní úděl, - 00:04:14 svůj profesní život.
-
00:04:16
Narodil jsem se
v Uherském Hradišti. -
00:04:19
Jako malý chlapec jsem sbíral
střepy na okolních polích, -
00:04:23
nosil je domů,
poznával, zjišťoval, - 00:04:25 že jsou to střepy,
-
00:04:27
které zde zachovali
naši dávní slovanští předci. - 00:04:30 Posléze jsem se stal brigádníkem
-
00:04:33
na Archeologickém výzkumu
Viléma Hrubého, -
00:04:36
významného archeologa,
který řídil výzkumy ve Starém Městě. - 00:04:40 A jako blesk přišla jeho nabídka,
-
00:04:43
zda bych jednou nechtěl
v jeho práci pokračovat. - 00:04:47 Kdo to vlastně byli, oni Slované?
- 00:04:49 Jakou měli tvář?
- 00:04:52 To je otázka.
- 00:04:53 A Moravané?
- 00:04:54 Kde se vzalo toto pojmenování?
-
00:05:01
-"Po mnohých časech se pak
Slované usadili u Dunaje, - 00:05:05 kde je nyní země uherská...?
-
00:05:07
Zaznamenává letopisec Nestor
a dodává, že se rozešli po kraji. -
00:05:12
A ti, co se usadili na řece Moravě,
se nazvali Moravané. - 00:05:20 -Nově přišlí Slované byli pohani.
-
00:05:23
O jejich věrských představách
toho nevíme mnoho, -
00:05:26
protože jak archeologické,
tak písemné prameny té doby - 00:05:30 jsou skoupé nebo úplně mlčí.
-
00:05:36
Leč nacházíme
několik styčných bodů -
00:05:39
v jejich náboženství
a ve věrských představách -
00:05:42
starých Keltů, Germánů,
a třeba i Římanů. -
00:05:47
Hlavním bohem,
stvořitelem všehomíru, - 00:05:50 byl Svarog.
-
00:05:52
Ten vykul
nebeský sluneční kotouč. - 00:05:56 Byl to on, kdo dal světu řád.
-
00:05:59
Jeho syn, už nižší bůh,
se jmenoval Svarošic. -
00:06:02
On představuje
personifikaci slunečního kotouče - 00:06:05 a jeho symbolem byl oheň.
-
00:06:10
Cestovatel Íbn Rus dokonce říká,
že Slované byli uctívači ohně. -
00:06:14
Leč na čele
pohanského božského světomíra -
00:06:18
byl jiný bůh,
a sice nám známější Perun, -
00:06:22
prohánějící se
po obloze na svém voze, -
00:06:28
v ruce třímající ohnivou sekeru,
z které vycházely hromy a blesky. -
00:06:35
Byl to tedy pán a dárce deště,
a zároveň hromotvůrce, -
00:06:38
takže bývá personifikován
a spojován s bohem válečným. -
00:06:44
Kromě něho byl u Slovanů
další významný bůh. -
00:06:49
Někdy se mu říká Weles,
jindy Wolos. -
00:06:52
Byl to ochránce
a rozmnožovatel stád dobytka. - 00:06:56 Byl to ochránce majetku.
- 00:06:58 Ale také údajně ochránce čarodějů.
-
00:07:02
Kromě těchto velkých bohů
měli Slované bohy nižšího řádu. - 00:07:06 Třetího, možná čtvrtého.
- 00:07:08 Nám asi dobře známý Radegast.
-
00:07:10
Kromě toho Slované uctívali
celou řadu malých bůžků, - 00:07:14 božstev rodinného charakteru.
-
00:07:17
Klaněli se studánkám,
věřili, že kolem nich tancují víly. -
00:07:22
Že tam jsou vodníci,
které známe z pohádek apod. -
00:07:26
A se všemi museli
naši předci žít na jednom světě. - 00:07:30 Ať už byli zlí nebo hodní.
- 00:07:33 Museli s nimi vycházet.
-
00:07:35
-Archeologické nálezy
připomínají -
00:07:37
jejich kultovní místa
na řadě velkomoravských hradišť. -
00:07:41
Zahloubené kruhové objekty
s palisádovou ohradou - 00:07:45 a centrem, kde stál pohanský idol.
- 00:07:48 Snad sám Perun.
-
00:08:05
Tady oslavovali slunovrat
a vzdávali hold svým bohům. - 00:08:14 Někde se našel hrob posvátného koně.
-
00:08:18
-Kůň, bělouš,
byl nejvýznamnějším orákulem - 00:08:21 pro všechny významné věštby.
-
00:08:24
Před koněm se rozložila kopí
a bylo zásadní, -
00:08:28
kterou nohou
kůň tato kopí překračoval. - 00:08:31 Pakliže pravou,
-
00:08:33
bylo to dobré rozhodnutí
a Slované vyráželi do války. - 00:08:37 Pakliže nakročil levou,
-
00:08:38
upouštěli
od významných rozhodnutí. -
00:08:49
V pohanském období
Slované své mrtvé spalovali. -
00:08:53
O něco později,
od konce 8. století, -
00:08:56
nastala změna a do země
začali ukládat nespálená těla. -
00:09:01
A nám se tak
v archeologických pramenech - 00:09:04 občas objeví hroby,
-
00:09:06
respektive kosterné pozůstatky
v atypických polohách. -
00:09:10
Např. v silně skrčené poloze
jako by dotyčného chtěli pohřbít -
00:09:15
svázaného do kozelce
nebo s oddělenými lebkami, -
00:09:19
případně dlaněmi, případně lebkou
zcela rozbitou kameny. -
00:09:28
Těmto úkonům říkáme,
že jsou protivampyrické. -
00:09:33
Byli to jedinci
za svého života nějak zvláštní. -
00:09:39
Byl psychicky nemocný,
padoucnicí, -
00:09:42
mohl být fyzicky nemocný,
mohl mít pokřivenou páteř. - 00:09:46 Každopádně zde spatřujeme snahu
-
00:09:48
zabránit obživnutí
takto zemřelého -
00:09:50
a takto pohřbeného člověka,
aby nemohl dále škodit. - 00:10:00 -Co je to Velká Morava?
-
00:10:02
Byl to politický útvar,
ať už jej budeme nazývat jakkoli, -
00:10:06
raný nebo náčelnický stát,
nicméně byl to politický útvar, -
00:10:11
který se objevuje
v 1. třetině 9. století. -
00:10:19
Velká Morava je obecně
fenoménem moravské archeologie, -
00:10:23
ale byla
i fenoménem československé. -
00:10:25
A samozřejmě
i slovenské archeologie. -
00:10:28
Je to něco, na co můžeme být pyšní,
na co můžeme být hrdí. -
00:10:33
Protože to, co se podařilo
našim předkům vybudovat, -
00:10:36
je něco úžasného a nemá to
ve středoevropském prostoru - 00:10:41 patřičných paralel.
-
00:10:47
-Poprvé se jméno Moravané
objevuje roku 822, - 00:10:51 v Letopisech království Franků,
-
00:10:53
kdy se jejich vyslanci
dostavili na říšský sněm. -
00:10:57
A nacházíme i zmínku
o jejich počínajícím - 00:11:00 "pokřesťanštění?.
-
00:11:01
Přicházejí mezi ně
západní misionáři, - 00:11:04 a posléze prý sám biskup z Pasova
- 00:11:06 "pokřtil všechny Moravany.?
- 00:11:11 -Ta zpráva je bezesporu nadsazená.
-
00:11:14
Nebylo najednou možné
pokřtít všechny Slovany. -
00:11:18
Ale křest bezesporu
přijala jejich elita. -
00:11:21
Z té zprávy možná vyplývá,
že skončila prvotní, -
00:11:25
chaotická fáze šíření křesťanství
mezi Moravany -
00:11:28
a že nastává fáze nová,
již organizovaná. -
00:11:32
Fáze, v níž připadne hlavní role
arcipresbyteru Pasova. -
00:11:40
-Na počátku 9. století
se nad Dunajem zrodila 2 knížectví. - 00:11:45 Jednomu vládne křesťan kníže Mojmír
-
00:11:47
a druhému asi ještě nepokřtěný
velmož Pribina, - 00:11:51 který však o trůn přijde.
-
00:11:59
-My jsme zpraveni
o 1. velkomoravském knížeti, -
00:12:02
Mojmírovi a jeho konfrontaci
s nitranským Pribinou. -
00:12:06
Pribina
je poměrně zvláštní postava. -
00:12:08
On zřejmě nepatřil
do panovnického rodu, - 00:12:11 nebyl z Mojmírovců,
-
00:12:13
ale měl to být jeden z velmožů,
kteří podléhali Mojmírovi. - 00:12:21 A proč se tak domníváme?
-
00:12:23
Je to z toho, že když byl
na počátku 30. let vyhnán, - 00:12:27 uchýlil se do Panonie.
-
00:12:30
Tam dostal léno,
z něhož se pak stalo léno dědičné. -
00:12:34
Ale v conversiu
o pokřtění Bavorů a Korutanců -
00:12:38
je jmenován
jako "jakýsi Pribina?. - 00:12:41 Čili kdyby byl z knížecího rodu,
-
00:12:44
bylo by to tam
jistě nějak zdůrazněno. - 00:12:48 -Zdá se tedy,
-
00:12:49
že někdejší nitranský kníže Pribina
zde byl dobře přijat. -
00:12:54
Možná z politických důvodů,
ale byl zde také pokřtěn. -
00:12:58
Později se stane
dokonce knížetem a vévodou. - 00:13:03 Člověkem silně ve službách Franků.
-
00:13:08
V té době zatím žijí Mojmírovi
Moravané v klidu a míru. - 00:13:13 Bylo to dáno tím, že byli pokřtěni,
-
00:13:15
tudíž vytáhnout vojensky proti nim
z pohledu šíření křesťanství nešlo. -
00:13:21
Ostatně jejich nejbližší soused,
francká říše, -
00:13:24
se ve 40. letech 9. století
nacházel ve velkém chaosu. -
00:13:30
Synové
relativně slabého panovníka -
00:13:32
Ludvíka Pobožného
se domáhali svých práv. -
00:13:36
A tak nakonec došlo
k rozdělení rozsáhlé francké říše -
00:13:40
na 3, později na 2 části,
západní a východní. -
00:13:47
A byl to právě
panovník východofrancké říše, - 00:13:50 Ludvík II. Němec,
-
00:13:51
který velice brzy začal řešit
poměry ve východním pohraničí. -
00:14:00
-V letopisech Fuldských
se roku 846 píše: -
00:14:04
"Ludvík Němec vytáhl
proti moravským Slovanům, - 00:14:07 kteří vyvolali vnitřní rozbroje.
-
00:14:09
Zde uspořádal a urovnal
vše podle svého uvážení. -
00:14:13
Poté se vrátil přes Čechy
s velkou ztrátou svého vojska.? -
00:14:18
A Mojmír ? sjednotitel Moravanů
a zakladatel panovnické dynastie - 00:14:22 náhle mizí z historie.
- 00:14:24 O jeho dalším osudu letopisy mlčí.
-
00:14:31
-O vládě knížete Mojmíra I.
toho příliš mnoho nevíme. - 00:14:35 Až roku 836 se dozvídáme,
-
00:14:37
že východofrancký král
Ludvík Němec -
00:14:40
rozhodl se Moravanům dosadit
na knížecí trůn Rostislava. -
00:14:46
Věřil, že tam vznikne
jakýsi satelitní útvar, - 00:14:50 poplatný franckému panovníkovi,
-
00:14:52
který tím v této oblasti
nastolí svou vládu. -
00:14:58
-Ale opusťme nyní evropskou scénu
a podívejme se do sídla -
00:15:02
nového moravského panovníka,
do legendárního Veligradu. -
00:15:07
Odehrály se zde
nejen velké události, - 00:15:10 ale i drobné příběhy.
- 00:15:14 -R. 852 se z akt mohučské synody
-
00:15:17
významných církevních
hodnostářů dovídáme, - 00:15:21 kterak Albgis, významný Frank,
-
00:15:23
svedl a unesl ženu
jinému významnému Frankovi -
00:15:27
a odešel s ní
k národu Moravanů - 00:15:32 křesťanství dosud velmi drsného.
-
00:15:36
Těžko si dovedeme představit,
že by tento významný Frank -
00:15:40
hledal oporu a ochranu
na dvoře panovníka, -
00:15:43
který by mu ji
nedovedl poskytnout. -
00:15:47
-A kde vlastně mohl být
onen knížecí Veligrad? -
00:15:51
V centru Staré Město
? Uherské Hradiště? - 00:15:55 V Pohansku u Břeclavi?
- 00:15:57 Anebo v Mikulčicích?
- 00:16:03 -Člověk by si myslel,
-
00:16:04
že v tomto prostoru
baziliky, paláce, - 00:16:07 bylo hlavní centrum Velké Moravy.
-
00:16:10
Ale to je všechno
bez písemných pramenů. -
00:16:13
Navíc situace
byla tak proměnlivá, -
00:16:16
že se i centra mohla měnit,
že se mohla přesouvat, - 00:16:20 anebo možná existoval
-
00:16:22
podobný model
jako v karolinské říši, -
00:16:25
kde vládce vládl ze sedla
a kdy objížděl své falce. -
00:16:32
Možná podobným způsobem
objížděl velkomoravský kníže centra, - 00:16:37 protože jich nebylo tolik,
-
00:16:39
ale nejsme jednoznačně schopni říct:
tady byl knížecí dvorec Rostislava -
00:16:44
a ve Starém Městě
byl knížecí dvůr Svatopluka. -
00:16:48
Ale nic to neubírá
lokálnímu významu tohoto místa, - 00:16:51 které je naprosto jedinečné.
-
00:16:55
Nejvýznamnější sakrální objekt
je právě tahle bazilika, - 00:16:59 na které stojíme.
-
00:17:00
Na ni navazující
profánní reprezentativní objekt - 00:17:04 je právě knížecí palác.
-
00:17:08
To, že se kostel
nachází tak blízko paláce, -
00:17:11
značí jasně i významem, že byl
úzce spojený se světskou mocí. - 00:17:17 Celá aglomerace pokračovala
-
00:17:19
v 9. století
i na slovenské straně řeky Moravy, -
00:17:22
a v katastru Kopčan,
slovenské obce, -
00:17:25
zde stojí
známá kaple sv. Margity -
00:17:28
a patrně
jediný stojící kostel z 9. století -
00:17:32
a kolem poměrně rozsáhlé území,
osídlené, které bylo součástí -
00:17:37
společné sídelní aglomerace
Mikulčice-Kopčany. -
00:17:46
-Nacházíme se
na Pohansku u Břeclavi, -
00:17:49
3. z nejvýznamnějších
velkomoravských center. -
00:17:52
Pohansko bylo v raném středověku
osídleno již od 6. století, -
00:17:57
kdy sem přichází
nejstarší Slované, -
00:18:00
zakládají zde
otevřenou zemědělskou osadu -
00:18:03
a pochovávali zde
dokonce své mrtvé - 00:18:05 v žárových hrobech,
-
00:18:07
protože nejstarší Slovani
byli pohani, nikoli křesťané. -
00:18:11
V 9. století zde však vzniká
rozsáhlá velkomoravská aglomerace, -
00:18:15
která se vyznačuje
mohutným opevněním, -
00:18:18
což ji do jisté míry odlišuje od
Mikulčic a Starého Města, - 00:18:23 protože val, který má skoro 2 km,
-
00:18:25
zde kompletně opevňuje
plochu 28 hektarů. - 00:18:32 Takže předpokládáme,
-
00:18:34
že Pohansko nechal vybudovat
sám velkomoravský panovník -
00:18:38
jako projev
své vlastní emancipace - 00:18:40 na zbytku národa.
-
00:18:42
Centrum moci politické,
vojenské i ekonomické. -
00:18:46
Na této ploše
byla řada sídlištních poloh. -
00:18:50
Z nejvýznamnějších
bychom mohli jmenovat -
00:18:53
velmožský dvorec,
o kterém předpokládáme, -
00:18:56
že to bylo jedno ze sídel
velkomoravského panovníka. -
00:19:03
-O rozsáhlé mocenské
sídelní aglomeraci v místech -
00:19:06
dnešních měst
Uherské Hradiště a Staré Město - 00:19:10 jsme si už cosi pověděli.
- 00:19:16 Tato aglomerace, Veligrad,
-
00:19:18
vznikla
na strategicky výhodném místě. -
00:19:21
V místě soutoku 2 řek,
Moravy a Olšavy. -
00:19:27
V místě,
kde se také křížily stezky, - 00:19:30 z nichž jedna, Jantarová stezka,
-
00:19:33
tehdy spojovala
evropský sever s jihem. -
00:19:38
Byla to aglomerace,
díky níž si dovedeme představit, -
00:19:42
že ji někdy mohl obývat
i kníže Rostislav -
00:19:45
a možná ještě častěji
i samotný Svatopluk. -
00:19:54
-Rostislavova moc sílí
a v roce 855 začal válčit s Franky. -
00:20:00
"Král Ludvík Němec,
když vedl málo úspěšně vojsko -
00:20:03
na moravské Slovany,
vrátil se bez vítězství. - 00:20:08 Rostislav ho pronásledoval
-
00:20:10
a zpustošil mnoho míst
pohraničních obyvatel.? - 00:20:13 Praví se v letopisech Fuldských.
-
00:20:22
-Vidíme, že loajalita
starých Moravanů -
00:20:25
a jejich vládnoucího knížete
vůči západnímu protektorovi - 00:20:29 neměla vůbec dlouhé trvání.
-
00:20:31
Východofrancký král
Ludvík II. Němec -
00:20:34
totiž po svém
neúspěšném válečném tažení -
00:20:37
předal vládu
nad východními teritorii své říše - 00:20:40 synovi Karlomanovi,
-
00:20:42
aby tento vyvíjel
tlak vůči moravským nepřátelům. -
00:20:49
-Karloman se však s nimi
nečekaně spojuje proti svému otci. - 00:20:53 Tehdy umírá velmož Pribina
-
00:20:55
a Rostislav získává čas
pro rozvoj své země. - 00:21:03 -Rostislav Moravu ubránil.
-
00:21:05
Po celou dobu jeho vlády
však neustále probíhal - 00:21:09 boj o moc, a také boj o víru.
-
00:21:12
Křesťanství se na Moravě
šířilo shora, prostřednictvím elit - 00:21:17 a skrze panovníka.
-
00:21:21
Avšak před Rostislavem
tu byl jeden problém. -
00:21:25
On a jeho země
se vymanili z vlivu Franků, -
00:21:28
avšak ve sféře církevní
bylo na Moravě stále -
00:21:32
rozhodující slovo
pasovského archipresbytera. -
00:21:38
-Latinský klérus
stál vždy na straně Franků -
00:21:41
a Rostislav vyhnal kněze,
kteří mu neslíbili věrnost. -
00:21:45
Věděl však, že bez kněžské správy,
bez biskupa, bude jeho země slabá. -
00:21:53
-Proto se obrátil
nejprve na římského papeže, - 00:21:57 aby ho požádal o vyslání biskupa.
-
00:21:59
Z logických důvodů
římský papež odmítl. -
00:22:02
Až příliš byl svázán
s franckým panovníkem. -
00:22:05
A proto se Rostislav
rozhodl obrátit na Byzanc. -
00:22:12
-"Vypravil posly k císaři
Michaelovi: - 00:22:15 "... nemáme učitele,
-
00:22:16
který by nám vyložil
pravou křesťanskou víru. -
00:22:20
Tak nám, vladaři,
takového biskupa a učitele pošli.? - 00:22:29 -Byzanc vyhověla.
-
00:22:30
A tak v 2. polovině roku 863
vyrazila na cestu, - 00:22:35 z Konstantinopole,
-
00:22:37
misie vedená
učeným Konstantinem Filosofem - 00:22:40 a jeho bratrem Metodějem.
-
00:22:43
Čekala je dlouhá cesta
po Jaderském moři, - 00:22:46 a potom po Jantarové stezce,
-
00:22:49
po níž kolem Děvína
konečně dorazili na Moravu. -
00:22:56
Předpokládáme,
že mohli přijít právě sem. - 00:22:59 Na hradisko Valy u Mikulčic.
-
00:23:01
V té době tu totiž
existoval knížecí dvorec, -
00:23:05
ale hlavně tu stála
opuštěná bazilika, - 00:23:08 vystavěná před více než 50 lety
-
00:23:11
archipresbyterem
pasovského biskupa. -
00:23:15
Toho archipresbytera,
kterého vyhnal Rostislav, -
00:23:19
neboť až příliš okatě
stranil Ludvíku II. Němcovi, - 00:23:23 franckému panovníkovi.
-
00:23:27
Je dost možné, že Rostislav
byl tímto složením misie zklamán, - 00:23:31 protože čekal biskupa, učitele,
-
00:23:34
který by se postavil
do čela moravské církve. -
00:23:40
A je dost možné, že toto zklamání
vycítili oba bratři. -
00:23:45
Proto se s vervou
vrhli do misijní činnosti. - 00:23:50 A měli k tomu dobré podmínky,
-
00:23:52
protože Rostislav
je všemožně podporoval. -
00:23:55
Co víc si v dané chvíli
mohli staří Moravané přát? -
00:24:02
-Bratři přinesli zemi
staroslověnskou liturgii, -
00:24:05
novou hlaholskou abecedu,
a také první právní zákoník. -
00:24:11
Ale pak je Rostislav
nečekaně Franky zajat. - 00:24:18 Poddal se.
-
00:24:21
A vyhnaní latinští kněží se zas
navracejí k mikulčické bazilice. -
00:24:28
-V té době tu ještě dlejí
Konstantin Filozof a Metoděj. -
00:24:32
A zřejmě si
velice brzy uvědomují, - 00:24:35 že jsou tu tak nějak navíc.
-
00:24:37
A proto s vědomím
vládnoucího knížete Rostislava - 00:24:41 zřejmě opouštějí Mikulčice,
-
00:24:43
dávají se na sever
podél toku řeky Moravy - 00:24:46 do 40 km vzdáleného Veligradu.
-
00:24:49
Zde, na Sadské výšině,
stál kostel byzantského typu - 00:24:53 s půdorysem vepsaného kříže,
-
00:24:55
který dávno před jejich příchodem
vystavěli misionáři, -
00:25:00
pocházející
z přijadranské Aquileje. -
00:25:05
Od této chvíle působí na Moravě
2 samostatná křesťanská centra, - 00:25:10 která se asi neměla příliš v lásce.
-
00:25:15
A sice bavorsko-latinské
s centrem zde v Mikulčicích -
00:25:20
a centrum
byzantsko-staroslověnské - 00:25:25 v místech dnešních Sadů.
-
00:25:30
Za dalšími osudy Velké Moravy
a jejích obyvatel -
00:25:34
v době vlády
knížete a krále Svatopluka - 00:25:37 se vypravíme příště.
-
00:25:41
Skryté titulky: Hana Svanovská,
Česká televize 2016 - 00:26:04 .