iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
30. 10. 2016
14:10 na ČT2

1 2 3 4 5

16 hlasů
27441
zhlédnutí

Slyšte, Slované

Jak dlouhá byla cesta od pohanství ke křesťanství v našich končinách a kde začala?

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Slyšte, Slované - Zrození Velkomoravské říše

  • 00:00:33 Slyšte, Slované!
  • 00:00:37 Jak proroci už dříve předpověděli,
    Kristus přichází shromáždit národy,
  • 00:00:42 neboť je světlem tohoto světa,
  • 00:00:44 pravil Konstantin Filosof
    ve svém předzpěvu
  • 00:00:48 svatého evangelia
    sepsaném pro Moravany.
  • 00:01:02 -Křesťanská víra
    přišla na Moravu "shora?.
  • 00:01:05 Z vůle knížat a velmožů,
    společenských elit.
  • 00:01:10 To oni a misionáři zapřičinili,
  • 00:01:12 že nastal soumrak starých
    slovanských bohů a démonů.
  • 00:01:21 -Vplížil se pohanství had
    v otcův prastarý hrad,
  • 00:01:24 zkažen byl celý svět
    a zhouba nastala...
  • 00:01:28 Avšak ...!
  • 00:01:30 Přijde zářící vykupitel
    od Krále - tvůrce nebes...
  • 00:01:34 Bohem i člověkem bude!?
  • 00:01:37 Praví se v jedné z legend
    o počátcích nové víry.
  • 00:01:43 Jak dlouhá byla cesta
    od pohanství ke křesťanství
  • 00:01:46 v našich končinách?
  • 00:01:48 A kde začala?
  • 00:01:51 -Jsme v krásné malebné krajině
    středního Pomoraví.
  • 00:01:56 Jsme v krajině,
    kde kdysi žily germánské kmeny.
  • 00:02:02 Ale v 6. století sem,
    od Východu do Pomoraví
  • 00:02:05 přišli první Slované.
  • 00:02:08 Slované, kteří uctívali
    celou řadu slovanských bohů,
  • 00:02:12 bůžků a démonů.
  • 00:02:15 Ale v průběhu
    svého dalšího vývoje
  • 00:02:17 přestoupili k Bohu jedinému,
    k Bohu Vykupiteli.
  • 00:02:21 k Bohu křesťanskému.
  • 00:02:24 A také zde vznikne
    vpravdě významný státní útvar.
  • 00:02:29 Velká Morava.
  • 00:02:31 Nevznikne náhle.
  • 00:02:33 Bude se rodit po 3 staletí
    a vytvoří jej lidé,
  • 00:02:37 kteří se v těchto místech
    rozhodli usadit.
  • 00:02:41 Již nejen procházet,
    ale naopak.
  • 00:02:44 S tímto krajem spojit své osudy,
    prostě zde zůstat žít,
  • 00:02:48 protože se jim tu líbilo.
  • 00:02:52 Zatím zde ale zuří boj!
  • 00:02:56 Slované tu válčí
    s avarskými kočovníky.
  • 00:03:00 A ze západu sem zasahuje
    také moc Franků.
  • 00:03:05 Právě od nich přichází vyslanec
    jménem Sámo, který založí
  • 00:03:09 vojenské obranné sdružení
    slovanských kmenů proti Avarům.
  • 00:03:13 Zvítězí a stane se panovníkem.
  • 00:03:21 V 9. století se pak zrodí
    Velkomoravská říše,
  • 00:03:24 která bude 1. ranou formou státu
    západních Slovanů u nás.
  • 00:03:29 A Slované?
  • 00:03:30 Nejenže kdysi poráželi Avary,
  • 00:03:32 ale postaví se v budoucnu
    i proti Frankům.
  • 00:03:42 Tajemství dávných říší
  • 00:03:44 odkrývají moravští archeologové
    už desítky let.
  • 00:03:49 Co uměli naši předkové
    a v co věřili?
  • 00:03:59 -Pro nás archeology
    je krajina středního Pomoraví
  • 00:04:02 polem ještě ne zcela pooraným.
  • 00:04:08 Pro mě zvlášť,
  • 00:04:09 já jsem s poznáváním Velké Moravy
    spojil celý svůj životní úděl,
  • 00:04:14 svůj profesní život.
  • 00:04:16 Narodil jsem se
    v Uherském Hradišti.
  • 00:04:19 Jako malý chlapec jsem sbíral
    střepy na okolních polích,
  • 00:04:23 nosil je domů,
    poznával, zjišťoval,
  • 00:04:25 že jsou to střepy,
  • 00:04:27 které zde zachovali
    naši dávní slovanští předci.
  • 00:04:30 Posléze jsem se stal brigádníkem
  • 00:04:33 na Archeologickém výzkumu
    Viléma Hrubého,
  • 00:04:36 významného archeologa,
    který řídil výzkumy ve Starém Městě.
  • 00:04:40 A jako blesk přišla jeho nabídka,
  • 00:04:43 zda bych jednou nechtěl
    v jeho práci pokračovat.
  • 00:04:47 Kdo to vlastně byli, oni Slované?
  • 00:04:49 Jakou měli tvář?
  • 00:04:52 To je otázka.
  • 00:04:53 A Moravané?
  • 00:04:54 Kde se vzalo toto pojmenování?
  • 00:05:01 -"Po mnohých časech se pak
    Slované usadili u Dunaje,
  • 00:05:05 kde je nyní země uherská...?
  • 00:05:07 Zaznamenává letopisec Nestor
    a dodává, že se rozešli po kraji.
  • 00:05:12 A ti, co se usadili na řece Moravě,
    se nazvali Moravané.
  • 00:05:20 -Nově přišlí Slované byli pohani.
  • 00:05:23 O jejich věrských představách
    toho nevíme mnoho,
  • 00:05:26 protože jak archeologické,
    tak písemné prameny té doby
  • 00:05:30 jsou skoupé nebo úplně mlčí.
  • 00:05:36 Leč nacházíme
    několik styčných bodů
  • 00:05:39 v jejich náboženství
    a ve věrských představách
  • 00:05:42 starých Keltů, Germánů,
    a třeba i Římanů.
  • 00:05:47 Hlavním bohem,
    stvořitelem všehomíru,
  • 00:05:50 byl Svarog.
  • 00:05:52 Ten vykul
    nebeský sluneční kotouč.
  • 00:05:56 Byl to on, kdo dal světu řád.
  • 00:05:59 Jeho syn, už nižší bůh,
    se jmenoval Svarošic.
  • 00:06:02 On představuje
    personifikaci slunečního kotouče
  • 00:06:05 a jeho symbolem byl oheň.
  • 00:06:10 Cestovatel Íbn Rus dokonce říká,
    že Slované byli uctívači ohně.
  • 00:06:14 Leč na čele
    pohanského božského světomíra
  • 00:06:18 byl jiný bůh,
    a sice nám známější Perun,
  • 00:06:22 prohánějící se
    po obloze na svém voze,
  • 00:06:28 v ruce třímající ohnivou sekeru,
    z které vycházely hromy a blesky.
  • 00:06:35 Byl to tedy pán a dárce deště,
    a zároveň hromotvůrce,
  • 00:06:38 takže bývá personifikován
    a spojován s bohem válečným.
  • 00:06:44 Kromě něho byl u Slovanů
    další významný bůh.
  • 00:06:49 Někdy se mu říká Weles,
    jindy Wolos.
  • 00:06:52 Byl to ochránce
    a rozmnožovatel stád dobytka.
  • 00:06:56 Byl to ochránce majetku.
  • 00:06:58 Ale také údajně ochránce čarodějů.
  • 00:07:02 Kromě těchto velkých bohů
    měli Slované bohy nižšího řádu.
  • 00:07:06 Třetího, možná čtvrtého.
  • 00:07:08 Nám asi dobře známý Radegast.
  • 00:07:10 Kromě toho Slované uctívali
    celou řadu malých bůžků,
  • 00:07:14 božstev rodinného charakteru.
  • 00:07:17 Klaněli se studánkám,
    věřili, že kolem nich tancují víly.
  • 00:07:22 Že tam jsou vodníci,
    které známe z pohádek apod.
  • 00:07:26 A se všemi museli
    naši předci žít na jednom světě.
  • 00:07:30 Ať už byli zlí nebo hodní.
  • 00:07:33 Museli s nimi vycházet.
  • 00:07:35 -Archeologické nálezy
    připomínají
  • 00:07:37 jejich kultovní místa
    na řadě velkomoravských hradišť.
  • 00:07:41 Zahloubené kruhové objekty
    s palisádovou ohradou
  • 00:07:45 a centrem, kde stál pohanský idol.
  • 00:07:48 Snad sám Perun.
  • 00:08:05 Tady oslavovali slunovrat
    a vzdávali hold svým bohům.
  • 00:08:14 Někde se našel hrob posvátného koně.
  • 00:08:18 -Kůň, bělouš,
    byl nejvýznamnějším orákulem
  • 00:08:21 pro všechny významné věštby.
  • 00:08:24 Před koněm se rozložila kopí
    a bylo zásadní,
  • 00:08:28 kterou nohou
    kůň tato kopí překračoval.
  • 00:08:31 Pakliže pravou,
  • 00:08:33 bylo to dobré rozhodnutí
    a Slované vyráželi do války.
  • 00:08:37 Pakliže nakročil levou,
  • 00:08:38 upouštěli
    od významných rozhodnutí.
  • 00:08:49 V pohanském období
    Slované své mrtvé spalovali.
  • 00:08:53 O něco později,
    od konce 8. století,
  • 00:08:56 nastala změna a do země
    začali ukládat nespálená těla.
  • 00:09:01 A nám se tak
    v archeologických pramenech
  • 00:09:04 občas objeví hroby,
  • 00:09:06 respektive kosterné pozůstatky
    v atypických polohách.
  • 00:09:10 Např. v silně skrčené poloze
    jako by dotyčného chtěli pohřbít
  • 00:09:15 svázaného do kozelce
    nebo s oddělenými lebkami,
  • 00:09:19 případně dlaněmi, případně lebkou
    zcela rozbitou kameny.
  • 00:09:28 Těmto úkonům říkáme,
    že jsou protivampyrické.
  • 00:09:33 Byli to jedinci
    za svého života nějak zvláštní.
  • 00:09:39 Byl psychicky nemocný,
    padoucnicí,
  • 00:09:42 mohl být fyzicky nemocný,
    mohl mít pokřivenou páteř.
  • 00:09:46 Každopádně zde spatřujeme snahu
  • 00:09:48 zabránit obživnutí
    takto zemřelého
  • 00:09:50 a takto pohřbeného člověka,
    aby nemohl dále škodit.
  • 00:10:00 -Co je to Velká Morava?
  • 00:10:02 Byl to politický útvar,
    ať už jej budeme nazývat jakkoli,
  • 00:10:06 raný nebo náčelnický stát,
    nicméně byl to politický útvar,
  • 00:10:11 který se objevuje
    v 1. třetině 9. století.
  • 00:10:19 Velká Morava je obecně
    fenoménem moravské archeologie,
  • 00:10:23 ale byla
    i fenoménem československé.
  • 00:10:25 A samozřejmě
    i slovenské archeologie.
  • 00:10:28 Je to něco, na co můžeme být pyšní,
    na co můžeme být hrdí.
  • 00:10:33 Protože to, co se podařilo
    našim předkům vybudovat,
  • 00:10:36 je něco úžasného a nemá to
    ve středoevropském prostoru
  • 00:10:41 patřičných paralel.
  • 00:10:47 -Poprvé se jméno Moravané
    objevuje roku 822,
  • 00:10:51 v Letopisech království Franků,
  • 00:10:53 kdy se jejich vyslanci
    dostavili na říšský sněm.
  • 00:10:57 A nacházíme i zmínku
    o jejich počínajícím
  • 00:11:00 "pokřesťanštění?.
  • 00:11:01 Přicházejí mezi ně
    západní misionáři,
  • 00:11:04 a posléze prý sám biskup z Pasova
  • 00:11:06 "pokřtil všechny Moravany.?
  • 00:11:11 -Ta zpráva je bezesporu nadsazená.
  • 00:11:14 Nebylo najednou možné
    pokřtít všechny Slovany.
  • 00:11:18 Ale křest bezesporu
    přijala jejich elita.
  • 00:11:21 Z té zprávy možná vyplývá,
    že skončila prvotní,
  • 00:11:25 chaotická fáze šíření křesťanství
    mezi Moravany
  • 00:11:28 a že nastává fáze nová,
    již organizovaná.
  • 00:11:32 Fáze, v níž připadne hlavní role
    arcipresbyteru Pasova.
  • 00:11:40 -Na počátku 9. století
    se nad Dunajem zrodila 2 knížectví.
  • 00:11:45 Jednomu vládne křesťan kníže Mojmír
  • 00:11:47 a druhému asi ještě nepokřtěný
    velmož Pribina,
  • 00:11:51 který však o trůn přijde.
  • 00:11:59 -My jsme zpraveni
    o 1. velkomoravském knížeti,
  • 00:12:02 Mojmírovi a jeho konfrontaci
    s nitranským Pribinou.
  • 00:12:06 Pribina
    je poměrně zvláštní postava.
  • 00:12:08 On zřejmě nepatřil
    do panovnického rodu,
  • 00:12:11 nebyl z Mojmírovců,
  • 00:12:13 ale měl to být jeden z velmožů,
    kteří podléhali Mojmírovi.
  • 00:12:21 A proč se tak domníváme?
  • 00:12:23 Je to z toho, že když byl
    na počátku 30. let vyhnán,
  • 00:12:27 uchýlil se do Panonie.
  • 00:12:30 Tam dostal léno,
    z něhož se pak stalo léno dědičné.
  • 00:12:34 Ale v conversiu
    o pokřtění Bavorů a Korutanců
  • 00:12:38 je jmenován
    jako "jakýsi Pribina?.
  • 00:12:41 Čili kdyby byl z knížecího rodu,
  • 00:12:44 bylo by to tam
    jistě nějak zdůrazněno.
  • 00:12:48 -Zdá se tedy,
  • 00:12:49 že někdejší nitranský kníže Pribina
    zde byl dobře přijat.
  • 00:12:54 Možná z politických důvodů,
    ale byl zde také pokřtěn.
  • 00:12:58 Později se stane
    dokonce knížetem a vévodou.
  • 00:13:03 Člověkem silně ve službách Franků.
  • 00:13:08 V té době zatím žijí Mojmírovi
    Moravané v klidu a míru.
  • 00:13:13 Bylo to dáno tím, že byli pokřtěni,
  • 00:13:15 tudíž vytáhnout vojensky proti nim
    z pohledu šíření křesťanství nešlo.
  • 00:13:21 Ostatně jejich nejbližší soused,
    francká říše,
  • 00:13:24 se ve 40. letech 9. století
    nacházel ve velkém chaosu.
  • 00:13:30 Synové
    relativně slabého panovníka
  • 00:13:32 Ludvíka Pobožného
    se domáhali svých práv.
  • 00:13:36 A tak nakonec došlo
    k rozdělení rozsáhlé francké říše
  • 00:13:40 na 3, později na 2 části,
    západní a východní.
  • 00:13:47 A byl to právě
    panovník východofrancké říše,
  • 00:13:50 Ludvík II. Němec,
  • 00:13:51 který velice brzy začal řešit
    poměry ve východním pohraničí.
  • 00:14:00 -V letopisech Fuldských
    se roku 846 píše:
  • 00:14:04 "Ludvík Němec vytáhl
    proti moravským Slovanům,
  • 00:14:07 kteří vyvolali vnitřní rozbroje.
  • 00:14:09 Zde uspořádal a urovnal
    vše podle svého uvážení.
  • 00:14:13 Poté se vrátil přes Čechy
    s velkou ztrátou svého vojska.?
  • 00:14:18 A Mojmír ? sjednotitel Moravanů
    a zakladatel panovnické dynastie
  • 00:14:22 náhle mizí z historie.
  • 00:14:24 O jeho dalším osudu letopisy mlčí.
  • 00:14:31 -O vládě knížete Mojmíra I.
    toho příliš mnoho nevíme.
  • 00:14:35 Až roku 836 se dozvídáme,
  • 00:14:37 že východofrancký král
    Ludvík Němec
  • 00:14:40 rozhodl se Moravanům dosadit
    na knížecí trůn Rostislava.
  • 00:14:46 Věřil, že tam vznikne
    jakýsi satelitní útvar,
  • 00:14:50 poplatný franckému panovníkovi,
  • 00:14:52 který tím v této oblasti
    nastolí svou vládu.
  • 00:14:58 -Ale opusťme nyní evropskou scénu
    a podívejme se do sídla
  • 00:15:02 nového moravského panovníka,
    do legendárního Veligradu.
  • 00:15:07 Odehrály se zde
    nejen velké události,
  • 00:15:10 ale i drobné příběhy.
  • 00:15:14 -R. 852 se z akt mohučské synody
  • 00:15:17 významných církevních
    hodnostářů dovídáme,
  • 00:15:21 kterak Albgis, významný Frank,
  • 00:15:23 svedl a unesl ženu
    jinému významnému Frankovi
  • 00:15:27 a odešel s ní
    k národu Moravanů
  • 00:15:32 křesťanství dosud velmi drsného.
  • 00:15:36 Těžko si dovedeme představit,
    že by tento významný Frank
  • 00:15:40 hledal oporu a ochranu
    na dvoře panovníka,
  • 00:15:43 který by mu ji
    nedovedl poskytnout.
  • 00:15:47 -A kde vlastně mohl být
    onen knížecí Veligrad?
  • 00:15:51 V centru Staré Město
    ? Uherské Hradiště?
  • 00:15:55 V Pohansku u Břeclavi?
  • 00:15:57 Anebo v Mikulčicích?
  • 00:16:03 -Člověk by si myslel,
  • 00:16:04 že v tomto prostoru
    baziliky, paláce,
  • 00:16:07 bylo hlavní centrum Velké Moravy.
  • 00:16:10 Ale to je všechno
    bez písemných pramenů.
  • 00:16:13 Navíc situace
    byla tak proměnlivá,
  • 00:16:16 že se i centra mohla měnit,
    že se mohla přesouvat,
  • 00:16:20 anebo možná existoval
  • 00:16:22 podobný model
    jako v karolinské říši,
  • 00:16:25 kde vládce vládl ze sedla
    a kdy objížděl své falce.
  • 00:16:32 Možná podobným způsobem
    objížděl velkomoravský kníže centra,
  • 00:16:37 protože jich nebylo tolik,
  • 00:16:39 ale nejsme jednoznačně schopni říct:
    tady byl knížecí dvorec Rostislava
  • 00:16:44 a ve Starém Městě
    byl knížecí dvůr Svatopluka.
  • 00:16:48 Ale nic to neubírá
    lokálnímu významu tohoto místa,
  • 00:16:51 které je naprosto jedinečné.
  • 00:16:55 Nejvýznamnější sakrální objekt
    je právě tahle bazilika,
  • 00:16:59 na které stojíme.
  • 00:17:00 Na ni navazující
    profánní reprezentativní objekt
  • 00:17:04 je právě knížecí palác.
  • 00:17:08 To, že se kostel
    nachází tak blízko paláce,
  • 00:17:11 značí jasně i významem, že byl
    úzce spojený se světskou mocí.
  • 00:17:17 Celá aglomerace pokračovala
  • 00:17:19 v 9. století
    i na slovenské straně řeky Moravy,
  • 00:17:22 a v katastru Kopčan,
    slovenské obce,
  • 00:17:25 zde stojí
    známá kaple sv. Margity
  • 00:17:28 a patrně
    jediný stojící kostel z 9. století
  • 00:17:32 a kolem poměrně rozsáhlé území,
    osídlené, které bylo součástí
  • 00:17:37 společné sídelní aglomerace
    Mikulčice-Kopčany.
  • 00:17:46 -Nacházíme se
    na Pohansku u Břeclavi,
  • 00:17:49 3. z nejvýznamnějších
    velkomoravských center.
  • 00:17:52 Pohansko bylo v raném středověku
    osídleno již od 6. století,
  • 00:17:57 kdy sem přichází
    nejstarší Slované,
  • 00:18:00 zakládají zde
    otevřenou zemědělskou osadu
  • 00:18:03 a pochovávali zde
    dokonce své mrtvé
  • 00:18:05 v žárových hrobech,
  • 00:18:07 protože nejstarší Slovani
    byli pohani, nikoli křesťané.
  • 00:18:11 V 9. století zde však vzniká
    rozsáhlá velkomoravská aglomerace,
  • 00:18:15 která se vyznačuje
    mohutným opevněním,
  • 00:18:18 což ji do jisté míry odlišuje od
    Mikulčic a Starého Města,
  • 00:18:23 protože val, který má skoro 2 km,
  • 00:18:25 zde kompletně opevňuje
    plochu 28 hektarů.
  • 00:18:32 Takže předpokládáme,
  • 00:18:34 že Pohansko nechal vybudovat
    sám velkomoravský panovník
  • 00:18:38 jako projev
    své vlastní emancipace
  • 00:18:40 na zbytku národa.
  • 00:18:42 Centrum moci politické,
    vojenské i ekonomické.
  • 00:18:46 Na této ploše
    byla řada sídlištních poloh.
  • 00:18:50 Z nejvýznamnějších
    bychom mohli jmenovat
  • 00:18:53 velmožský dvorec,
    o kterém předpokládáme,
  • 00:18:56 že to bylo jedno ze sídel
    velkomoravského panovníka.
  • 00:19:03 -O rozsáhlé mocenské
    sídelní aglomeraci v místech
  • 00:19:06 dnešních měst
    Uherské Hradiště a Staré Město
  • 00:19:10 jsme si už cosi pověděli.
  • 00:19:16 Tato aglomerace, Veligrad,
  • 00:19:18 vznikla
    na strategicky výhodném místě.
  • 00:19:21 V místě soutoku 2 řek,
    Moravy a Olšavy.
  • 00:19:27 V místě,
    kde se také křížily stezky,
  • 00:19:30 z nichž jedna, Jantarová stezka,
  • 00:19:33 tehdy spojovala
    evropský sever s jihem.
  • 00:19:38 Byla to aglomerace,
    díky níž si dovedeme představit,
  • 00:19:42 že ji někdy mohl obývat
    i kníže Rostislav
  • 00:19:45 a možná ještě častěji
    i samotný Svatopluk.
  • 00:19:54 -Rostislavova moc sílí
    a v roce 855 začal válčit s Franky.
  • 00:20:00 "Král Ludvík Němec,
    když vedl málo úspěšně vojsko
  • 00:20:03 na moravské Slovany,
    vrátil se bez vítězství.
  • 00:20:08 Rostislav ho pronásledoval
  • 00:20:10 a zpustošil mnoho míst
    pohraničních obyvatel.?
  • 00:20:13 Praví se v letopisech Fuldských.
  • 00:20:22 -Vidíme, že loajalita
    starých Moravanů
  • 00:20:25 a jejich vládnoucího knížete
    vůči západnímu protektorovi
  • 00:20:29 neměla vůbec dlouhé trvání.
  • 00:20:31 Východofrancký král
    Ludvík II. Němec
  • 00:20:34 totiž po svém
    neúspěšném válečném tažení
  • 00:20:37 předal vládu
    nad východními teritorii své říše
  • 00:20:40 synovi Karlomanovi,
  • 00:20:42 aby tento vyvíjel
    tlak vůči moravským nepřátelům.
  • 00:20:49 -Karloman se však s nimi
    nečekaně spojuje proti svému otci.
  • 00:20:53 Tehdy umírá velmož Pribina
  • 00:20:55 a Rostislav získává čas
    pro rozvoj své země.
  • 00:21:03 -Rostislav Moravu ubránil.
  • 00:21:05 Po celou dobu jeho vlády
    však neustále probíhal
  • 00:21:09 boj o moc, a také boj o víru.
  • 00:21:12 Křesťanství se na Moravě
    šířilo shora, prostřednictvím elit
  • 00:21:17 a skrze panovníka.
  • 00:21:21 Avšak před Rostislavem
    tu byl jeden problém.
  • 00:21:25 On a jeho země
    se vymanili z vlivu Franků,
  • 00:21:28 avšak ve sféře církevní
    bylo na Moravě stále
  • 00:21:32 rozhodující slovo
    pasovského archipresbytera.
  • 00:21:38 -Latinský klérus
    stál vždy na straně Franků
  • 00:21:41 a Rostislav vyhnal kněze,
    kteří mu neslíbili věrnost.
  • 00:21:45 Věděl však, že bez kněžské správy,
    bez biskupa, bude jeho země slabá.
  • 00:21:53 -Proto se obrátil
    nejprve na římského papeže,
  • 00:21:57 aby ho požádal o vyslání biskupa.
  • 00:21:59 Z logických důvodů
    římský papež odmítl.
  • 00:22:02 Až příliš byl svázán
    s franckým panovníkem.
  • 00:22:05 A proto se Rostislav
    rozhodl obrátit na Byzanc.
  • 00:22:12 -"Vypravil posly k císaři
    Michaelovi:
  • 00:22:15 "... nemáme učitele,
  • 00:22:16 který by nám vyložil
    pravou křesťanskou víru.
  • 00:22:20 Tak nám, vladaři,
    takového biskupa a učitele pošli.?
  • 00:22:29 -Byzanc vyhověla.
  • 00:22:30 A tak v 2. polovině roku 863
    vyrazila na cestu,
  • 00:22:35 z Konstantinopole,
  • 00:22:37 misie vedená
    učeným Konstantinem Filosofem
  • 00:22:40 a jeho bratrem Metodějem.
  • 00:22:43 Čekala je dlouhá cesta
    po Jaderském moři,
  • 00:22:46 a potom po Jantarové stezce,
  • 00:22:49 po níž kolem Děvína
    konečně dorazili na Moravu.
  • 00:22:56 Předpokládáme,
    že mohli přijít právě sem.
  • 00:22:59 Na hradisko Valy u Mikulčic.
  • 00:23:01 V té době tu totiž
    existoval knížecí dvorec,
  • 00:23:05 ale hlavně tu stála
    opuštěná bazilika,
  • 00:23:08 vystavěná před více než 50 lety
  • 00:23:11 archipresbyterem
    pasovského biskupa.
  • 00:23:15 Toho archipresbytera,
    kterého vyhnal Rostislav,
  • 00:23:19 neboť až příliš okatě
    stranil Ludvíku II. Němcovi,
  • 00:23:23 franckému panovníkovi.
  • 00:23:27 Je dost možné, že Rostislav
    byl tímto složením misie zklamán,
  • 00:23:31 protože čekal biskupa, učitele,
  • 00:23:34 který by se postavil
    do čela moravské církve.
  • 00:23:40 A je dost možné, že toto zklamání
    vycítili oba bratři.
  • 00:23:45 Proto se s vervou
    vrhli do misijní činnosti.
  • 00:23:50 A měli k tomu dobré podmínky,
  • 00:23:52 protože Rostislav
    je všemožně podporoval.
  • 00:23:55 Co víc si v dané chvíli
    mohli staří Moravané přát?
  • 00:24:02 -Bratři přinesli zemi
    staroslověnskou liturgii,
  • 00:24:05 novou hlaholskou abecedu,
    a také první právní zákoník.
  • 00:24:11 Ale pak je Rostislav
    nečekaně Franky zajat.
  • 00:24:18 Poddal se.
  • 00:24:21 A vyhnaní latinští kněží se zas
    navracejí k mikulčické bazilice.
  • 00:24:28 -V té době tu ještě dlejí
    Konstantin Filozof a Metoděj.
  • 00:24:32 A zřejmě si
    velice brzy uvědomují,
  • 00:24:35 že jsou tu tak nějak navíc.
  • 00:24:37 A proto s vědomím
    vládnoucího knížete Rostislava
  • 00:24:41 zřejmě opouštějí Mikulčice,
  • 00:24:43 dávají se na sever
    podél toku řeky Moravy
  • 00:24:46 do 40 km vzdáleného Veligradu.
  • 00:24:49 Zde, na Sadské výšině,
    stál kostel byzantského typu
  • 00:24:53 s půdorysem vepsaného kříže,
  • 00:24:55 který dávno před jejich příchodem
    vystavěli misionáři,
  • 00:25:00 pocházející
    z přijadranské Aquileje.
  • 00:25:05 Od této chvíle působí na Moravě
    2 samostatná křesťanská centra,
  • 00:25:10 která se asi neměla příliš v lásce.
  • 00:25:15 A sice bavorsko-latinské
    s centrem zde v Mikulčicích
  • 00:25:20 a centrum
    byzantsko-staroslověnské
  • 00:25:25 v místech dnešních Sadů.
  • 00:25:30 Za dalšími osudy Velké Moravy
    a jejích obyvatel
  • 00:25:34 v době vlády
    knížete a krále Svatopluka
  • 00:25:37 se vypravíme příště.
  • 00:25:41 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2016
  • 00:26:04 .

Související