iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
30. 5. 2021
12:00 na ČT1

1 2 3 4 5

7 hlasů
29922
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Hlavně zdraví. Ale kolik to bude stát? Diskuse exministra zdravotnictví a lékaře Jana Blatného, ředitele VZP Zdeňka Kabátka a ekonoma Filipa Pertolda.

59 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce

  • 00:00:26 Neděle 30. května roku 2021.
  • 00:00:30 ČT poledne.
  • 00:00:31 O jakých tématech se po dnešních
    Otázkách začne mluvit?
  • 00:00:35 Nebuďte slušný.
  • 00:00:36 Řekněte pravdu, kdo vám to řekl?
  • 00:00:38 Který úředník?
  • 00:00:41 Dostal jsem informaci ze Státního
    zdravotního ústavu.
  • 00:00:44 Jméno.
  • 00:00:45 Adam Vojtěch se vrací.
  • 00:00:46 Co může stihnout za čtyři měsíce?
  • 00:00:50 Diskuze Jana Blatného,
  • 00:00:51 ředitele VZP Zdeňka Kabátka
    a ekonoma Filipa Pertolda.
  • 00:00:57 Očkování je totiž prokazatelně
    jedním z hlavních důvodů,
  • 00:01:01 proč nám tak sympaticky
    klesá sedmidenní incidence.
  • 00:01:06 Testování, očkování,
    péče a péče o nemocné.
  • 00:01:10 Jaký bude účet za virus?
  • 00:01:13 Kde hledat rezervy?
  • 00:01:15 Téma první části Otázek.
  • 00:01:17 Jestli tady půjdeš, dostaneš ránu.
  • 00:01:23 Politická kultura.
  • 00:01:26 Co dostává na frak?
  • 00:01:27 Diskuzi byla pozvána
    senátorka Němcová z ODS,
  • 00:01:31 ministr kultury Lubomír Zaorálek
    z ČSSD a poslanec Miloslav Rozner
  • 00:01:36 z SPD.
  • 00:01:40 Hezké poledne všem
    divákům ČT 1, ČT 24.
  • 00:01:44 Je zde jedinečný
    prostor pro diskuzi.
  • 00:01:46 Nedobrovolné rozvolnění
    začíná od pondělí.
  • 00:01:49 Právě zítra se v ČR uvolní
    výrazně protiepidemická opatření.
  • 00:01:54 Poslední květnový den se s řadou
    omezení otevřou vnitřní prostory
  • 00:01:58 restaurací, bazény, sauny, wellness
    kluby, herny, diskotéky, kasina.
  • 00:02:03 A nečekaně rychlém rozvolnění podle
    ministra zdravotnictví rozhodla
  • 00:02:08 vláda nikoliv podle reakce
    na zlepšující se situaci,
  • 00:02:11 ale podle rozsudku
    Nejvyššího správního soudu.
  • 00:02:15 Nejsem úplně šťastný z toho,
  • 00:02:16 že musíme takto radikálně
    rozvolnění dělat během
  • 00:02:20 jednoho okamžiku.
  • 00:02:21 Přiznám se,
  • 00:02:22 že kdyby nás k tomu nedonutil
    rozsudek Nejvyššího správního
  • 00:02:27 soudu, tak bych navrhoval spíše
    udržení termínu 14. června.
  • 00:02:37 Na druhou stranu je pravda,
    že epidemická situace se zlepšuje.
  • 00:02:42 Se způsobem pondělního rozvolnění
    kromě jiných nesouhlasí ministr
  • 00:02:46 kultury Lubomír Zaorálek.
  • 00:02:48 Podle něho jsou opatření
    v kultuře přísnější,
  • 00:02:51 než budou od pondělí
    v restauracích,
  • 00:02:53 v bazénech anebo saunách.
  • 00:02:54 A nejen o tom bude
    řeč v následujících minutách.
  • 00:02:56 Prvními hosty Otázek jsou bývalý
    ministr zdravotnictví a dnes
  • 00:03:00 náměstek ředitele Fakultní
    nemocnice v Brně a primář tamního
  • 00:03:04 oddělení dětské hematologie
    a biochemie Fakultní nemocnice
  • 00:03:08 Jan Blatný.
  • 00:03:09 Dobrý den.
  • 00:03:11 Děkuji, že moje pozvání přijal
    ředitel VZP Zdeněk Kabátek.
  • 00:03:16 Dobrý den vám a divákům.
  • 00:03:17 Vítám ekonoma Filipa Pertolda.
  • 00:03:21 Hezké nedělní poledne.
  • 00:03:22 Děkuji za pozvání.
  • 00:03:23 Dobrý den.
  • 00:03:24 Do Ostravy zdravím člena MeSES,
  • 00:03:26 děkana Lékařské fakulty Ostravské
    univerzity Rastislava Maďara.
  • 00:03:31 Hezký dobrý den.
  • 00:03:32 Dobrý den.
  • 00:03:33 Začneme u Jana Blatného.
  • 00:03:35 Vnímal jste v pozici
    ministra zdravotnictví,
  • 00:03:37 že vláda může mít v případě
    pandemického zákona svázané ruce,
  • 00:03:43 co se týče plošného
    uzavírání provozů,
  • 00:03:45 jak konstatoval
    Nejvyšší správní soud?
  • 00:03:48 Musím říct, že rozhodnutí,
  • 00:03:50 ta judikatura je pro mnoho
    lidí překvapením.
  • 00:03:56 Má to dvě roviny.
  • 00:03:57 Jedna je právní a druhá
    je medicínská.
  • 00:04:01 K vaší otázce.
  • 00:04:03 Žádné opatření,
  • 00:04:04 které bylo připravené v rámci
    pandemického zákona ani pandemický
  • 00:04:09 zákon nepředpokládal,
  • 00:04:11 že by apriori se opatření
    připravovalo proti jakékoliv
  • 00:04:15 legislativní normě a mělo
    by být považováno za nezákonné.
  • 00:04:20 Vám nikdo nenaznačil,
  • 00:04:22 že Nejvyšší správní soud by mohl
    přijít s takovým rozsudkem?
  • 00:04:26 Nemám tu informaci.
  • 00:04:28 Druhou stranu při tvorbě zákona
    jsme se shodli s opozicí,
  • 00:04:35 že právě proto, aby byla
    možná rychlá,
  • 00:04:37 okamžitá kontrola
    jakýchkoliv opatření,
  • 00:04:39 bude to kontrolovat
    Nejvyšší soud správní soud,
  • 00:04:41 který to bude moci korigovat
    bez možnosti odvolání.
  • 00:04:48 O možnosti zásahu vím.
  • 00:04:52 Je tam schválně.
  • 00:04:53 Nicméně právní výklad, který
    použil Nejvyšší správní soud,
  • 00:04:58 je pro řadu lidí do jisté
    míry překvapující.
  • 00:05:01 Je třeba respektovat.
  • 00:05:03 Na druhou stranu bych chtěl říci,
    což je také apel na občany,
  • 00:05:09 aby z toho nevyplynulo,
    že opatření je nelegální.
  • 00:05:26 Kromě právní úrovně je tam ještě
    medicínská úroveň.
  • 00:05:29 Uvědomme si, že opatření byla
    a jsou nastavována proto,
  • 00:05:33 aby zabránila vážným
    zdravotním rizikům v populaci.
  • 00:05:36 A bude to potřeba dát do soudu.
  • 00:05:40 Ministerstvo zdravotnictví
    nemůže provést opravny krok,
  • 00:05:43 protože není možnost odvolání.
  • 00:05:45 Myslím si, že je tedy
    nasnadě zamyslet se nad tím,
  • 00:05:49 jakým způsobem do budoucna
    zajistit, aby všechna ta opatření,
  • 00:05:54 která budou vydává,
    nemohla být tato nadaná.
  • 00:05:58 Ať už změnou zákona anebo jinak.
  • 00:06:00 Teď to bude záležet
    na PS a Ministerstvo zdravotnictví.
  • 00:06:03 Bude podle vás nutné
    novelizovat pandemický zákon?
  • 00:06:07 Byl ušitý horkou jehlou?
  • 00:06:09 Upozorňovala na to, že Nejvyšší
    správní soud může zrušit opatření.
  • 00:06:17 Může je zrušit, to je ta pojistka,
    ale nemyslím si, že výklad,
  • 00:06:24 který byl použit, je jediný možný.
  • 00:06:28 Bude to chtít právní úpravu
    a jestli to bude vlastní úprava
  • 00:06:32 zákona anebo se to bude řešit
    jinak, to není otázka na mě.
  • 00:06:42 Nikdy žádné opatření nebylo
    připravováno, alespoň co já vím,
  • 00:06:47 s tím, že by apriori mělo
    být protizákonné anebo napadáno.
  • 00:06:50 Neměl jste varování od jednoho
    z nejvyšších úředníků
  • 00:06:54 na ministerstvu zdravotnictví?
  • 00:06:56 V týdnu to napsaly Seznam zprávy.
  • 00:06:59 Informaci jsme neměl.
  • 00:07:03 Řešili jsme to s právníky
    včetně legislativního náměstka.
  • 00:07:08 Nepřipravovali jsme nic vědomě tak,
  • 00:07:10 že to bude napadnuto
    anebo zpochybněno.
  • 00:07:15 Vy jste řekl, že rozsudek
    Nejvyššího správního soudu,
  • 00:07:19 který zrušil část
    opatření ministerstva,
  • 00:07:22 který se týká provozu restaurací
    dále, je třeba respektovat.
  • 00:07:28 Ministerstvo zdravotnictví
    zvolilo nedobrovolné rozvolnění,
  • 00:07:33 které bude od pondělí.
  • 00:07:35 Kdybyste byl ministrem
    zdravotnictví,
  • 00:07:37 sáhl byste k tomuto rozvolnění?
  • 00:07:39 To je spíš dotaz,
  • 00:07:41 který bych diskutoval se svými
    právníky na ministerstvu.
  • 00:07:45 Určitě se tak stalo.
  • 00:07:46 Byli tam také jiné možnosti včetně
    postoupení k Ústavnímu soudu.
  • 00:07:58 Ale nelze,
  • 00:07:59 aby jedna část státu napadala jinou
    část státu přes ústavní soud.
  • 00:08:03 Jiná možnost tedy v současné
    době není,
  • 00:08:05 ale musíme se připravit na to,
  • 00:08:09 že třeba na podzim určité regulace
    opět potřeba busou a musí
  • 00:08:13 být připravené tak, aby je dodrželi
    a aby se nedaly napadnout,
  • 00:08:16 jako se to stalo teď.
  • 00:08:29 Judikatura, která byla použita,
  • 00:08:31 bude muset být prostudována a bude
    se k ní muset zaujmout nějaké
  • 00:08:35 stanovisko ze strany
    vlády a ministerstva.
  • 00:08:37 Pohled epidemiologa
    Rastislava Maďara.
  • 00:08:41 Co může rozhodnutí nejvyššího
    státního soudu a pondělní
  • 00:08:45 nedobrovolné rozvolnění
    týkající se diskoték, wellness,
  • 00:08:48 restaurací atd. znamenat
    pro situaci v ČR?
  • 00:08:55 Věřím, že nic zásadního.
  • 00:08:59 Pohybujeme se momentálně
    na úrovni reprodukčního
  • 00:09:01 čísla 0, 71 v rámci týdne.
  • 00:09:13 Máme ještě prostor na to, kdyby
    se to zpomalilo anebo zvrátilo,
  • 00:09:16 abychom uměli zasáhnout.
  • 00:09:19 Samozřejmě mě to netěší.
  • 00:09:20 Pandemický zákon vznikal
    v určité době k tomu,
  • 00:09:24 aby bylo možné opřít se o platnou
    legislativu.
  • 00:09:30 Vznikal samozřejmě
    poměrně narychlo.
  • 00:09:33 Nicméně jsme doufali, že nám umožní
    dodržení balíčků.
  • 00:09:37 Já jsem se osobně podílel
    na designu jednotlivých balíčků
  • 00:09:41 a byl bych raději, kdyby balíčky
    zůstali v původní formě.
  • 00:09:46 Říkali jsme, že pokud se situace
    bude vyvíjet dobře,
  • 00:09:49 tak to můžeme o něco
    urychlit a naopak.
  • 00:09:54 Tak, jako to bylo v loňském roce.
  • 00:09:57 Nicméně masivní rozvolnění
    teď představuje určité
  • 00:10:01 epidemiologické riziko.
  • 00:10:02 A do jaké míry, to nikdo
    přesně neví.
  • 00:10:04 My totiž víme, jakou
    máme proočkovanost.
  • 00:10:07 Proočkovanost první dávkou
    je asi 35,5 % naší populace.
  • 00:10:13 Dvě dávky má méně
    než 20 % populace.
  • 00:10:17 A to se ještě úplně opřít nemůžeme.
  • 00:10:20 Některé země jsou na úrovni
    proočkovanosti 50 % jako Izrael
  • 00:10:24 nebo Velká Británie.
  • 00:10:30 Očkování zrychluje,
  • 00:10:31 dostává se do mladších a mladších
    věkových kategorií,
  • 00:10:34 ale stále se opíráme hlavně
    o post infekční imunitu.
  • 00:10:40 Ať už je buněčná nebo ne.
  • 00:10:45 Neumíme to tedy
    přesně kvantifikovat,
  • 00:10:47 ale můžeme sledovat data.
  • 00:10:49 Data vidíme u pandemie vždy
    s velkým odstupem 10 až 14 dnů.
  • 00:10:55 Když se potom rychle
    zasáhne, tak než to zabere,
  • 00:10:58 tak to trvá nějakou dobu.
  • 00:11:01 My se na ta data můžeme podívat.
  • 00:11:03 Máme k dispozici nárůst a průběh
    epidemie onemocnění COVID-19 v ČR.
  • 00:11:10 Vidíme tři výrazné vlny.
  • 00:11:12 To jsou data Ústavu zdravotnických
    informací a statistiky.
  • 00:11:19 První masivní podzimní vlna v září
    a říjnu, potom druhá vlna,
  • 00:11:23 která začala Vánocemi
    a kulminovala v lednu.
  • 00:11:27 A potom třetí vlna od března.
  • 00:11:30 Jinými slovy, pane docente,
  • 00:11:32 může podle vás dojít pouze
    k pomalejšímu brždění epidemie
  • 00:11:37 než k dalšímu rozjezdu
    v souvislosti
  • 00:11:40 s rychlejším uvolňováním?
  • 00:11:46 Stále máme poměrně velké
    regionální rozdíly.
  • 00:11:48 Někde to může zpomalit brždění,
    ale jinde se to může zvrátit tak,
  • 00:11:53 že by reprodukční
    číslo mohlo stoupnout.
  • 00:11:55 V tom případě platí na celém území
    ČR, že máme určitou komfortní zónu.
  • 00:12:02 Pokud se brzy zasáhne, tak dokážeme
    epidemii zastavit bez toho,
  • 00:12:07 aby totálně nekompenzovalo situaci
    ať už v okrese, kraji nebo ČR.
  • 00:12:16 Samozřejmě se to spojuje s dalším
    faktorem a to jsou nové varianty,
  • 00:12:20 kterých se bojíme.
  • 00:12:22 A také proto chceme,
  • 00:12:23 aby se čím dále více sekvenovalo
    a testovali jste přijíždějící
  • 00:12:28 ze zahraničí.
  • 00:12:44 Pokud něco může
    ovlivnit proočkovanost,
  • 00:12:46 je to import nových variant,
    které v budoucnu mohou vzniknout.
  • 00:12:49 Když se podíváme na mapu ČR,
  • 00:12:51 jak se vyvíjela situace od devátého
    února letošního roku,
  • 00:12:56 tak vidíme postupnou
    epidemii a její vývoj,
  • 00:13:03 jak šla od západu na východ ČR.
  • 00:13:06 A teď nejaktuálnější data,
    která máme k dispozici.
  • 00:13:10 Poslední je k devátému květnu.
  • 00:13:18 Epidemie na populační úrovni
    prokazatelně zpomaluje.
  • 00:13:23 Jaká ohniska z vašeho pohledu
    jsou nejvíce riziková?
  • 00:13:31 Při pohledu na mapu je to jasné.
  • 00:13:33 Poměrně nedávno se některé
    okresy dostávali
  • 00:13:36 na hranici 100 na 100 000 denně.
  • 00:13:43 Trend poklesu je ale zjevný.
  • 00:13:46 Když se podíváme na nemocniční
    lůžka,
  • 00:13:49 vytváří nám to určitou
    komfortní zónu,
  • 00:13:51 protože počet hospitalizovaných
    s COVID-19 brzdí celoplošně.
  • 00:13:57 Brzdí minimálně o 20 % týdně
    v jednotlivých regionech,
  • 00:14:01 což je velká úleva.
  • 00:14:03 Je tady prostor.
  • 00:14:06 Nemocniční lůžka jsou až na konci,
    ale je to významný faktor.
  • 00:14:09 A s relativně vyšší proočkovaností
    ve vyšších věkových skupinách
  • 00:14:16 se může stát, že sice
    reprodukční číslo se obrátí,
  • 00:14:19 počet případů nám bude stoupat,
  • 00:14:21 ale významně se to nebude pohybovat
    v rizikových skupinách populace.
  • 00:14:25 I kdyby se trend epidemie
    otočil, musíme také sledovat,
  • 00:14:29 v jaké % je zasažena
    riziková populace.
  • 00:14:39 A pokud to začne
    stoupat, musíme řešit,
  • 00:14:41 jestli imunita postupně klesá,
    protože mají slabší imunitu.
  • 00:15:03 Loutky,
  • 00:15:04 Moravskoslezský kraj mají
    větší sedmidenní incidenci
  • 00:15:06 než celostátní průměr.
  • 00:15:08 Přesto je tam výrazný
    brzdící trend.
  • 00:15:11 Neznamená to, že se tady
    nejprve zhorší situace,
  • 00:15:16 protože se může objevit nová
    varianta situace se může
  • 00:15:18 zhoršit jinde.
  • 00:15:22 Proto je důležitá sekvenace.
  • 00:15:26 To je nejslabší místo.
  • 00:15:29 O tomto nejslabším místě se ještě
    zmíníme během dnešní debaty.
  • 00:15:36 Rezort zdravotnictví
    by se měl vejít do limitů
  • 00:15:40 pandemického zákona.
  • 00:15:43 Pandemický zákon obasahuje
    omezení, která může využít rezort.
  • 00:15:52 Dále je zákon o ochraně
    veřejného zdraví,
  • 00:15:54 který se dá uplatit na osoby
    podezřelé z šíření nákazy.
  • 00:15:59 A potom jsou nástroje
    krizového řázení,
  • 00:16:01 protože se může epidemie zhoršit
    nad rámec pandemického zákona.
  • 00:16:04 Pohled epidemiologa Pertolda.
  • 00:16:06 Když se podíváte na rozhodnutí
    Nejvyššího správního soudu a způsob
  • 00:16:10 uvolnění, kdy mají přednost
    ekonomické provozy před školami,
  • 00:16:15 co si o tom myslíte?
  • 00:16:21 Soud asi hlavně reflektuje,
    jak byl pandemický zákon napsaný.
  • 00:16:26 Není způsobilý k tomu,
    abychom regulovali epidemii.
  • 00:16:31 Je spíš otázkou na právníky, proč
    to napsali takto, jak to napsali.
  • 00:16:36 Nerozumím tomu, proč
    rozvolňujeme restaurace,
  • 00:16:39 když mladí lidé nejsou proočkovaní.
  • 00:16:43 Je to pro mě záhada a bohužel
    je to důsledek toho,
  • 00:16:46 že pandemický zákon je prostě
    napsaný špatně.
  • 00:16:52 Se školami je to v v Česku problém,
  • 00:16:54 protože se tady školy zavíraly
    rychlé a na dlouhou dobu.
  • 00:17:04 Ať už proto, že měli přednost
    jiné lobbistické zájmy.
  • 00:17:11 Jeden týden on-line výuky nás stojí
    30 miliard korun v současných
  • 00:17:15 cenách budoucích mezd.
  • 00:17:18 Zhruba to odpovídá také
    nákladům zavření průmyslu.
  • 00:17:22 A možná to je i vyšší číslo.
  • 00:17:23 Takže podle vás není
    možné alibisticky říci,
  • 00:17:27 že školy nepřináší žádné
    ekonomické důsledky?
  • 00:17:31 Spočítali jste,
  • 00:17:32 že jde o ztrátu 30 miliard
    korun týdně u on-line výuky.
  • 00:17:35 Je to vyšší číslo, než kdybychom
    zavřeli průmysl?
  • 00:17:39 Je to podobné anebo
    dokonce vyšší číslo.
  • 00:17:43 A navíc jsou tam další škody.
  • 00:17:45 Rodiny, které musí pracovat
    a zároveň se starat o děti,
  • 00:17:51 mají velké psychické problémy.
  • 00:17:53 Máme zdokumentovaný velký
    nárůst úzkostí v rodinách.
  • 00:17:58 Zejména u žen.
  • 00:18:00 Náklady jsou obrovské nejen
    v ekonomických ztrátách,
  • 00:18:04 které se projeví v budoucnu
    a nikoliv současném
  • 00:18:07 státním rozpočtu.
  • 00:18:08 Důsledky se projeví, až ty děti
    půjdou na trh práce.
  • 00:18:13 Problém je také v tom,
  • 00:18:14 že hlavní náklady epidemie vždy
    padli na rodiny a ostatní zájmové
  • 00:18:19 skupiny si pohlídali svoje
    místo nějakým způsobem.
  • 00:18:23 Když se podíváte na rizika,
  • 00:18:26 která vidíte z ekonomického
    hlediska v budoucnu,
  • 00:18:29 jaká rizika to jsou?
  • 00:18:31 Největší riziko vidím v tom,
    že podceníme nový nástup epidemie.
  • 00:18:38 Toho se bojím úplně nejvíce a říkal
    jsem to také před rokem
  • 00:18:43 shodou okolností.
  • 00:18:47 Říkal jsem, že nejhorší
    náklady jsou právě ve chvíli,
  • 00:18:50 kdy se podcení příprava
    na příchod epidemie.
  • 00:18:54 To je smutné, že to konstatujete
    po roce,
  • 00:18:56 když jsme viděli před chvílí graf.
  • 00:18:59 Realita vám dala za pravdu
    od října až do března.
  • 00:19:06 Sepsali jsme k tomu zprávu,
  • 00:19:08 že je potřeba budovat systém
    trasování, testování.
  • 00:19:14 Bohužel k tomu nedošlo.
  • 00:19:15 Vláda to podcenila.
  • 00:19:17 Potom jsme museli přistoupit
    k plošným lockdownům.
  • 00:19:21 To jsou nejnákladnější
    věci pro celou společnost,
  • 00:19:24 zatímco testování,
  • 00:19:26 trasování a izolování
    kontaktu je to nejlevnější.
  • 00:19:32 Bohužel vždy došlo k tomu,
  • 00:19:33 že rezorty si navzájem nějakým
    způsobem bránili svůj píseček.
  • 00:19:37 Nebyl tam nikdo, kdo by řekl,
  • 00:19:39 že největší náklady jsou někde
    jinde a nikoliv testování
  • 00:19:42 nebo trasování.
  • 00:19:45 Podcenilo se to velkým
    způsobem a byl bych rád,
  • 00:19:48 kdyby to tento rok vláda
    nepodcenila a poslouchala
  • 00:19:51 epidemiology jako je pan Maďar,
  • 00:19:53 který upozorňoval na sekvenování
    a nové varianty viru,
  • 00:19:58 které by obešly náš imunitní
    systém.
  • 00:20:02 Doufám, že nedojde k podcenění,
  • 00:20:04 ale ze zkušeností se na to nemůžeme
    spoléhat.
  • 00:20:08 Pohled dalšího muže,
    který sedí na financích?
  • 00:20:14 Tentokrát Zdeněk Kabátek za VZP.
  • 00:20:17 Jaké největší náklady byly na zemi?
  • 00:20:28 Po boji je každý generál.
  • 00:20:30 Všechno se dá jednoduše kritizovat.
  • 00:20:32 Pokud se bavíme o nákladech.
  • 00:20:33 Pokud zmiňujeme fakta,
  • 00:20:35 tak máme jedno z nejvyšších
    úmrtností v Evropě.
  • 00:20:38 To beru.
  • 00:20:39 Ale vždy říkám, že po boji
    se dá lépe hodnotit,
  • 00:20:42 než když se člověk účastní bitvy.
  • 00:20:45 Co se týče nákladů,
  • 00:20:46 tak největší náklady spojené
    s epidemií nebo pandemií COVID-19
  • 00:20:51 v loňském roce 2020 byly náklady
    spojené s testováním, PCR testy,
  • 00:20:58 antigenním testování.
  • 00:21:00 Je to 2,5 miliardy korun
    + 128 milionů korun.
  • 00:21:04 Teď mluvím tedy za VZP.
  • 00:21:08 Jsou to dále náklady spojené
    s úhradami léčby pacientů,
  • 00:21:12 kteří bojovali s COVIDem.
  • 00:21:25 Ať už na standardních lůžkách anebo
    na lůžkách jednotek intenzivní
  • 00:21:30 péče potom.
  • 00:21:31 Jsou také náklady nepřímé,
  • 00:21:32 což je vytváření lůžkových
    kapacit pro pacienty s COVID-19,
  • 00:21:36 odkládání některých operací.
  • 00:21:40 Musím konstatovat, že z čísel,
  • 00:21:42 která máme za loňský rok a za první
    kvartál letošního roku,
  • 00:21:45 tak omezení dostupnosti
    lékařské péče úplně nedošlo.
  • 00:21:56 Pandemie COVID-19 samozřejmě
    výrazně poznamenala
  • 00:22:00 prevenci, screening.
  • 00:22:01 Tam je pokles razantní a musíme
    dělat vše proto,
  • 00:22:05 abychom screening dohnali.
  • 00:22:11 Můžeme se podívat na data.
  • 00:22:13 Získali jsme od vás jakožto od VZP.
  • 00:22:16 Když se podíváme na antigenní
    testy,
  • 00:22:18 kterými se začalo testovat loni
    v listopadu ve větší míře,
  • 00:22:22 tak VZP za poslední dva měsíce
    loňského roku zaplatila
  • 00:22:27 přes 128 milionů korun.
  • 00:22:29 Za letošní první čtvrtletí potom
    náklady VZP na antigenní test
  • 00:22:33 činily miliardu korun.
  • 00:22:48 Toto má pouze částečnou
    vypovídací schopnost.
  • 00:22:50 Musíme si uvědomit,
  • 00:22:51 že ve druhém kvartálu bylo
    zahájeno povinné plošné testování
  • 00:22:57 u podnikatelských subjektů,
  • 00:22:58 které povede bezesporu
    k navýšení nákladů.
  • 00:23:01 Zejména v antigenních testech.
  • 00:23:03 Tam cílíme.
  • 00:23:05 Když jsem si dělal odhad a vytáhl
    jsem si některá čísla,
  • 00:23:08 tak i když nejsou ještě finální,
    tak co se týče úhrady pojištění,
  • 00:23:11 tak to bude 2,5 miliardy
    korun na testování.
  • 00:23:27 Pokud podniky testují
    samotestování,
  • 00:23:30 jedná se asi o čtvrt miliardy
    korun z fondu prevence
  • 00:23:34 ve formě příspěvků.
  • 00:23:41 První čtvrtletí bude miliarda
    korun na antigenní testy.
  • 00:23:51 Nebude to ale lineární křivka.
  • 00:23:53 V dubnu, květnu a červnu
    nám vyskočí náklady výše.
  • 00:23:59 Zatím počítáme v našem modelu,
  • 00:24:02 že se bude testovat do prázdnin
    a potom na podzim a bude to stát
  • 00:24:06 asi sedm miliard korun
    na antigenní testy.
  • 00:24:11 Teď zároveň vyjednáváte o snížení
    antigenního testu.
  • 00:24:15 Je už jasná částka 250 korun,
  • 00:24:18 jak se o ní mluvilo na tiskové
    konferenci v pátek po vládě?
  • 00:24:24 Jednání stále pokračují.
  • 00:24:25 Jednání má pokračovat příští týden.
  • 00:24:27 Probíhá mezi námi,
  • 00:24:29 na úrovni Ministerstva
    zdravotnictví
  • 00:24:31 a ostatními pojišťovnami.
  • 00:24:34 Naše ambice je dvojí.
  • 00:24:36 Jednak nastavit cenu tak,
  • 00:24:38 aby odpovídala skutečně nákladům
    a přiměřenému zisku těch,
  • 00:24:42 kteří testují.
  • 00:24:43 Což teď není?
  • 00:24:44 V současnosti se můžeme domnívat,
    nemáme důkladnou analýzu.
  • 00:24:48 Velmi záleží na tom, jaký
    typ testu se použije.
  • 00:24:51 Dále chceme, aby systém
    zůstal funkční.
  • 00:24:53 Není nic jednoduchého, než razantně
    snížit cenu třeba na 100 korun.
  • 00:24:58 Potom ale riskujeme, že systém
    nebude funkční,
  • 00:25:00 protože poskytovatelé
    budou mít větší náklady.
  • 00:25:08 Proto jste na částce 250 korun?
  • 00:25:12 Kalkulace šla na 201 korun.
  • 00:25:15 Je to částka do jednání.
  • 00:25:17 Neříkám, že to bude finální částka.
  • 00:25:20 A PCR test?
  • 00:25:22 Tam je shoda.
  • 00:25:23 Na straně ministerstva
    zdravotnictví pracujeme na snížení
  • 00:25:25 asi 614 korun.
  • 00:25:31 Bylo by to kolem 300 korun.
  • 00:25:35 Diskuze tedy probíhá směrem
    k antigenním testům.
  • 00:25:38 Vy jste chtěl reagovat?
  • 00:25:40 Chtěl bych se vrátit k tomu,
    co říkal kolega ekonom.
  • 00:25:44 To,
  • 00:25:45 že bychom podcenili případný nástup
    nějakého dalšího problému zejména
  • 00:25:49 po dovolených, by byl opravdu
    velikou chybou.
  • 00:25:52 Je pravda, že nebyl
    připravený systém.
  • 00:26:01 Já jsem na tom pracoval a celý
    systém byl v podstatě připraven,
  • 00:26:04 takže věřím, že bude pracovat
    a že se všechno rozjede.
  • 00:26:12 Mluvilo se o ideálu,
    což je 8000 vzorků,
  • 00:26:15 které by se denně sekvenovalo.
  • 00:26:17 Jsme ale na kapacitě 4000 vzorků.
  • 00:26:21 A to jsme u varianty
    indické, nově vietnamské.
  • 00:26:26 Na podzim se původně
    dělalo 50 vzorků za týden,
  • 00:26:29 takže je to obrovský skok.
  • 00:26:32 Tato čísla jsou akceptovatelná.
  • 00:26:35 Více si dohodnou ti, kteří
    se tím budou konkrétně zabývat.
  • 00:26:39 Je to ale určitě cesta,
    kterou musíme jít dále.
  • 00:26:42 Ještě se vrátím krátce
    k pandemickému zákonu.
  • 00:26:48 Ještě jsem nestudoval detailně
    judikaturu, ale je tam řada věcí,
  • 00:26:51 která se může právně
    vykládat jinak.
  • 00:26:57 Restaurace je z mého
    pohledu prodej služeb.
  • 00:27:01 Ve chvíli, kdy je pandemie,
  • 00:27:02 tak každý může být potenciálně
    nakažený,
  • 00:27:05 každý může nakazit někoho dalšího.
  • 00:27:07 Takže je tam řada věcí,
    které jsou k diskuzi.
  • 00:27:10 A buď se musí opravdu změnit
    právní výklad anebo se bude muset
  • 00:27:14 změnit zákon.
  • 00:27:16 Musíme mít totiž tři úrovně
    kontroly.
  • 00:27:21 Zákon o ochraně veřejného zdraví,
  • 00:27:23 pandemický zákon a pokud
    bude všechno špatně,
  • 00:27:26 musíme mít možnost
    krizového zákona.
  • 00:27:29 Tyto tři věci musí fungovat.
  • 00:27:32 Musíme udělat vše proto, abychom
    se nedostávali do situace,
  • 00:27:36 kdy potom budou správně naplánovaná
    opatření zpochybněna proto,
  • 00:27:41 že neodpovídají právní normě.
  • 00:27:45 Vy jste mluvili o nákladech testů.
  • 00:27:47 Rovnou se zeptám pana ředitele.
  • 00:27:49 Jaký máte odhad, kdyby testování
    probíhalo tak, jak probíhá?
  • 00:27:54 Jaký by byl náklad pro všechny
    zdravotní pojišťovny na testování
  • 00:27:58 za rok?
  • 00:28:01 Pokud teoreticky připustíme,
  • 00:28:02 že se nic měnit nebude a že budeme
    testovat této frekvenci
  • 00:28:06 a v objemech jako teď až do konce
    roku, je to tedy hypotéza,
  • 00:28:11 tak by to činilo
    za nás asi 13 miliard korun.
  • 00:28:17 Celkově by to bylo
    přes 20 miliard korun.
  • 00:28:19 To by znamenalo, že neomezíme
    plošné testování,
  • 00:28:24 respektive tu povinnost
    plošného testování.
  • 00:28:30 Je otázkou, když se budeme
    bavit o testování,
  • 00:28:32 tak pro prevenci budoucího vývoje
    epidemie je zásadní plošné
  • 00:28:44 testování, detekce a sekvenování.
  • 00:28:47 Podle pátečního prohlášení Pavly
    Svrčinové by v červenci a v srpnu
  • 00:28:51 mohly být hrazené z pojištění
    dva PCR testy
  • 00:28:55 a dva antigenní testy.
  • 00:28:56 Tady jsou její slova.
  • 00:28:57 Bude zachováno testování
    pro občany tak,
  • 00:29:01 aby měli nárok v červnu na čtyři
    antigenní testy a dva PCR testy.
  • 00:29:09 A v červenci a v srpnu uvažujeme
    o nároku na dva PCR testy,
  • 00:29:12 dva antigenní.
  • 00:29:14 Dosud jsou antigenní testy
    hrazené každé tři dny.
  • 00:29:16 PCR test musí předepsat
    hygienik nebo lékař.
  • 00:29:20 Obrátím se do Ostravy
    na epidemiologa Rastislava Maďara.
  • 00:29:24 Tento způsob testování,
  • 00:29:26 který avizovala hlavní
    hygienička v pátek,
  • 00:29:31 umožní zachytit nové varianty,
    indickou, vietnamskou a další?
  • 00:29:47 Pokud jde o frekvenci
    testování, tak si myslím,
  • 00:29:50 že v červenci a potom v letním
    období by to mělo stačit tak,
  • 00:29:54 jak to bylo prezentováno.
  • 00:30:00 Musíme si uvědomit, že spousta
    lidí se bude testovat navíc,
  • 00:30:03 protože to bylo součást průkazu,
  • 00:30:08 pokud budou chtít jít na hromadné
    akce nebo využívat služby.
  • 00:30:14 Test si tedy budou muset pořídit,
    když jim to nevyjde do schématu,
  • 00:30:18 ve kterém budou mít nárok
    na testování zdarma.
  • 00:30:23 Musíme si uvědomit,
  • 00:30:24 že nám s koncem školního roku
    přestane testování ve školách,
  • 00:30:28 které nám dávalo určitý přehled
    o tom, co se děje v rodinách,
  • 00:30:31 u zaměstnavatelů,
    rodinných příslušníků.
  • 00:30:34 Takže nám zůstanou jiné
    formy plošného testování,
  • 00:30:40 které byly prezentovány.
  • 00:30:43 Je důležité si uvědomit, že zdaleka
    nejsme na úrovni,
  • 00:30:47 kterou doporučuje ECDC.
  • 00:30:49 Bezpečné je opustit plošné
    testování ve firmách,
  • 00:30:53 když je 25 pozitivních
    na 100 000 za dva týdny
  • 00:30:56 a pozitivita PCR testů by měla
    být nižší než čtyři %.
  • 00:31:07 Systém sekvenování
    je jaksi paralelní.
  • 00:31:15 Nesouvisí to přímo s frekvencí
    antigenních testů,
  • 00:31:17 které do toho zapadají.
  • 00:31:21 Je důležité, aby se sekvenovalo
    z laboratoří,
  • 00:31:25 aby se sekvenovaly plošně vzorky,
    alespoň 10% všech PCR testů,
  • 00:31:29 lokálné ohniska,
    návraty z ciziny apod.
  • 00:31:40 Všechna tato kritéria.
  • 00:31:42 Pokud se v systému sekvenování
    zohlední, brzy bychom měli zjistit,
  • 00:31:48 že tady máme cizokrajnou novou
    variantu, která se někdy šíří.
  • 00:31:58 A výslovně by potom
    opatření měla být lokální,
  • 00:32:01 aby to nezasáhlo zbytek území.
  • 00:32:02 To znamená, že testování
    nás chrání před tím,
  • 00:32:06 abychom už nemuseli
    plošně zasahovat.
  • 00:32:09 Zaznělo, že mnoho lidí říká,
    že testování je nákladné.
  • 00:32:14 Zazněly ceny plošného testování.
  • 00:32:19 Když zazní informace,
  • 00:32:21 že to stojí u jedné pojišťovny
    na čtvrtletí miliardu korun,
  • 00:32:25 tak jedna miliarda je vlastně
    nižší strana intervalu,
  • 00:32:30 kterou stojí jeden den lockdownu.
  • 00:32:32 Jeden den lockdownu stojí
    jedno až čtyři miliardy korun.
  • 00:32:43 Takže to je to, co nás chrání
    před zhoršením situace.
  • 00:32:55 Podle názorů mého, tak podle
    názoru skupiny MeSES,
  • 00:32:58 by testy měly být hrazené
    mimo rozpočet veřejného
  • 00:33:00 zdravotního pojištění.
  • 00:33:01 Měl by na to být vytvořený
    speciální budget,
  • 00:33:04 ze kterého by to šlo, aby z toho
    nekrvácel rezort zdravotnictví.
  • 00:33:10 To se teď děje i při testování
    ve firmách.
  • 00:33:12 Vy jste to zmínil.
  • 00:33:15 Na základě čísel, která máme
    v současnosti k dispozici,
  • 00:33:18 tak podle vás postačí testování
    ve firmách až do konce června
  • 00:33:25 respektive po červnu,
    když dojde k vypnutí?
  • 00:33:31 Očekáváte, že to nebude riziko,
  • 00:33:33 že skončí plošné testování
    ve firmách k poslednímu červnu?
  • 00:33:42 Plošné testování by mělo trvat
    ještě nějakou dobu po rozvolnění,
  • 00:33:46 po ukončení balíčku.
  • 00:33:50 Když se teď všechno
    urychluje z důvodů,
  • 00:33:52 o kterých se bavíme od začátku,
    tak si myslím,
  • 00:33:55 že by to mohlo být na hranici,
  • 00:33:57 kdy lze od plošného
    testování ustoupit.
  • 00:34:00 A to jsou ty dva parametry,
    které jsem zmínil.
  • 00:34:03 Ano, od konce června by to mohlo
    být v té situaci,
  • 00:34:07 že by objektivně bylo možné
    ustoupit od plošného testování
  • 00:34:11 a případně bychom to ponechali
    pouze v regionech,
  • 00:34:14 kde je 25 na 100 000 za dva týdny
    a PCR pozitivita čtyři %,
  • 00:34:21 pouze tam, kde je to dané
    regionálně.
  • 00:34:27 Chtějí kolegové reagovat?
  • 00:34:32 Dánsko dělalo 100 000 PCR testů
    denně,
  • 00:34:35 a to prakticky během epidemie.
  • 00:34:41 A nemělo tolik mrtvých.
  • 00:34:43 My máme prakticky 40 000 mrtvých.
  • 00:34:48 Je to velmi efektivní nástroj.
  • 00:34:50 Čím přesnější testy, tím častěji
    by se měly dělat.
  • 00:34:55 U antigenních testů je velký
    rozptyl v kvalitě.
  • 00:35:03 Mělo by se to respektovat,
    při určování ceny.
  • 00:35:07 Úhrada by neměla jít příliš
    dolů, aby ti, kteří testují,
  • 00:35:13 nebyli motivováni kupovat
    to nejhorší testy,
  • 00:35:16 protože u AG testů jsou
    veliké rozdíly v kvalitě.
  • 00:35:20 Je potřeba používat kvalitní testy.
  • 00:35:22 To znamená,
  • 00:35:23 že snížení ceny antigenních testů
    pod 200 korun by mohlo znamenat,
  • 00:35:28 že to budou čínské v uvozovkách
    přebalované antigenní testy,
  • 00:35:32 které nemají takovou citlivost?
  • 00:35:33 Já nejsem u vyjednávání,
    takže to nechám na ostatních.
  • 00:35:38 Ale obecně vzato, pokud se to bude
    opravdu tlačit co nejníž,
  • 00:35:42 tak motivace bude
    kupovat ty horší testy.
  • 00:35:47 Jak významně vnímáte toto riziko,
  • 00:35:49 když jste spočítali jako VZP cenu
    antigenního testu na 201 korun?
  • 00:35:54 Já souhlasím.
  • 00:35:57 Také jsem říkal, že snížení
    musí umožnit,
  • 00:36:01 aby byly prováděné
    kvalitní antigenní testy.
  • 00:36:04 Poskytovatel, který provádí testy,
  • 00:36:06 musí sáhnout po kvalitním
    výrobku a nikoliv po něčem,
  • 00:36:09 co nemá vypovídající schopnost.
  • 00:36:11 Proto je cena z naší strany podle
    mě navrhována velmi rozumně.
  • 00:36:17 Takže 201 korun by nemělo
    snížit kvalitu?
  • 00:36:21 Domníváme se,
  • 00:36:22 že je v tom dostatečný
    prostor na to,
  • 00:36:25 aby byl použitý kvalitní
    antigenní test.
  • 00:36:27 Pro nás to je test,
  • 00:36:29 který se pohybuje v nákupů
    od 60 do 100 korun.
  • 00:36:36 V době, kdy tady bylo
    vysoké % nakažených lidí,
  • 00:36:41 tak opakované testování
    antigenními testy dávalo smysl.
  • 00:36:46 Odpovídalo evropským doporučením.
  • 00:36:51 Původně to bylo plánováno tak,
  • 00:36:53 že když se bude snižovat
    prevalence v populaci,
  • 00:36:55 tak antigenní test bude ztrácet
    na hodnotě a bude správné,
  • 00:36:59 když bude nahrazen méně častý,
    ale přesnější PCR testem.
  • 00:37:06 To dává smysl a souhlasím
    s oběma pány.
  • 00:37:09 Zejména teď,
  • 00:37:10 kdy frekvence testování se bude
    snižovat a musí se snižovat,
  • 00:37:15 je potřeba mít kvalitní testy.
  • 00:37:20 Zatímco dříve se rozdílná kvalita
    dala kompenzovat velice častou
  • 00:37:24 frekvencí, tak v současné době,
  • 00:37:26 kdy budeme ustupovat
    od frekvenčního vyšetřování,
  • 00:37:29 si musíme být jisti,
    že to, co vyšetřujeme,
  • 00:37:32 je správně vyšetřen.
  • 00:37:37 Když jste se ptal,
  • 00:37:38 kolik by testování letos stálo
    všechny zdravotní pojišťovny,
  • 00:37:41 pokud by to šlo ve formě
    jako od začátku roku,
  • 00:37:44 tak jsme slyšeli částku
    20 miliard korun.
  • 00:37:51 Rastislav Maďar říkal,
  • 00:37:52 že by to nemělo zatěžovat
    rozpočet zdravotnictví.
  • 00:37:55 V současnosti jsou testy
    placené ze systému veřejného
  • 00:38:00 zdravotního pojištění.
  • 00:38:02 Když jste byl na ministerstvu,
    počítal jste s tím,
  • 00:38:05 že tato částka se odejme
    z rezortu zdravotnictví?
  • 00:38:11 Pro zdravotnictví je to samozřejmě
    optimální.
  • 00:38:15 Když jsme se o tom bavili,
  • 00:38:16 nebyla možnost ani vůle a bylo
    potřeba rychle konat.
  • 00:38:20 Takže se to vyhodnotilo
    tak, že riziko,
  • 00:38:23 že by přípravu jiného
    systému se ztratily týdny,
  • 00:38:29 by bylo mnohem větší, než když
    se to uhradí z těchto financí.
  • 00:38:34 Ale souhlasím s tím, že v principu
    je to věc, která je preventivní.
  • 00:38:42 Bylo to celé financováno
    z preventivních programů,
  • 00:38:44 které nejsou na takovou
    zátěž stavěné.
  • 00:38:47 Toto není lékařská služba.
  • 00:38:49 Je to věc, kterou má zajistit
    stát pro občany.
  • 00:38:54 Rozhodně si myslím, že v současné
    době bych se nebránil tomu,
  • 00:38:57 protože zdravotnictví bude
    potřebovat řadu financí na to,
  • 00:39:03 co se nestihlo během epidemie.
  • 00:39:06 Jakákoliv úspora v řádu
    desítek miliard korun by byla
  • 00:39:10 obrovskou pomocí.
  • 00:39:12 Vy jste chtěl reagovat?
  • 00:39:13 Ano.
  • 00:39:14 Omlouvám se, že jsem
    se tak vehementně hlásil.
  • 00:39:17 Jen poznámka.
  • 00:39:18 Pan doc.
  • 00:39:20 Maďar říkal, že se omezí
    plošné testování.
  • 00:39:23 Aby to bylo zřejmé, omezí
    se povinné plošné testování.
  • 00:39:27 V tom smyslu,
  • 00:39:29 že občan má možnost čtyřikrát
    týdně udělat si antigenní test,
  • 00:39:32 to zůstává.
  • 00:39:41 Chtěl bych zareagovat také
    na paní hlavní hygieničku.
  • 00:39:43 Když se nám mění ceny a mění
    se nám frekvence,
  • 00:39:46 udělali jsme si analýzu,
    co to přinese.
  • 00:39:50 Dvakrát PCR test, čtyřikrát
    antigenní test zdarma.
  • 00:39:54 Měl by nám to přinést měsíčně
    účtuje 400 milionů korun.
  • 00:39:59 To není úplně málo.
  • 00:40:01 Kombinace jiných
    frekvencí a snížené ceny
  • 00:40:03 je opravdu pozitivní.
  • 00:40:07 Zhruba 400 milionů korun.
  • 00:40:08 Vy jste chtěl reagovat?
  • 00:40:10 Když jsem slyšel,
  • 00:40:11 že vláda si nechala schválit
    deficit rozpočtu 500 miliard korun
  • 00:40:15 na tento rok, automaticky
    jsem předpokládal,
  • 00:40:18 že v rámci tohoto rozpočtu
    vznikne nějaký COVID fond,
  • 00:40:22 který bude sloužit k tomu,
    aby financoval věci,
  • 00:40:33 které jsou preventivní proto,
  • 00:40:35 aby nedocházelo k plošným
    lockdownům.
  • 00:40:38 Jenže k tomu nedošlo a je to podle
    mě obrovská chyba.
  • 00:40:44 Je to rozumný způsob
    deficitního investování.
  • 00:40:47 Je to investice k tomu,
  • 00:40:48 aby do budoucna netrpěl
    hospodářství kvůli omezením.
  • 00:40:53 Ale vláda k tomu nepřistoupila.
  • 00:40:56 Všechna levná opatření, která
    vláda schvaluje anebo zaváděla,
  • 00:41:00 trvaly strašně dlouho.
  • 00:41:03 Úpravu nemocenské jsem
    navrhoval v listopadu.
  • 00:41:09 Přišlo to pozdě.
  • 00:41:11 Testování ve firmách opět.
  • 00:41:14 Kolegové Levinský
    atd. to navrhovali v listopadu,
  • 00:41:18 ale zavedlo se to ve chvíli,
    kdy nám teklo do bot.
  • 00:41:25 Takže opatření, která se měla
    zavést na podzim, se odkládala.
  • 00:41:29 Účet je tragický.
  • 00:41:31 Když se podíváme na testování
    a jeho budoucnost,
  • 00:41:35 tak negativní test může nově
    nahradit očkování první dávkou
  • 00:41:39 po 20 dnech.
  • 00:41:41 Od 24. května budeme moci využívat
    už v aplikaci první dávky
  • 00:41:49 a uplynutí tří týdnů od této
    aplikace jako určitou ochranou,
  • 00:41:55 která je ekvivalentní antigennímu
    odběrů anebo odběru PCR anebo
  • 00:42:04 prodělání choroby.
  • 00:42:07 Konstatoval dnes bývalý ministr
    zdravotnictví Petr Arenberger.
  • 00:42:10 Otázka do Ostravy.
  • 00:42:11 Pane doc.
  • 00:42:12 Maďar, jak výrazně může utlumení
    epidemie ovlivnit skutečnost,
  • 00:42:16 že negativní test je nahrazený
    první dávku očkování?
  • 00:42:19 Podle dosavadních vědeckých
    poznatků nevytváří
  • 00:42:23 tak silnou imunitu.
  • 00:42:26 První dávka je vysoce účinná
    v prevenci těžkých stavů
  • 00:42:29 a hospitalizací, pokud
    uplynou dva nebo tři týdny.
  • 00:42:37 V tomto ohledu první dávka
    vysokou míru jistoty poskytuje.
  • 00:42:41 Na druhou stranu máme potvrzeno,
  • 00:42:44 že u dvou dávkového schématu
    největší možná protekce proti všemu
  • 00:42:50 včetně zachycení viru na sliznicích
    nastupuje dva až tři týdny
  • 00:42:56 po druhé dávce.
  • 00:42:59 Je to pragmatická záležitost.
  • 00:43:01 Já jsem mluvil už o tom,
  • 00:43:02 že je tady naočkováno více
    než třetina populace jednou dávkou,
  • 00:43:07 ale dvě dávky má 13 % populace.
  • 00:43:14 Takže je to ulehčení života
    těm, kteří mají jednu dávku.
  • 00:43:25 My máme odbornou obavu,
  • 00:43:26 že se tím vytvoří selekční
    tlak na druhou dávku.
  • 00:43:38 Přitom dobře víme, že indická
    varianta je už ve velké Británii.
  • 00:43:41 Asi bude otázkou času,
  • 00:43:42 než se tato varianta a další
    nové dostanou ve větší míře
  • 00:43:46 na naše území.
  • 00:43:49 V menší míře máme na našem
    území indickou variantu.
  • 00:43:52 Ano, ale zatím zachycené
    a vytrasované.
  • 00:43:56 Nedochází ke komunitnímu šíření.
  • 00:43:59 Alespoň doufáme.
  • 00:44:01 Ale je otázkou času,
    kdy to nastane.
  • 00:44:03 Právě indická varianta je schopna
    rozšířit se i oproti první dávce.
  • 00:44:13 Účinnost vůči novým variantám
    je prokázána až s nějakým časovým
  • 00:44:17 odstupem po druhé dávce.
  • 00:44:19 Takže první dávka
    by nás neochránila před rozšířením
  • 00:44:21 nové mutace.
  • 00:44:24 Kdybyste byl ministrem
    zdravotnictví,
  • 00:44:26 tak byste vy osobně nevyhlásil
    takové opatření jako
  • 00:44:28 Petr Arenberger?
  • 00:44:30 V této fázi bych to ještě
    nevyhlásila počkal bych
  • 00:44:33 několik týdnů.
  • 00:44:35 Jak by měl vypadat systém
    testování po návratu z dovolených?
  • 00:44:40 Říkal jste, že jak bude systém
    nastavený v červenci a srpnu,
  • 00:44:45 není rizikové pro případné šíření
    nové vlny onemocnění COVID-19 anebo
  • 00:44:53 nových variant koronaviru.
  • 00:44:56 Můžete říci,
  • 00:44:57 jak by měl systém vypadat podle
    vašeho odborného názoru od září?
  • 00:45:03 Od září to ani tak není
    o návratu z dovolených,
  • 00:45:07 ale jde spíš o testování
    ve školách,
  • 00:45:11 které by určitě mělo
    probíhat neinvazivní cestou.
  • 00:45:15 A to metodou PCR všude
    tam, kde to bude možné.
  • 00:45:19 Rád bych podpořil to, co zaznělo.
  • 00:45:22 S nástupem dětí do škol musí
    proběhnout několik cyklů v určitých
  • 00:45:26 intervalech, které
    se potom budou pro.
  • 00:45:29 PCR testování anebo
    antigenní testování tam,
  • 00:45:32 kde to nebude možné přes PCR.
  • 00:45:45 Musí se používat skutečně kvalitní
    testy, o kterých můžeme říci,
  • 00:45:49 že jejich odběr kvalifikovaným
    personálem v častějších časových
  • 00:45:55 intervalech, je srovnatelný
    s PCR testováním.
  • 00:46:04 To se musí nastavit.
  • 00:46:05 Pomůže to vychytat případy
    pozitivity u dětí a jejich rodinách
  • 00:46:09 a zároveň dostaneme přehled,
    co se děje u zaměstnavatelů.
  • 00:46:13 Lokálně se potom může
    případně zakročit.
  • 00:46:17 V září je to spíš PCR testování
    a kvalitní antigenní testování
  • 00:46:21 při nástupu dětí do škol.
  • 00:46:25 Získáme širší přehled
    než jen o školách.
  • 00:46:28 Během dovolených je systém nastaven
    tak, aby se testovaly lidé,
  • 00:46:32 kteří se vrátí ze zahraničí.
  • 00:46:38 Varoval bych před čímkoliv,
    co by vedlo občany k tomu,
  • 00:46:42 že rezignují na druhou dávku.
  • 00:46:46 Druhá dávka je tam mimo jiné proto,
    aby prodloužila účinek vakcíny.
  • 00:46:51 Představte si,
  • 00:46:52 že starší člověk byl očkovaný
    na jaře a z nějakého důvodu třeba
  • 00:46:58 z AstraZenecy nebude
    chtít druhou dávku.
  • 00:47:20 Bylo ale vydáno stanovisko, které
    ukazuje obavy a dokládá to čísly,
  • 00:47:25 které se týkají krevních sraženin.
  • 00:47:27 Podle mých informací, které
    mám z terénu od praktických lékařů,
  • 00:47:32 právě velká část seniorů a lidí,
    kteří jsou ohrožení,
  • 00:47:36 odmítají druhou dávku AstraZenecy
    kvůli krevním sraženinám.
  • 00:47:40 U starších lidí je tato
    obava bezpředmětná.
  • 00:47:46 Mluvíme o krevních sraženinách,
  • 00:47:48 takže by to spíš spadalo do gesce
    společnosti pro trombózu.
  • 00:47:51 SÚKL vydává stanovisko,
  • 00:47:53 které je v rozporu s Ministerstvem
    zdravotnictví,
  • 00:47:55 které žádné takové doporučení nemá.
  • 00:48:08 Cokoliv vede lidi k rezignaci
    na druhou dávku zvýší riziko nákazy
  • 00:48:15 zejména u seniorní
    skupiny třeba na podzim.
  • 00:48:19 My totiž nevíme, co se bude
    dít na podzim.
  • 00:48:22 K tomu je potřeba přistupovat
    velmi zodpovědně a jakákoliv
  • 00:48:27 ne odůvodněná obava anebo
    snaha vyvolat dojem,
  • 00:48:34 že jedna dávka stačí, může
    zvýšit riziko na podzim.
  • 00:48:37 Tyto informace nemáme.
  • 00:48:39 Znovu opakuji,
  • 00:48:40 abychom se řídili evropskými
    doporučeními a případně tím,
  • 00:48:49 jaké stanovisko k tomu zastává
    Evropská léková agentura.
  • 00:48:53 Jednoznačně podporuje,
    že jsou nutné dvě dávky.
  • 00:49:01 Benefit ochrany před onemocněním
    je výrazně větší než obava z toho,
  • 00:49:07 že vakcína vyvolá vzácnou vrah.
  • 00:49:11 Část lékařů se setkává
    s tím, že lidé,
  • 00:49:13 kteří mají po první
    dávce AstraZenecy,
  • 00:49:15 chtějí druhou dávku
    od jiné vakcíny.
  • 00:49:26 To v současné době není možné.
  • 00:49:29 Toto stanovisko by se mělo
    dát do kontextu
  • 00:49:33 s ostatními informacemi.
  • 00:49:35 Vakcinologická společnost na takové
    stanovisko má právo.
  • 00:49:39 SÚKL by měl spíš respektovat
    stanovisko Ministerstva
  • 00:49:41 zdravotnictví, protože to je jeho
    přímo řízená organizace.
  • 00:49:48 Pokud lidé budou chtít tyto věci
    studovat a nebudou se chtít řídit
  • 00:49:53 doporučením Ministerstva
    zdravotnictví,
  • 00:49:55 které nehovoří o žádném
    signifikantním riziku,
  • 00:49:57 měli by se podívat třeba
    na stanovisko společnosti
  • 00:50:01 pro trombózu a hemanstázu,
    která je vyvážená.
  • 00:50:05 Nevybízí k obavám.
  • 00:50:07 Říká, že očkování
    AstraZenecou je bezpečné?
  • 00:50:10 Říká, že převažuje benefit ochrany.
  • 00:50:27 Teď vidíme data,
  • 00:50:28 která eviduje VZP ohledně
    očkování proti koronaviru.
  • 00:50:43 Jsou z vašeho pohledu
    vytvořené podmínky,
  • 00:50:46 aby se na podzim přesunulo očkování
    z velkých center do menších včetně
  • 00:50:50 ordinací praktických lékařů?
  • 00:50:52 Je jasné, že se nepodaří
    docílit takové proočkovanosti,
  • 00:50:56 jako byly původní plány?
  • 00:51:01 Náklady byly za 1. 3 měsíce
    tohoto roku.
  • 00:51:03 Je potřeba dívat se na to optikou
    měsíce dubna a května,
  • 00:51:07 kdy se očkování fakticky
    rozjelo ve větší míře.
  • 00:51:10 Pokusil jsem se vytáhnout
    čísla z našeho systému,
  • 00:51:13 byť ještě nejsou ověřené.
  • 00:51:14 Náklady za čtvrt miliardy se zvedly
    za dva měsíce na 830 milionů.
  • 00:51:22 Když to vynásobíme dvěma,
    protože máme 58 % trhu,
  • 00:51:26 jsme na částce 1,3 miliardy
    korun nákladů za výkon.
  • 00:51:32 Co se týče nákladů
    za očkovací látky,
  • 00:51:35 tak s panem ministrem tehdy
    platnými jsme se domlouvali
  • 00:51:39 na zálohových plateb.
  • 00:51:46 Vyúčtování proběhne
    až na konci roku.
  • 00:51:48 To jen upřesnění k těm číslům.
  • 00:51:50 V současné době jsou
    vytvořeny podmínky pro to,
  • 00:51:52 aby očkování realizovala
    nejen velká centra.
  • 00:51:58 Správně fungující
    centrum je v O2 Areně.
  • 00:52:01 Organizace je úžasná.
  • 00:52:05 Zřizuje to fakultní
    vojenská nemocnice v Praze.
  • 00:52:10 Teď zapracováváme do smluv
    o distribuci,
  • 00:52:12 aby očkovali ve větší
    míře praktičtí lékaři.
  • 00:52:17 Myslím si, že správný mix mezi
    praktickými lékaři,
  • 00:52:21 ke kterým se registrují
    starší senioři.
  • 00:52:31 Počítáte s tím, že praktičtí lékaři
    budou očkovat Pfizer BioNTech?
  • 00:52:37 Tam byla omezení skladování.
  • 00:52:39 Tam byla chladový řetězec,
    který neumožňoval,
  • 00:52:43 aby Pfizer BioNTech byl efektivně
    distribuován do ordinací
  • 00:52:47 praktických lékařů.
  • 00:52:48 Museli by dodržet velmi
    náročné podmínky.
  • 00:52:54 Pokud bude učiněna změna,
  • 00:52:56 pokud Pfizer BioNTech bude možné
    skladovat při nižších teplotách,
  • 00:53:00 v ledničce, tak nic nebrání tomu,
  • 00:53:02 aby očkovali touto
    látkou praktičtí lékaři.
  • 00:53:06 Bylo by to správné.
  • 00:53:08 Já bych to chtěl povznést.
  • 00:53:13 Základním úkolem státu je dostat
    co nejvíce lidí na očkování.
  • 00:53:18 To je vlastně to, co vyjde
    stát nejlevněji.
  • 00:53:22 Vytvořit kolektivní imunitu.
  • 00:53:23 Přesně tak.
  • 00:53:24 Myslím si, že v tomto ohledu k tomu
    stát dělá poměrně dost málo.
  • 00:53:32 I takové jednoduché
    nástroje jako dopisy lidem,
  • 00:53:36 kde se mají registrovat
    atd., nejsou odeslány.
  • 00:53:46 Myslím si, že to je otázka
    spíš na pojišťovny,
  • 00:53:50 které mají údaje o pacientech.
  • 00:53:52 Bylo by fajn, kdybychom používali
    velmi levné nástroje k tomu,
  • 00:53:58 aby co nejvíce starších
    lidí bylo očkováno.
  • 00:54:04 To je pro nás ta nejlevnější
    investice.
  • 00:54:07 Já ještě zareaguji.
  • 00:54:12 To není role státu, ale nás jako
    pojišťoven,
  • 00:54:14 protože máme zajistit
    péči o klienta.
  • 00:54:19 My samozřejmě v současné době jsme
    započali s rozesíláním dopisů,
  • 00:54:22 které informují o tom,
    že je správné nechat se očkovat.
  • 00:54:31 Když jsme zahájili přímé oslovování
    klientů, tak to bylo v době,
  • 00:54:37 kdy nejstarší kategorie byly
    z velké části proočkovány.
  • 00:54:46 Asi by nebylo správné, aby senior,
    který byl očkovaný, dostával dopis,
  • 00:54:50 že se mají nechat očkovat.
  • 00:54:54 Pardon, podívejte se.
  • 00:55:10 Já to sice chápu, ale jeden
    dopis stojí drobné,
  • 00:55:15 i kdyby se šel očkovat jeden
    ze 100 lidí a zabránilo se tomu,
  • 00:55:18 že by byl hospitalizovaný.
  • 00:55:24 Takže dopisy jsou extrémně
    levná záležitost oproti tomu,
  • 00:55:28 co vás stojí hospitalizovaní lidé.
  • 00:55:33 Samozřejmě to není koruna ale přes
    20 korun, ale dobře, beru to.
  • 00:55:38 Když se obrátím do Ostravy
    na Rastislava Maďara,
  • 00:55:43 děkana tamní lékařské
    fakulty a epidemiologa,
  • 00:55:46 tak jaké máte obavy z toho,
  • 00:55:48 že česká populace nebude schopná
    získat kolektivní imunitu i kvůli
  • 00:55:53 poplašným zprávám, které se týkají
    některých vakcín?
  • 00:56:02 Je pravda, že pouze očkováním
    kolektivní imunitu nezískáme.
  • 00:56:07 Chrání nás také druhá
    část populační imunity,
  • 00:56:10 to je post infekční imunita.
  • 00:56:14 Protilátková imunita nás chrání
    déle, než se čekalo.
  • 00:56:17 Plus to vypadá tak, že výrazně
    pomáhá také buněčná imunita.
  • 00:56:23 Nakonec se ukáže, že po infekci
    bude ochrana dlouhodobá.
  • 00:56:33 Daň za to je bohužel velká
    ztráta lidských životů a velké
  • 00:56:36 finanční ztráty.
  • 00:56:42 Teď se více opíráme o post
    infekční část imunity,
  • 00:56:46 která přispívá také ke vzniku
    kolektivní imunity.
  • 00:56:51 Akorát musíme ohlídat
    nové varianty.
  • 00:56:54 Dovolte mi stručnou poznámku.
  • 00:56:57 Na začátku jsme mluvili
    o pandemickém zákoně.
  • 00:56:59 Pandemický zákon by neměl
    být pouze pro tuto pandemii.
  • 00:57:02 Dříve nebo později, a možná
    dříve, než si myslíme.
  • 00:57:05 Přijde další pandemie.
  • 00:57:07 A on nás musí rychle a okamžitě
    ochránit od začátku,
  • 00:57:10 abychom se vyhnuli
    tomu, co nastalo teď.
  • 00:57:13 A další věc, která se ukazuje
    a která bude stát peníze je to,
  • 00:57:18 že musí vzniknout instituce
    typu Robert Koch institut atd.
  • 00:57:28 Pokud to zejména po volbách
    zanikne v tom, že je málo peněz,
  • 00:57:31 musí se šetřit a musí
    se restartovat ekonomika,
  • 00:57:36 tak přijde další pandemie.
  • 00:57:37 A zase nás to zastihne
    nepřipravené.
  • 00:57:45 Stávající ministr zdravotnictví
    a stejně tak jakýkoliv budoucí
  • 00:57:48 ministr zdravotnictví musí vznik
    takové instituce považovat
  • 00:57:53 za naprostou prioritu.
  • 00:58:01 Jiné chytré země,
  • 00:58:02 které si prošly SARS to udělali
    a připravili se na příchod
  • 00:58:05 pandemie koronaviru.
  • 00:58:09 ČR v tom připravená není
    a nevyužila té příležitosti?
  • 00:58:13 Zatím ne.
  • 00:58:14 To nás čeká.
  • 00:58:15 Filip Pertold?
  • 00:58:18 Je to tak, jak říkal doc.
  • 00:58:19 Maďar.
  • 00:58:20 Potřebujeme instituci, která
    bude mít respekt veřejnosti.
  • 00:58:25 To znamená,
  • 00:58:27 abychom tady ne vedly spory
    o rouškách nebo respirátorech
  • 00:58:31 v době, když už existují
    dávno vědecké studie,
  • 00:58:34 které potvrzují jejich účinnost.
  • 00:58:36 A přitom tady pořád probíhají
    rozhovory, kdy jeden říká ano,
  • 00:58:40 druhý říká ne.
  • 00:58:42 Je to nesmysl.
  • 00:58:45 Odborné instituty nám chybí v řadě
    oblastí, i v oblasti ekonomické.
  • 00:58:52 Potřebujeme odborný podklad.
  • 00:59:02 Ministerstvo musí mít permanentně
    odborný základ v tom,
  • 00:59:07 co doporučují, aby tomu
    důvěřovala veřejnost.
  • 00:59:10 Je důležité, aby se tím politici
    řídili.
  • 00:59:13 O tom bude další část Otázek.
  • 00:59:18 Když už mají politici odborníky,
  • 00:59:20 tak by se měly
    odbornými názory řídit.
  • 00:59:23 Hosty otázek zůstávají Jan Blatný,
    Filip Pertold, Zdeněk Kabátek.
  • 00:59:27 Přepněte si na ČT 24,
  • 00:59:29 kde budou zajímavá data
    ohledně odložených výkonů,
  • 00:59:37 jak vypadá tuzemské zdravotnictví
    a kdy se vrátí před
  • 00:59:41 koronavirovou pandemii.
  • 00:59:43 Loučíme se v tuto chvíli
    s Rastislavem Maďarem,
  • 00:59:47 který byl také hostem otázek.
  • 00:59:49 Přepněte si.
  • 00:59:50 Pokračujeme po stručných zprávách.

Související