iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 9. 2020
13:00 na ČT1

1 2 3 4 5

10 hlasů
29940
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Jsou vládní opatření v době koronakrize dostatečná? Výměna názorů ministra vnitra a předsedy Ústředního krizového štábu Jana Hamáčka a předsedy ODS Petra Fialy.

60 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce

  • 00:00:24 Neděle, 27. září 2020,
    pravé poledne a ČT.
  • 00:00:28 O jakých tématech se po dnešních
    otázkách začne mluvit?
  • 00:00:32 My jsme skutečně v situaci ji,
    kdy musíme zavést krizové řízení.
  • 00:00:40 Řízení států.
  • 00:00:42 Je krizové?
  • 00:00:43 Kritické nebo pouze kritizované?
  • 00:00:45 Diskuze ministra vnitra, předsedy
    sociálních demokratů Jana Hamáčka,
  • 00:00:49 a místopředsedy PS, předsedy
    občanských demokratů Petra Fialy.
  • 00:00:55 Každý samozřejmě musí mít zakrytá
    ústa i nos rouškou, respirátorem.
  • 00:01:01 Čínské roušky do každé rodiny.
  • 00:01:05 Mají vůbec smysl?
  • 00:01:06 Rozdíl mezi zdravotnickou
    a ochrannou pomůckou tématem první
  • 00:01:10 části otázek.
  • 00:01:12 Nebudu nabízet letecký
    zájezd, když vím,
  • 00:01:14 že je tady nejistota cestování.
  • 00:01:22 Budou všichni sedět doma?
  • 00:01:24 Hosty předseda představenstva
    Letiště Praha Václav Řehoř
  • 00:01:27 a zakladatel agentury Kiwi.com,
    podnikatel roku 2019,
  • 00:01:32 Oliver Dlouhý.
  • 00:01:35 Vítejte a hezkou neděli vám všem,
    divákům ČT 1 i ČT 24.
  • 00:01:40 Jste v jedinečném
    prostoru pro diskuzi.
  • 00:01:42 Muž přes palubu,
  • 00:01:44 jeden z dílů britského komediálního
    seriálu jistě pane premiére dostal
  • 00:01:49 v tuzemské politice nový význam.
  • 00:01:52 I přílišná loajalita vůči
    ministerskému předsedovi vede
  • 00:01:56 ke smutným koncům členů vlády.
  • 00:01:58 Zvláště když druhá vlna
    koronavirové pandemie,
  • 00:02:01 respektive nárůst počtu
    vážně nemocných a úmrtí,
  • 00:02:04 boří představy o ČR jako
    o evropském šampiónovi,
  • 00:02:09 jak se tím často chlubil
    premiér Andrej Babiš,
  • 00:02:11 a tak po rezignaci ministra
    zdravotnictví Adama Vojtěcha
  • 00:02:15 potřebuje podle premiéra
    Ministerstvo zdravotnictví
  • 00:02:18 krizového manažera.
  • 00:02:19 Vojtěcha na postu ministra
    zdravotnictví začátkem týdne
  • 00:02:23 vystřídal epidemiolog
    Roman Prymula.
  • 00:02:25 Když premiér v pondělí tato slova
    oznamoval, pronášel i tato slova.
  • 00:02:31 Je důležité, aby vláda
    komunikovala jednotně.
  • 00:02:35 Což se bohužel neděje.
  • 00:02:38 A hlavně aby se ministři drželi
    svých kompetencí a svého řemesla.
  • 00:02:48 Určitě pokud nějací ministři
    budou mít návrhy z hlediska
  • 00:02:52 epidemiologických
    opatření, tak doufám,
  • 00:02:56 že tyto budeme předkládat
    společně na vládě.
  • 00:03:04 Právě chaotická komunikace vlády
    ohledně opatření v boji proti
  • 00:03:08 koronavirové nákaze je terčem
    kritiky nejen ze strany opozice,
  • 00:03:12 ale části veřejnosti.
  • 00:03:14 Prvními hosty otázek jsou avizovaní
    vicepremiér, ministr vnitra,
  • 00:03:17 předseda ústředního krizového
    štábu a předseda ČSSD Jan Hamáček.
  • 00:03:22 Vítejte po čase v otázkách,
    hezký dobrý den.
  • 00:03:25 Vítám místopředsedu PS, předsedu
    občanských demokratů Petra Fialu.
  • 00:03:29 Hezký dobrý den.
  • 00:03:31 Ve středu nebo v pátek v příštím
    týdnu oznámí s největší
  • 00:03:34 pravděpodobností ministr
    zdravotnictví Roman Prymula podle
  • 00:03:37 svých slov zavření,
  • 00:03:39 respektive distanční výuku
    na středních školách v celé zemi,
  • 00:03:44 s výjimkou prvních ročníků.
  • 00:03:47 Je tato věc diskutována v ústředním
    krizovém štábu?
  • 00:03:51 Samozřejmě, já chci říci,
  • 00:03:53 že s nástupem pana ministra Prymuly
    se ta komunikace mezi ministerstvem
  • 00:04:00 vnitra a ministerstvo
    zdravotnictví zlepšila,
  • 00:04:03 takže věci spolu konzultujeme,
  • 00:04:06 respektive vím kudy se ubírá
    myšlenkový pochod
  • 00:04:12 Ministerstva zdravotnictví.
  • 00:04:15 Ještě nějaká opatření musí
    přijít, to je logické.
  • 00:04:19 Pokud se podíváte na ten vývoj
    denních přírůstků, ukazuje se,
  • 00:04:24 že se nenaplňuje
    katastrofický scénář,
  • 00:04:27 který tady byl před 14 dny a který
    byl reálný, a to je to,
  • 00:04:31 že na konci tohoto měsíce jsme
    mohli mít denně 8000 nakažených.
  • 00:04:36 Exponenciální křivka.
  • 00:04:38 Ukazuje se, že zabrala první
    opatření, což jsou roušky.
  • 00:04:43 Nicméně ta křivka nárůstu
    se zpomalila a ustálila se kolem
  • 00:04:51 dvou a půl a 3000 denně,
    což je strašné číslo.
  • 00:04:55 Řekl byste, že je možné
    to považovat za trvalejší jev?
  • 00:05:00 Že nedojde ke skoku?
  • 00:05:02 To nemůže říci nikdo.
  • 00:05:04 Každopádně minimálně to znamená,
    že jsme si koupili čas.
  • 00:05:09 Protože proč to všechno
    děláme je ze dvou důvodů,
  • 00:05:12 za prvé nemůžeme připustit
    kolaps zdravotnictví,
  • 00:05:16 nemůžeme se dostat do situace,
  • 00:05:17 aby bylo více pacientů
    než je lůžek.
  • 00:05:20 Současně se snažíme ochránit
    nejvíce zranitelnou skupinou,
  • 00:05:23 což jsou senioři.
  • 00:05:26 Každý den, každý týden, křivka
    neroste rapidně, je dobrý.
  • 00:05:33 Já nejsem optimista, nechci
    jásat, ta situace je stále vážná,
  • 00:05:37 protože za 3000 nakažených
    jdou desítky a stovky,
  • 00:05:42 které jdou do nemocnic s nějakým
    14 dny mým prokluzem.
  • 00:05:46 Ještě minimálně 14 dní, která
    čísla přicházejí denně do špitálů,
  • 00:05:50 přicházet budou.
  • 00:05:51 Je potřeba přijmout další opatření,
    abychom nárůst začaly snižovat.
  • 00:05:56 Vy jste informován o tom,
  • 00:05:57 že se mají rodiče
    středoškoláků připravit?
  • 00:06:03 Vy jste něco řekl, já jsem
    řekl, že funguje komunikace.
  • 00:06:05 Nicméně platí to,
  • 00:06:07 že konkrétní opatření vyhlašuje
    ministerstvo zdravotnictví.
  • 00:06:11 Já říkám, že bude potřeba
    nějaká opatření přijmout.
  • 00:06:14 Jaká to budou opatření,
    od kdy a na jak dlouho,
  • 00:06:17 to řekne pan Prymula.
  • 00:06:21 Prymula vyzval ředitele škol,
  • 00:06:23 aby na tento pátek
    vyhlásili ředitelské volno,
  • 00:06:27 dopředu to nepředjednal s ministrem
    školství Robertem Plagou,
  • 00:06:30 který se ohradil.
  • 00:06:31 Pokud se mám bavit o dalších
    úpravách, třeba školního roku,
  • 00:06:36 nebo systémových věcech,
    které se týkají opatření,
  • 00:06:41 ať už preventivních nebo opatření
    v těch červených regionech,
  • 00:06:46 tak jsem vyzval
    ministra zdravotnictví,
  • 00:06:48 abychom do toho byli více vtaženi.
  • 00:06:51 Bavíme se nejen o návrhu
    ministra zdravotnictví,
  • 00:06:55 aby ředitelé škol vyhlásily
    na pátek ředitelské volno nebo
  • 00:06:58 opatření, které zavřelo
    restaurace ve 22 hodin.
  • 00:07:02 Pane místopředsedu,
  • 00:07:04 vidíte změnu komunikace s nástupem
    Romana Prymuly do čela
  • 00:07:08 rezortu zdravotnictví?
  • 00:07:10 Zatím nevidím.
  • 00:07:11 Měli jsme několik požadavků nebo
    návrhů, jak by se krize měla řešit,
  • 00:07:16 jeden z nich byla výměna
    ministra zdravotnictví,
  • 00:07:19 druhé bylo obnovení
    činnosti krizového štábu.
  • 00:07:25 Obě věci byly splněny,
  • 00:07:27 bohužel ta komunikace
    není dobrá a ta nejistota
  • 00:07:30 a ten chaos pokračuje.
  • 00:07:32 Tady jste sám zmínil
    opatření, nebo ten návrh,
  • 00:07:35 se kterým přišel ministr
    zdravotnictví Prymula,
  • 00:07:38 nebyl konzultovaný s ministrem
    školství,
  • 00:07:42 ředitelé si s tím ani nevěděli
    rady, to jsou takové výstřely,
  • 00:07:46 které by neměly nastat.
  • 00:07:49 My přicházíme s řešením,
    náš školský expert,
  • 00:07:52 Martin Baxa navrhl, aby byl zřízen
    krizový štáb pro oblast školství,
  • 00:07:56 kde by pravidelně probíhala
    komunikace všech zúčastněných
  • 00:07:59 aktérů a vyhnuli jsme
    se těmto problémům.
  • 00:08:03 Je to další orgán,
    není těch orgánů moc?
  • 00:08:08 Promiňte, máme radu vlády
    pro zdravotní rizika,
  • 00:08:11 které předsedá premiér,
    máme ústřední krizový štáb,
  • 00:08:14 kterému předsedá Jan Hamáček, máme
    ústřední epidemiologickou komisi,
  • 00:08:18 které předsedá ministr
    zdravotnictví a vy chcete zřizovat
  • 00:08:21 ústřední krizový štáb?
  • 00:08:22 Chceme zřídit platformu,
    kde se lidé domluví.
  • 00:08:26 To je ústřední krizový štáb.
  • 00:08:28 Pane předsedo,
    neskákejte mi do řeči.
  • 00:08:33 Ta situace je přece zoufala.
  • 00:08:35 Nejde o to, o co si tady
    řekneme, jde o to,
  • 00:08:37 co mají rodiče a ředitele dělat.
  • 00:08:47 Nějakým způsobem můžeme
    situaci napomoci,
  • 00:08:50 aby lidé dostávali
    relevantní informace.
  • 00:08:54 Máme nového ministra, máme ústřední
    krizový štáb a v pátek je zmatek,
  • 00:08:58 některé školy zavřely,
    některé zůstaly otevřené.
  • 00:09:03 Vy myslíte,
  • 00:09:04 že to vyřeší ústřední krizový
    štáb nebo krizový štáb
  • 00:09:07 na ministerstvu školství?
  • 00:09:11 Ať alespoň se baví ministr
    zdravotnictví s ministrem školství,
  • 00:09:15 ať se baví s řediteli škol
    a se všemi dotčenými orgány.
  • 00:09:19 Nemůže se dít to co se teď děje.
  • 00:09:23 Podívejte se na situaci v Brně
    kolem zásahu států vůči
  • 00:09:29 Masarykově univerzitě.
  • 00:09:34 Je potřeba udržet co nejdéle
    školy vchodu, obzvláště základní,
  • 00:09:38 je potřeba vybavit učitele,
    kteří mají obavy z výuky,
  • 00:09:41 protože jsou v rizikovém
    věku, aby měli respirátory.
  • 00:09:44 Je potřeba se připravit.
  • 00:09:46 Nic z toho se nestalo, místo
    toho slyšíme, že to tu zavřeme,
  • 00:09:50 nechoďte do školy.
  • 00:09:53 To není žádná rozumná politika,
    s tím si školský systém neporadí.
  • 00:09:57 Vy myslíte, že vznik krizového
    štábu by tyto věci mohl napravit?
  • 00:10:03 Já si myslím, že nejlepší by bylo,
  • 00:10:05 kdyby spolu komunikovali
    normálně členové vlády,
  • 00:10:08 jak by to člověk očekával.
  • 00:10:09 Když se to neděje, úlohou opozice
    je navrhnout nějaký způsob řešení.
  • 00:10:14 Jestli nedokáže ministr
    zdravotnictví komunikovat
  • 00:10:17 s ministrem školství, oba nedokáží
    komunikovat s řediteli škol,
  • 00:10:21 nedokáží vysvětlit situaci a říci,
    na co se mají připravit,
  • 00:10:26 tak potom tomu musíme napomoci.
  • 00:10:28 Připadá mi to logické.
  • 00:10:30 Já bych samozřejmě byl šťastný,
    kdyby vláda fungovala normálně,
  • 00:10:33 každý člen vlády
    neříkal něco jiného,
  • 00:10:36 kdyby se lidem dávali normálně
    informace, to by bylo krásné,
  • 00:10:39 ale tak to v této zemi za vlády
    Andreje Babiše není.
  • 00:10:42 Proč je tady více hlav?
  • 00:10:46 Na jedné straně komise,
  • 00:10:48 potom ústřední krizový
    štáb a do toho premiér,
  • 00:10:51 který předsedá Radě vlády
    pro zdravotní rizika.
  • 00:10:55 Jestli mohu k tomu, co tady
    padlo, já si nemyslím,
  • 00:10:58 že další komise to vyřeší,
    už jen proto, že jich máme příliš.
  • 00:11:01 Na ústředním krizovém štábu
    se scházejí všichni zástupci,
  • 00:11:04 školství, zdravotnictví,
    na úrovni náměstků.
  • 00:11:10 Souhlasím s tím, že si ministři
    mohli zavolat, ale myslím si,
  • 00:11:14 že si to může nastavit
    ministr Plaga.
  • 00:11:21 Já bych netvrdil, že tady
    vypukl chaos.
  • 00:11:25 Pan ministr zdravotnictví
    řekl, že by bylo dobré,
  • 00:11:28 aby ředitelé škol zvážili využít
    svojí kompetenci dát ředitelské
  • 00:11:33 volno a dal k tomu nějaké důvody.
  • 00:11:35 Ministr školství se to dozvídá
    z médií.
  • 00:11:37 Tam se stala chyba.
  • 00:11:41 Dnes je neděle a ministr
    zdravotnictví Roman Prymula říkám,
  • 00:11:46 že příští týden ve středu nebo
    v pátek se dozvědí rodiče
  • 00:11:50 středoškoláků, ve čtvrtém
    až druhém ročníků,
  • 00:11:55 že jejich dítě může zůstat doma,
  • 00:11:57 protože dojde k uzavření
    středních škol.
  • 00:12:00 Pravděpodobně se tu dozvědí
    s nějakým časovým předstihem.
  • 00:12:03 Nepředpokládám, že se ve čtvrtek
    řekne,
  • 00:12:05 že v pátek nemají chodit do školy.
  • 00:12:14 Bude tam nějaký prostor, pokud
    by to mělo být oznámeno,
  • 00:12:17 do té doby se povede diskuze,
    za účasti pana ministra Plagy.
  • 00:12:21 Ale tou že je nutné ještě
    nějaká opatření přijmout,
  • 00:12:25 to vychází z těch čísel,
    které máme na stole.
  • 00:12:28 Roušky zabrali, vypadá to, že ano.
  • 00:12:31 Já věřím tomu, že zaberou omezení
    ve stravovacích službách,
  • 00:12:34 protože bary prostě byli problém,
    ale stále to netlačí na to,
  • 00:12:38 aby křivka začala padat.
  • 00:12:42 Denně budeme
    mít 2500 až 3000 nakažených
  • 00:12:44 a to je prostě moc.
  • 00:12:47 Na jedné straně máme stále ještě
    povolené sportovní akce a návštěvy
  • 00:12:52 veřejnosti, poměrně velkých
    čísel, na sportovních akcích.
  • 00:12:56 Na druhé straně nechci
    říci, že zavíráme,
  • 00:12:59 ale připravujeme vysoké
    školy na distanční výuku.
  • 00:13:02 Ty jsou sice připraveny jak říká
    rektor Západočeské univerzity
  • 00:13:07 Miroslav Holeček a dodává.
  • 00:13:09 Problém ovšem je způsob
    jakým se na výuku přechází,
  • 00:13:15 díky striktně vydanému nařízení.
  • 00:13:20 Bohužel nikdo to s vysokými
    školami nekonzultoval,
  • 00:13:24 a to je ten velký problém.
  • 00:13:25 Nabízí se,
  • 00:13:26 že bychom věc řešili třeba
    ve spolupráci s Českou konferencí
  • 00:13:31 rektorů daleko dříve.
  • 00:13:32 Semafory se zaváděly už dávno,
  • 00:13:35 mohli jsme samozřejmě si dohodnout
    nějaké postupy.
  • 00:13:39 Nejde jen o zpřísnění vyhlášení
    omezení výuky na vysokých školách,
  • 00:13:45 ale také o logiku opatření.
  • 00:13:48 Rektorka Mendelovy univerzity
    v Brně Danuše Nerudová k tomu
  • 00:13:51 na sociálních sítích
    napsala tato slova.
  • 00:13:54 Naši studenti mohou jít na hokej
    v počtu 1000,
  • 00:13:57 zatímco v počtu 100 na přednášku,
    kde neskandují,
  • 00:14:01 ale poslouchají, nemohou.
  • 00:14:02 S námi rektory to nikdo
    nepovažoval za nutné probírat.
  • 00:14:05 Vzdělání je priorita, nedivím se,
    že studenti chtějí demonstrovat.
  • 00:14:11 Jakou to dává logiku, že na hokej
    mohou studenti v 1000?
  • 00:14:15 Já jsem přesvědčen, že součástí
    opatření bude zásah,
  • 00:14:18 který se bude týkat
    venkovních akcí.
  • 00:14:21 Já souhlasím s tím, že 2000 lidí
    na jednom místě je mnoho.
  • 00:14:28 Je to samozřejmě rizikový faktor.
  • 00:14:31 Já bych být vámi počkal na to,
  • 00:14:33 s čím přijde ministerstvo
    zdravotnictví.
  • 00:14:36 Vy kritizujete to, že je tady
    chaos a předem diskutujeme něco,
  • 00:14:40 co nemáme na stole.
  • 00:14:42 Až pan ministr řekne, že toto
    je návrh ministerstva,
  • 00:14:45 tak to můžeme kritizovat.
  • 00:14:49 Do té doby z mého pohledu
    ta diskuze patří do odborných týmů,
  • 00:14:52 do ústředního krizového
    štábu, do rady vlády.
  • 00:14:55 Nemá cenu, abych diskutoval
    co bude za týden.
  • 00:14:58 Až tu Ministerstvo zdravotnictví
    připraví, tak se to národ dozví.
  • 00:15:02 Teď máme nejistotu, možná fotbal,
    možná školy, až se to připraví,
  • 00:15:07 tak se to oznámí.
  • 00:15:10 Ministr zdravotnictví v televizním
    rozhovoru na Primě řekl,
  • 00:15:13 že u svateb, možná číslo 30.
  • 00:15:17 Ten chaos nevytváří novináři.
  • 00:15:19 Stejně tak jsou to opatření
    na vysokých školách.
  • 00:15:25 Kroky v tomto týdnu ukazují,
    že nejsou promyšlené.
  • 00:15:30 Promyšlené jsou,
    můžeme se bavit o tom,
  • 00:15:32 zda je to šťastná komunikace.
  • 00:15:35 Já nechci přikládat pod oheň.
  • 00:15:37 Až to bude na místě,
    až to bude oznámeno,
  • 00:15:40 všichni se dozvíme co se bude dít.
  • 00:15:42 Má to v gesci ministerstvo
    zdravotnictví, pan ministr Prymula,
  • 00:15:46 který odpovídá za komunikaci.
  • 00:15:49 Masarykova univerzita,
  • 00:15:51 vy jste byl v minulosti dlouhá léta
    rektorem Masarykovy univerzity,
  • 00:15:55 v pátek vyzvala krajskou
    hygienickou stanici v Brně
  • 00:15:58 k odvolání mimořádného opatření
    k výuce na vysokých školách
  • 00:16:01 ze dne 22. září.
  • 00:16:03 Krajská hygienická stanice
    Jihomoravského kraje opatřením
  • 00:16:06 zakázala kontaktní výuku
    na vysokých školách v kraji,
  • 00:16:09 podle právníků univerzity nemá
    krajská hygienická stanice k vydání
  • 00:16:12 takového plošného opatření zákonnou
    kompetenci a je tudíž v rozporu
  • 00:16:16 se zákonem.
  • 00:16:17 Vy byste se soudil s Krajskou
    hygienickou stanicí?
  • 00:16:20 Není to vytváření atmosféry
    toho, že vládní opatření,
  • 00:16:26 která zjevně začínají
    fungovat, jsou nepromyšlená?
  • 00:16:29 Já nevím jestli vládní
    opatření začínají fungovat,
  • 00:16:32 zatím jsme se dostali na pozici
    nejhorší země v Evropě
  • 00:16:35 v některých ukazatelích.
  • 00:16:38 Vůbec jsme se nemuseli
    dostat do této situace,
  • 00:16:40 kdy by vláda dělala včas co má.
  • 00:16:42 Poslouchám pana
    místopředsedu vlády,
  • 00:16:45 jak je ta situace
    dobrá a pod kontrolou,
  • 00:16:49 zatím se spíše ukazuje,
    že ten chaos pokračuje.
  • 00:16:54 Pokud byste byl rektorem,
  • 00:16:55 šel byste do sporu s krajskou
    hygienickou stanicí?
  • 00:17:04 Masarykova univerzita stejně
    jako jiné vysoké školy,
  • 00:17:06 a Masarykova univerzita
    šla příkladem,
  • 00:17:09 vytvořila soubor
    promyšlených opatření,
  • 00:17:13 na univerzitě pracují přední
    virologové, právníci,
  • 00:17:18 odborníci na pedagogiku,
  • 00:17:20 vytvořili soubor opatření včetně
    semaforů pro jednotlivé fakulty.
  • 00:17:23 Velmi promyšlený způsob výuky,
    většina výuky přišla na kontaktní,
  • 00:17:30 promiňte na distanční.
  • 00:17:31 Zůstaly tam některé
    formy kontaktní výuky.
  • 00:17:34 Neexistuje důvod,
  • 00:17:35 proč by v posluchárně pro 300 lidí
    nemohlo být 20 lidí.
  • 00:17:40 Do toho přišla hygienická stanice,
  • 00:17:43 která vůbec s univerzitou
    nediskutovala,
  • 00:17:46 vůbec se nepodívala na opatření.
  • 00:17:48 Zavedla plošný zákaz.
  • 00:17:52 Pan rektor se ohradil.
  • 00:17:54 Tady je tisková zpráva
    Masarykovy univerzity.
  • 00:17:57 Pokud nebude Krajská hygienická
    stanice Jihomoravského kraje tyto
  • 00:18:00 výhrady reflektovat, budeme
    nuceni obrátit se na soud.
  • 00:18:03 V této situaci, kdy jsme
    svědky exponenciálního růstu,
  • 00:18:07 je vhodné vyhrožovat soudem?
  • 00:18:09 V této situaci, kdy univerzita
    toto celé dobře zvládá,
  • 00:18:13 zvládá to na jaře a teď,
    dělá velmi rozumná opatření.
  • 00:18:17 Kdyby takto postupoval stát celou
    dobu, dnes nejsme v této situaci.
  • 00:18:22 Přijde krajská hygienická
    stanice a řekne,
  • 00:18:26 plošně na všech vysokých školách
    zakazujeme kontaktní výuku.
  • 00:18:32 Necitlivé, nerozumné.
  • 00:18:34 Kdyby se krajská hygienická
    stanice raději starala o to,
  • 00:18:37 o tu se starat má, kapacity
    jsou nedostatečné,
  • 00:18:40 je tam spoustu problémů,
    byli bychom dále.
  • 00:18:43 Toto je zbytečný zásah státu
    do něčeho, co funguje,
  • 00:18:46 kde nedochází k žádnému riziku.
  • 00:18:53 Argumentace je taková,
    že to opatření by mělo důvod,
  • 00:18:57 kdyby docházelo k rizikovému
    kontaktů, ale to je tak ošetřeno,
  • 00:19:01 že k němu nedochází.
  • 00:19:03 Bude správné, když se obrátí
    Masarykova univerzita ...?
  • 00:19:07 Dojde k rozumnému postupu ze strany
    krajské hygienické stanice
  • 00:19:10 a univerzity, která je připravena
    se o těch věcech bavit.
  • 00:19:15 Je to případ zbytečného opatření,
  • 00:19:17 které se vlamuje do otevřených
    dveří, ničemu nepomáhá.
  • 00:19:22 Stát by takto neměl postupovat.
  • 00:19:25 Já když jsem se připravoval
    na debatu,
  • 00:19:27 našel jsem pár výroků
    pana předsedy Fialy.
  • 00:19:30 Teď mám pocit, že se opakuje
    situace z jednadvacátého srpna.
  • 00:19:37 Pan předseda Fiala říká, to jsme
    tady, to jsme byli ve chvíli,
  • 00:19:40 kdy se začalo ukazovat,
    že to začíná růst.
  • 00:19:45 Pan prof. fiala říká,
    objevuje se nová věc,
  • 00:19:48 která v první vlně neplatila,
  • 00:19:50 vládní opatření se jeví jako
    zbytečná, ozývají se odborníci,
  • 00:19:54 epidemiologové, kteří nechápou,
  • 00:19:56 proč se znovu plošně
    zavádí nošení roušek.
  • 00:20:00 Mně to připomíná tu samou situaci.
  • 00:20:02 Tehdy opatření vlády
    kritizováno, ukázalo se,
  • 00:20:05 že ta situace dala za pravdu,
    navíc jsme byli kritizováni,
  • 00:20:09 že to přišlo pozdě.
  • 00:20:12 Dnes jsme v situaci, že vláda
    přijde s nějakým opatřením,
  • 00:20:15 a zase je to zbytečné, špatné.
  • 00:20:17 Co řekneme za 14 dní?
  • 00:20:19 Že to bylo zbytečné a špatné.
  • 00:20:24 Takže jste neměl pravdu 21. srpna?
  • 00:20:27 Ještě vám řeknu jednu věc, můžete
    citovat mé výroky z konce července,
  • 00:20:32 kdy jsem říkal, vláda nezajistila
    kapacity pro testování koronaviru,
  • 00:20:36 chytrá karanténa nefunguje,
    pokračuje chaos,
  • 00:20:39 vláda by měla říci, jak nejvyšší
    kapacity testování.
  • 00:20:44 Neudělali jste nic.
  • 00:20:46 Vláda nesplnila své sliby, není
    schopna řešit lokální ohniska,
  • 00:20:49 tak jsem reagoval na Karvinou.
  • 00:20:51 Promarnili se měsíce,
    vinu svalují na kdekoho,
  • 00:20:55 já jsem upozorňoval na ty věci.
  • 00:21:00 Když citujete tento výrok,
    tak vám řeknu co tomu předcházelo.
  • 00:21:04 Výroky členů vlády,
  • 00:21:06 výroky pana premiéra o tom jak jsme
    nejlepší na světě,
  • 00:21:10 jak funguje chytrá karanténa,
    a kdo tehdy mohl vědět,
  • 00:21:14 že tak strašlivě vláda lže?
  • 00:21:17 Že třeba lidé,
  • 00:21:18 kteří přijedou z dovolené
    čekají fronty na testování,
  • 00:21:21 že trasování selhává.
  • 00:21:24 Nechte mě domluvit, že trasování
    selhává při 500 lidech.
  • 00:21:31 Dnes se to ukazuje, je popsáno
    spoustu případů v médiích.
  • 00:21:35 Vy jste tehdy říkali, že všechno
    máme pod kontrolou,
  • 00:21:39 na to byly moje reakce.
  • 00:21:40 Proč jste pane vicepremiére
    nereagovali na výhrady,
  • 00:21:44 že nejsme připraveni
    na druhou vlnu?
  • 00:21:46 A nebyli jsme, to se teď ukázalo,
    pojďte se podívat na čísla.
  • 00:21:51 Já uznávám,
  • 00:21:52 že ten chaos a jde za premiérem
    a ministrem zdravotnictví,
  • 00:21:55 ale jste první místopředseda
    vlády a to odpovědnost jde jistým
  • 00:21:58 způsobem i za vámi.
  • 00:22:03 Já se nijak nechci ji vysmeknout,
    já jen říkám,
  • 00:22:06 že v době kdy jsme hovořili o tom,
    že bude potřeba růžky vrátit,
  • 00:22:11 vy jste to zpochybňoval.
  • 00:22:14 Ukázalo se, že kdybychom roušky
    nenasadili, situace bude horší.
  • 00:22:18 Co se týká testování,
  • 00:22:19 ČR v porovnání se srovnatelnými
    zeměmi testuje nejvíce.
  • 00:22:25 Německo je daleko před námi.
  • 00:22:27 My jsme kapacity postupně navýšily.
  • 00:22:29 Promiňte, potom vysvětlete, proč
    ministr zdravotnictví říká,
  • 00:22:34 že stále ho trápí
    nedostatečné kapacity.
  • 00:22:37 Nemáme kapacity na testování
    jako v Německu.
  • 00:22:41 Ty kapacity se postupně tvoří.
  • 00:22:43 Proč jsme je nevytvořili,
  • 00:22:44 když ústav zdravotnických
    informací a statistiky,
  • 00:22:48 který je kritizován premiérem,
    že vláda neměla čísla,
  • 00:22:54 tak šéf, prof.
  • 00:22:58 Dušek,
  • 00:22:58 na tiskové konferenci 29. dubna
    ukazoval tyto tři scénáře.
  • 00:23:06 I premiér měl k dispozici
    ty varianty.
  • 00:23:10 Tady se jasně ukazuje,
  • 00:23:12 jaký může být vývoj při zhoršení
    vývoje odpovídající hodnotě
  • 00:23:16 reprodukčního čísla 1,1.
  • 00:23:19 A jasně se ukazuje ten strmý
    nárůst a doufejme,
  • 00:23:22 že ta křivka denních
    případů až 18 000 neskončí,
  • 00:23:28 ale přece vláda informace
    k dispozici měla.
  • 00:23:31 Ptám se, proč teď ministr
    zdravotnictví říká, že doufejme,
  • 00:23:35 že se dostaneme na 30 000 testů
    denně.
  • 00:23:39 Já jsem grafy měl také.
  • 00:23:41 To není o tom, že by informace
    nebyly ve společnosti,
  • 00:23:43 ale jde to jednoznačně
    za ministerstvem zdravotnictví.
  • 00:23:46 Já jsem schopen vzít zodpovědnost
    za vládu jako celek,
  • 00:23:49 ale za tyto věci má zodpovědnost
    ministerstvo zdravotnictví.
  • 00:23:53 Představte si, co by se stalo,
  • 00:23:55 kdybych jako ministr vnitra
    koncem června, začátkem července,
  • 00:24:00 do toho začal vstupovat?
  • 00:24:01 Budu obviněn z toho,
    že straším lidi.
  • 00:24:05 Měli jsem tiskovou
    konferenci, kdy jsem říkal,
  • 00:24:07 a ti lidé nosí roušky dobrovolně.
  • 00:24:13 Promiňte pane vicepremiére,
  • 00:24:15 jak za to může ministerstvo
    zdravotnictví,
  • 00:24:17 když tady byla po konci
    ústředního krizového štábu,
  • 00:24:21 po konci první vlny,
  • 00:24:23 ustanovena instituce rada
    vlády pro zdravotní rizika,
  • 00:24:27 které předsedá premiér.
  • 00:24:31 Podklady do rady musí
    dávat odborný rezort.
  • 00:24:34 Pokud se bavíme o něčem
    v kompetenci Ministerstva vnitra,
  • 00:24:38 jsou čísla, která dodám já.
  • 00:24:41 Ty podklady rezort dodával.
  • 00:24:51 Já mám zápis o tom, že je potřeba
    vybudovat call centrum.
  • 00:24:57 O tom že kapacita na hygieně
    nebude stačit,
  • 00:24:59 o tom se mluvilo v průběhu roku.
  • 00:25:01 Já jsem nabídl 200 policistů
    okamžitě k nasazení,
  • 00:25:04 byli odmítnuti.
  • 00:25:07 Já se nechci vyvázat, akorát říkám,
  • 00:25:08 že za některé věci nemohu
    nést zodpovědnost.
  • 00:25:12 A vy myslíte, že za to nenese
    odpovědnost premiér?
  • 00:25:17 Za toto nese odpovědnost
    ministerstvo zdravotnictví.
  • 00:25:20 I když premiérovi dodávaly data?
  • 00:25:23 Musíte se zeptat premiéra,
    jak často je dostával.
  • 00:25:27 Vy jste členem vládní rady
    pro zdravotní rizika.
  • 00:25:31 V žádném momentě jednání takto
    razantně Ministerstvo zdravotnictví
  • 00:25:36 nepřišlo s těmito čísly
    a neupozornilo na věci,
  • 00:25:39 které se jednali na odborné úrovni.
  • 00:25:44 I to, že teď doháníme testovací
    kapacitu na těch 30 000 denně?
  • 00:25:49 Testovací kapacity se průběžně
    navyšovaly.
  • 00:25:52 Znovu říkám, když se podíváte
    na srovnatelné ekonomiky,
  • 00:25:56 opravdu testujeme nejvíce.
  • 00:25:58 Němci mají jiný systém,
    mají robustnější stát,
  • 00:26:02 který si některé věci může dovolit.
  • 00:26:05 My se snažíme kapacity
    navyšovat, ale otevřeně říkám,
  • 00:26:09 je tady jistý limit a ne úplně
    finanční, ale spíše zdrojový,
  • 00:26:13 protože se ukazuje, že některé
    komponenty už prostě docházejí.
  • 00:26:23 V celé Evropě.
  • 00:26:24 Bude obtížné se dostat na limit
    30 000 testů denně?
  • 00:26:29 To se asi dá, ale není
    možné očekávat,
  • 00:26:31 že zvládneme 100 000 lidí denně.
  • 00:26:34 Jaká je hranice z těch informací,
  • 00:26:37 které máte jako předseda
    ústředního krizového štábu?
  • 00:26:39 Je to komponent od komponentů.
  • 00:26:44 Hlavně v tom čase se to mění.
  • 00:26:48 Průběžně se to dodává.
  • 00:26:50 Spousta věcí je ze Spojených
    států, tam je problém s vývozem.
  • 00:26:57 Těch komplikací je hodně.
  • 00:26:59 30 000 je něco, jsou
    dosažitelné je,
  • 00:27:01 dá se testovat více
    vzorků najednou.
  • 00:27:06 Kdy myslíte,
  • 00:27:07 že bychom mohli dosáhnout testovací
    kapacity 30 000 testů denně?
  • 00:27:11 To chcete po laikovi odborný názor.
  • 00:27:17 Pokud bych informaci potřeboval,
    půjdu se zeptat odborníků.
  • 00:27:23 Během měsíce by to šlo?
  • 00:27:24 Je potřeba lidem říkat pravdu.
  • 00:27:26 Pravda je,
  • 00:27:27 že před pár týdny nebo dny jsme
    v tom testováni na 100 000 obyvatel
  • 00:27:31 byli někde na chvostu Evropy,
    dnes se situace spravuje,
  • 00:27:34 je to bohužel pozdě,
    promarnili se měsíce,
  • 00:27:37 kdy se dal zastavit nástup druhé
    vlny s tou dynamikou, která teď je.
  • 00:27:47 Nebo jsem to já, ani média
    ani veřejnost, kdo říkal,
  • 00:27:51 že nebudou plošná opatření,
    byl to předseda vlády.
  • 00:27:54 Nebyl jsem to já, nebyla to média,
  • 00:27:57 kdo zakázal ministrovi
    zdravotnictví,
  • 00:28:00 aby se zavedly roušky.
  • 00:28:02 Byl to předseda vlády.
  • 00:28:05 Neházejme odpovědnost na opozici,
    média, veřejnost.
  • 00:28:09 Veřejnost se chovat dobře.
  • 00:28:11 To že jsou lidé znejistění
    a někteří pochybují o opatřeních,
  • 00:28:15 to je dáno chaosem.
  • 00:28:21 Tu se týče trasování, to nefunguje.
  • 00:28:23 Vy jako opozice máte
    jediný možný nástroj,
  • 00:28:27 vyvolat hlasování o vyslovení
    nedůvěry v PS,
  • 00:28:31 pokud by ta situace byla zásadní.
  • 00:28:34 Až projde ČR ta druhá
    vlna, je toto věc,
  • 00:28:40 ke které politicky můžete sáhnout?
  • 00:28:43 Já s vámi sice souhlasím,
    ale dovolil bych si to upřesnit.
  • 00:28:47 Máme nástroje navrhovat
    řešení, a to děláme.
  • 00:28:51 Některá ta řešení nakonec
    v zoufalství i premiér
  • 00:28:54 musí akceptovat.
  • 00:28:56 Vyměnit ministra, nechat
    svolat ústřední krizový štáb.
  • 00:29:00 My jsme nabídli řešení, které
    by pomohlo s tím testováním,
  • 00:29:04 aby mohli testovat i lékárny.
  • 00:29:08 Měli jsme to domluvené s lékárníky,
  • 00:29:11 je to poměrně jednoduchá
    legislativní změna,
  • 00:29:14 že na to vláda neslyší je škoda.
  • 00:29:17 Myslím si, že můžeme
    přicházet s řadou řešení,
  • 00:29:19 abychom situaci pomohli.
  • 00:29:22 Česká vláda měla v průběhu jara
    nejvíce konstruktivní opozici,
  • 00:29:29 jaká tady byla za posledních
    30 let.
  • 00:29:31 My jsme přicházeli s řadou
    řešení, podporovali opatření,
  • 00:29:35 dělali jsme všechno možné.
  • 00:29:37 Já opravdu nemohu změnit
    situaci, že máme premiéra,
  • 00:29:41 který opozici ji považuje
    za nepřítele státu,
  • 00:29:44 nikoliv reprezentanta jinak
    smýšlející skupiny občanů.
  • 00:29:47 Vraťte se k té otázce.
  • 00:29:55 Já přemýšlím nad tím,
    jak pomoci situaci,
  • 00:29:58 jak zachránit co nejvíce
    lidí, jak zabránit chaosu,
  • 00:30:01 jak udržet v chodu
    ekonomiku, školy.
  • 00:30:05 My přicházíme s jedním opatřením
    za druhým, to mě teď trápí.
  • 00:30:09 Může vláda neuvěřitelným
    způsobem selhat,
  • 00:30:12 Andrej Babiš selhal a lidem
    lhal, k tomu se vrátíme,
  • 00:30:17 ale teď přicházíme s řešením,
    jak lidem pomoci.
  • 00:30:22 Je namístě, když se díváme
    na průběh druhé vlny,
  • 00:30:28 vést vládu ke zodpovědnosti
    hlasováním o nedůvěře?
  • 00:30:34 Hlasování o nedůvěře neprojde,
    takže neztrácejme tím čas.
  • 00:30:39 Já bych mnohem raději, kdyby
    se konala mimořádná schůze,
  • 00:30:43 kterou jsme navrhli a která
    by prodloužila odpuštění sociálních
  • 00:30:48 odvodů a pojištění živnostníkům
    a firmám do 50 zaměstnanců do konce
  • 00:30:53 roku, škoda, že na to vláda
    nepřistoupila.
  • 00:30:55 To jsou věci, které pomohou lidem.
  • 00:30:57 O politické zodpovědnosti
    budeme mluvit.
  • 00:31:00 Všichni mohou jít k volbám,
    jak já k tomu vyzývám.
  • 00:31:09 Teď navrhujeme řešení,
    jak zachránit co nejvíce z toho,
  • 00:31:14 co se tady pokazilo.
  • 00:31:17 Když se podíváme do statistik
    evropského střediska pro prevenci
  • 00:31:19 a kontrolu nemocí, v tomto
    týdnu statistika ukázala,
  • 00:31:25 že se ČR dostává na vrchol
    evropského žebříčku v počtu úmrtí
  • 00:31:29 s prokázanou nákazou
    na milion obyvatel.
  • 00:31:34 Vyšší podíl zemřelých měli
    Malta, Španělsku a Rumunsku.
  • 00:31:40 Ve čtvrtek Evropské středisko
    pro prevenci a kontrolu nemocí
  • 00:31:43 zařadilo ČR mezi země,
  • 00:31:45 kde vývoj epidemie vyvolává
    znepokojení. ČR spadá do skupiny
  • 00:31:49 zemí,
  • 00:31:50 kde stoupá počet těžce nemocných
    nebo hospitalizovaných a úmrtnost
  • 00:31:54 narůstá nebo její nárůst
    v blízké době hrozí.
  • 00:32:01 Do skupiny řadí také Španělsko,
    Maltu, Rumunsko, Bulharsko,
  • 00:32:04 Chorvatsko a Maďarsko.
  • 00:32:07 Roman Prymula v polovině týdne
    na tiskové konferenci prohlásil,
  • 00:32:10 že problémem je rostoucí počet
    nakaženého zdravotnického
  • 00:32:14 personálu, který způsobuje to,
  • 00:32:17 že se o část vážně nemocných
    pacientů v budoucnu, nechci říci,
  • 00:32:23 že se o ně nebude mít kdo postarat,
    ale budou trpět nedostatkem sil.
  • 00:32:30 Řešíte to na krizovém štábu?
  • 00:32:35 Je to první moment,
  • 00:32:36 kdy narážíme na limity
    zákona z hlediska toho
  • 00:32:41 standardního působení.
  • 00:32:43 My říkáme,
  • 00:32:44 že situaci zatím ten stát
    je schopen zvládat
  • 00:32:47 standardními prostředky.
  • 00:32:49 Nicméně pokud by se ukázalo,
  • 00:32:51 že je tam velký výpadek na straně
    zdravotnického personálu,
  • 00:32:55 tak by to znamenalo
    povolat někoho jiného.
  • 00:32:58 To by znamenalo nějakou
    formu mimořádného stavu
  • 00:33:01 a pracovní povinnost.
  • 00:33:03 Povolali jsme mediky, povolali
    jsme studenty středních škol.
  • 00:33:08 Kdyby se opravdu ukázalo, že chybí
    lidé, byl by to první moment,
  • 00:33:13 kdy bychom museli uvažovat
    o mimořádném opatření.
  • 00:33:18 Tím je vyhlášení nouzového stavu?
  • 00:33:21 Pokud vláda chce ukládat
    pracovní povinnost,
  • 00:33:23 tak i jí nic jiného nezbývá.
  • 00:33:25 Ve standardním režimu to nejde.
  • 00:33:29 Pořád se bavíme o nouzovém stavu,
    je to takový ten první spouštěč,
  • 00:33:33 protože pokud bychom potřebovali
    personál odjinud, třeba ze škol,
  • 00:33:38 tam by to muselo být buď lokálně,
    ale já jsem přesvědčen,
  • 00:33:42 že to bude na celostátní úrovni,
    potom je tu nouzový stav.
  • 00:33:47 V rámci vašich modelů, které
    jako předseda máte k dispozici,
  • 00:33:52 kdy může nastat při tomto průběhu
    nemoci, který je před vámi,
  • 00:33:57 v tom grafu, kdy by mohl
    nastat ten stav,
  • 00:34:00 že budete muset vyhlásit nouzový
    stav, aby byla zajištěna péče?
  • 00:34:06 Je zjevné, že už nestačí
    v některých regionech,
  • 00:34:09 především v Praze, covidová lůžka.
  • 00:34:16 Tam narážíme na kapacity, ale vedle
    těchto lůžek jsou lůžka,
  • 00:34:20 která jsou teď víceméně
    alokována na covidová.
  • 00:34:25 Lůžková kapacita zatím stačí.
  • 00:34:27 Co se týká personálu,
    zatím to není tak,
  • 00:34:32 že by nouzový stav musel být zítra,
    je to věc, která je zvládnutelná.
  • 00:34:37 Probíhá standardní distribuce
    ochranných prostředků,
  • 00:34:40 všechny nemocnice deklarovali,
    že mají na dva měsíce zásoby,
  • 00:34:44 z těch skladů ochranné pomůcky jdou
    přímo k těm pracovníkům v první
  • 00:34:48 linii, že nehrozí to,
    že by tam byly nedostatky.
  • 00:34:53 To by mělo být vyřešeno.
  • 00:34:56 Potom samozřejmě je možné ještě
    nějaké posilování mezi jednotlivými
  • 00:35:01 lokalitami, ale až by se toto
    všechno vyčerpalo,
  • 00:35:04 tak bychom museli sáhnout k nějakým
    mimořádným opatřením.
  • 00:35:09 Kdy hrozí vyčerpání?
  • 00:35:11 Čeho?
  • 00:35:12 Personálu, kdybyste museli
    sáhnout k nouzovému stavu,
  • 00:35:15 aby byli povoláni medici
    a další pracovnici?
  • 00:35:19 Bude to záviset na dalších
    dnech a dynamice toho růstu.
  • 00:35:24 Pokud se situace zklidnila,
    tak bychom si koupili nějaký čas.
  • 00:35:29 Bavíme se o několika týdnech.
  • 00:35:32 Kritické scénáře ukazovaly na velký
    problém někdy v půlce října,
  • 00:35:37 tam zatím snad nejsme.
  • 00:35:40 Takže v případě,
  • 00:35:42 že by opět začal růst těch
    počet diagnostikovaných denně,
  • 00:35:47 tak by to bylo na konci října,
  • 00:35:49 kdy by mohlo dojít při horší
    situaci k vyhlášení nouzového stavu
  • 00:35:53 a zapojení mediků?
  • 00:35:55 Pokud by to začalo růst
    po exponenciále, tak se obávám,
  • 00:35:59 že jsme u mimořádného
    opatření dříve.
  • 00:36:03 To by znamenalo, že nám lůžka
    začnou docházet rychleji.
  • 00:36:07 Musely by se vytvářet
    kapacity mimo nemocnice.
  • 00:36:14 Jinými slovy polovina
    října bude zásadní?
  • 00:36:17 Ona vždy byla, pokud se podíváte
    na ty modely, ukazovalo se to.
  • 00:36:24 Ta půlka října bude klíčová.
  • 00:36:27 Samozřejmě všichni budeme
    rádi, když tomu tak nebude,
  • 00:36:31 když se křivka oploští.
  • 00:36:36 Sociální demokraté v souvislosti
    se zhoršující se epidemiologickou
  • 00:36:40 situací chtěli krizový štáb.
  • 00:36:43 Premiér ho odmítal.
  • 00:36:47 Krizový štáb fungoval
    v rámci stavu nouze,
  • 00:36:52 nevidím důvod na jeho aktivaci.
  • 00:36:56 Není potřeba žádný krizový
    štáb, a to z toho důvodu,
  • 00:36:59 že my jsme 28. července zřídili
    Radu vlády pro zdravotní rizika.
  • 00:37:04 Kde sedí pan ministr Hamáček.
  • 00:37:09 Teď křičíte všichni, ústřední
    krizový štáb, zajímavé.
  • 00:37:16 Kvůli čemu?
  • 00:37:19 Abyste tam měli zástupce?
  • 00:37:21 Já samozřejmě jsem víceméně
    vyslyšel volání hejtmanů a krajů
  • 00:37:28 po tom, aby byl zřízen, a to hlavně
    z toho důvodu, že jsem zjistil,
  • 00:37:33 že spolupráce mezi Ministerstvem
    zdravotnictví a integrovaným
  • 00:37:40 centrálním řídícím týmem
    s kraji není ideální.
  • 00:37:46 Pražský primátor Zdeněk Hřib
    začátkem týdne vyzval vicepremiéra
  • 00:37:50 Jana Hamáčka,
  • 00:37:51 aby se členem ústředního štábu
    se stal člen Hlavního města Prahy.
  • 00:38:03 Aby skutečně zástupce
    hlavního města,
  • 00:38:06 buď já nebo náměstek pro bezpečnost
    Petr Hlubuček,
  • 00:38:09 byl přítomen jednání
    ústředního krizového štábu.
  • 00:38:13 Praha kromě toho, že je skutečně
    nejpostiženějším regionem,
  • 00:38:17 kromě toho má celou řadu
    vlastních specifik.
  • 00:38:20 Požadavek Prahy,
  • 00:38:21 aby ve štábu mohl být primátor
    Zdeněk Hřib jste probíral
  • 00:38:24 s hejtmany.
  • 00:38:27 Tam jste se shodli, že účast
    zástupců Prahy není nutná.
  • 00:38:31 Při přehodnotíte rozhodnutí?
  • 00:38:39 Je to dáno statutem, za kraje
    je tam pan zástupce,
  • 00:38:44 teď je to šéf Asociace
    krajů, pan hejtman Běhounek.
  • 00:38:48 Já jsem bral účast za kraje
    dostatečnou,
  • 00:38:52 navíc jednou či dvakrát týdně
    probíhá videokonference mezi
  • 00:38:57 vedením ústředního krizového
    štábu a všemi hejtmany,
  • 00:38:59 to znamená i pan primátor Hřib
    se videokonference může zúčastnit.
  • 00:39:05 Z mého pohledu informovanost
    do krajů je dostatečná.
  • 00:39:11 Nemíníte své rozhodnutí změnit?
  • 00:39:15 Nebudu ho měnit.
  • 00:39:16 Teď udělám něco, co není úplně
    košer, protože to oznámím tady,
  • 00:39:21 ale budu kontaktovat pana primátora
    Hřiba a budu ho zvát na jednání
  • 00:39:26 pracovní skupiny,
    je tam pár problémů,
  • 00:39:30 které jsou ve vztahu k Praze.
  • 00:39:33 Z mého pohledu je rozumnější takto
    ad hoc ke konkrétnímu problému pana
  • 00:39:38 primátora přizvat.
  • 00:39:40 Pokud se ukáže nějaký problém
    ve středních Čechách,
  • 00:39:42 tak přizveme paní hejtmanku,
    ale aby tam za hejtmany byli dva,
  • 00:39:47 je otázka času,
  • 00:39:48 kdy přijde třetí a čtvrtý a máme
    z toho druhou asociaci.
  • 00:39:51 Snažíme se držet
    pravidelnou komunikaci.
  • 00:39:58 O jaké problémy jde, že v příštím
    týdnu přizvete do toho štábu,
  • 00:40:03 respektive do dílčí
    skupiny, primátora Hřiba?
  • 00:40:05 Já bych to neřešil v médiích.
  • 00:40:08 Prostě vyšly některé oblasti, které
    chceme prodiskutovat s Prahou.
  • 00:40:13 Požádám pana primátora,
    aby se připojil k jednání.
  • 00:40:16 Je namístě kritika, když je tady
    jasný statut, který nepočítá s tím,
  • 00:40:22 že by jednotliví hejtmani
    nebo primátor hlavního města,
  • 00:40:26 který je svým způsobem
    hejtman hlavního města,
  • 00:40:30 tak aby byli přítomni?
  • 00:40:32 Za prvé je vůbec zvláštní,
  • 00:40:34 všechny ty tanečky premiéra kolem
    ústředního krizového štábu,
  • 00:40:37 aby si diváci nepředstavovali,
    že je to něco mimořádného,
  • 00:40:41 to je prostě standardní nástroj,
  • 00:40:43 který se uplatňuje v krizovém
    řízení, tak to má být,
  • 00:40:47 na to je je to nastavené.
  • 00:40:55 Má to nějaká pravidla.
  • 00:40:56 Samozřejmě každá ta situace
    je specifická,
  • 00:40:59 takže když je pandemie,
  • 00:41:03 účastní se členové
    epidemiologické komise atd.
  • 00:41:07 Je potřeba zvažovat
    co je z hlediska zvládnutí pandemie
  • 00:41:12 správné a co je potřeba pro činnost
    ústředního krizového štábu.
  • 00:41:16 Ale říkám, není to nic zvláštního,
  • 00:41:19 je to standardní nástroj
    krizového řízení.
  • 00:41:21 Co bych považoval
    za úplně normální,
  • 00:41:23 když je země v takové
    vážné situaci,
  • 00:41:26 že se třeba premiér setká
    jednou týdně, jednou za 14 dní,
  • 00:41:30 se všemi parlamentními
    stranami, bude je informovat,
  • 00:41:33 bude od nich získávat podněty.
  • 00:41:36 Nedělalo se to na jaře, ani teď.
  • 00:41:39 Promiňte, to vysvětlení je logické,
  • 00:41:42 premiér Andrej Babiš žárlí
    na vás jako na opozici,
  • 00:41:46 abyste nebyli příliš vidět,
    stejně jako žárlil na Hamáčka.
  • 00:41:50 Když nechtěl svolávat ústřední
    krizový štáb, tak naznačoval,
  • 00:41:53 že by to byla platforma
    pro vicepremiéra a jeho červený
  • 00:41:58 svetr, protože máme
    před krajskými volbami.
  • 00:42:00 To máte pravdu, ale je potřeba
    říci,
  • 00:42:04 máme v čele státu nebo
    v čele vlády člověka,
  • 00:42:07 který není odpovědný
    a neuvažuje normálně,
  • 00:42:10 protože jsme ve vážné situaci.
  • 00:42:12 Všichni se snažíme tomu napomoci
    a premiér se chová tak,
  • 00:42:16 jak to zná z mládí,
  • 00:42:17 že opozice nereprezentuje jako
    jiné občany s jinými názory,
  • 00:42:22 ale jsou to nepřátelé státu.
  • 00:42:23 Stát je on nebo jeho firma
    a podle toho se chová.
  • 00:42:30 Promiňte, nemůžete svými kroky,
  • 00:42:32 když se podíváme
    kupříkladu na školství,
  • 00:42:34 kde pane vicepremiére dodnes nebyly
    schváleny návrhy ministra školství
  • 00:42:39 Roberta Plagy,
  • 00:42:41 aby byly respirátory FFP2 dodány
    do těch škol v těch regionech,
  • 00:42:46 kde je situace nejhorší.
  • 00:42:49 Schváleno to nebylo,
  • 00:42:50 protože si nejsme jistí v kontextu
    celé debaty s Českou poštou,
  • 00:42:54 že to můžeme distribuovat.
  • 00:42:59 Minimálně do včerejška tady
    byla stanoviska, že není možné,
  • 00:43:05 aby vláda distribuovala
    to co má zajištěno
  • 00:43:09 ve skladech veřejnosti.
  • 00:43:10 Až se to vyjasní,
    a teď už se to vyjasnilo,
  • 00:43:12 můžeme se k tomu vrátit od pondělí.
  • 00:43:17 Myslel jsem si,
  • 00:43:18 že by ochranné pomůcky do škol
    distribuovalo Ministerstvo
  • 00:43:22 školství, nikoliv Česká pošta.
  • 00:43:25 Takže se počítalo s tím,
    že by každý dostal balíček?
  • 00:43:34 To je jedno, některé názory,
    které zazněly ze SÚKLu,
  • 00:43:36 znamenaly de facto znemožnění
    distribuce ochranných prostředků.
  • 00:43:39 Teď se to vyjasnilo díky jednání
    nového pana ministra zdravotnictví,
  • 00:43:43 ale do té doby to možné nebylo,
  • 00:43:45 protože některé názory
    byly opravdu extrémní.
  • 00:43:49 Vláda se vrátí v příštím týdnu
    k tomu bodů a budete distribuovat
  • 00:43:53 učitelům respirátory FFP2 v těch
    krizových oblastech?
  • 00:43:59 Z mého pohledu teď padla překážka.
  • 00:44:04 De facto nic tomu nebrání.
  • 00:44:06 Česká pošta, Jan Hamáček
    naráží na spor,
  • 00:44:09 ke kterému došlo v uplynulých
    dnech,
  • 00:44:11 Česká pošta rozeslala seniorům
    roušky a respirátory.
  • 00:44:15 Kolik korun stát za zásilku
    pro seniory zaplatil?
  • 00:44:18 Tady jsou výpočty.
  • 00:44:20 Jedno balení vyšlo podle informací
    ministerstva vnitra na 94 korun,
  • 00:44:25 Česká pošta podle informací otázek
    rozdistribuovala 2 700 000 zásilek
  • 00:44:30 a dalších 300 000 bylo připraveno
    na poštách jako rezerva.
  • 00:44:33 Celkem pošta rozdělila do balíčků
    3 miliony zásilek.
  • 00:44:40 Celkově to stálo přes 20 milionů,
  • 00:44:44 celkově na balíčky pro lidi
    starší 60 let vláda
  • 00:44:49 vynaložila 302 500 000 korun.
  • 00:44:53 Zde přítomný Petr Fiala,
  • 00:44:54 předseda občanských demokratů
    a místopředseda sněmovny,
  • 00:44:57 na Twitteru před pěti dny napsal,
  • 00:45:00 a za toto prosím zaslat
    fakturu do centrály hnutí ANO.
  • 00:45:04 Konec citátu.
  • 00:45:05 Předpokládám, že tu jste
    nemyslel vážně.
  • 00:45:07 Já jsem neměl ani to číslo,
    jak jste to spočítal, samozřejmě,
  • 00:45:12 že na sociálních sítích občas
    něco řekneme s nadsázkou,
  • 00:45:16 toto byl takový poloviční žert.
  • 00:45:19 Neměli bychom být umírněnější?
  • 00:45:24 Byla to předvolební akce.
  • 00:45:26 Setkávám se s lidmi,
    kteří to tak chápou.
  • 00:45:29 Nic jiného v tom nevidím.
  • 00:45:31 Že roušky dostali senioři
    na tři dny dohromady,
  • 00:45:36 když by je použili správně,
    já v tom nevidím řešení.
  • 00:45:43 Chtěli jsme, aby stát
    vybavil učitel respirátory.
  • 00:45:52 Mělo to být už na začátku
    školního roku,
  • 00:45:55 jinak se dostáváme do těch
    problémů, které máme.
  • 00:45:58 400 učitelů nakaženo za 1. 2 týdny
    v září, to je strašně vysoké číslo.
  • 00:46:09 Já považuji celou
    akci za předvolební,
  • 00:46:12 považuji to za nevhodné, způsob
    jakým byly roušky distribuovány,
  • 00:46:16 jak byly zabaleny,
  • 00:46:18 ten útok na Státní ústav
    pro kontrolu léčiv
  • 00:46:22 byl opravdu zbytečný.
  • 00:46:25 Celá ta akce je předvolební,
    ať to zaplatí hnutí ANO.
  • 00:46:29 Sice to dělal pan ministr, nakonec
    to stejně pomůže Babišovi,
  • 00:46:33 pokud vůbec nikomu.
  • 00:46:35 Vy myslíte, že to pomůže?
  • 00:46:36 Já si myslím, že to nepomůže,
  • 00:46:38 ale Andrej Babiš si všechno
    přivlastňuje pro sebe.
  • 00:46:43 Já v tom nevidím nic jiného.
  • 00:46:45 Pane vicepremiére, když opozice
    mluví o předvolební akci,
  • 00:46:49 chystáte se tu větu zopakovat,
  • 00:46:51 že lidé starší 60 let dostanou
    další balíček?
  • 00:46:55 Pokud by to bylo potřeba,
    tak se k tomu můžeme vrátit,
  • 00:46:58 můžeme se bavit o tom v tom balíčku
    bude,
  • 00:47:00 ale jak pan předseda Fiala chválil
    opozice, je to jasný příklad toho,
  • 00:47:06 kdy opozice zvolila nekompromisní
    útok na vládu a akci zkritizovala.
  • 00:47:14 Lidé dostali domů ochranné
    prostředky, které byly v pořádku.
  • 00:47:18 Stáli před rozhodnutím
    zda to vyhodí nebo to použijí.
  • 00:47:22 Pokud obálka nebyla roztržená
    nebo pokud to nezmoklo,
  • 00:47:28 tak tomu nic nebylo.
  • 00:47:30 Byl to respirátor, který odpovídá
    tomu, co máme společně na ústech.
  • 00:47:36 Certifikovaný bez problémů.
  • 00:47:39 Pět roušek, které prošly
    příslušnou certifikací také,
  • 00:47:42 jsou to stejné růžky, které můžete
    nakoupit v různých obchodech,
  • 00:47:47 kde jsou v krabici.
  • 00:47:49 Tam si tři vezmete a odnesete domů.
  • 00:47:54 Z mého pohledu tom nic zásadního
    nebylo.
  • 00:47:59 Proč tu věc začal vyšetřovat SÚKL
    nebo Úřad na ochranu osobních
  • 00:48:04 údajů, který vyšetřuje,
  • 00:48:06 kde pošta vzala a zda nezneužila
    adresy lidí starších 60 let?
  • 00:48:11 Jak na SÚKL,
  • 00:48:12 tak na Úřad na ochranu osobních
    údajů dorazily stovky podání,
  • 00:48:17 které vyzývají k činnosti.
  • 00:48:24 To se týká druhého případu,
    tam žádné šetření neběží,
  • 00:48:27 úřad se vyjádřil, že podněty
    dostal a že se k tomu podívá.
  • 00:48:30 Už jsou titulky, že Ministerstvo
    vnitra je šetřeno.
  • 00:48:33 Žádné šetření neběží.
  • 00:48:36 Na SÚKL se obrátily stovky lidí,
  • 00:48:38 kteří se ptali co a jak. SÚKL
    platil velmi aktivně na poštu,
  • 00:48:43 je otázka, zda na to měl právo.
  • 00:48:52 V tom materiálu SÚKLu, který
    jsme dostali, je napsáno,
  • 00:48:54 že tento materiál může
    být zdravotní pomůckou,
  • 00:48:58 tak ochranným prostředkem.
  • 00:49:01 Je to ochranný prostředek.
  • 00:49:04 Z našeho pohledu je to to samé,
  • 00:49:05 jako kdyby si celníci koupili
    radar a začali měřit rychlost.
  • 00:49:08 To nepatří do jejich kompetence.
  • 00:49:12 Když se podívám na zákon
    o zdravotnických prostředcích,
  • 00:49:15 protože vy jste se přel
    s ředitelkou Státního úřadu
  • 00:49:19 pro kontrolu léčiv Irenou Storovou,
  • 00:49:22 zda jsou rozesílány
    ochranné pomůcky nebo
  • 00:49:25 zdravotnické prostředky.
  • 00:49:30 Zdravotnickým prostředkem
    je materiál nebo jiný předmět
  • 00:49:34 určený výrobcem pro použití
    člověka za účelem prevence.
  • 00:49:42 Já vycházím z toho, co jsme
    dostali na papíře od SÚKLu.
  • 00:49:45 Tento materiál může
    být ochrannou pomůckou
  • 00:49:48 i zdravotnickým prostředkem.
  • 00:49:51 My celou dobu toto distribuujeme
    jako Ministerstvo vnitra
  • 00:49:54 zdravotnické prostředky.
  • 00:49:55 Já se ptám, kdy byly
    ty podněty na jaře?
  • 00:50:00 Někdo to přebaloval?
  • 00:50:07 Předpokládám, že v těch krabicích,
    kde to bylo baleno po 50 kusech,
  • 00:50:12 protože od jara část veřejnosti
    mohla čekat na roušky
  • 00:50:17 a respirátory, které
    jim premiér slíbil,
  • 00:50:19 protože zásilky České
    pošty měly být na jaře.
  • 00:50:22 Když se vrátím k tomu, vy jste
    byl kritizován nejen Petrem Fialou,
  • 00:50:26 ale dalšími zástupci opozice,
  • 00:50:28 že to že vyhrožuje to SÚKLu
    trestním stíháním za šíření
  • 00:50:32 poplašné zprávy, že to je nátlak
    na SÚKL.
  • 00:50:35 Byla to reakce na situaci,
    kde to vypadalo,
  • 00:50:37 že všechno co jsme
    koupili do skladů,
  • 00:50:41 nebudeme muset distribuovat,
  • 00:50:42 a budeme to muset
    odvézt na skládku.
  • 00:50:50 Mimochodem se to vyřešilo.
  • 00:50:52 Jak?
  • 00:50:53 Řešil to Prymula
    jednáním se s úkol.
  • 00:51:04 Platí to, že jsme lidem
    neposílali nic jedovatého.
  • 00:51:07 Pokud to nebylo znehodnoceno
    transportem, dá se to používat.
  • 00:51:13 Ta mediální hrůza znamená,
    že půlka lidí to vyhodila.
  • 00:51:17 Stále se vymlouváte na média.
  • 00:51:21 Zeptejte se Vlastimila Picka.
  • 00:51:24 My máme v ústředním krizovém
    štábu starostů Brandýsa,
  • 00:51:30 první přišel s tím, že důchodci
    jsou vyděšení a neví,
  • 00:51:33 co s tím mají dělat?
  • 00:51:35 Pokud to není poškozené,
    mohou to používat.
  • 00:51:40 Jiří Kůs říká, že senioři od vlády
    nedostali roušky a respirátor,
  • 00:51:44 ale pouze roušky, protože jedna
    byla v originálním obalu,
  • 00:51:48 kde je vyznačená evropská norma.
  • 00:51:54 Tato norma definuje používání
    roušek jako zdravotnického
  • 00:51:57 prostředku, to říká Jiří
    Kůs v rozhovoru pro ČT.
  • 00:52:01 To co jsem viděl byly volně vložené
    roušky, ale nevím co to je,
  • 00:52:06 nebylo tam žádné označení.
  • 00:52:08 Nebylo to zabalené v originálním
    obale.
  • 00:52:15 Žádný respirátor to není.
  • 00:52:17 Respirátory se distribuují
    podle jiné normy.
  • 00:52:30 Byla to znovu rouška.
  • 00:52:36 Co seniorům balíčků
    od vlády přišlo?
  • 00:52:39 Senioři našli v balení masku,
    podle některých respirátor,
  • 00:52:42 podle některých
    kroužků, oprava roušku.
  • 00:52:53 Jsou lidé vlastně dostali?
  • 00:52:56 Z Číny přišly zdravotnické
    prostředky, roušky,
  • 00:52:59 ty se testovaly jeden
    den jako respirátory.
  • 00:53:03 Norma 149 + jedna.
  • 00:53:11 Trváte na tom, že ten respirátor
    má opravdu funkci respirátorů,
  • 00:53:16 když odborníci říkají,
    že má funkci roušky?
  • 00:53:20 Tady máte protokol
    od certifikovaného zařízení,
  • 00:53:23 jediného v republice,
    který jasně říká,
  • 00:53:25 že to otestovali podle
    normy a že to prošlo.
  • 00:53:33 Tady to máte na papíře s razítkem.
  • 00:53:36 Od jediného ústavu,
  • 00:53:38 který v republice je kompetentní
    k tomu se vyjadřovat,
  • 00:53:41 je jasně napsáno, že to splňuje
    normu.
  • 00:53:44 To že na tom obalu je něco jiného,
    to je důsledek té situace na jaře,
  • 00:53:51 nakupovali jsme to, jak se dalo,
    ale trvali jsme na tom,
  • 00:53:53 aby to bylo ty typy
    kované a je to v pořádku.
  • 00:53:58 To že kolega Kůs má nějaké
    komerční zájmy,
  • 00:54:00 protože zastupuje jiný
    segment, to je věc druhá.
  • 00:54:04 Co jsme lidem dodali
    mám certifikováno od jediného úřadu
  • 00:54:08 v této republice.
  • 00:54:10 Poté co prošla vydala a neměla
    při distribuci tu vydat hned,
  • 00:54:16 ta věc byla zveřejněna 25. září,
    koncem tohoto týdne,
  • 00:54:20 to je to opatření jak použít
    jednotlivé prostředky, roušky,
  • 00:54:27 bezpečnostní opatření, respirátory,
  • 00:54:29 nemělo to jít ruku v ruce
    s tím balíčkem?
  • 00:54:32 Možná ano.
  • 00:54:35 Na jaře jsme také žádné
    návody nedistribuovali.
  • 00:54:40 Při vší úctě, respirátor
    není atomová elektrárna.
  • 00:54:48 Všichni kteří zažili epidemii,
    tak snad vědí co s tím mají dělat.
  • 00:54:52 Ale dobře, bylo nám řečeno,
    že to máme doplnit.
  • 00:54:55 Tím spor se s SÚKLem skončil?
  • 00:55:10 Všechny papíry jsou v pořádku.
  • 00:55:14 Na jaře nikdo neměl roušky,
    premiér řekl všem, že přijdou.
  • 00:55:18 Roušky nikomu nepřišli.
  • 00:55:21 Dnes se senioři vybavili
    respirátory, rodiny jsou vybavené,
  • 00:55:25 teď vláda pošle na tři dny nebo
    na kolik dní ochranné pomůcky,
  • 00:55:30 vybalí se z obalů, dají
    se do papírové obálky,
  • 00:55:33 pošlou se seniorům.
  • 00:55:35 Orgány, které jsou
    zodpovědné, upozorní na to,
  • 00:55:38 že to není hygienické.
  • 00:55:40 Potom je tady nějaký spor.
  • 00:55:43 Začali to šetřit.
  • 00:55:44 Řeší se, zda je to zdravotní
    pomůcka.
  • 00:55:46 Ve výsledku se dozvíme,
    že to že to senioři vyhazují,
  • 00:55:52 že to je záležitost
    médií nebo opozice.
  • 00:55:56 Není, je to způsobeno tím, jak tady
    postupuje stát a co nám říká,
  • 00:56:01 jaksi junioři slyší i od premiéra,
    jsme nejlepší, všechno je skvělé,
  • 00:56:06 roušky nemusíme mít, za týden
    je všechno jinak.
  • 00:56:10 Kdo se v tom má vyznat?
  • 00:56:12 Toto je zbytečné, pokud byste
    chtěli posílat seniorům roušky,
  • 00:56:16 musíte to dělat minimálně
    jednou za týden.
  • 00:56:21 Promiňte, slyšel jste,
    že to předvolební tah není,
  • 00:56:23 pokud se situace zhorší,
  • 00:56:25 přijde další balíček a vláda hodlá
    distribuovat další prostředky.
  • 00:56:31 Uvidíme co přijde.
  • 00:56:33 Vím,
  • 00:56:34 že vláda se nestarala o ohrožené
    skupiny jako třeba učitele,
  • 00:56:38 nedělala tyto kroky.
  • 00:56:41 Šermovat kolem sebe nebo
    obviňovat všechny kolem sebe,
  • 00:56:44 že někdo něco nedodržuje,
    to mi připadá jako opravdu hloupé.
  • 00:56:48 Vy jste znejistily
    lidi, ne my ani média.
  • 00:56:54 Ten problém je, kdybychom odvezli
    ty samé respirátory učitelům,
  • 00:56:58 tak budete říkat to samé,
    respektive ti pánové,
  • 00:57:01 kteří byli v televizi,
    budou říkat to samé.
  • 00:57:03 Že to není rouška.
  • 00:57:09 Snad se to chýlí ke konci,
  • 00:57:11 ale tady probíhalo samotné
    zpochybňování strategických zásob
  • 00:57:16 ČR, dobře, já neříkám, že některé
    věci se nedaly udělat lépe,
  • 00:57:21 ale kdyby Ministerstvo vnitra
    kromě toho, že zachránilo jaro,
  • 00:57:26 nedodalo zásoby, tak v této
    republice není vůbec nic.
  • 00:57:32 Nikdo z nás nepodváděl, máme
    na všechno certifikáty.
  • 00:57:36 Celé jaro jsme vysvětlovali
    kde to vozíme, kolik to stálo,
  • 00:57:39 všechno jsme zdokumentovali
    a točíme se v tom znovu.
  • 00:57:44 Máme ten materiál
    pane vicepremiére,
  • 00:57:47 protože u některého toho
    materiálu není návod v češtině,
  • 00:57:51 vypadne na vás tato věc,
    kupříkladu u balení respirátorů,
  • 00:57:57 český návod u nich není, pouze
    razítko s rudou hvězdou.
  • 00:58:01 Správa státních hmotných rezerv
    říká, že má 44 milionů kusů roušek.
  • 00:58:07 To jsou ty naše.
  • 00:58:10 I ty respirátory.
  • 00:58:14 Z ministerstva zdravotnictví
    není ve zprávě nic?
  • 00:58:16 Ministerstvo zdravotnictví
    do správy hmotných rezerv
  • 00:58:18 nic nedalo, ten materiál
    byl rozdistribuován na nemocnice.
  • 00:58:23 Jediný rezort, který předával velký
    objem, bylo ministerstvo vnitra.
  • 00:58:29 To tvoří základ dnešních
    strategických zásob ČR.
  • 00:58:32 Všechno ostatní se dokupuje.
  • 00:58:43 Něco nakupuje Správa státních
    hmotných rezerv, ale to gró,
  • 00:58:47 na čem stojí strategické
    zásoby ČR, to je to,
  • 00:58:50 co jsme nakoupili my jako
    ministerstvo vnitra.
  • 00:58:53 To se stalo proto,
  • 00:58:55 protože ministerstvo zdravotnictví
    navzdory slibům premiéra a všem
  • 00:58:59 opatřením na začátku nedokázalo
    ochranné prostředky nakupovat.
  • 00:59:04 Ani nemohli.
  • 00:59:06 Tehdy jste říkali, že může.
  • 00:59:08 Nesrovnávejme to jaro, ta situace
    byla nová, zvláštní,
  • 00:59:13 my jsme byli velmi tolerantní.
  • 00:59:14 Teď uběhl půlrok nebo ještě
    více, uběhla řada měsíců,
  • 00:59:18 situace se opakuje.
  • 00:59:20 Nejsme připraveni.
  • 00:59:21 Máme zásoby na měsíc a půl?
  • 00:59:25 Jestli máme zásoby ochranných
    pomůcek, to je dobře,
  • 00:59:28 místo toho se zanedbávalo
    trasování a testování.
  • 00:59:33 V důsledku toho jsme tam, kde jsme.
  • 00:59:35 Mě ta situace neuspokojuje.
  • 00:59:37 Já rád slyším pana ministra,
    že všechno řeší, ale trvám na tom,
  • 00:59:41 že to co dostali senioři
    není nic, co by jim pomohlo.
  • 00:59:45 Měli jsme se soustředit
    na jiné záležitosti.
  • 00:59:48 Vláda zvolila tuto cestu,
    podle mě nešťastně.
  • 00:59:52 Já to nechápu jako nic jiného,
    než jako předvolební tah.
  • 00:59:56 V diskuzi Petra Fialy a Jana
    Hamáčka budeme pokračovat
  • 00:59:59 po stručných zprávách.
  • 01:00:01 Řeč bude o pracovním
    trhu a kurzarbeitu,
  • 01:00:03 který bude schvalovat
    PS příští týden.
  • 01:00:08 Řeč bude také o letecké dopravě.
  • 01:00:10 Následky koronavirové krize
    na létání, na Letiště Praha.
  • 01:00:14 Hosty otázek bude Václav Řehoř
    a podnikatel Oliver Dlouhý.
  • 01:00:18 Přepněte si na zpravodajskou ČT 24,
    loučíme se s diváky ČT 1.
  • 01:00:21 Za pár minut pokračujeme
    po stručných zprávách.

Související