iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 5. 2019
12:00 na ČT1

1 2 3 4 5

3 hlasy
11517
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

I české potraviny mají různou kvalitu. Proč se o tom nemluví? — Ministr zemědělství Miroslav Toman, prezident Agrární komory Zdeněk Jandejsek a předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík.

62 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce

  • 00:00:25 Neděle, 26. května 2019,
    pravé poledne a ČT.
  • 00:00:30 O jakých tématech se po dnešních
    otázkách začne mluvit?
  • 00:00:33 Jedno z hlavních témat je dvojitá
    kvalita potravin.
  • 00:00:41 Proč se řeší jen zahraniční?
  • 00:00:44 Jak jsou na tom s kvalitou
    výrobky české?
  • 00:00:49 Diskuze Miroslava Tomana,
  • 00:00:51 prezidenta Agrární komory
    Zdeňka Jandejska a předsedy
  • 00:00:55 soukromého zemědělství.
  • 00:00:57 Naše zemědělství je velkoplošné,
    pěstuje pouze obilí,
  • 00:01:02 řepku a kukuřici.
  • 00:01:06 Obrat velmi vyčerpává půdu.
  • 00:01:08 Česko je první v Evropě,
    s velkým náskokem.
  • 00:01:11 V čem?
  • 00:01:12 Ve velikosti zemědělských podniků.
  • 00:01:15 Proč jsme evropští obři
    a co z toho vyplývá?
  • 00:01:18 Jak a kterým zemědělcům stát
    pomáhá a proč si nepomohou sami?
  • 00:01:22 Co dnes roste na polích?
  • 00:01:24 Tím za to zaplatíme?
  • 00:01:25 Další téma první hodiny otázek.
  • 00:01:28 Pro obnovení důvěry v politiku
    je samozřejmé,
  • 00:01:31 že tyto ministerské pozice budou
    obsazeny pouze bezúhonnými experty
  • 00:01:35 a expertkami.
  • 00:01:36 Peníze nebo politický život?
  • 00:01:38 Co mají pro nás společné kauza
    Huawei a politický skandál
  • 00:01:42 v Rakousku.
  • 00:01:46 Hosty diskuze senátor
    Jiří Dienstbier z ČSSD,
  • 00:01:50 předseda bezpečnostního výboru
    PS Radek Koten a člen výboru Tomáš
  • 00:01:55 Vymazal z pirátů.
  • 00:01:59 Vítejte a hezkou neděli vám všem,
    divákům ČT 1 a ČT 24.
  • 00:02:03 Je tu jedinečný
    prostor pro diskuzi.
  • 00:02:06 Stejná značka, stejný obal,
  • 00:02:08 ale mnohdy jiné složení
    a jiná kvalita.
  • 00:02:10 Dvojí kvalita potravin se díky
    volbám do Evropského parlamentu
  • 00:02:14 stala opět politickou agendou.
  • 00:02:16 Zmiňovaný nešvar má odstranit
    novela zákona o potravinách,
  • 00:02:19 kterou v pondělí schválil
    Babišův kabinet.
  • 00:02:22 Předloha ale podle prezidenta svazu
    obchodu a cestovního ruchu Tomáše
  • 00:02:26 Prouzy pro českého
    zákazníka nic nezlepší,
  • 00:02:29 na pultech budou dále
    potraviny horší kvality,
  • 00:02:31 ale v jiných oborech.
  • 00:02:33 Nápad ministra tom ona řeší
    jednu půlku problému,
  • 00:02:36 to že budou různé
    obaly, to je dobře,
  • 00:02:41 ale chybí druhá polovina,
  • 00:02:43 aby konečně český obchod měl právo
    dovézt ty kvalitnější potraviny
  • 00:02:47 na český trh, a to bohužel
    pan ministr v tom návrhu neřeší.
  • 00:02:51 Říká v rozhovoru pro dnešní
    otázky prezident svazu obchodu
  • 00:02:53 a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
  • 00:02:56 Upozorňuje na problémy
    českých potravin.
  • 00:02:58 Větší problém je často
    značení českých potravin,
  • 00:03:02 čeští výrobci tvrdí,
  • 00:03:04 že v tom výrobku je vepřové maso
    a přitom je tam něco úplně jiného,
  • 00:03:09 tvrdí, že tam je kvalitnější
    surovina,
  • 00:03:12 ale je tam horší surovina.
  • 00:03:14 Slova prezidenta Svazu obchodu
    a cestovního ruchu Tomáše Prouzy
  • 00:03:18 v rozhovoru pro dnešní otázky.
  • 00:03:19 Prvními hosty otázek jsou ministr
    zemědělství ČR Miroslav Toman.
  • 00:03:24 Vítejte.
  • 00:03:25 Dobrý den.
  • 00:03:26 Nedělní poledne vám přeji.
  • 00:03:27 Vítám prezidenta Agrární
    komory ČR Zdeňka Jandejska.
  • 00:03:30 Vítejte.
  • 00:03:31 Hezký den.
  • 00:03:33 Pozvání přijal předseda Asociace
    soukromého zemědělství.
  • 00:03:38 I vám hezké nedělní poledne.
  • 00:03:39 Dobré poledne.
  • 00:03:40 Začnu u vás pane ministře, proč
    řešíte pouze polovinu problému,
  • 00:03:43 řečeno slovy Tomáše Prouzy?
  • 00:03:48 Pan Prouza řekl
    pouze polovinu věcí.
  • 00:03:51 Není to pravda.
  • 00:03:52 První věc je, že řešíme
    dvojí kvalitu potravin,
  • 00:03:55 to znamená o tom mluvil pan Prouza,
    to je první polovina.
  • 00:03:58 Druhá polovina je, že obchodníci
    si nemohou něco přivézt,
  • 00:04:01 to není pravda, obchodníci
    si to mohou objednat.
  • 00:04:04 Kdyby si pan Prouza to přečetl
    celé, je tam napsáno,
  • 00:04:08 že bude novela zákona
    o významné tržní síle,
  • 00:04:10 kterou předložíme společně s panem
    ministrem průmyslu a obchodu,
  • 00:04:14 která právě odstranit to,
  • 00:04:16 že by si obchodníci nemohli
    objednávat jiné zboží od někoho
  • 00:04:19 jiného, to znamená ten zákon
    to řeší komplexně.
  • 00:04:22 Je to v usnesení vlády.
  • 00:04:25 Oba dva zákony, které
    jste v pondělí schválili,
  • 00:04:29 řeší obě strany problému?
  • 00:04:32 My jsme schválili
    zákon o potravinách,
  • 00:04:34 kde je napsáno v usnesení,
    že se zakazuje dvojí kvalita.
  • 00:04:42 Aby zákazník nebyl
    klamán, to je bod jedna.
  • 00:04:45 Potom je tam nové usnesení,
  • 00:04:46 kde se dává úkol ministrovi
    zemědělství a ministrovi průmyslu
  • 00:04:50 a obchodu, že mají připravit
    zákon o významné tržní síle,
  • 00:04:55 aby nemohlo docházet k tomuto,
    čeho se bojí pan Prouza.
  • 00:05:02 Tomáš Prouza má pravdu, vy jste
    předložili pouze jeden zákon,
  • 00:05:06 nikoliv dva zákony, takže
    řešíte půlku problému.
  • 00:05:10 Vzhledem k tomu,
  • 00:05:11 že zákon o významné tržní síle
    spadá do kompetence ministerstva
  • 00:05:15 průmyslu a obchodu, předložili
    jsme tento zákon a zároveň řešíme,
  • 00:05:19 že do měsíce předložíme
    další zákon.
  • 00:05:22 Řešíme oba dva problémy.
  • 00:05:24 Proč zákon nepočkal?
  • 00:05:25 Proč jste nedali oba dva na vládu,
    aby šly ruku v ruce?
  • 00:05:28 Primárně nám jde o ochranu
    spotřebitele.
  • 00:05:31 Navíc si myslím, že obchodníci
    mohou objednat zboží, které je.
  • 00:05:36 Ten zákon to neříká explicitně,
    že by si nemohli objednat.
  • 00:05:40 Nebo že by ten člověk nemohl
    být trestán, ten výrobce,
  • 00:05:46 je potřeba říci,
  • 00:05:47 že se to týká nadnárodních
    firem v převážné většině,
  • 00:05:50 týká se to pěti nebo
    sedmi globálních firem,
  • 00:05:53 netýká se to dodavatelů
    potravin českých jako celku.
  • 00:05:58 Máte jasnou představu jako
    ministr zemědělství ČR,
  • 00:06:01 co bude v tom druhém zákoně,
  • 00:06:05 v novele zákona o významné tržní
    síle, kterou chcete změnit?
  • 00:06:10 Ta představa je, ty konzultace
    teď probíhají,
  • 00:06:13 i s panem prezidentem svazu obchodu
    a cestovního ruchu, myslím si,
  • 00:06:16 že možná k němu doběhl jen část
    informací, mohu uklidnit,
  • 00:06:19 ten zákon bude předložen na vládě.
  • 00:06:30 Tu v něm bude?
  • 00:06:33 Co budete chtít, aby v něm bylo,
    aby to bylo vyřešeno?
  • 00:06:41 Nechci nabádat právníky,
    zjednodušeně řečeno je to o tom,
  • 00:06:44 aby obchodník, když
    si něco objedná,
  • 00:06:47 aby si to mohu objednat i v jiné
    kvalitě od jiného výrobce,
  • 00:06:51 aby mu výrobce nadnárodní
    neřekl, toto nedodáme,
  • 00:06:55 protože budeme dodávat
    pouze menší kvalitu.
  • 00:06:58 Pane prezidente Jandejsku,
  • 00:07:00 novela zákona o potravinách
    a tabákových výrobcích,
  • 00:07:04 která má řešit dvojí
    kvalitu potravin,
  • 00:07:08 je podle vás dostatečným
    krokem k tomu,
  • 00:07:11 abychom odstranili zásadní
    rozdíly v kvalitě potravin?
  • 00:07:17 Souběžně se připravuje ta druhá
    část, myslím si,
  • 00:07:21 že ten problém není.
  • 00:07:23 Vyřeší se to.
  • 00:07:24 Měli jsme tady řadu zákonů
    a koukáme na dvojí kvalitu
  • 00:07:27 čtyři roky.
  • 00:07:29 Ještě déle.
  • 00:07:30 Kdyby pouze čtyři, a nedokázali
    jsme to vyřešit,
  • 00:07:33 teď bychom to chtěli vyřešit
    jednou střelou najednou.
  • 00:07:38 Otázkou je,
  • 00:07:39 jestli dvojí kvalita potravin
    a jejich řešení není účelová,
  • 00:07:43 vždy když je před volbami,
  • 00:07:44 tak se z toho stává
    zásadní politická agenda.
  • 00:07:47 Já si myslím, že to tak není,
  • 00:07:49 ale já bych k tomu
    chtěl říct jednu věc,
  • 00:07:52 u nás jsou potraviny kvalitní
    a je potřeba k nim tak přistupovat.
  • 00:07:59 Vy jste možná jiného názoru,
    ale kontrol kolik u nás je,
  • 00:08:03 kolik institucí máme,
    tu není nikde EU.
  • 00:08:07 Máme nejvíce kontrol od začátku,
    od prvovýroby,
  • 00:08:12 od setí objeví až po výstup.
  • 00:08:18 Proč jíme tak nekvalitní potraviny?
  • 00:08:20 Můžeme se podívat na analýzu
    spotřebitelského časopisu dTest,
  • 00:08:26 od roku 2015 do roku 2017 testovali
    88 vzorků uzenin,
  • 00:08:31 z nich neprošlo testem kvality 19.
  • 00:08:35 Pouhé tři byli ze zahraničí.
  • 00:08:37 Zbytek byl domácí.
  • 00:08:38 Sami se díváme na statistiku.
  • 00:08:40 Vidíme kupříkladu testy salámů.
  • 00:08:53 Ve čtyřech salámech se našla
    drůbeží bílkovina,
  • 00:08:56 ani jeden z nich jí neuváděl
    na etiketě.
  • 00:09:01 Byla to značka Chodura, maso
    uzeniny polička a Šnajdr.
  • 00:09:04 Dva salámy vyrobené na Slovensku
    obsahovaly zakázaný separát.
  • 00:09:10 Časopis nechal v laboratoři
    zkontrolovat 20 trvanlivých
  • 00:09:14 salámů Vysočina.
  • 00:09:15 Znovu se podívejme na výsledek.
  • 00:09:18 Tři ze vzorků salámu Vysočina
    obsahovaly příliš mnoho vody,
  • 00:09:21 šlo o salámy Bivoj
    a Řezníkův talíř.
  • 00:09:26 Jeden z testovaných salámů měl méně
    masa, než uváděl obal,
  • 00:09:30 ten pocházel z Agrofertu.
  • 00:09:37 Ukazují se jiné výsledky,
    než o nichž mluvíte.
  • 00:09:45 Výsledky den laboratořemi
    jsou přesnější,
  • 00:09:48 ale hlavně vy tam říkáte
    pouze část.
  • 00:09:52 Vy jste vystřelil.
  • 00:09:54 Nevystřelil, já cituji
    analýzu dTest.
  • 00:09:58 Měl byste srovnat, kolik
    bylo výrobku rozebráno.
  • 00:10:06 Ne pouze dTest, ale ve všech
    ostatních institucích.
  • 00:10:10 Tam ukázat na to,
    kolik je ten problém.
  • 00:10:18 Testem kvality neprošlo 19 vzorků,
    pouhé tři byli ze zahraničí.
  • 00:10:24 Rozhodující je to, co dělají
    oficiální úřady.
  • 00:10:28 Muž možná oficiální úřady mohou
    být pod tlakem velkých koncernů
  • 00:10:33 typu Agrofert.
  • 00:10:35 Musím se ohradit.
  • 00:10:40 Já jsem si vytáhl zcela oficiální
    čísla, je to z potravin na pranýři.
  • 00:10:45 Pane doktore, pojďte se podívat,
    bylo odebráno nejvíce vzorků
  • 00:10:48 z ČR, 7300 vzorků, z toho
    nevyhovělo celku 11,26 potravin.
  • 00:10:58 Veškeré rozbory jsou
    na webové stránce.
  • 00:11:00 Když se podíváte,
    nejvíce, 25 % bylo
  • 00:11:02 z Polska, 19 % z Itálie,
    18 % z Německa.
  • 00:11:07 Toto jsou objektivní výsledky.
  • 00:11:09 Já nemohu připustit,
  • 00:11:10 že by kdokoliv ovlivňoval státní
    zemědělskou inspekci nebo
  • 00:11:14 státní správu.
  • 00:11:16 Jsou akreditovaní
    nezávislými organizacemi.
  • 00:11:21 Musí splňovat veškeré parametry.
  • 00:11:22 Omlouvám se, musím je bránit.
  • 00:11:24 Máme jedny z nejlepších
    dozorových orgánů v Evropě.
  • 00:11:29 Jaké máte vysvětlení,
  • 00:11:31 proč ve velkých řetězcích
    typů Makro a globus jsou
  • 00:11:36 stahovány špekáčky?
  • 00:11:45 Ukazuje se, že nejsou
    dodržovány normy.
  • 00:11:49 Hypermarkety lžou?
  • 00:11:52 Já bych řekl jednu věc,
    tu že se stahují výrobky,
  • 00:11:55 to je důkaz práce toho,
    že tu je neustále pod kontrolou.
  • 00:12:00 Státní zemědělská inspekce,
    když se podíváte na ty rozbory,
  • 00:12:03 které mají na webových stránkách,
    je to tam kompletně napsáno.
  • 00:12:06 Tuže dTest něco dělal, já jsem
    byl na Potravinářské komoře,
  • 00:12:11 my jsme každý měsíc
    kontrolovali potraviny.
  • 00:12:14 Proto jsme zavedli
    české cechovní normy.
  • 00:12:17 Já vám řeknu jedno číslo,
  • 00:12:18 když se podíváte z oficiálních
    statistik akreditovaných
  • 00:12:22 laboratoří, značky KLASA,
    Regionální potravina atd.,
  • 00:12:27 dosahují maximálně dvou
    % závadnosti nebo záchytů,
  • 00:12:33 kdežto u ostatních
    je tu 11 nebo 16 %.
  • 00:12:37 Výrobky, které jsou označeny
    touto značkou, jsou české,
  • 00:12:41 dosahují do dvou % záchytů.
  • 00:12:46 Pane ministře, tu statistiku
    jsem uvedl,
  • 00:12:48 jestli diskuzí o dvojí kvalitě
    potravin před volbami se neodvádí
  • 00:12:53 pozornost i od toho, že naši
    velcí výrobci šidí podobně.
  • 00:12:55 Absolutně ne.
  • 00:13:08 Paní Sehnalová s tím začala,
    potom pan ministr Jurečka,
  • 00:13:13 je potřeba říci, že to se netýká
    před volbami, je to problém,
  • 00:13:17 který se řeší více než šest let.
  • 00:13:20 Dvojí kvalita potravin
    od zahraničních výrobců,
  • 00:13:23 neodvádí pozornost od selhání,
  • 00:13:27 která vidíme u našich
    domácích výrobců?
  • 00:13:29 To jsou dvě věci.
  • 00:13:32 Český spotřebitel, uvedu konkrétní
    případ, si koupí lančmít,
  • 00:13:35 nebudu říkat značku,
    nechci nikoho napadat.
  • 00:13:40 Bojíte se po zkušenosti,
    kterou jste učinil?
  • 00:13:46 Já se nebojím ničeho.
  • 00:13:47 Jak jste poškodil restaurace?
  • 00:13:50 Já jsem nepoškodil někoho.
  • 00:13:51 To bylo prokázané, já neustále
    čekám na to, až mě někdo zažaluje.
  • 00:13:58 Nikoho jsem nepoškodil,
    bylo to na základě faktů.
  • 00:14:02 Já říkám pouze fakta,
    která tam jsou.
  • 00:14:04 Když se podíváte, dvojí kvalita
    potravin je něco jiného.
  • 00:14:08 Vrátím se zpátky k prokazování
    kvality masa.
  • 00:14:10 Nemůže být x %, 80 % masa vepřového
    lančmítu, ta samá značka,
  • 00:14:18 ten samý obal, je tam 50 % masa,
    a ještě drůbeží separát.
  • 00:14:24 Zdůvodňuje se to tím, že český
    zákazník má jiné chutě.
  • 00:14:32 Nevím co si o tom mám myslet,
    nebudu to komentovat.
  • 00:14:36 Jde o to, aby český zákazník
    měl možnost si vybrat.
  • 00:14:39 To by neznamenalo, že potraviny
    z 30 % masa nebudou na trhu,
  • 00:14:44 jde o to, aby tu na výrobku
    bylo napsáno,
  • 00:14:48 aby si zákazník mohl vybrat.
  • 00:14:52 To znamená aby zákazník
    nebyl klamán.
  • 00:14:54 Toto je ten princip.
  • 00:14:56 Že bych to někam odváděl,
    v žádném případě.
  • 00:14:59 Znáte mě dost dlouho na to,
    že se tím zabývám 10 let.
  • 00:15:05 Týkalo se to pizzy
    a dalších výrobků.
  • 00:15:08 Ptám se na celkové řešení,
  • 00:15:10 abychom my zákazníci
    nejedli šizené potraviny.
  • 00:15:18 Pane předsedo Asociace
    soukromého zemědělství Stehlíku,
  • 00:15:22 pomůže zákon výrazně změnit kvalitu
    potravin prodávaných na pultech?
  • 00:15:30 Oficiálně se uvádí, že podíl
    taktu falšovaných potravin,
  • 00:15:36 kdybychom to takto nazvali,
    je jedno % z nabízeného zboží,
  • 00:15:40 zhruba 100 000 produktů
    je v nabídce maloobchodní sítě,
  • 00:15:45 z toho řádově stovky mohou plnit
    ten charakter té dvojí kvality,
  • 00:15:50 myslíme si, že to jedno
    % je tak malý podíl,
  • 00:15:54 který by neměl vést k tomu,
    aby se dělal speciální nový zákon.
  • 00:16:02 Ten zákon, jak jsme ho četli,
  • 00:16:03 tak samozřejmě veškerou odpovědnost
    dává na obchodníka, bez rozdílu,
  • 00:16:07 zda je velký nebo
    malý, to nikdo neřeší.
  • 00:16:10 Pokud jsou 50 milionů.
  • 00:16:12 Dost dobře si nedovedeme
    představit,
  • 00:16:14 jak malý obchodník je schopen
    zjistit od svého dodavatele,
  • 00:16:17 jestli lančmít ten který nabízí
    jako nějaký typ lančmítu,
  • 00:16:21 někde v Düsseldorfu neprodává
    německá firma v lepší kvalitě.
  • 00:16:27 Vy byste pro zákon hlasoval?
  • 00:16:29 Pokud by se mělo hlasovat o tom,
    že někdo má být postižen za to,
  • 00:16:32 že se objevuje zboží dvojí
    kvality na českém trhu,
  • 00:16:36 měl by to být výrobce, ten ovšem
    české strany, pokud je v Německu,
  • 00:16:40 je nepostižitelný.
  • 00:16:42 Nebo ten, kdo to dováží
    a distribuuje.
  • 00:16:47 Poslední poznámka,
    když se bavíme o tom,
  • 00:16:51 zda v ČR tento problém
    máme u našich výrobců,
  • 00:16:54 já tady mám dokument,
    koluje topu internetu,
  • 00:16:57 oběhne tom pouze ze dvou zdrojů.
  • 00:17:09 Že například jedna nejmenovaná
    velká potravinářská firma
  • 00:17:13 z holdingu nabízí lovecký salám,
  • 00:17:15 který má jiné složení pro německý
    trh a jiné složení pro český trh.
  • 00:17:19 Česká firma, která dodává na trh.
  • 00:17:22 Pokud by tady měl být podnět
    pro šetření České inspekce
  • 00:17:27 potravinářské s těmi tajnými
    agenty, které zákon zavede,
  • 00:17:31 toto je jeden z prvních podnětů,
    který by mohly vyřešit.
  • 00:17:36 To není pravda.
  • 00:17:37 Já se omlouvám, je tam jasně
    napsáno, v českém zákoně je,
  • 00:17:40 že za kvalitu potravin
    je zodpovědný ten,
  • 00:17:42 kdo jí uvádí na trh.
  • 00:17:44 Na základě rizika, které
    vyhodnotí inspekce,
  • 00:17:49 může zodpovědnost převést
    na distributora nebo výrobce.
  • 00:17:54 Já bych chtěl, abychom
    to říkali celé.
  • 00:17:56 Není to o tom, že malý obchod
    na vesnici dostane 50 milionů.
  • 00:18:01 Nestavte to do této role.
  • 00:18:03 To nebezpečí hrozí.
  • 00:18:07 Také že do tebe praští
    blesk, je to stejné.
  • 00:18:13 Může to být likvidační.
  • 00:18:15 Je to schváleno několik
    let, nic se nemění.
  • 00:18:18 Bude se to využívat v rámci
    správního řízení,
  • 00:18:21 Státní zemědělská a potravinářská
    inspekce na základě analýzy rizik
  • 00:18:26 může říci, že distributor,
    velkoobchod nebo ten,
  • 00:18:30 kdo klame v reklamě v televizi,
    to může přinést.
  • 00:18:34 Není tam vůbec ten problém.
  • 00:18:35 Ve správním řízení to může
    být až 50 milionů korun.
  • 00:18:46 Pane ministře, podobně jako
    pan předseda Stehlík argumentuje,
  • 00:18:50 stejně tak Pavel Březina říká,
  • 00:18:51 že nová legislativa
    nepřinese represe výrobcům,
  • 00:18:55 ale pouze obchodníkům,
  • 00:18:57 kteří budou muset porovnávat
    tuzemské a zahraniční zboží.
  • 00:19:01 Z pohledu venkovského obchodu
    považuji za nesmyslné,
  • 00:19:04 aby odpovědnost za kvalitu
    nesl výhradně obchodník.
  • 00:19:11 Inspekce to vyhodnotí na základě
    analýzy rizik.
  • 00:19:14 Je logické, že malá prodejna
    se nebude hojit na tom Düsseldorfu.
  • 00:19:25 Já upozorňuji na to,
    že to tak není.
  • 00:19:28 Je potřeba říci,
  • 00:19:29 že podle zákona potravinového
    zodpovědnost za kvalitu potravin
  • 00:19:34 zodpovídá ten, kdo jí uvádí na trh.
  • 00:19:37 I tak tu dnes je,
    sankce je také možná.
  • 00:19:39 Já jsem se nepotkal s tím,
  • 00:19:41 že by malý obchod na vesnici
    dostal 50 milionů korun,
  • 00:19:44 na tom se nic nemění.
  • 00:19:46 Když Pavel Březina říká jako
    předseda svazu českých a moravských
  • 00:19:51 spotřebních družstev,
  • 00:19:53 představme si malou vesnickou
    prodejnu paní Horáčkové,
  • 00:19:56 která by měla nést
    odpovědnost za to,
  • 00:19:58 že Coca-Cola dodala do koloniálu
    nápoj s umělým sladidlem
  • 00:20:02 na místo cukru.
  • 00:20:03 Jak problém paní
    Horáčkové budete řešit?
  • 00:20:06 Vyhodnotí se to na základě
    analýzy rizik,
  • 00:20:08 přenese se to na distributora,
    aby nebyl klamán.
  • 00:20:13 Přenese se tu na Coca-Cola?
  • 00:20:18 Bude to tak.
  • 00:20:24 Před dvěma měsíci probíhala
    velká aféra kolem masa z Polska,
  • 00:20:28 kde byly poraženy krávy, které byly
    téměř za zenitem svého života.
  • 00:20:32 Na to jsem narážel.
  • 00:20:34 Následně z salmonela.
  • 00:20:44 Vždy byla uváděna jatka,
    tam kde došlo k té špatné události,
  • 00:20:47 ale protože byla Polsku,
    byla mimo naše území.
  • 00:20:51 Byli uváděni chudáci na konci,
    školní jídelna, obchodník apod.,
  • 00:20:55 nikdy se zásadním způsobem
    nezmiňovalo kdo toto zboží nakoupil
  • 00:21:00 polských jatkách a dovezl
    ho na český trh a tady
  • 00:21:03 ho distribuoval dále
    do obchodní sítě.
  • 00:21:06 Myslíme si, chápeme, že zákon
    je tak nastavený,
  • 00:21:10 obchodník zodpovídá za zboží,
    které prodává,
  • 00:21:13 ale právě proto si myslíme,
    že tu je slabé místo všech zákonů,
  • 00:21:17 proto vznikají tyto kauzy,
    nedůsledně sejde po tom,
  • 00:21:23 kdo ten dovoz jako takový dělá
    a distribuuje na český trh.
  • 00:21:27 Takže znovu,
  • 00:21:28 u toho masa vždy dostává
    sankci první příjemce
  • 00:21:33 a ten kdo byl příjemcem z Polska.
  • 00:21:35 Většina lidí o kterých jsi mluvil,
    dostali sankci z Polska.
  • 00:21:44 Je potřeba také říci, že se to musí
    hlásit 24 hodin dopředu,
  • 00:21:48 na základě toho fungují
    mimořádná veterinární opatření,
  • 00:21:51 je postižen první příjemcem,
    ten kdo distribuuje.
  • 00:21:55 Státní veterinární správa pouze
    zveřejňuje kde to maso našla.
  • 00:22:03 Primárně je vyšetřovaný
    první příjemce.
  • 00:22:07 Dobře, v pořádku.
  • 00:22:09 Já bych chtěl říci, že tady
    něco řekneme a není to pravda.
  • 00:22:16 U potravin je tu ten,
    kdo uvádí zboží na trh,
  • 00:22:19 v tomto případě při dovozu,
  • 00:22:20 první příjemce musí hlásit 24 hodin
    dopředu, že přijímá zásilku,
  • 00:22:25 to se netýká pouze Polska,
    ale týká se to obecně.
  • 00:22:28 Na základě toho, když
    se najde salmonela,
  • 00:22:30 při dalším dovozu může uvolnit
    do distribuce teprve po vyšetření.
  • 00:22:36 Takto to je.
  • 00:22:37 Myslíte si po všech skandálech,
  • 00:22:39 že je tady dostatečný
    tlak na dovozce,
  • 00:22:42 aby nedělali ty věci o kterých
    mluví pan Stehlík?
  • 00:22:50 Dovoz poklesl o 40 % drůbežího
    masa z Polska.
  • 00:22:55 Ten dovoz poklesl.
  • 00:22:57 Od kdy?
  • 00:23:01 Za letošní rok, nemám
    statistiku přímo u sebe,
  • 00:23:05 v letošním roce
    poklesl o 40 až 50 %,
  • 00:23:08 to číslo přesně neřeknu,
    ale poklesl o to.
  • 00:23:10 Všichni jsou velmi opatrní co vozí
    z Polska nebo nevozí,
  • 00:23:14 protože jsme zavedli mimořádná
    veterinární opatření individuální,
  • 00:23:18 nikoliv plošná, u koho najdeme,
    že přivezl maso se salmonelou,
  • 00:23:23 další vyšetření musí udělat
    na vlastní náklady a může
  • 00:23:27 ho uvolnit do distribuce až potom,
    co je vyšetřeno, že je negativní.
  • 00:23:34 Je to pouze tlak na pořádek,
    nic více.
  • 00:23:36 Když se vrátím pane prezidente
    Jandejsku k tomu zákonu,
  • 00:23:40 vy nemáte obavy o kterých mluví
    soukromí zemědělci, popřípadě svaz?
  • 00:23:47 Já nemám tyto obavy, ale jsem
    rád, že se tu řeší.
  • 00:23:50 Důvod je nejpodstatnější, aby lidé,
    když si něco koupí,
  • 00:23:55 aby nekupovali jinou
    kvalitu než předpokládají.
  • 00:23:59 To je jediná věc, kterou
    by to mělo vyřešit.
  • 00:24:02 Toto všechno se zákonem
    dá postihnout, dá se to doplnit,
  • 00:24:06 pokud je něco potřeba.
  • 00:24:08 Problém je ten, abyste si nekoupil
    Nutellu a ona měla jiné vlastnosti,
  • 00:24:14 než je ta Nuttela, kterou
    si koupíte v Německu.
  • 00:24:21 Tento zákon není to nejhlavnější,
    co potřebuje naše zemědělství.
  • 00:24:30 Teď mluvím za spotřebitele,
    to jsou věci,
  • 00:24:33 které zajímají nás spotřebitele.
  • 00:24:35 Jak řešíte příběh, o kterém
    mluvil Josef Stehlík,
  • 00:24:38 to znamená naši výrobci prodávají
    kupříkladu Kostelecké uzeniny,
  • 00:24:44 lovecký salám v jiném
    složení než ČR?
  • 00:24:49 Já to slyším od kolegy poprvé.
  • 00:24:52 Já se na to podívám,
    nicméně naším úkolem je,
  • 00:24:56 aby se v ČR prodávalo
    stejně kvalitní zboží,
  • 00:24:59 já jsem neviděl
    výrobek ani rozbory.
  • 00:25:06 Omlouvám se, podíváme
    se na to, ale nevím.
  • 00:25:11 Je to tři dny stará zpráva.
  • 00:25:15 Není možné,
  • 00:25:16 že by měli velké koncerny
    potravinářské a zemědělské
  • 00:25:20 v ČR tu komparativní výhodu,
    že se po nich nejde?
  • 00:25:27 Naopak, já jsem
    zmiňoval analýzu rizik.
  • 00:25:30 Čím větší podnik, tím více
    je tam kontrolu.
  • 00:25:34 Myslím si, že kolega mi potvrdí,
  • 00:25:35 že někteří malí výrobci
    jsou pouze evidováni,
  • 00:25:39 protože je nechceme úplně
    trápit tou byrokracií.
  • 00:25:43 Pan kolega Stehlík
    může potvrdit to,
  • 00:25:46 že jsem ho požádal a bavíme
    se o tom, jak snížit byrokracii,
  • 00:25:49 že jsem řekl, přijďte jako
    předseda komise na ministerstvu,
  • 00:25:54 může přijít kdykoliv a říci mi,
    že tento zákon je potřeba zlepšit.
  • 00:25:59 My se tu snažíme zjednodušovat.
  • 00:26:00 Já jsem tam 11 měsíců,
    nikdo mi nemůže říci,
  • 00:26:02 že bychom přidávali byrokracii.
  • 00:26:05 Naopak tlačíme na to,
    aby se ty věci zrušili,
  • 00:26:08 to všechno byla iniciativa
    antibyrokratické komise.
  • 00:26:15 Každé tři měsíce musí každý
    náměstek předkládat to,
  • 00:26:18 co si myslí, že by se mělo změnit.
  • 00:26:20 Změnili jsme klientský
    přístup, změníme fondy,
  • 00:26:26 to jsou všechno věci, já odmítám,
    že by velcí byli
  • 00:26:29 preferováni, naopak.
  • 00:26:32 Toto je e-mail,
  • 00:26:34 který jsme si vyžádali jako redakce
    otázek od Státní zemědělské
  • 00:26:37 a potravinářské inspekce,
  • 00:26:41 jde o záznamy uložené
    na web potraviny na pranýři,
  • 00:26:45 tři země s největším počtem
    záznamů, Polsko 16 záznamů,
  • 00:26:49 ČR 11 záznamů,
    Slovensko sedm záznamů.
  • 00:26:59 Měří se všem stejně?
  • 00:27:01 Nám jako zákazníkům je jedno
    odkud je výrobek,
  • 00:27:05 nám jde o největší kvalitu
    za cenu, kterou kupujeme.
  • 00:27:10 Přesně tato tabulka odpovídá
    tomu, že všem je měřeno stejně.
  • 00:27:16 Jsme na druhém místě.
  • 00:27:19 Já vám ukážu tabulku.
  • 00:27:22 Já vám ji tady nechám.
  • 00:27:23 7342 vzorků.
  • 00:27:25 Vy to máte za rok 2018,
    já to mám za rok 2019.
  • 00:27:32 Máme to podchyceno statisticky.
  • 00:27:35 To co říkáte je důkaz toho,
  • 00:27:37 že státní zemědělská
    a potravinářská inspekce postupuje
  • 00:27:39 tak padni komu padni.
  • 00:27:42 Nevynechává žádný velký podnik.
  • 00:27:44 Vy jste také v loňském
    roce mluvil o tom,
  • 00:27:48 že ČR by se dříve či později
    mohla inspirovat Francií,
  • 00:27:53 protože Francie od letošního
    prvního února zavedla zákon,
  • 00:27:58 který když to řeknu zjednodušeně,
  • 00:28:00 obchodníkům zajišťuje
    povinnou marži, 10 %,
  • 00:28:04 tím obchodníci by měli
    mít eliminováno riziko,
  • 00:28:08 aby tlačili na zemědělce,
    potravináře,
  • 00:28:11 aby prodávali pod cenou, protože
    chtějí mít potraviny v akci.
  • 00:28:16 Uvažuje ČR, vy jako
    ministr zemědělství,
  • 00:28:18 že bychom se francouzským zákonem,
    který je kritizován za to,
  • 00:28:22 že by mohl zdražit
    některé potraviny,
  • 00:28:24 že bychom se inspirovali?
  • 00:28:26 Momentálně probíhá debata mezi
    komorami a nevládními organizacemi,
  • 00:28:33 za účasti příslušných pracovníků
    ministerstva zemědělství.
  • 00:28:36 Připravují podklad jakým způsobem
    co můžeme uplatnit u nás.
  • 00:28:43 Zákaz prodeje se ztrátou, až 10 %.
  • 00:28:47 Škála je hrozně široká.
  • 00:28:49 Teď se o tom bavíme.
  • 00:28:50 Uvažujete o tom pane prezidente,
  • 00:28:52 inspirovat se po zkušenosti
    s tím francouzským zákonem?
  • 00:28:58 Je to velmi dobré vodítko, měli
    bychom na tom intenzivně pracovat.
  • 00:29:04 Všechno je pravda, ale já musím
    říci zásadní,
  • 00:29:08 tam nešlo o žádných
    10 % obchodníkům.
  • 00:29:12 Vy to interpretujete nedobře,
    šlo o to, že ten kdo vyrábí,
  • 00:29:18 tak si udělá cenu nákladů,
    tu někdo zhodnotí a řekne,
  • 00:29:22 za tu cenu to půjde obchodníkům.
  • 00:29:25 I Francouzi řekli, ten kdo vyrábí,
    prvovýrobce nebo zpracovatel,
  • 00:29:31 si může dát 10 %.
  • 00:29:35 To je ve Francii.
  • 00:29:36 Nový zákon nařizuje, aby si k cenám
    dali desetiprocentní marži.
  • 00:29:41 Ne obchodníci, ale prvovýrobci.
  • 00:29:44 Vy jste řekl obchodníci.
  • 00:29:49 Je to o tom, že ten kdo vyrábí
    si řekne jakou by měl dostat cenu,
  • 00:29:53 ten obchodník
    by jí měl reflektovat,
  • 00:29:56 protože se chceme dostat k tomu,
  • 00:29:59 aby výrobce nedostal nižší
    cenu než jsou výrobní náklady.
  • 00:30:04 To je základ toho zákona.
  • 00:30:08 Já jsem Duchoň do Francie
    dojel, přivezl jsem si zákon,
  • 00:30:12 nechal jsem ho detailně
    přiložit, máme k dispozici,
  • 00:30:15 to samé udělalo ministerstvo,
    abychom se neovlivňovali.
  • 00:30:21 Kdy bude jasno, jestli se pokusit
    se inspirovat?
  • 00:30:26 Udělám všechno proto,
    abychom do roka tu dali,
  • 00:30:30 aby běželo projednávání.
  • 00:30:33 Jde o to, aby se to pořádně
    vyhodnotilo, pořádně prošlo.
  • 00:30:37 Ale určitě bychom rádi,
    kdyby se to povedlo.
  • 00:30:41 Vyřešili bychom řadu
    problémů, které jsou,
  • 00:30:44 že řetězce chtějí nižší cenu
    než jsou výrobní náklady.
  • 00:30:48 Proto jsou ty obrovské problémy.
  • 00:30:49 Vysvětlete mi podstatu
    zákona, cituji z MF DNES,
  • 00:30:53 zákon to nařizuje obchodům,
    aby si dali desetiprocentní marži.
  • 00:31:06 Omlouvám se, neumím francouzsky.
  • 00:31:12 Jde o to, když se dělají smlouvy
    mezi dodavatelem a řetězcem,
  • 00:31:17 aby první kdo navrhne
    cenu byl ten, kdo dodává.
  • 00:31:22 Jestli u nás bude pět % nebo
    sedm % nebo čtyři %,
  • 00:31:25 to je otázka diskuze.
  • 00:31:30 V podstatě by to pomohlo tomu,
  • 00:31:33 že by se neprodávalo pod ceny
    a nedávalo se 300 % marže.
  • 00:31:41 Ustálilo by se tu, není problém
    co říci kolega, že poroste cena.
  • 00:31:47 To jsem nechtěl říci.
  • 00:31:51 Vám se francouzská inspirace líbí?
  • 00:31:54 Samozřejmě není potřeba každý
    socialistický francouzský
  • 00:31:57 experiment přebírat do vlastní
    legislativy.
  • 00:32:03 Za druhé, samozřejmě
    určitou logiku by mělo,
  • 00:32:08 pokud já jako výrobce řeknu,
  • 00:32:09 toto je moje cena a obchodník podle
    zákona, který cituje MF DNES,
  • 00:32:14 si k tomu musí připravit minimálně
    10 %, to by mělo určitou logiku.
  • 00:32:20 Ale v momentě, kdy jdeme
    na podstatu věci,
  • 00:32:23 já si to nedovedu představit,
  • 00:32:25 jako výrobce si spočtu nákladovou
    cenu svého výrobku a potom
  • 00:32:29 při počtu 10 %, kdo to bude
    hodnotit?
  • 00:32:33 Zda jsem si do výdajů nespočetlo
    něco úplně, co tam nemělo být?
  • 00:32:36 Nějaký cenový úřad?
  • 00:32:37 Já netuším.
  • 00:32:39 Neznám podstatu
    francouzského zákona.
  • 00:32:45 Pokud by mělo jít do podstaty věci,
  • 00:32:47 že by výrobce si stanovoval
    výrobní náklady a + 10 % marže,
  • 00:32:56 to si nedovedu představit,
  • 00:32:57 jak by to v praxi fungovalo
    a kdo by to kontroloval.
  • 00:33:00 Také chcete mít do roka jasno?
  • 00:33:07 Já jsem řekl,
    aby se to projednávalo do roka.
  • 00:33:15 Teď se bavíme o zákoně.
  • 00:33:16 Jak se dohodne PS, to já neurčuji.
  • 00:33:22 Je to dobrá inspirace,
    zákaz prodeje se ztrátou,
  • 00:33:24 říkejme tomu jakkoliv, ale nějaká
    % musí výrobce mít.
  • 00:33:32 Bavíme se o tom, jak říká
    pan Jandejsek,
  • 00:33:35 do roka bychom chtěli
    přijít s nějakým návrhem.
  • 00:33:39 Ta debata bude velmi složitá,
  • 00:33:41 nebude jednoduchá jak v rámci
    nevládních organizací,
  • 00:33:45 z hlediska legislativy atd.,
  • 00:33:47 ale ten termín do roka bychom
    něco předložili, to je reálné.
  • 00:33:53 Když Tomáš Prouza úvodu citovaný
    v rozhovoru pro dnešní otázky,
  • 00:33:58 prezident Svazu obchodu
    a cestovního ruchu, říká,
  • 00:34:01 že roste počet lidí, kteří jsou
    ochotni si připlatit za kvalitu,
  • 00:34:04 ale stále platí,
  • 00:34:06 že cena je při nákupu potravin
    na prvním místě, chápu správně,
  • 00:34:10 že by francouzská zkušenost
    mohla odstranit to,
  • 00:34:14 že by šlo o co nejnižší
    cenu na úkor kvality,
  • 00:34:18 i na úkor prvovýroby?
  • 00:34:20 V žádném případě.
  • 00:34:22 Jde o to, že zemědělci
    neprodávají potraviny,
  • 00:34:26 zemědělci prodávají suroviny
    pro zpracovatele, pro mlékárny,
  • 00:34:30 maso do masokombinátu atd.
  • 00:34:34 Aby ani zemědělec nebyl tlačen
    i s prodejem mléka a masa
  • 00:34:37 atd. pod výrobní náklady.
  • 00:34:39 To samé by se mohlo
    týkat zpracovatelů.
  • 00:34:42 Je to celý řetězec.
  • 00:34:43 Rozhodně, proto to nechci
    komentovat, protože nechci,
  • 00:34:46 aby došlo ke zdražení potravin,
    nemůžeme tyto věci připustit,
  • 00:34:50 musíme se o tom bavit s obchodníky.
  • 00:34:52 Oni jsou součástí pracovní skupiny,
    takže ty věci budeme probírat.
  • 00:34:57 Nechci mluvit o nějakém
    zdražení potravin.
  • 00:34:59 Naším cílem to není.
  • 00:35:01 Já souhlasím s panem prezidentem,
    že minimálně 50 % lidí,
  • 00:35:05 kteří jsou na jedné straně
    připravení si připlatit za kvalitu,
  • 00:35:09 na druhé straně je skupina lidí
    pro které je cena rozhodující
  • 00:35:14 a my je nemůžeme dostat do situace,
    že bychom jim zdražily potraviny.
  • 00:35:18 Rozhodně nemůže to mít vliv
    ta cena,
  • 00:35:21 abychom zdražovaly a snižovali
    kvalitu.
  • 00:35:24 Ještě k těm cenám.
  • 00:35:29 Od roku 90 jako zemědělci
    jsme zvýšili ceny o 60 %,
  • 00:35:34 v průměru za celou dobu.
  • 00:35:39 Vstupy se kterými pracujeme, nafta,
    stroje atd., se zvýšily o 650 %.
  • 00:35:46 Musí se v tom udělat nějaký rozumný
    řád, aby nedocházelo k tomu,
  • 00:35:52 že jsou obrovské výkyvy,
  • 00:35:54 na některé výrobky jsou dávány
    záporné marže a na některé jsou
  • 00:36:00 marže 300 nebo 400 %.
  • 00:36:02 Nechceme nic jiného
    než v tom udělat porážek
  • 00:36:04 pro spotřebitele, jsem také
    spotřebitel, mám rodinu,
  • 00:36:09 mám zájem o to, aby to fungovalo
    a nikoliv o to,
  • 00:36:13 že chceme něco manipulovat.
  • 00:36:23 Mám poslední reakci,
    zákon neznám do detailu,
  • 00:36:26 ale nevím jak to bude fungovat
    v rámci českého trhu.
  • 00:36:29 Minimálně polovinu zboží dodávají
    firmy, které vyrábějí v zahraničí.
  • 00:36:35 Pro ty ten zákon do budoucna
    platit nebude,
  • 00:36:37 protože my nemáme
    naštěstí jurisdikci,
  • 00:36:39 kde bychom ovlivnili
    německé výrobce,
  • 00:36:41 bude to platit pro české výrobce,
  • 00:36:43 ti budou pod kuratelou
    nového zákona,
  • 00:36:45 budou počítat náklady a přidávat
    desetiprocentní marži.
  • 00:36:50 Na druhé straně budou dodavatelé.
  • 00:36:59 Ty povinnost nikdy mít nebudou,
    pokud jí nezavedou.
  • 00:37:04 Je to naprosto zbytečné,
    je to slepá ulička.
  • 00:37:09 Ministerstvo by se tím zásadně
    zabývat nemělo.
  • 00:37:12 Ministr říkal, že se tím zabývá.
  • 00:37:15 Bude nějaká pracovní skupina.
  • 00:37:18 Vy jste pane ministře před
    rokem v rozhovoru pro ČTK řekl,
  • 00:37:22 že uvažujete o vytvoření
    nového úřadu pro potraviny,
  • 00:37:25 kam by se přesunula část pravomocí
    Státní veterinární správy a Státní
  • 00:37:29 zemědělské a potravinářské
    inspekce.
  • 00:37:31 Po roce, jak daleko
    jste s tímto nápadem?
  • 00:37:35 Zůstalo to zatím u toho nápadu,
  • 00:37:37 protože my jsme si upřesnili
    kompetence v rámci Státní
  • 00:37:40 veterinární správy a hygieny
    a inspekce.
  • 00:37:45 Takže my jsme se věnovali hlavně
    ochraně českého trhu a spotřebitelů
  • 00:37:49 před těmi dovozy, zatím
    jsme nový úřad nevytvářeli.
  • 00:37:52 Jsou to technikálie.
  • 00:37:56 Zatím nejsme tak daleko.
  • 00:37:58 Kdy budeme tak daleko?
  • 00:38:01 Máme spoustu důležitějších věcí,
  • 00:38:03 abychom dodržovali kontrolu
    potravin a zajistili kvalitní
  • 00:38:07 potraviny, než abychom se zamýšleli
    nad novým úřadem.
  • 00:38:10 Samozřejmě máme to nějakým
    způsobem přichystanou,
  • 00:38:13 bylo by to zjednodušení, ale není
    to pro nás priorita.
  • 00:38:16 Vy jste o tom mluvil,
    proto se ptám.
  • 00:38:19 Byla to moje politická nezkušenost.
  • 00:38:22 Potraviny dovážíme namísto
    toho, abychom je vyráběli.
  • 00:38:28 Babiš tvrdí, že politici
    rozhodli, že všechno dovezeme.
  • 00:38:35 Udělali jsme zásadní chybu, že jsme
    umožnili cizincům kupovat půdu,
  • 00:38:40 Maďarsku a Polsku neexistuje.
  • 00:38:45 Naše čísla o soběstačnosti
    jsou katastrofální.
  • 00:38:50 Každý stát má dlouhodobě se zasadit
    o to, aby uživil své obyvatelstvo.
  • 00:38:57 Pane prezidentu Jandejsku,
  • 00:38:58 do jaké míry české
    zemědělství ovlivňuje fakt,
  • 00:39:01 že českou půdu mohou vlastnit
    cizinci, jak o tom mluvil premiér?
  • 00:39:06 Já si myslím, že nejde
    zatím o půdu.
  • 00:39:09 Cizinci jí tolik nevlastní.
  • 00:39:11 Samozřejmě je tu jiná otázka,
    můžeme se k ní dostat,
  • 00:39:14 já bych se rád k ní dostal.
  • 00:39:17 Tak se k ní dostaňte.
  • 00:39:20 Vy jste mluvil o soběstačnosti,
    toto nemá takovou souvislost,
  • 00:39:24 jestli si někdo koupil
    pár ha nebo nekoupil.
  • 00:39:28 My chceme zákon o půdě řešit velice
    intenzivně, je to jeden z bodů,
  • 00:39:32 který bych rád poprosil pana
    ministra, aby se tím zabýval,
  • 00:39:37 protože my jsme zákon o půdě
    udělali v roce 92,
  • 00:39:41 ten je katastrofální.
  • 00:39:43 Žádná zem si nedovolí to,
    co jsme si dovolili mi.
  • 00:39:46 U nás půdu skoupilo
    40 % spekulantů,
  • 00:39:50 kteří s ní dnes fungují
    a tlačí na cenu,
  • 00:39:55 koupili jí za pár halířů a dnes
    nám ji nabízí jako zemědělcům
  • 00:39:59 za pětinásobek ceny.
  • 00:40:03 To je problém.
  • 00:40:05 Chcete změnit zákon o půdě?
  • 00:40:07 Samozřejmě.
  • 00:40:10 Jak?
  • 00:40:12 Chcete půdu vyvlastnit?
  • 00:40:15 Co bych komu vyvlastňoval?
  • 00:40:18 Já mluvím o spekulantech,
    aby se neděly věci,
  • 00:40:21 které se děly doteď.
  • 00:40:23 Má se udělat zákon,
    jako je to v Německu.
  • 00:40:27 Abychom zase nemluvili o Francii,
    aby mě pan kolega nenapadlo,
  • 00:40:31 že jsou to socialisté.
  • 00:40:36 Němci mají takový zákon, že půdu
    může koupit ten, kdo na ní pracuje.
  • 00:40:42 Pokud na ní nepracuje,
  • 00:40:44 tak si jí koupit na spekulaci
    nemůže,
  • 00:40:46 protože půda není
    to co je nemovitost.
  • 00:40:52 Půda je něco zvláštního,
    je to národní bohatství,
  • 00:40:55 tím by se mělo zacházet jinak.
  • 00:40:56 Mělo by to zůstat
    pro další generace.
  • 00:41:03 Potom jsou tam další věci,
    které s tím souvisí.
  • 00:41:06 Když se obracíte na ministra
    zemědělství,
  • 00:41:08 ministerstvo je zatím liknavé?
  • 00:41:11 Vůbec není.
  • 00:41:12 Proč prosíte pana ministra?
  • 00:41:15 Těch věcí je tolik, které
    potřebují vyřešit, proto ho žádám,
  • 00:41:19 aby tuto věc posunul dopředu.
  • 00:41:24 To je všechno.
  • 00:41:26 K té půdě, já si myslím,
    že pan ministr čeká na to,
  • 00:41:29 jak dopadne finále odvolání
    k Ústavnímu soudu na Slovensku,
  • 00:41:32 protože Slovensku se o to pokusilo
    před třemi lety a dopadlo to tak,
  • 00:41:35 že to Ústavní soud obrátil,
  • 00:41:37 protože to byl neústavní krok
    vůči malým vlastníkům půdy.
  • 00:41:41 Ale to nebylo tématem, mohli bychom
    se o tom bavit další půlhodinu,
  • 00:41:45 pokud se jedná o zákon o půdě,
    máme jako asociace představu,
  • 00:41:49 že k největšímu poškození půdy
    dochází špatným užíváním.
  • 00:41:57 Nejmenší vlastník
    by měl mít kdykoliv v průběhu nájmů
  • 00:42:03 moc vypovědět nájem,
  • 00:42:04 pokud dochází prokazatelně
    ke snižování ceny půdy, třeba.
  • 00:42:09 Jsou věci, které se do zákona
    o půdě mohu dát, ale obávám se,
  • 00:42:13 že v současné době po těch
    zkušenostech ze Slovenska rozumný
  • 00:42:16 politik počkám.
  • 00:42:18 Uskutečňuje na to ten čas není,
    my jako asociace říkáme,
  • 00:42:22 že se proti jakýmkoliv
    administrativním překážkám
  • 00:42:25 ve volném prodeji půdy budeme
    účelně a tvrdě bránit.
  • 00:42:29 Pane ministře, uvažujete
    o změně zákona o půdě,
  • 00:42:33 jak tady naznačuje pan prezident
    Jandejsek?
  • 00:42:37 Že by půdu měli kupovat a vlastnit
    ti, kteří na ní hospodaří?
  • 00:42:45 Já začnu z jiného soudku,
  • 00:42:46 půda je základní výrobní
    prostředek pro každého zemědělce,
  • 00:42:49 který je opravdu zemědělec.
  • 00:42:52 Bod dva, bude si zaslouží zvláštní
    ochranu, tady souhlasím s kolegou,
  • 00:42:57 to znamená, že by se mělo
    posuzovat jak se bude využívá.
  • 00:43:01 To je druhá věc.
  • 00:43:02 Třetí věc, co řekl pan prezident,
  • 00:43:04 rozhodně by měli mít zemědělci
    možnost si tu půdu koupit před
  • 00:43:10 spekulanty, rozhodně ano.
  • 00:43:12 No toto probíhá teď opět
    debata, máme na to právníky,
  • 00:43:16 bavíme se o tom, předpokládám,
  • 00:43:19 že tato věc se bude diskutovat
    nejpozději do roka.
  • 00:43:25 Předpokládám, že to bude
    co nejdříve, záleží na právnících,
  • 00:43:29 protože jak řekl Stehlík správně,
    je to u Ústavního soudu,
  • 00:43:33 je to slovenský Ústavní soud,
    je tam jinak posunutá ústava,
  • 00:43:38 některé věci, nechám zpracovat
    analýzu od právníků.
  • 00:43:42 Spolupracujeme na tom s kolegy,
    až bude návrh,
  • 00:43:44 dáme to prodiskutovat.
  • 00:43:58 Bude tu zásadní
    novela zákona o půdě?
  • 00:44:00 Ano.
  • 00:44:01 Je možné, abyste do konce
    roku stihl to,
  • 00:44:03 že novela by byla připravena
    alespoň paragrafovaném znění?
  • 00:44:10 A byl vyřešen ten možný
    sporu o vlastnictví půdy,
  • 00:44:16 ten ústavní spor,
    který je na Slovensku?
  • 00:44:20 Na Slovensku k nějakému rozhodnutí
    došlo, ale nejsem právník.
  • 00:44:26 Nicméně já mohu říci,
    že se chystáme, ta debata probíhá,
  • 00:44:30 než by začala.
  • 00:44:32 Bavíme se o těch parametrech,
    co se tam dá a nedá,
  • 00:44:35 já děkuji kolegovi, že řekl
    péči o půdu, myslím si,
  • 00:44:38 že to je velmi podnětné.
  • 00:44:40 My přijdeme s návrhem.
  • 00:44:43 Já bych navázal, já bych to velice
    podpořil to co říká kolega Stehlík.
  • 00:44:48 Ale já bych to promítl do dotací.
  • 00:44:52 Jsou tady rozbory půdy, které
    jsou udělané v roce 90, 92,
  • 00:44:57 jsou udělané na všechny půdy.
  • 00:45:03 Vyhodnoťme a dáme to do počítače
    a vybereme u každého parcelu,
  • 00:45:11 těch se udělají rozbory
    a porovná se to.
  • 00:45:13 Ten kdo bude mít výsledek horší,
    tak bude krácen i na podporách,
  • 00:45:18 ten kdo hospodaří dobře,
    tam to bude naopak.
  • 00:45:25 Je řada malých, kteří hospodaří
    velmi dobře a je řada velký,
  • 00:45:28 kteří hospodaří velmi špatně.
  • 00:45:31 Jak to můžete vědět, když
    jste to nedal do počítače?
  • 00:45:40 Já mám velice dobrý přehled o tom,
    jak hospodaří řada těch,
  • 00:45:43 které tady hodnotíte.
  • 00:45:45 Já jedu na místo a vyhodnotím
    jak to je.
  • 00:45:48 Uvidíme kdo dotace bude
    brát a kdo nebude.
  • 00:45:52 Zda je budou brát
    velcí nebo ti malí.
  • 00:45:55 Budou je brát ti, kteří
    mají živočišnou výrobu,
  • 00:45:59 kteří se starají o půdu
    jak se starat mají.
  • 00:46:03 Ti kteří se o půdu nestarají,
    tak budou mít velké problémy.
  • 00:46:06 Já pana ministra vyzývám,
    ještě jsme o tom nemluvili,
  • 00:46:10 ale to není můj nápad,
    to je na nápad jeho úředníku.
  • 00:46:22 Pan Jandejsek nestanovuje podmínky
    čerpání dotací, ani pan ministr,
  • 00:46:25 jeho návrhy jsou určitě podnětné,
    ale já bych se držel trochu zpátky.
  • 00:46:30 Je tam velice důležitý
    jeden moment,
  • 00:46:33 už dnes současný občanský zákoník,
  • 00:46:35 jak to bylo právní normou
    za první republiky,
  • 00:46:40 pracuje s předkupním právem.
  • 00:46:43 Samozřejmě to předkupní právo
    si ten nájemce svým způsobem
  • 00:46:47 od vlastníka nějakým
    způsobem musí zasloužit,
  • 00:46:50 má dlouholetou zkušenost,
    ten vlastník s tím nájemcem,
  • 00:46:52 že vždy platil včas.
  • 00:46:55 Většinou nedělá problém,
    aby zároveň řešil předkupní právo,
  • 00:46:59 které je v nájemní
    smlouvě zpoplatněné.
  • 00:47:06 Co se týká toho problému
    té informace o tom,
  • 00:47:09 zda budou nebo nebudou prodávány
    pozemky, hrozí jedno nebezpečí.
  • 00:47:14 Že ten moment, pokud
    takový zákon začne platit,
  • 00:47:16 tak nájemníci vypoví
    smlouvy, navíc bez závazku,
  • 00:47:22 že uživatel musí dostat
    informaci od vlastníka,
  • 00:47:26 že půda bude prodávána.
  • 00:47:32 My budeme ve větší
    právní nejistotě,
  • 00:47:34 protože nebudeme mít pachtovní
    smlouvy.
  • 00:47:39 Jedna věc je majetková část,
    to je možnost nákupu pachtovného.
  • 00:47:47 Je velmi důležitá péče o půdu,
    aby se na ní správný hospodařilo,
  • 00:47:51 to jsou dvě kategorie.
  • 00:47:55 Půdní fond musíme chránit.
  • 00:47:58 Věc byznysu, já se omlouvám,
    je jedna část problému.
  • 00:48:01 Druhá část problému je péče o půdu,
  • 00:48:04 nejde oprava mě jde primárně o péči
    o půdu a abychom narovnali vztahy,
  • 00:48:11 aby zemědělci měli možnost.
  • 00:48:16 Než se dostaneme k té vaší
    první rovině,
  • 00:48:20 zůstanu velmi stručně u roviny
    druhé, tu jste nazval jako byznys.
  • 00:48:26 ČR má největší farmy v Evropě,
    tu je ten spor.
  • 00:48:32 Za chvíli dostanete slovo, podíváme
    se nejdříve na statistiku.
  • 00:48:36 Tady je.
  • 00:48:39 V roce 2016 připadalo na jedno
    tuzemské hospodářství 130 ha půdy.
  • 00:48:45 Průměrná unijní forma má přitom
    necelých 17 ha.
  • 00:48:49 Česko vede žebříček
    s velkým náskokem.
  • 00:48:52 Druhá v pořadí je Velká Británie,
  • 00:48:54 kde jedna farma hospodaří
    průměrně na 90 hektarech.
  • 00:48:58 Na Slovensku jsou to 74 ha,
  • 00:49:01 například v Německu nebo ve Francii
    necelých 61 ha půdy.
  • 00:49:06 Rakouská forma má k dispozici
    v průměru 20 ha,
  • 00:49:09 italská 11 a polská 10.
  • 00:49:16 To jsou data Eurostatu, téměř
    30 000 zemědělských podniků v ČR,
  • 00:49:20 což jsou data Českého
    statistického úřadu,
  • 00:49:23 tvoří skoro 90 % malí hospodáři.
  • 00:49:29 To jsou jasná fakta.
  • 00:49:31 Dvě věty.
  • 00:49:33 Pokud nebudete
    zpochybňovat Eurostat.
  • 00:49:38 ČR vznikla z Československa, takže
    jsme dvě třetiny Československa.
  • 00:49:44 Německo vzniklo ze západního
    a východního Německa.
  • 00:49:48 Východní Německo má průměrnou
    výměrou půdy 234 ha,
  • 00:49:55 proč nezlikvidovali ty formy?
  • 00:49:58 Proč nezlikvidovali hospodářství?
  • 00:50:00 Když mají úspěch na Bavorsku?
  • 00:50:04 My jsme stejný jako východ.
  • 00:50:06 Oni mají více než my,
    jsme trošku menší.
  • 00:50:13 Proč mají jednu takovou výměru?
  • 00:50:23 Já situaci znám velmi dobře.
  • 00:50:24 Já jsem navštívil jejich největší
    svaz, komunikuji s nimi,
  • 00:50:29 znám situaci.
  • 00:50:34 Neříkejme věci, že mají
    jiný historický vývoj.
  • 00:50:41 Historický vývoj můžeme udržovat
    tím, jak jsou nastaveny podmínky.
  • 00:50:47 Velcí si propachtovali
    podmínky pro velké.
  • 00:50:50 Musíme to udržet tak,
  • 00:50:52 jak to udržuje celé
    východní Německo.
  • 00:50:58 Samozřejmě východní Německo mělo
    jinou výchozí pozici než ČR.
  • 00:51:03 V Německu už za doby
    socialismu byli o krok dále,
  • 00:51:07 tam měly firmy rozdělené.
  • 00:51:10 Byly tam specializované
    firmy na živočišnou výrobu,
  • 00:51:12 a specializované firmy pouze
    na rostlinnou produkci.
  • 00:51:16 Byla to prostě drtivá politika
    těch rovin toho severního Německa
  • 00:51:22 a východního.
  • 00:51:23 Samozřejmě i vzhledem ke krajnímu
    reliéfu ty formy tam zůstali.
  • 00:51:29 Skutečně u nás v ČR, 130 ha,
    evropská unie průměr je 16 ha.
  • 00:51:39 Spojené státy americké mají 200 ha.
  • 00:51:41 Jako ČR jsme na půli cesty mezi
    Evropou a Spojenými státy.
  • 00:51:45 Přesto že Spojené státy mají
    200 ha průměrnou velikost farmy,
  • 00:51:51 tak není pravidlem, ve Spojených
    státech neexistuje,
  • 00:51:56 aby tzv. velmi velké nebo
    velké rodinné farmy,
  • 00:51:59 protože ve Spojených státech
    jiné než rodinné farmy nejsou,
  • 00:52:02 pobírali plné dotace.
  • 00:52:07 Neexistuje.
  • 00:52:08 Ve Spojených státech,
  • 00:52:09 kde agrární lobby je nejsilnější
    pravicová konzervativní loby,
  • 00:52:13 která má své guvernéry,
    senátory, má prezidenty.
  • 00:52:18 Přestože to takto existuje,
    tak nemají v sobě,
  • 00:52:21 protože jsou to většinou věřící
    lidé, jsou to konzervativci,
  • 00:52:25 nemají v sobě ten požadavek,
    aby politici rozhodli o tom,
  • 00:52:29 že dělník z Detroitu bude přispívat
    z daní na dotování velkých
  • 00:52:34 agrárních lobby ve Spojených
    státech.
  • 00:52:36 To pouze v rychlosti,
    abychom si udělali obrázek.
  • 00:52:41 Alespoň vidíte, že to nemám lehké.
  • 00:52:44 Pokud pískáte rovinu,
    pane ministře.
  • 00:52:47 Máte pocit, že ne?
  • 00:52:48 Já se vás ptám.
  • 00:52:54 Do 5 milionů korun
    bylo 49 % projektů.
  • 00:52:59 Nad 5 milionů korun 29 %.
  • 00:53:02 Do 1 milionů to bylo 22 %.
  • 00:53:05 Kde jsou ti velcí?
  • 00:53:09 Zároveň si říci, že to nebylo
    připravováno době,
  • 00:53:13 kdy tam bylo hnutí ANO a sociální
    demokracie.
  • 00:53:15 To bylo připravováno v době,
  • 00:53:17 kdy tam byl soud pseudo
    pravicový subjekt.
  • 00:53:25 Tady máte graf.
  • 00:53:32 Jsou to fakta.
  • 00:53:35 Podíl jednotek podle počtu
    subjektů, když se na to podíváte,
  • 00:53:39 farmy nad 150 ha, podívejte
    se, 84 % živočišné výroby.
  • 00:53:45 Do 150 ha 16 %,
    bavíme se o kvalitě.
  • 00:53:51 Co z toho vyplývá?
  • 00:53:53 Já chci říci, že když
    se staráme o půdu,
  • 00:53:55 půda potřebuje organická hnojiva,
    jak jim já vím co řekne Pepa,
  • 00:53:59 protože máme stejnou školu,
    když on chodil o pár let níže,
  • 00:54:06 ale je potřeba říci, že tu není
    o velkých a malých,
  • 00:54:09 je to o tom jak se kdo stará.
  • 00:54:13 Když se někdo podívá, já jsem
    osočovaný z toho,
  • 00:54:16 že nadržuje velkým.
  • 00:54:18 Erozně ohrožené pozemky
    jsme rozdělili,
  • 00:54:21 maximální výměra je 30 lektorů,
    nikdo nemůže říci,
  • 00:54:24 že to není pravda.
  • 00:54:28 Je to přesně ono.
  • 00:54:29 Druhá věc je, dáváme tam pásy,
    22 m, zase se tam dávají věci.
  • 00:54:36 Podle toho jak se o půdu stará,
    bude moci přijít o dotace.
  • 00:54:40 Také by někdo říkal, že by to mělo
    být, to jsme už také udělali.
  • 00:54:44 To by mělo být v tom zákoně?
  • 00:54:53 To už platí.
  • 00:54:54 Je potřeba podporovat
    živočišnou výrobu.
  • 00:54:56 Dostali jsme se k tomu
    tak, že já říkám,
  • 00:54:58 že tady padlo několik věcí.
  • 00:55:00 Průměrná výměra české
    farmy je 133 ha.
  • 00:55:06 To platí.
  • 00:55:07 Zároveň se bavíme při vyjednávání
    o tom, že říkám,
  • 00:55:10 že na rozdíl od mých předchůdců
    chci podpořit první ha a formu,
  • 00:55:14 to pan předseda ví, dokonce říkám,
  • 00:55:17 že jsme připraveni
    na 150 ha pod podmínkou,
  • 00:55:20 že zastropování bude dobrovolné,
    abychom podporovali malé.
  • 00:55:25 Tu je ta rovina,
  • 00:55:26 já naprosto otevřeně s těmito věcmi
    hraji a chci podporovat ty malé
  • 00:55:30 na projektech.
  • 00:55:31 Jak se podpora změní v budoucnu?
  • 00:55:33 To nikdo neví.
  • 00:55:37 Je tam několik variant, povinné
    a dobrovolné zastupování.
  • 00:55:41 Když uvolníme 10 % prostředků,
    můžeme mít redistribuci.
  • 00:55:46 Ta problematika je složitá,
    jsou tam různé návrhy.
  • 00:55:52 My podporujeme co?
  • 00:55:55 Nikdo neví jak to dopadne,
    bude zvolen nový parlament,
  • 00:55:59 uvidíme jakou pozici zaujme
    nový parlament, nová komise.
  • 00:56:03 My máme jakou pozici jako ČR?
  • 00:56:05 Chceme zastropování.
  • 00:56:08 Je to podpora těch velkých.
  • 00:56:12 Tak znovu, já to řeknu pomaleji.
  • 00:56:15 My říkáme,
  • 00:56:16 že do 150 ha jsme připravení
    ty malé podporovat daleko více
  • 00:56:21 než je to teď, do 150 ha.
  • 00:56:24 Potom je dobrovolné zastropování.
  • 00:56:29 Jsme proti tomu, aby byly
    zastropovány dotace,
  • 00:56:34 respektive ekologický systém,
    protože po zemědělcích chceme,
  • 00:56:38 aby se o to dobře starali.
  • 00:56:40 Není rozdíl mezi velkým a malým.
  • 00:56:43 Proč není rozdíl
    mezi velkým a malým?
  • 00:56:45 Velkým má jiné náklady a nakupuje
    za jiné ceny.
  • 00:56:54 Může být malý stejné
    výhody jako velký?
  • 00:57:01 Nemyslím dotace, myslím
    obecnou ekonomiku podniku.
  • 00:57:05 Proto se ptám, znovu
    a lépe pane ministře.
  • 00:57:09 Nehodnotím dotace, hodnotím
    ekonomiku podniku.
  • 00:57:12 Velký podnik má komparativní
    výhody, má dostupnější úvěry,
  • 00:57:17 ve větším objemu atd.
  • 00:57:18 To bychom dělali u základní
    ekonomické poučky.
  • 00:57:22 Zda mají malé dotované úvěry.
  • 00:57:31 Tak dotace úvěrů pro malé můžeme
    zrušit, když nemají význam.
  • 00:57:35 To se týká úvěrů.
  • 00:57:38 Pan ministr ví, jaký
    na to máme názor.
  • 00:57:40 To by byla zbytečná debata.
  • 00:57:43 My říkáme pouze %.
  • 00:57:45 Velmi stručně.
  • 00:57:47 Jedna otázka.
  • 00:57:52 Co se týče zastropování, rozumíme,
  • 00:57:53 že velké holdingy by měli
    mít míru zastropování.
  • 00:57:58 ČR má specifické podmínky,
  • 00:58:00 to bychom měly promítnout
    do vyjednaných podmínek,
  • 00:58:03 které vyjednáváme s Evropskou
    komisí.
  • 00:58:06 Zastropování by se mělo
    týkat té platby,
  • 00:58:09 která v sobě nese klíč
    i k rozvoji venkova,
  • 00:58:14 i což objektivně obrovské
    zemědělské firmy neplní
  • 00:58:17 ve stoprocentní naplnění, na rozdíl
    od rodinných farem, které tam žijí,
  • 00:58:22 podnikají a politicky působí,
    zastropování by tam mělo být.
  • 00:58:26 My si to dovedeme představit
    na rozdíl od sociální demokracie,
  • 00:58:29 my říkáme, že by to měly být okolo
    2000 ha na jeden podnik.
  • 00:58:35 Co se týče enviromentální
    platby, ekologická schémata,
  • 00:58:39 která zmiňoval pan ministr,
    tam by zastropování být nemělo,
  • 00:58:43 velké firmy se musí
    dotlačit k tomu,
  • 00:58:46 aby změnili model chováni v krajině
    a přístupu k půdě.
  • 00:58:52 Důležité je, abyste to prosadil.
  • 00:58:58 S dovolením, mám jednu otázku,
  • 00:59:00 která se týká podnětu
    Transparency International.
  • 00:59:02 Já doufám, že jste ji četl.
  • 00:59:05 Státní zemědělský intervenční fond
    proplácí ze státního rozpočtu
  • 00:59:09 a bez omezení finanční prostředky
    společnostem patřící pod holding
  • 00:59:13 Agrofert, a to přes
    četné varovné signály,
  • 00:59:16 že může poškozovat finanční
    zájmy ČR a daňových poplatníků,
  • 00:59:20 jak píše Transparency
    International,
  • 00:59:22 podle kterého Státní zemědělský
    intervenční fond porušuje zákon.
  • 00:59:27 Je to tak?
  • 00:59:28 Není.
  • 00:59:29 Jak je to možné?
  • 00:59:31 To říkáte vy.
  • 00:59:36 Je podle vás dobře,
    že se to proplácí?
  • 00:59:42 Jestli mohu, já bych
    si dovolil to shrnout.
  • 00:59:47 Začátkem letošního
    roku proběhl audit,
  • 00:59:49 v rámci evropských a investičních
    fondů.
  • 00:59:54 Tento audit probíhal ve dnech
    14. až 18. ledna a byl zaměřen
  • 00:59:57 na podporu projektů.
  • 01:00:00 Dosud nebylo držen žádný výstup.
  • 01:00:02 Ani nebylo žádné zjištění.
  • 01:00:04 To vyplývá z posledního dopisu,
    z 23. 5., od generálního ředitele.
  • 01:00:13 Do dnešní doby není k dispozici
    žádné oficiální stanovisko,
  • 01:00:17 že došlo k porušení legislativy
    týkající se střetu zájmů.
  • 01:00:21 Platební agentura nemůže pozastavit
    proplácení dotací pouze na základě
  • 01:00:25 jakéhosi podezření.
  • 01:00:27 Když Evropská komise pro Agrofert
    zastavila proplácení?
  • 01:00:29 Nezastavila.
  • 01:00:32 Co se týká projektových opatření,
  • 01:00:34 postupuje se v souladu s pravidly
    pro žadatele.
  • 01:00:41 Ve výkazech je uváděn přehled
    uskutečněných plateb.
  • 01:00:47 V březnu byla informace,
  • 01:00:50 že u těchto projektů se prodlužuje
    lhůta k proplacení už šest měsíců.
  • 01:00:56 Ne že je pozastavena,
    pouze prodlužuje.
  • 01:00:58 Takto bylo postupováno
    ve třech projektech,
  • 01:01:02 u dvou projektů vykázaných
    ve čtvrtletí 2019.
  • 01:01:10 To znamená, že dochází
    pouze k prodloužení lhůty,
  • 01:01:14 není to pozastavení.
  • 01:01:16 Začíná se to odvíjet od data
    zaslání dopisu.
  • 01:01:22 Máme doklady.
  • 01:01:24 Dotace se budou z národních
    zdrojů proplácet dále?
  • 01:01:30 Žadatel předloží,
  • 01:01:31 pak se to proplatí a žádost
    jde do Bruselu.
  • 01:01:34 Není zákonný rámec na základě
    kterého bychom to nemohli dělat.
  • 01:01:40 Omlouvám se, není.
  • 01:01:42 Zákon neporušujete?
  • 01:01:43 Ne.
  • 01:01:44 Transparency International se mýlí?
  • 01:01:47 Nesouvisí to s tím,
  • 01:01:48 že v dozorčí radě jsou lidé
    napojení na hnutí Ano a Agrofert?
  • 01:01:52 V žádném případě.
  • 01:01:58 Musí se postupovat podle
    pravidel a zákonů, které jsou.
  • 01:02:06 Je to pouze pozastaveno
    o šest až devět měsíců.
  • 01:02:09 Pracujeme na základě informací.
  • 01:02:12 Miroslav Toman,
    ministr zemědělství,
  • 01:02:16 předseda Asociace soukromého
    zemědělství Josef Stehlík,
  • 01:02:18 děkuji pro tuto chvíli.
  • 01:02:21 Přepněte si na zpravodajskou
    ČT 24, kde otázky pokračují.
  • 01:02:25 Řeč bude o soukromém byznysu
    a zahraniční politice,
  • 01:02:29 kde se zájmy protínají a kde ne?
  • 01:02:31 Hosté diskuze bude Jiří Dienstbier,
    Radek Koten a Tomáš Vymazal.
  • 01:02:34 Přepněte si, pokračujeme na ČT 24.

Související