iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
10. 2. 2020
01:49 na ČT24

1 2 3 4 5

1 hlas
1222
zhlédnutí

Týden v justici

Peněžité tresty — Senát osvobodil prezidenta Trumpa — Policejní odposlechy — Polská reforma soudnictví

26 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Týden v justici

  • 00:00:01 TÝDEN V JUSTICI
  • 00:00:12 Peněžité tresty jako alternativa
    k těm tradičním.
  • 00:00:16 Rozebereme,
    jak na tom jsme v Česku.
  • 00:00:18 A podíváme se taky do Polska.
  • 00:00:21 Tamní reformu soudnictví provází
    protesty a demonstrace.
  • 00:00:25 U Týdne v justici vás vítá
    Pavla Čapková.
  • 00:00:28 Dobrý večer.
  • 00:00:30 Peněžitý trest.
  • 00:00:31 Od soudu s ním loni odešel
    každý pátý odsouzený.
  • 00:00:34 Ještě před 5 lety to byl
    sotva každý dvacátý odsouzený.
  • 00:00:38 Snaha Nejvyššího soudu
    a Nejvyššího státního
  • 00:00:42 zastupitelství začíná nést ovoce.
  • 00:00:45 Chtějí, aby tento alternativní
    trest soudci používali častěji.
  • 00:00:49 -Minimálně 2000,
    nejvíc 36,5 milionu korun.
  • 00:00:52 Tak vypadá rozpětí
    peněžitých trestů.
  • 00:00:55 Ukládají se v podobě
    takzvaných denních sazeb,
  • 00:00:58 ty se pohybují mezi 100 Kč
    a 50 tisíci.
  • 00:01:01 Například 18milionový,
    zatím nepravomocný trest
  • 00:01:05 pro Davida Ratha z minulého
    týdne, je složený z 600
  • 00:01:08 denních sazeb po 30 tisících korun.
  • 00:01:11 To je spíš výjimka,
    částky vyšší než 100 tisíc tvořily
  • 00:01:15 v roce 2018 jen 2 % všech
    udělených peněžitých trestů.
  • 00:01:19 Nejčastěji soudy ukládají platby
    mezi 10 a 20 tisíci.
  • 00:01:23 Peněžité tresty většinou padají
    za ohrožení pod vlivem
  • 00:01:27 návykové látky a maření
    výkonu úředního rozhodnutí.
  • 00:01:30 Zjednodušeně za trestné
    činy v dopravě,
  • 00:01:33 jízdu v opilosti nebo bez řidičáku.
  • 00:01:36 A tady vidíme,
    jak podíl peněžitých trestů
  • 00:01:39 začal od roku 2017 stoupat.
  • 00:01:41 Zlom nastal v době,
    kdy se Nejvyšší soud
  • 00:01:44 a Nejvyšší státní zastupitelství
    rozhodli o peněžitých trestech
  • 00:01:48 mluvit na seminářích
    se soudci i státními zástupci.
  • 00:01:52 O tématu podrobněji
    s naším hostem,
  • 00:01:55 je jím Pavel Pukovec,
  • 00:01:57 náměstek nejvyššího státního
    zástupce.
  • 00:02:00 Dobrý večer.
  • 00:02:01 Za 5 let peněžitých trestů
    skokově přibylo,
  • 00:02:04 soudci je nařizují čtyřikrát
    častěji.
  • 00:02:07 Jak to přijímají odsouzení?
  • 00:02:09 -To nemohu posoudit já,
    museli bychom se jich zeptat.
  • 00:02:13 Ale společensky a systémově
    je to správný krok.
  • 00:02:17 Majetková sankce má postihovat
    ty činy, kde byla snaha
  • 00:02:22 získat majetkový prospěch.
  • 00:02:24 Nebo kde byl získán
    majetkový prospěch.
  • 00:02:27 Je to cesta do budoucna.
  • 00:02:30 -Co z toho má stát,
    potažmo občané?
  • 00:02:32 -Stát a občané z toho mají výhody.
  • 00:02:35 V okamžiku, kdy by místo peněžitého
    trestu padl trest odnětí svobody,
  • 00:02:41 šel by do výkonu trestu,
    které máme velmi plné,
  • 00:02:48 jsme na tom nejhůř v rámci
    výroční zprávy Rady Evropy.
  • 00:02:52 Na 6. místě.
  • 00:02:57 V počtu vězňů
    na 100 tisíc obyvatel.
  • 00:03:00 Za státy jako Rusko, Gruzie,
    Ázerbajdžán, Moldávie a Litva.
  • 00:03:05 A nemusíme tedy plnit věznice,
  • 00:03:07 ale můžeme plnit státní kasu.
  • 00:03:10 Příjem z peněžitých trestů se
    zdvojnásobil.
  • 00:03:14 Proti předchozím letům,
    kdy roční úhrn byl asi 150 milionů,
  • 00:03:19 v předchozím roce je to
    kolem 300 mil. Kč.
  • 00:03:22 -Mluvil jste o východních zemích.
  • 00:03:25 Když se podíváme na západ,
  • 00:03:27 v Německu odcházejí s peněžitým
    trestem čtyři z pěti odsouzených.
  • 00:03:32 To je impozantní číslo.
  • 00:03:34 V Nizozemsku má být peněžitý trest
    dokonce vždy volbou číslo jedna
  • 00:03:39 před jinými formami trestu,
    dokonce i před doživotním žalářem.
  • 00:03:44 Umíte si něco takového
    představit v Česku?
  • 00:03:47 -Dokáži si to představit,
    ale je to běh na dlouhou trať.
  • 00:03:51 Justice je svým způsobem
    konzervativní,
  • 00:03:54 a asi trvá déle, než se nějaké
    novoty ujmou.
  • 00:03:58 A taky společnost to musí přijmout.
  • 00:04:01 Možná je také zdání ve společnosti,
    že peněžitým trestem
  • 00:04:05 se může někdo vykoupit
    z jakéhokoliv trestného činu.
  • 00:04:09 Což samozřejmě není pravdou,
    protože máme limity stanovené
  • 00:04:13 trestním zákoníkem.
  • 00:04:15 Je nutné zohledňovat i povahu
    a závažnost spáchaného jednání.
  • 00:04:19 A osobní a majetkové poměry
    té osoby odsouzené.
  • 00:04:25 -Pojďme se teď podívat na to,
    jak to je s případným
  • 00:04:28 vymáháním peněžitých trestů.
  • 00:04:31 Už v pondělí bude mít vláda
    na stole návrh
  • 00:04:34 ministerstva spravedlnosti,
    aby nezaplacené peněžité tresty
  • 00:04:38 vymáhala celní správa a nikoliv
    soudy, které to dělají teď.
  • 00:04:43 Ty si stěžovaly, že je vymáhání
    a administrativa kolem zatěžuje.
  • 00:04:47 -Důvod je, že se to týká daňového
    řádu a vše, co se ho týká,
  • 00:04:52 by měla vymáhat celní správa.
  • 00:04:54 Ale dál je budou soudy
    ukládat a na celní správu
  • 00:04:58 přejde jen vymáhání.
  • 00:05:00 -Pane Pukovče, je to krok
    správným směrem?
  • 00:05:03 Budou celníci úspěšnější
    při vymáhání peněžitých trestů?
  • 00:05:08 -Těžkou otázku mi dáváte.
  • 00:05:10 Ale mohu potvrdit a zaznamenal jsem
    ze strany soudců,
  • 00:05:14 co se týká rozsudkové agendy,
    kdy ten trest je uložen,
  • 00:05:18 je pravomocný a je vykonatelný,
    pak nastává administrativní
  • 00:05:22 a časová zátěž v tom,
    aby byl ten trest vymožen.
  • 00:05:26 Myslím si, že mají pravdu v tom,
    že toto není podstata
  • 00:05:30 rozhodování soudů.
  • 00:05:31 Soud má rozhodovat o vině a trestu
    a následnou agendu má vykonat
  • 00:05:36 někdo jiný, ať už pomocný personál
    nebo jiné složky státu.
  • 00:05:41 -Jak vy, coby státní zástupci,
    určíte, že ten který obviněný
  • 00:05:45 je vhodným adeptem
    na peněžitý trest?
  • 00:05:48 Co rozhoduje?
  • 00:05:50 -Rozhoduje povaha a charakter
    trestného činu.
  • 00:05:54 A za druhé je potřeba zohlednit
    osobní a majetkové poměry
  • 00:05:59 té osoby, to znamená ne každý může
    ten peněžitý trest zaplatit.
  • 00:06:05 Třeba žena na mateřské dovolené,
    pokud se dopustí nějakého
  • 00:06:09 jednání, ať je to dopravní nehoda
    nebo jiný trestný čin,
  • 00:06:14 výše sankce by měla být přiměřená.
  • 00:06:16 A měla by být nižší
    než u nějakého byznysmena,
  • 00:06:20 který má ty výdělky jiné.
  • 00:06:22 A to vše je v rámci individualizace
    trestu soudem zohledňováno.
  • 00:06:27 A pokud možno státními zástupci
    navrhováno.
  • 00:06:30 My jsme už na začátku mluvili
    o tom, že pro obviněné
  • 00:06:34 je to spíš úleva a přínos,
    nejít do vězení a zaplatit.
  • 00:06:38 Přesto, jak často se setkáváte
    s tím, že by raději uvítali
  • 00:06:43 jít do vězení, než cokoliv platit?
  • 00:06:46 -I s tím jsem se setkal, bylo to
    paradoxně u osoby mladistvé,
  • 00:06:50 nebo věkem blízkým mladistvému,
    kdy chovanec ústavu řekl,
  • 00:06:54 že pro něj je výhodnější odpykat si
    nepodmíněný trest než zůstat
  • 00:06:59 v ústavu.
  • 00:07:02 Protože se mu zdá, že ty podmínky
    jsou přiměřeně srovnatelné
  • 00:07:06 a možná lepší.
  • 00:07:08 Což mě jako státního zástupce
    šokovalo, protože nepodmíněný trest
  • 00:07:12 odnětí svobody je nejpřísnější
    trest, který máme.
  • 00:07:16 Ale ne všichni to tak vnímají.
  • 00:07:19 -Pojďme si přiblížit, jak vypadala
    osvěta kolem peněžitých trestů.
  • 00:07:24 Před 3 lety, od února do dubna 2017,
    proběhly na toto téma 3 semináře.
  • 00:07:29 Každý z nich byl určený
    pro dva soudní kraje.
  • 00:07:32 Krom soudců a státních zástupců
    přišli i zástupci celní správy,
  • 00:07:37 probační a mediační služby,
    nebo pracovníci dvou
  • 00:07:40 národních centrál, protidrogové
    a proti organizovanému zločinu.
  • 00:07:45 Celkem víc než 300 lidí.
  • 00:07:47 Hostem týdne v justici zůstává
    Pavel Pukovec
  • 00:07:50 z Nejvyššího státního
    zastupitelství.
  • 00:07:54 Od těch úvodních školení
    uplynuly tři roky.
  • 00:07:57 Jak vypadá dnešní praxe:
    nařizují soudci ve všech obvodech
  • 00:08:01 peněžité tresty stejně?
  • 00:08:03 Za stejné činy ve stejné výši?
  • 00:08:06 -Podle našich poznatků jsou
    samozřejmě rozdílné.
  • 00:08:10 A sledujeme, že jsou velmi odlišné
    regionální zvyklosti
  • 00:08:14 a ukládání výše těch trestů.
  • 00:08:16 Máme okresy, které ukládají téměř
    každý druhý trest peněžitý.
  • 00:08:24 Ukázkovým příkladem jsou Domažlice.
  • 00:08:27 Ty mají asi 60 % trestů peněžitých.
  • 00:08:30 Další je Příbram, Žďár nad Sázavou.
  • 00:08:35 To jsou soudy,
    které to aplikují více.
  • 00:08:38 Na druhé straně jsou soudy, které
    jsou bohaté i na infrastrukturu,
  • 00:08:46 na zaměstnanost, ale bohužel tyto
    tresty nejsou tak často ukládány.
  • 00:08:51 Např. Obvodní soud Praha 3.
  • 00:08:54 -Zajímá mě jedna věc.
  • 00:08:56 Pokud spáchal trestný čin někdo
    neúmyslně a dostane peněžitý trest,
  • 00:09:01 nebude mít potom ani záznam
    v trestním rejstříku.
  • 00:09:04 Na druhé straně ti, co trestný
    čin spáchali vědomě,
  • 00:09:09 záznam v rejstříku mít budou,
    i když peněžitý trest zaplatí.
  • 00:09:14 Bylo by podle vás výhodnější,
    víc motivační,
  • 00:09:17 kdyby záznam neměl
    po zaplacení nikdo?
  • 00:09:21 -Máte pravdu, bylo.
  • 00:09:23 A byl to právě jeden z těch
    výstupů ze seminářů v r. 2017.
  • 00:09:28 Kdy zaznělo, že by měla následovat
    nějaká legislativní změna.
  • 00:09:32 Která je v těchto dnech shodou
    okolností už v poslanecké sněmovně.
  • 00:09:37 Je tam balík změn, které právě
    vyšly z těch seminářů.
  • 00:09:41 A které jsme s Nejvyšším soudem
    iniciovali na ministerstvu
  • 00:09:45 spravedlnosti.
  • 00:09:47 A ten je teď projednáván.
  • 00:09:50 -Říká Pavel Pukovec, náměstek
    nejvyššího státního zástupce,
  • 00:09:55 díky za váš čas
    a na viděnou.
  • 00:10:02 Senát podle očekávání osvobodil
    amerického prezidenta
  • 00:10:06 Donalda Trumpa v obou bodech
    ústavní žaloby.
  • 00:10:09 Demokraté se snažili o jeho
    sesazení z funkce kvůli údajným
  • 00:10:13 obstrukcím vůči Kongresu a snaze
    získat od ukrajinského prezidenta
  • 00:10:18 kompromitující materiály
    na politického soka Joa Bajdna.
  • 00:10:22 Republikánská převaha v Senátu
    byla jasná.
  • 00:10:25 Překvapilo ale rozhodnutí senátora
    za Utah Mitta Romneyho.
  • 00:10:29 Ten v bodě týkajícím se Trumpova
    působení na ukrajinského
  • 00:10:33 prezidenta hlasoval ?VINEN?.
  • 00:10:35 -Prezident zdržel peníze
    pro amerického spojence
  • 00:10:39 ve válce s ruskými okupanty.
  • 00:10:41 -Senát nepřipustil
    ani výslechy svědků,
  • 00:10:44 podle demokratických senátorů
    byla ústavní žaloba oprávněná.
  • 00:10:48 -Selský rozum vám po přečtení
    přepisu hovoru řekne,
  • 00:10:52 že telefonát nejmocnější osoby
    planety s nejméně zkušeným
  • 00:10:56 představitelem země potýkající se
    s ruskou agresí byl zastrašující.
  • 00:11:01 Takoví my nejsme.
  • 00:11:03 -Trump považoval žalobu od začátku
    za politickou kampaň svých odpůrců.
  • 00:11:08 -Jsme výsledkem potěšeni
    a jsme rádi, že je to za námi.
  • 00:11:12 Teď je na čase obrátit pozornost
    k dalším věcem.
  • 00:11:16 -Donald Trump se zařadil po bok
    Andrewa Johnsona a Billa Clintona.
  • 00:11:20 I oni v minulosti
    v hlasování obstáli.
  • 00:11:23 Čtvrtý americký prezident,
    na kterého byla podaná
  • 00:11:27 ústavní žaloba, Richard Nixon,
    sám odstoupil před projednáním.
  • 00:11:32 Tisíce odposlechů nařídí ročně
    Policie České republiky.
  • 00:11:36 Dozví se ale o nich jen hrstka
    odposlouchávaných,
  • 00:11:39 zhruba desítky lidí.
  • 00:11:41 Policie má přitom ze zákona
    povinnost o odposleších
  • 00:11:45 tyto lidi zpětně informovat.
  • 00:11:47 V opačném případě se
    odposlouchávaní nemají jak bránit.
  • 00:11:51 Víc v dnešním Ptám se.
  • 00:11:53 -Otázkami odposlechů se zabývá
    ústavní právník,
  • 00:11:56 člen Katedry ústavního práva
    a politologie PrF MU Brno,
  • 00:12:00 doktor Pavel Kandalec.
  • 00:12:02 Dobrý večer.
  • 00:12:04 Kdyby mě dnes odposlouchávala
    policie, dozvěděl bych se to někdy?
  • 00:12:09 -Časem byste se o tom dozvědět měl.
  • 00:12:12 Je asi dobré rozlišit dvě situace.
  • 00:12:14 Buď by vás na základě toho
    odposlechu policie začala stíhat,
  • 00:12:19 ale tam byste se už mohl bránit
    v rámci trestního řízení.
  • 00:12:23 Ale pro dnešní povídání bude
    zajímavější ta druhá varianta,
  • 00:12:28 že by váš odposlech nevyústil
    v žádné stíhání.
  • 00:12:31 Tak i tak byste se po pravomocném
    skončení věci o tom odposlechu
  • 00:12:36 měl dozvědět.
  • 00:12:38 -Mohu se odposlechu nějak bránit?
  • 00:12:40 -Ano, zákon dává té osobě,
    která byla informována
  • 00:12:46 o uskutečněném odposlechu,
    aby dala do 6 měsíců návrh
  • 00:12:51 na posouzení zákonnosti
    toho příkazu k odposlechu.
  • 00:12:55 -V jakém procentu případů Nejvyšší
    soud označí odposlechy za nezákonné?
  • 00:13:00 -Judikatura zatím není
    příliš bohatá.
  • 00:13:03 Celkově za posledních 5 let
    rozhodoval NS meritorně
  • 00:13:07 v 55 případech, z toho
    ve 20 případech konstatoval,
  • 00:13:12 že odposlech byl nezákonný.
  • 00:13:14 To je asi 40 %.
  • 00:13:16 Ale tento údaj bych nevyzdvihoval.
  • 00:13:19 Protože celkový počet rozhodnutí
    je jen špička ledovce.
  • 00:13:23 Daleko větší je šedá zóna těch
    případů, které nebyly té osobě
  • 00:13:27 vůbec oznámeny a následně nemohly
    být ani přezkoumávány.
  • 00:13:32 -Čeho se můžu v takovém
    případě domáhat?
  • 00:13:36 -Takové rozhodnutí je potom
    podkladem pro případné uplatnění
  • 00:13:40 nároku na zadostiučinění
    za nemajetkovou újmu vůči státu.
  • 00:13:44 -A co když bych se o tom
    odposlechu vůbec nedozvěděl?
  • 00:13:48 -Ta situace je velmi pravděpodobná,
    že se to nedozvíte.
  • 00:13:53 Tam není nutné, aby se to ta
    osoba dozvěděla.
  • 00:13:56 Je potřeba vyvažovat dva zájmy.
  • 00:13:58 Na straně jedné právo na soukromí
    té odposlouchávané osoby,
  • 00:14:03 na straně druhé zájem společnosti
    na odhalování trestné činnosti.
  • 00:14:07 A pokud ten odposlech nějak souvisí
    s případnými dalšími odposlechy,
  • 00:14:13 tak na to pamatuje zákonná výjimka,
    kdy ty orgány nemusí
  • 00:14:18 tu dotyčnou osobu informovat.
  • 00:14:21 Problém ale je,
    jak vidíme už z těch počtů,
  • 00:14:24 na jednu stranu tisíce odposlechů
    ročně, na druhou stranu
  • 00:14:29 pouhá desítka rozhodnutí NS ročně,
    je zřejmé, že tato výjimka
  • 00:14:35 je uplatňována nadměrně.
  • 00:14:37 Ta povinnost těch orgánů
    ale není tak bezvýznamná.
  • 00:14:40 Protože právě jen taková osoba,
    která byla formálně informována
  • 00:14:45 o tom skutečném odposlechu,
    může k NS dát návrh na přezkoumání
  • 00:14:50 té zákonnosti.
  • 00:14:51 Takže na jedné straně máme hlídače
    zákonnosti, tím je nejvyšší soud,
  • 00:14:56 ale vůbec přístup k tomuto hlídači,
    o tom přístupu rozhodují
  • 00:15:01 jiné orgány.
  • 00:15:02 A z těch statistických údajů tedy
    vyplývá, že ta výjimka se stala
  • 00:15:08 téměř pravidlem a tím ztratila
    charakter své výjimky.
  • 00:15:12 A přístup k tomu soudu
    je takto omezen.
  • 00:15:15 -Má tato situace nějaké řešení?
  • 00:15:17 -Prvním krokem by mohlo být
    sjednocení té praxe policie,
  • 00:15:22 státního zastupitelství a soudů.
  • 00:15:24 Nějakým centrálním registrem
    těch odposlechů.
  • 00:15:28 Aby skutečně někdo periodicky mohl
    následně přezkoumávat,
  • 00:15:34 zda aplikování té výjimky
    a neoznámení toho odposlechu
  • 00:15:38 bylo důvodné.
  • 00:15:40 Nesmíme zapomenout, že suverénem
    je nakonec ten, kdo rozhoduje
  • 00:15:45 o výjimečných situacích.
  • 00:15:47 -Děkuji za odpovědi,
    na shledanou.
  • 00:15:52 -Polský prezident Andrzej Duda
    podepsal v úterý sporný zákon,
  • 00:15:56 který umožní trestat soudce,
    když kritizují justiční reformy.
  • 00:16:00 Kvůli jinému zákonu o kárných
    řízeních už přitom
  • 00:16:04 Evropská komise poslala Polsko
    před unijní soud.
  • 00:16:07 Podpis prezidenta přišel
    ani ne 2 měsíce poté,
  • 00:16:11 co vládní strana Právo a
    spravedlnost zákon navrhla.
  • 00:16:14 Před jeho přijetím varovala
    i Evropská komise
  • 00:16:17 nebo Benátská komise Rady Evropy.
  • 00:16:20 Podle nich narušuje princip vlády
    práva a nezávislost justice.
  • 00:16:24 To Polsko odmítá.
  • 00:16:26 -Nejsou tu žádné okolnosti,
    které by naznačovaly,
  • 00:16:30 že zákon porušuje polskou ústavu
    nebo je neslučitelný
  • 00:16:33 s unijním právem.
  • 00:16:35 -Nový zákon je součástí
    reformy polské justice.
  • 00:16:39 Umožní např. pokutovat,
    kárně stíhat nebo odvolat soudce,
  • 00:16:43 kteří reformu kritizují.
  • 00:16:45 Např. ty, kteří zpochybňují
    jmenování nových soudců
  • 00:16:48 tzv. soudcovskou radou.
  • 00:16:50 Soudci také mají zakázáno
    se veřejně angažovat,
  • 00:16:53 aby nevzbudili pochyby o své
    nezávislosti a nestrannosti.
  • 00:16:58 Před měsícem proti zákonu
    demonstrovali na takzvaném
  • 00:17:02 Pochodu tisíce talárů
    i samotní soudci.
  • 00:17:05 Podpořili je také kolegové
    ze zahraničí.
  • 00:17:08 Jedním z nich byl i místopředseda
    Soudcovské unie Tomáš Novosad.
  • 00:17:12 -Mnohem víc než strach
    mají v sobě odhodlání a statečnost.
  • 00:17:17 Ale já myslím, že mají i strach.
  • 00:17:19 Jde i o jejich osobní existenci.
  • 00:17:23 Pracovní kariéru.
  • 00:17:25 Jim jde o hodně.
  • 00:17:27 -Soudcovská unie teď plánuje,
    že by čeští soudci jezdili
  • 00:17:31 sledovat kárná řízení
    s polskými kolegy.
  • 00:17:34 Podobně to chtějí dělat
    i soudci z dalších zemí.
  • 00:17:38 Náš další host, Katarína Šipulová
    z Právnické fakulty
  • 00:17:41 Masarykovy univerzity,
    dobrý večer.
  • 00:17:44 Viděli jsme, že v Polsku proti
    tzv. náhubkovému zákonu
  • 00:17:48 protestovali soudci
    a vyšli do ulic.
  • 00:17:51 Vnímají opravdu všichni ten
    zákon negativně, nebo jsou
  • 00:17:54 názory roztříštěné?
  • 00:17:57 -Není to jednotný názor.
  • 00:17:59 Ta polská justice je roztříštěná
    z několika důvodů.
  • 00:18:03 Jedním z nich je to,
    že vláda už 4 roky uplatňuje
  • 00:18:06 strategii zastrašování soudců.
  • 00:18:09 A to zneužíváním různých
    disciplinárních jednání.
  • 00:18:12 Druhým důvodem je to, že za 4 roky
    se straně Právo a spravedlnost
  • 00:18:17 podařilo ovládnout
    velkou část justice.
  • 00:18:20 Mají personální kontrolu
    nad polským ústavním soudem.
  • 00:18:24 Ten je velmi důležitým orgánem.
  • 00:18:26 A jak jsme slyšeli, mají pod
    kontrolou i národní soudní radu.
  • 00:18:31 A té se podařilo nominovat
    650 nových soudců,
  • 00:18:34 u kterých se dá očekávat,
    že budou loajální vůči vládě.
  • 00:18:38 Třetím důvodem je to, že ta
    situace je opravdu chaotická.
  • 00:18:42 Stojí proti sobě zákon,
    který zavazuje soudce,
  • 00:18:46 že se nesmí vyjadřovat.
  • 00:18:48 Proti tomu je rozsudek soudního
    dvora EU, že musí přezkoumávat
  • 00:18:52 nezávislost nově jmenovaných
    kolegů.
  • 00:18:55 Na to jsou ještě konfliktní názory
    ústavního a nejvyššího soudu.
  • 00:18:59 Takže nejsou v lehké situaci,
    jak postupovat.
  • 00:19:03 -Co Poláci, občané, podporují ty
    revoltující soudce
  • 00:19:07 nebo se staví na stranu vlády?
  • 00:19:09 -Někteří je podporují, ty pochody,
    co jsme viděli, nejsou ojedinělé.
  • 00:19:14 Probíhají organizované opozičními
    stranami už od r. 2016.
  • 00:19:19 Na druhé straně je polská
    společnost roztříštěná v tom,
  • 00:19:23 jak moc soudy podporuje.
  • 00:19:25 Vychází to z dlouhodobé tradice
    a odkazu ne úplně úspěšné
  • 00:19:29 reformy soudnictví
    po skončení komunismu.
  • 00:19:32 Soudnictví mělo v minulosti
    nějaké nešťastné vyjádření,
  • 00:19:37 kde soudci označovali sami sebe
    jako nadkastu, elitu společnosti.
  • 00:19:42 To vyvolalo negativní reakce.
  • 00:19:44 Navíc Právo a spravedlnost velmi
    šikovně manipuluje
  • 00:19:47 s tím veřejným míněním,
    mají velkou kontrolu nad médii,
  • 00:19:52 státní televize začala nedávno
    vysílat dokumentární seriál Kasta,
  • 00:19:56 právě podle toho vyjádření soudců,
    který ukazuje sice marginalizované,
  • 00:20:01 ale lidsky velmi silné příběhy
    nespravedlivých procesů,
  • 00:20:05 které ještě více útočí
    na to soudnictví.
  • 00:20:09 -Jaká je teď v Polsku
    důvěra v justicii?
  • 00:20:12 Ty poslední události -
    podpořily ji,
  • 00:20:15 nebo naopak jí ublížily?
  • 00:20:17 -Určitě to nepomáhá,
    ta důvěra klesá.
  • 00:20:20 Za poslední 2 roky klesla důvěra
    ze 40 na 33 %.
  • 00:20:24 Ty čísla se ale musí
    interpretovat opatrně.
  • 00:20:27 Souvisí s tím, že ta justice
    se stává ovládaná státem.
  • 00:20:32 Takže ta důvěra bude klesat
    i z toho důvodu.
  • 00:20:35 -Koukněme se teď blíž
    na postoj Evropské unie.
  • 00:20:40 Evropské komisi se obecně justiční
    reforma v Polsku nezamlouvá.
  • 00:20:44 A vede s ním kvůli tomu
    už několik řízení.
  • 00:20:47 Podle Komise porušují některé
    polské zákony jednu
  • 00:20:51 ze základních unijních hodnot:
    princip vlády práva.
  • 00:20:55 Kvůli poslednímu disciplinárnímu
    zákonu zatím EK
  • 00:20:58 řízení s Polskem nevede.
  • 00:21:00 V prosinci ale polské poslance
    před přijetím zákona varovala.
  • 00:21:04 24. ledna požádala Soudní dvůr,
    aby předběžným opatřením účinnost
  • 00:21:09 zákona pozastavil.
  • 00:21:10 Na konci jednala s polskými
    představiteli i místopředsedkyně
  • 00:21:15 EK Věra Jourová.
  • 00:21:16 -EK dělá, co musí
    dělat, to znamená
  • 00:21:19 my analyzujeme zákony
    a pokud podle nás nejsou
  • 00:21:22 v souladu s evropským právem,
    odkazujeme na Evropský soud,
  • 00:21:26 který je jediným možným arbitrem,
    který má říci, ten zákon je
  • 00:21:31 v pořádku nebo
    ten zákon má trhliny.
  • 00:21:35 -Jak jsme viděli,
    EK musí už z principu proti
  • 00:21:38 vadným zákonům zakročit.
  • 00:21:40 Jak je v tom úspěšná?
  • 00:21:43 -To je velmi dobrá otázka.
  • 00:21:45 Protože EU vydává různá doporučení
    a akční plány už celé ty 4 roky.
  • 00:21:51 Kdy trvalo předešlé vládní období
    Práva a spravedlnosti.
  • 00:21:55 A zatím se neukazuje,
    že by byly účinné.
  • 00:21:58 Na jednu stranu je pravda, že EK má
    celou řadu politických i právních
  • 00:22:03 nástrojů, na druhou stranu
    je velmi opatrná.
  • 00:22:07 A stále odkazuje na to, že chce
    vést konstruktivní dialog.
  • 00:22:11 Dává prostor vyjadřovat se
    Kaczinskému i premiérovi.
  • 00:22:15 Zdá se ale, že ta protistrana
    dialog nechce vést.
  • 00:22:19 Takže tam je limit toho, kam ty
    měkké nástroje uplatňované EK
  • 00:22:23 povedou.
  • 00:22:24 Samozřejmě máme soudní procesy,
    které jsme vzpomínali,
  • 00:22:28 soudní dvůr bývá někdy označován
    jako poslední voják v poli.
  • 00:22:32 Ale je otázka, zda politická krize
    může být řešena právními nástroji.
  • 00:22:37 Domnívám se, že politický tlak,
    který by mohly vyvinout
  • 00:22:41 členské státy, např. podmíněným
    přidělováním rozpočtu Polsku
  • 00:22:46 na základě toho,
    jak bude plnit doporučení EK,
  • 00:22:49 mají větší potenciál.
  • 00:22:51 Než spoléhat jen na rozsudky
    soudního dvora.
  • 00:22:55 -Má EK ještě nějaké další nástroje
    kromě peněz a přidělování
  • 00:23:01 nebo nepřidělování,
    kromě vyjednávání, diplomacie?
  • 00:23:06 -Samotná EK je v tomto trošku
    omezená.
  • 00:23:09 Ale unijní právo počítá
    s tzv. sankčním mechanismem.
  • 00:23:13 Ten byl zavedený právě
    při přístupovém procesu středo
  • 00:23:17 a východoevropských států do EU.
  • 00:23:20 Ten mluví o tom, že pokud dojde
    k porušování těchto základních
  • 00:23:24 hodnot, může rada ministrů
    pozastavit hlasovací práva.
  • 00:23:28 Je to ale velmi problematická
    procedura, která počítá s tím,
  • 00:23:32 že v jisté fázi potřebuje
    od členských států
  • 00:23:35 jednomyslný souhlas,
    a na to už je teď pozdě.
  • 00:23:39 Maďarsko, Polsko, Rumunsko
    budou držet spolu a nepodpoří
  • 00:23:43 podobné rezoluce.
  • 00:23:44 -Soudci z jiných zemí, včetně Česka,
    se nechali slyšet, že do Polska
  • 00:23:49 na pozorování budou jezdit taky.
  • 00:23:52 Je to normální praxe?
  • 00:23:54 Dohlížet na ty procesy.
  • 00:23:56 Mně to trošku připomíná
    zahraniční pozorovatele,
  • 00:24:00 když jsou třeba volby v některých
    zemích, třeba v Rusku.
  • 00:24:04 -Určitě je to nestandardní praxe,
    se kterou ani EU nemá
  • 00:24:08 žádnou zkušenost.
  • 00:24:10 Ale to se ukazuje, že se profiluje
    v Polsku, Maďarsku, že máme takový
  • 00:24:15 pomalý proces učení, jaké možné
    kanály lze ještě využít.
  • 00:24:20 A ti národní soudci se ukazují
    jako nejsilnější aktér,
  • 00:24:23 který do toho zasahuje a mobilizuje
    se přes tyto národní sítě.
  • 00:24:28 -Má podle vás polská justiční
    reforma taky světlé stránky?
  • 00:24:32 -Do jisté míry byla asi potřebná,
    ale probíhá velmi nešťastným
  • 00:24:37 způsobem, který je motivovaný
    ovládnutím té justice.
  • 00:24:41 Nemíří k zefektivnění soudnictví,
    často se operuje s vyjádřením,
  • 00:24:46 že je třeba ho dekomunizovat,
    ale to nestaví na žádných
  • 00:24:50 faktických ukazatelích.
  • 00:24:52 To jsou jen popularizační fráze,
    které vláda využívá.
  • 00:24:56 Formálně byla reforma potřebná,
    ale tato je motivovaná
  • 00:25:00 cílem ovládnou justici.
  • 00:25:02 -Dá se to přirovnat k jiným zemím?
  • 00:25:05 Justiční reformou
    prochází i Slovensko.
  • 00:25:08 Tam jsou zase problémy trošku jiné,
    ale jestli vždy když dochází
  • 00:25:12 k justiční reformě, dochází
    i k některým nepokojům.
  • 00:25:16 -To je právě stěžejní otázka,
    kterou si musíme klást.
  • 00:25:20 Personální obměny jsou v mnoha
    státech po celém světě.
  • 00:25:24 Od Latinské Ameriky až po Asii,
    včetně Evropy.
  • 00:25:28 Já se domnívám,
    že je potřeba se podívat na to,
  • 00:25:31 jaký efekt to způsobuje.
  • 00:25:34 Pokud si jedna vláda nominuje
    většinu soudnictví,
  • 00:25:37 musí to být podezřelé a vláda musí
    vysvětlit, proč k tomu přistupuje.
  • 00:25:42 -Díky za vaše komentáře
    a návštěvu ve studiu.
  • 00:25:46 Víc už se do dnešního
    Týdne v justici nevešlo.
  • 00:25:49 Už teď ale pro vás
    připravujeme další.
  • 00:25:52 Za týden opět na viděnou.
  • 00:25:54 Skryté titulky:
    K. Schwarzová, ČT 2020

Související