iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 10. 2018
12:25 na ČT2

1 2 3 4 5

2 hlasy
2808
zhlédnutí

Křesťanský magazín

Husitská pouť do Hodonína — Metodisté v Mikulově — Veselá škola — Pečuj doma

26 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Křesťanský magazín

  • 00:00:13 Hezkou neděli vám všem.
  • 00:00:15 V úvodu magazínu
    přineseme reportáž
  • 00:00:17 z husitské pouti do Hodonína,
  • 00:00:19 představíme
    metodistickou farnost v Mikulově,
  • 00:00:23 navštívíme Veselou školu
  • 00:00:24 a seznámíme vás
    s projektem "Pečuj doma",
  • 00:00:27 který je určen
    laickým opatrovatelům.
  • 00:00:33 2. sobotu v září se stal
    jihomoravský Hodonín
  • 00:00:36 cílem věřících
    Církve československé husitské.
  • 00:00:39 Hlavním tématem diecézní poutě
    do rodiště Tomáše Garrigue Masaryka
  • 00:00:44 bylo 100. výročí vzniku
    samostatného státu
  • 00:00:47 a uctění památky
    1. československého prezidenta.
  • 00:00:53 Před 10. hodinou dopoledne
  • 00:00:55 se začali u hodonínského
    Husova sboru
  • 00:00:58 scházet první poutníci.
  • 00:00:59 Jedním z nich byl i
    Lubomír Pliska
  • 00:01:02 doprovázen svými přáteli.
  • 00:01:04 Přijel z Kvasic na Kroměřížsku,
  • 00:01:06 kde působí jako farář Církve
    československé husitské.
  • 00:01:10 -Kvasice patří pod brněnskou
    diecézi
  • 00:01:13 a naším biskupem
    je Juraj Jordán Dovala.
  • 00:01:16 Juraj je zajímavá osobnost,
    protože je původně katolík,
  • 00:01:20 vystudoval
    pravoslavnou teologii,
  • 00:01:22 ale je biskupem
    Círve československé husitské.
  • 00:01:26 V tomto je taková hvězda.
  • 00:01:30 -Juraj Jordán Dovala
    je také spisovatelem,
  • 00:01:32 folkovým i metalovým kytaristou,
  • 00:01:35 ale zejména duchovním správcem
    místní náboženské obce,
  • 00:01:38 jednoho z 300 sborů
    Církve československé husitské,
  • 00:01:42 rozesetých po celé
    České a Slovenské republice.
  • 00:01:45 Původem je Slovák
  • 00:01:47 a v Hodoníně žije
    se svojí manželkou a 4 dětmi.
  • 00:01:52 -Pouť do Hodonína
    jsem zorganizovali
  • 00:01:55 při příležitosti
    100. výročí 1. republiky,
  • 00:01:58 protože naše církev
    vznikla právě v tomto období.
  • 00:02:05 -Osobnost
    Tomáše Garrigue Masaryka
  • 00:02:07 je touto církví přijímána
    se zvláštním respektem a úctou.
  • 00:02:11 Vznik samostatného státu
    v roce 1918 totiž umožnil
  • 00:02:14 zrod nové církve
  • 00:02:16 navazující
    na odkaz Jana Husa,
  • 00:02:18 husitství i českobratrství.
  • 00:02:23 -Masarykova osoba
    je pro mě zajímavá hlavně proto,
  • 00:02:27 protože to byl muž,
    který věřil v zázraky.
  • 00:02:30 Měl hlubokou víru,
  • 00:02:32 protože čistě
    při pozorování světa
  • 00:02:34 dospěl k tomu,
    že tu krásu a harmonii,
  • 00:02:39 která nás obklopuje,
    musel stvořit někdo,
  • 00:02:42 kdo je v pozadí,
  • 00:02:45 a nemohl to být
    jen tak náhodný proces.
  • 00:02:51 -Navíc se pořád
    ukazuje, že témata,
  • 00:02:54 která Masaryk předkládal
    a promýšlel,
  • 00:02:56 jsou zas a znovu aktuální.
  • 00:03:00 -Masaryk jako člověk
    věřící v zázrak
  • 00:03:02 dokázal udělat zázrak v tom,
    že naše dva národy se spojily
  • 00:03:08 a vytvořil svébytný státní celek
  • 00:03:12 navzdory zájmům
    různých mocností,
  • 00:03:17 navzdory příkořím,
    která vůči němu byla vyvíjena.
  • 00:03:21 A jeho sny se naplnily.
  • 00:03:26 -14. září 1945
    si celé Československo
  • 00:03:28 připomínalo 8 let od úmrtí
    Tomáše Garrique Masaryka
  • 00:03:33 a po celé republice se poprvé
    od konce 2. světové války
  • 00:03:37 mohly svobodně konat
    vzpomínkové akce
  • 00:03:40 k uctění jeho památky.
  • 00:03:42 V ten den se konala také
    1. národní pouť do Hodonína
  • 00:03:45 a na své místo
    se vrátila socha T. G. Masaryka.
  • 00:03:49 Církev Československá husitská
    byla u toho.
  • 00:03:53 ZPĚV HYMNY
  • 00:04:07 -Prezident Masaryk
    inspiroval naši církev
  • 00:04:10 na počátcích
    myšlenkou humanity.
  • 00:04:14 Tato myšlenka vychází
    z lidství Ježíše Krista
  • 00:04:17 a taky důrazem na praktickou víru.
  • 00:04:21 Naše církev se s Masarykem
    v některých bodech
  • 00:04:28 samozřejmě úplně neztotožňuje,
    ale rozhodně je inspirující v tom,
  • 00:04:32 že zdůrazňoval
    Ježíše a náboženství
  • 00:04:35 v moderní době.
  • 00:04:37 -Tomáš Butta nepřijel
    do Hodonína s prázdnou.
  • 00:04:40 Přivezl poutníkům
    svoji publikaci
  • 00:04:43 s názvem "Tomáš G. Masaryk
    a Církev československá husitská".
  • 00:04:47 -Snažil jsem se vytvořit knížku,
    která není velká rozsahem,
  • 00:04:52 ale snažím se ve zhuštěné podobě
  • 00:04:54 představit
    Masarykovy náboženské názory.
  • 00:04:58 Je to psáno z pohledu
    Církve československé husitské.
  • 00:05:08 -Ti, co nespěchali po obědě domů,
    společně zašli do Masarykova muzea,
  • 00:05:13 kde pro ně byla připravena
  • 00:05:15 komentovaná prohlídka
    výstavy "Pomníky T. G. M".
  • 00:05:18 Na dobových
    i současných fotografiích
  • 00:05:21 přibližuje osudy pomníků
  • 00:05:22 věnovaných
    1. československému prezidentu
  • 00:05:25 v hodonínském okrese
  • 00:05:27 a její součástí
    jsou i jeho osobní předměty.
  • 00:05:39 Metodistická církev
    má s naší vlastí společného víc,
  • 00:05:43 než by se
    na první pohled mohlo zdát.
  • 00:05:45 Zakladatele metodismu
    Angličana Johna Wesleyho
  • 00:05:48 totiž v 1. polovině 18. století
  • 00:05:51 duchovně inspirovali
    misionáři Jednoty bratské.
  • 00:05:54 K nám se pak metodismus
    dostal oklikou z Ameriky.
  • 00:05:58 Současná farnost
  • 00:05:59 Evangelické církve metodistické
    v Mikulově má ale
  • 00:06:02 ještě složitější historii,
  • 00:06:04 spojenou
    s moravskou vesnicí v Bulharsku.
  • 00:06:07 Právě rodiny, které se v 50. letech
    z Bulharska vrátily
  • 00:06:11 do vysídleného pohraničí,
  • 00:06:13 stály při základech
    jihomoravské metodistické komunity.
  • 00:06:26 -Tady je můj dědeček,
    maminčin tatínek.
  • 00:06:30 Tady je maminčina maminka
    a moje maminka a můj tatínek.
  • 00:06:34 A tady už jsou sourozenci.
  • 00:06:37 To je ještě v Bulharsku.
  • 00:06:39 Bylo mi 14 let,
  • 00:06:41 když se česká vesnice
    přestěhovala z Bulharska sem.
  • 00:06:47 -Přesně jak vypráví Květa Trojková,
  • 00:06:49 metodistická farnost
  • 00:06:51 vznikla na Mikulovsku
    ze dne na den.
  • 00:06:53 Na Moravu přišly desítky rodin
    a "Bulharští",
  • 00:06:56 jak se jim v okolí říkalo,
    si přinesli své zvyklosti i víru.
  • 00:07:01 -My jsme se scházeli
    tady kousek v domku,
  • 00:07:04 ten byl totiž prázdný,
  • 00:07:06 a tam jsme se scházeli
    s těmi českobratrskými.
  • 00:07:10 Střídali se náš
    a jejich bratr kazatel.
  • 00:07:13 Potom přišel totalitní režim
    s tím, že na to nemáme povolení,
  • 00:07:18 takže jsme dojížděli
    s rodiči do Drnholce.
  • 00:07:24 Tam jsme koupili normální domek,
    který se opravil,
  • 00:07:28 udělala se z toho modlitebna.
  • 00:07:35 -Původní slib české vlády byl ten,
    že budeme opět v jedné vesnici,
  • 00:07:40 ale tady v Mikulově
    jsme se dozvěděli,
  • 00:07:43 že budeme bydlet
    v 16 vesnicích.
  • 00:07:48 Takže už to bylo roztříštěné,
    nebyly dopravní prostředky,
  • 00:07:52 dnes má každý auto,
    tehdy ne, před 60 lety,
  • 00:07:56 a tak byl sbor největší v Drnholci.
  • 00:08:09 -Nakonec podobně svépomocí
    vzniklo pro 400 metodistů
  • 00:08:12 7 modliteben po celém okrese.
  • 00:08:15 Ještě v 70. letech jezdil
    tehdejší kazatel,
  • 00:08:18 otec Ireny Hájkové,
  • 00:08:19 za svými ovečkami
    po Mikulovsku na kole.
  • 00:08:23 -Podstatné pro mě bylo,
  • 00:08:25 že jsem v Pána Ježíše
    uvěřila sama.
  • 00:08:27 Nebylo podstatné jen to,
    že byl taťka ve sboru.
  • 00:08:32 Prožila jsem
    osobní vztah s Pánem Ježíšem.
  • 00:08:35 To bylo asi určující.
  • 00:08:39 -Komunistický režim
    věřící osadníky toleroval,
  • 00:08:42 ale život jim
    rozhodně neulehčoval.
  • 00:08:45 Děti z věřících rodin
    si mohly nechat o studiu jen zdát.
  • 00:08:49 Irena Hájková se musela vzdát
    vysněné medicíny.
  • 00:08:53 -My jsme nesměli učit
    a taky pracovat ve zdravotnictví.
  • 00:08:57 Bylo nám totiž řečeno,
  • 00:08:59 že s naším světovým názorem
    bychom nadělali veliké škody.
  • 00:09:27 -Jak ubývalo farníků,
  • 00:09:28 postupně mizely
    i menší modlitebny.
  • 00:09:31 Dnes mají metodisté 2 sbory:
    v Mikulově a Valticích.
  • 00:09:35 Na bohoslužby tam pravidelně
    přijíždějí z celého Mikulovska.
  • 00:09:41 -Na začátku stojí John Wesley.
  • 00:09:45 A ten řekl,
    že celý svět je jeho farnost.
  • 00:09:48 Tak to tu
    možná trochu prožíváme,
  • 00:09:51 protože naše farnost
    je hodně rozlehlá.
  • 00:09:54 Máme lidi 20 km
    na každou stranu od Mikulova.
  • 00:10:07 -Metodistická liturgie
  • 00:10:09 se od jiných evangelických
    příliš neliší.
  • 00:10:12 Důležitou roli hrají chvály.
  • 00:10:14 Modlitba může být tichá,
    i sdílená s ostatními.
  • 00:10:19 -Pane, promlouvej k nám,
    Duchu svatý, buď s námi. Amen.
  • 00:10:28 -Každý ze sborů je trošičku jiný,
  • 00:10:30 ten valtický
    je možná více charismatický.
  • 00:10:34 Je to ale vždycky
    člověk od člověka.
  • 00:10:37 Možná by někdo řekl,
  • 00:10:38 že mikulovský
    je trošku tradičnější.
  • 00:10:41 Máme i společné
    bohoslužby a akce,
  • 00:10:44 ale vždycky je dobré,
  • 00:10:45 že se můžeme
    navzájem obohatit.
  • 00:10:48 -Vzpomínkou na doby,
  • 00:10:50 kdy se farníci scházeli
    v menších modlitebnách
  • 00:10:53 ve svých vesnicích,
  • 00:10:54 je možná i tradice
    takzvaných domácích skupinek.
  • 00:10:57 Ty pravidelně hostí členové sboru,
    podobně jako Renata Kucová.
  • 00:11:06 -Scházíme se
    jednou za 2 týdny
  • 00:11:09 a probíhá to tak,
    že si uvaříme čaj
  • 00:11:11 a zpíváme,
    ztišíme se modlitbou.
  • 00:11:25 -Děkuji ti že jsi věrný
    a že nás nikdy neopustíš.
  • 00:11:29 -Květa Trojková
    už na bohoslužby
  • 00:11:31 sama chodit ani dojíždět nemůže.
  • 00:11:33 Proto se jedna domácí skupinka
    pravidelně schází také u ní,
  • 00:11:38 v jedné z posledních domácností,
  • 00:11:40 které pamatují příchod
    bulharských metodistů na Moravu.
  • 00:11:49 Školní rok je už v plném proudu
  • 00:11:52 a i v pražské Veselé škole
    je pěkně živo a veselo.
  • 00:11:55 Už 25 let je tato
    církevní základní škola důkazem,
  • 00:11:59 že je možné
    děti úspěšně vzdělávat tak,
  • 00:12:02 aby je to těšilo.
  • 00:12:05 Každým rokem zájemců o školu
    přibývá.
  • 00:12:08 Zřídilo ji pražské arcibiskupství
    a pomyslný základní kámen
  • 00:12:12 položila současná ředitelka
    Jana Válková,
  • 00:12:15 která si založení školy
    doslova vymodlila.
  • 00:12:25 -Určitě není náhoda,
  • 00:12:26 že je to toto září 30 let,
    co jsem šla sloužit do církve.
  • 00:12:34 Opustila jsem svoje zaměstnání
  • 00:12:36 a šla jsem dělat katechetku
    k Panně Marii Sněžné.
  • 00:12:45 Tam byl P. Norbert Šamárek,
    jehož heslem bylo: vše pro děti.
  • 00:12:53 A narůstalo to tak,
  • 00:12:55 že v r. 1988 tam bylo 40 dětí
    a o 2 roky později 400 dětí.
  • 00:13:05 A už to nešlo
    táhnout jenom dobrovolně.
  • 00:13:11 Tak jsem chodila
    prosit Pražské Jezulátko,
  • 00:13:14 aby nám pomohlo.
  • 00:13:17 A hned vedle
    je ministerstvo školství,
  • 00:13:20 tak jsem odtud
    šla na ministerstvo školství,
  • 00:13:23 kde byl skvělý pan Brabec,
    který nám řekl, jak na to.
  • 00:13:32 -O 5 let později se
    Jane Válkové a pateru Šamárkovi
  • 00:13:36 opravdu podařilo
    vytouženou instituci založit
  • 00:13:39 a Ministerstvo školství
    ji zařadilo do sítě škol.
  • 00:13:44 -Pak přišel báječný
    učitel učitelů P. Bohumil Kolář
  • 00:13:48 a naučil nás učit.
  • 00:13:51 Nejdůležitější věta byla,
    že kdo chce učit děti,
  • 00:13:55 musí je tak milovat,
  • 00:13:57 že je schopen a ochoten
    položit za ně život.
  • 00:14:01 Kdo takovou lásku k dětem nemá,
    nesmí být učitel.
  • 00:14:08 -To, že má být učitelství
    povoláním,
  • 00:14:10 nikoli pouhým zaměstnáním,
  • 00:14:12 a učitel není dozorce dětí,
    ale člověk bytostně zodpovědný
  • 00:14:16 za jejich dobro, se stalo jednou
  • 00:14:18 ze stěžejných pedagogických zásad
    této školy.
  • 00:14:22 A po vzoru Komenského má být
    výchova cestou od sobectví
  • 00:14:25 k ohleduplnému lidství.
  • 00:14:28 -Především jsme si pamatovali
    ze školství za komunismu,
  • 00:14:32 že nebylo nijak radostné.
  • 00:14:34 A pokud tedy církevní škola,
    tak je hlavní radostná zvěst.
  • 00:14:39 Hlásání evangelia.
  • 00:14:42 Takže byla velká radost,
    že jsme mohli mít školu
  • 00:14:45 a mohli jsme ji mít
    takovou, jakou jsme chtěli.
  • 00:14:51 A bylo pro nás vždycky
    hodně důležité,
  • 00:14:54 aby dět chodily do školy rády.
  • 00:14:56 Aby školu
    považovaly za svoje místo.
  • 00:15:00 -Školu navštěvují
    děti různého vyznání, a to,
  • 00:15:03 jestli v Boha věří,
    nemá na jejich přijetí žádný vliv.
  • 00:15:07 Učitelé mezi nimi nedělají
    žádný rozdíl,
  • 00:15:10 ale svůj křesťanský přístup
    k životu nezakrývají.
  • 00:15:21 Žáci mají hodinu náboženství týdně
    a jednou měsíčně se schází na mši
  • 00:15:26 se školním kaplanem
    Norbertem Vehovským.
  • 00:15:29 Protože počet žáků roste,
    ale školní kaple nikoliv,
  • 00:15:32 má ji 1. a 2. stupeň odděleně.
  • 00:15:37 -Děti přijdou do 1. třídy
    a my je zapojujeme do bohoslužby.
  • 00:15:42 I když tomu určitě nerozumí.
  • 00:15:44 Dnes jsou takové 2 pohledy:
  • 00:15:46 dělat pro nevěřící
    třeba bohoslužbu slova,
  • 00:15:49 katechezi, jenže to všechno
    je učíme v náboženství.
  • 00:15:52 A já se zase domnívám,
  • 00:15:54 že mše svatá není jen
    zase tou katechezí,
  • 00:15:58 výukou, ale je to
    i prožívání toho mystéria.
  • 00:16:03 Odehrává se tu něco, co je Boží.
  • 00:16:06 Anebo nám maminka řekne:
    udělej si konečně ty úkoly.
  • 00:16:10 A my jsme u počítače,
    mobilu, a děláme, že nic.
  • 00:16:16 To je ta proměna, eucharistie,
    a má to i posvěcující vliv
  • 00:16:20 právě na mladé lidi,
    kteří přicházejí,
  • 00:16:24 a byť nejsou věřící,
  • 00:16:26 tak je tam najednou
    něco posvátného.
  • 00:16:34 -Plný název školy
    zní "Veselá škola",
  • 00:16:36 církevní základní škola
    a základní umělecká škola.
  • 00:16:40 A umění snad všeho druhu
    zde věnují velkou péči,
  • 00:16:43 protože je důležité
    pro emoční vývoj dětí.
  • 00:16:51 -Umění zušlechťuje člověka.
  • 00:16:54 A to, že si to dítě vybere samo
    a chce to,
  • 00:16:57 protože motivace je vnitřní.
  • 00:17:00 Sice se nám stává,
    že rodiče třeba vyberou klavír,
  • 00:17:03 ale myslím, že u většiny dětí
    se daří podnítit zájem,
  • 00:17:08 který je v nich.
  • 00:17:10 Někdo umí hrát na kytaru,
    někdo na varhany,
  • 00:17:13 někdo umí krásně kreslit...
  • 00:17:15 To uznání ve třídě je hned jiné.
  • 00:17:18 A díky tomu dokáže dítě lépe
    prosperovat i v základní škole.
  • 00:17:26 -A nabídka je opravdu široká.
  • 00:17:28 Děti si můžou vybrat
    přibližně z 20 různých aktivit.
  • 00:17:31 Škola má dokonce
    vlastní rockovou kapelu,
  • 00:17:34 která pravidelně nacvičuje
    a doprovází bohoslužby,
  • 00:17:38 i jiné školní akce.
  • 00:17:52 Hudbu a zpěv
    jako výchovný prostředek
  • 00:17:54 používaly školské sestry
    při zakládání škol v Chile
  • 00:17:58 už koncem minulého století.
  • 00:18:00 Jejich zkušenost využila
    i Jana Válková na své škole.
  • 00:18:04 Bez zahájení vyučování
    společným zpěvem a modlitbou
  • 00:18:08 si už neumí představit školní den.
  • 00:18:11 -Sestřičky vymyslely systém,
  • 00:18:13 že ráno sjednotí děti
    tzv. ranním zpíváním,
  • 00:18:17 a u toho se budou modlit
    a vyslechnou příběh.
  • 00:18:31 Veselá škola pořád roste,
    celých těch 30 let.
  • 00:18:36 Každý rok
    je něco nového a dalšího.
  • 00:18:41 A my cítíme,
    že Pražské Jezulátko s námi je.
  • 00:18:47 Je to cítit na radosti těch dětí
    a na radosti učitelů.
  • 00:18:55 Každý den tady chvilku platí,
    že jsme Veselá škola.
  • 00:19:07 -Péče o blízkého,
  • 00:19:09 který se o sebe nedokáže
    samostatně postarat,
  • 00:19:12 je náročný úkol.
  • 00:19:13 Diakonie
    Českobratrské církve evangelické
  • 00:19:16 nabízí laickým opatrovatelům
    už 5. rokem pomoc
  • 00:19:19 díky projektu "Pečuj doma".
  • 00:19:21 Využít mohou nejen příručky
    nebo videonávody,
  • 00:19:24 ale také navštívit kurzy věnované
    různým úskalím domácí péče.
  • 00:19:30 Většina pečujících se v téhle roli
    ocitne téměř bez přípravy.
  • 00:19:35 Někdy vše naráz změní úraz
    nebo postupující nemoc.
  • 00:19:38 Jindy zas příbuzný,
    který ještě před pár lety žil sám,
  • 00:19:42 potřebuje celodenní pomoc
    a podporu.
  • 00:19:45 Iva Solaříková
    tohle zažila už dvakrát.
  • 00:19:48 Nejprve u své maminky,
    a teď i u tchýně.
  • 00:19:53 -Napřed čajík,
    džusík nejdřív zítra.
  • 00:19:56 Protože když jsou
    ty střeva trochu bolavý,
  • 00:19:58 tak bude lepší čajík.
  • 00:20:02 -Já to vydržím.
  • 00:20:03 -Tak se trošku napij.
  • 00:20:06 -Přestože je povoláním lékařka,
  • 00:20:08 kurz "Pečuj doma"
    pro ni byl přínosný.
  • 00:20:11 Když se v pacientem
    stane vlastní příbuzný,
  • 00:20:14 je to jiné než v ordinaci.
  • 00:20:22 -Potřebovala jsem rady do života,
    jak s pacientem jednat,
  • 00:20:27 co mu pomůže
    při jeho každodenním životě,
  • 00:20:30 jak poradit blízkým pečujícím...
  • 00:20:36 -Také o 2. babičku
    se stará širší rodina.
  • 00:20:39 Žije s jedním ze synů.
  • 00:20:41 Solaříkovi ji pravidelně navštěvují
    a pomáhají, s čím je třeba.
  • 00:20:46 -Každý 3. nebo 4. víkend
    umožníme pečujícímu,
  • 00:20:49 aby si vyjel
    odpočinout se svými kamarády
  • 00:20:52 a pečujeme celý víkend.
  • 00:20:57 2. kurs,
    který jsem moc ráda absolvovala,
  • 00:21:00 byl kurs fyzioterapeutický.
  • 00:21:02 Tam jsem dostala dobré rady,
    jak ušetřit síly pečujícího,
  • 00:21:08 pomáhajícího s pohybem
    staršímu člověku.
  • 00:21:17 -Vždycky říkám, že dobro,
    co zasívají mezi pacienty,
  • 00:21:20 se neztratí.
  • 00:21:22 Ono jim bude vráceno v okamžiku,
    kdy to budou nejméně očekávat.
  • 00:21:30 -"Pečuj doma" vzniklo v Brně
    už před 13 lety,
  • 00:21:33 tehdy ještě pod jiným názvem
  • 00:21:35 jako projekt společnosti
    "Moravskoslezský kruh".
  • 00:21:39 -Jsou to mnohé aktivity,
    od kursů, svépomocných skupin,
  • 00:21:43 nácvikových skupin,
    svépomocných setkání,
  • 00:21:46 setkání s pečovateli, příručky...
  • 00:21:50 Postupně jsme se chtěli
    rozšířit z území
  • 00:21:53 Brna a Jihomoravského kraje,
    tak jsme oslovili Diakonii,
  • 00:21:57 a ta nás vzala pod svá křídla.
  • 00:22:00 A svou činnost jsme rozšířili
    do celé republiky.
  • 00:22:05 -Vezmeme si
    dostatečné množství obinadel
  • 00:22:08 a začínáme.
  • 00:22:10 Začínáme od nártu,
    kde uděláme základní otočku...
  • 00:22:16 -Cíl "Pečuj doma"
    je od počátku stejný:
  • 00:22:18 pomoci těm, kteří pomáhají.
  • 00:22:20 Nejen prostřednictvím kurzů,
    brožur nebo videonávodů,
  • 00:22:24 ale také poskytnutím
    podpory ve chvílích,
  • 00:22:27 kdy o sobě pochybují.
  • 00:22:29 -Dělám všechno dobře?
  • 00:22:31 Nedalo se něco udělat lépe?
  • 00:22:33 Jakým způsobem komunikovat?
  • 00:22:36 Jsou to dotazy
    nejen na úroveň péče,
  • 00:22:39 ale i na psychiku
    a zvládání náročné situace.
  • 00:22:47 -V drtivých případech
    chodí ženy,
  • 00:22:49 ale jsou i pečující muži.
  • 00:22:51 Jejich způsob pečování
    je zvláštní
  • 00:22:54 a možná by stál
    za samostatnou úvahu.
  • 00:22:57 Jsou to často dobří pečující.
  • 00:22:59 Muži jsou racionální
  • 00:23:01 a nepřipouští si
    některé emoční problémy.
  • 00:23:05 Jsou takoví konstruktivní.
  • 00:23:19 -Antonín Klenovský
    je hned dvojitá výjimka z pravidla.
  • 00:23:23 Jednak byl jediným mužem
    na sérii přenášek,
  • 00:23:26 kterou s "Pečuj doma" absolvoval.
  • 00:23:29 A navíc se na péči o maminku
    v té době teprve připravoval.
  • 00:23:33 Když se vrátila z nemocnice,
    už věděl, co a jak.
  • 00:23:36 -Bylo to rozdělené
    do různých bloků,
  • 00:23:39 jak praktický nácvik,
    přebalování, umývání,
  • 00:23:42 posilování na podložce,
  • 00:23:44 jak se má nemohoucí
    správně přenášet z místa na místo,
  • 00:23:48 pak tam byly samozřejmě
    právní kursy,
  • 00:23:51 co to znamená,
    na koho se mohu obrátit o pomoc...
  • 00:23:59 -Rozvíjejícím se přístupem v péči
    je takzvaná bazální stimulace.
  • 00:24:04 O té v kurzech "Pečuj doma
    "přednáší Martina Terezie Kalábová.
  • 00:24:08 Jde o postupy založené
    na vyvolávání vzpomínek na to,
  • 00:24:12 co opečovávaný měl rád.
  • 00:24:14 U vášnivé zahrádkářky to mohou být
    třeba rostliny v pokoji.
  • 00:24:19 -Bazální stimulace
    působí skrze všechny smysly,
  • 00:24:23 takže není problém
    dát jí třeba k lůžku hlínu,
  • 00:24:26 aby ona věděla,
    že se toho kdysi dávno dotýkala.
  • 00:24:32 Nebo kytky, které voněly,
    aby se mohla dotýkat těch lístků,
  • 00:24:36 aby mohla zalévat,
    prostě všechno,
  • 00:24:40 co dělala běžným způsobem.
  • 00:24:44 -Do vzpomínek ale může člověka
    přenést třeba dotyk známé látky,
  • 00:24:49 vůně nebo chuť jídla z dětství.
  • 00:24:53 -Mně nejlíp chutná,
    když mi uvaří čerstvé brambory.
  • 00:24:57 Samotné, s tvarohem.
  • 00:25:01 -Maminka mě vždycky nutí,
    ať jí nedělám nic složitějšího.
  • 00:25:05 Vždycky chci něco vyrobit
    a ona: ne, já chci jen brambory.
  • 00:25:17 -V "Pečuj doma"
    je podpora pro seniory sekundární.
  • 00:25:25 Tam je důležitá
    péče o laické pečující.
  • 00:25:28 A na ně se tak trochu zapomíná.
  • 00:25:31 Proto jsme tady.
  • 00:25:35 -Péče znamená
    projevit pozornost.
  • 00:25:38 Pečovat znamená nezapomínat.
  • 00:25:40 Kdo pečuje o vás
    a o koho pečujete vy?
  • 00:25:43 Nezapomínejme
    na tuto oblast našeho života.
  • 00:25:47 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2018
  • 00:26:01 .

Související