iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 4. 2015
16:00 na ČT2

1 2 3 4 5

1 hlas
2737
zhlédnutí

Klíč

Raná péče EDA o.p.s.

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Klíč

  • 00:00:31 Když jsem se dozvěděla, že Eliška
    bude mít nějakej trvalej handicap,
  • 00:00:34 tak v první řadě to byl šok.
    Takže nejdřív jsem ani nebrečela
  • 00:00:38 nebo tak, protože
    jsem byla natolik šokovaná,
  • 00:00:40 že jsem tomu vůbec nemohla uvěřit.
    A hlavně jsem si ani nedovedla
  • 00:00:44 uvědomit,
    kolik starostí to přinese.
  • 00:00:48 Pak teprv přišel ten šok,
    hledání nějakého viníka.
  • 00:00:53 Pak jakési vyrovnání s tou situací.
    No a když to zvládnete,
  • 00:00:58 tak pak začnete žít takovej
    normální život jako každej jinej.
  • 00:01:06 Zuzanka se narodila
    jako normální zdravý děťátko.
  • 00:01:09 Nám se teda něco nezdálo,
    ale podle všeho vypadala v pořádku,
  • 00:01:13 takže nic
    se moc neřešilo ze začátku.
  • 00:01:16 Ale pořád strašně plakala
    a propínala se.
  • 00:01:19 Vydržela plakat
    třeba 17-20 hodin denně
  • 00:01:21 už jako novorozeně.
  • 00:01:24 A vlastně až v 7 měsících
    jsme zjistili, že má epilepsii.
  • 00:01:27 Bohužel do teďka teda
    pořádně nekompenzovatelnou.
  • 00:01:31 A zároveň má teďka Rettův syndrom.
  • 00:01:37 My vlastně jsme se to dozvěděli
    v 7 měsících Tádovo.
  • 00:01:42 V Motole při běžné kontrole
    se najednou sešlo konzilium
  • 00:01:46 a řekli nám,
    že Táda nikdy nebude chodit
  • 00:01:51 a že bude ležák.
  • 00:01:53 Takže v tu chvíli
    se nám zbořil svět.
  • 00:01:57 A hledali jsme
    vlastně pomoc u někoho,
  • 00:02:02 kdo by nám usnadnil to,
    sžít se s tou situací.
  • 00:02:10 Už nevím, jak dlouho ho unesu.
    Je hodně těžkej.
  • 00:02:16 Já jsem měla to štěstí,
    že když jsem zjistila,
  • 00:02:19 že Eliška
    bude mít trvalé postižení,
  • 00:02:21 tak jsem ještě v Krči na neurologii
    dostala kontakt na ranou péči EDA.
  • 00:02:36 Raná péče je vlastně obor,
    který všude ve světě vznikal
  • 00:02:41 z iniciativy
    rodičů dětí s postižením.
  • 00:02:45 Ve většině zemí byly rodiny
    dětí se zrakovým postižením
  • 00:02:50 mezi prvními,
    kteří si o něco takového,
  • 00:02:54 jako je tahle služba, řekli.
  • 00:02:57 A u nás první profesionální
    pracoviště rané péče
  • 00:03:01 vznikla hned v roce 1990.
  • 00:03:07 -Dobrý den. -Dobrý den.
    -Ahoj, Sárinko!
  • 00:03:09 Ahoj. Pojď dál.
  • 00:03:12 Raná Péče Eda se věnuje těm dětem,
    kde je zrakové postižení
  • 00:03:16 a kombinované.
    Protože většinou bývá něco k tomu.
  • 00:03:19 Ale na začátku
    se na ranou péči můžou obrátit
  • 00:03:23 všecky rodiny, kde se narodilo
    dítě s jakýmkoliv postižením.
  • 00:03:28 Vlastně v tom, když
    je jim úplně ze začátku nejhůř,
  • 00:03:31 když se s tím vyrovnávají,
    nevědí, co si mají počít,
  • 00:03:35 na koho se mají obrátit,
    mají takový pocit,
  • 00:03:38 že se to stalo jenom jim,
    že nikdo v okolí takové dítě nemá.
  • 00:03:42 Takže tam si kladou
    hodně ty otázky, co bude dál,
  • 00:03:45 jak s tím budou žít,
    jestli to vůbec zvládnou a tak.
  • 00:03:49 A ta raná péče
    jim v tom neskutečně pomáhá.
  • 00:03:52 -Ukaž mi, kdepak je ten balónek.
    -Tady.
  • 00:03:56 A kdepak je ta panenka?
  • 00:04:00 Není tam panenka?
    A je tam nějaké zvířátko?
  • 00:04:05 Eda je náš název, abychom
    se odlišili od jiných pracovišť,
  • 00:04:10 aby o nás bylo slyšet dobře.
  • 00:04:13 A jsou to vlastně první písmena
    našich takových znaků,
  • 00:04:18 které nás charakterizují
    jako například edukativní,
  • 00:04:22 efektivní, dostupný, do domu,
    nebo adresný, aktuální.
  • 00:04:31 Dobrý den.
    Můžete jít s Ondřejem dál.
  • 00:04:33 Vždycky pro rodinu
    samozřejmě nejvíc,
  • 00:04:37 ale i pro lékaře
    je to velmi stresující
  • 00:04:40 mít v péči dítě, které je od
    narození nějak těžce postiženo,
  • 00:04:44 má nějaké větší problémy.
    A jelikož cílem
  • 00:04:48 všech našich opatření,
    vyšetřování, léčení je to,
  • 00:04:52 aby nakonec dítě
    prožilo co nejlepší život,
  • 00:04:55 tak jsem velmi uvítal,
    že vznikla raná péče,
  • 00:05:00 která poskytuje dětem
    službu přímo v rodině
  • 00:05:04 a dokáže té rodině poradit,
  • 00:05:08 ukázat, jak o dítě
    v rodinném prostředí pečovat,
  • 00:05:12 jak rehabilitovat,
    aby to dítě bralo jako hru,
  • 00:05:15 jak podpořit všechny schopnosti,
    které to dítě má.
  • 00:05:20 A v některých případech
    je i velmi užitečné,
  • 00:05:24 pokud to rodiče dovolí samozřejmě,
  • 00:05:26 když lékař komunikuje
    s pracovníky rané péče,
  • 00:05:30 protože ti, kteří jsou v té rodině
    a mohou dítě pozorovat delší dobu
  • 00:05:35 v přirozeném prostředí,
    mohou někdy daleko lépe vystihnout,
  • 00:05:39 co dítě umí a neumí, než lékař
    ve stresujícím prostředí ordinace.
  • 00:05:47 Začínali jsme
    v podstatě s ním spolupracovat
  • 00:05:50 asi od 3 měsíců Ondráška, protože
    tam byla zjištěna zraková vada
  • 00:05:55 v rámci toho základního nálezu,
    který na mozku má,
  • 00:06:01 protože je předčasně narozený.
  • 00:06:03 Takže je tam nález
    atrofie zrakového nervu
  • 00:06:06 a na základě toho nám bylo
    doporučena včasná spolupráce
  • 00:06:10 s ranou péčí
    a s očním lékařem odborným.
  • 00:06:13 A od té doby
    vlastně jsme v jejich péči.
  • 00:06:18 Já bych začala tím, že jsme se
    k rané péči EDA dostali před rokem,
  • 00:06:22 když jsme byli na kontrole
    v Centru zrakových vad,
  • 00:06:25 kde byla Zuzance zjištěna
    ještě centrální zraková vada.
  • 00:06:28 A tam nám
    zraková terapeutka doporučila,
  • 00:06:30 ať se na ranou péči Eda obrátíme.
  • 00:06:33 Do té doby jsme vůbec netušili,
    že nějaké takové možnosti jsou.
  • 00:06:39 Posouzení zrakových funkcí
    je jedna z nabízených služeb
  • 00:06:42 rané péče EDA. Dalo by se říci,
    že se jedná o orientační zjišťování
  • 00:06:48 a posléze vyhodnocení toho,
    jak určité dítě je schopno
  • 00:06:53 využívat svůj zrak
    nebo zbylé vidění.
  • 00:06:56 A teď se koukneme tady!
  • 00:06:59 Takže my vlastně
    spolupracujeme s lékaři ve smyslu,
  • 00:07:01 že lékař určí diagnózu
  • 00:07:04 a my už pracujeme
    právě s tím funkčním viděním.
  • 00:07:07 Jé! Všechny kostičky
    se nám promíchaly.
  • 00:07:10 Pokud se na nás rodina obrátí včas,
    to znamená, když je děťátko malé,
  • 00:07:14 tím spíš pomocí třeba
    doporučení ke stimulaci zraku
  • 00:07:18 jsme schopni docílit
    co nejlepšího rozvoje zraku
  • 00:07:22 nebo toho zbylého vidění.
  • 00:07:24 -Kterou tam dáme ještě?
    -Tady. -No!
  • 00:07:28 A tohle taky. Ano.
  • 00:07:32 Děti obecně
    jsou neuvěřitelně adaptabilní
  • 00:07:36 na nějakou situaci, která
    pro ně je v podstatě přirozená.
  • 00:07:39 Ona je nepřirozená pro nás,
    kteří dobře vidíme,
  • 00:07:43 ale pro to dítě
    je to vlastně v tu chvíli norma
  • 00:07:46 a snaží se ty podněty
    získávat z jiných zdrojů.
  • 00:07:49 Čili pokud bude
    zrakově postižené dítě,
  • 00:07:53 tak mnohdy okolí na něm nemusí
    hned na první pohled poznat,
  • 00:07:58 jak těžké to postižení je.
  • 00:08:01 Třeba dítě,
    které dostane první brýle
  • 00:08:05 ve věku několika měsíců,
    úplně rozzáří svoji tvář
  • 00:08:10 a je vidět, jak správně
    byla ta diagnostika udělána,
  • 00:08:14 že takhle malé dítě
    už dostalo brýle,
  • 00:08:17 které by zkvalitnily jeho život.
  • 00:08:24 Tak ten nález známe.
    Víceméně se nějak extra nemění.
  • 00:08:28 Je důležité hlídat tlak, kapat
    a uvidíme, jestli rozhodneme
  • 00:08:33 o nějakém dalším řešení
    té výše nitroočního tlaku.
  • 00:08:39 Zpočátku když jsme
    měli první brejličky,
  • 00:08:42 tak Táda je vůbec nechtěl nosit.
    Pořád je sundával.
  • 00:08:46 A teď, když má vlastně
    svoje třetí nebo čtvrté brýle,
  • 00:08:51 tak už je snese na obličeji
    úplně v pohodě.
  • 00:08:54 Neničí je. Naopak se třeba zeptá:
    Můžu si je sundat?
  • 00:08:58 Nebo: Maminko, sundáš mi je?
  • 00:09:00 A tím, že nechodí, ale hodně
    se plazí nebo leze po zemi,
  • 00:09:04 tak se naučil, že obličej
    už tolik nedává na tu zem,
  • 00:09:09 že ví,
    že by si ty brejličky poškodil.
  • 00:09:13 Už jede. Chytej! Pošli!
  • 00:09:16 Ona docela dost bojuje.
  • 00:09:19 Snaží se
    hodně ukoukat bez brejliček.
  • 00:09:21 Hodně se jí zlepšily ty dioptrie.
    S nima se vyrovnala poměrně.
  • 00:09:26 V těch dvou měsících
    jí naměřili asi 4 dioptrie.
  • 00:09:29 Teď je aktuálně asi na jedný,
    ale ta světloplachost zůstává,
  • 00:09:33 s tou se nic neděje. Ta se nemění
    stejně jako ten nystagmus,
  • 00:09:36 což je to lehké kmitání očí, které
    jenom ona dokáže líp ovládat,
  • 00:09:40 čím je starší, Takže si myslím,
    že se to zlepšuje.
  • 00:09:47 Raná péče je vlastně ukotvena
    v zákoně o sociálních službách
  • 00:09:51 a zákon říká,
    že je pro klienty zdarma.
  • 00:09:56 My ale máme potíže s tím,
  • 00:09:58 že stát tu službu nefinancuje
    sto procenty,
  • 00:10:03 ale každý rok si okolo 2 milionů
    musíme sehnat sami.
  • 00:10:08 Například v letošním roce nás
    Magistrát hlavního města Prahy
  • 00:10:13 podpořil pouze 68 procenty
    z částky, kterou bychom potřebovali
  • 00:10:17 na poskytování služby pro všechny
    naše klienty v plném rozsahu.
  • 00:10:22 A to znamená, že budeme muset
    se buď velmi snažit
  • 00:10:25 sehnat finanční zdroje ještě jiné,
    například od nadací nebo sponzorů,
  • 00:10:30 anebo, pokud se nám to nepodaří,
  • 00:10:33 tak budeme nuceni
    vlastně službu omezit.
  • 00:10:42 Jedním ze způsobů, jak pomáháme
    dětem se zrakovým postižením
  • 00:10:45 a zároveň dáváme o sobě vědět my
    jako Raná péče EDA,
  • 00:10:49 ale taky je to způsob fundraisngu,
    je naše aplikace EDA PLAY
  • 00:10:54 na iPady,
    se kterými děti nejvíc pracují,
  • 00:10:57 kde vlastně trénují zrak
    a jemnou omoriku.
  • 00:11:01 Na to navazuje naše pexeso,
    které má stejné prvky,
  • 00:11:05 jako jsou v aplikaci EDA PLAY.
    Celé je to dělané tak,
  • 00:11:08 že jsou tam 4 zrakové úrovně,
    aby dítě podle toho,
  • 00:11:11 jak vidí, si to mohlo nastavit
    a mohlo plnit různé úkoly.
  • 00:11:15 Táda tady teď hraje
    aplikaci EDA PLAY,
  • 00:11:19 kterou máme
    vlastně už druhým rokem.
  • 00:11:22 Od té doby ji šíříme
    nejenom po České republice,
  • 00:11:27 ale i do světa.
    Asi zhruba rok trvalo,
  • 00:11:31 než od prvotního nápadu
    ta aplikace vznikla
  • 00:11:35 a mohli jsme ji uvést na trh.
    -Dej mi něco novýho.
  • 00:11:38 Já myslím, že tam musíš
    vybrat zase traktor, Tádo.
  • 00:11:41 -Jo, musím.
    -Musíš, hm.
  • 00:11:44 Spolupracovali jsme
    s výtvarníkem Lukášem Urbánkem
  • 00:11:48 a v rámci našeho týmu se na tom
    podílely Markéta Skalická
  • 00:11:51 a Martina Herinková
    a další kolegyně.
  • 00:11:54 Teto, to se nepřemění
    na nic jiného.
  • 00:12:00 Hlavními hrdiny celé té naší
    aplikace jsou běžná zvířata,
  • 00:12:06 které děti znají.
    Jsou tam ty nejjednodušší úkoly
  • 00:12:10 vlastně založeny
    jenom na doteku obrazovky.
  • 00:12:13 takže ji mohou hrát i děti
    s velmi těžkým postižením.
  • 00:12:18 Dá se využít
    pro úplně malá miminka.
  • 00:12:21 Třeba pro motivaci
    ležení na bříšku,
  • 00:12:24 což vlastně
    teď jsem zažila asi před 14 dny
  • 00:12:28 s jednou sedmiměsíční holčičkou,
  • 00:12:30 která vůbec nebyla ochotná
    tuhle polohu využívat.
  • 00:12:34 A zrovna ta aplikace ji natolik
    zaujala, že jí to chvilku šlo.
  • 00:12:51 Raná péče
    je především terénní služba,
  • 00:12:55 což znamená, že poradkyně
    jezdí za tou rodinou domů,
  • 00:12:58 kde se to dítě
    a nakonec i rodiče cítí nejlépe.
  • 00:13:01 Ta návštěva je jednou za čas podle
    toho, jak to ta rodina potřebuje.
  • 00:13:07 Ze začátku třeba častěji,
    později méně často.
  • 00:13:10 Je to prostě služba šitá na míru,
    jak to ta rodina potřebuje.
  • 00:13:15 Já tady teďka
    pro Zuzku vyberu komunikátor,
  • 00:13:18 protože jsme se dohodly s maminkou,
    že zkusíme Zuzku naučit
  • 00:13:22 pomocí komunikátoru se vyjadřovat.
  • 00:13:37 -Pojďte dál a budeme doufat.
    -Děkuju.
  • 00:13:41 Jé! Koukám, že má
    teda dobrou náladičku.
  • 00:13:44 Dneska je dobře vyspinkaná.
    Už máme zacvičíno.
  • 00:13:48 Komunikátor je takový
    prostředek komunikace pro děti,
  • 00:13:51 které nemluví, ale jsou schopny
    se naučit říct si o něco,
  • 00:13:55 říct si, co chci, a co nechci.
  • 00:13:57 Je to elektronické zařízení,
    kam se nahraje věta.
  • 00:14:01 Třeba u Zuzanky jsme vymysleli, že
    by to asi byla věta: Chci tablet.
  • 00:14:05 Protože víme,
    že kdyby Zuzka uměla mluvit,
  • 00:14:08 tak určitě
    by tuhle větu ráda řekla.
  • 00:14:11 Tak tuhle větu tam maminka nahraje.
    Zuzka bude mít ten komunikátor
  • 00:14:14 k dispozici
    a naučí se ho používat tak,
  • 00:14:18 že když zmáčkne ten komunikátor,
    ozve se věta "Chci tablet",
  • 00:14:22 tak ten tablet dostane.
    -Z PŘÍSTROJE: Chci tablet.
  • 00:14:26 Ty jsi šikovná.
  • 00:14:28 Rodiče, když k nim přijíždí
    raná péče, tak ze začátku
  • 00:14:31 mají takový mylný dojem,
    že raná péče spočívá v tom,
  • 00:14:34 že my přijedeme do té rodiny
    a tam se individuálně
  • 00:14:38 třeba 2 hodiny dítěti věnujeme,
    jako kdybyste si pozvala
  • 00:14:41 rehabilitační sestru.
    To je takový omyl trochu.
  • 00:14:44 My do té rodiny přijíždíme
    a přinášíme spíš nápady,
  • 00:14:50 inspiraci, nějakou zkušenost,
    kterou známe z jiné rodiny,
  • 00:14:55 něco, co někde fungovalo,
    se snažíme přenášet tam,
  • 00:14:58 kde, si myslíme,
    že by to mohlo zafungovat taky.
  • 00:15:02 -Zuzka chce rybičky?
    -Dostaneš tablet.
  • 00:15:08 Podívej! Rybičky tvoje.
  • 00:15:12 A máš tam rybičky.
  • 00:15:27 Raná péče nám pomáhá v tom, že nám
    sem chodí na pravidelné návštěvy,
  • 00:15:32 nosí nám pomůcky,
    které pomáhají Tádu rozvíjet.
  • 00:15:35 Aby se zdokonalil,
    aby dohnal ten rozdíl,
  • 00:15:38 který je mezi teď sedmiletým
    Lukášem a sedmiletým Tádou.
  • 00:15:41 Oba dva jsou dvojčata
    a Lukymu strašně pomáhají
  • 00:15:45 všechny ty pomůcky, které dostává.
    Pomáhají mu v tom,
  • 00:15:48 aby se zlepšoval a doháněl
    ty svoje souvrstevníky.
  • 00:15:52 To je naším cílem.
  • 00:15:58 Já mám žlutý, jo?
  • 00:16:00 S Alicí jsme začali spolupracovat
  • 00:16:03 vlastně skoro
    v 8-9 měsících Tádových,
  • 00:16:07 kdy k nám přijela
    strašně příjemná, milá paní,
  • 00:16:11 která, myslím si,
    zapadla do rodiny.
  • 00:16:15 Vždycky nám uměla poradit
    nebo umí poradit.
  • 00:16:19 Ví, co má přivézt za hračky.
    Nikdy nezapomene i na Lukáše,
  • 00:16:23 který samozřejmě
    tu pozornost taky vyžaduje.
  • 00:16:35 Třeba zrovna tyhle kostičky máme
    půjčený taky od Rané péče EDA.
  • 00:16:38 Před půl rokem bych si nemyslela,
    že něco vezme do ruky,
  • 00:16:42 protože je vůbec nepoužívala.
    Teď to vypadá,
  • 00:16:45 že se moc nekouká na to,
    co si bere do rukou,
  • 00:16:48 ale velmi dobře ví, kde to je.
  • 00:16:51 Ta je šikovná!
  • 00:16:55 Důležité je určitě říct,
  • 00:16:57 že poradkyně
    nikomu nice nenařizuje.
  • 00:17:01 Že to není: Uděláte to takhle,
    uděláte to takhle.
  • 00:17:04 Ona nabízí různé cesty
  • 00:17:07 a nakonec je na těch rodičích,
    jakou cestu si vyberou.
  • 00:17:10 Je to vytvořit takovou oporu
    a provázení pro ty rodiče
  • 00:17:14 dětí s postižením. Jsme vlastně
    služba pro celou rodinu,
  • 00:17:18 takže jezdíme do těch rodin,
    abychom se stali v té rodině
  • 00:17:24 nejčastěji matce oporou
    a provázeli ji po celou tu dobu,
  • 00:17:29 co řeší problémy od raného věku
    až do 7 let dítěte s postižením.
  • 00:17:41 Linka EDA. Dobrý den...
  • 00:17:43 Máme teď nový projekt,
    kterým je Linka EDA.
  • 00:17:47 Je to krizová linka
    a chat pro lidi,
  • 00:17:50 kde je dítě s postižením
    bez ohledu na věk a druh postižení.
  • 00:17:54 Může to být i dítě po nehodě
    nebo prostě cokoliv,
  • 00:17:58 kteří jsou prostě v krizi
    a potřebují psychologickou pomoc.
  • 00:18:02 Na druhé straně té linky
    jsou proškolení lidé,
  • 00:18:05 psychologové, kteří vědí,
    jak s těmi lidmi mluvit
  • 00:18:08 a jak jim v tu chvíli pomoct.
  • 00:18:11 Linka EDA zahájila provoz 4.března,
  • 00:18:16 skoro přesně na 25 let
    výročí rané péče,
  • 00:18:20 která Linku EDA zřizuje.
  • 00:18:22 V tuhle chvíli
    je ten provoz na začátku,
  • 00:18:25 takže ti klienti
    si nás musí ještě najít.
  • 00:18:28 Musí si vytvořit nějakou důvěru.
  • 00:18:30 Vy jste v nemocnici, nebo doma už?
  • 00:18:34 Linka je anonymní a bezplatná.
  • 00:18:37 Denně máme několik hovorů.
  • 00:18:42 Raná péče EDA vydává řadu publikací
    určených různým cílovým skupinám.
  • 00:18:47 Asi nejdůležitější a pravidelnou
    publikací je časopis Raná péče,
  • 00:18:52 kterou vydáváme společně
    s pracovišti rané péče
  • 00:18:56 v Liberci a v Plzni.
    A klienti našich
  • 00:18:59 všech tří pracovišť rané péče
    ji dostávají dvakrát ročně.
  • 00:19:03 Tam si i rodiče třeba
    sdělují nějaké další informace,
  • 00:19:07 ukazují si tam různé pomůcky,
    které si pak zkusíme doma vytvořit
  • 00:19:11 nebo nějak upravit pro nás.
  • 00:19:14 A zase my jsme taky byli inspirací
  • 00:19:17 třeba s naším piánkem
    pro další rodiny.
  • 00:19:25 Další takovou skupinou,
    pro kterou se snažíme publikovat,
  • 00:19:30 jsou lékaři
    a spolupracující odborníci.
  • 00:19:34 Teď v poslední době
    vlastně máme leták,
  • 00:19:37 který bude distribuován
    do všech ordinací pediatrů,
  • 00:19:41 případně neurologů, oftalmologů,
    kde je vysvětleno pro rodiče,
  • 00:19:46 proč by se měli
    na pracoviště rané péče obrátit
  • 00:19:49 a jak to mají udělat.
  • 00:19:52 Tak trochu na pomezí
    mezi materiály pro klienty
  • 00:19:55 a materiály pro ordinace lékařů
    jsou brožurky,
  • 00:20:00 které jsme zpracovali na téma
    zrakového postižení dítěte.
  • 00:20:05 A sice těch různých situací,
  • 00:20:08 s kterými se můžou rodiče
    v tomto případě setkat.
  • 00:20:16 Ta setkání, která jsou na Praze 2
    na raný péči,
  • 00:20:19 tak je to v nějakých
    pravidelných intervalech.
  • 00:20:21 Setkávají se tam právě
    rodiče a děti dohromady.
  • 00:20:24 A zase tam probíhají
    takové pracovní skupiny
  • 00:20:27 a Táda s ostatníma dětma
    si tam hrajou a rozvíjejí zase
  • 00:20:30 buď tu motoriku,
    nebo rozvíjejí i tu psychomotoriku,
  • 00:20:33 takže zdokonalujou
    se v těch věcech.
  • 00:20:36 A raná péče slouží k tomu,
    si myslím, že nás i vidí zvenku.
  • 00:20:39 Takže nám pomáhá v tom, že vidí,
    jak my se posouváme
  • 00:20:42 a kam bychom
    se ještě mohli posunovat.
  • 00:20:44 Ty maminky a ti tatínkové
    si tam můžou říct, co je trápí,
  • 00:20:47 co se jim povedlo,
    kde našli nějakej přístup
  • 00:20:50 třeba i k úřadům, kde se jim
    povedlo rychleji protlačit
  • 00:20:53 nějaké věci, které potřebovali.
    A tam si to předají.
  • 00:20:56 Takže k tomu to slouží taky.
  • 00:20:58 Obecně Raná péče EDA
    také spolupracuje
  • 00:21:02 s dalšími návaznými zařízeními.
  • 00:21:04 Už vlastně v průběhu té služby
    kupříkladu doprovází
  • 00:21:07 rodiče k lékaři,
    protože ten rodič třeba si není
  • 00:21:11 vůbec vědom toho,
    na co se chce zeptat.
  • 00:21:13 V tu chvíli je to pro něj
    velký nával informací.
  • 00:21:16 Kdežto ta poradkyně
    už to absolvovala víckrát,
  • 00:21:19 ví, co je důležité, a pomůže mu.
  • 00:21:21 Následně je to třeba
    spolupráce se školkami a školami,
  • 00:21:26 kam to dítě bude chodit.
    Vytipování zařízení.
  • 00:21:31 A vytipuje se, jak se
    s tím dítětem bude dále pracovat.
  • 00:21:35 Takže tam je opravdu důležitá
    ta návazná spolupráce.
  • 00:21:38 Vlastně spolupráce všech -
    rodičů, školy, poradkyně.
  • 00:21:42 To není žádné soupeření,
    kdo vlastně udělal to,
  • 00:21:47 že to dítě udělalo nějaký rozvoj.
    Je to jedno, kdo to udělal.
  • 00:21:50 Nám jde všem o to dítě,
    aby se ono rozvíjelo.
  • 00:21:53 Takže tam bychom
    se měli všichni spojit.
  • 00:21:55 A třeba u Elišky
    to moc hezky funguje.
  • 00:21:59 Určitě si zvykla na kolektiv třídy.
  • 00:22:02 Vlastně tím,
    že pracují tady děti ve skupině,
  • 00:22:04 takže je schopná se třeba
    soustředit i ve větším počtu dětí.
  • 00:22:10 Při vyučování sedí u stolu,
    pracuje, je tady spokojená.
  • 00:22:14 Poznáme to hlavně na tom,
    že se usmívá
  • 00:22:16 a že jí to tady baví,
    že se jí tu líbí.
  • 00:22:19 Hody, hody, doprovody,
    dejte vejce malovaný.
  • 00:22:28 Klukům teď bude 7 let.
    Za měsíc budou slavit narozeniny.
  • 00:22:33 Luky už chodí do školy,
    do 1.třídy, takže to už je školák.
  • 00:22:36 Táda je ještě pořád ve školce.
    Má tam svého asistenta.
  • 00:22:40 Integrovali jsme ho do normální
    školky. To byl náš cíl
  • 00:22:44 a to se daří. A chceme ho potom
    integrovat i do normální školy,
  • 00:22:47 když se to povede.
  • 00:22:50 Musím říct, že samozřejmě
    spousta těch rodin nám potom
  • 00:22:54 dodatečně děkuje,
    že díky té rané péči,
  • 00:22:59 díky těm poradkyním to zvládli,
    protože samozřejmě
  • 00:23:02 když to ta rodina nezvládne,
    tak jediný, co může volit,
  • 00:23:06 je ústavní léčba.
  • 00:23:10 A naším úkolem je,
    aby se to stávalo úplně minimálně.
  • 00:23:15 Ještě před rokem,
    kdy tady ta raná péče začínala,
  • 00:23:19 tak Zuzku nezajímaly
    žádné zrakové vjemy.
  • 00:23:24 Nedokázala fixovat,
    neudržela oční kontakt.
  • 00:23:27 Nezajímaly jí hračky,
    neotáčela se za něčím zajímavým,
  • 00:23:31 což měla. A během toho roku,
    si myslím, že se nám povedlo
  • 00:23:35 o velký kus tohle posunout tím,
    že Zuzka najednou chce.
  • 00:23:39 že vlastně během toho roku
    Zuzka zjistila,
  • 00:23:42 že ten zrak má.
    A zjistila, že ho může využívat
  • 00:23:47 a že je to dobrý.
    Přišla na to, kápla na to,
  • 00:23:50 že ji to baví, že jí to něco dává.
    Objevila ho.
  • 00:23:55 Kromě toho,
    že Zuzanka se strašně snaží,
  • 00:23:57 tak teď konečně začíná i objevovat,
    že má ruce.
  • 00:24:01 Ona vlastně ty ruce moc nepoužívá,
    jak vidíte.
  • 00:24:04 Ona se mě tak jako chytá,
    dalo by se říct, že náhodně,
  • 00:24:07 ale už to není žádná náhoda.
    A teď si začíná je uvědomovat.
  • 00:24:10 Myslím si, že naším dalším cílem
    je, aby opravdu začala
  • 00:24:14 líp uchopovat, aby si uvědomila,
    k čemu vlastně ty ruce má.
  • 00:24:18 Já si myslím, že samy
    bychom to asi úplně nezvládly.
  • 00:24:22 Nebo možná
    by nám to trvalo mnohem déle.
  • 00:24:25 To jako těžko říct.
    To nikdy vlastně nevíme,
  • 00:24:28 jestli ten posun by se stal stejně.
  • 00:24:31 Naší ambicí je to třeba urychlit
    a vytvořit takové podmínky,
  • 00:24:37 aby se to stalo co nejdřív.
    A to je vlastně naše práce.
  • 00:24:42 Možná že by se
    ta Zuzka časem rozkoukala,
  • 00:24:45 a možná že taky ne,
    ale my máme takové prostředky
  • 00:24:49 na to to urychlit
    a udělat všechno pro to,
  • 00:24:52 aby se to stalo zrovna teď.
  • 00:24:56 Co se týče jakýchsi výsledků
    nebo výkonnosti,
  • 00:25:01 tak samozřejmě z určitého úhlu
    pohledu to vlastně není nic.
  • 00:25:05 Pořád je na mně závislá.
    A pro nás to jsou takové drobnosti,
  • 00:25:10 jako že má úchop, protože
    vůbec nic nechytala do ruky.
  • 00:25:14 Nebo že normálně jí a kouše.
  • 00:25:16 Protože když byla malá, tak jsme
    jí doslova lili jídlo do krku.
  • 00:25:20 Nebo že se snaží chodit v chodítku,
    že ji všechno baví
  • 00:25:23 a že s ní můžu absolvovat všecko.
    Že jezdíme na vodu,
  • 00:25:27 že jezdíme na hory.
    Prostě to, že má ráda lidi,
  • 00:25:32 kolektiv, že už nechce
    být doma se mnou a tak.
  • 00:25:36 Pro nás to jsou obrovský pokroky,
  • 00:25:38 i když se může zdát,
    že to vlastně není nic.
  • 00:25:43 Pro nás je to posun dopředu prostě.
    Ten normální život.
  • 00:26:05 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2015

Související