iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 4. 2013
16:20 na ČT2

1 2 3 4 5

42 hlasů
9389
zhlédnutí

Klíč

Bazální stimulace

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Klíč

  • 00:00:26 Bazální stimulace
    je vědecký koncept,
  • 00:00:29 který poskytuje těm,
    kteří pečují o lidi
  • 00:00:33 v oblasti zdravotnictví
    nebo sociálních služeb
  • 00:00:36 profesionální postupy k tomu,
  • 00:00:38 aby byly u těchto lidí
    stimulovány jejich smysly.
  • 00:00:45 Cílem konceptu je stimulovat
    vnímání hybnost a komunikaci,
  • 00:00:48 ale především
    kognitivní schopnosti člověka.
  • 00:00:52 A to nejenom s cílem podporovat
    vývoj těchto schopností,
  • 00:00:55 ale tyto schopnosti také udržet.
  • 00:00:58 Bazální stimulace
    se uplatňuje ve zdravotnické péči,
  • 00:01:01 především v intenzivní péči u lidí
    po těžkých úrazech mozku,
  • 00:01:05 po onemocněních mozku,
  • 00:01:08 která jsou způsobena
    zánětlivými onemocněními,
  • 00:01:12 tumorem nebo abscesy mozku,
    ale také u lidí
  • 00:01:16 po mozkových cévních příhodách.
  • 00:01:18 Dále se používá v paliativní péči
    jak doprovod v umírání.
  • 00:01:23 Velké zastoupení nachází
    v odborných léčebných ústavech,
  • 00:01:28 v rehabilitačních ústavech
  • 00:01:30 a v následné péči
    v léčebnách dlouhodobě nemocných.
  • 00:01:33 A potom v oblasti sociálních služeb
    v péči o děti, mládež a dospělé,
  • 00:01:38 kteří se narodili s vrozeným
    kombinovaným postižením.
  • 00:01:42 A potom u seniorů,
    kteří jsou omezeni
  • 00:01:45 ve svých pohybových schopnostech,
    komunikačních schopnostech
  • 00:01:49 a snižuje se jim
    jejich sebeobslužnost.
  • 00:01:55 V Dětském centru Stránčičce máme
    ze dvou třetin děti s postižením.
  • 00:01:58 Většinou jsou to kombinované vady.
  • 00:02:02 A zbytek obložnosti zařízení
    jsou děti,
  • 00:02:06 které jsou zanedbávané
    nebo nějakým způsobem týrané,
  • 00:02:10 nebo zneužívané, které jsou
    z terénu přivezeny k nám.
  • 00:02:14 My se máme o ně postarat
    a zajistit jim tady bezpečí
  • 00:02:18 a takovou zónu klidu,
  • 00:02:20 kde by zrelaxovaly
    z toho původního prostředí.
  • 00:02:26 S konceptem
    jsme se seznámily v roce 2007,
  • 00:02:31 kdy se proškolila první skupina
    týmu. Strašně se nám to líbilo
  • 00:02:34 v té ošetřovatelské péči, že běžné
    věci, které jsme byly zvyklé dělat,
  • 00:02:39 se najednou pojmenovaly úplně
    jinak. A zjistili jsme,
  • 00:02:41 že to je scelený koncept
    a pomáhá dětem ve vnímání.
  • 00:02:47 Vždycky se říkalo, že děti stačí
    jenom nakrmit a položit,
  • 00:02:50 ale my jsme zjistili při té práci,
    že potřebujou ty děti,
  • 00:02:54 aby tady někoho měly bližšího,
    svého kmenového pracovníka,
  • 00:02:58 který se dítěti bude věnovat
    a nahradí mu tu rodinu.
  • 00:03:01 A s tím souvisí i takové to
    pohlazení, přivítání dítěte,
  • 00:03:06 vytvořit hezké prostředí, klidové,
    dát dítěti něco citového navíc,
  • 00:03:11 než běžný personál
    v nemocnicích je schopen.
  • 00:03:16 Občanské sdružení ŠAFRÁN dětem
    vzniklo symbolicky v Den dětí,
  • 00:03:20 protože jsme si všimli se svýma
    dětma, když jsme si hráli,
  • 00:03:23 že existujou děti,
    kteří do tří let,
  • 00:03:27 když jsou vlastně v kojeneckém
    ústavu tehdy v roce 2005,
  • 00:03:30 tak nemají tolik příležitostí mít
    tolik osobních vazeb a kontaktů.
  • 00:03:34 A tak jsme se rozhodli,
    protože jsme byli skupina lidí,
  • 00:03:36 kteří jsme dělali
    výcviky terapeutický,
  • 00:03:39 že zkusíme vymyslet program,
  • 00:03:41 který by mohl ty základní potřeby
    nějakým způsobem simulovat.
  • 00:03:51 Chodíme jednou týdně za dětmi,
    takže ty pokroky,
  • 00:03:54 pokud někdo s námi pracuje
    v programu a my s ním,
  • 00:03:58 tak týden od týdne vidíme,
    jak se ten kontakt prohlubuje,
  • 00:04:02 jak děti reagují, když se nám
    podaří zjistit ten kanál,
  • 00:04:06 navázat ten kontakt,
    tak potom ta odměna je
  • 00:04:10 buď ten úsměv,
    nebo nějaké vyprávění.
  • 00:04:13 A vidíme, že reagují
    jednak na barvu triček
  • 00:04:16 a jednak na hudbu z toho CD.
    A používáme i ten olejíček,
  • 00:04:20 kterým si mažeme buď ruce
    a pomocí ponožek nebo i rukou
  • 00:04:24 děti hladíme, masírujeme. A je
    vidět, že i ta vůně toho olejíčku
  • 00:04:28 jim je blízká a vlastně jim to
    navozuje pocity jistoty a bezpečí.
  • 00:04:35 Myslím si, že jim to dává
    určitý pocit jistoty.
  • 00:04:38 I to, že jsou to určité rituály,
    které se dělají stále stejně.
  • 00:04:42 Oni vlastně prostřednictvím
    jednotlivých smyslů
  • 00:04:47 mohou vnímat to své okolí
    a i to svoje tělo.
  • 00:04:50 Dává jim to možnost vnímat,
    jak v tom prostoru jsou,
  • 00:04:54 protože když dlouho ležíte
    a nehýbete se,
  • 00:04:56 tak vlastně nevnímáte vůbec,
    kde máte hranice,
  • 00:04:59 nevíte, že ten kloub
    se může hýbat odněkud někam.
  • 00:05:08 Pro nás je velkou odměnou
    a radostí, když ten další týden
  • 00:05:11 přijdeme a vidíme,
    že se mu třeba líbí písnička.
  • 00:05:14 Nebo Péťa rád zpívá, tak přijdu,
  • 00:05:16 vezmeme kašpárka a řekneme,
    že si zazpíváme.
  • 00:05:19 A on teda po svém zpívá
    a je to strašně krásný.
  • 00:05:23 Pracujeme tak 20 minut
    vždycky s tím děťátkem
  • 00:05:26 a za těch 20 minut toho
    intenzivního kontaktu vidíme,
  • 00:05:30 na co to dítě už zase reaguje.
  • 00:05:33 Každé dítě má kufříček,
    protože ty děti samozřejmě
  • 00:05:36 nezůstávají tady, ale pak
    přecházejí buď do rodin,
  • 00:05:39 nebo jdou do jiného zařízení, když
    se nepodaří je umístit do rodiny.
  • 00:05:43 A to dítě nemá vlastně
    žádnou svoji historii,
  • 00:05:46 protože každý dítě normálně má
    věci, který, když vyrůstá v rodině,
  • 00:05:50 má. Takže to, s čím pracujeme
    během té práce,
  • 00:05:54 tak je uloženo v tom kufříčku.
    Ty děti to znají
  • 00:05:57 a pak ať jdou kamkoliv,
    tak to vlastně jde s nima.
  • 00:06:00 Takže to je taková
    podpora jejich identity.
  • 00:06:03 Je to jejich osobní historie.
  • 00:06:05 Pak se do toho ještě přikládá
    knížka, v které je vlastně to,
  • 00:06:09 co jsme s nima dělali,
    jsou tam jejich fotky,
  • 00:06:12 jak to děťátko spinkalo,
    na co je zvyklé,
  • 00:06:15 co má rádo, co nemá rádo.
  • 00:06:20 Pojď se na něj podívat, pojď.
  • 00:06:23 My doufáme, že ty libé pocity,
    které jim navozujeme,
  • 00:06:27 si v sobě nesou. A chtěli bychom,
    aby je v nich prohlubovali potom
  • 00:06:31 pěstouni
    nebo sestřičky v jiných ústavech.
  • 00:06:35 Aby těm dětem bylo krásně a ten
    kufřík v bezpečí je doprovázel
  • 00:06:38 a byla to taková jejich jistota
    v tom trošku nejistém světě.
  • 00:06:43 U těch hyperaktivních
    je hodně vidět zklidnění.
  • 00:06:47 Hodně jsou to děti, které ze
    začátku nejdou vůbec do kontaktu,
  • 00:06:51 nenechají na sebe moc sáhnout.
    A po těch technikách
  • 00:06:54 bazální stimulace
    doopravdy jdou do kontaktu s tělem.
  • 00:06:59 Tady vždycky máme
    jméno dítěte, fotku.
  • 00:07:03 Máme tady takzvaný iniciální dotek,
    který používáme,
  • 00:07:07 což je dotek,
    který je vždycky stejný.
  • 00:07:11 Bývá to na zápěstí, na ramenou,
    nebo pohlazení po obličeji.
  • 00:07:15 Nebo položení ruky na hrudníček.
  • 00:07:18 A to dítě je právě na to zvyklé,
  • 00:07:20 že každý, kdo k němu přijde,
    tak nevezme tu peřinu
  • 00:07:22 a neodtrhne ji pryč,
    ale že na něj vždycky promluví.
  • 00:07:25 Je tam napsaný oslovení,
    na které je dítě zvyklé.
  • 00:07:31 My jsme se rozhodli využívat
    aktivit bazální stimulace
  • 00:07:35 díky obecným změnám ve společnosti,
    kdy ve zdravotnických zařízeních
  • 00:07:40 tradičně se věnujícím
    péči o děti ohrožené
  • 00:07:46 nebo těžce zdravotně poškozené
  • 00:07:48 se začaly objevovat i alternativní
    aktivity občanských sdružení.
  • 00:07:53 A vlastně ta zdravotní péče
    se odehrává v celém tom komplexu
  • 00:08:00 nejrůznějších aktivit,
    do kterých se právě
  • 00:08:03 ta bazální stimulace
    dá velmi pěkně zasadit.
  • 00:08:08 Já ji vnímám
    jako součást rehabilitace.
  • 00:08:12 Ona měla krvácení do mozku,
    když se narodila.
  • 00:08:15 Do pravé hemisféry.
    Takže má zasažené nějaké funkce.
  • 00:08:18 Ale zatím se čeká jaký.
  • 00:08:20 Většinou už ve čtvrtek chodíme,
    nebo podle toho. jak máme volno.
  • 00:08:26 Jak jsou svátky třeba nebo takhle.
    No a pak do neděle ji máme doma.
  • 00:08:30 A pak je tady
    vlastně pondělí, úterý, středa.
  • 00:08:34 Začíná mluvit.
    Teďka už začíná lézt na kolínkách.
  • 00:08:40 Vnímá okolí pěkně.
  • 00:08:45 Měli jsme několik případů, kdy
    ty děti stagnovaly v tom vývoji.
  • 00:08:49 Odmítaly tu péči, odmítaly jídlo.
    A přes doteky,
  • 00:08:54 přes ochutnávky jídel, přes
    nabízení všech možných stimulací,
  • 00:08:59 i vizuálních,
    že měly zavěšené hračky,
  • 00:09:02 že měly zavěšené fotky od rodičů,
  • 00:09:05 jsme je dokázali
    znovu podstavit do života.
  • 00:09:08 -Řekni ahoj! -Ahoj!
    -A hezky papej.
  • 00:09:10 Při přijetí dítěte do zařízení
    prognóza velice špatná,
  • 00:09:14 že chlapec bude ležící,
    nebude mluvit,
  • 00:09:17 nebude přijímat potravu.
    Ze začátku byl sondovaný,
  • 00:09:21 protože neměl sací reflex,
    nechtěl jíst. Odmítal.
  • 00:09:24 A on se postupně naučil si sedat,
    naučil se jíst hezky,
  • 00:09:28 navázal krásně
    s tou ošetřovací sestrou vztah
  • 00:09:33 a chlapec se vyvíjí úplně úžasně.
    Chodí do školy,
  • 00:09:38 do speciální školy, takže
    dá se přes bazální stimulaci...
  • 00:09:43 Myslím si, že tento koncept má
    uplatnění nejenom v péči o dítě
  • 00:09:49 mimo rodinu, ale i v rodině samé.
  • 00:09:53 Kolikrát máme čas
    pomazlit vlastní dítě?
  • 00:09:55 A tady se odehrává vlastně
    péče o děti mimo rodinu.
  • 00:10:00 Přál bych si, aby bazální stimulace
    nebyla pouze a jenom izolována
  • 00:10:07 pro děti s postižením,
    ale i pro všechny ostatní.
  • 00:10:12 Koncept šetří náklady na péči,
    zkracuje ošetřovatelskou,
  • 00:10:16 ale vlastně
    také tu celkovou dobu péče.
  • 00:10:20 Jsou to velice účelně
    vynaložené finanční prostředky,
  • 00:10:23 pokud ten personál získá
  • 00:10:26 ve vzdělávacích programech
    ty kompetence odborné,
  • 00:10:29 jak poskytovat stimulující
    ošetřovatelskou péči.
  • 00:10:35 My jsme začali používat některé
    prvky z té bazální stimulace
  • 00:10:39 a měli jsme celé oddělení hroznou
    radost, když se nám podařilo
  • 00:10:42 jednoho takového pacienta
    jakoby v uvozovkách "probudit".
  • 00:10:46 Začala jsem se o tento koncept
    zajímat více, když jsem potom
  • 00:10:50 přešla do funkce primáře
    na oddělení dlouhodobě nemocných.
  • 00:10:54 Tak jsme se domluvili
    s paní doktorkou Friedlovou
  • 00:10:57 a získali jsme certifikát
    pracoviště bazální stimulace.
  • 00:11:00 V současné době máme 135 lůžek
    na oddělení LDN
  • 00:11:04 a prakticky všichni zaměstnanci
    jsou proškoleni v konceptu
  • 00:11:09 bazální stimulace a tento koncept
    je tady prováděn v praxi.
  • 00:11:16 Každý si to vyzkoušel
    v tom školení na sobě.
  • 00:11:19 Tam na nás zkoušeli,
    že jsme nemohoucí, slepí
  • 00:11:24 nebo neslyšíme, nemůžeme se hýbat.
  • 00:11:27 A jaký to je,
    když kolem nás je třeba rachot.
  • 00:11:31 A každý si to vyzkoušel,
    že to je opravdu nepříjemné.
  • 00:11:35 Je fakt, že na našem oddělení
    musíme všechny sestřičky se zapojit
  • 00:11:38 do toho polohování,
    třeba po koupeli do těch mumií.
  • 00:11:42 Aby ti lidi se cítili dobře,
    tak jsou zabalení jako mumie,
  • 00:11:45 vlastně leží takhle,
    jsou v teploučku
  • 00:11:48 a mají takový pocit,
    že cítí svoje tělo.
  • 00:11:52 Základem je práce s tělem,
  • 00:11:54 to znamená stimulace
    kožního smyslového orgánu.
  • 00:11:58 Tím dochází ke zlepšení
    jeho pohybových schopností,
  • 00:12:02 jeho pohybových funkcí,
  • 00:12:04 ale také ta stimulace kožního
    smyslového orgánu
  • 00:12:07 velmi výrazně ovlivňuje
    aktivitu mozkové kůry.
  • 00:12:10 A o tu aktivitu mozkové kůry
    jde především třeba u lidí
  • 00:12:15 ve vigilním kómatu, u lidí
    s neuromuskulárními deficity
  • 00:12:18 po úrazech nebo onemocněních mozku.
  • 00:12:21 A tam není možný
    jiný terapeutický postup
  • 00:12:25 než intenzivně stimulovat
    to vnímání tělesného schématu.
  • 00:12:36 Koncept bazální stimulace má také
    propracované terapeutické postupy
  • 00:12:41 pro lidi trpící spasticitou,
    to je zvýšeným svalovým napětím.
  • 00:12:48 On měl ty prsty úplně zkroucený.
    Teď, co je tady ten měsíc,
  • 00:12:51 tak ty prsty už jsou povolenější.
    Už i oči jsou otevřené.
  • 00:12:56 Občas ty oči
    se na vás jako podívají.
  • 00:13:02 Prostě skláním jim poklonu všem.
  • 00:13:11 Třeba lidi ve vigilním kómatu,
    aby cítili chuť něčeho,
  • 00:13:16 aby otevřeli pusu
    a naučili se polykat.
  • 00:13:19 Nebo mají kolem sebe fotografie
    nebo oblíbené předměty z domova.
  • 00:13:26 Ale to už je důležitý,
    aby ta rodina spolupracovala.
  • 00:13:30 Bazální stimulace vzdělává
    zdravotnické pracovníky v tom,
  • 00:13:34 jak tyto lidi správně
    při příjmu potravy polohovat,
  • 00:13:37 ale především
    je učí orofaciální stimulaci,
  • 00:13:41 kterou lze zpětně rozstimulovat
    hybnost orofaciálních svalů
  • 00:13:48 a polykacích svalů. A přejít
    postupně z výživy na sondě
  • 00:13:54 na potravu přijímanou ústy.
  • 00:14:00 Během toho týdne posledního
  • 00:14:02 zase začal tou pusou
    aktivovat, začal polykat.
  • 00:14:05 Takže teďka jsme se sestrama
    domlouvaly,
  • 00:14:08 že včera už měl polévku poprvé,
    že si to pěkně popolykal.
  • 00:14:11 Otevři tu pusu. Tak. Pojď!
    Pootevři pusu. Neboj se.
  • 00:14:15 -Šup!
    -A teď to musíš spolknout.
  • 00:14:18 -Polykej to pěkně, Honzi.
    -Požvýkej to hezky, co máme dobrýho
  • 00:14:23 To musíš spolknout.
  • 00:14:28 Ten jeho stav trvá
    od půlky loňského května.
  • 00:14:33 On prodělal
    pneumokokovou meningitidu.
  • 00:14:36 Ještě kdyby byla živá.
  • 00:14:39 Měl rád víno, měl rád
    černý čaj s mlékem a s medem.
  • 00:14:41 Takže všechno jsme to zkoušeli.
  • 00:14:44 Člověk,
    který se v bdělém kómatu nachází,
  • 00:14:48 spontánně dýchá, střídá se u něho
    částečně rytmus spánku a bdění,
  • 00:14:53 většinou leží s otevřenýma očima,
  • 00:14:55 ale nefixuje zrakem
    pohybující se předměty.
  • 00:14:59 Vyskytují se u něho pohyby končetin
  • 00:15:02 a není schopen
    verbálně komunikovat.
  • 00:15:05 Je ale schopen
    nonverbálními signály komunikovat
  • 00:15:08 a je schopen
    částečně vnímat své okolí
  • 00:15:12 a na něho také reagovat.
  • 00:15:15 Teď tu třeba máme dva pacienty,
  • 00:15:17 kteří jsou u nás
    ve vigilním kómatu.
  • 00:15:20 Jeden se dokonce probírá.
    A tam teda rodiny spolupracují.
  • 00:15:23 V jednom případě i maminka.
    Ti nanosili fotky,
  • 00:15:28 nanosili všechno, co jsme
    potřebovali. Pán měl rád whisky,
  • 00:15:32 tak nám donesli whisky.
    Takže vytíráme pusinku whiskou.
  • 00:15:36 Pacienti, kteří jsou v bazální
    stimulaci zahrnuti, mají nad sebou
  • 00:15:39 lísteček a je tam napsáno pro
    všechny, kteří k němu přistupují,
  • 00:15:43 jak ho mají oslovit,
    jestli mu mají tykat nebo vykat.
  • 00:15:46 A iniciální dotek je určený.
    Než začnete na něho mluvit,
  • 00:15:50 tak ho chytnete a řeknete třeba:
    Luky, budeme...
  • 00:15:53 Řeknete, co budete dělat.
    Budeme se umývat. Nebo se otočíme.
  • 00:15:59 Dělali jsme i nahrávku naši,
    že jsem nahrávala i synka,
  • 00:16:02 protože mu bylo půl roku,
    když se to stalo.
  • 00:16:05 Takže pro nás bylo jakoby zjistit,
    že existuje bazální stimulace,
  • 00:16:08 strašně pozitivní, protože člověk
    jak chodil na ty návštěvy
  • 00:16:11 a vlastně byl úplně bezmocný,
    nevěděl, co má dělat,
  • 00:16:14 tak mohl dělat aspoň něco.
  • 00:16:16 Po převozu sem teda je vidět
    podstatné zlepšení.
  • 00:16:19 Kdyby to bylo
    v každý nemocnici zavedený,
  • 00:16:23 tak by to bylo to nejlepší
    pro ty takhle nemohoucí lidi.
  • 00:16:27 co vůbec by mohlo být.
  • 00:16:30 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:16:33 Pan Benda se k nám dostal
    nějak v září toho roku,
  • 00:16:37 kdy měl ten úraz.
    Byl to pacient, který byl ležící,
  • 00:16:41 zcela nehybný. Byla umělá výživa
    do břicha tím pegem.
  • 00:16:46 Potom nekomunikoval
    a dýchání bylo zajišťováno kanylou.
  • 00:16:52 Takže to byla pacient, u kterého
    byla komplexní ošetřovatelská péče,
  • 00:16:55 vlastně nebyl schopen
    vůbec sám se o sebe postarat.
  • 00:16:59 To bylo ve středu 16.června 2010.
  • 00:17:03 Prostě spadl jsem
    ze čtyřapůlmetrové výšky
  • 00:17:07 přímo na hlavu. Kolmo na hlavu.
    A tím pádem bylo to zranění.
  • 00:17:12 Já jsem prostě slyšel,
    jak na mě sestřičky mluví,
  • 00:17:17 jak mě hladí.
    Všechno jako jsem cítil.
  • 00:17:23 On jak závodil jako železný muž,
    tak on jedl během těch závodů
  • 00:17:26 ananas. On měl upravenou stravu,
    protože během těch závodů
  • 00:17:30 nemohl jíst kdeco.
    A to byl ten ananas, přesnídávky.
  • 00:17:33 To byly reakce.
  • 00:17:35 To byly ty jeho začátky.
    A pak během krátké doby
  • 00:17:38 začal sám jíst. -Závodní strava,
    jak říká paní ředitelka.
  • 00:17:42 -Pamatujete si?
    -Jídla jo. Jídla si pamatuju.
  • 00:17:47 A já si pamatuju,
    že když sem jezdil
  • 00:17:52 brácha s těma synovcema,
    tak mě masírovali.
  • 00:17:54 Reagoval na všechno.
    Jak na prvky bazální stimulace,
  • 00:17:57 tak i na mě jako fyzioterapeuta.
    Brzo jsme ho začali posazovat
  • 00:18:01 do relaxačního křesla,
    posazovali jsme ho.
  • 00:18:05 Pak jsme zkoušeli
    v dalším stadiu i stoupání,
  • 00:18:08 což bylo vlastně maximum
    naší rehabilitace a snahy.
  • 00:18:11 Koncept bazální stimulace
    vychází také z úcty k člověku,
  • 00:18:14 z úcty k jeho životní periodě.
  • 00:18:18 Z úcty k jeho situaci, ve které
    se teď momentálně v životě nachází.
  • 00:18:23 Bazální stimulace
    respektuje ty lidi plně.
  • 00:18:27 S jejich deficity,
    s tím, co prožívají,
  • 00:18:29 v jaké situaci se nacházejí,
    a snaží se jim
  • 00:18:32 v co největší míře
    tu situaci ulehčit.
  • 00:18:37 Ještě odpoledne půjdeme s maminkou.
  • 00:18:43 Náš domov je určen pro obyvatele,
    kteří již potřebují naši pomoc.
  • 00:18:50 I naše poslání mluví o tom,
    že chceme pomoct lidem na konci
  • 00:18:53 jejich života, na podzim
    jejich života. Snažíme se rozumět
  • 00:18:56 jejich potřebám a nejen k tomu nám
    pomáhá koncept bazální stimulace.
  • 00:19:05 Ten dotyk nám dal ohromnou možnost
    jakoby se k tomu člověku přiblížit,
  • 00:19:12 nabídnout mu něco příjemného,
    něco, na co je zvyklej.
  • 00:19:15 A tím vlastně
    se ta péče hodně zkvalitnila.
  • 00:19:20 Já vám teď umyju obličej.
    Umyjeme se, jo?
  • 00:19:24 Děláme
    asistovanou činnost obličeje.
  • 00:19:27 Pak děláme různé
    zklidňující masáže, povzbuzující.
  • 00:19:33 Obyvatelé se nelekají,
    hlavně jsou klidnější.
  • 00:19:41 To znamená: Nevstupovat! Za dveřma
    probíhá bazální stimulace.
  • 00:19:45 Takže my jako uklízečky
    tam nesmíme vůbec chodit,
  • 00:19:48 aby ti lidi
    s těmi zaměstnanci měli na to klid.
  • 00:19:55 U umírajících
    má koncept velký význam.
  • 00:19:58 Umožňují těm,
    kteří umírající doprovází,
  • 00:20:01 důstojně a především humánně
    a pro tělo komfortně
  • 00:20:06 doprovázet umírající
    na jejich poslední cestě.
  • 00:20:10 Ten tělesný komfort umožňují
    především prvky polohování,
  • 00:20:14 masáže stimulující dýchání,
    zklidňujících koupelí,
  • 00:20:18 ale také orální stimulace.
    Nachází obrovské uplatnění.
  • 00:20:26 Nám to přináší celkově
    zvětšení rozsahu hybnosti
  • 00:20:31 u těch obyvatel.
  • 00:20:33 Naši obyvatelé mají minimálně
    třeba nějaké dekubity
  • 00:20:36 a proleženiny, ale jsou klidní.
  • 00:20:41 Jsou zvyklí na ten přístup,
    na tu péči.
  • 00:20:44 Doufám, že jsou tady i spokojeni.
  • 00:20:47 Dobrý den, pane Kuníku.
    Vedu vám návštěvu.
  • 00:20:50 Když si představíte,
    že obyvatel leží celý den v lůžku,
  • 00:20:54 i když se mu snažíme poskytnout
    všechny možné stimuly,
  • 00:20:57 ten přístup,
    tak stejně hodně času jenom leží
  • 00:21:00 a má možnost koukat
    do stropu nebo na ty stěny.
  • 00:21:04 A ten strop nejčastěji bývá
    úplně bílý, holý.
  • 00:21:07 Proto nás napadlo, že bychom
    začali aplikovat ty stropní obrazy.
  • 00:21:11 Co je tam nahoře?
  • 00:21:13 Jsou tam červený takový
    krásný ty... Tady nahoře.
  • 00:21:22 Elektronický helper je systém,
    který lze otevřít
  • 00:21:25 buď z osobního počítače
    nebo taky s pomocí mobilu,
  • 00:21:28 který má každý zaměstnanec u sebe,
  • 00:21:31 a může si tak najít
    potřebné informace.
  • 00:21:34 Ukážeme vám,
    jak dříve byla připravována strava.
  • 00:21:38 Byla mixovaná příloha,
    maso a omáčka dohromady.
  • 00:21:42 Takže to si představíte,
    jak to mohlo vypadat.
  • 00:21:45 Byla to jedna taková hmota,
    která nevoněla
  • 00:21:49 a vypadala strašně.
  • 00:21:52 Když jsme si uvědomili,
    že vlastně i ti lidé,
  • 00:21:55 kteří jsou nekomunikující, ležící
  • 00:21:59 a kteří špatně polykají tu stravu,
    tak mají nárok na to,
  • 00:22:04 aby všechny ty chutě
    si taky vychutnali.
  • 00:22:07 Takže jsme začali
    připravovat jakoby mix -
  • 00:22:10 maso zvlášť,
    příloha zvlášť a omáčka zvlášť.
  • 00:22:14 Před nedávnem jsme instalovali
    vizuálně orientační mosty.
  • 00:22:17 Ty slouží pro zachování orientace
    obyvatel tady v suterénu.
  • 00:22:23 Piktogramy by měly asociovat,
    kam se obyvatelé chtějí dostat.
  • 00:22:27 A šipky jim ukazují směr,
    kterým se chtějí vydat.
  • 00:22:31 Člověk, který orientovaný není,
    tak se sám bez naší pomoci
  • 00:22:35 dostane z pokoje na jídelnu.
    Tam se naobědvá
  • 00:22:41 a potom se sám
    zase dostane nazpátek.
  • 00:22:45 Jsme schopni některé obyvatele
    jakoby zreaktivizovat,
  • 00:22:49 že znovu začnou
    třeba tu stravu přijímat sami.
  • 00:22:57 Paní neudržela lžíci.
    Hodně se jí ruka třásla.
  • 00:23:02 Ale probíhaly pravidelně
    nácviky při obědu.
  • 00:23:05 My jsme se tady střídali,
    takže jsme to zkoušeli,
  • 00:23:08 a tady máme krásný výsledek.
    Že jo, paní Roitová? -Jo.
  • 00:23:16 To děláme hlavně obyvatelům, kteří
    mají výraznou poruchu vnímání
  • 00:23:20 a prostoru. takže jakoby
    vestibulární stimulaci.
  • 00:23:24 Tam, kde jsme zjistili, že to
    obyvatelům dělá fakt dobře,
  • 00:23:27 že jsou v té houpačce spokojení,
    že se zklidní a přestanou křičet.
  • 00:23:31 Moc se mi tu líbí.
    Já jsem tady spokojená.
  • 00:23:34 Opravdu spokojená a šťastná.
  • 00:23:38 Cílem nás všech
    v sociálních službách
  • 00:23:42 by měl být spokojený obyvatel.
    Obyvatel na prvním místě.
  • 00:23:47 A tento koncept nám pomáhá
    se k němu dostat blíž.
  • 00:23:51 Porozumět jeho potřebám,
  • 00:23:53 když on sám
    si o ně říct třeba nemůže.
  • 00:23:58 Cílem toho konceptu
    není jenom stimulující péče
  • 00:24:02 a skrze ucelené
    rehabilitační programy stimulovat
  • 00:24:08 rozvoj jednotlivých funkcí
    centrálního nervového systému,
  • 00:24:11 ale také podporovat
    emoční vývoj člověka.
  • 00:24:16 Saturovat jeho duševní potřeby.
  • 00:24:18 V bazální stimulaci
    jde především o to,
  • 00:24:22 aby ten člověk měl saturován
    pocit jistoty a bezpečí,
  • 00:24:27 protože se přeci jenom
    nenachází v domácím prostředí,
  • 00:24:30 nachází se v zařízení,
    které poskytuje péči.
  • 00:24:33 A ten pocit jistoty a bezpečí
    je důležitý pro každého,
  • 00:24:37 má co do činění
    a ovlivňuje potom léčebný proces.
  • 00:24:42 Pokrok v zavádění konceptu bazální
    stimulace v naší republice
  • 00:24:46 za těch posledních 11 let
    se domnívám, že je obrovský.
  • 00:24:50 Nejenom že v současné době
  • 00:24:52 je celkem 212 proškolených zařízení
    v České republice,
  • 00:24:56 z toho je téměř
    60 certifikovaných pracovišť,
  • 00:25:00 ale Ministerstvo zdravotnictví
    akreditovalo
  • 00:25:04 vzdělávací program
    bazální stimulace
  • 00:25:07 pro zdravotní sestry,
    fyzioterapeuty, ergoterapeuty,
  • 00:25:09 ale také
    klinické logopedy a psychology.
  • 00:25:13 A také byl tento program
    akreditován Ministerstvem práce
  • 00:25:16 a sociálních věcí pro pracovníky
    v sociálních službách.
  • 00:25:19 A Ministerstvo školství ho
    akreditovalo pro speciální pedagogy
  • 00:25:23 Největším takovým vyvrcholením bude
    v roce 2013 mezinárodní kongres,
  • 00:25:30 který pořádá Mezinárodní
    asociace bazální stimulace.
  • 00:25:33 Ten se pořádá každým rokem
    v jiné zemi Evropy
  • 00:25:36 a v roce 2013 bude tento kongres
    hostit poprvé Česká republika,
  • 00:25:42 hlavní město Praha.
    A záštitu nad tímto kongresem
  • 00:25:46 přijal také
    český ministr zdravotnictví
  • 00:25:49 a ministryně
    práce a sociálních věcí.
  • 00:26:04 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2013

Související