iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 6. 2016
na ČT2

1 2 3 4 5

1 hlas
761
zhlédnutí

Nedej se

(Občanské noviny)

Lipka, strom života

Bitva o přírodu pokračuje

8 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Občanské noviny

  • 00:00:07 Mám tady žížalu.
  • 00:00:10 A žije v podzemí.
  • 00:00:13 Teďka si vemte, že ta žížala
    sežere třeba ty staré listy a tak
  • 00:00:16 a zbyde po ní tohle. Co, myslíte,
    že to je? -Žvýkačka.
  • 00:00:20 -Jako co vypadá to,
    co tady teďka máme? -Hlína.
  • 00:00:33 Lipka je školské zařízení pro
    environmentální vzdělávání dětí,
  • 00:00:37 mládeže i dospělých.
    Máme takové heslo vnitřní:
  • 00:00:41 Bohatší život
    skromnějšími prostředky.
  • 00:00:45 U zrodu stál kolega Aleš Máchal
    a já, už je to strašně dávno.
  • 00:00:49 Bylo to v 80. letech,
  • 00:00:52 kdy jsme pořádali řadu akcí
    pro lidi podobného ražení,
  • 00:00:56 jako jsme byli my.
  • 00:00:58 Lidi, kteří vedli
    různé dětské kolektivy,
  • 00:01:02 chtěli pracovat pro přírodu
    a chtěli,
  • 00:01:05 aby se ty děti
    naučily pracovat pro přírodu.
  • 00:01:08 PÍSNIČKA:Zvířata i rostliny,
    rostliny, rostliny,
  • 00:01:14 poznÁ třeba modříny nebo lekníny.
  • 00:01:20 Já jsem vodník Jezerníček.
  • 00:01:22 Bydlím tady v tomhle malém jezírku,
    ale mám na starosti vodu,
  • 00:01:25 která je tudy všude kolem nás
    v tom krásném lese.
  • 00:01:28 Když bylo po revoluci
    a rozběhli jsme se do světa
  • 00:01:31 dívat se, co se kde děje, tak jsme
    zjistili, že na tom nejsme špatně,
  • 00:01:35 že i bez peněz
    jsme dokázali udělat spoustu práce.
  • 00:01:40 Myslím, že hodně velkým vzorem
    pro nás bylo tenkrát Nizozemí.
  • 00:01:46 Od té doby Lipka opravdu vyrostla.
  • 00:01:49 Dnes má v Brně a okolí 5
    specificky zaměřených pracovišť.
  • 00:01:53 Například v Rozmarýnku najdete
    kromě permakulturní zahrady
  • 00:01:56 i nový ekodům, který
    by měl sloužit jako inspirace
  • 00:02:00 pro další nízkoenergetické stavby.
  • 00:02:03 Jedním z dalších pracovišť
    je Jezírko.
  • 00:02:06 Jezírko je v lesích,
    takže využíváme okolní lesy.
  • 00:02:11 Máme tam i další biotopy, ať
    už je to louka nebo je to náš sad.
  • 00:02:14 No a pro nejmenší a jejich rodiče
    máme většinou připravenou
  • 00:02:18 nějakou stezku,
    kde jsou různé hry, aktivity.
  • 00:02:23 -Pijavice.
    -Pijavice?
  • 00:02:25 -Jo. Pijavice!
    -To není pijavice.
  • 00:02:28 A snažíme se vždy, aby
    se něco naučily, ale bylo to tak,
  • 00:02:31 že ani neví, že se to učí.
  • 00:02:34 Kuňk, kuňk! Já bydlím
    v rákosí tam u těch zahrádek.
  • 00:02:38 Víš, kde, že? Lidi tam začínají
    pěstovat teďka na jaře zeleninu.
  • 00:02:42 Jim nestačí,
    že mají takhle velký mrkve.
  • 00:02:45 Oni chcou mít takhle velký mrkve.
  • 00:02:47 Oni tam dávají
    nějaký umělý hnojiva,
  • 00:02:51 ale ne všechno se dostane
    do těch rostlin, steče to do vody.
  • 00:02:54 To teda není dobře.
    Dalo by se vymyslet něco jinýho,
  • 00:02:59 aby jim to líp rostlo,
    něco jinýho tam dávat?
  • 00:03:02 Třeba kompost.
    Víte, děti, co to je kompost?
  • 00:03:05 Víme. Ano. Ano.
  • 00:03:07 Velmi často děti přichází s tím,
    že jsou úplně odtržené
  • 00:03:13 od reality, mám pocit,
  • 00:03:16 protože hodně cítím tu závislost
    jejich na těch hypermarketech.
  • 00:03:21 Málokdo z nich si uvědomuje,
    že to není úplně normální
  • 00:03:28 mít celý rok jahody,
    koupit si celý rok cokoliv,
  • 00:03:32 co si namanou. V podstatě
    jak kdybychom měli celý rok Vánoce.
  • 00:03:36 Dřív děti měly babičky
    třeba na venkově,
  • 00:03:39 tak nebyly tolik
    od té reality odtržené.
  • 00:03:42 Vidíte, že včely jsou trošku
    naštvané, že jsme jim to otevřeli,
  • 00:03:45 protože ony nejsou zvyklé na to,
    že jim tam jde světlo.
  • 00:03:47 Cílem je jednak to, aby
    se ty generace společně setkávaly
  • 00:03:51 a zároveň abychom spolu
    nějakým způsobem mohli trávit
  • 00:03:54 ten čas nejenom tak,
    že babička hlídá vnouče,
  • 00:03:57 ale mohli ho trávit nějak aktivně.
  • 00:04:00 Zároveň se mohou
    mezi sebou spoustu věcí naučit.
  • 00:04:06 Podařilo se vlastně na Lipce
    takové mezigenerační přeskočení,
  • 00:04:12 kdy vlastně do kroužku
    vodili prarodiče svá vnoučata.
  • 00:04:16 čekali na ně a říkali:
  • 00:04:18 To za našich mladých časů nebylo,
    a to by bavilo i nás a podobně.
  • 00:04:22 Tak jsme se nad tím zamysleli
    a vlastně díky tomu
  • 00:04:25 teď děláme ty akce pro seniory.
  • 00:04:28 Zkušenosti, které Lipka nasbírala
    při práci s dětmi a seniory,
  • 00:04:31 využívá v programu integrace
    cizinců do české společnosti.
  • 00:04:35 Zde se tak účastníci
    seznamují s naším prostředím.
  • 00:04:44 To jsou právě nějaké aktivity,
    kdy se setkávají různé skupiny,
  • 00:04:48 ať už jsou to velmi často Indové,
    Nepálci, Ukrajinci, Češi.
  • 00:04:54 Všichni tihle
    se setkávají dohromady
  • 00:04:57 a ta rukodělná činnost
    je při tom velmi výhodná,
  • 00:04:59 protože vytvářet něco rukama
  • 00:05:01 je poměrně snadné
    a snadno přenositelné
  • 00:05:04 a ta jazyková bariéra
    ustupuje v tomhle případě.
  • 00:05:07 V lese štěká ještěrka
    pa, da, pa, pá, ra,
  • 00:05:10 z okna kouká veverka,
    hůůůů!
  • 00:05:14 V době, kdy Lipka vznikla,
    což bylo v roce 1991,
  • 00:05:18 tak vlastně v České republice
    existovala čtyři podobná zařízení.
  • 00:05:22 Ale v současné době
    takových podobných zařízení,
  • 00:05:26 jako je Lipka,
    je v republice kolem 40.
  • 00:05:29 Jsme sdruženi v Pavučině.
  • 00:05:33 Máme takové vlastní
    zastřešující sdružení,
  • 00:05:36 ale pořád je to tak,
    že málokterá ta organizace
  • 00:05:38 dostane se
    do toho školského systému.
  • 00:05:41 My s tím systémem
    velmi spolupracujeme,
  • 00:05:45 doplňujeme a možná trošičku
    suplujeme, jak říkáte, v tom,
  • 00:05:48 že děláme věci,
    které ve škole udělat nejdou.
  • 00:05:51 To je pavučina křižáka.
    Ale ta je moc nahoře.
  • 00:05:54 Zkuste najít nějakou,
    na kterou si můžeme sáhnout.
  • 00:05:57 Tady. Tady.
  • 00:05:59 Jenom se nahni a takhle se dotkni.
    Podívej, jak to lepí.
  • 00:06:03 Jakmile to zkusíš,
    tak se zařaď do řady.
  • 00:06:05 Děti se sem těší.
    To, co my jim nedáme ve škole,
  • 00:06:07 tak tady
    si to můžou všechno ochytat.
  • 00:06:10 A zrovna se nám to hodí,
    že tady se dozví o těch broucích
  • 00:06:13 a pavoucích mnohem více,
    přestanou se jich bát
  • 00:06:16 a dívají se potom
    očima úplně jinýma.
  • 00:06:19 -Chcete si ho někdo vzít na ruku?
    -Ne.
  • 00:06:21 -Já. -Takže vidíte,
    že se jí nemusíte bát.
  • 00:06:25 Někomu se nelíbí. Ona žere
    taky právě různé zbytky dřeva,
  • 00:06:29 proto jsme ji našli po pařezem.
  • 00:06:31 Teď máme řadu
    takových projektů společných
  • 00:06:35 právě i s dalšími organizacemi,
    jako třeba s Terezou z Prahy
  • 00:06:39 a se Severem z Krkonoš.
    A společně připravujeme
  • 00:06:43 vzdělávání pro učitele
    ve školách v celé republice.
  • 00:06:47 Jezdíme do škol, pomáháme jim,
    já nevím, třeba v oblasti
  • 00:06:51 tvorby přírodních zahrad
    a jak na těch zahradách mají učit.
  • 00:06:56 To je sameček,
    protože má takový krokodýlí hřbet.
  • 00:07:01 -To samička nemá?
    -Samička ho nemá.
  • 00:07:03 Samička ho nemá vepředu na těle.
    Má ho jenom na ocásku někdy.
  • 00:07:06 Účastníci vzdělávacích akcí
    si odnáší
  • 00:07:10 především velkou dávku
    inspirace pro svoji činnost.
  • 00:07:14 Ve školách využívají
    naše metodické materiály,
  • 00:07:18 využívají to,
    co se na kurzu naučili.
  • 00:07:22 A to je vlastně životaschopnost
    každé environmentální organizace,
  • 00:07:26 že tuto genetickou informaci
    v podobě té hodnoty
  • 00:07:30 a smysluplnosti pomáhají ti naši
    účastníci akcí a především učitelé
  • 00:07:34 šířit dál.
    A ten největší smysl vidíme v tom,
  • 00:07:39 že právě učitelé
    předávají tuto inspiraci,
  • 00:07:43 toto nadšení
    a tuto smysluplnost do své výuky
  • 00:07:47 a motivují k tomu environmentálně
  • 00:07:51 zodpovědnějšímu chování
    právě své žáky.
  • 00:07:55 V tom je hodnota
    a rodinné stříbro Lipky.
  • 00:08:05 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2016

Související