iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 9. 2014
22:40 na ČT art

1 2 3 4 5

7 hlasů
4144
zhlédnutí

Konfrontace Petra Fischera

Umělec na prodej

Hudebník a výtvarník Vladimír Franz a výtvarník Roman Týc

29 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Konfrontace Petra Fischera - Umělec na prodej

  • 00:00:29 Říct si, že současné umění
    zabilo krásu,
  • 00:00:32 asi by bylo nadnesené,
    ale dnešní umělci krásu nehledají,
  • 00:00:36 oni pracují s koncepty,
    zkoumají sociální prostředí,
  • 00:00:40 i svůj obraz v médiích,
    který sami vytvářejí,
  • 00:00:43 aby jej mohli umělecky rozvíjet.
  • 00:00:45 Umělec se stává konceptem
    svého druhu
  • 00:00:48 a umět se prodat je stejně
    důležité, jako umět tvořit.
  • 00:00:52 O umělcích a uměleckých
    a komerčních subjektech
  • 00:00:55 budou dnešní konfrontace.
  • 00:00:57 Přistáli jsme v domě
    Vladimíra France,
  • 00:01:00 hudebního skladatele, malíře
  • 00:01:02 a neúspěšného kandidáta
    na českého prezidenta.
  • 00:01:06 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:01:08 Děkuji, že jsme tady mohli přistát,
    že jste to dovolil.
  • 00:01:12 Naše téma je možná komplikované,
    ale i to slovo umělec,
  • 00:01:16 kdybych řekl v úvodu,
    že jste umělec, vzal byste to?
  • 00:01:21 Budu se ošívat, samozřejmě.
    Je to něco podivného.
  • 00:01:25 Člověk si vzpomene na středověké
    stavitele katedrál.
  • 00:01:31 Katedrály jsou úžasné,
    ale skoro nevíme, kdo je stavěl.
  • 00:01:36 Při slově umělec se trošku ježím.
  • 00:01:40 Hlavním tématem je to, že umělec
    se stává centrem umění.
  • 00:01:45 Prezentuje sám sebe a to ne proto,
    že se chce představit jako člověk,
  • 00:01:50 který něco umí, ale proto,
    aby prodal svoje věci.
  • 00:01:53 Jak se díváte na tento
    vývoj umění?
  • 00:01:56 Kdysi umění bylo magií,
    dnes je informací.
  • 00:01:59 Ono bylo službou,
    jak sdělit něco,
  • 00:02:02 kam každý nemůže,
    proto se tomu říkalo umění.
  • 00:02:07 Byl to vždy obor služný.
    Říkám to zjednodušeně.
  • 00:02:11 Buď umění je k tomu,
    aby v nás aktivovalo něco,
  • 00:02:16 na co nedokážeme ani pomyslet
    a dotkli jsme se něčeho,
  • 00:02:22 čeho se normální člověk nedotkne,
    nebo aby nás také pobavilo.
  • 00:02:28 To se musí i vzájemně vylučovat.
    Tak takhle to trvalo dlouho.
  • 00:02:33 Teď se to spojuje.
    Teď je pokus to spojit.
  • 00:02:36 Pokus je, ale chybí k tomu
    světonázor.
  • 00:02:39 Tenkrát zřejmě nad námi někdo byl,
    kdo nám dával mantinely,
  • 00:02:44 a dál to nešlo.
  • 00:02:45 Pak jsme dumali, kolik váží,
    kolik měří, kde bydlí,
  • 00:02:49 pak jsme ho pozvali na pivo
    a pak jsme ho poslali do řiti.
  • 00:02:54 Pak si člověk stačí sám
    a je šťastný,
  • 00:02:57 to je takový romantizmus.
  • 00:02:59 V romantizmu se najednou tlačí
    dopředu tvůrce.
  • 00:03:04 Když Mozart nebo Bach skládali,
    tak když Mozartovi bylo těžko,
  • 00:03:09 tak složil něco v G moll,
    ale tím to vadlo.
  • 00:03:13 U Bacha, o němž se traduje,
    že trpěl úporným průjmem,
  • 00:03:18 což v hudbě slyšet ani cítit není.
  • 00:03:22 Až Beethoven začal kvalifikovaně
    konzumenta obtěžovat problémy.
  • 00:03:30 Ty problémy byly tenkrát všelidské,
    takže byly kvalifikované.
  • 00:03:35 Od té doby problémy začínají být
    subjektivnější,
  • 00:03:40 a nevím, že v dnešní době
    už je to ve stavu,
  • 00:03:43 že někdo může natočit film,
    nebo složit sinfonii,
  • 00:03:47 -že nemůže najít kartáček na zuby.
    Jak vy jako tvůrce se tomu vyhnete?
  • 00:03:53 Vidíme tady spoustu vašich obrazů,
    asi reagujete na to,
  • 00:03:57 co se děje ve vás i kolem sebe.
    Pozornost je často určena na vás.
  • 00:04:02 Jak vy ženete lidi k těm obrazům.
  • 00:04:05 Možná, že se zajímají o vás,
    že jste potetovaný?
  • 00:04:09 To jsme viděli, když jste
    kandidoval na prezidenta,
  • 00:04:12 tak se prvních 14 dní
    o ničem jiném nemluvilo.
  • 00:04:16 Když jsem jel ven,
    nebo když jsem byl v Mexiku,
  • 00:04:20 tak to tam nikdo neřešil.
    To se řeší jen tady.
  • 00:04:23 Vy nemáte pocit,
    že se proti tomu musíte bránit?
  • 00:04:27 Té koncentraci na sebe
    jako na umělce?
  • 00:04:30 Já to neřeším.
  • 00:04:31 Já působím často a jsem vyrostlý
    na klasické evropské kultuře,
  • 00:04:37 taková linie, která jde v muzice
    přes Brahmse, Brucknera,
  • 00:04:43 Beethovena, Bartóka do 20. století.
    Tahle kontinuita.
  • 00:04:50 Pro mě není kultura tolik popová.
  • 00:04:53 Ono to souvisí víc s popizací
    kultury, kde je důležitější,
  • 00:04:59 než v jaké kvalitě to dělají,
    jaká je okolo toho show, balábile.
  • 00:05:12 Vy to také potřebujete prodat.
    Jste určitě rád,
  • 00:05:17 že jsme přijeli my,
    že se teď s vámi o tom bavíme.
  • 00:05:22 Jste rád, že vystoupíte v rádiu
    a upozorníte, že jste složil operu,
  • 00:05:28 aby na ni lidé přišli.
    Bez pozornosti se neobejdete.
  • 00:05:33 -Společnost už je takhle nastavená.
    -Lidé nepřijdou sami za vámi.
  • 00:05:38 Nepřijdou a nemůžeme se spolehnout
    na to, že se vynoří badatel
  • 00:05:43 150 let po smrti
    a někde na půdě to najde.
  • 00:05:46 Nikoho to nezajímá.
  • 00:05:48 Svět je vizuální,
    informace zvítězily nad vším.
  • 00:05:53 To je pravda.
  • 00:05:55 Jde o to, v jaké míře
    se s tím nakládá.
  • 00:06:03 Mne zajímá to, do jaké míry
    se to promítá do tvorby?
  • 00:06:07 Jste schopen, když tvoříte,
    se od toho oprostit,
  • 00:06:11 spadnout do světa,
    který je uzavřený
  • 00:06:14 a vy jste úplně jinde
    a tvoříte, malujete, skládáte?
  • 00:06:18 To říkal už Dvořák: "Když dělám,
    ztrácím se sám v sobě."
  • 00:06:23 -Stává se vám to?
    -Ano.
  • 00:06:25 Já neuvažuju, že teď udělám
    červenou barvu,
  • 00:06:28 protože se to teď nosí,
    nebo čtvereček, že se to musí.
  • 00:06:32 Umění nejsou klobouky,
    které na podzim budou jiné.
  • 00:06:37 Je něco špatného na tom,
    že člověk prožívá,
  • 00:06:40 že prožitek má z reakce ostatních,
    že skočí do veřejného prostoru,
  • 00:06:45 stane se objektem veřejného
    prostoru a prožitek je z toho?
  • 00:06:49 Potom je to nějaké zakuklené
    herectví a něco jiného.
  • 00:06:55 Kdysi vážní teoretici,
    že jim bylo líto,
  • 00:06:59 že by příliš byli
    ve skleněných zámcích,
  • 00:07:02 to už jsou teze,
    že se říká,
  • 00:07:05 že kdokoliv udělá cokoliv,
    ať je to umění.
  • 00:07:09 To je dvousečný.
  • 00:07:10 To je jako voda je voda.
    To je buď moudrý nebo debilní.
  • 00:07:15 Záleží, jak se to postaví.
  • 00:07:17 Všechno může být umění,
    všechno je umělecký předmět,
  • 00:07:22 když se tak nazve,
    ale když vidíte takovouto výstavu,
  • 00:07:27 kde je toto umění
    a pak vidí jednoho Caravaggia,
  • 00:07:31 tak najednou mu spadne čelist
    a koná se ještě něco,
  • 00:07:35 koná se magie.
    Umění rezignovalo na magii.
  • 00:07:39 Magie se musí odehrát mezi dílem
    a tím, kdo jej pozoruje,
  • 00:07:44 asi nejvíc potom.
    To se neurazte,
  • 00:07:47 kdybych si dal jeden z vašich
    obrazů vedle Caravaggia,
  • 00:07:52 -tak budu asi milovat Caravaggia
    víc. -To já taky.
  • 00:07:56 Asi bych potřeboval nějaké
    vodítko k vaší magii, ne?
  • 00:08:01 Určitě jo.
    Občas se to může i povést.
  • 00:08:04 Vím, že to funguje, protože v Římě
    jsem viděl kompletního Caravaggia.
  • 00:08:09 Italská mládež je velmi nezbedná
    i ta středoškolská,
  • 00:08:13 která je často
    na hranici gramotnosti.
  • 00:08:16 Není to jako tady.
    Chci pochválit naše školství.
  • 00:08:20 Je to hlučný spolek, nevycválaný.
  • 00:08:23 Najednou tento spolek vpadnul
    na tu výstavu
  • 00:08:26 a všichni zůstali stát,
    jak přibitý do země.
  • 00:08:30 Říkal jsem si, že fyzický zážitek
    z díla, že to je víc,
  • 00:08:35 než nějaká informace.
  • 00:08:37 Už kdysi Lenin říkal, že kdejaká
    kuchařka bude jednou řídit stát.
  • 00:08:42 Ano, je to možný,
    že kuchařka bude řídit stát,
  • 00:08:46 ale bude to podle toho vypadat.
    Takhle ještě!
  • 00:08:49 To je takové anekdotaření, já chápu
    že umělec je homo politicus.
  • 00:08:56 Není to takové anekdotaření,
    vtipkování.
  • 00:09:00 Kdyby tímto způsobem uvažoval
    Michelangelo,
  • 00:09:04 i v té době se konala politika,
    lidstvo bylo také zkažené,
  • 00:09:09 dělaly se nepravosti,
  • 00:09:11 tak by za sebou nenechal sochy,
    které dělal,
  • 00:09:14 ale zanechal by receptář na jedy,
    nebo jak někoho zabít.
  • 00:09:19 Ono takové zobecnění a ten přesah,
    chytnout energii, která je všude,
  • 00:09:26 dát jí nějaké tělo.
    Vytvořit stroj na to tělo,
  • 00:09:30 aby to produkovalo pořád to tělo,
    to je potom ten zázrak.
  • 00:09:35 Já když vidím hromádku odpadků,
    tak je to sice moc hezký,
  • 00:09:40 ale já si to racionálně zdůvodním,
    ale já od toho chci,
  • 00:09:45 aby to mělo i mystické tělo.
  • 00:10:17 Vy jste zajímavý typ,
    že vy třeba utečete z města.
  • 00:10:21 Vy jste třeba 3, 4 měsíce tady,
    malujete, skládáte,
  • 00:10:25 je to obrana před městem,
    před tlakem informací,
  • 00:10:29 před tlakem médií?
  • 00:10:31 Nebo jste schopen najít cestu
    k tomu magickému i ve městě?
  • 00:10:37 Tady si můžeme odpovědět
    proč mohli vznikat Caravaggiové?
  • 00:10:43 Oni měli čas na usebrání.
  • 00:10:46 Kdyby musel Leonardo vyřídit
    50 emailů, zařídit tisíc složenek,
  • 00:10:52 a být na tisících místech
    a ještě si pustit televizi,
  • 00:10:57 kde se dozví, co se stalo
    v Buenos Aires a na severním pólu,
  • 00:11:02 a támhle to, co k životu
    nepotřebuje, tak by neudělal nic.
  • 00:11:06 O tom je film Akumulátor.
  • 00:11:09 Nemluvě jako o sociálních sítích,
    jako je facebook a podobně.
  • 00:11:15 To jsou obrovský kradáky
    lidský energie
  • 00:11:19 a žádnou relevanci
    za to nenabízejí.
  • 00:11:23 Vytratila se manualita věcí.
    Když chtěl Bach slyšet Buxtehudeu,
  • 00:11:28 musel se sebrat
    a jít pěšky do Lübecku.
  • 00:11:32 -To museli hrát živí lidé.
    -Živí lidé.
  • 00:11:35 Když si to takhle zasloužil,
    tak si to setsakra pamatoval.
  • 00:11:39 Co když strategie současného
    umělce, kterou vy rád nemáte,
  • 00:11:44 umělce s velkým U, který
    soustřeďuje pozornost na sebe,
  • 00:11:48 a na to, co dělá ve veřejném
    prostoru, je obhajitelná tím,
  • 00:11:52 že v tu chvíli si na něm
    uvědomuje, v čem se pohybujeme.
  • 00:11:56 Je to takový klaun,
    který dělá absurditu,
  • 00:12:00 která je v souřadnicích,
    že se řekne, že je to umění...
  • 00:12:05 Nedotýká se on něčeho
    přesahujícího?
  • 00:12:09 My to obvykle netématizujeme.
    My obvykle vůbec netématizujeme,
  • 00:12:13 že je to veřejný prostor,
    že v tom žijeme.
  • 00:12:17 Jde o to, jaká je kvalita toho
    dotyčného činu?
  • 00:12:21 Třeba atomový výbuch v televizi,
    co dělá skupina Sto hoven?
  • 00:12:26 To je jemný humor
    a to je v pořádku.
  • 00:12:30 To mně nevadí.
  • 00:12:31 Jestli se někdo nad tím pohoršoval,
    tak je to blbost.
  • 00:12:36 Co byste poradil divákovi,
    který jde do galerie,
  • 00:12:39 a vidí tam současný obrazy,
    nebo objekty, akce, performace,
  • 00:12:44 cokoliv a je z toho zmatený,
    neví, co si o tom myslet,
  • 00:12:48 a chce se dostat k tomu.
    Lidi něco prožívaj, ty co to dělaj.
  • 00:12:53 Jak se mohu dočkat prožitku?
    Musím něco nastudovat?
  • 00:12:57 Nebo k tomu přicházím sám.
    Umí to moderní umění bez studia?
  • 00:13:01 Vy teď taky mluvíte jako...
    Vy jste profesor,
  • 00:13:05 ale zdá se mi, že kontext
    nastudování je hrozně důležitý,
  • 00:13:09 protože vám dává výkladový rámec.
    Vy najednou máte porozumění.
  • 00:13:14 Řeknu vám to jednoduše,
  • 00:13:16 když člověk poprvé pil pivo
    jako dítě, bylo hnusný.
  • 00:13:20 Když se učí na počítači,
    tak také napoprvé to nejde.
  • 00:13:24 Jakákoliv věc, když se učí jezdit
    autem, tak skáče jako divej,
  • 00:13:29 když to nastartuje.
  • 00:13:30 My jsme možná netrpěliví tím,
    že když je to hořký,
  • 00:13:34 tak to už nechceme.
  • 00:13:36 Já vím. Když je někdo netrpělivý,
    tak nemůže chtít zázrak.
  • 00:13:41 Nic bez práce není.
  • 00:13:43 Jakákoliv lidská činnost
    není bez námahy,
  • 00:13:47 tak nevím, proč umění,
    kdyby někde bylo,
  • 00:13:51 tak by mělo lidem padat kolem krku.
    Někde je to možný.
  • 00:13:55 Pro mě to vždy bylo tak,
    že mě ta věc musela chytnout,
  • 00:14:00 nějak mě oslovit, něčím.
    Když už mě oslovila,
  • 00:14:03 tak mě zajímalo, kdo to dělal,
    v jakém je to kontextu,
  • 00:14:07 co tím chtěl říct?
  • 00:14:09 Pak mě zajímalo,
    co udělal ten člověk dalšího?
  • 00:14:12 Umění je záležitost logika citu,
    logika srdce.
  • 00:14:17 Logika mozku je to nejblbější,
    co na umění je.
  • 00:14:20 Ta nás bohužel ve 20. století
    potkala,
  • 00:14:23 protože kunsthistorici začali
    mít pocit,
  • 00:14:27 že je to méněcenný,
    když se to nechová jako věda.
  • 00:14:30 Věda je věda a umění je umění.
    Já bych to nepatlal.
  • 00:14:34 Tak díky. Nikdo netrpělivý
    nemůže chtít zázrak.
  • 00:14:39 Vrátili jsme se zpět do ČT
    a budeme pokračovat na téma:
  • 00:14:43 sebeprezentace umělce jako umělecké
    dílo s Romanem Týcem,
  • 00:14:48 člověkem, který je členem
    umělecké skupiny Sto hoven,
  • 00:14:52 která provokuje tím,
  • 00:14:54 že ve veřejném prostoru provádí
    takové akce
  • 00:14:57 jako byl atomový výbuch
    v České televizi.
  • 00:15:00 Roman Týc vyměnil postavičky
    na semaforech,
  • 00:15:04 za to se dostal do vězení,
    ale je to i výtvarný umělec,
  • 00:15:08 umí malovat, dělá výtvarná díla.
    Jsem rád, že přijal naše pozvání.
  • 00:15:13 -Roman Týc. -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:15:18 S vámi je to vždy těžké,
    já nevím, kdo přišel.
  • 00:15:22 -Přišel Roman Týc?
    -Přišli všichni.
  • 00:15:25 -Vy všichni jste tady?
    -Všichni 3 jsme tady.
  • 00:15:30 My se pokoušíme s kulturním modulem
    vpadávat do kulturního prostředí
  • 00:15:35 a do intimity umělců.
  • 00:15:36 Nějakým způsobem ji objevovat,
    rozkrývat a vy, jak sem se dočetl,
  • 00:15:41 pokoušíte se o vpády
    do veřejného prostoru.
  • 00:15:45 Je to tak?
  • 00:15:46 Je to spíš nějaký kontinuální
    dlouhodobý proces,
  • 00:15:51 hledání veřejného prostoru.
    O veřejném prostoru se mluví,
  • 00:15:56 každý si snaží veřejný prostor
    vzít za svůj,
  • 00:16:01 veřejný prostor se rozšiřuje.
  • 00:16:06 Otázkou je, kde končí prostor
    soukromý a začíná a končí veřejný.
  • 00:16:15 Když objevujete prostor veřejný,
    tak objevujete sám sebe.
  • 00:16:19 Snažíte se definovat
    ve veřejném prostoru?
  • 00:16:23 Jestli se snažím definovat
    sám sebe?
  • 00:16:26 To neumím posoudit takhle zpětně.
    Veřejný prostor mě zajímá proto,
  • 00:16:32 že se tam můžu setkat
    s běžným člověkem
  • 00:16:36 a z pozice výtvarníka je to pro mě
    mnohem větší výzva než s divákem,
  • 00:16:42 kterého potkám v galerii.
  • 00:16:44 Člověk v galerii je připraven
    na všechno, očekává všechno.
  • 00:16:50 Zpětná reakce od diváka v galerii
    není takovým přínosem, jako...
  • 00:16:57 Vy tam potřebujete živého člověka.
    Tam si ho jen představujete?
  • 00:17:01 Já potřebuju živou reakci
    než živého člověka.
  • 00:17:05 Já jsem použil slovo vpád,
    ta definice, která je na Wikipedii,
  • 00:17:09 že provádíte vpády
    do veřejného prostoru.
  • 00:17:12 To je násilí, ne?
  • 00:17:14 -Ve Wikipedii píšou všichni.
    -To byl citát nějaké recenze.
  • 00:17:18 Nebo novináři.
  • 00:17:20 Vy jste ale násilník
    ve veřejném prostoru, ne?
  • 00:17:23 Jestli mě tak vnímáte?
    Já o sobě sám nemohu nic říkat.
  • 00:17:27 Necítím se jako násilník.
    Spíš je to nějaká potřeba,
  • 00:17:32 něco co já můžu subjektivně
    vnímat jako svobodu
  • 00:17:37 a o kterou přicházím,
  • 00:17:40 tak je to nějaká potřeba
    si ji vybojovávat zpátky.
  • 00:17:46 Na vašich vpádech
    je nejzajímavější to,
  • 00:17:50 že vy tam získáváte svobodu
    pro sebe,
  • 00:17:53 ale zároveň ji
    jako ubíráte ostatním.
  • 00:17:56 Tady jste v ČT se svojí skupinou
    Sto hoven provedl vpád tím,
  • 00:18:01 že jste do vysílání ČT
    vpasovali atomový výbuch.
  • 00:18:06 -To bylo násilí na všech ostatních.
    -Už chápu název Konfrontace.
  • 00:18:13 Nemyslím si to.
  • 00:18:14 Je to veřejnoprávní televize
    a to je veřejný prostor.
  • 00:18:19 Ať se to někomu líbí, nebo ne,
    je to tak.
  • 00:18:23 Z našeho pohledu bylo i otázkou
    nějaké odpovědnosti a povinnosti
  • 00:18:29 do tohoto druhu veřejného prostoru
    se pokusit vstoupit.
  • 00:18:34 Jestli jste to sledoval,
    jestli máte v paměti tu kauzu,
  • 00:18:40 nakonec se to kauzou stalo,
    měli jsme dlouhosáhlé vyšetřování,
  • 00:18:46 byli jsme obvinění za rozšiřování
    poplašné zprávy,
  • 00:18:51 měli jsme 3x stání u soudu
    a byli jsme osvobozeni v plné šíři.
  • 00:18:56 Pokud respektujete zákony
    tohoto zákona,
  • 00:19:00 tak byste měl respektovat
    rozhodnutí, že jsme nic neudělali.
  • 00:19:05 To respektuji.
  • 00:19:06 My teď tady máme veřejný prostor
    tady pro sebe,
  • 00:19:10 já se jej snažím uzurpovat
    a trošku vás znásilňovat
  • 00:19:13 a tlačit vás k tomu,
    abyste mi řekl,
  • 00:19:16 kdo jste ve veřejném prostoru?
  • 00:19:18 Já se tlačit nenechám,
    znásilňovat už vůbec ne.
  • 00:19:22 Kdo jste ve veřejném prostoru,
    když se jej snažíte objevovat?
  • 00:19:27 Jsem běžný občan jako každý jiný.
  • 00:19:30 I pozice umělce a výtvarníka
    mě neopravňuje k tomu,
  • 00:19:34 abych se choval privilegovaně.
  • 00:19:36 Snažíte se provádět něco,
    jako umění?
  • 00:19:40 -Říkáte tomu pořád umění?
    -Ježíši Kriste, něco jako umění?
  • 00:19:44 Umění je nástroj,
    umění není žádné dogma.
  • 00:19:48 Je to jako když jdete jíst,
    tak použijete příbor,
  • 00:19:51 abyste se najedl.
    Příbor není ale potrava.
  • 00:19:55 Nástroj k čemu?
    K objevování veřejnému prostoru?
  • 00:19:58 Je to nástroj pro komunikaci.
    Zkuste to pochopit z pozice,
  • 00:20:03 že moje profese je výtvarník,
    nevyhovuje mi verbální komunikace,
  • 00:20:08 tak hledám vizuální formu.
  • 00:20:10 Veřejný prostor je pro mě místo,
    kde se můžu setkat s občanem
  • 00:20:16 a ne s konzumentem umění.
  • 00:20:18 Já jsem to hodně zestručnil,
    ale myslím si, že pochopitelně.
  • 00:20:23 Když vpadáváte
    do veřejného prostoru...
  • 00:20:26 Já jsem neřekl, že vpadávám.
    To říkáte vy.
  • 00:20:30 Trošku se jej snažíte objevovat,
    tak co jste už objevil?
  • 00:20:34 Nějaké zákonitosti?
    Nebo to, jak lidi s ním pracují?
  • 00:20:38 Co objevíte?
  • 00:20:39 Máte obecné definice toho,
    co je veřejný prostor
  • 00:20:44 a mně to třeba úplně nevyhovuje,
    nestačí mi to.
  • 00:20:48 Není pro mě veřejným prostorem
    třeba ulice,
  • 00:20:51 kolikrát je ulice vnímaná
    jako veřejný prostor.
  • 00:20:55 To nevnímám, myslím si,
    že to tak není.
  • 00:20:58 -Proč není ulice veřejný prostor?
    -Ulice je veřejné prostranství.
  • 00:21:03 Veřejný prostor má širší význam,
    širší smysl i pro společnost.
  • 00:21:07 Veřejný prostor je všechno, kde
    máme možnost se setkávat jako lidi.
  • 00:21:13 V dnešní době nových médií
    máme možnosti veřejného prostoru,
  • 00:21:17 nebo veřejný prostor se rozšiřuje
    o nový fenomén sociálních sítí,
  • 00:21:22 které jsou veřejným prostorem.
  • 00:21:24 Ulice je veřejným prostorem
    a priori,
  • 00:21:27 i když se o žádnou komunikaci
    nesnažíte, nějaká tam vždy probíhá.
  • 00:21:32 -Nemyslím si to.
    -Je to komunikace svého druhu.
  • 00:21:36 Jsou subjekty, které si myslí,
    že ulice není veřejným prostorem,
  • 00:21:41 jsou částmi tohoto veřejného
    prostoru, o kterém mluvíte,
  • 00:21:45 veřejným prostorem se šmelí,
    pronajímá se.
  • 00:21:48 Lidé, kteří si pronajmou
    tenhle druh veřejného prostoru,
  • 00:21:52 který z mého pohledu
    je veřejné prostranství,
  • 00:21:56 tak si jej pronajmou a mají pocit,
    ve chvíli, kdy jej mají pronajatý,
  • 00:22:01 tak mají s ním právo nakládat
    jako se soukromým prostorem.
  • 00:22:06 Je to o tom,
    že když se s veřejným prostorem,
  • 00:22:09 je to místo, kde se máme setkávat,
    který je náš společný,
  • 00:22:13 když se s ním nakládá
    jako se soukromým prostorem,
  • 00:22:17 tak by se měli najít lidé,
    kteří by měli říct,
  • 00:22:20 že jim to nevyhovuje.
  • 00:22:22 Já hledám nástroje
    výtvarnou formou vizuální.
  • 00:22:26 Necítím to, že to jsou vpády.
    Z mého pohledu je to vstup.
  • 00:22:30 My máme teď pronajatý veřejný
    prostor, nebo ne, když jsme tady?
  • 00:22:35 -O kterým mluvíte?
    -Tady, tady se snažíme komunikovat.
  • 00:22:39 Nevím, jakou máte dohodu
    s Českou televizí.
  • 00:22:43 Jestli si to pronajímáte?
  • 00:22:44 Veřejnoprávní televize jak jsem
    řekl, je veřejný prostor.
  • 00:22:49 Já využiju, že veřejný prostor
    máme k dispozici,
  • 00:22:53 můžeme si tady dělat, co chceme.
  • 00:22:56 Pustíme si ukázku vaší vizuální
    komunikace
  • 00:22:59 s diváky a lidmi
    ve veřejném prostoru.
  • 00:23:25 Viděli jsme ukázku vašeho
    vizuálního umění.
  • 00:23:29 To byly figurky,
    jak jste vyměnil na semaforech.
  • 00:23:34 -To vás stálo kus života.
    -Jak to můžete říct?
  • 00:23:38 Jak, že mě to stálo kus života?
  • 00:23:40 Byl jsem měsíc na Pankráci
    a bylo to skvělý.
  • 00:23:44 Byl to zajímavý zážitek?
  • 00:23:46 Jestli si myslíte,
    že jsem tam nežil?
  • 00:23:48 Ne, to je právě důsledek pochyby
    ve veřejném prostoru,
  • 00:23:52 jak jste říkal jeho objevování
    a to, že jste byl zavřený,
  • 00:23:56 je důkazem toho, že boj o veřejný
    prostor je v násilí.
  • 00:24:00 Věříte tomu, že Pankrác
    je také veřejný prostor?
  • 00:24:04 -Jasně.
    -To není soukromý prostor.
  • 00:24:06 Tomu já věřím,
    ale dostal jste se tam,
  • 00:24:09 že ve veřejném prostoru
    probíhá boj, souboj mezi lidmi,
  • 00:24:13 kdo co řekne, jakým způsobem
    se k sobě bude vztahovat
  • 00:24:17 -a vy jste najednou narazil.
    -Ale já jsem nenarazil.
  • 00:24:21 To vnímáte ze svého
    subjektivního pohledu.
  • 00:24:24 Já jsem to prožíval
    jako svůj subjektivní zážitek.
  • 00:24:28 Těžko vám jej dokážu přenést,
  • 00:24:30 ale do určité míry
    to bylo moje rozhodnutí,
  • 00:24:34 kdy jsem se rozhodl,
    že raději nastoupím na Pankrác,
  • 00:24:38 než abych přistoupil
    na nějaký žebříček "hodnot",
  • 00:24:42 které tady jsou.
    Byla to pro mě zkušenost.
  • 00:24:45 Že bych přišel o kus života,
    naopak já jsem kus života získal.
  • 00:24:50 Já jsem to sledoval velmi podrobně
    a vy jste tam začal zase malovat?
  • 00:24:55 Já kreslím a maluju pořád.
    Je to moje profese.
  • 00:24:59 Je to tak, když nemáte fotoaparát,
  • 00:25:01 tak tužku a papír a talent
    vám nikdo nesebere.
  • 00:25:05 Měl jsem tu možnost
    některé momenty,
  • 00:25:08 které by ani vězni nebyli rádi,
    aby se zdokumentovávaly,
  • 00:25:13 tak mi dali možnost je kreslit
    a bylo to neuvěřitelný.
  • 00:25:17 Když člověk čte reakce
    na vaše akce,
  • 00:25:20 tak velmi často se objevuje,
    že je to trochu póza.
  • 00:25:24 To, co říkáte,
    že není úplně pravda.
  • 00:25:26 Každý, kdo se dostane do vězení,
    tak ví, že je to drsná zkušenost
  • 00:25:31 -a vy ji teď prodáváte...
    -Já ji neprodávám.
  • 00:25:35 Bavím se s vámi otevřeně.
  • 00:25:37 Nechci tu situaci zlehčovat,
    ale byl jsem tam měsíc.
  • 00:25:41 Utrpení vězně je úměrný
    délce trestu.
  • 00:25:45 Já se nemohu z pozice měsíčního
    vězně srovnávat s lidmi,
  • 00:25:49 kteří tam jsou roky.
    Co vám na to mám říct?
  • 00:25:53 Z tohoto pohledu jsem nebyl
    úplně běžný vězeň.
  • 00:25:58 Všichni to tam věděli
    a věděli to od vězňů po bachaře.
  • 00:26:03 Takovým způsobem
    se mnou komunikovali.
  • 00:26:08 Myslíte si, že jste krásný člověk?
  • 00:26:11 Když umělecké dílo je nakonec
    autor sám,
  • 00:26:14 tak ta krása se musí někde...
  • 00:26:17 Nebo ztratila se krása
    úplně z umění?
  • 00:26:20 Já jsem někde slyšel,
    že nejsou špatný otázky novinářů,
  • 00:26:25 -že jsou jen špatný odpovědi.
    -Ale jste krásný člověk?
  • 00:26:29 -Pro mě jste krásný člověk.
    -Vy jste taky krásný člověk.
  • 00:26:33 To není fráze, pro mě byli
    krásní lidé i v base,
  • 00:26:37 -i když to byli i vrazi a zloději.
    -Já to vracím pořád k tématu.
  • 00:26:41 Vám to připadá bulvární,
  • 00:26:44 ale pozornost na sebe
    jako umělec strhujete víc,
  • 00:26:47 než na to umělecké dílo.
  • 00:26:49 Když si projedu třeba texty,
    reflexi společnosti,
  • 00:26:53 tak ona reflektuje pozici umělce,
    nikoliv umělecké dílo samo.
  • 00:26:58 To nebude vina lidí,
    kteří se na to dílo dívají.
  • 00:27:02 Dejte mi otázku.
  • 00:27:04 Jste krásný člověk, děláte umění,
    že chcete být krásný člověk?
  • 00:27:08 Nemyslím si to.
  • 00:27:10 Pojďme se bavit o tom,
    co znamená krása.
  • 00:27:14 Jestli je to duševní
    nebo fyzická krása?
  • 00:27:17 Já jsem si vždy říkal,
    že umělec je člověk,
  • 00:27:21 co má v sobě přetlak,
  • 00:27:23 potřebuje se vyrovnat s tím,
    že je na světě, sám se sebou
  • 00:27:27 -a z tohoto popudu potom tvoří.
    -Víte co?
  • 00:27:30 A trošku pracuje na své existenci,
    aby se zlepšoval,
  • 00:27:34 nebo ji přetvářel.
  • 00:27:36 Pojďme někam jako na začátek
    a pojďme se bavit o formě a obsahu.
  • 00:27:40 To jsou asi ty věci,
  • 00:27:42 kdy bych byl ochoten
    na toto téma komunikovat.
  • 00:27:46 Hledat nějakou rovnováhu
    mezi formou a obsahem.
  • 00:27:50 -To hledáte?
    -Jestli se tady budeme bavit...
  • 00:27:54 Samozřejmě.
  • 00:27:55 -Co to znamená?
    -Jsou to pro mě témata.
  • 00:27:59 Co to znamená ta rovnováha?
  • 00:28:01 Jednoduše řečeno pokud se budu
    zabývat jenom obsahem
  • 00:28:05 a nenajdu správnou formu
    pro komunikaci,
  • 00:28:08 nebo budu chtít něco sdělovat
    a najdu takovou formu,
  • 00:28:12 že mi nikdo nerozumí
    a nikdo to není schopen vidět,
  • 00:28:17 tak je tam ohromná disbalance
    mezi formou a obsahem.
  • 00:28:21 Pro mě je výzva hledat rovnováhu
    a témata, která mě zajímají,
  • 00:28:26 která cítím jako člověk,
    tak jako výtvarník je pro mě výzva,
  • 00:28:31 abych se s tím tématem,
    motivem, který mě napadl,
  • 00:28:36 nějakým způsobem vypořádal
    a zpracoval jej pro diváka,
  • 00:28:41 který je pro mě zajímavý.
  • 00:28:43 Poslední otázka: je důležitý
    pro Romana Týce se prodat?
  • 00:28:48 Tohle je zavádějící otázka.
  • 00:28:51 Je důležitý, aby Roman Týc,
    jako kdokoliv jiný jedl jídlo,
  • 00:28:56 pil vodu, žil a fungoval
    jako každý jiný tvor?
  • 00:29:01 Moc děkuju, že jste přišel.
    Teď zase nevíme, kdo přišel?
  • 00:29:05 Přišli jste všichni,
    jak jste říkal.
  • 00:29:08 Teď je otázka, kdo z nás odejde
    a kdo tady zůstane, že jo?
  • 00:29:12 Já jsem rád, že jste znásilňoval
    veřejný prostor se mnou.
  • 00:29:18 Dnešní konfrontace končí.
  • 00:29:20 Hezký zbytek večera
    a příště na shledanou.
  • 00:29:48 Titulky: Méhešová Iva,
    ČT 2014

Související