iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 1. 2011
19:00 na ČT2

1 2 3 4 5

40 hlasů
1649
zhlédnutí

Kultura s Dvojkou

Gogol Na stojáka aneb Ženitba — Architekti Věra a Vladimír Machoninovi — Sopranistka Simona Houda-Šaturová a mezzosopranistka Jana Kurucová — Novinář Honza Dědek

15 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

KULTURA S DVOJKOU

  • 00:00:12 Dobrý večer.
  • 00:00:13 Začíná první Kultura s Dvojkou
    tohoto týdne.
  • 00:00:16 Kromě rozhovoru s novinářem
    Honzou Dědkem
  • 00:00:18 na vás dnes ještě čeká:
  • 00:00:21 Netradičně pojatá klasika
    v divadle Dobeška...
  • 00:00:26 Architektonická tvorba
    manželů Machoninových
  • 00:00:28 v pražské Galerii
    Jaroslava Fragnera...
  • 00:00:33 Mozartův Idomeneo
    ve Stavovském divadle
  • 00:00:35 s novým obsazením...
  • 00:00:44 Gogol Na stojáka
    aneb Ženitba.
  • 00:00:47 To je představení
    herců a autorů,
  • 00:00:49 kteří se před lety sešli
    v zábavné show.
  • 00:00:51 Sami protagonisté však říkají:
    "Kdo chce vidět
  • 00:00:54 opravdového Gogola, ať raději
    na toto představení nechodí.
  • 00:00:59 Pane Gogole,
    dneska vás potěším!
  • 00:01:04 -Teta!
    Vy mi sem vběhnete do bytu...
  • 00:01:09 Našla jste mi někoho
    mně rovného?
  • 00:01:11 -No to si pište!
    Jmenuje se Agáta
  • 00:01:13 a je v prvotřídním stavu!
    Čerstvoučká, křupavá, měkoučká!
  • 00:01:18 Prostě prvotřídní zboží.
  • 00:01:20 Kompletně jsme Gogola
    překopali.
  • 00:01:22 Z toho Gogola tam vlastně zůstaly
    jenom jisté indicie,
  • 00:01:26 příběh, situace a motivy,
    ale tu řeč
  • 00:01:30 jsme vlastně kompletně stvořili
    novou.
  • 00:01:33 Sami herci byli autory
    scénáře,
  • 00:01:38 protože vymýšleli nové repliky,
  • 00:01:41 úplně nové myšlenkové pochody
    těm postavám.
  • 00:01:44 Já se třeba rád napiju.
    A teďka, když mám ženu,
  • 00:01:49 tak můžeme pít ve dvou!
  • 00:01:51 A to se hnedka líp pije
    ve dvou!
  • 00:01:56 Ona teda manželka nepije.
    (smích v jevišti)
  • 00:01:59 Já piju sám a ona tam sedí,
    kouká se na mě.
  • 00:02:06 Já tam hraju
    takového nenažraného tlusťocha.
  • 00:02:10 A byl jsem za tady tu roli
    moc rád,
  • 00:02:15 protože jsem do ní vtělil
    všechny svoje výhrady
  • 00:02:18 k Rusku,
    potažmo Sovětskému svazu -
  • 00:02:21 k takové té tklivé nátuře,
    ale zároveň
  • 00:02:25 k takové té velmocenské ambici,
    kterou to Rusko v sobě má.
  • 00:02:28 Ale jde o to,
    že já můžu každýmu
  • 00:02:32 zavařit takovým způsobem,
    že se z toho posere!
  • 00:02:37 No nečum.
    Ty bys mohl bejt první!
  • 00:02:41 -Dámy a pánové...
  • 00:02:43 Představení
    v pražském divadle Dobeška
  • 00:02:45 nijak neskrývá,
    že vychází ze žánru
  • 00:02:47 takzvané stand-up comedy,
    který vznikl
  • 00:02:49 v angloamerických barech.
  • 00:02:51 Bavič se postaví před publikum
    a v několika minutách
  • 00:02:53 se snaží diváky pobavit vtipy,
    zpěvem,
  • 00:02:55 či improvizovanou scénkou.
  • 00:02:57 -Vemte si tento pytlík.
  • 00:02:59 Cokoliv nepotřebného do něj dáte -
    zmizí.
  • 00:03:01 Například tady ten použitý
    šnuptychl...
  • 00:03:05 Popřípadě pánovy hodinky...
  • 00:03:12 Já jsem chtěl, aby z toho
    ta stand-up komedie zůstala.
  • 00:03:16 To znamená, že je to série
    takových krátkých monologů,
  • 00:03:18 které do sebe zapadají
    a tím kreslí tu původní
  • 00:03:21 Gogolovu stavbu,
    ale pořád je to stand-up komedie.
  • 00:03:26 Jedí košér, vaří košér,
    rodí jedno dítě za druhým -
  • 00:03:30 furt do zblbnutí.
    Prostě všechno je košér.
  • 00:03:34 A že byl jejich otec
    pravoslavný pop -
  • 00:03:36 to prostě asi...
    To nikoho nezajímá!
  • 00:03:39 Z toho Gogola tam zbyla
    páteř a pánev.
  • 00:03:45 Možná ještě ty nožní kosti.
    Ale jinak všechno -
  • 00:03:51 to maso, kůže, vlasy, rtěnky -
    to už jsme všechno my.
  • 00:03:58 Hej! Když naprší, naprší, naprší,
    naprší,
  • 00:04:03 slunce bláto vysuší, vysuší,
    vysuší, vysuší...
  • 00:04:19 Tvorbu manželů
    Vladimíra a Věry Machoninových
  • 00:04:23 představuje aktuální výstava
  • 00:04:25 v pražské
    Galerii Jaroslava Fragnera.
  • 00:04:28 Architektonický pár tvořil nejvíc
    v 60. a 70. letech.
  • 00:04:32 Ovšem v době normalizace
    jim díky jejich
  • 00:04:34 občanským a politickým názorům
    veřejných zakázek výrazně ubylo.
  • 00:04:39 Do dějin české architektury
    se zapsali
  • 00:04:41 využitím netradičních
    materiálů a technologií.
  • 00:04:44 A zejména jedinečnou provázaností
    exteriéru s interiérem.
  • 00:04:52 Hlavním motivem
    pro uspořádání výstavy
  • 00:04:55 nebylo nějaké výročí,
    byl to stav objektů
  • 00:04:58 manželů Machoninových
    po zhruba 30, 40 letech provozu,
  • 00:05:02 kdy jsou ty domy
    na určité křižovatce
  • 00:05:05 a ne vždy se při nich respektovala
    původní architektonická koncepce
  • 00:05:09 a ty domy tím vlastně
    utrpěly.
  • 00:05:11 My bychom chtěli tou výstavou
    ukázat ty domy v původní podobě.
  • 00:05:20 OBCHODNÍ DŮM KOTVA,
    HOTEL THERMAL V KARLOVÝCH VARECH,
  • 00:05:23 DŮM BYTOVÉ KULTURY
    NA STANICI METRA BUDĚJOVICKÁ,
  • 00:05:26 AMBASÁDA V BERLÍNĚ...
  • 00:05:28 To jsou asi nejvýraznější
    realizace manželů Machoninových,
  • 00:05:30 které dokládají,
    že nebyli jen architekti vnějšku.
  • 00:05:33 Jsou totiž také autory
    interiérů a designových doplňků.
  • 00:05:36 Do konceptu budov tak
    zakomponovali třeba i
  • 00:05:39 křesla, ubrusy či příbory.
  • 00:05:41 Pro to, aby návštěvník
    pochopil
  • 00:05:43 rukopis manželů Machoninových,
    který je velmi výrazný,
  • 00:05:46 tak jsme doplnili
    nerealizované projekty a soutěže
  • 00:05:49 a soukromé objekty.
    Je tady představen
  • 00:05:52 dům paní architektky,
    dům Otomara Krejči.
  • 00:06:00 Jedna strana měří
    8 metrů 20 centimetrů
  • 00:06:03 a nikde v tomto velkém obchodním
    domě se nebudete cítit ztraceni,
  • 00:06:07 protože právě tyto buňky
    tvoří na obvodu každého patra
  • 00:06:10 různá útulná
    zákoutí a výklenky.
  • 00:06:14 Veřejná soutěž
    na obchodní dům Prior
  • 00:06:17 z roku 1969
    určila obrovský objem stavby.
  • 00:06:23 Manželé Machoninovi
    přišli s originálním řešením,
  • 00:06:28 kdy ten dům koncipovali
    v šestiúhelníkových modulech.
  • 00:06:32 Tím se jim podařilo
    velmi flexibilně reagovat
  • 00:06:35 na komplikovanou parcelu
    na rozhraní Starého a Nového Města.
  • 00:06:40 -V případě ambasády v Berlíně
    máme jedinečnou šanci
  • 00:06:44 reflektovat svůj vlastní vztah
    k minulosti.
  • 00:06:48 Když nám něco vadí,
    tak nejjednodušší způsob je,
  • 00:06:52 že to odstřihneme a zbouráme,
    což je povrchní
  • 00:06:56 a mimořádně jednoduché,
    protože tato stavba
  • 00:06:58 má silný, výrazný rukopis,
    byly to do značné míry
  • 00:07:04 stavby utilitární,
    které sloužily danému účelu.
  • 00:07:07 A tento účel se mění.
  • 00:07:09 Například požadavky
    na obchodní domy
  • 00:07:11 v 60. a v 70. letech
    a v současnosti
  • 00:07:14 jsou do jisté míry
    odlišné.
  • 00:07:17 Největší a nejmodernější
    obchodní dům
  • 00:07:19 pro prodej nábytku
    a bytových doplňků v Československu
  • 00:07:22 byl dnes otevřen
    v Praze na Pankráci.
  • 00:07:24 Při realizaci, která byla zpožděna
    vlivem výstavby metra o 10 let,
  • 00:07:30 byly aplikovány
    četné materiálové inovace.
  • 00:07:34 Fasádní obklad objektu vznikl
    z předrezavělého plechu,
  • 00:07:38 který byl původně určen
    pro extrémní podmínky Sibiře,
  • 00:07:44 pro výrobu ocelových stožárů.
  • 00:07:48 -Především si musíme uvědomit,
    že ty stavby
  • 00:07:50 vznikly před 40, 50 lety
    a odstup není stále dostatečný.
  • 00:07:54 Příklad - ve 20. století,
    až na přelomu 60. a 70. let,
  • 00:07:59 začínají být i na Západě
    oceňovány a chráněny
  • 00:08:03 funkcionalistické stavby.
  • 00:08:06 A ve vztahu k domům,
    které vznikly v 60., 70. letech
  • 00:08:09 u nás máme ten problém,
    že do těch staveb
  • 00:08:12 se dlouhodobě neinvestovalo,
    údržba byla velmi špatná.
  • 00:08:16 Například hotel Thermal
    v Karlových Varech.
  • 00:08:19 A zároveň je to doba,
    kdy bychom se měli
  • 00:08:22 radikálně vyjádřit
    o těch stavbách -
  • 00:08:24 jestli je zbourám, jestli do nich
    investujeme peníze...
  • 00:08:27 Co s nimi vlastně bude.
  • 00:08:30 Do inscenace Mozartova Idomenea
    v pražském Stavovském divadle
  • 00:08:33 vstoupily nově dvě vynikající
    slovenské pěvkyně.
  • 00:08:36 Sopranistka
    Simona Houda-Šaturová
  • 00:08:39 a mezzosopranistka Jana Kurucová.
  • 00:08:42 Představí se
    v rolích zamilovaného páru -
  • 00:08:45 trojské princezny Ilie
    a krétského prince Idamanta.
  • 00:08:50 Mistrovská
    Mozartova opera Seria
  • 00:08:52 zpracovává mytologický námět
    z pohnuté doby
  • 00:08:54 tragických návratů
    po Trójské válce.
  • 00:08:57 Krétský král Idomeneo v ohrožení
    vlastního života na moři
  • 00:09:00 slíbí bohu Neptunovi oběť,
    jíž má být
  • 00:09:02 první člověk,
    kterého panovník na pevnině potká.
  • 00:09:05 Tím je však jeho vlastní syn
    Idamante.
  • 00:09:07 Niterné téma konfliktu
    mezi lidskou pýchou a osudem
  • 00:09:10 vtělil do jevištní podoby
  • 00:09:12 francouzsko-japonský režisér
    Yoshi Oida,
  • 00:09:15 jeden z nejznámějších herců
    legendárního Petera Brooka.
  • 00:09:20 Poprvé, když jsem zpívala Iliu,
    tak to bylo koncertní provedení,
  • 00:09:24 asi pět let nazpátek
    v Luxemburgu.
  • 00:09:29 Tenkrát se mi ta postava
    zdála trošku fádní,
  • 00:09:31 ale ono to bylo tím,
    že byly hodně seškrtané recitativy
  • 00:09:34 a tím pádem ta postava
    hodně utrpěla.
  • 00:09:38 A loni jsem narychlo zaskakovala
    v Bruselu.
  • 00:09:43 Tam se najednou ty recitativy
    otevřely
  • 00:09:45 a já jsem byla překvapená
    tou šíří té postavy.
  • 00:09:48 Že to není jenom
    taková ta hodná princezna,
  • 00:09:50 která občas lamentuje,
    ale najednou tam byla
  • 00:09:53 dramatika
    a recitativy tomu hodně pomohly.
  • 00:10:09 Ta role je bohatší
    než jsem si na začátku myslela.
  • 00:10:12 Mě to moc těší,
    protože to vám pak nabízí
  • 00:10:16 víc možností,
    jak se dá ztvárnit na jevišti.
  • 00:10:25 Při světové premiéře
    v Mnichově v roce 1781
  • 00:10:29 zpíval roli krétského prince
    Idamanta
  • 00:10:31 kastrát Vincenzo dal Prato.
  • 00:10:33 Dnes tuto roli, kterou řadíme
    mezi tzv. "kalhotkové",
  • 00:10:36 zpívají
    zpravidla mezzosoprány.
  • 00:10:39 V zítřejším představení
    ve Stavovském divadle
  • 00:10:41 bude zpívat slovenská
    mezzosopranistka Jana Kurucová,
  • 00:10:43 která je od sezóny 2009-2010
    sólistkou
  • 00:10:46 Německé opery v Berlíně.
  • 00:10:55 Pro mě je role Idamanta
    ta nejtěžší mezzosopránová role
  • 00:10:58 z Mozartových oper.
  • 00:11:00 Je technicky nejnáročnější,
    nejvýše hlasově položená
  • 00:11:02 pro mezzosoprán.
  • 00:11:15 Když jsem tu nabídku dostala,
    když jsem byla v Berlíně
  • 00:11:18 a dívala jsem se,
    kde budu zpívat
  • 00:11:20 a viděla jsem celou tu hysterii
    a jaké to všechno bude,
  • 00:11:23 tak jsem měla takové očekávání,
    co se stane.
  • 00:11:26 A přišla jsem sem
    a úplně mě to okouzlilo!
  • 00:11:31 Bylo to, jako kdybych se vrátila
    o sto let zpátky,
  • 00:11:34 zavřela jsem oči
    a viděla jsem Mozarta,
  • 00:11:37 jak dirigoval svého prvního
    Dona Giovaniho.
  • 00:11:39 Takže pro mě je Mozart
    geniální skladatel.
  • 00:11:43 A to je pro mě spíš pocta
    si ho tady zazpívat,
  • 00:11:47 hlavně postavu Idamanta,
    která je sice nejtěžší,
  • 00:11:50 ale je nejkrásnější.
  • 00:12:00 Publicista Honza Dědek
    nasbíral během své
  • 00:12:02 15leté novinářské kariéry
    spousty rozhovorů
  • 00:12:06 s významnými osobnostmi světové
    kultury.
  • 00:12:08 Ať již to byli herci, režiséři,
    fotografové nebo hudebníci.
  • 00:12:13 Nyní uvádí svůj vlastní pořad
    v pražské Viole.
  • 00:12:16 Dobrý večer.
    Dobrý večer.
  • 00:12:19 Váš pořad se jmenuje
    Pospátky Honzy Dědka.
  • 00:12:22 Můžete nám
    přiblížit jeho formát?
  • 00:12:24 Ty Pospátky jsou proto,
  • 00:12:26 že to bude každý poslední pátek
    v měsíci.
  • 00:12:28 Takže taková složenina.
    A ten formát?
  • 00:12:30 Budou to tři hosté a jeden
    moderátor na divadelní scéně.
  • 00:12:35 Takže budou kladeny otázky,
    budou tam lidé
  • 00:12:37 starší, mladší, z civilních
    profesí, mediálně známá jména...
  • 00:12:41 Kdy začínáte a jaké bude téma
    prvního dílu?
  • 00:12:45 První díl proběhne 28. ledna
    a téma bude Národní divadlo,
  • 00:12:49 protože divadlu Viola
    se říká "Malé národní".
  • 00:12:51 To znamená,
    že tam hrála celá řada
  • 00:12:53 význačných osobností
    z Národního divadla.
  • 00:12:56 Takže tématem bude Národní divadlo,
    bude tam Vojta Kotek,
  • 00:12:58 mladý herec,
    který v Národním divadle hraje
  • 00:13:00 od 12 let,
    jakýsi protipól Jiří Štěpnička,
  • 00:13:03 který tam hraje už několik
    desetiletí.
  • 00:13:06 A mezi nimi za civilní profesi
    ředitel Ondřej Černý.
  • 00:13:09 A tématem bude Národní divadlo,
    které je údajně
  • 00:13:12 v permanentní krizi
    přerušované občasnými požáry.
  • 00:13:15 Kdybychom sáhli do dalších dílů -
    jaké osobnosti přivítáte?
  • 00:13:20 Já bych možná
    neprozrazoval konkrétní témata,
  • 00:13:22 ale co se týká jmen,
    objeví se tam třeba
  • 00:13:24 Helena Vondráčková,
    ekonom Tomáš Sedláček,
  • 00:13:27 herec Marek Taclík,
    herečka Jana Striková,
  • 00:13:29 Jitka Zelenková,
    písničkářka Aneta Langerová
  • 00:13:33 a nebo první dáme českých textů -
    Jiřina Fikejzová.
  • 00:13:37 Možná většina z nás je zvyklá
    na formát televizních talk-show,
  • 00:13:40 kterých není málo.
  • 00:13:43 Čím chcete
    vaším pořadem konkurovat?
  • 00:13:45 V čem budete jiný?
    Já bych rád,
  • 00:13:47 aby se to trošku odlišovalo
    od televizních talk-show,
  • 00:13:50 které jsou postavené
    na humoru, na vtipu.
  • 00:13:52 A vychází to z toho,
    že to dělají
  • 00:13:54 buď moderátoři nebo herci
    svojí profesí.
  • 00:13:56 Já jsem profesí novinář,
    takže bych byl rád,
  • 00:13:57 aby se diváci více dozvídali.
    Aby to možná
  • 00:14:00 nebylo tak vtipné,
    ale aby to mělo informační hodnotu.
  • 00:14:02 Pokud tam bude vtip,
    tak to bude taková nadstavba.
  • 00:14:05 Nezbývá než popřát,
    aby se vaši diváci
  • 00:14:08 dozvěděli o vašich hostech
    co nejvíce,
  • 00:14:10 aby bylo stále o čem si s kým
    zajímavě povídat.
  • 00:14:13 Děkuji za rozhovor.
    Děkuji za pozvání.
  • 00:14:15 Pro dnešek je to vše.
    Užijte si hezký večer.
  • 00:14:22 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2011

Související