iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
6. 12. 2011
22:10 na ČT1

1 2 3 4 5

32 hlasů
46075
zhlédnutí

Pološero

Celibát

Celibát je pro katolickou církev dodnes tabuizované téma. Souvisí nějak pedofilní skandály, které se v poslední době v souvislosti s církví provalily, s povinností římskokatolických kněží dodržovat celibát? Přinášíme dosud nezveřejněné příběhy kněží, kteří se rozhodli pro radikální změnu.

24 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

POLOŠERO - CELIBÁT

  • 00:00:19 Život není černobílý.
  • 00:00:21 Často stačí jen málo,
    aby se všechno změnilo.
  • 00:00:26 Štěstí se obrátí v neštěstí,
    nenávist v lásku
  • 00:00:29 a z utrpení se může stát zázrak.
  • 00:00:33 Ukážeme vám,
    co mělo zůstat skryto v pološeru.
  • 00:00:39 Téma, které je pro římskokatolickou
    církev stále ještě veliké tabu.
  • 00:00:43 Diskuse kolem něj se znovu otevřela
  • 00:00:45 v souvislosti s pedofilními kauzami
    kněžích.
  • 00:00:47 Pokušení, touha a láska
  • 00:00:50 se totiž v jejich případě
    musí změnit v cit platonický.
  • 00:00:53 Ale co když přijde touha po dětech
    a po rodině?
  • 00:00:56 Jak je to těžké a jak se s tím
    boží muži vyrovnávají?
  • 00:01:00 Málokdo ví, že u nás slouží
  • 00:01:01 možná jediný katolický kněz
    na světě,
  • 00:01:04 který se s pradávnou podmínkou
    celibátu nikdy srovnávat nemusel.
  • 00:01:16 Tenhle kus papíru je certifikát,
    tedy potvrzení o tom,
  • 00:01:20 že jsem byl 12. května roku 2008,
    v latině tedy,
  • 00:01:28 "vložením mých rukou"
    vysvěcen na kněze
  • 00:01:30 podle norem stanovených
    Apoštolskou stolicí,
  • 00:01:36 podepsán tedy pomocný
    biskup pražský Václav Malý.
  • 00:01:41 Takže tím se stalo,
  • 00:01:42 že jsem se stal nejspíš jediným
    katolickým ženatým knězem,
  • 00:01:47 sloužícím západním obřadům.
  • 00:01:54 Zde, v kostele sv. Benedikta
    na Hradčanském náměstí
  • 00:01:58 tedy proběhla moje podmíněná
    ordinace nebo podmíněné svěcení.
  • 00:02:04 Já jsem tedy manželce koupil
    7 červených gerber.
  • 00:02:09 Já jsem byl v ornátu kněze
    římskokatolické církve.
  • 00:02:13 Manželka byla tady v první řadě,
    to jsem vám ukazoval na obrázku,
  • 00:02:17 že jsem potom před zraky
    celého kostela
  • 00:02:21 ji vlastně jsa oblečen v ornátu
    políbil a dal jsem jí tu kytici.
  • 00:02:28 To je opravdu překvapení,
  • 00:02:31 když novokněz v ornátě
    jde a políbí ženu,
  • 00:02:35 tak pan biskup Malý říkal:
  • 00:02:37 "No,tak tohle možná nezabírejte,
    aby se toho nechytil Blesk.",
  • 00:02:42 ale zřejmě to bylo v pořádku.
  • 00:02:49 Páter Jan Kofroň se svojí ženou
    mají čtyři dnes už dospělé děti
  • 00:02:53 a ve svém domě žijí obklopeni
    další generací.
  • 00:02:57 Přestože římskokatolická církev
    už ve 12. století kněžím zakázala,
  • 00:03:01 aby se ženili, on byl na kněze
    vysvěcen během socialismu
  • 00:03:05 ve společenství
    takzvané podzemní církve.
  • 00:03:09 Ta takto vysvěceným kněžím
    manželství dovolovala.
  • 00:03:13 Když byl po roce 1989 vysvěcen
    znovu, oficiálně,
  • 00:03:17 výjimku mu udělil sám papež.
  • 00:03:22 Seznámili jsme se v 72. roce.
  • 00:03:25 On ministroval v Týnském chrámu,
    já jsem tam zpívala.
  • 00:03:29 Asi na první procházce
  • 00:03:31 jsem se ho zeptala,
    jestli chce jít do semináře,
  • 00:03:35 a on mně řekl, že ne.
  • 00:03:37 A pak jsem přišla za páterem
    Reinsbergem, což byl můj zpovědník,
  • 00:03:41 a říkám: "Našla jsem lásku.
    Je to Honza Kofroň."
  • 00:03:45 A on se zarazil a říkal:
    "Honza bude knězem."
  • 00:03:50 Já jsem přišel na to,
    že celibát není moje cesta.
  • 00:03:54 Nebylo to tak, že jsem měl hned
    jaksi vedle sebe sličné děvče,
  • 00:03:58 které by mě od toho odvedlo.
  • 00:04:01 Docela svobodně
    jsem se pro to rozhodnul,
  • 00:04:04 a pak jsem měl tedy běžnou cestu,
  • 00:04:07 že jsem poznal vážnějším způsobem
    tři děvčata,
  • 00:04:10 z nichž třetí je moje manželka.
  • 00:04:15 Na konci mého koketování,
    nazvěme to,
  • 00:04:20 s myšlenkou celibátního kněžství
  • 00:04:22 jsem se vlastně setkal
    se salesiánem Václavem Komárkem,
  • 00:04:27 a najednou, asi po 6 letech
    mého manželství se mně ozval
  • 00:04:31 a povídá mi: "Hele, Honzo,
  • 00:04:34 já dávám tady dohromady takovéhle
    společenství mladých párů."
  • 00:04:39 A po čase, tam všechno běželo
    až po čase, v tom podzemí, mi řekl:
  • 00:04:44 "Podívej se, ona byl byla cesta
    ke kněžství
  • 00:04:49 i v tom stavu ženatosti."
  • 00:04:58 Celibát je součástí té katolické
    věrouky,
  • 00:05:01 a to, že se jaksi vedou diskuse
  • 00:05:04 o jeho smyslu
    a jeho teologickém pozadí,
  • 00:05:07 tak neznamená, že by v této věci
    se mělo něco měnit.
  • 00:05:16 Diskuse na téma zrušení celibátu
    výrazně ožila v polovině 80. let,
  • 00:05:21 když se provalily pedofilní
    skandály kněží,
  • 00:05:24 především ve Spojených státech,
    Německu nebo Irsku.
  • 00:05:28 Oběti těchto skandálů se začaly
    s katolickou církví soudit.
  • 00:05:31 Veřejnost se zalykala
    těmi nejdivočejšími představami,
  • 00:05:35 co všechno se asi děje
    za zdmi klášterů a far,
  • 00:05:39 kde žijí muži, kteří se oddali
    ctnostnému životu bez žen.
  • 00:05:45 O prvním případu se tady v Americe
    začalo mluvit před 25 lety
  • 00:05:48 a za tu dobu se z toho stal
    obrovský skandál.
  • 00:05:50 Média informují o tisících obětech.
    Vyšetřování ukázalo,
  • 00:05:53 že do zatajování toho,
    co se opravdu stalo,
  • 00:05:56 byly zapojené nejvyšší katolické
    autority ve Spojených státech.
  • 00:06:00 Obětem podle odhadu
  • 00:06:02 byly vyplaceny desítky milionů
    dolarů jako odškodné.
  • 00:06:05 Celý ten problém
    měl samozřejmě obrovský dopad
  • 00:06:08 na pověst katolické církve
    tady, ve Spojených státech,
  • 00:06:11 ale mělo to i celosvětový dopad.
  • 00:06:13 To, jak se otevřeně tady v Americe
  • 00:06:15 mluvilo o zneužívání mladistvých
    ze strany katolických kněží,
  • 00:06:17 rozpoutalo podobnou debatu
    i v dalších zemích světa.
  • 00:06:20 Německým katolíkům
    dramaticky ubývá členů.
  • 00:06:24 V minulém roce ukázalo církvi záda
    na 180 tisíc věřících.
  • 00:06:27 Ventil k takovému masivnímu odlivu
  • 00:06:29 uvolnil skandál kolem tutlaného
    zneužívání v církevních zařízeních,
  • 00:06:32 který vypukl začátkem roku 2010
    v berlínském jezuitském gymnáziu
  • 00:06:37 a nabral nečekaných rozměrů.
  • 00:06:39 Rozšířil se po celé zemi.
  • 00:06:40 Ta přesná čísla obětí doteď nejsou,
    hlásí se stále další.
  • 00:06:44 Biskupská konference nabídla
    odškodnění ve výši do 5000 eur.
  • 00:06:50 Ta situace, která se ukázala
    ve Spojených státech nebo v Německu,
  • 00:06:54 je se situací u nás v České
    republice nesrovnatelná.
  • 00:06:58 Během komunismu
    církev nemohla zřizovat žádné školy
  • 00:07:03 ani výchovná či vzdělávací
    zařízení,
  • 00:07:07 a také ta pozice katolické církve
    je jiná.
  • 00:07:13 Společnost u nás je k církvi
    docela kritická.
  • 00:07:16 Několik případů pedofilního chování
    kněží se ovšem objevilo i u nás.
  • 00:07:22 Šestatřicetiletý muž
    z České Třebové
  • 00:07:23 pracoval jako církevní
    administrátor
  • 00:07:25 v trutnovském Horním Městě.
  • 00:07:27 Nezletilé dívky měl zneužívat
  • 00:07:29 na mládežnických setkáních
    v místě svého působení,
  • 00:07:31 ale i na prázdninových pobytech
    po republice.
  • 00:07:33 Měl nejprve přes oděv
  • 00:07:35 a poté na holé tělo osahávat
    nezletilé dívenky.
  • 00:07:40 Jednalo se o tři dívky
    ve věku 13-15 let.
  • 00:07:45 Byl zbaven všech kněžských funkcí
  • 00:07:47 a celá záležitost se vyšetřila,
    jak to bylo možné,
  • 00:07:52 a poslali jsme to do Říma.
  • 00:07:54 Já jsem ho znala dlouho
    a nevěřím tomu.
  • 00:07:59 Čestný člověk, starostlivý člověk,
    a ten, kdo to na něho svedl teda,
  • 00:08:02 má velkou zodpovědnost
  • 00:08:04 jak před náma lidma,
    před náma farníkama,
  • 00:08:08 tak i před Bohem.
  • 00:08:12 V těch 20 letech po roce 1989
    se objevily 4 případy,
  • 00:08:17 které byly tak, jak je třeba,
  • 00:08:19 předány orgánům činným
    v trestním řízení
  • 00:08:25 a církev se nijak nebránila tomu,
  • 00:08:26 aby ti, kdo se dopustili
    těch prohřešků,
  • 00:08:30 byli potrestáni civilními soudy.
  • 00:08:36 Je pravda, že ta diskuse o celibátu
  • 00:08:38 se objevila právě v souvislosti
    s těmi sexuálními skandály.
  • 00:08:44 Začalo se o tom mluvit
  • 00:08:46 nejenom tedy v Německu,
    ale taky u nás.
  • 00:08:50 Postoj nebo pozice České biskupské
    konference je,
  • 00:08:54 že tyto dvě věci,
    to znamená ten impuls
  • 00:08:58 a ta samotná diskuse
    nebo problém celibátu,
  • 00:09:02 vlastně nesouvisí.
  • 00:09:06 Vedení katolické církve u nás
    zastává stejný názor,
  • 00:09:09 jako vedení světové církve,
    tedy Vatikán,
  • 00:09:15 který zatím neuvažuje o možnosti,
    že by byl povinný celibát odbourán,
  • 00:09:21 i když hlasy, které požadují
    zdobrovolnění celibátu,
  • 00:09:25 se ozývají v posledních letech
    a můžeme říct vlastně
  • 00:09:30 po II. Vatikánském koncilu
    velmi hlasitě,
  • 00:09:33 hlavně v západních evropských
    zemích, to znamená v Rakousku,
  • 00:09:36 ve Švýcarsku i v Německu,
    i ve Francii.
  • 00:09:42 Přes všechny pochybnosti
  • 00:09:44 celibát dál zůstává základem života
    katolických kněží.
  • 00:09:48 Jak tedy vypadá příprava takových
    kandidátů na kněžství?
  • 00:09:52 V katolických seminářích
    trvá dlouhých pět let.
  • 00:09:55 V tomto prostředí se ocitl
    i bývalý policista Jan Primus,
  • 00:09:59 který se ničeho světského
    dříve nezříkal, ba naopak.
  • 00:10:04 Ženat jsem nebyl, nicméně
    samozřejmě ženy v mém životě
  • 00:10:07 hrály vždycky velmi důležitou roli,
  • 00:10:13 konec konců asi jako v životě
    každého normálního zdravého chlapa.
  • 00:10:18 Byly i nějaké řekněme více či méně
    vážnější vztahy,
  • 00:10:23 nicméně jsem si okolo sebe vytvořil
    takovou bublinu,
  • 00:10:26 v níž jsem byl pouze já,
  • 00:10:28 moje pohodlí, moje soukromí
    a moje volnost.
  • 00:10:31 A když nějakej vztah hrozil tím,
    že by mně tuhletu bublinu narušil,
  • 00:10:35 tak jsem z něj vycouval.
  • 00:10:37 Pochopitelně, že dřív nebo pozdějc
    by bylo nezbytně nutné,
  • 00:10:41 abych tu bublinu nějak
    sám propíchl,
  • 00:10:43 nicméně dřív zavolal Bůh.
  • 00:10:47 V roce 2004 jsem se účastnil
    jedné Mše svaté
  • 00:10:50 a najednou jsem měl prožitek
  • 00:10:51 takové velmi intenzivní blízkosti
    kohosi,
  • 00:10:55 kdo je rád, že v tom kostele jsem,
    kohosi, kdo mě bere jako partnera,
  • 00:10:58 a kohosi, kdo se mnou nějak počítá.
  • 00:11:01 A výsledkem toho byl takovej
    skoro výkřik radosti:
  • 00:11:05 "Ježíši, ty seš takovej frajer,
    že v podstatě nejít za tebou,
  • 00:11:08 tak to by byla asi ta největší
    prohra,
  • 00:11:10 kterou bych mohl absolvovat."
  • 00:11:14 A tak bývalý policejní důstojník,
    milovník sportu
  • 00:11:16 a všech světských radostí,
  • 00:11:18 začal obývat pokoj 3x4 metry,
    který je zároveň i jeho pracovnou,
  • 00:11:23 stejně, jako tři desítky dalších
    studentů
  • 00:11:25 pražského Arcibiskupského semináře.
  • 00:11:28 Kdo by si představoval, že takový
    seminář vypadá jako ve středověku,
  • 00:11:33 bude samozřejmě zklamaný.
  • 00:11:35 Spíš to tady připomíná
    nějaký hotel.
  • 00:11:38 Studenti mohou využívat posilovnu,
    počítače
  • 00:11:41 a další moderní vymoženosti.
  • 00:11:43 Mohou odtud ven, pokud nemají výuku
    nebo společné akce.
  • 00:11:48 Změna se má odehrát především
    v jejich hlavě.
  • 00:11:53 Mým ideálem je takové to
    služebné kněžství,
  • 00:11:55 být jako blázen pro všechny.
  • 00:11:58 Cítím se být povolán k takové té
    každodenní službě těm,
  • 00:12:01 který to opravdu potřebujou.
  • 00:12:05 Je to jako doma, v semináři.
    Určitě to chvíli trvá,
  • 00:12:08 než si člověk jakoby zvykne,
    zažije,
  • 00:12:11 ale i když jsem tu krátce,
    vlastně pár měsíců,
  • 00:12:15 tak už se tu cítím jako doma.
  • 00:12:18 Ten řád, kterej je,
    tak umožňuje dobře využívat čas.
  • 00:12:24 V souvislosti s pedofilními
    a homosexuálními aférami
  • 00:12:27 se dnes profil uchazečů
    zkoumá přísněji, než dřív.
  • 00:12:33 Katolická církev u nás vlastně
    jaksi zareagovala,
  • 00:12:38 tak jako univerzální katolická
    církev v celém světě.
  • 00:12:42 Vyšlo několik dokumentů,
    které upřesňovaly,
  • 00:12:44 na základě jakých kritérií mají být
    kandidáti ke kněžství přijímáni,
  • 00:12:49 mají být také používány
    i psychologické poznatky.
  • 00:12:53 Mohou se ho účastnit odborníci
    na psychologii a sexuologové.
  • 00:12:58 Víte, v církvi svaté je také
    instituce dobré pověsti,
  • 00:13:02 a jestliže někdo má špatnou pověst,
  • 00:13:04 tak ani nemůže být přijat
    do semináře.
  • 00:13:07 A jak zjistíte,
    že má špatnou pověst?
  • 00:13:09 Co se o něm povídá, nebo...?
  • 00:13:10 Ne, to jsou testimonia.
  • 00:13:12 Farář musí dát testimonium,
    nebo tam, kde byl předtím.
  • 00:13:15 To je jako v každém zaměstnání
    se píše životopis, posudky.
  • 00:13:19 Páter Miloslav Kabrda,
    jakožto takzvaný spirituál,
  • 00:13:22 je v semináři tím,
  • 00:13:24 komu se studenti svěřují
    se svými osobními záležitostmi,
  • 00:13:27 a kdo nejvíc sleduje,
  • 00:13:29 jak se vyvíjí seminaristova
    osobnost.
  • 00:13:32 On sám má přitom s celibátem
    bohaté zkušenosti.
  • 00:13:35 Vždyť v něm žije už víc,
    než 30 let!
  • 00:13:39 Když já jsem přišel do semináře,
  • 00:13:41 tak všechny ty pubertální
  • 00:13:42 nebo postpubertální sexuální touhy,
    chutě a zkušenosti
  • 00:13:46 se najednou utlumily,
  • 00:13:48 protože je tady společnost lidí,
    kamarádů, přátel,
  • 00:13:50 kteří jdou stejným směrem.
  • 00:13:52 A je daleko víc věcí - studium,
    práce, modlitba,
  • 00:13:56 že občas sice podle zákonů
    přírodních
  • 00:13:59 přijde potřeba vyprázdnit,
  • 00:14:03 ale není to takový velký problém,
    rozumíte.
  • 00:14:10 Není to tak velký problém.
  • 00:14:14 V semináři jde o to, aby si člověk
    okusil těch hodnot duchovních,
  • 00:14:21 které mu převáží jeho touhu,
    nebo touhu jeho těla,
  • 00:14:27 které se brání, po těch věcech.
  • 00:14:30 To je boj na celý život.
  • 00:14:32 Já nemůžu říct ve svých 56 letech,
    že už to je za mnou.
  • 00:14:38 Takže nevylučujete,
    že se třeba ještě zamilujete?
  • 00:14:42 No, já bych si dovolil
    o tom pochybovat,
  • 00:14:45 protože za ta léta praxe a vztahu
    k Bohu...
  • 00:14:49 Ale stará stodola, když chytne,
    tak je to horší.
  • 00:14:57 Já jsem konkrétně tady nějakou
    vyloženě krizi takovou,
  • 00:14:59 že bych jako opravdu byl špatnej
  • 00:15:04 a musel jsem zažádat
    o nějaký řešení,
  • 00:15:07 tak to jsem tady ještě takovou
    krizi neprožil.
  • 00:15:09 Neprožil jsem,
    že bych se vyloženě rozhodoval,
  • 00:15:12 jestli odejdu nebo že by, já nevím,
  • 00:15:14 do mého života vkročila žena
    s velkým ž,
  • 00:15:16 která by mě tahala pryč,
    to se nedá říct.
  • 00:15:22 Může se stát, že prostě člověk
    vzplane láskou k někomu,
  • 00:15:26 poněvadž někoho potkal,
    a zamiluje se.
  • 00:15:31 Samozřejmě pro bohoslovce,
  • 00:15:34 který na jedné straně touží po tom,
    být knězem,
  • 00:15:36 na druhé straně se zamiluje,
  • 00:15:38 v tuto chvíli je to určitá
    komplikace, kterou si musí vyřešit.
  • 00:15:43 Někdy také se zdá být žádoucí,
    že odejde třeba na rok ze semináře,
  • 00:15:50 aby si nějak mohl věci ujasnit,
  • 00:15:52 a může, když bude chtít,
    nastoupit později,
  • 00:15:55 anebo se rozhodne ukončit formaci,
  • 00:15:57 protože poznal,
    že potkal ženu svého života.
  • 00:16:20 Zatímco spirituál nebo další
    učitelé v semináři
  • 00:16:22 bez žen celý život vydrželi,
  • 00:16:24 a zatímco seminaristé
  • 00:16:26 se dnes na stejnou dráhu usilovně
    připravují,
  • 00:16:29 bývalý katolický farář Jiří Pecka
    s takovým životem už skončil.
  • 00:16:34 Po dvanácti letech kněžské služby
    se oženil.
  • 00:16:37 Předchozí život bez rodiny,
  • 00:16:39 kdy se snažil být neustále
    k dispozici svým farníkům,
  • 00:16:42 ho natolik vyčerpával,
    až se z toho zhroutil.
  • 00:16:47 Já jsem pořád jenom rozdával,
    rozdával,
  • 00:16:50 snažil jsem se bejt hodnej,
    snažil jsem se bejt dobrej,
  • 00:16:54 nikomu hlavně neříct ne,
  • 00:16:56 a přicházel jsem domů
  • 00:16:58 čím dál častěji
    naprosto totálně vyždímanej.
  • 00:17:02 A ty poslední roky jsem v podstatě
    měl jednou za 14 dní
  • 00:17:05 třeba 1 den jsem si vzal volna,
  • 00:17:08 kdy už ani ten telefon
    jsem si nevypínal.
  • 00:17:10 Pak jsem si koupil knížku
    o syndromu vyhoření
  • 00:17:13 a tam je nějakých 8 bodů,
    co se člověk k tomu přibližuje.
  • 00:17:17 A já najednou jsem si vzal tužku
    a všech 8 jsem si odškrtnul.
  • 00:17:23 Během té farářské služby
    jsem si uvědomil,
  • 00:17:25 že ta rodina mi nějak jako schází
    čím dál tím víc.
  • 00:17:31 Trvalo to vlastně několik roků,
  • 00:17:33 kdy jsem najednou začal přemýšlet
    o tom,
  • 00:17:35 jestli to má cenu dělat takhle,
  • 00:17:37 když svůj život bych jaksi
    neoznačil
  • 00:17:38 jako nějaký vyrovnaný, spokojený,
    šťastný.
  • 00:17:44 A potom jsem si všiml v kostele
    nějaké dívky,
  • 00:17:49 která mi připadala sympatická,
  • 00:17:52 a potom jsme se různě nějakým
    způsobem setkávali.
  • 00:17:55 Chodila jsem tam do kostela
    pravidelně
  • 00:17:59 a měla jsem na starosti
    nějaké aktivity s mládeží,
  • 00:18:02 takže jsme po téhle stránce spolu
    občas přicházeli do kontaktu,
  • 00:18:05 ale nějak moc zvlášť ne.
  • 00:18:07 Postupem času jsme spolu začali
    trávit i nějaký čas,
  • 00:18:10 začali jsme mluvit o různých
    věcech,
  • 00:18:13 a potom jsme zjistili,
    že si máme o čem povídat.
  • 00:18:19 Pak už to byla nějaká
    ta schizofrenie,
  • 00:18:21 takový pro mě jako neúnosný,
  • 00:18:23 takže bylo pro mě překvapením,
    když jsem zjistil,
  • 00:18:27 že možná kdybych odešel
    z té kněžské služby,
  • 00:18:31 že bychom třeba mohli vlastně
    opravdu založit tu rodinu.
  • 00:18:36 Byli jsme na táboře
  • 00:18:37 a Jirka potom za mnou v noci
    přijel.
  • 00:18:40 My jsme se domluvili,
    že prostě za mnou přijede.
  • 00:18:44 My jsme chtěli spolu bejt zkrátka,
    už to bylo takový...
  • 00:18:46 Já jsem si to pro sebe
    asi nedefinovala tak,
  • 00:18:48 že jsem do něj zamilovaná,
  • 00:18:50 ale věděla jsem,
  • 00:18:52 že je mi s ním dobře
    a že s ním chci být,
  • 00:18:54 takže takhle to vlastně bylo.
  • 00:18:57 No, takže večer přijel a řekl mi,
    že mě má rád.
  • 00:19:04 Často se vyskytuje obhajoba,
    proč ten celibát je určitě dobrej,
  • 00:19:09 že kdyby farář měl svoji rodinu,
  • 00:19:11 nemůže bejt dobrým farářem,
    to nemůže vůbec dělat.
  • 00:19:14 To je naprostý nesmysl,
  • 00:19:16 který s učením církve
    nemá vůbec nic společnýho.
  • 00:19:18 Zní to strašně moc zbožně,
    ale je to úplná hloupost.
  • 00:19:22 Zaprvé teda 11 století
    se kněží ženili
  • 00:19:25 a nikdo nemůže říct, že byli horší,
    a v dnešní době moji bratři,
  • 00:19:29 katoličtí kněží řeckokatolického
    ritu, mají své rodiny
  • 00:19:35 a asi by se jich trošku dotklo,
    kdyby někdo řekl,
  • 00:19:37 že jsou horšími kněžími.
  • 00:19:40 Řekl bych, že člověk ze své rodiny
  • 00:19:42 je také jaksi nabíjen
    tou zpětnou vazbou, nebo tak.
  • 00:19:47 Ta podmínka toho života o samotě
    bez partnerky a bez dětí
  • 00:19:51 je strašně těžká.
  • 00:19:55 Pro někoho možná přijatelná,
  • 00:19:57 ale pro malou skupinu lidí,
    si myslím.
  • 00:20:05 Je pravda, že za rok je to asi tak
    jeden až dva kněží,
  • 00:20:09 kteří odcházejí z kněžské služby,
  • 00:20:12 ale ne vždy je to proto,
    že by se potom oženili.
  • 00:20:21 Katolická církev má zatím jasno:
    Celibát je nutný.
  • 00:20:25 Ale proč vlastně?
  • 00:20:30 Sexuolog Ondřej Trojan upozorňuje
    na zvláštní historické souvislosti.
  • 00:20:34 Že totiž právě díky celibátu
  • 00:20:36 se podařilo římským katolíkům
    vybudovat velmi pevnou organizaci.
  • 00:20:44 V případě katolické církve,
  • 00:20:45 kdy vlastně je mimomanželský sex
    hříchem, kdy je masturbace hříchem,
  • 00:20:52 kde je samozřejmě homosexualita
    velkým hříchem,
  • 00:20:56 tak ta přirozená potřeba,
    kterou kněží pochopitelně mají,
  • 00:21:01 tak, jako je mají jiní muži,
  • 00:21:05 se může stát určitě takovým
    prostředkem
  • 00:21:10 k určitému podmanění si
    toho člověka.
  • 00:21:15 On zkrátka má pocity viny z toho,
  • 00:21:18 že někdy tajně masturbuje
    nebo zhřeší jiným způsobem,
  • 00:21:22 on má na vybranou,
    jestli to u zpovědi řekne nebo ne,
  • 00:21:27 ale ta výchova a ta pravidla
    jsou taková, že by to říci měl.
  • 00:21:33 Řekne to obvykle někomu z kolegů,
    ten už to na něj ví, a tak dále.
  • 00:21:37 Takže je to taková určitá forma
    udržení si pořádku,
  • 00:21:44 i ta restrikce v sexu.
  • 00:21:49 V přírodě u těch druhů,
    které jsou vysoce polygynní,
  • 00:21:52 je to velice často tak,
  • 00:21:54 že část jedinců žije
    ve společenstvích rozmnožovacích,
  • 00:22:02 nebo v rodinách párových
    nebo polygynních svazcích,
  • 00:22:06 a ti ostatní,
    většinou přebyteční samci,
  • 00:22:09 žijí v takzvaných mládeneckých
    skupinách.
  • 00:22:17 Nemám pocit,
    že by mnou někdo manipuloval,
  • 00:22:19 protože navíc ještě
    jsem se k celibátu nezavázal,
  • 00:22:21 to bych chtěl předeslat.
  • 00:22:22 Zatím jsem pouze ve fázi formace
    nebo přípravy
  • 00:22:25 a k celibátu se zavážu
    až v případě, kdy budu svěcen,
  • 00:22:29 budu-li svěcen.
  • 00:22:31 Takže pak teprv budu moct hovořit
    o tom,
  • 00:22:33 že začnu sbírat nějaké zkušenosti
    o manipulativní roli celibátu,
  • 00:22:38 ale zatím si netroufnu
    něco takovýho tvrdit.
  • 00:22:44 Celibát samozřejmě,
    že není přirozený,
  • 00:22:45 protože přirozené je oženit se,
    mít děti, rodinu,
  • 00:22:49 pokračovat, aby člověk pokračoval
    ve svém rodu,
  • 00:22:53 ale já se mohu rozhodnout,
    jak naložím se svou sexualitou,
  • 00:22:59 jak naložím se svým vztahem
    k ženám, k mužům, k druhým lidem,
  • 00:23:02 a v tom mohu vytrvat.
  • 00:23:04 I toto není protipřirozené.
  • 00:23:10 Už 9 století je celibát
    v římskokatolické církvi povinný,
  • 00:23:14 a jen ona sama si teď musí
    rozhodnout,
  • 00:23:16 jestli jí to škodí nebo prospívá.
  • 00:23:24 Šel jsem tehdá v lednu
    za panem arcibiskupem Vlkem
  • 00:23:27 a řekl jsem mu prostě,
    že jsem se rozhodl,
  • 00:23:30 že už asi dál nebude dobrý
  • 00:23:32 ani pro mě, ani pro církev,
    ani pro lidi,
  • 00:23:35 kdybych měl zůstávat na tom místě,
    že to není pro mě.
  • 00:23:41 Pan arcibiskup byl smutnej,
  • 00:23:42 asi jako může být smutný každý šéf
    nějaký organizace,
  • 00:23:47 kde mu odchází střední management.
  • 00:23:51 Ten můj příběh, myslím si,
    že to není nic neobvyklého.
  • 00:23:55 Z našeho ročníku,
    bylo nás čtyřicet,
  • 00:23:57 tak asi osm kluků už odešlo
    z té služby.
  • 00:24:08 Katolická církev prosadila celibát
    až ve 12. století.
  • 00:24:12 První důvod byl ekonomický,
  • 00:24:14 aby rodiny kněžích nerozkrádaly
    církevní majetek.
  • 00:24:17 Druhým důvodem bylo,
  • 00:24:19 aby se kněží skrze celibát
    mohli lépe oddat svému poslání.
  • 00:24:23 Ačkoliv byly snahy
  • 00:24:24 propojit pedofilní kauzy kněžích
    s celibátem,
  • 00:24:27 nikdy se nic takového nepotvrdilo.
  • 00:24:31 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2011

Související